|
|
|
Triumph Rocket III |
Sice na tři hrnce, ale je
- to - tu. Dlouho očekávané prolomení magické hranice
objemu dvou
litrů, sériově vyráběným strojem, je realitou. Postaral se o to Triumph modelem ROCKET III. |
V překladu slovo "rocket"
znamená raketa a dlužno říci, že
se skutečně jedná o raketu i když já bych dodal
s plochou dráhou letu (v závěru článku se k tomuto
vrátím). Název "rocket" nevznikl jistě náhodou, vždyť již při
pouhém čtení tech. dat motoru a představě že sedíte za řidítky vám začne nějak divně bušit
srdce a přestane se dostávat kyslíku. Technické parametry
motoru jsou skutečně impozantní - zdroje uvádějí, že tento megacruiser
dokáže zrychlit z 0 na 100 km/hoď za 2,8 vteřiny a jezdec při tomto
zrychlení prožívá přetížení 1,2G. |
|
|
|
Motor : |
snímek č.1 |
Řadový, (viz.
snímek č.1 ) podélně uložený kapalinou chlazený třícálec o objemu 2.294cm3. Válce mají průměr vrtání 101,6
mm a zdvih
94,3 mm z čehož plyne, že se jedná
o podčtvercový motor. Kompresní poměr 8,7 : 1
dovoluje použít i méně kvalitního paliva (což má velký význam
hlavně pro obchodní síť USA), jehož přísun a přesné nadávkovaní obstarává vstřikovací čerpadlo. Plnění válců
a odvod výfukových plynů obstarává rozvod DOHC s
12ti ventily (2+2 na každý válec viz.
snímek č.2 ). Zapálení směsi je svěřeno
číslicově řízenému elektronickém zapalování. Největší krouticí moment má
hodnotu neuvěřitelných
200Nm při |
|
snímek č.2 |
2.500 ot/min, avšak plných 90%
(180Nm) tohoto brutálního
"krouťáku" je k dispozici již |
|
od
1.800 ot/min.
Výkon skýtá stádo 142 koní
při 6.000 ot/min. Přenos
těchto hodnot na pětistupňovou převodovku obstarává více-lamelová "mokrá"
spojka. Sekundární převod je řešen (viz. snímek č.3 a 5)
bezproblémovým a takřka bezúdržbovým kardanem
(kdo má vlastní zkušenosti s tímto převodem - ví o čem mluvím).
Vlastní motor tvořící nedílnou část otevřeného
trubkového ocelového rámu (viz. snímek č.4). Nepřísluší mi kritizovat
toto řešení, avšak dle mého názoru : zavěšení motoru do otevřeného dvojitého
trubkového rámu je vzhledem k suché hmotnosti stroje - 320 kg, dosti odvážné
a tuhosti rámu rozhodně nepřidá. Nepředbíhejme však neboť tyto věci
odhalí až vlastní provoz a budu jen rád - pokud |
snímek č.3 |
|
jsem se mýlil. |
snímek č.4 |
Podvozková část : |
|
Vlastní - dvojitý otevřený rám (jak již bylo řečeno) je zhotoven z
ocelových trubek kruhového průřezu. Zadní kyvná vidlice v jejímž levém
ramenu vede kloubový hřídel sekundárního převodu (kardan) je osazena dvojicí
klasických seřiditelných tlumičů jež jsou vystaveny
|
snímek č.5 |
na obdiv kolemjdoucích (viz. snímek
č.3 a 5). Přední obrácená teleskopická vidlice
|
|
(kluzáky mají průměr
43mm) působí opravdu tuhým dojmem.
Masivnost této partie umocňují efektní chromové chrániče kluzáků (viz. snímek
č.6). Naprosto nevysvětlitelně na mne působí osazení kol (viz.
úvodní snímek). Tyto nádherné pětipaprskové (stylu nože do
mixérů) z lehké slitiny lité kola 17" x 3,5" vpředu
a 16" x 7,5" !!! vzadu, mají osazenu na
zadním kole sportovní nizkoprofilovou pneumatiku
240 / 50 V16 a na předním kole - naprosto nelogicky, klasická
"balón" 150 / 80 V17. Jak se
tato kombinace projeví na jízdních vlastnostech lze
|
pouze polemizovat. Faktem však je, že tento designový
defekt musí každého "praštit" přes
|
snímek č.6 |
oči. Hovoříme li již o podvozku dlužno dodat, že přední
kolo je osazeno dvěma plujícími kotouči o průměru
320 mm do nichž se s vervou "zakusují" čtyřpístkové třmeny (viz. snímek
č.6). Na zadním kole je jeden (viz. snímek č.7) kotouč o průměru
316 mm a osazen má dvoupístkový třmen.
Pokud jsme hovořili o tom, že ROCKET III svým objemem a parametry
motoru opustil hranice reality, pak celkové rozměry tohoto megacruiseru
vykazují pouze lehce nadprůměrné hodnoty : 2.500 x
970 x 1.165 mm obvyklé v kategorii cruiser. Rovněž rozvor
1.695 mm zůstává takřka "v normě" avšak sedlo řidiče
740 mm vysoko umístěné může |
|
snímek č.7 |
přivodit menším postavám při manipulaci na místě a v
nízkých rychlostech nejednu horkou chvilku. Rovněž - vzhledem k již
popsanému brutálnímu zátahu tohoto stroje by neškodilo, aby byla zadní část
sedla řidiče více přizvednutá. Na adresu tandemisty - při pohledu na "bobí"
pro něho určený (viz. snímek č.8) můžu pouze popřát "měkké dosednutí
na asfalt". Nutno však říci, že velice pěkná podsedadlová lišta skýtá
možnost nejen k uchycení nosičů brašen, ale též opěrky - která by
eliminovala ztrátu tandemisty při rozjezdech.
|
snímek č.8 |
|
|
Nádrž ROCKET III
opatřena kvalitním uzávěrem (viz. snímek č.9) pojme
25 litrů
což zajišťuje velice
solidní dojezd. |
snímek č.9 |
|
snímek č.10 |
|
Detaily : |
|
Podíváte li se na snímky (č.9 a č.10)
myslím si, že se najde jenom málo lidí kterým by se "kukuč" ROCKET III
nelíbil. Působí totiž nejen velmi vyváženým, ale zároveň i agresivním
dojmem. Přesto si neodpustím konstatovat, že nehezká změť kabelů vedoucích k
ovládacím prvkům na řidítkách by si zasloužila uložení uvnitř řidítek
|
což by zvažovanou maloobchodní cenu 20.000,- USD nemohlo
příliš ovlivnit. Na snímku č.9 se nenechte mýlit údajem na tachometru
- samozřejmě se nejedná o km - rychlost je uvedena v mph (míle/hoď).
|
|
|
|
|
|
Pro pokračování článku - klikni
zde: |
|
|