Roadliner

     Roadlirer bývá v odborném tisku nazýván novou vlajkovou lodí Yamahy. Ačkoli bych nechtěl s odborníky na toto téma - tedy prestižního modelu - jakkoli diskutovat můj osobní názor je ten, že do Roial Star - Venture má Roadlirer hodně daleko. Jistě jsou zde určité znaky, které by teoreticky mohli tuto novinku pasovat na trůn - ovšem myslím si že objem a špičková technika není jediné kritérium pro to stát se vůdcem smečky.
     Ale nechme tituly a jejich přidělování raději novinářům, žurnalistům...... a pojďme si prohlédnout tuto novinku (ze které vycházejí i další modifikace) podrobněji neboť to bude o mnoho zajímavější povídání.
     Pokud by tuto novinku viděl nezasvěcený a navíc by mu nebyla známa technická data s největší pravděpodobností by konstatoval : "další v nekonečné řadě těžkých cruisrů
který může upoutat snad jen objemem a nádechem designu dvacátých let". Skutečnost je však taková, že při konstrukci této novinky od Yamahy bylo využito nejmodernějších technologií a materiálů - přívěrou výfukového
systému počínaje a rámem z lehké slitiny konče.

   Motor :
   pro jako základ byl použit skelet z Warrioru. Jedná se tedy o vzduchem chlazený V-twin 48° OHV se čtyřmi (2+2) ventily na válec. Vrtání 100mm a zdvih 118mm dává tomuto silně nadčtvercovému motoru celkový objem 1854cm3 (113"). O přesné dávkování pohonné směsi se stará elektronicky řízené vstřikové čerpadlo. Palivo je dále do pracovního prostoru válce "podáváno" dvojitou škrtící klapkou a výfukové plyny pak odcházejí do svodu (2do1) přes
EXUP přívěru !!! Přívěra výfukového systému nebyla ve stylu chopper & cruiser  doposavad nikdy použita a tak by
se mohlo říci, že byla prolomena další pomyslná bariéra v cestě k nejvýkonnějším motorům. Výkon je avizován na velmi solidních 100 koní (73,6 kW) při 4.250 ot./min. Největší krouticí moment bohatě překračuje hranicí snů 150ti Nm
konkrétně pak 167,8 Nm při 2.500 ot./min

   Podvozková část :
   rám z lehké slitiny - jako úplně první stroj v našem stylu, byl zkonstruován pro Warrior a je více nežli sympatické, že Yamaha v tomto trendu pokračuje neboť Roadlirer se může rovněž pyšnit tím, že je skelet jeho podvozku zhotoven právě z tohoto materiálu. Přesto se celková pohotovostní hmotnost* stroje, který má rozměry 2.580x935x1.110mm (délka - šířka - výška) vyšplhala na respekt vzbuzující 346kg (705lbs) Pokud odečteme náplně abychom se
dostali na suchou hmotnost přesto tato bude atakovat hranici 320kg na čemž mají bezesporu svůj lví podíl nejen
mohutný zadní blatník, ale i kola 130/70R 18M/C 63H ; 190/60R 17M/C 78H a 17ti litrová nádrž která je z boku osazena trojicí lišt táhnoucích se až na krk řízení. Z vrchu je pak na nádrži umístěna "kaplička" kde nalezli své "útočiště" nezbytné přístroje a kontrolky. Z tohoto snímku (vlevo) je rovněž dobře patrné jak velice čistě a pečlivě je zpracována partie brýlí. Neodpustím si však poznámku, že el. instalace (vedení k ovládacím panelům na řidítkách) měla být tažena uvnitř řidítek. Možná se vám bude zdát tato moje glosa malicherná, ale pokud se koukne na foto č.1 bude snad již jasnější o čem je řeč. Ale to jsme již tak odbočili od vlastního
podvozku, který si zcela určitě zaslouží daleko více naší pozornosti nežli bylo dosud napsáno.
   Kola a brzdy :
   zadní kolo 190/60-17 je poháněno bezproblémovým na údržbu nenáročným, velmi tichým a v našem stylu oblíbeným řemenem jehož kultivovaný záběr společně s optickým vjemem je jednou z jeho největších deviz. Přední pneu 130/70-18 je stejně tak jako zadní obuto na  loukoťové ráfky, které až nápadně připomínají kola kočáru (nechtěl jsem napsat trakaře). Pokud to byl záměr - tedy navodit již zmíněnou atmosféru dvacátých let - pak se povedlo.
foto č.1    Na předním kole jsou osazeny dva plovoucí kotouče o průměru 298mm, na nichž vévodí
dvoupístkové brzdící třmeny. Zadní kolo má na protilehlé straně řemenice sekundárního převodu osazen jeden kotouč o průměru 320mm s jednopístkovými brzdícím třmenem.

   Přední teleskopické tlumiče jejichž kluzáky mají velmi solidní průměr 46mm pracují se zdvihem 135mm a zadní kyvné rameno, které je odpruženo centrální pružící a tlumící  jednotkou se seřiditelným předpětím pružiny pak při plném propružení vykonává dráhu 110mm. Rozvor obou kol byl zkonstruován na 1.715mm.
   Další prvky povozku:
   jednou z velmi sledovaných částí podvozku je bezesporu sedačka a její výška v nezatíženém

foto č.2

stavu. U nového Roadlirer je umístěna 735mm nad povrchem vozovky což není v našem stylu zrovna málo. Ovšem tento - do značné míry handicap (obzvláště pro jezdce menších postav) je kompenzován velkou světlostí podvozku což umožní s tímto strojem projíždění zatáček ve velmi solidním náklonu. Další věcí, která jistě neušla vaší pozornosti je spodní zakrytování řemenu, které je sice z hlediska jeho životnosti docela určitě přínosem ovšem optický vjem dostal tímto krytem pořádně na frak a v kontextu s velice líbivou a praktickou podsedadlovou lištou působí do značné míry Jawsky. Hadičky brzdového systému zůstali oproti předchozím

modelům tohoto výrobce bohužel beze změn - jsou tedy gumotextilní. Naproti tomu je

foto č.3

velmi potěšující, že spojka dostala hydraulické ovládání a bylo tak na stroji eliminováno další problémové lanko. 
   Design :
   upozorňuji, že tato část článku je pouze mým osobním názorem a může se velice lišit od vašeho. Přesto jsou věci zcela zásadní které zde pokulhávají. Jak již bylo řečeno - tento stroj byl konstruován tak aby navodil atmosféru 20-30 let. Nic proti tomu, ale například lišta na předním blatníku je přímo otřesná. V dostupné literatuře tuto úděsnou lištu
obhajuje její autor tím, že byla navržená s ohledem na designové vyvážení přední a zadní části stroje - konkrétně s kyvnou vidlici zadního kola - no, ne nadarmo se říká : "člověk je natolik rozumný tvor aby veškeré své počínání dokázal vysvětlit". Daleko hůře se však již bude vysvětlovat nevyváženost předního blatníku - který v kontextu s celkovou stavbou stroje, mohutným zadním blatníkem a dominantním předním světlem vypadá jak utržené kecky. Je ale dost možné, že by profesionální designer na adresu tohoto tralaláčku - pardon předního
foto č.4
blatníku řekl : "byl navržen s ohledem na to aby vyniklo dominantní přední světlo". No nevím - že by mu nejednou nevadila nevyváženost se zadním blatníkem a celkovou mohutností stroje? Ale budíš - avšak to co se snad ani při nejlepší dobré vůli a velké toleranci k extravaganci vysvětlit nedá je naprosto rozdílný design brzdových kotoučů. Rovněž harmonie předních a zadních stupaček by u stroje této kategorie a cenové relace měla být samozřejmostí. Ale jak jsem řekl : je pouze o můj osobním, amatérský pohled na věc....

   Co dodat závěrem?
   nerad bych hodnotil tento stroj jako celek, protože doslova na každém motocyklu nalezne

ilustrační foto

každý z nás detail nebo dokonce partii, který by si představoval zcela jinak a tak stejně jako asi většina z vás bych i já dotvářel tento stroj dle obrazu svého. Podstatné však je, alespoň z mého pohledu, že je zde použita opravdu špičková
technika, která dává tomuto stroji ohromný potenciál pro další úpravy. Aby tyto další úpravy nebyli tak finančně náročné je již dnes přímo ve výrobním závodu připraveno nejen několik modifikací (viz. úvodní stránky našeho článku) ale též celá řada značkových doplňků.
   Přestože bude tento stroj nabízen s maximálním ohledem vyjít vstříc požadavkům zákazníka (o čemž svědčí nejen již zmíněné modifikace) nebude to mít v boji o přízeň zákazníka lehké neboť přichází v době kdy je tato kategorie "megakladiv" již delší dobu, poměrně kvalitně
Roadliner zastoupena dravou konkurencí.............
 Yamaha
  Roadliner 1850 model 2006

Technické parametry - TTD

  Vrtání x zdvih (mm)   100 x 118
  Zdvihový objem (cm3)   1854
  Kompresní poměr   9,5 : 1
  Maximální výkon (k/ot./min)   100 / 4.250
  Točivý moment (Nm/ot./min)   167,8 / 2.500
  Plnění válců / škrtící klapky   vstřikování / dvojitá
  Typ motoru   V-twin 48°
  Počet dob   4
  Chlazení   vzduchem
  Rozvod / ventilů na válec   OHV / 4
  Startér   E
  Počet rychlostí   5
  Sekundární převod   řemenem
  Délka / šířka / výška (mm)   2.580 x 935 x 1.110
  Rozvor (mm)   1.715
  Přední tlumiče / průměr / zdvih (mm)   teleskopické  / 46 / 135
  Zadní tlumič typ / zdvih (mm)   centrální / 110
  Přední pneumatika   130/70R 18M/C 63H
  Zadní pneumatika   190/60R 17M/C 78H
  Přední brzda / průměr (mm)   2x kotouč 298  / 2 pístky
  Zadní brzda / průměr (mm)   kotouč 320  / 1 pístek
  Výška sedla (mm)   735
  Objem nádrže (litrů)   17
  Suchá hmotnost (kg)   320
  Pohotovostní hmotnost (kg)   346
  Max. rychlost (km/hod)   není uvedena
  Modifikace   viz. odkazy níže
Roadliner S Roadliner Midnight Stratoliner Stratoliner S Stratoliner Midnight

Potencionální konkurence je opravdu velmi silná :

Honda VTX 1800 Retro

1795 cm3 / 107 koní / 163 Nm

NRX 1800 Rune

1835 cm3 / 119 koní / 167 Nm

Kawasaki VN 2000

2053 cm3 / 103 koní / 177 Nm

Související články :

NRX 1800 Rune

VN 2000

   Poznámka pod čarou :
   Vysvětlení k technickým výrazům ve článku použitých naleznete na tomto odkazu - klikni -
   Pokud se mi podaří získat další technické informace případně údaje o prodejní cenové relaci v ČR bude tento článek aktualizován.
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

Zpět na úvod článku :

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

 

 

 Zpět do článků : Nové stroje  

       
Luděk (nextra.cz) 28.09.2005 16:44
Hrůzostrašná kraksna, umím si na ní představit esesáka v plné polní !
Generál (cservis.cz) 28.09.2005 20:18
Čé - če, Luďku pokud by jsi to býval ještě domyslel znělo by to asi takto : v plné polní a v montérkách. No a to by pak bylo fakt úplně přesné :-))) http://www.k1400.cz/clanky/recenze/yamaha/roadliner/jizda/1.jpg (musíš si trn odkaz zkopírovat - živý hypertext zde udělat nejde) Ale jinak - ta technika je tam opravdu dobrá.
ricmund (wallich.org) 29.09.2005 11:59
no, vzal bych z toho ten motor a zbytek rozrezat orezat a posvaret znovu a udelat z toho peknyho ,,coprika,, s kurevsky silnym motorem :-)))
Véna (egap.cz) 06.10.2005 09:27
nelíbí se mi ... taková směs archaismu a modernosti působí odpudivě. ale poježděníčko asi bude super.
brona (iol.cz) 08.01.2006 17:22
Dost dobra masina ale mohli bi ji slevnit normalni clovjek bi si ji asi dovolit nemohl čus bambus
Mirečka (podluzi.net) 07.11.2007 17:00
Čauko, pošlete mi někdo pls odkaz kde jde dobře vidět znak yamahy!! Díky moc
Želva (iol.cz) 08.11.2007 08:52
To Mirečka: http://images.google.cz/images?hl=cs&q=yamaha%20logo&lr=&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Dušan (tlapnet.cz) 02.02.2011 20:14
Zdravím.Scháním plexi na Yamaha royál stár tour deluxe.Je na rychloupínaky.Jen se nasadí a páčkou zajistí.Nevíte kde bych ho sehnal..Dušan
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser