To co mnoho motorkářů očekávalo s přelomem tisíciletí přišlo sice o něco déle, ale po třech létech které čas ukrojil z nového věku můžeme směle říct že v kategorii chopper & cruiser objemu nad jedenapůllitr nezůstal kámen na kameni. V průběhu uplynulých tří let se na trhu objevilo tolik novinek, že jen stěží říci která je tou "nej". Můžeme porovnávat známá technická data - neboť o jízdních vlastnostech zatím moc seriózních, ale hlavně nezaujatých informací není. Jistě velmi podstatnou roli, pro každého jednoho v určení té "nej" bude, styl v jakém je novinka "postavena". Nemalou roli bude v případném spor, o tom která z fabrik má lepší novinku, hrát i fandovstvím pro značku. Pravdou však je, že Honda má v této "přestřelce" oproti zbytku světa, ve svém zásobníku o jednu patronu navíc a té je konkurence ještě stále
bezmocně vydána na pospas. Zmíněnou patronou je šest válců. S trochou nadsázky by proto nová Honda NRX 1800 mohla nést označení
  BEZBOLESTNÁ
       Bylo by však mylné - myslet si, že Honda Valkyrie (na Evropském trhu uváděná pod strohým označením F-6) prošla modernizací, neboť v případě Rune se jedná o zcela nový model, který má s velmi oblíbenou F-šestkou společného jen výrobce. Některé shodné rysy však lze vypozorovat. Jedním z nich je šestiválcový boxer jehož základ byl převzat z Hondy GL 1800 Gold Wing. Jedná se tedy o unikátní čtyřdobý protilehlý (boxer) kapalinou chlazený šestiválec jehož kliková hřídel je podélně uložená. Rozvod je zajištěn systémem  SOHC se dvěma ventily na válec které mají vrtání 74mm a písty pracují ve zdvihu 71mm . Pokud tyto

hodnoty svěříme kalkulačce vyjde nám objem atakující dvoulitrovou hranici - konkrétně : 1836cm3  Plnění válců je svěřeno vstřikové jednotce PGM-FI s automatickou škrticí klapkou průměru 40mm. Zapálení přesně připravené směsy má na starost počítačem řízená jednotka s trojrozměrným mapováním. Decentním padacím rámem chráněný motor je opravdovou "pastvou" pro oči a údaje o jeho výkonu 118 koní při 5.600 ot./min a krouticím momentu 167Nm při

4.400 ot./min nenechají nikoho na pochybách, že Rune bude umět i hodně zostra "zasportovat". Ke snadnému "zkrocení" stáda koní je k dispozici dostatečně dimenzovaná, kapalinou ovládaná, vícelamelová "mokrá" (v olejové lázni) spojka. Ohromný kroutící moment je pak dál "předáván" na pětistupňovou převodovku, která je odstupňovaná bez zbytečných převodových "skoků". Sekundární převod je vyřešen bezproblémovým kardanem.

"letmo" uchycené kolo

Z dalších technických dat, která jsou zatím k dispozici je rozvor, který konstruktéři určily hodnotou 1750mm. Úhel sklonu přední vidlice s kyvným ramenem a pákovým převodem má 61°. Tato hodnota sama o sobě již mnohé vypoví o "příslušnosti" stroje. Sedlo nezatíženého stroje je pouhých 690mm vysoko. Zadní letmo uchycené přenádherné pěti-loukoťové kolo je uchyceno v centrálně odpružené kyvné vidlici (jenž je zhotovena z lehké slitiny), která pracuje ve zdvihu 99mm a v jejím pravém rameni je veden kardan, který sekundárně obstarává pohon 180/55 HR17 radiálky. Na stejném postu je i zadní brzdicí 336mm kotouč, který je osazen třípístkovým třmenem. Do přední vidlice, staro-nové konstrukce, která (shodně se zadní) pracuje ve zdvihu 99mm je osazen rovněž pěti-loukoťový ráfek ovšem o průměru 18“ který je „obut“ do  150/60 HR18 radiálky. Každý z dvojce 330mm předních plujících kotoučů je osazen třípístkovým třmem. Celý brzdový okruh je doplněn duálním systémem CBS - shodným s tím, který je montován na VTX 1800. Přestože se nejedná o novinku, ale již léty a nejnáročnějším provozem prověřený systém nebude na škodu pokud si o CBS povíme o trochu víc nežli jen to, že je velkým přínosem pro bezpečný provoz.

Duální systém :

   Již jsme si řekli, že vpředu i vzadu jsou osazeny třípístkové třmeny. Páčkou brzdy na řidítku se součastně aktivují vnější pístky předních brzdičů ( + - + ) a středový pístek zadního brzdiče ( - + - ). Prostřední pístky předních brzdičů a vnější pístky zadního brzdiče ovládá nožní pedál.  To znamená, že ať již brzdíme "přední" či "zadní" brzdou, účinek je vždy rozložen na obě kola. Převažující intenzita brždění je tedy řízena volbou použité brzdy. Výsledkem je dosažení naprosto jistého chování stroje i ve velmi nestandardních situacích s vynaložením minimálního úsilí. Pokud použijeme obě brzdy současně aktivujeme tím všechny tři pístky

  

v každém brzdiči. Hodnota, která nás příliš nenadchne je suchá hmotnost 368kg NRXky. Bylo by však předčasné hodnotit tento údaj jako handicap, vždyť již pouhý pohled na světlost podvozku, nízkoprofilové pneu a optickou tuhost rámu dává tušit, že se nebude jednat o klasický cruisser. I celková koncepce nízko položeného těžiště napovídá, že tento křižník bude mít hodně sportovního ducha. Pojďme si tedy blíže prohlédnout vlastní podvozek, který je nejen neobyčejně tuhý, ale skýtá i mnoho seřiditelných prvků, kterými lze optimalizovat ergonometrický trojúhelník na různě velké postavy.
   

Pro pokračování článku 

 klikni na knihu :

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser