Tachometr na VS 1400 - zbytečné problémy

03.12.2024

     
     Vše na celém světě má své příčiny snad kromě neposkvrněného početí pany Marie . Některým neblahým příčinám lze předejít, některé dokážeme ovlivnit a to obousměrně - k lepšímu nebo k horšímu, jsou však také příčiny, které již moc neovlivníme - vliv klimatu, stárnutí materiálu ..... ale dost filozofování. Venku to na ježdění již není, v telce nic kloudného nedávají a tak je ten správný čas naklepat pár řádek do klávesnice. V dnešním článku tedy upozorním na to jak některým neblahým věcem lze předejít a pokud již nastanou jak je vyřešit. Avšak dříve nežli se dostanu k hlavnímu tématu tohoto článku - tedy ke spodnímu převodníku tachometru VS1400, upozorním na některé problémy které se netýkají pouze tohoto stroje
  a tak nebude od věci, pokud si tento článek přečte i ten, kdož legendární VS1400 Intruder nevlastní.
   Přední kolo : velice často se na dílně setkávám s tím, že je osa předního kola naprosto nesmyslně utažená. Mnohdy na její povolení musím použít 3/4 metru dlouhou páku - viz foto č.2. Vlastní osa je ocelová, navíc povrchově cementovaná a tepelně zušlechtěná - takže velice pevná. Zatímco „flaška“ (spodní část tlumiče) do které se osa utahuje je hliníková. To tedy znamená, že pokud se bude osa předního kola takto naprosto zbytečně nesmyslnou silou utahovat, neodnese to závit na ose, ale závit v pravé „flašce“ tlumiče což bude průser. Osa předního kola je proti povolení zajištěn v levé „flašce“ ocelovým imbudem šroubem M8, který osu proti samovolnému povolení naprosto spolehlivě zafixuje - viz foto č.3 Naprosto dostatečné je tedy osu předního kola utáhnout standardním imbus klíčem, který bývá přiložen v základní výbavě každého motocyklu. Pokud by ale někdo přeci jenom chtěl vědět utahovací moment - pak pro VS1400 výrobce Suzuki v dílenském manuálu uvádí hodnotu dotažení přední osy : 36 - 52Nm. Pro matku zadní osy udává hodnotu 50 - 80Nm. Pokud si však necháte plášť přezout v pneuservisu je velice pravděpodobné, že na utažení osy předního kola použijí rázovou pneu pistoli, kterou mají nastavenou na osobáky a pak to dopadne tak, jak jsem svrchu uvedl. 
foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6
   Další zcela nepochopitelnou věcí s níž se naprosto pravidelně setkávám, je to, že v pneuservisu osadí plášť na ráfek naprosto špatně. Je to pro mne nepochopitelné (vždyť přezouvání pneu je to jejich hlavní zdroj obživy), ale je to tak. Jen namátkou jsem z archivu vytáhl pár fotek č.4 č.7. Všimněte si značky na boku pláště (červená tečky - může být bílá, žlutá atd, ale je tam od výrobce udělána vždy) která se má dávat zásadně k ventilku, neb v tomto místě je výrobcem pneu plášť odlehčen, aby kompenzoval váhu ventilku. To tedy znamená, že značka má být polohována k ventilku. Když se to neudělá musí se při vyvažování použít naprosto zbytečně celá řada závaží - viz detail na fotkách č.5 + č.7. Což je nejen nepěkné, drahé ale rovněž naprosto zbytečné. Kdyby v pneuservisu plášť na ráfek nazuli správně - závaží by takřka nebylo potřeba.
foto č.7 video č.1 video č.2 foto č.8 foto č.9
   Vsuvka : to co jsem uvedl svrchu stran správného nazutí pláště na ráfek - potažmo jeho vyvážení samozřejmě platí pouze v případě, že vám kolo nehází - tedy, že je horizontálně i vertikálně správně vycentrované. Pokud tomu tak není - video č.1 měl by vás gumař s nevycentrovaným kolem vyhnat z dílny s doporučením -: až budeš mít kolo správně vycentrované - viz video č.2 + č.3 - tak mi jej sem přines.
   Poznámka k centrování : pokud nemáte dostatek zkušeností s centrováním výpletu drátěných kol, tak tuto akci raději svěřte odborné dílně. Když se do centrování pustíte svépomocně, mějte na paměti několik věcí.
A) je třeba mít opravdu kvalitní (nevytahaný) centrklíč.
B) před centrováním prostříkejte niple sprejem na povolování zarezlých šroubových spojů a nechte do druhého dne působit. Pokud to neuděláte tak reálně hrozí, že některé niple nepůjdou seřizovat. .
C) centrování dělejte zásadně při zutém plášti. Je totiž reálné, že některý drát vyleze z niplu až do ráfku a tento je po centrování nutné zabrousit, aby nepoškodil duši.

