|
|
V Star 1300 |
|
|
|
|
|
|
Není to tak dlouho co jsme si na našich
stránkách představili
kolekci strojů fy. Yamaha která byla určen na trh strýčka Sama
v roce 2006. Již ve zmíněném roce byla pětaadvaceti !!! členná
kolekce strojů našeho stylu za velkou louží obohacena o další dva stroje
Roadlirer
a
Stratoliner přičemž každá z dvou jmenovaných
novinek má po třech modifikacích!!! Přestože se tato pro nás takřka
nepřeberná nabídka může někomu zdát jak naprosto vyčerpávající - není tomu
tak a trh (tedy zákazník) dostane v roce 2007 další možnost volby v
podobě V Star 1300 (viz. úvodní foto) a V Star 1300
Tourer (viz. foto č.1). |
|
Jak již bývá trochu nepochopitelným
pravidlem stejně jako u většiny nově představovaných strojů jsou i zde
některá technická data zatím neveřejná a tak si pojďme o těchto novinkách
říci zatím alespoň to málo co bylo zveřejněno. |
|
|
V úplném úvodu je nutné říci, že tyto stroje sice doplňují řadu V Star
(u nás dobře známé pod názvem Drag Star), ale s touto velmi oblíbenou
sérií toho mají po technické stránce pramálo společného a dá se
jednoznačně dedukovat, že tento stroj byl konstruován coby konkurence
úspěšné
VTX 1300 od Hondy. |
|
V konstrukčně zcela novém rámu zabudovaný chladič dává tušit že motor je u
V Star 1300 (stejně jako u VTX 1300) chlazený kapalinou. |
Motor :
čtyřdobý, kapalinou chlazený - vidlicový dvouválec o
celkovém objemu 1.304cm3 je |
koncipován jako silně podčtvercový s vrtáním 100mm a zdvihem 83mm. Válce
jsou osazeny |
foto č.1 |
|
|
kovanými písty a pohonná směs je
dodávána přes dvojitou škrticí klapku o průměru 40mm - jak jinak nežli
- vstřikovacím čerpadlem. Kompresní poměr je 9,5:1. Rozvody SOHC jsou
v každé hlavě osazeny dvojicí ventilů vcelku velice solidních průměrů.
Sací 36mm a výfukové 32mm. Výkonové parametry nejsou známé - pouze je
uváděno, že V Star 1300 by měl mít o 18 koní více než XVS 1100 |
Podvozek : jak již bylo řečeno - rám je
zcela nové konstrukce a |
|
motor je v něm uchycen čtyřbodově. To co na podvozku nadchne je sekundární
převod - který je řešen řemenem s nímž má Yamaha dlouholeté zkušenosti z
několika předchozích modelů. Jen namátkou : Wild Star, Warrior, Roadlirer
a další... Výhody řemenu jistě nemusím nikterak zdůrazňovat a tak k této
partii pouze dodám, že i zadní kyvné rameno pro V Star 1300
má
novou konstrukci (viz. foto č.2). Přední teleskopické
tlumiče mají klasické uspořádání a kluzáky o (nikterak omračujícím)
průměru 41mm jsou doplněny kryty tak jak jsme již zvyklý z
předchozích modelů classic. Přední tlumiče pracuji se zdvihem - 135mm
Pokud již hovořím o |
|
odpružení podvozku pak mi nedá nezmínit zadní část, která je odpružená
jednou - plynule |
foto č.2 |
seřiditelnou centrální pružící a tlumící jednotkou - která zabezpečuje
zadnímu kolu standardní zdvih cca 110mm. Pneumatiky 170/70 -16
(zadní) 130/90 -16 (přední) ani brzdy 268mm
(dva kotouče vpředu a jeden vzadu - osazení |
|
je provedeno čtyřpístky) sice nikterak neomračují - ale
rozhodně nezklamou. |
Kapitolou
sám pro sebe je výfuk - nebo lépe řečeno výfukový systém který je
osazen třícestným katalizátorm a splňuje tak vlastně normu EUR 3 ještě
dříve nežli vešla v platnost. Design vlastní koncovky (dva do
jedné) silně připomíná (dalo by se místo slova připomíná napsat
- byl brán přes kopírák) ten, kterým je osazen
Stratoliner
|
V dalších
technických informaci jsou zatím seriozní zdroje dosti skoupé a navíc
se v TTD dosti podstatně rozcházejí. Výška sedla je uváděna v dimenzi
(dle zdroje) od 27,14" po 28" |
|
což po přepočtu znamená 689mm respektive 711mm. V
celkových rozměrech se informace jindy solidních zdrojů rovněž rozchází a
tak tyto údaje : 2.490 x 980 x 1.115mm
(délka, šířka výška) a rozvor - 1.690mm, berte prosím s
rezervou. Možná si řeknete - malichernost, ale jistě ne
nadarmo má známá říká : "dva cenťáky navíc dokáží udělat hodně
radosti....."
|
|
Opusťme tedy svět čísel a koukněme se na stroj "drobnohledem". Nebude od
věci si pro tuto pasáž článku otevřít vždy náležité foto neboť bude hned jasnější
o čem mluvím. O tom, že nový V Star 1300 je "vodník" jsem se zmínil
hned v úvodní části článku. Jednou z věcí proč |
k tomuto kroku
výrobce přistoupil bylo snížení emisních limitů, které se u vodou
chlazených motorů daří realizovat méně nákladně a technicky snadněji nežli
u "vzducháčů". Vodní chlazení sebou však vedle nesporných výhod
(kultivovanější, vyváženější a tiší chod motoru jakož i
stálost výkonu) přináší i zápory, které lze rozdělit do 2
skupin. |
|
1) vodní chlazení je další poměrně velice složitý
komplet (chladicí medium, čerpadlo, potrubí, vlastní chladič .....)
který je potencionálním místem možného problému. 2) vlastní
chladič je velmi zranitelný a na stroji se jej málo kdy podaří
zamaskovat tak jako se to povedlo Hondě na nové
VT 750C2 Navíc je u V
Star 1300 chladič v čelní ploše vybaven (foto
č.3)
čímsi úděsným. Snad to
bylo myšleno jako ochrana proti mechanickému poškození či to má
sloužit k usměrňování proudu vzduchu - nevím v každém případě to
vypadá úděsně stejně jako spleť bovdenů a kabeláže v
partii nad velice krásnou parabolou hlavní lampy stroje. Ta se opravdu |
foto č.3 |
velice
povedla a dodává stroji naprosto nezaměnitelnou tvář. Naproti tomu
obnažené trubky |
|
v konci nádrže
a v podsedatlovém prostoru jezdce mi spíše sedí u naháčů - v našem stylu
je toto (mírně řečeno) dosti neobvyklé. Stejně tak - ne příliš typicky pro
náš styl - se mi jeví velký prázdný prostor v zadním blatníku (viz. foto
č.4). Tento "nedodělek" však velice snadno eliminuje osazení
brašen. Pokud již mluvím o blatnících pak tyto jsou konečně
zhotoveny z naturálního materiálu - tedy z kovu a nelze jim nic vytknout.
Tedy nelze nic vytýkat u základního modelu - neboť modelu Tourer by
alespoň na předním kole daleko více slušel hlubší. |
|
Nádrž : nádrž je konstrukčně řešena
obdobně jako u Virag 535 (většina z vás ví,
že na |
pěttřipětce
jsou nádrže dvě). Pokud již tuto informaci znáte tedy - že vedle
hlavní nádrže je na |
foto č.4 |
|
V
Star 1300 ještě jedna - pak vás
nepřekvapí údaj o jejím objemu který říká - že tato opticky velmi malá
nádrž (viz. foto č.5) pojme 20 litrů. Dle
dostupné literatury byl toto záměr neboť se prý nechtělo, aby
objemná nádrž na stroji nevypadala příliš baculatě. No a právě při tomto
vyjádření - publikované na oficiálních stránkách, se mi otvírá
kudla v kapse. Tak
buďto jsem důsledný nebo nedůsledný, ale když jsem důsledně
nedůsledný.... říkal Ducháček ........... Jinými slovy buďto
dělám cruiser a dám na něj pořádnou ladně tvarovanou nádrž
(která by z velké části zakryla nejen již zmíněné lešenářeké trubky u
přechodu na sedlo, holý krk a |
foto č.5 |
další technické
nezbytnosti) nebo dělám custom a pak shodím pedály - dám
tam stupačky, |
|
osadím méně
honosnou pření lamu a otevřu ze zadního pohledu blatník. No nic - trochu
mně tento blábol rozfajroval, ale uznejte sami nebyla by hezčí nádrž
podobného tvaru jako má například VTX 1300 nežli tyto
"ustřelené kecky"? |
klikni pro pokračování článku
zde : |
|
|