|
Zakončení
flašek ....... |
30.01.2008 |
|
|
|
|
|
Pokud se říká : auto dělají kola, pak u mašin toto platí
bezezbytku - obzvláště pak v našem stylu, |
|
Ovšem kola se vnímají jako celek a
pokud není tento celek kompletně oku lahodící pak i samotná kola
na celkovém vjemu stroje příliš kladných bobů nepřidají. |
|
O některých detailech přímo spojených s
designem kol (brzdové hadičky, brzdiče, kotouče, kultura výpletu kol..)
bylo na několika místech (v článcích zde umístěných) již hovořeno a
po pravdě - aniž bych se chtěl jakkoli chvástat, byl jsem se svými koly poměrně
spokojen viz. úvodní foto. |
|
Jenže ne nadarmo se říká : nejhorší co může
motorkáře potkat je - když již nemá na svém stroji co vylepšovat. Přestože
- nebo možná lépe řečeno právě proto že - jsem se do tohoto
stádia ještě zdaleka nedostal bylo mi zcela |
|
|
jasné (po ukončení příprava k jarnímu vyjeté kdy jsem
se soustředila především na technickou část stroje), že by |
si ta moje holka ještě něco málo "nového kabátu"
zasloužila a jak jí tak "sjíždím" očima od řidítek ke kolům najednou se můj
pohled zadrhl na zakončení flašek. |
|
Zakončení flašek - co to hrome je, řeknou si
možná mnozí. Jedná se o spodní části
tlumičů které mnozí motorkáři říkají kluzáky. Já jsem přesvědčen, že to není
správný výraz neboť tato spodní část tlumičů se vlastně nepohybuje. V
dílenské terminologii se mezi zkušenými mechaniky tato část předních
tlumičů slangem nazývá - flašky. U tohoto výrazu - flašky
- tedy zůstaneme i v našem dnešním článku neboť ať tento díl kdokoli nazývá
jakkoli myslím si, že |
z přiloženého fota č.1 již každý ví o které části
předních tlumičů budeme hovořit |
foto č.1 |
|
Ale vraťme se k tématu
článku. Jak jsem řekl - můj pohled zadrhl na zakončení flašek které
vypadají jak "ustřižené kecky" (doufám že mladí čitatelé tohoto
článku vědí co se za bolševika pod slovem kecky skrývalo - pokud ne
těžko budou chápat) tedy tak jako když tomu něco chybí - něco,
ale co? |
Je pravdou to, že pokud
vám něco chybí pak jste to již dříve měli nebo alespoň viděli a tak jsem
zapátral ve své paměti, prošel pár obrázků staveb a již mi bilo jasné co
hledám. |
Kvalitní zakončení
flašek není až tak běžné a v konfekci - sériové provedení strojů se |
originál NOVÉ
kolo |
prakticky nevyskytuje ovšem zase to
není věc kterou by si člověk nemohl dopřát obzvlášt |
|
|
Předně je dobré tuto akci spojit s výměn
simerinků a tlumičového oleje
-
klikni zde - (není podmínkou, ale vše se bude
dělat snadněji). Jestliže máte tedy již tlumiče rozebrané je nutné
flašky v jejich konce osoustružit tak, aby jejich osoustružený vnější průměr
- viz. foto č.2 pozic A odpovídal vnitřnímu průměru
zakončení - viz. foto č.3
pozic a |
Pracujte skutečně přesně neboť přesah ani vůle není
žádoucí. Kromě průměru je velmi důležité dodržet délku soustružení - viz.
foto č.2
pozic B Pokud nebudete pracovat zcela přesně výsledný efekt
nebude dobrý (vznikne nežádoucí "spára" mezi zakončením a flaškou).
|
Jak zakončení na flašky uchytit je rovněž ze
snímků č.3 + č.4 zřejmé a tak pouze připomenu, že použité M5 imbus |
|
šrouby je nutné rovněž správně
polohovat. Obzvláště pak ten na levé flašce by se vám nestalo to - že se "potká" se zajišťovacím šroubem osy předního kola (imbus šroub M6) |
|
|
Takto spasované
zakončení s flaškami - viz. foto č.5 je více nežli žádoucí
zaleštit do jedné roviny - viz. foto č.6 |
foto č.4 |
Je asi zbytečné
připomínat, že je vhodné |
foto č.5 |
foto č.6 |
|
pro kompletaci tlumičů
-
klikni zde - a finální osazení na stroj vyleštěné plochy vhodným
způsobem ochránit proti nechtěnému poškrábání a tak v závěru této části
našeho článku již jen zařadím foto pořízené po kompletním osazen. |
|
Zde popsaná varianta zakončení flašek
předních tlumičů je sice nejčistějším řešením avšak nikoli jediným .
