Je - to - tu. Dlouho očekávané prolomení magické hranice objemu dvou litrů, sériově vyráběným strojem

je realitou.

   Právě tato slova jsem před dvěma měsíci použil v článku o novince z ostrovního státu. A stejně tak : 

"je - to - tu", mohou nyní zvolat i zapřísáhlí příznivci

V-twin motorů. Postarala se o to Japonská Kawasaki svým megacruiserem s trochu strohým označením

VN 2000, jehož dva "hrnce" skýtají objem 2.056 cm3.

   Myslím si, že nebude na škodu si alespoň v bodech připomenout některá fakta z nedávné historie této značky jež vedla až k prolomení této bájné hranice. 

   Docela určitě jste se setkali s velmi rozšířeným názorem (upozorňuji : v ČR) , že Kawa je ze čtveřice Japonců nejméně vyvedený a nejvíce poruchový stroj. Co bylo hlavní příčinou této ne příliš valné pověsti (která vznikla hlavně na počátku devadesátých let) o tom dnes lze jenom polemizovat. Faktem však je, že Kawa jako poslední ze čtveřice H - K - S - Y uzpůsobila své motory na bezolovnatý benzín - Nautral. Dle mého názoru vedlo právě toto, při záměně pohonných hmot, k mnohým zcela zbytečným, ale velmi závažným poruchám pohonné jednotky a potažmo tak ke ztrátě důvěry našich motorkářů k této značce.

   Jestliže mluvím o tom, že si Kawasaki s přechodem na bezolovnatý benzín nechala "ujet

snímek č.1

vlak" a díky motorkářům - kteří z neznalosti zcela zbytečně ničili jinak velice kvalitní motory bezolovnatým benzínem přišla Kawasaki i o kredit kvality, pak musím říct, že to byla právě Kawasaki, která jako první osadila do cruiseru na místo karburace vstřikování. Stalo se tak již v roce 1999 kdy byl vyvinut motor pro model : VN 1500 Drifter. snímek č.1 Do výfukového systému Drifteru byl (rovněž v této kategorii jako první) osazen katalyzátor. Pohonná jednotka vynikala tak skvělými parametry, že byl tento motor v roce 2000 osazen též do VN 1500 Classia FI snímek č.2 a VN 1500 Tourer FI  č.3 (odtud nová přípona FI = Fuel injection).

   Přestože o nově vyvinutém motor lze říci - nejen co se technických parametrů týká (objem : 1470cm3, výkon : 64 koní při 4700 ot./min., největší točivý moment - krouťák :112Nm při  3000 ot./min., maximální rychlost : 182 km / hoď. a na objem velice příznivá suchá hmotnost 292 kg), že se mohl směle rovnat s kýmkoli z konkurence, zviklaná důvěra zákazníka se získávala zpět jen pomalu. S přelomem tisíciletí dochází i u tak konzervativního stylu, kterým bezesporu chopper & cruiser je, k prolomení léta uznávaných tradic a tento styl dostává nové dimenze. Takže ani tento model nezískal, jistě zasloužený - větší obchodní úspěch. Navíc byl již v té době druhým rokem nabízen, komerčně velice úspěšný, Wild Star snímek č.4 , který svým objemem 1602cm3 prolomil jedenapůllitrovou hranici. V roce 2001 je to Honda která

snímek č.2

snímek č.3

šokuje zbytek světa svým megacruiserem VTX 1800 snímek č.5 (objem : 1795cm3, výkon : 107 koní při 5000 ot./min., největší točivý moment - krouťák :163Nm při 3000 ot./min., maximální rychlost : 210 km / hoď. a suchá hmotnost 320 kg). Toto byl od Hondy velmi dobře promyšlený tah, kterým na svou stranu opět strhla "objemu lačné zákazníky". V pravdě však řečeno na VTXse byl zajímavý pouze zdvihový objem motoru neboť design jako takový silně připomínal léty prověřený Shadow 750C2 snímek č.6 a vstřikování společně s katalyzátorem, kolem kterého Honda hodně hlasitě byla na bubny, bylo - jak jsem psal, použito u Drifteru již v roce 1999. Hondě tedy nezbylo nic jiného nežli o rok později (v roce 2002) přispěchat s

snímek č.4

snímek č.5

snímek č.6 snímek č.7 snímek č.8 snímek č.9
další variací VTX 1800, tentokrát v provedení RETRO snímek č.7. Tento model alespoň částečně přinesl některé prvky, které prospěly hlavně "obnošenému kabátu". Přes veškeré výtky jenž byli hlavně na adresu designu řečeny je nepopiratelné, že VTX 1800 posunula se svým vrtáním 101mm a zdvihem 112mm, dvoulitrovou hranici "na dostřel".
   A co na to "zbytek světa"? Kontra od Kawasaki (v roce 2002) v podobě powercruissru Mean Streak 1500 snímek č.8, lze spíše chápat  jako protitah komerčně veleúspěšnému Warrioru 1700 snímek č.9. na který ovšem daleko úspěšněji zaútočil H-D V-Rod snímek č.10. Jestliže jsem se zatím nezmínil o Suzuki pak jen z toho důvodu, že tento

výrobce - konkrétně v kategorii cruisser, zřejmě usnul na vavřínech neboť jeho vlajková loď z roku 1997 (ve své době největší kladivo této kategorie)  - VL 1500LC snímek č.11 již nestačí s dechem. Rádoby novinka pro rok 2004 : Marauder 1600 snímek č.12 k oživení zájmu o Suzuki v kategorii cruiser dle mého názoru rozhodně nepomůže - spíše naopak, neboť se jedná o výrobek Kawasaki, model : Mean Streak 1500 na kterého (společnou rukou Kawa a Suza) "vzali vrták" a zvětšili objem na 1552cm3. V roce 2004 jej

snímek č.10

snímek č.11

budou potenciálním kupcům nabízet pod označením Mean Streak 1600 respektive Marauder 1600. Pro zmíněné potencionální zájemce o koupi těchto dvou povercruiserů bude jistě velice zajímavé sledovat, jakou cenovou politiku jednotlivé fy. zvolí. Nechci být špatným prorokem, ale domnívám se, že tato bude na hraně karterové dohody.

   A co na to konkurence? Ta jde dopředu doslova mílovými kroky. Příkladem je opět Honda s další "šíleností na dvou kolech" : NRX 1800 Rune. Motor Rune má šest válců (objem : 1835cm3, výkon : 119 koní a největší točivý moment 167Nm) a koncepčně vychází  z Gold Wingu. Honda vědoma si svého "nedodělku" u VTX 1800 přichází tentokrát u modelu Rune snímek č.13 s naprosto neokou - kaným designem. Avšak magická hranice objemových dvou litrů zůstává stále nepokořená.

snímek č.12

snímek č.13

   Ne nadarmo se však říká : "když se dva perou třetí se směje". Jako blesk z čistého nebe proto zapůsobil megacruiser Rocket III snímek č.14 od Triumphu. Je sice pravdou, že se již delší dobu "šuškalo" o tom, že Angličané připravují "cosi velkého", ale poté co v loňském roce celý výrobní závod kompletně vyhořel, nebral tyto zvěsti nikdo vážně. O to větším šokem byl pro konkurenci tříválec s neuvěřitelným objemem 2294cm3 (podrobněji jsem o tomto stroji psal již dříve - klik).
  Mohlo by se tedy zdát, že srdce motorkářů snících o objemu nad dva litry se bude nezměrně
radovat. Toto je však jen z části pravdou, neboť většina příznivců strojů cruiser si tento styl

 snímek č.14

neodmyslitelně spojuje s motory V-twin. Je rovněž pravdou to, že fy. S&S Cycle, u příležitosti

45ti let od svého založení uvedla na trh kusově omezenou, jubilejní sérii 145" motorů snímek č.15 (což v přepočtu dává neuvěřitelných 2376cm3, maximální výkon 186 koní a plných 183Nm je hodnota největšího kroutícího momentu). Tyto motory jsou montovány do rámů, které mají pět různých základních variant a motocykly jsou dále dotvářeny snímek č.16 dle konkrétního přání zákazníka. Avšak nejedná se o sériovou produkci a již v žádném případě nelze hovořit o strojích pro běžné smrtelníky.

    snímek č.15

  snímek č.16

   Byl bych velice nerad, kdyby si někdo vykládal toto malé ohlédnutí do nedávné minulosti tak, jako že některý ze strojů svrchu jmenovaný je nekvalitní, nevýkonný nebo zastaralý (konec konců bude většině zmíněných strojů věnován samostatný článek, takže zhodnocení jednotlivých modelů bude reálnější). Rovněž doufám, že si tyto řádky nebudete vykládat tak, že cruiser s objemem pod jedenapůllitru nemá vlastně ani cenu kupovat. Těmito řádky jsem chtěl pouze přiblížit to, jak probíhal "boj" o zmíněnou dvoulitrovou metu. 
   Pojďme se tedy již konkrétně podívat na první sériově vyráběný  V-twin, jenž začal psát novodobé dějiny stylu cruiser a nesmazatelně se tak zapsal do podvědomí všech motorkářů - kteří vyznávají tento nádherný styl.  
   

Pro pokračování článku 

 klikni na knihu :