Yamaha Star Stratoliner

     Stratoliner, nová vlajková loď mezi cruisery Yamaha je touringovou verzí cruiseru XV1900 Roadliner a od svého staršího bratra se liší především touringovou výbavou.  
 

   Na novém Roadlineru jsme najeli pár tisíc mil a tento cruiser, vybavený véčkovým dvouválcem o obsahu 1854cc na nás zapůsobil svou silou, komfortem, zpracováním, ovládáním, brzdami ....... prostě téměř vším. Roadliner je pohodlná, prostorná a stabilní motorka. Proto jsem přivítal možnost vyzkoušet jeho touringovou verzi – Stratoliner. Dočkal jsem se první pátek v prosinci.

     Byl jsem v první vlně novinářů, pozvaných do Kalifornského Palm Springs na den s velkou Hvězdou. Zástupci firmy Yamaha odstartovali celý program prezentací, shrnující představy firmy o vývoji motocyklů, pozici firmy Yamaha na trhu a některá nová technická řešení. Z této prezentace vyplynulo, že Stratoliner vznikl

jako důsledek rostoucí poptávky zákazníků po motocyklech, přidávajících klasickým cruiserům touringové rysy. U těchto motocyklů, které Yamaha nazývá nyní “cruiser touring bike” - tedy něco jako “turistický cruiser”, se předpokládá častější použití při různých příležitostech, větší počet ujetých mil během roku a časté použití pro delší cesty. Předpokládá se, že jejich řidiči budou o něco starší a zkušenější, často budou vozit spolujezdce. Přesto vítají stejný základní charakter cruiseru, který láká kupce motocyklů tohoto stylu bez požadavků na touringové vybavení. Chtějí

prostě mít možnost si sbalit saky paky a vyrazit.

   Jednoduše řečeno, Stratoliner je Roadliner s větrným štítem, brašnami a opěrkou spolujezdce. Kromě tvrdší pružiny v zadní centrální tlumící a pružící jednotce jsou technicky oba motocykly stejné. Stratoliner přichází na trh ve stejných třech variantách jako Roadliner. Základní model ($15180) je v jednobarevném provedení (v Yamaze jí říkají “cooper”, my ji nazýváme “maroon”) s poněkud menším množstvím chromu a leštěného kovu než model “S” ($16580), který je dostupný ve stříbrné barvě nebo v kombinaci černé a vínové (k

dvoubarevné kombinaci přísluší i dvoubarevný potah sedla). Mezi těmito dvěma modely je model “Midnight” ($15480), který je téměř celý černý.

Stratoliner sdílí s Roadlinerem jeho elegantní vzhled a důraz na detail.

   Jsou to tedy pouze touringové doplňky, čím se odlišují Stratoliner a Roadliner. Velký, jednoduše odmontovatelný větrný štít je vyroben z jednoho kusu plastu. Výrobce tvrdí, že jeho

tvary – povšimněme si především spodní hrany, která je mírně ohnutá vzad aby lépe odváděla poudící vzduch dolů a do strany – účinně zabraňují jeho chvění. Držák štítu je tvarován tak, aby sledoval křivky motocyklu. Pevné kufry, vybavené zamykacími klikami jsou potaženy kůží. Opěrka spolujezdce je poměrně vysoká pro dosažení maximálního pohodlí a bezpečnosti. Jak opěrku, tak větrný štít je možno demontovat během několika málo okamžiků bez použití nářadí. Pokud jsou namontované, je možno je zamknout, takže si je náhodný kolemjdoucí nemůže vypůjčit. Kufry jsou uchyceny rychloupínacím mechanismem, není tedy žádný problém je sundat například kvůli očistě a jezdit bez nich.

     Lidé od Yamahy pro nás připravili zábavnou, místy lehce náročnou trasu. Zahrnovala spoustu zatáčkovitých horských silnic, z nichž některé již volaly po rekonstrukci. Stratoliner prokázal svou chuť k projíždění zatáček – i těch s nerovným, zvlněným povrchem – stejně jako Roadliner, který je nejlépe ovladatelným motocyklem mezi megacruisery. Přidáním touringové výbavy tento motocykl neztratil nic ze své ovladatelnosti ani stability. Větrné štíty a kufry vlivem aerodynamiky někdy působí problémy se stabilitou ve vyšších rychlostech, ale když jsem se pokusil na Stratolineru ve 110 mph

Model Midnight má velkou část motoru v černé barvě. Hrany žeber válců jsou leštěné u všech tří modelů.

Motor modelu S má více chromovaných a leštěných částí. Kónická pouzdra zdvihátek ventilů jsou charakteristickým rysem Roadlineru i Stratolineru.

Stejně jako Roadliner i Stratoliner má výjimečně prostorné stupačky. Poloha řadící páky může být nastavena nezávisle pro patu i pro špičku.

rozkmitat řidítka, okamžitě se uklidnila. Aerodynamika je zde tedy vyřešena velmi dobře. Řídil jsem Stratolinera i v
silném bočním větru a neobjevily se žádné problémy.

Model S je nabízen v této dvoubarevné kombinaci nebo ve stříbrné barvě (obrázek vpravo nahoře)  za stejnou cenu.

Velký reflektor v noci výtečně osvětluje silnici a jeho nezvyklý tvar (zde v provedení Midnight) dodává motocyklu moderní aerodynamický vzhled.

    Mohutné brzdy jsou i s přidanou výbavou stále stejně účinné a dobře dávkovatelné.  Odpružení se chovalo stejně dobře a jízda byla stejně komfortní jako na Roadlineru, ačkoli jsem jel sám. Samozřejmě že prostornost Roadlineru přijde ještě více vhod u motocyklu, jehož primárním určením je překonávat dlouhé vzdálenosti, neboť řidič má možnost posunutím se v sedle měnit svou polohu a motocykl je tak schopen vyhovět širšímu výškovému spektru řidičů. 

Zkrátka, pokud si přečtete náš článek o Roadlineru, můžete jeho zjištění a závěry aplikovat i  na Stratoliner
Některé z větrných štítů, které jsou v originálním příslušenství motocyklů Yamaha řady Star byly tak vysoké, že většina řidičů měla problém vidět přes ně. Možnost dívat se nad štítem oceníte v dešti, při silném znečistění štítu hmyzem a pod. a to hlavně v noci. Obával jsem se, že tento štít bude patřit právě ke skupině těch vyšších, takže mne po prvním usednutí na Stratoliner příjemně překvapilo, že pokud se v sedle narovnám, vidím nad štítem na silnici. Navíc jsem neměl v zorném poli žádnou optickou deformaci, která působí bolest hlavy při delším koukání přes horní hranu
některých štítů

     Na silnici větrný štít účinně redukuje aerodynamický hluk, způsobený náporem vzduchu a v chladnějším počasí chrání dobře řidiče před chladem. Většinu vzduchu byla usměrněna nad mou hlavu, zbytek mi masíroval ramena. Spodní hrana štítu vzduch usměrnila tak, že má kolena  byla v závětří. Vzduch, procházející pod štítem putoval rovně asi do tří čtvrtin nádrže a pak se začínal zvedat. Okolo helmy jsem cítil lehký stoupající proud vzduchu, ale nebyl to žádný silný proud, který by mi lomcoval hlavou. Jedinou drobnost lze tomuto štítu vytknout a tou

Spínací skříňka (zároveň plní funkci zámku řízení) s klíčkem. Skříňka může být zakryta (je-li klíč vyňat) přetažením kovového krytu dozadu. Druhý zámek na obrázku slouží (použitím stejného klíče) k zamknutí/odemknutí štítu.

 

Některé části, které má model Midnight v černé barvě, má model S chromované nebo leštěné. Vymáčknutí spojky vyžaduje poněkud více síly, ale záběr je velmi progresivní.

 

Snadno odnímatelný větrný štít usměrňuje vzduch nahoru a dolů přičemž nevytváří  žádné vibrace. Lze jej odejmout během několika sekund bez jakéhokoli nářadí.

je odrážení a zesilování veškerého hluku motoru, který je tak citelně více slyšet, než tomu bylo na Roadlineru. Samozřejmě, pokud se vám to nelíbí, pokud máte lepší pocit z jízdy bez štítu nebo pokud nepotřebujete na své projížďce být schováni za štítem, můžete jej prostě sejmout a nechat doma nebo ve svém hotelovém pokoji.
   Kufry lze jednoduše otevřít jednou rukou. Jejich vodovzdornost jsem nemohl posoudit –
nenajel jsem toho dost v pořádném dešti. Kůže, kterou jsou kufry potaženy je sice stylovější, vyžaduje však náročnější údržbu než kdyby byly kufry pouze lakované. Má hlavní výtka se týká velikosti kufrů – na to, že se má jednat o
Model Midnight má černé kryty přední vidlice a tělo reflektoru. Ostatní modely mají tyto díly v chromu.  