Existuje také výrobně o mnoho jednodušší varianta - osadit zakončení flašek
přímo na stávající průměr. Tedy flašky se nemusí soustružit. Ovšem zde již
vzniká viditelný přechod který se však nechá do značné míry potlačit
zkosením - viz. foto č.7 |
Podstatně horší je při této variantě ta
skutečnost, že flašky jako takové jsou dost nepřesný odlitek a tak napasovat
na ně zakončení není rovněž jednoduchá záležitost a mnohdy "díky" elipsovému
tvaru odlitku vzniká mezi zakončením a tělem flašky dost velká - neefektní
mezera. |
|
foto č.7 |
To - že zakončení flašek lze aplikovat na
většinu strojů v našem stylu nemá cenu zdůrazňovat a tak asi další dilema
vedle již řečeného (jakou variantu) bude zvážit vlastní tvar tohoto
zakončení. Záměrně jsem zařadil foto č.7 kde je |
vidět další možný tvar. Bude tedy záležet pouze na tom
zda kupujete hotový "polotovar" (tam je tvar většinou daný) nebo zda
se do všeho pustíte ("samovýroba"). V obou případech by jste však
měli brát na zřetel nejen ostatní tvary doplňků které již na stroji máte
namontované, ale také styl vašeho stroje. |
|
Pokud si na choppra osadíte mohutné
zakončení které navíc průměrově přečnívající flašky nebude to ono, ale když
toto zakončení bude splývat a pohledově tak flašky prodlouží získáte při
pohledovém vjemu efekt podkopnuté vidlice - viz. foto č.8 neboli za
relativně únosný |
peníz poměrně dost muziky
|
foto č.8 |
Jestliže bude dělat tuto montáž na stroj
stylu cruiser pak je naopak vhodné zvolit druhou variantu řekněme jakéhosi
"návleku" který tuto partii nejen prodlouží ale také zmohutní. Vlastní tvary
pak již budou záležet na kreativitě každého jednoho z vás a v tom je ten náš
styl nádherný. |
|
|
Detail - detail a
zase detail : |
využiji dnešního článku
k zařazení několika málo fotek dalších detailů kterými můžete svůj stroj
výrazně odlišit od konfekce. |
Jedním z dost výrazných
designových prvků výfuků je přechod od svodů (kolen) do vlastních
výfuků (koncovek) Netvrdím že všechny stroje, ale některé jako
například |
foto č.9 |
foto č.10 |
VS 1400 nemají tento přechod příliš
ladný - viz. foto č.9. Přitom stačí použít jinou |
|
vhodněji tvarovanou krytku a tento přechod již vypadá
daleko lépe - viz. foto č.10 |
Dalším dílem
který rozhodně stojí za naši pozornost je táhlo řazení - viz. foto
č.11 (originální táhlo VS 1400 přitom patří k těm
solidnějším). U některých strojů bývá táhlo řazení nejen velmi
nepěkné, ale po čase také problémově funkční (mnohdy "tyčka" o
průměru pouhých 6 až 8mm). Naproti tomu táhlo řadičky zhotovené z
pořádné masy materiálu zaručuje jeho dlouholetou stabilitu
(bezproblémovou funkčnost) ale také |
|
|
prostor pro ztvárnění
vašeho nápadu - viz. foto č.12 |
foto č.11 |
foto č.12 |
|
Je toho ještě opravdu mnoho čím svůj stroj
můžete odlišit od konfekčního provedení, ale o tom si (vzhledem k
pokročilé době) povíme někdy příště. V závěru tedy pouze připomenu - že
nafocené (v článku použité) díly lze aplikovat na většině strojů v
našem stylu a tak tedy doufám, že dnes zařazený článek bude pro mnohé |
z vás inspirací
|