|
Výměna řidítek
..... |
|
|
|
|
|
|
Již v několika předchozích článcích např. :
- klikni - jsme si řekli jak
je nesmírně důležité zvolit správná řidítka. To že se nejedná pouze o
stylovou záležitost, ale též o pohodlí a bezpečné ovládání stroje bylo
rovněž řečeno jakož i to, že výměna řidítek je většinou spojená se záměnou
tlakových hadiček. Neměl bych tedy opakovat již řečené (v konci dnešního
článku nechám odkazy na související materiál) a přistoupit z teorie
rovnou k praxi. Přesto si neodpustím před vlastním popisem výměny řidítek
připomenout alespoň některé souvislosti - spojené s fyzickou výměnou řidítek. |
|
Předně by jste si měli zjistit, zda pro nově
osazené řidítka budete mít dostatečně dlouhé tlakové hadičky (brzda a
spojka) plynové lanko a kablíky el. instalace. Proměření není nic
složitého a skutečně nemá význam se do této výměny pouštět dříve nežli si
budeme jisti, že veškeré zde zmíněné |
|
|
prvky budou dostatečně dlouhé. V případě el. instalace bývá
většinou na každém stroji dostatečná rezerva. Délková rezerva bude i u
ovládání spojky a plynového lanka - ovšem hadičku přední brzdy budeme muset měnit
takřka vždy - použijeme li řidítka již jen o několik cm větší. Proč není u
brzdy výrobcem ponechaná rezerva jsme si již rovněž řekli
- klikni - |
|
Pokud tedy již máme ve všem jasno a půjdeme
si koupit zvolená řidítka čeká nás většinou hned u prodejního pultu několik
překvapení - která bohužel nejsou z těch příjemných. Jednak kvalita chromu
řidítek nemusí být úplně OK. Pokud se vám nezdá nechte si ukázat ještě
druhé. |
Většinou se jedná o problém kusu nikoli celé série.
Rovněž je dobré přesvědčit se zda mají |
foto č.1 |
|
řidítka atest (nikoli kvůli STK ale pro svou
bezpečnost). Pokud již budete mít řidítka v ruce jistě vám neujde, že
mají několik malých otvorů (viz. foto č.1 B) a v některých
případech i prolisů (viz. foto č.1 A - k těmto se později vrátím).
Těchto malých otvorů si však nemusíte všímat neboť jsou pouze technické
(A - při výrobě - lepší vytékání lázně v galvanizovně - B - v provozu odtok
vlhkosti). Na druhou stranu (pokud máte na stroji vedenou el.
instalaci v řidítkách) vám bude nesmírně divné, že otvory které pro vás
nejsou podstatné tam naleznete a ty co potřebujete jaksi chybí. Bohužel -
tyto již musí vyrobit každý sám neboť budou na každý jeden stroj a pro
každého jezdce v úplně jiné poloze. Rovněž vám běžný pohled na řidítka ve
|
foto - č.2 |
|
většině případů odhalí to, že nově zakupovaná řidítka
nejsou v místě upevnění do riesersetu opatřena příčným rádlováním (viz.
foto č.2). Toto rádlování má dost podstatný význam pro stroje
které nemají fixování polohy řešenou čepem v riesersetu. Kombinace drážka
pro čep který je v riesersetu (viz. foto č.3) a rádlování
(viz. foto č.2) je naprosto nesmyslná.
|
|
Z uvedeného je jasné, že výměna řidítek
nebude v některých případech tak jednoduchou a jednoznačnou záležitostí jak
by se na první pohled mohlo zdát a proto, že vás při vlastní výměně potkají i
další "překvapení" řekněme si alespoň některé věci podrobněji. Vzhledem k
|
tomu, že každý stroj má svá specifika budu hovořit pouze
o těch které se vyskytují všeobecně. |
foto - č.3 |
Demontáž stávajících řidítek |
nebývá složitá ovšem můžeme si jí velice
zkomplikovat tím, že zcela ukvapeně odpojíme jejich el. instalaci. Měli
bychom si proto pamatovat to, že ve většině případů je jednoduší a technicky
lépe proveditelné (v některých případech dokonce jiná možnost není)
odpojit el. instalaci na druhém konci od přepínačů neboli na kablíkách
|
zůstanou ovládací panely.
|
|
Důležité! |
Dříve nežli začnete jakkoli manipulovat se
stávajícím el. zapojením odpojte mínusový pól na akumulátoru. Před
započetím odpojování kabeláže z hlavního svazku si vezměte papír a zapište
faktický stav. To znamená - zcela konkrétně si napište např. : žlutý / žlutý
... zelený / černý hnědý / bílý s černám pruhem ............. Nepodceňujte
tuto "maličkost" neboť stávající zapojení kablíků, které se vám jeví jako
naprosto jasné a snadno zapamatovatelné budete |
již za několik desítek minut ve své paměti jen velice obtížně lovit.
|
foto - č.3a |
Z demontovaných řidítek vytáhněte kabeláž
společně s ovládacím panelem
(viz. foto č.3a). Nebývá to složité, ale nepoužívejte nadměrnou
sílu. Je vhodné konce kablíků před vlastním vytahování navzájem
omotat pevnou PVC izolací (zabráníte tak nechtěnému zadrhování konektorů).
Pokud vám nejde kabeláž vytáhnout prostříkněte si vnitřek řidítek
silikonovým olejem a po krátkém čase pokus o vytažení kabeláže zopakujte -
mělo by to jít již snadno.
|
Zhotovení otvorů
nejen pro kabeláž - prolog
|
|
Před nějakým časem se na našem fóru objevil
příspěvek Intruder Boba, který si nechal nová řidítka osadit
u pražské firmy
Pro-Perform. Jak řidítka dopadla již po několikaletém provozu dokládá foto
č.4. Podotýkám že stroj byl po montáži
zcela běžně používán. Pokud se na zmíněný snímek podíváte pouze zběžně je
pravděpodobné, že vás chuť nechat si vyměnit řidítka v servisu asi
přejde, ale podíváte li se pozorně bude vám jasné, že řidítka dopadnout
jinak ani nemohla neboť otvory jsou s největší pravděpodobností vypáleny
svářečkou čímž došlo do značné míry k "degeneraci" materiálu a vruby vzniklé
po pálení již dílo zkázy dokončily. Je mi jasné a určitě i vám, že vypálit
takovýto otvor v trubce tvá sotva pár vteřin, |
foto - č.4 |
|
ale udělat to může jenom
skutečný hlupák. Jestliže je tedy nutné v
řidítkách zhotovit otvory pro el. instalaci a fixační čep přistupujte k této
věci velice zodpovědně a pokud vše provedete odborně nemusíte mít obavu ani
při náhodné kolizi. Jako důkaz uvádím foto č.5 Stroj na kterém byly
tyto řidítka namontovány dost "natvrdo" havaroval a pokud se pozorně
podíváte na zmíněný snímek (ve výřezu je pohled odspodu) bude vám jasné, že profesionálně zhotovené
otvory nemají na životnost ba ani na deformaci řidítek absolutně žádný vliv.
Jak by již při lehké kolizi případně při jejich větším namáhání (vjetí do
díry ale i prudké brzdění)
|
|
dopadla řidítka ze snímku č.4 to si
již domyslí každý sám.
|
foto - č.5 |
Zhotovení otvorů |
Nejprve si najděte polohu nových řidítek
která vám bude nejlépe vyhovovat. Ideální je pokud se můžete na stroj
posadit tak jak budete sedět při jízdě - tedy s nohama na stupačkách.
Vlastnímu zakreslení polohy otvorů věnujte velkou pozornost a pokud nemáte
nikoho kdo by vám řidítka pomohl zaměřit (na úvodním fotu vidíte ještě
patrné zakreslení) je nutné provést jejich upevnění (pro zakreslení
polohy) pomocí delších šroubů. Zhotovte otvory a udělejte |
|
černou montáž |
to znamená - ještě před protažením kabeláž, upevněte
řidítka na stroj a přiložte ovládací panely. V mnoha případech zjistíte dvě
věci. A) ovládací panely mívají rovněž fixační čep polohy na
řidítkách, který je třeba rovněž zaměřit ve správné poloze a v řidítkách
vyvrtat
(viz. foto č.6) otvor. B) přestože jste vyvrtali otvor pro
fixační čep v místech kde mají být ovládací panely umístěny správně
- nemusejí tyto panely na řidítka správně - zcela (zplna) dosednout. Proč tomu tak je?
V úvodu jsem psal o prolisech (viz. foto č.1 A) a nyní se k
ním vracím. |
foto - č.6 |
Právě tyto prolisy bývají příčinou toho že řidítka nemají
pravidelný kruhový průřez. Schválně si |
|
vezměte posuvné měřítko (šupléru) a v místě plánovaného uchycení
ovládacích panelů změřte na několika místech průměr řidítek. To co naměříte
vás může velice překvapit neboť rozdíl v průměrech může být i milimetr a je
jasné, že na takto "šišatý" průměr nemůžou panely správně dosednout. V
takovémto případě nezbývá nic jiného nežli použít hrubší sílu a pomocí
měkkých podložek (nejlépe hliníkových) a "zdatného" kladiva tuto
nerovnost vyrovnat. Vyrovnání |
provádějte na pevném podkladu (na
stroji vám to půjde velice obtížně). |
|
Protažení kabeláže |
není tak složité jak by se mohlo zdát jen je
nutné použít vhodný pevnější drát případně strunu a nemusí to zrovna být
speciální elektrikářská. Samozřejmě protahujeme správným směrem
(viz. foto č.7 z bodu C do bod D) a správný
panel (neprohoďte si pravou a levou stranu). Rovněž je nutné konce
kablíků před vlastním protahování (pokud jste to neudělali již při
demontáži) navzájem omotat pevnou PVC izolací (zabráníte tak
nechtěnému zadrhování |
konektorů). Takto připravená řidítka
(viz. foto č.7) již velice snadno upevníme na stroj (viz.
|
foto - č.7 |
úvodní foto). Zpětné el. zapojení (pokud jste
si napsali správně "itinerář"
)
by vám nemělo dělat problém. Po dokončení montáže zapojte na akumulátoru
odpojený mínus pól a vyzkoušejte veškeré funkce ovládacích panelů. |
|
Co říci v závěru? |
není nutné ve výměně řidítek hledat žádnou
vědu avšak na druhé straně je nutné k této výměně přistupovat zcela
zodpovědně a plánovaně. Je tedy více nežli žádoucí rozmyslet si celkovou
koncepci a také to co všechno při této výměně plánujete zrealizovat
(výměna hadiček za pancéřové, výměna heftů, zrcátek, riesersetu .........)
Nesmírně důležité však je i to aby jste tuto výměnu provedli v návaznosti na
celkové uspořádání ergonomického trojúhelníku : řidítka - sedlo - stupačky
neboť pouze sladění těchto prvků vám zaručí skvělý |
Ilustrační
foto |
a uvolněný pocit z jízdy. |
|
Zorientovat se celkově v této problematice není nikterak jednoduché a
tak vám snad napomůže několik dalších souvisejících článků na které zde
(vpravo) zanechávám odkazy. Jsou sice řazeny podle důležitosti
ale určitě nic nezkazíte pokud si je přečtete velice |
|
Výpis
souvisejících článků |
|
|
1)
Předkopy a přepákování |
|
2)
Sedlo a
řidítka |
|
3)
Riesersets a hefty |
pozorně
všechny. |
|
4)
Pancéřové hadičky |
|