na sedlo jehož zadní část
je nezbytně zvýšená. Nádrž je
skutečně "šitá" nejen na míru, ale dá se říct na každý navazující detail
čímž byly zcela eliminované hluché a nevyplněné prostory. Řidítka, v
jejichž středu se nachází druhá část přístrojového panelu přímo vybízejí
k usednutí. Jsou nejen zdařile tvarovaná, ale dají se velice snadno seřídit do optimální polohy. Konečně to
samé platí i o stupačkách. Dá se tedy říci, že nutným atributem řidiče
nebude výška postavy, ale spíše jeho zkušenost a sebekázeň, neboť podvozku
skutečně nic nelze vytknout. |
|
Design : |
|
|
Když byla Rune poprvé představena veřejnosti (jako studie), málo kdo
věřil, že se tento stroj dostane do sériové výroby tak, jak jej spatřil na
výstavě. Mnohým se totiž zdál design až příliš futuristický. Ale jak již
bylo řečeno právě s přelomem roku 2000 je představeno mnoho dalších
novinek. Konstruktérům je jasné, že pokud má Rune v této záplavě něčím upoutat nemohou
z jejího "kabátu" slevit a je zařazena do sériové výroby (jako málo která
studie) prakticky bezezměn. |
|
|
Design Rune byl propracován
do
nejmenšího detailu a jako dominující byl
použit
tvar
zaobleného
trojúhelníku. Linie zaobleného
trojúhelníku
je nejen u výfuků (koncipovaných 3 do1), ale drží se jej i nádrž,
přístrojové panely,
blinkry a přední „lampa“. Na zadním blatníku osazená koncová lampa působí
tak trochu dojmem cingrlátek, ale nesmíme zapomenout na ten fakt, že Rune
je vyráběna v Americké Hondě v Ohiu a ža tento model byl konstruován pro
severoamerický |
|
trh, kde dodnes
přetrvává silně zakořeněná tradice kovbojů
se sombrery,
kteří si svého „oře“ nedokáží představit bez nějakého toho "cvočku v
postroji" navíc. Zastavil – li jsem se u zadní partie a nějak bych již
překousl zmíněnou zadní lampu, musím bohužel konstatovat, že jinak
přenádherné zadní kolo na mně v masivním a rovněž krásném blatníku
|
|
působí tak trochu jako
kdyby jste namontovali
galusky na horské kolo. O nesporných výhodách nízkoprofilových pneumatik
nemůže být pochyb já však mluvím o šířce zadní gumy. Jistě se mnou budete
souhlasit, že dvěstěčtyricítka by se do blatníku v pohodě vešla a celkový
dojem ze zadní partie by získal další body navíc. Na druhou stranu je
fakt, že by se tímto osazením nejen zvýšila hmotnost, ale dozajista a to
podstatně i základní cena, která je pro modelový rok |
|
2004 stanovena na
24.499,- $ samozřejmě Amerických
a bez DPH. NRX 1800 Rune bude
nabízena v barvě černé, iluze modré a cherry. Jestliže jsem se zmínil o
tom, že tento model byl vyvinut pro severoamerický trh pak musím dodat, že
jej zde bylo možné zakoupit již v roce 2003. Evropa, jak se bohužel
již stalo pravidlem, bude hrát druhé housle a tak se na tento model
můžeme těšit až při podzimních výstavách roku 2004. Aby se toto čekání
alespoň trochu zkrátilo nabízím o Rune velice pěkně zpracované video. |
|
|
Co dodat
závěrem ? |
Je pravdou že hodně důležitý je první dojem avšak to se
týká pouze "povahových" vlastností. Rune svým designem jistě vyvolá
u mnoha lidí rozpaky, ale ruku na srdce - každá, doslova každá novinka v
nás vyvolá jakousi nostalgii ke starému modelu a určitý čas (někdy delší
jindy kratší) nám trvá nežli objevíme veškerou krásu nových linií. |
A na
úplný závěr ... |
|
|
|
Pro další fotky |
klikni na myš |
|
O tom že "starý kontinent" bude zase hrát druhé housle
jsem se již zmínil tak zbývá dodat, že ani v USA nemají všichni
potencionální zájemci o tento stroj vyhráno, neboť pro rok 2004 je
naplánovaná výroba pouze 1.500 ks a přestože se mnoho příznivců Fšestky
nechalo slyšet, že NRX již není to pravé ořechové jsem
přesvědčen, že Rune v krátké době najde více zájemců nežli je v Ohaiu pro
rok 2004 naplánováno vyrobit. |
V závěru každého článku o novém stroji
uvádím alespoň tři potencionální konkurenty zde představené novinky. Věřte
mi že je opravdu těžké až takřka nemožné pro Rune najít byť teoretickou
konkurenci. Ať hledám jak hledám každému konkurence schopnému stroji chybí
nejméně dva "hrnce". |
Zde si můžete přehrát
video : |
|
NRX 1800 |
|
|
|
Rune |
|
Technické parametry - TTD |
|
Vrtání x zdvih (mm) |
|
74 x 71 |
|
Zdvihový objem (cm3) |
|
1.832 |
|
Kompresní poměr |
|
9,8 : 1 |
|
Maximální výkon (k/ot./min) |
|
118 / 5.600 |
|
Točivý moment (Nm/ot./min) |
|
167 / 4.400 |
|
Plnění válců / průměr škrtící klapky |
|
vstřikování
PGM-FI
/ 40mm |
|
Typ motoru |
|
šestiválcový "boxer" |
|
Počet dob |
|
4 |
|
Chlazení |
|
kapalina |
|
Rozvod / ventilů na válec |
|
SOHC / 2 |
|
Startér |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
5 |
|
Sekundární převod |
|
kardan |
|
Délka / šířka / výška (mm) |
|
2650 x 920 x 1320 |
|
Rozvor (mm) |
|
1.750 |
|
Úhel hlavy řízení (stupně°) |
|
61° |
|
Přední tlumiče / zdvih (mm) |
|
kyvné s páko. převodem / 99 |
|
Zadní tlumič typ / zdvih (mm) |
|
centrální seřidi. jednotka / 99 |
|
Přední pneumatika |
|
150 / 60 HR 18 |
|
Zadní pneumatika |
|
180 / 55 HR 17 |
|
Přední brzda - duální systém CBS |
|
2 x Kotouč / 330 / 3 pístky |
|
Zadní brzda - duální systém CBS |
|
Kotouč / 336 / 3 pístky |
|
Výška sedla (mm) |
|
690 |
|
Objem nádrže (litrů) |
|
23 |
|
Suchá hmotnost (kg) |
|
368 |
|
Max. rychlost (km/hod) |
|
omezovač na 210 |
|
Barevné provedení |
|
černá |
modrá |
cherry |
|
|
|
|
|
|
Cena bez
DPH pro rok 2004 v US |
|
24.499,- $ |
|
|
6,32 MB |
k přehrání je nutné |
připojení |
262 kB/s |
|
1,14 MB |
k přehrání je nutné |
připojení |
47 kB/s |
|
|
|
Yamaha :
XVZ 1300 TF |
čtyřválec do "V" |
1294 cm3 / 95 koní / 119 Nm |
627.000,- Kč |
|
Triumph Rocket
III |
řadový tříválec |
2294 cm3 / 142 koní / 200 Nm |
Cena cca : 19.000,- EUR |
|
|
Autor článku : Generál |
|
|
|
Foto : archiv autora |
|
Zpět na úvod tohoto článku : |
|
Spojení na autora článku : |
Zpět do sekce Nové
stroje : |
|
|
|
Další fotografie a volné pokračování
článku : |
|
|