D) dle servisního manuálu je povolená tolerance 2mm a to jak horizontálně tak i vertikálně. Dle mého názoru je tato tolerance dost nadhodnocená - osobně bych se klonil k toleranci 0,2mm která se na nepoškozeném ráfku nechá úplně v pohodě dosáhnout - viz video č.3
   Poznámka k přezouvání pneu : v dřívějších dobách kdy ještě byli gumaři skuteční mistři

video č.3

svého oboru udělal gumař to, že obul plášť tak jak je svrchu uvedeno - tedy značkou k ventilku a pneu na vyvažovačce roztočil. Pokud viděl, že je reálné plášť na ráfku pootočit tak, aby nemusel dávat závaží kde není potřeba - pláštěm nezávisle na značce potočil a vyvážil za použití menšího množství závaží. Bohužel takovýto fachmani již vymřeli nebo jsou v důchodu. Dnes drtivá většina gumařů vezme pneu jak mu přijde do ruky - nezávisle na značce a vyváží. Pokud mu řeknete, že měl dát plášť značkou k ventilku - bude se zcela jistě tvářit tak, jako když jej prudíte neb on je tady ten kdo věcem rozumí a když se vám to nelíbí tak za vraty stojí fronta jiných. Takže doporučuji na to, co jsem napsal v poznámce o pootočení pneu na ráfku, raději zapomeňte.  
   Polohování spodního převodníku tachometru : další věcí která je na denní pořádku je to, že při kompletaci kola do přední vidlice dochází k špatnému polohování spodního přvodníku tachometru - viz foto č.8 Tím pádem je délka vlastní náhon zkrácena a pryžová průchodka, která je součástí náhonu, nedosáhne do jeho držáku - viz foto č.9
   Náhon tachometru : standardní - tedy ten který výrobce dodává ke stroji není stran designu žádná hitparáda. Nechá se však koupit náhon tachometru v pancíři - viz foto č.10. Ovšem nejen při výměně náhonu tachometru, ale také při demontáži vlastního tachometru (například kvůli výměně žárovky osvětlení) a jeho zpětné montáži na stroj - potažmo napojení náhonu do tachometru na horní převodník dochází velice často k tomu, že převlečnou matici našroubujete "přes závit" - viz fota č.11 č.13. No a problém je na světě. Oprava není jednoduchá neboť závitovým očkem opravu udělat nelze. Schůdnou variantou pro opravu takto poničeného závitu je použít speciální pilník pro opravu závitů - viz fota č.14 č.17.
foto č.10 foto č.11 foto č.12 foto č.13 foto č.14
   Poznámka k náhonu : pokud si koupíte nový neoriginální náhon tachometru - třeba v pancíři - viz foto č.10 tak tento bývá zpravidla o malinko delší a nemá pryžovou průchodku do držáku. To tedy znamená opět jinou polohaci spodního převodníku tak, aby na náhonu vycházejícího ze spodního převodníku vznikl táhlý oblouk a pryžovou průchodku (pokud jí nemáte v šuplíku) musíte ze starého originálního náhonu sundat a importovat na tento nový náhon do míst kde je držák náhonu. Sundat průchodku z originálního náhonu jde špatně (je na něm nalepená), ale pokud budete šikovní, tak by se vám to mělo podařit i bez jejího poškození.
foto č.15 foto č.16 foto č.17 foto č.18 foto č.19
   Vlastní tachometr : zde dochází velice často k fatální chybě, kterou vlastník stroje udělá v dobré víře. Když leští svůj stroj, tak zjistí, že se mu vlastní tachometr v jeho obalu hýbe - tedy, že je nehorázně volný a tak se pustí do jeho utahování. Poté kdy zjistí, že jej dvěmi šrouby v jeho spodní části viz foto č.18 utáhnout nelze, tak to vyřeší z jeho pohledu velice lišácky tím, že na čepy tachometru nasadí podložky viz foto č.19 - HURÁ - již se nemele. Je to tak, nemele se z toho důvodu, že podložky viz foto č.20 (červená šipka) vyřadily funkci pryžových silentbloků viz foto č.20 (zelená šipka). Radost z toho, že se tachometr v jeho obalu již nehýbe však nemusí trvat dlouho. Je totiž velmi reálné to, že se vlivem chvění (naše stroje jsou dost velké vibrátory) a potlačením funkce silentbloků (osazením podložek) uvolní krytka ručičky tachometru - viz foto č.21. Tato krytka si pak pod sklem tachometru vesele hopsá. Zřejmě si dovedete představit jak takováto blbůstka dokáže zkazit náladu. Poučení z řečeného je tedy naprosto jasné : ponechat tachometru volný pohyb v jeho obalu - viz video č.No a pokud je vůle skutečně velká (což není na škodu) a vy to nemůžete rozdýchat, tak podložku přiměřené síly (tloušťky) použít můžete - viz foto č.22, ale opravdu jen tak silnou, aby pohyb tachometru v jeho obalu zůstal zachován.
foto č.20 foto č.21 video č.4 foto č.22
   Vsuvka :  ve fotce č.21 jsem uvedl : opravit nelze. Pokud si ale tuto fotku prohlédne Veverčák tak se mnou nebude souhlasit neb jak říkával můj táta : "všechno jde jen malé děti se nosí a hadi lezou"  . Vzhledem k tomu, že je horní část tachometru (se sklíčkem) s jeho spodní částí spojená pertlem (rozpertlit se jej ani nepokoušejte, neb to dopadne vždy tragicky) tak jedinou schůdnou cestou (aby nedošlo k designovému poškození rámečku) je ve středu sodní části tachometr rozříznout - opravit uvolněnou krytku a poté vše zase spojit v řezu letováním. Ovšem tato akce již vyžaduje speciální nářadí a zručnost opravdu zdatného modeláře - že Veverčáku. 
   Konstatování : pokud jste dočetli až sem, tak klidně můžete konstatovat, že po přečtení velké spousty písmenek jste se sice dozvěděli několik - snad užitečných informací, ale podstata, tedy to proč byl vlastně článek napsán stále uniká. Je tomu skutečně tak, avšak k jádru pudla se prokousáváme sic pozvolna, ale neomylně. Řečeno legendární hláškou : naše zbraně na východní frontě pokračují vítězně k cíli... Na daný moment jsem. ale všechny patrony již vystřílel a tak musím doplnit munici - jinak řečeno : pokračování článku příště....
   07.12.2024 : munice je doplněna a tak můžu pokračovat v klepání písmenek do klávesnice.....

 
 

pro II. část článku - klikni na knihu

 
Zdendam (rychnov-city.cz) 04.12.2024 12:41
Protože jsem zvídavý, nedá mi to nezeptat se - proč má mít tachometr ve svém obalu volný pohyb?
Generál (cservis.cz) 04.12.2024 16:22
Zdendame, ty máš kliku, že mi došla munice - jinak bych tě zastřelil :-) V článku je přeci jasně napsané, že pokud se tachometr utáhne do jeho obalu natvrdo dojde k utřesení krytky ručičky tachometru - je to krásně vidět na fotu č.21 Z praxe - tedy z mé dílny bylo již xx takovýchto případů a VŽDY to bylo u strojů jejichž majitel si utáhl pomocí podložek tachometr do jeho obalu natvrdo. Ty pryžové díly (spodní i horní) tam výrobce dává právě z toho důvodu aby eliminoval vibrace které dokáží rozlámat i železo. Je to obdobné jako kdyby jsi si nádrž na mašinu přišrouboval natvrdo - bez pohybu. Zcela jistě by nádrž popraskala přestože je kovová.
Generál (cservis.cz) 04.12.2024 16:33
Jo a obal tachometru je přišroubován k brýlím natvrdo - takže skutečně jediná možnost jak eliminovat vibrace tachometru je mezi jeho tělem a obalem (futrálem).
Generál (cservis.cz) 04.12.2024 18:09
U některých motorek to bývá obráceně - je odpružený obal (kaplička) a tím pádem může být do kapličky tachometr přišroubován natvrdo.
Zdendam (rychnov-city.cz) 05.12.2024 14:09
Já jsem ten článek četl docela pozorně, jen mi pořád hlava nějak nemohla pobrat, že taková vůle, jaká je na videu č. 4, by měla být normální - to si přímo říká o utažení :-) Ale argumenty chápu
Generál (cservis.cz) 05.12.2024 17:45
Máš pravdu, ale pokud bych to nafilmoval s malou vůlí tak by to na videu nebylo postřehnutelné. Rozhodně i takto velká vůle ničemu nevadí a je lepší nežli utaženo natvrdo. Ty podložky se dolu samozřejmě dát mohou - je to vidět i popsané na fotu č.22 Většinou se dávají v době, když již mají pryžové části hodně odslouženo, ale zásada je aby se použitím podložek nedotáhl tachometr natvrdo. Je tedy potřeba použít správnou sílu (tloušťku) podložek což bývá pro mnohé problém. Dají jednu a zdá se jim to málo - tak dají na sebe dvě a již je to natvrdo.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser