|
|
Roadliner |
|
|
|
|
|
|
Roadlirer
bývá v odborném tisku nazýván novou vlajkovou lodí Yamahy. Ačkoli
bych nechtěl s odborníky na toto téma - tedy prestižního modelu - jakkoli
diskutovat můj osobní názor je ten, že do
Roial Star - Venture má
Roadlirer hodně daleko. Jistě jsou zde určité znaky, které by teoreticky
mohli tuto novinku pasovat na trůn - ovšem myslím si že objem a špičková
technika není jediné kritérium pro to stát se vůdcem smečky. |
|
Ale nechme tituly a jejich přidělování raději novinářům, žurnalistům......
a pojďme si prohlédnout tuto novinku (ze které vycházejí i další
modifikace) podrobněji neboť to bude o mnoho zajímavější povídání.
|
|
Pokud by tuto novinku viděl nezasvěcený a
navíc by mu nebyla známa technická data s největší pravděpodobností by
konstatoval : "další v nekonečné řadě těžkých cruisrů |
|
|
který může upoutat snad jen objemem a nádechem designu dvacátých let".
Skutečnost je však taková, že při konstrukci této novinky od Yamahy bylo
využito nejmodernějších technologií a materiálů - přívěrou výfukového
|
systému počínaje a rámem z lehké slitiny konče. |
|
Motor : |
pro jako základ byl použit skelet z Warrioru. Jedná se tedy o vzduchem
chlazený V-twin 48° OHV se čtyřmi (2+2) ventily na válec. Vrtání
100mm a zdvih 118mm dává tomuto silně nadčtvercovému motoru
celkový objem 1854cm3 (113"). O přesné dávkování pohonné
směsi se stará elektronicky řízené vstřikové čerpadlo. Palivo je dále do
pracovního prostoru válce "podáváno" dvojitou škrtící klapkou a výfukové
plyny pak odcházejí do svodu (2do1) přes |
EXUP přívěru !!! Přívěra výfukového systému nebyla ve stylu chopper &
cruiser doposavad nikdy použita a tak by |
se mohlo říci,
že byla prolomena další pomyslná bariéra v cestě k nejvýkonnějším motorům.
Výkon
je avizován na velmi solidních 100 koní
(73,6 kW) při 4.250 ot./min. Největší krouticí moment bohatě
překračuje hranicí snů 150ti Nm |
konkrétně pak 167,8 Nm při 2.500 ot./min |
|
Podvozková část : |
rám z lehké slitiny - jako úplně první stroj v našem stylu, byl
zkonstruován pro Warrior a je více nežli sympatické, že Yamaha v tomto
trendu pokračuje neboť Roadlirer se může rovněž pyšnit tím, že je skelet
jeho podvozku zhotoven právě z tohoto materiálu. Přesto se celková
pohotovostní hmotnost* stroje, který má rozměry 2.580x935x1.110mm
(délka - šířka - výška) vyšplhala na respekt vzbuzující 346kg
(705lbs) Pokud odečteme náplně abychom se |
dostali na suchou hmotnost přesto tato bude atakovat hranici
320kg na čemž mají bezesporu svůj lví podíl nejen
|
|
mohutný zadní blatník, ale i
kola 130/70R 18M/C 63H ; 190/60R 17M/C 78H
a 17ti litrová nádrž která je z
boku osazena trojicí lišt táhnoucích se až na krk řízení. Z vrchu je
pak na nádrži umístěna "kaplička" kde nalezli své "útočiště"
nezbytné přístroje a kontrolky. Z tohoto snímku (vlevo) je
rovněž dobře patrné jak velice čistě a pečlivě je zpracována partie
brýlí. Neodpustím si však poznámku, že el. instalace (vedení k
ovládacím panelům na řidítkách) měla být tažena uvnitř řidítek.
Možná se vám bude zdát tato moje glosa malicherná, ale pokud se
koukne na foto č.1 bude snad již jasnější o čem je
řeč. Ale to jsme již tak odbočili od vlastního |
|
podvozku, který si
zcela určitě zaslouží daleko více naší pozornosti nežli bylo dosud
napsáno. |
Kola a brzdy : |
zadní
kolo 190/60-17 je poháněno bezproblémovým na údržbu
nenáročným, velmi tichým a v našem stylu oblíbeným řemenem jehož
kultivovaný záběr společně s optickým vjemem je jednou z jeho
největších deviz. Přední pneu 130/70-18 je stejně tak
jako zadní obuto na loukoťové ráfky, které až nápadně
připomínají kola kočáru (nechtěl jsem napsat trakaře). Pokud
to byl záměr - tedy navodit již zmíněnou atmosféru dvacátých let -
pak se povedlo. |
foto č.1 |
Na
předním kole jsou osazeny dva plovoucí kotouče o průměru 298mm,
na nichž vévodí |
|
dvoupístkové brzdící třmeny. Zadní kolo má na protilehlé straně
řemenice sekundárního převodu osazen jeden kotouč o průměru 320mm s
jednopístkovými brzdícím třmenem. |
|
Přední teleskopické tlumiče jejichž kluzáky mají velmi solidní průměr
46mm pracují se zdvihem 135mm a zadní kyvné rameno, které je
odpruženo centrální pružící a tlumící jednotkou se seřiditelným
předpětím pružiny pak při plném propružení vykonává dráhu 110mm.
Rozvor obou kol byl zkonstruován na 1.715mm. |
Další prvky povozku: |
jednou z velmi sledovaných částí podvozku je bezesporu sedačka a její
výška v nezatíženém |
foto č.2 |
stavu. U nového Roadlirer je umístěna 735mm nad povrchem vozovky
což není v našem stylu zrovna málo. Ovšem tento - do značné míry handicap
(obzvláště pro jezdce menších postav) je kompenzován velkou světlostí
podvozku což umožní s tímto strojem projíždění zatáček ve velmi solidním
náklonu. Další věcí, která jistě neušla vaší pozornosti je spodní
zakrytování řemenu, které je sice z hlediska jeho životnosti docela určitě
přínosem ovšem optický vjem dostal tímto krytem pořádně na frak a v
kontextu s velice líbivou a praktickou podsedadlovou lištou působí do
značné míry Jawsky. Hadičky brzdového systému zůstali oproti předchozím
|
|
modelům tohoto
výrobce bohužel beze změn - jsou tedy gumotextilní. Naproti tomu je |
foto č.3 |
velmi
potěšující, že spojka dostala hydraulické ovládání a bylo tak na stroji
eliminováno další problémové lanko. |
Design : |
upozorňuji, že tato část článku je pouze mým osobním názorem a může se
velice lišit od vašeho. Přesto jsou věci zcela zásadní které zde
pokulhávají. Jak již bylo řečeno - tento stroj byl konstruován tak aby
navodil atmosféru 20-30 let. Nic proti tomu, ale například lišta na
předním blatníku je přímo otřesná. V dostupné literatuře tuto úděsnou
lištu |
|
obhajuje
její autor tím, že byla navržená s ohledem na designové vyvážení
přední a zadní části stroje - konkrétně s kyvnou vidlici zadního
kola - no, ne nadarmo se říká : "člověk je natolik rozumný tvor
aby veškeré své počínání dokázal vysvětlit". Daleko hůře se však
již bude vysvětlovat nevyváženost předního blatníku - který v
kontextu s celkovou stavbou stroje, mohutným zadním blatníkem a
dominantním předním světlem vypadá jak utržené kecky. Je ale dost
možné, že by profesionální designer na adresu tohoto tralaláčku -
pardon předního |
foto č.4 |
|
blatníku řekl : "byl navržen s ohledem na to aby vyniklo dominantní
přední světlo". No nevím - že by mu nejednou nevadila nevyváženost se
zadním blatníkem a celkovou mohutností stroje? Ale budíš - avšak to co se
snad ani při nejlepší dobré vůli a velké toleranci k extravaganci
vysvětlit nedá je naprosto rozdílný design brzdových kotoučů. Rovněž
harmonie předních a zadních stupaček by u stroje této kategorie a cenové
relace měla být samozřejmostí. Ale jak jsem řekl : je pouze o můj osobním,
amatérský pohled na věc.... |
|
Co dodat závěrem? |
nerad bych hodnotil tento stroj jako celek, protože doslova na každém
motocyklu nalezne |
ilustrační foto |
každý z nás detail nebo dokonce partii, který by si představoval zcela
jinak a tak stejně jako asi většina z vás bych i já dotvářel tento stroj
dle obrazu svého. Podstatné však je, alespoň z mého pohledu, že je zde
použita opravdu špičková |
|
technika, která dává
tomuto stroji ohromný potenciál pro další úpravy. Aby tyto další
úpravy nebyli tak finančně náročné je již dnes přímo ve výrobním
závodu připraveno nejen několik modifikací (viz. úvodní stránky
našeho článku) ale též celá řada značkových doplňků. |
Přestože bude tento stroj nabízen s maximálním ohledem vyjít vstříc
požadavkům zákazníka (o čemž svědčí nejen již zmíněné modifikace)
nebude to mít v boji o přízeň zákazníka lehké neboť přichází v
době kdy je tato kategorie "megakladiv" již delší dobu, poměrně
kvalitně |
Roadliner |
zastoupena dravou
konkurencí............. |
|
|
|
|
Yamaha |
|
Roadliner 1850
model
2006 |
|
|
Technické parametry - TTD |
|
Vrtání x zdvih (mm) |
|
100 x 118 |
|
Zdvihový objem (cm3) |
|
1854 |
|
Kompresní poměr |
|
9,5 : 1 |
|
Maximální výkon (k/ot./min) |
|
100 / 4.250 |
|
Točivý moment (Nm/ot./min) |
|
167,8 / 2.500 |
|
Plnění válců / škrtící klapky |
|
vstřikování
/ dvojitá |
|
Typ motoru |
|
V-twin 48°
|
|
Počet dob |
|
4 |
|
Chlazení |
|
vzduchem |
|
Rozvod / ventilů na válec |
|
OHV / 4 |
|
Startér |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
5 |
|
Sekundární převod |
|
řemenem |
|
Délka / šířka / výška (mm) |
|
2.580 x 935 x 1.110 |
|
Rozvor (mm) |
|
1.715 |
|
Přední tlumiče / průměr / zdvih (mm) |
|
teleskopické / 46 / 135 |
|
Zadní tlumič typ / zdvih (mm) |
|
centrální / 110 |
|
Přední pneumatika |
|
130/70R 18M/C 63H |
|
Zadní pneumatika |
|
190/60R 17M/C 78H |
|
Přední brzda / průměr (mm) |
|
2x kotouč 298 / 2 pístky |
|
Zadní brzda / průměr (mm) |
|
kotouč 320 /
1 pístek |
|
Výška sedla (mm) |
|
735 |
|
Objem nádrže (litrů) |
|
17 |
|
Suchá hmotnost (kg) |
|
320 |
|
Pohotovostní hmotnost (kg) |
|
346 |
|
Max. rychlost (km/hod) |
|
není uvedena |
|
Modifikace |
|
viz. odkazy níže |
|
|
|
|
|
Roadliner
S |
Roadliner Midnight |
Stratoliner |
Stratoliner S |
Stratoliner
Midnight |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Potencionální konkurence je
opravdu velmi silná : |
|
Honda VTX 1800
Retro |
1795 cm3 / 107 koní / 163 Nm |
|
NRX 1800 Rune |
1835 cm3 / 119 koní / 167 Nm |
|
Kawasaki VN
2000 |
2053 cm3 / 103 koní / 177 Nm |
|
|
Související články : |
NRX
1800 Rune |
|
VN
2000 |
|
|
|
Poznámka pod čarou :
|
Vysvětlení k technickým výrazům ve článku
použitých naleznete na tomto odkazu
- klikni -
|
Pokud se mi podaří získat další technické
informace případně údaje o prodejní cenové relaci v ČR bude tento článek
aktualizován. |
|
|
|
|