Zpět do sekce

   Tato stránka bude doplňována o vysvětlení k technickým výrazům použitých v jednotlivých článcích - nově zařazených. 

Nové stroje :

 Motor :

Výraz Vysvětlení Využití

Vrtání

Průměr otvoru (ve válci) pro píst
Válce mohou mít vložky případně mohou mít povrchovou úpravu. V každém případě - vrtání je "čistý" průměr v němž se pohybuje píst.

Zdvih pístu

Přímočará dráha pístu, kterou vykoná od spodní do horní úvrati.
Na rozdíl od vrtání - zdvih pístu lze jen velice složitě upravit neboť musí být upraven celý klikový mechanizmus motoru.

Klikovka

Klikový mechanizmus skládající se ze setrvačníku a ojnice

Mění přímočarý pohyb pístu na otočný

Úvrať

Krajní poloha pístu (horní a spodní)
Úvrať pístu je nemněná a určuje jí klikový mechanizmu motoru.

Nadčtvercový

Průměr pístu je menší nežli jeho zdvih - např. vrtání 96 zdvih 102mm
Využitím setrvačnosti hmoty je zajištěn velký krouticí moment již od minimálních otáček. Využíváno v kategorii chopper & cruiser.

Čtvercový

Průměr pístu je shodný jako jeho zdvih - např. vrtání 75 zdvih 75mm
Vyvážený chod motoru již od středních otáček. Využíváno u jednoválců v kategorii enduro .

Podčtvercový

Průměr pístu je věší nežli jeho zdvih např. vrtání 83 zdvih 75mm
Malá setrvačnost motoru. Nejvyšší výkon (kW) je získán na úkor krouticího momentu. Využíváno hlavně v kategorii cestovních a sportovních motocyklů .

V - twin

Vidlicový "V"  - dvouválec

 

Vidlicové dvouválce V - twin jsou využívány ve stylu chopper & cruiser s tím, že úhel sevření mezi válci se zpravidla pohybuje okolo 45°

OHV

Vačka ventilů je umístěna v bloku motoru (není v hlavě). Ventily jsou ovládány pomocí rozvodových tyček.
Převážně u nízkoobrátkových motorů. Mezi příznivci stylu chopper & cruiser je tento rozvod velice ceněn, neboť takovéto motory se vyznačují dlouhou životností a jsou považován za tu pravou klasiku.

Hydroštel

Automatické seřizování ventilové vůle pomocí tlaku oleje v závislosti na teplotě a počtu otáček motoru.
Velmi spolehlivé a takřka bezúdržbová řešení ventilové vůle. Používá se u dražších modelů motocyklů.
 

 Podvozek :
Výraz Vysvětlení Využití

Brýle

Otočný prvek krku řízení v němž jsou uchyceny kluzáky - případně tělo teleskopických tlumičů.

V brýlích lze dodatečně upravit sklon přední vidlice jinak určený hlavou řízení.

Hardtail

Pevný rám - který postrádá tlumící a pružící jednotku.
Používá se pro stavbu různých "showbike" se kterými se toho většinou moc nejezdí - slouží spíše jako reklama případně rekvizita pří focení.

Hefty

Rukojetě řidítek
Existují též rukojeti s vyhříváním nebo s regulovaným vyhříváním.

Kyvka

Kyvné rameno do něhož je  upevněno zadní kolo. Uchycení k rámu - čepem a tlumící jednotkou.

Používá se též kyvka pouze s jedním ramenem. V takovém případě hovoříme o letmo uchyceném kole.

Vidlice nebo šavle

Přední teleskopická tlumící a pružící jednotka.

Klasické provedení : horní část (píst) se zasouvá do spodní v níž je uchyceno kolo. Obrácený systém : spodní část (píst) se zasouvá do horní (uchycené v brýlích).

Rieserset

Nástavce (držáky) řidítek

Připevnění řidítek k horním brýlím předních tlumičů. Zvýšení nebo snížení polohy řidítek.

 

 Další :
Výraz Vysvětlení Využití

Suchá hmotnost

Váha stroje bez náplní (tedy bez benzínu, a provozních kapalin)
Tento výraz se používá v technické specifikaci stroje

Pohotovostní hmotnost

Váha stroje připraveného k jízdě. To znamená včetně provozních kapalin a plné nádrže
Tento výraz se používá v technické specifikaci stroje

Provozní kapaliny

Oleje, chladící a brzdová kapalina.
Tento výraz se používá v technické specifikaci stroje
 
Zpět do sekce  Nové stroje :

   

zpět na úplný začátek WEBu

   

 

Chopper a cruiser