Výměna řidítek .....

 

   Již v několika předchozích článcích např. : - klikni -  jsme si řekli jak je nesmírně důležité zvolit správná řidítka. To že se nejedná pouze o stylovou záležitost, ale též o pohodlí a bezpečné ovládání stroje bylo rovněž řečeno jakož i to, že výměna řidítek je většinou spojená se záměnou tlakových hadiček. Neměl bych tedy opakovat již řečené (v konci dnešního článku nechám odkazy na související materiál) a přistoupit z teorie rovnou k praxi. Přesto si neodpustím před vlastním popisem výměny řidítek připomenout alespoň některé souvislosti - spojené s fyzickou výměnou řidítek.
   Předně by jste si měli zjistit, zda pro nově osazené řidítka budete mít dostatečně dlouhé tlakové hadičky (brzda a spojka) plynové lanko a kablíky el. instalace. Proměření  není nic složitého a skutečně nemá význam se do této výměny pouštět dříve nežli si budeme jisti, že veškeré zde zmíněné
prvky budou dostatečně dlouhé. V případě el. instalace bývá většinou na každém stroji dostatečná rezerva. Délková rezerva bude i u ovládání spojky a plynového lanka - ovšem hadičku přední brzdy budeme muset měnit takřka vždy - použijeme li řidítka již jen o několik cm větší. Proč není u brzdy výrobcem ponechaná rezerva jsme si již rovněž řekli - klikni -

   Pokud tedy již máme ve všem jasno a půjdeme si koupit zvolená řidítka čeká nás většinou hned u prodejního pultu několik překvapení - která bohužel nejsou z těch příjemných. Jednak kvalita chromu řidítek nemusí být úplně OK. Pokud se vám nezdá nechte si ukázat ještě druhé.
Většinou se jedná o problém kusu nikoli celé série. Rovněž je dobré přesvědčit se zda mají

foto č.1

řidítka atest (nikoli kvůli STK ale pro svou bezpečnost). Pokud již budete mít řidítka v ruce jistě vám neujde, že mají několik malých otvorů (viz. foto č.1 B) a v některých případech i prolisů (viz. foto č.1 A - k těmto se později vrátím). Těchto malých otvorů si však nemusíte všímat neboť jsou pouze technické (A - při výrobě - lepší vytékání lázně v galvanizovně - B - v provozu odtok vlhkosti). Na druhou stranu (pokud máte na stroji vedenou el. instalaci v řidítkách) vám bude nesmírně divné, že otvory které pro vás nejsou podstatné tam naleznete a ty co potřebujete jaksi chybí. Bohužel - tyto již musí vyrobit každý sám neboť budou na každý jeden stroj a pro každého jezdce v úplně jiné poloze. Rovněž vám běžný pohled na řidítka ve

foto - č.2

většině případů odhalí to, že nově zakupovaná řidítka nejsou v místě upevnění do riesersetu opatřena příčným rádlováním (viz. foto č.2). Toto rádlování má dost podstatný význam pro stroje které nemají fixování polohy řešenou čepem v riesersetu. Kombinace drážka pro čep který je v riesersetu (viz. foto č.3) a rádlování (viz. foto č.2) je naprosto nesmyslná.

   Z uvedeného je jasné, že výměna řidítek nebude v některých případech tak jednoduchou a jednoznačnou záležitostí jak by se na první pohled mohlo zdát a proto, že vás při vlastní výměně potkají i další "překvapení" řekněme si alespoň některé věci podrobněji. Vzhledem k
tomu, že každý stroj má svá specifika budu hovořit pouze o těch které se vyskytují všeobecně.

foto - č.3

   Demontáž stávajících řidítek
   nebývá složitá ovšem můžeme si jí velice zkomplikovat tím, že zcela ukvapeně odpojíme jejich el. instalaci. Měli bychom si proto pamatovat to, že ve většině případů je jednoduší a technicky lépe proveditelné (v některých případech dokonce jiná možnost není) odpojit el. instalaci na druhém konci od přepínačů neboli na kablíkách
zůstanou ovládací panely. 

   Důležité!
   Dříve nežli začnete jakkoli manipulovat se stávajícím el. zapojením odpojte mínusový pól na akumulátoru. Před započetím odpojování kabeláže z hlavního svazku si vezměte papír a zapište faktický stav. To znamená - zcela konkrétně si napište např. : žlutý / žlutý ... zelený / černý hnědý / bílý s černám pruhem ............. Nepodceňujte tuto "maličkost" neboť stávající zapojení kablíků, které se vám jeví jako naprosto jasné a snadno zapamatovatelné budete
již za několik desítek minut ve své paměti jen velice obtížně lovit.

foto - č.3a

   Z demontovaných řidítek vytáhněte kabeláž společně s ovládacím panelem (viz. foto č.3a). Nebývá to složité, ale nepoužívejte nadměrnou sílu. Je vhodné konce kablíků před vlastním vytahování navzájem omotat pevnou PVC izolací (zabráníte tak nechtěnému zadrhování konektorů). Pokud vám nejde kabeláž vytáhnout prostříkněte si vnitřek řidítek silikonovým olejem a po krátkém čase pokus o vytažení kabeláže zopakujte - mělo by to jít již snadno.
   Zhotovení otvorů nejen pro kabeláž - prolog

   Před nějakým časem se na našem fóru objevil příspěvek Intruder Boba, který si nechal  nová řidítka osadit u pražské firmy Pro-Perform. Jak řidítka dopadla již po několikaletém provozu dokládá foto č.4. Podotýkám že stroj byl po montáži zcela běžně používán. Pokud se na zmíněný snímek podíváte pouze zběžně je pravděpodobné, že vás chuť nechat si vyměnit  řidítka v servisu asi přejde, ale podíváte li se pozorně bude vám jasné, že řidítka dopadnout jinak ani nemohla neboť otvory jsou s největší pravděpodobností vypáleny svářečkou čímž došlo do značné míry k "degeneraci" materiálu a vruby vzniklé po pálení již dílo zkázy dokončily. Je mi jasné a určitě i vám, že vypálit takovýto otvor v trubce tvá sotva pár vteřin,

foto - č.4

ale udělat to může jenom skutečný hlupák. Jestliže je tedy nutné v řidítkách zhotovit otvory pro el. instalaci a fixační čep přistupujte k této věci velice zodpovědně a pokud vše provedete odborně nemusíte mít obavu ani při náhodné kolizi. Jako důkaz uvádím foto č.5 Stroj na kterém byly tyto řidítka namontovány dost "natvrdo" havaroval a pokud se pozorně podíváte  na zmíněný snímek (ve výřezu je pohled odspodu) bude vám jasné, že profesionálně zhotovené otvory nemají na životnost ba ani na deformaci řidítek absolutně žádný vliv. Jak by již při lehké kolizi případně při jejich větším namáhání (vjetí do díry ale i prudké brzdění)

dopadla řidítka ze snímku č.4 to si již domyslí každý sám.

foto - č.5

   Zhotovení otvorů
   Nejprve si najděte polohu nových řidítek která vám bude nejlépe vyhovovat. Ideální je pokud se můžete na stroj posadit tak jak budete sedět při jízdě - tedy s nohama na stupačkách. Vlastnímu zakreslení polohy otvorů věnujte velkou pozornost a pokud nemáte nikoho kdo by vám řidítka pomohl zaměřit (na úvodním fotu vidíte ještě patrné zakreslení) je nutné provést jejich upevnění (pro zakreslení polohy) pomocí delších šroubů. Zhotovte otvory a udělejte

černou montáž
to znamená - ještě před protažením kabeláž, upevněte řidítka na stroj a přiložte ovládací panely. V mnoha případech zjistíte dvě věci. A) ovládací panely mívají rovněž fixační čep polohy na řidítkách, který je třeba rovněž zaměřit ve správné poloze a v řidítkách vyvrtat (viz. foto č.6) otvor. B) přestože jste vyvrtali otvor pro fixační čep v místech kde mají být ovládací panely umístěny správně - nemusejí tyto panely na řidítka správně - zcela (zplna) dosednout. Proč tomu tak je? V úvodu jsem psal o prolisech (viz. foto č.1 A) a nyní se k ním vracím.

foto - č.6

Právě tyto prolisy bývají příčinou toho že řidítka nemají pravidelný kruhový průřez. Schválně si
vezměte posuvné měřítko (šupléru) a v místě plánovaného uchycení ovládacích panelů změřte na několika místech průměr řidítek. To co naměříte vás může velice překvapit neboť rozdíl v průměrech může být i milimetr a je jasné, že na takto "šišatý" průměr nemůžou panely správně dosednout. V takovémto případě nezbývá nic jiného nežli použít hrubší sílu a pomocí měkkých podložek (nejlépe hliníkových) a "zdatného" kladiva tuto nerovnost vyrovnat. Vyrovnání
provádějte na pevném podkladu (na stroji vám to půjde velice obtížně).

   Protažení kabeláže
   není tak složité jak by se mohlo zdát jen je nutné použít vhodný pevnější drát případně strunu a nemusí to zrovna být speciální elektrikářská. Samozřejmě protahujeme správným směrem (viz. foto č.7 z bodu C do bod D)  a správný panel (neprohoďte si pravou a levou stranu). Rovněž je nutné konce kablíků před vlastním protahování (pokud jste to neudělali již při demontáži) navzájem omotat pevnou PVC izolací (zabráníte tak nechtěnému zadrhování
konektorů). Takto připravená řidítka (viz. foto č.7) již velice snadno upevníme na stroj  (viz.

foto - č.7

úvodní foto). Zpětné el. zapojení (pokud jste si napsali správně "itinerář" ) by vám nemělo dělat problém. Po dokončení montáže zapojte na akumulátoru odpojený mínus pól a vyzkoušejte veškeré funkce ovládacích panelů.

   Co říci v závěru?
   není nutné ve výměně řidítek hledat žádnou vědu avšak na druhé straně je nutné k této výměně přistupovat zcela zodpovědně a plánovaně. Je tedy více nežli žádoucí rozmyslet si celkovou koncepci a také to co všechno při této výměně plánujete zrealizovat (výměna hadiček za pancéřové, výměna heftů, zrcátek, riesersetu .........) Nesmírně důležité však je i to aby jste tuto výměnu provedli v návaznosti na celkové uspořádání ergonomického trojúhelníku : řidítka - sedlo - stupačky neboť pouze sladění těchto prvků vám zaručí skvělý

Ilustrační foto

a uvolněný pocit z jízdy.
   Zorientovat se celkově v této problematice není nikterak jednoduché a tak vám snad napomůže několik dalších souvisejících článků na které zde (vpravo) zanechávám odkazy. Jsou sice řazeny podle důležitosti ale určitě nic nezkazíte pokud si je přečtete velice

Výpis souvisejících článků

1) Předkopy a přepákování
2) Sedlo a řidítka
3) Riesersets a hefty
pozorně všechny. 4) Pancéřové hadičky
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

volání naleznete zde - klikni -  

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser