|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To co mnoho motorkářů očekávalo s přelomem
tisíciletí přišlo sice o něco déle, ale po třech létech které čas ukrojil z
nového věku můžeme směle říct že v kategorii chopper &
cruiser objemu nad jedenapůllitr
nezůstal kámen na kameni. V průběhu uplynulých tří let se na
trhu objevilo tolik novinek, že jen stěží říci která je tou "nej".
Můžeme porovnávat
známá technická data - neboť o jízdních vlastnostech zatím
moc seriózních, ale hlavně nezaujatých informací není. Jistě velmi
podstatnou roli, pro každého jednoho v určení té "nej" bude, styl v jakém je
novinka "postavena". Nemalou roli bude v případném spor, o tom která z
fabrik má lepší novinku, hrát i fandovstvím pro značku. Pravdou však je, že
Honda má v této "přestřelce" oproti zbytku světa, ve svém zásobníku o jednu
patronu navíc a té je konkurence ještě stále |
|
|
bezmocně vydána na
pospas.
Zmíněnou
patronou je
šest válců.
S trochou nadsázky by
proto nová Honda NRX 1800 mohla nést označení |
|
Bylo
by však mylné - myslet si, že Honda Valkyrie (na Evropském trhu uváděná
pod strohým označením F-6) prošla modernizací, neboť v případě Rune
se jedná o zcela nový model, který má s velmi oblíbenou
F-šestkou společného jen výrobce. Některé shodné rysy však lze vypozorovat.
Jedním z nich je šestiválcový boxer jehož základ byl převzat
z Hondy GL 1800 Gold Wing. Jedná se tedy o unikátní čtyřdobý protilehlý (boxer)
kapalinou chlazený šestiválec jehož kliková hřídel je podélně uložená. Rozvod je
zajištěn systémem SOHC
se dvěma ventily na válec které mají vrtání
74mm a písty pracují ve
zdvihu 71mm
. Pokud tyto |
|
|
hodnoty svěříme kalkulačce vyjde nám objem
atakující dvoulitrovou hranici - konkrétně : 1836cm3
Plnění válců je svěřeno vstřikové jednotce
PGM-FI s automatickou škrticí klapkou
průměru 40mm. Zapálení přesně připravené
směsy má na starost počítačem řízená jednotka s trojrozměrným mapováním.
Decentním
padacím rámem chráněný motor je opravdovou "pastvou" pro oči a
údaje
o jeho výkonu 118 koní při
5.600 ot./min a krouticím momentu
167Nm při
|
|
4.400 ot./min nenechají nikoho na pochybách, že Rune
bude umět i hodně zostra "zasportovat".
Ke
snadnému "zkrocení" stáda koní je
k dispozici dostatečně dimenzovaná, kapalinou ovládaná, vícelamelová "mokrá"
(v olejové lázni) spojka. Ohromný kroutící moment je pak dál "předáván" na
pětistupňovou převodovku, která je odstupňovaná bez zbytečných převodových
"skoků". Sekundární převod je vyřešen bezproblémovým kardanem. |
|
"letmo"
uchycené kolo |
Z dalších technických
dat, která jsou zatím k dispozici je rozvor, který konstruktéři určily hodnotou
1750mm. Úhel sklonu přední vidlice s kyvným ramenem a
pákovým převodem má 61°.
Tato hodnota sama o sobě již mnohé vypoví o "příslušnosti" stroje. Sedlo nezatíženého
stroje je pouhých
690mm vysoko. Zadní letmo uchycené
přenádherné pěti-loukoťové kolo je uchyceno v centrálně odpružené kyvné
vidlici (jenž je zhotovena z lehké slitiny), která pracuje ve zdvihu
99mm a v jejím pravém rameni je veden
kardan, který sekundárně obstarává pohon
180/55 HR17 radiálky. Na stejném postu je i zadní brzdicí
336mm kotouč, který je osazen
třípístkovým třmenem. Do přední vidlice, staro-nové konstrukce, která
(shodně se zadní) pracuje ve zdvihu 99mm
je osazen rovněž pěti-loukoťový ráfek ovšem o průměru 18“ který je
„obut“ do 150/60 HR18 radiálky.
Každý z dvojce 330mm předních
plujících kotoučů je osazen třípístkovým třmem. Celý brzdový okruh je
doplněn duálním
systémem CBS - shodným s tím, který je
montován na VTX 1800. Přestože se nejedná o novinku, ale již léty a
nejnáročnějším provozem prověřený systém nebude na škodu
pokud si o CBS
povíme o trochu víc nežli jen to, že je
velkým přínosem pro bezpečný provoz. |
|
|
Duální systém : |
Již jsme si řekli, že vpředu i
vzadu jsou osazeny třípístkové třmeny. Páčkou
brzdy na řidítku se součastně aktivují vnější pístky předních brzdičů
( + - +
) a středový pístek zadního brzdiče ( - +
- ). Prostřední pístky předních brzdičů a vnější
pístky zadního brzdiče ovládá nožní pedál. To znamená, že ať již
brzdíme "přední" či "zadní" brzdou, účinek je vždy rozložen na obě kola.
Převažující intenzita brždění je tedy řízena volbou použité brzdy. Výsledkem
je dosažení naprosto jistého chování stroje i ve velmi nestandardních
situacích s vynaložením minimálního úsilí. Pokud použijeme obě brzdy
současně aktivujeme tím všechny tři pístky |
|
|
v každém brzdiči.
Hodnota, která nás příliš nenadchne je suchá hmotnost
368kg NRXky. Bylo by však předčasné hodnotit
tento údaj jako handicap, vždyť již pouhý pohled na světlost podvozku, nízkoprofilové pneu a optickou tuhost rámu dává tušit, že se nebude jednat o
klasický cruisser. I celková koncepce nízko položeného těžiště napovídá, že
tento křižník bude mít hodně sportovního ducha. Pojďme si tedy blíže
prohlédnout vlastní podvozek, který je nejen neobyčejně tuhý, ale skýtá i
mnoho seřiditelných prvků, kterými lze optimalizovat ergonometrický
trojúhelník na různě velké postavy. |
|
|
|
|
Pro pokračování článku |
|
klikni na knihu : |
|