V Star 1300

     Není to tak dlouho co jsme si na našich stránkách představili kolekci strojů fy. Yamaha která byla určen na
trh strýčka Sama v roce 2006. Již ve zmíněném roce byla pětaadvaceti !!! členná kolekce strojů našeho stylu za velkou louží obohacena o další dva stroje Roadlirer a Stratoliner přičemž každá z dvou jmenovaných novinek má po třech modifikacích!!! Přestože se tato pro nás takřka nepřeberná nabídka může někomu zdát jak naprosto vyčerpávající - není tomu tak a trh (tedy zákazník) dostane v roce 2007 další možnost volby v podobě V Star 1300 (viz. úvodní foto) a V Star 1300 Tourer (viz. foto č.1).
     Jak již bývá trochu nepochopitelným pravidlem stejně jako u většiny nově představovaných strojů jsou i zde některá technická data zatím neveřejná a tak si pojďme o těchto novinkách říci zatím alespoň to málo co bylo zveřejněno.
   V úplném úvodu je nutné říci, že tyto stroje sice doplňují řadu V Star (u nás dobře známé pod názvem Drag Star), ale s touto velmi oblíbenou sérií toho mají po technické stránce pramálo společného a dá se jednoznačně dedukovat, že tento stroj byl konstruován coby konkurence úspěšné VTX 1300 od Hondy.
   V konstrukčně zcela novém rámu zabudovaný chladič dává tušit že motor je u V Star 1300 (stejně jako u VTX 1300) chlazený kapalinou.
   Motor : čtyřdobý, kapalinou chlazený - vidlicový dvouválec o celkovém objemu 1.304cm3 je
koncipován jako silně podčtvercový s vrtáním 100mm a zdvihem 83mm. Válce jsou osazeny

foto č.1

kovanými písty a pohonná směs je dodávána přes dvojitou škrticí klapku o průměru 40mm - jak jinak nežli - vstřikovacím čerpadlem. Kompresní poměr je 9,5:1. Rozvody SOHC jsou v každé hlavě osazeny dvojicí ventilů vcelku velice solidních průměrů. Sací 36mm a výfukové 32mm. Výkonové parametry nejsou známé - pouze je uváděno, že V Star 1300 by měl mít o 18 koní více než XVS 1100
   Podvozek : jak již bylo řečeno - rám je zcela nové konstrukce a
motor je v něm uchycen čtyřbodově. To co na podvozku nadchne je sekundární převod - který je řešen řemenem s nímž má Yamaha dlouholeté zkušenosti z několika předchozích modelů. Jen namátkou : Wild Star, Warrior, Roadlirer a další... Výhody řemenu jistě nemusím nikterak zdůrazňovat a tak k této partii pouze dodám, že i zadní kyvné rameno pro V Star 1300 novou konstrukci (viz. foto č.2). Přední teleskopické tlumiče mají klasické uspořádání a kluzáky o (nikterak omračujícím) průměru 41mm jsou doplněny kryty tak jak jsme již zvyklý z předchozích modelů classic. Přední tlumiče pracuji se zdvihem - 135mm Pokud již hovořím o

odpružení podvozku pak mi nedá nezmínit zadní část, která je odpružená jednou - plynule

foto č.2

seřiditelnou centrální pružící a tlumící jednotkou - která zabezpečuje zadnímu kolu standardní zdvih cca 110mm. Pneumatiky 170/70 -16 (zadní) 130/90 -16 (přední) ani brzdy 268mm (dva kotouče vpředu a jeden vzadu - osazení
je provedeno čtyřpístky) sice nikterak neomračují - ale rozhodně nezklamou.
   Kapitolou sám pro sebe je výfuk - nebo lépe řečeno výfukový systém který je osazen třícestným katalizátorm a splňuje tak vlastně normu EUR 3 ještě dříve nežli vešla v platnost. Design vlastní koncovky (dva do jedné) silně připomíná (dalo by se místo slova připomíná napsat - byl brán přes kopírák) ten, kterým je osazen Stratoliner
   V dalších technických informaci jsou zatím seriozní zdroje dosti skoupé a navíc se v TTD dosti podstatně rozcházejí. Výška sedla je uváděna v dimenzi (dle zdroje) od 27,14" po 28"
což po přepočtu znamená 689mm respektive 711mm. V celkových rozměrech se informace jindy solidních zdrojů rovněž rozchází a tak tyto údaje :  2.490 x 980 x 1.115mm (délka, šířka výška) a rozvor - 1.690mm, berte prosím s rezervou.  Možná si řeknete - malichernost, ale jistě ne nadarmo má známá říká : "dva cenťáky navíc dokáží udělat hodně radosti....."
   Opusťme tedy svět čísel a koukněme se na stroj "drobnohledem". Nebude od věci si pro tuto pasáž článku otevřít vždy náležité foto neboť bude hned jasnější o čem mluvím. O tom, že nový V Star 1300 je "vodník" jsem se zmínil hned v úvodní části článku. Jednou z věcí proč
k tomuto kroku výrobce přistoupil  bylo snížení emisních limitů, které se u vodou chlazených motorů daří realizovat méně nákladně a technicky snadněji nežli u "vzducháčů". Vodní chlazení sebou však vedle nesporných výhod (kultivovanější, vyváženější a tiší chod motoru jakož i stálost výkonu) přináší i zápory, které lze rozdělit do 2 skupin.
1) vodní chlazení je další poměrně velice složitý komplet (chladicí medium, čerpadlo, potrubí, vlastní chladič .....) který je potencionálním místem možného problému. 2) vlastní chladič je velmi zranitelný a na stroji se jej málo kdy podaří zamaskovat tak jako se to povedlo Hondě  na nové VT 750C2 Navíc je u V Star 1300 chladič v čelní ploše vybaven (foto č.3) čímsi úděsným. Snad to bylo myšleno jako ochrana proti mechanickému poškození či to má sloužit k usměrňování proudu vzduchu - nevím v každém případě to vypadá úděsně stejně jako spleť bovdenů a kabeláže v partii nad velice krásnou parabolou hlavní lampy stroje. Ta se opravdu

foto č.3

velice povedla a dodává stroji naprosto nezaměnitelnou tvář. Naproti tomu obnažené trubky
v konci nádrže a v podsedatlovém prostoru jezdce mi spíše sedí u naháčů - v našem stylu je toto (mírně řečeno) dosti neobvyklé. Stejně tak - ne příliš typicky pro náš styl - se mi jeví velký prázdný prostor v zadním blatníku (viz. foto č.4). Tento "nedodělek" však velice snadno eliminuje osazení brašen. Pokud již mluvím o blatnících pak tyto jsou konečně zhotoveny z naturálního materiálu - tedy z kovu a nelze jim nic vytknout. Tedy nelze nic vytýkat u základního modelu - neboť modelu Tourer by alespoň na předním kole daleko více slušel hlubší.

   Nádrž : nádrž je konstrukčně řešena obdobně jako u Virag 535 (většina z vás ví, že na
pěttřipětce jsou nádrže dvě). Pokud již tuto informaci znáte tedy - že vedle hlavní nádrže je na

foto č.4

V Star 1300 ještě jedna - pak vás nepřekvapí údaj o jejím objemu který říká - že tato opticky velmi malá nádrž (viz. foto č.5) pojme 20 litrů. Dle dostupné literatury byl toto záměr neboť se prý nechtělo, aby objemná nádrž na stroji nevypadala příliš baculatě. No a právě při tomto vyjádření - publikované na oficiálních stránkách, se mi otvírá kudla v kapse. Tak buďto jsem důsledný nebo nedůsledný, ale když jsem důsledně nedůsledný.... říkal Ducháček ........... Jinými slovy buďto dělám cruiser a dám na něj pořádnou ladně tvarovanou nádrž (která by z velké části zakryla nejen již zmíněné lešenářeké trubky u přechodu na sedlo, holý krk a

foto č.5

další technické nezbytnosti) nebo dělám custom a pak shodím pedály - dám tam stupačky,
osadím méně honosnou pření lamu a otevřu ze zadního pohledu blatník. No nic - trochu mně tento blábol rozfajroval, ale uznejte sami nebyla by hezčí nádrž podobného tvaru jako má například VTX 1300 nežli tyto "ustřelené kecky"?

klikni pro pokračování článku zde :

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser