Výraz |
Vysvětlení
|
Využití |
|
Průměr otvoru (ve válci) pro píst |
|
Válce mohou mít vložky případně mohou mít
povrchovou úpravu. V každém případě - vrtání je "čistý" průměr v němž
se pohybuje píst. |
|
|
Přímočará dráha pístu, kterou vykoná od spodní do
horní úvrati. |
|
Na rozdíl od vrtání - zdvih pístu lze jen velice
složitě upravit neboť musí být upraven celý klikový mechanizmus
motoru. |
|
|
Klikový mechanizmus skládající se ze setrvačníku a
ojnice |
|
|
Mění přímočarý pohyb pístu na otočný |
|
|
Krajní poloha pístu (horní a spodní) |
|
Úvrať pístu je nemněná a určuje jí klikový
mechanizmu motoru. |
|
|
Průměr pístu je menší nežli jeho zdvih -
např. vrtání 96 zdvih 102mm |
|
Využitím setrvačnosti hmoty je zajištěn velký krouticí moment již od
minimálních otáček. Využíváno v kategorii chopper &
cruiser. |
|
|
Průměr pístu je shodný jako jeho zdvih -
např. vrtání 75 zdvih 75mm |
|
Vyvážený chod motoru již od středních otáček. Využíváno
u jednoválců v kategorii enduro . |
|
|
Průměr pístu je věší nežli jeho zdvih např.
vrtání 83 zdvih 75mm |
|
Malá setrvačnost motoru. Nejvyšší výkon (kW) je
získán na úkor krouticího momentu. Využíváno hlavně v kategorii
cestovních a sportovních motocyklů . |
|
|
Vidlicový "V" - dvouválec |
|
|
Vidlicové dvouválce V - twin
jsou využívány ve stylu chopper &
cruiser s tím, že úhel sevření mezi válci se
zpravidla pohybuje okolo 45° |
|
|
Vačka
ventilů je umístěna v bloku motoru (není v hlavě). Ventily jsou
ovládány pomocí rozvodových tyček. |
|
Převážně u nízkoobrátkových motorů. Mezi příznivci
stylu chopper &
cruiser je tento rozvod velice ceněn, neboť
takovéto motory se vyznačují dlouhou životností a jsou považován za tu pravou klasiku. |
|
|
Automatické seřizování ventilové vůle pomocí tlaku
oleje v závislosti na teplotě a počtu otáček motoru. |
|
Velmi spolehlivé a takřka bezúdržbová řešení
ventilové vůle. Používá se u dražších modelů motocyklů. |
|