Triumph Rocket III

   Sice na tři hrnce, ale  je - to - tu. Dlouho očekávané prolomení magické hranice objemu dvou litrů, sériově vyráběným strojem, je realitou. Postaral se o to Triumph modelem ROCKET III.

   V překladu slovo "rocket" znamená raketa a dlužno říci, že se skutečně jedná o raketu i když já bych dodal s plochou dráhou letu (v závěru článku se k tomuto vrátím). Název "rocket" nevznikl jistě náhodou, vždyť již při pouhém čtení tech. dat motoru a představě že sedíte za řidítky vám začne nějak divně bušit srdce a přestane se dostávat kyslíku. Technické parametry motoru jsou skutečně impozantní - zdroje uvádějí, že tento megacruiser dokáže zrychlit z 0 na 100 km/hoď za 2,8 vteřiny a jezdec při tomto zrychlení prožívá přetížení 1,2G.

Motor :

snímek č.1

   Řadový, (viz. snímek č.1 ) podélně uložený kapalinou chlazený třícálec o objemu 2.294cm3. Válce mají průměr vrtání 101,6 mm a zdvih 94,3 mm z čehož plyne, že se jedná o podčtvercový motor. Kompresní poměr 8,7 : 1 dovoluje použít i méně kvalitního paliva (což má velký význam hlavně pro obchodní síť USA), jehož přísun a přesné nadávkovaní obstarává vstřikovací čerpadlo. Plnění válců a odvod výfukových plynů obstarává rozvod DOHC s 12ti ventily (2+2 na každý válec viz. snímek č.2 ). Zapálení směsi je svěřeno číslicově řízenému elektronickém zapalování. Největší krouticí moment má hodnotu neuvěřitelných 200Nm při

snímek č.2

2.500 ot/min, avšak plných 90% (180Nm) tohoto brutálního "krouťáku" je k dispozici již

od 1.800 ot/min. Výkon skýtá stádo 142 koní při 6.000 ot/min. Přenos těchto hodnot na pětistupňovou převodovku obstarává více-lamelová "mokrá" spojka. Sekundární převod je řešen (viz. snímek č.3 a 5) bezproblémovým a takřka bezúdržbovým kardanem (kdo má vlastní zkušenosti s tímto převodem - ví o čem mluvím). Vlastní motor tvořící nedílnou část otevřeného trubkového ocelového rámu (viz. snímek č.4). Nepřísluší mi kritizovat toto řešení, avšak dle mého názoru : zavěšení motoru do otevřeného dvojitého trubkového rámu je vzhledem k suché hmotnosti stroje - 320 kg, dosti odvážné a tuhosti rámu rozhodně nepřidá.  Nepředbíhejme však neboť tyto věci odhalí až vlastní provoz a budu jen rád - pokud

snímek č.3

jsem se mýlil.

snímek č.4

Podvozková část :

   Vlastní - dvojitý otevřený rám (jak již bylo řečeno) je zhotoven z ocelových trubek kruhového průřezu. Zadní kyvná vidlice v jejímž levém ramenu vede kloubový hřídel sekundárního převodu (kardan) je osazena dvojicí klasických seřiditelných tlumičů jež jsou vystaveny

snímek č.5

na obdiv kolemjdoucích (viz. snímek č.3 a 5). Přední obrácená teleskopická vidlice 

(kluzáky mají průměr 43mm) působí opravdu tuhým dojmem. Masivnost této partie umocňují efektní chromové chrániče kluzáků (viz. snímek č.6). Naprosto nevysvětlitelně na mne působí osazení kol (viz. úvodní snímek). Tyto nádherné pětipaprskové (stylu nože do mixérů) z lehké slitiny lité kola 17" x 3,5" vpředu a 16" x 7,5" !!! vzadu, mají osazenu na zadním kole sportovní nizkoprofilovou pneumatiku 240 / 50 V16 a na předním kole - naprosto nelogicky, klasická "balón" 150 / 80 V17. Jak se tato kombinace projeví na jízdních vlastnostech lze
pouze polemizovat. Faktem však je, že tento designový defekt musí každého "praštit" přes

snímek č.6

oči. Hovoříme li již o podvozku dlužno dodat, že přední kolo je osazeno dvěma plujícími kotouči o průměru 320 mm do nichž se s vervou "zakusují" čtyřpístkové třmeny (viz. snímek č.6). Na zadním kole je jeden (viz. snímek č.7) kotouč o průměru 316 mm a osazen má dvoupístkový třmen. Pokud jsme hovořili o tom, že ROCKET III svým objemem a parametry motoru opustil hranice reality, pak celkové rozměry tohoto megacruiseru vykazují pouze lehce nadprůměrné hodnoty : 2.500 x 970 x 1.165 mm obvyklé v kategorii cruiser. Rovněž rozvor 1.695 mm zůstává takřka "v normě" avšak sedlo řidiče 740 mm vysoko umístěné může

snímek č.7

přivodit menším postavám při manipulaci na místě a v nízkých rychlostech nejednu horkou chvilku. Rovněž - vzhledem k již popsanému brutálnímu zátahu tohoto stroje by neškodilo, aby byla zadní část sedla řidiče více přizvednutá. Na adresu tandemisty - při pohledu na "bobí" pro něho určený (viz. snímek č.8) můžu pouze popřát "měkké dosednutí na asfalt". Nutno však říci, že velice pěkná podsedadlová lišta skýtá možnost nejen k uchycení nosičů brašen, ale též opěrky - která by eliminovala ztrátu tandemisty při rozjezdech.

snímek č.8

Nádrž ROCKET III opatřena kvalitním uzávěrem (viz. snímek č.9) pojme 25 litrů což zajišťuje velice solidní dojezd.

snímek č.9

snímek č.10

Detaily :

   Podíváte li se na snímky (č.9 a č.10) myslím si, že se najde jenom málo lidí kterým by se "kukuč" ROCKET III nelíbil. Působí totiž nejen velmi vyváženým, ale zároveň i agresivním dojmem. Přesto si neodpustím konstatovat, že nehezká změť kabelů vedoucích k ovládacím prvkům na řidítkách by si zasloužila uložení uvnitř řidítek
což by zvažovanou maloobchodní cenu 20.000,- USD nemohlo příliš ovlivnit. Na snímku č.9 se nenechte mýlit údajem na tachometru - samozřejmě se nejedná o km - rychlost je uvedena v mph (míle/hoď).
   

Pro pokračování článku - klikni zde:

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser