|
Stabilizátor...... |
10.03.2016 |
|
|
|
|
|
Pokud někomu řeknete, že máte na své mašině
stabilizátor většina lidí na vás bude koukat dost nechápavě a k pochopení
příliš nepomůže ani když potom dodáte stabilizátor přední vidlice. Pokud se
ale kouknete na úvodní foto tohoto článku - bude již vše jasné. Této vychytávce,
tedy stabilizátoru se někdy také říká třetí brýle. |
|
Ještě v době kdy naše stroje konstruovali vývojáři srdcem měl
stabilizátor své pevně dané místo již z výroby viz. foto č.2 což je
bezesporu to nejlepší co může být. Ovšem s postupem času se i naše stroje
stávají čím dále tím více konzumní záležitostí a proč na stroj dávat něco co
je výrobně složitější a stroj prodraží. A tak stabilizátory krom několika
výjimek na dnešní produkci budete dost obtížně hledat. |
|
S největší pravděpodobností vás nyní napadne otázka |
zda má tedy stabilizátor na přední vidlici vůbec nějaké
opodstatnění potažmo přínos pro jízdní vlastnosti, když od něho výrobci
upouštějí. Otázka to je vskutku na místě a zcela jistě na ní odpovím. Ovšem
pojďme si tuto problematiku přiblížit trochu podrobněji a hlavně postupně. |
|
Zkuste se zamyslet nad tím, jak je uloženo
přední kolo ve vidlici. Pomocí osy. To je jasné. Osa spojuje oba kluzáky
tlumičů. které jsou dále uchyceny v brýlích a čím je vzdálenost mezi
osou kola a brýlemi větší tím je přirozeně tuhost přední partie
"gumovější" tedy méně stabilní. Samozřejmě tuhost ovlivní průměr
kluzáků. I z tohoto důvodu se na mašiny začali osazovat obrácené vidlice
čímž se dosáhlo enormního zpevnění přední části stroje. Docela určitě
není |
|
foto č.2 |
náhodou, že se tento obrácený systém objevil v osmdesátých |
foto č.3 |
|
létech u motokrosových strojů kde jsou nároky na přední vidlice
extrémní. Později se začal tento systém osazovat u supersportů a v našem
stylu se prvně objevil na Suzuki Maraudru. O něco později pak na Kawasaki Mean
Streak viz. foto č.3 |
Obrácená vidlice je bezesporu velmi komplexní řešení ovšem opět
cenově výrazně dražší nežli klasická vidle. Jestliže jsem psal, že dříve
stabilizátory osazoval výrobce pak také platí to, že se stali vyhledávaným
doplňkem tam, kde výrobce šetřil. Nabídka byla poměrně bohatá a tak nebyl
problém si tuto vychytávku dokoupit. Ovšem s tím, jak přestávala výroba
určitých modelů bylo čím dál obtížnější na některé stroje stabilizátor
koupit a dnes je to pro určité modely již prakticky nemožné. Takže nezbývá
nic jiného nežli zapojit do akce mozkové závity, frézku a šikovné ruce,
kterých je v našich končinách již jen jak pověstného šafránu - ale zatím
ještě jsou
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
foto č.11 |
|
|
|
|
|
Možností jak zkonstruovat stabilizátor je
velice mnoho a designu prakticky nekonečno. Systém který vidíte zachycen na fotu č. 4 až
7 je velice náročný na výrobní přesnost. Tuto nevýhodu však kompenzuje
velice snadná montáž.
Ovšem, je zde ovšem. Nesmí se mu postavit do cesty blatník. Pokud ano bude
výroba ještě složitější a nebo je možné zvolit pro tento případ další systém
který je zachycen na fotu č. 8 až 11. Tento systém není tak náročný na
přesnost výroby (jako v prvním případě) ovšem vlastní montáž na stroj je o dost komplikovanější.
Zde je nutné při osazování na stroj vyndat tlumiče ze stroje a na flašky
nasadit objímky. |
Myslím, že nemá valný význam zde popisovat
úskalí výroby neboť kdo má výrobní možnosti jistě si poradí a kdo je nemá
pro toho by bylo čtení výrobního postupu ztrátou času. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
|
|
|
|
|
Jak již bylo svrchu řečeno nejen systémů je
celá řada, ale také design a povrchová úprava se může lišit. Jako příklad
uvádím foto č. 12 kde je leštěný dural (foto není příliš kvalitní) a
foto č.7. Na fotu č. 13 je zachycena povrchová úprava chrom a
nápis v barvě stroje. Na snímku č.16 je zachycen stabilizátor přední vidlice
s deflektory (s ochranou kluzáků) což je také zajímavé a neokoukané
řešení. |
|
foto č.15 |
|
Jen některá úskalí jenž vás mohou
potkat. |
Pokud máte na stroji - lépe řečeno na flaškách přední
vidlice osazené deflektory, jako je tomu například u Suzuki Boulevard S83
budete mít výrobu o moc složitější. Jednoduší a méně nákladná je
cesta pořízení nových krytek prachovek bez deflektoru - viz. foto č. 14.
|
Mezi stabilizátorem a další pevnou částí -
například rampou přídavných světel, rolkou atd.... musí být dostatečný prostor.
Pokud píši dostatečný prostor pak tím myslím plný zdvih předních tlumičů.
Jestliže toto pravidlo nedodržíte bude se vám to při plném propružení o sebe
třískat - což asi nechcete. |
Jak to vypadá v provozu? |
Z vlastní zkušenosti (možná dole v komentáři postupem
času přibudou i další zkušenosti) mohu říct, že je to na máše nejen pěkný
doplněk viz. foto č. 15, ale a to hlavně, plně
funkční doplněk, jímž získává přední vidlice na tuhosti (stabilitě) a
jízda se tak stává příjemnější dokonce i s (do značné míry)
ojezděnými pneu.
|
Přeji úspěšný jarní start a
snad již brzo |
AHOJ v sedlech |