Kufry jsou snadno odnímatelné. Bohužel jejich objem je nedostatečný.
V zájmu neměnného vzhledu a zachování tvaru jsou použity pevné kufry potažené kůží (foto dole)

Překvapilo nás, že designeři nechali tento ohavný svazek drátů všem na očích před pečlivě stylizovanou hlavou řízení.

Blatník je menší, než je zvykem u “klasických” cruiserů. Bezdušové radiální pneumatiky mají z výroby značku Bridgestone nebo Dunlop.

 

Opěrka je vysoká pro větší spolujezdcovo pohodlí a bezpečí.

Zámek odnímatelné opěrky spolujezdce je umístěn na levém držáku. Všech šest zámků na motocyklu se ovládá stejným klíčem.

touringovou výbavu motocyklu určeného pro dlouhé cesty, jsou kufry příliš malé. Zvenku vypadají velmi objemně, ale při pokusu do nich naskládat věci zjistíme, že pojmou jen malou část z toho, co jsme si připravili na několikadení výlet. Pravděpodobně, pokud pojedete se spolujezdcem, budou stačit maximálně na dvoudení výlet s jedním noclehem. Pokud plánujete Stratoliner používat na delší cesty, budete nejspíše potřebovat ještě zadní nosič ($150).
   Kromě nedostatečného objemu kufrů Stratoliner prostě nemá chybu. Člověk si může vychutnat jak jízdu na něm tak i jeho perfektní vzhled – stejně jako v případě Roadlineru. Z svých $1600, které zaplatíte navíc oproti Roadlineru

Velkou chybou kufrů je, že se toho do nich nevejde mnoho. Všimněte si dvoubarevného polstrování sedla tohoto S modelu.

Přístrojový panel je shodný s Roadlinerem : velký rychloměr, malý otáčkoměr a palivoměr. Ovládání sdruženého počitadla ujeté vzdálenosti a hodin je na řidítkách.

Jednou z kosmetických změn vůči Roadlineru je jiný štítek na airboxu. Airbox je umístěn pod palivovou nádrží o objemu 4.5 galonu.

 

Placaté, nízko umístěné zadní LED světlo převzaté z Roadlineru, spolu s kapkovitými blinkry v nichž je oranžová žárovka umístěna pod bezbarvým krytem. Značka je osvětlena zdola.

dostanete příslušenství špičkové kvallity, které dodá motocyklu jedinečný, luxusní punc. Všechny doplňky jsou plně funkční (vyjma malé kapacity kufrů) a snadno demontovatelné, což vám umožní používat je pouze tehdy, když je

skutečně potřebujete.

   Poznámka admina :
   Vzhledem k tomu že se novinky z našeho stylu v drtivé většině případů nejprve představují  za velkou louží budu se snažit i o dalších přinést na naše stránky alespoň tyto převzaté články. Je asi každému jasné, že jsou tyto články psané na "objednávku" výrobce a tak je nutné - brát je, takové jaké jsou. Přesto si myslím že i takovéto - rukou sponzorskou řízené - testovací
jízdy bude pro mnohé z vás přínosem při rozhodování - co osedlat.

foto z testovací jízdy

   Technická data tohoto stroje jsou takřka totožná s modelem Roadliner a proto je zde neuvádím neboť jsou snadno
dostupná v recenzi - uvedené před krátkým časem na našich stránkách - klikni -
 
z originálu volně přeložil : Medvěd - DÍKES

zpět do sekce : Nové stroje

grafická úprava : Generál
     
 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/recenze/yamaha/stratoliner/prvni_jizda.php:96) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/recenze/yamaha/stratoliner/prvni_jizda.php:96) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Giu (casablanca.cz) 19.12.2005 18:28
Docela dobře vyřešeny zámky na doplňcích, otázka je jak dlouho tyto zámky vyrží funkční. A ještě jsem zvědavej na cenu u nás. Jamaha má sice na webu nový model ale podrobnější info o ceně nevědi.
ferry (netron.cz) 28.12.2009 19:39
Velice zajímavé,rád bych znal cenu v Kč.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser