|
|
|
|
|
Je - to - tu. Dlouho očekávané prolomení magické hranice
objemu dvou litrů, sériově vyráběným strojem |
je realitou. |
Právě tato slova jsem
před dvěma měsíci použil v článku o novince z ostrovního státu. A
stejně tak : |
"je - to -
tu",
mohou nyní zvolat i zapřísáhlí příznivci |
V-twin motorů. Postarala se o to
Japonská Kawasaki svým megacruiserem s trochu strohým označením |
VN 2000, jehož dva
"hrnce" skýtají objem 2.056 cm3. |
Myslím si, že nebude
na škodu si alespoň v bodech připomenout některá fakta z nedávné
historie této značky jež vedla až k prolomení této bájné hranice.
|
|
Docela určitě jste se setkali s velmi rozšířeným názorem
(upozorňuji : v ČR) , že Kawa je ze čtveřice Japonců nejméně
vyvedený a nejvíce poruchový stroj. Co bylo hlavní příčinou této ne příliš
valné pověsti (která vznikla hlavně na počátku devadesátých let) o tom dnes
lze jenom polemizovat. Faktem však je, že Kawa jako poslední ze
čtveřice H - K - S - Y uzpůsobila své motory na bezolovnatý benzín - Nautral.
Dle mého názoru vedlo právě toto, při záměně
pohonných hmot, k mnohým zcela zbytečným, ale velmi závažným
poruchám pohonné jednotky a potažmo tak ke ztrátě důvěry našich motorkářů k
této značce. |
|
Jestliže mluvím o tom, že si Kawasaki s
přechodem na bezolovnatý benzín nechala "ujet |
snímek č.1 |
vlak" a díky motorkářům - kteří z neznalosti zcela
zbytečně ničili jinak velice kvalitní motory bezolovnatým benzínem přišla Kawasaki i o kredit kvality, pak musím říct, že to byla právě Kawasaki,
která jako první osadila do cruiseru na místo karburace vstřikování. Stalo
se tak již v roce 1999 kdy byl vyvinut motor pro model : VN 1500
Drifter.
snímek č.1 Do výfukového systému
Drifteru byl (rovněž v této kategorii jako první) osazen katalyzátor.
Pohonná jednotka vynikala tak skvělými parametry, že byl tento motor v roce
2000 osazen též do VN 1500 Classia FI
snímek č.2 a VN 1500 Tourer FI
č.3 (odtud nová přípona FI = Fuel injection). |
|
Přestože o nově vyvinutém
motor lze říci - nejen co se technických parametrů týká (objem : 1470cm3,
výkon : 64 koní při 4700 ot./min., největší točivý moment - krouťák :112Nm
při 3000 ot./min., maximální rychlost : 182 km / hoď. a na objem
velice příznivá suchá hmotnost 292 kg), že se mohl směle rovnat s kýmkoli z
konkurence, zviklaná důvěra zákazníka se získávala zpět jen pomalu. S
přelomem tisíciletí dochází i u tak konzervativního stylu, kterým bezesporu
chopper & cruiser je, k prolomení léta uznávaných
tradic a tento styl dostává nové dimenze. Takže ani tento model nezískal,
jistě zasloužený - větší obchodní úspěch. Navíc byl již v té době druhým
rokem nabízen, komerčně velice úspěšný, Wild Star
snímek č.4 , který svým objemem 1602cm3 prolomil
jedenapůllitrovou hranici. V roce 2001 je to Honda která |
snímek č.2 |
|
snímek č.3 |
|
šokuje zbytek světa svým megacruiserem VTX 1800
snímek č.5
(objem : 1795cm3, výkon : 107 koní při 5000 ot./min.,
největší točivý moment - krouťák :163Nm při 3000 ot./min., maximální
rychlost : 210 km / hoď. a suchá hmotnost 320 kg). Toto byl od Hondy velmi
dobře promyšlený tah, kterým na svou stranu opět strhla "objemu lačné
zákazníky". V pravdě však řečeno na VTXse byl zajímavý pouze zdvihový objem
motoru neboť design jako takový silně připomínal léty prověřený Shadow 750C2
snímek č.6
a vstřikování společně s katalyzátorem, kolem kterého Honda hodně hlasitě
byla na bubny, bylo - jak jsem psal, použito u Drifteru již v roce 1999.
Hondě tedy nezbylo nic jiného nežli o rok později (v roce 2002) přispěchat s |
snímek č.4 |
|
|
|
|
|
snímek č.5 |
snímek č.6 |
snímek č.7 |
snímek č.8 |
snímek č.9 |
další variací VTX 1800, tentokrát v provedení
RETRO
snímek č.7.
Tento model alespoň částečně přinesl některé prvky, které prospěly hlavně
"obnošenému kabátu". Přes veškeré výtky jenž byli hlavně na adresu designu
řečeny je nepopiratelné, že VTX 1800 posunula se svým vrtáním 101mm a
zdvihem 112mm, dvoulitrovou hranici "na dostřel". |
A co na to "zbytek světa"? Kontra od
Kawasaki (v roce 2002) v podobě powercruissru Mean
Streak 1500
snímek č.8,
lze spíše chápat jako protitah komerčně veleúspěšnému Warrioru 1700
snímek č.9.
na který ovšem daleko úspěšněji zaútočil H-D V-Rod
snímek č.10.
Jestliže jsem se zatím nezmínil o Suzuki pak jen z toho důvodu, že tento |
|
výrobce - konkrétně v kategorii cruisser, zřejmě usnul na
vavřínech neboť jeho vlajková loď z roku 1997 (ve své době největší kladivo
této kategorie) - VL 1500LC
snímek č.11
již nestačí s dechem. Rádoby novinka pro rok 2004 :
Marauder 1600
snímek č.12
k oživení zájmu o Suzuki v kategorii cruiser dle mého
názoru rozhodně nepomůže - spíše naopak, neboť se jedná o výrobek Kawasaki,
model : Mean Streak 1500 na kterého (společnou rukou Kawa a Suza) "vzali
vrták" a zvětšili objem na 1552cm3. V roce 2004 jej |
|
snímek č.10 |
snímek č.11 |
budou potenciálním kupcům nabízet pod
označením Mean Streak 1600 respektive Marauder 1600. Pro
zmíněné potencionální zájemce o koupi těchto dvou povercruiserů bude jistě
velice zajímavé sledovat, jakou cenovou politiku jednotlivé fy. zvolí.
Nechci být špatným prorokem, ale domnívám se, že tato bude na hraně
karterové dohody. |
|
A co na to konkurence? Ta jde dopředu
doslova mílovými kroky. Příkladem je opět Honda s další "šíleností na dvou
kolech" : NRX 1800 Rune. Motor Rune má šest válců (objem : 1835cm3,
výkon : 119 koní a největší točivý moment 167Nm) a koncepčně vychází z
Gold Wingu. Honda vědoma si svého "nedodělku" u VTX 1800 přichází
tentokrát u modelu Rune
snímek č.13 s naprosto neokou - kaným
designem. Avšak magická hranice objemových dvou litrů zůstává stále
nepokořená.
|
|
snímek č.12 |
snímek č.13 |
|
Ne nadarmo se však říká : "když se dva perou
třetí se směje". Jako blesk z čistého nebe proto zapůsobil megacruiser
Rocket III
snímek č.14
od Triumphu. Je sice pravdou, že se již delší dobu
"šuškalo" o tom, že Angličané připravují "cosi velkého", ale poté co v
loňském roce celý výrobní závod kompletně vyhořel, nebral tyto zvěsti nikdo
vážně. O to větším šokem byl pro konkurenci tříválec s neuvěřitelným
objemem 2294cm3 (podrobněji jsem o tomto stroji psal již dříve
- klik). |
Mohlo by se tedy zdát, že srdce motorkářů snících
o objemu nad dva litry se bude nezměrně |
radovat. Toto je však jen z části pravdou, neboť většina
příznivců strojů cruiser si tento styl |
snímek č.14 |
neodmyslitelně spojuje s motory V-twin. Je rovněž pravdou to, že fy. S&S
Cycle, u
příležitosti
|
|
45ti let od svého založení uvedla na trh
kusově omezenou, jubilejní sérii 145" motorů
snímek č.15
(což v přepočtu dává neuvěřitelných 2376cm3, maximální výkon 186 koní a
plných 183Nm je hodnota největšího kroutícího momentu). Tyto motory jsou
montovány do rámů, které mají pět různých základních variant a motocykly
jsou dále dotvářeny
snímek č.16
dle konkrétního přání zákazníka. Avšak nejedná se o
sériovou produkci a již v žádném případě nelze hovořit o strojích pro běžné
smrtelníky. |
|
snímek č.15 |
snímek č.16 |
Byl bych velice nerad, kdyby si někdo vykládal
toto malé ohlédnutí do nedávné minulosti tak, jako že některý ze strojů
svrchu jmenovaný je nekvalitní, nevýkonný nebo zastaralý (konec konců bude
většině zmíněných strojů věnován samostatný článek, takže zhodnocení
jednotlivých modelů bude reálnější). Rovněž
doufám, že si tyto řádky nebudete vykládat tak, že cruiser s objemem pod
jedenapůllitru nemá vlastně ani cenu kupovat. Těmito řádky jsem chtěl pouze
přiblížit to, jak probíhal "boj" o zmíněnou dvoulitrovou metu. |
Pojďme se tedy již konkrétně podívat na
první sériově vyráběný V-twin, jenž začal psát novodobé dějiny stylu
cruiser a nesmazatelně se tak zapsal do podvědomí všech motorkářů - kteří
vyznávají tento nádherný styl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pro pokračování článku |
|
klikni na knihu : |
|
|