|
|
VN 1600 Tourer |
|
|
|
|
|
|
|
Konstatování :
není každý rok posvícení, které doslova a do písmene platilo v
ČR pro letošní motosezónu by se dalo bezezbytu použít i pro novinky v našem
stylu, které jsou připraveny pro nastávající sezónu 2005. A jako by
toho bylo málo je dokonce avizováno ukončení výroby některých velmi
oblíbených strojů (přesněji řečeno - nebudou v zemích EU obchodovány).
|
|
Není účelem
tohoto článku rozebírat zde důvody proč se některé vele úspěšné modely
stáhly z nabídky a proto pouze konstatujme, že takovéto stažení bez
náhrady je spíše nežli marketinkový přehmat - vyklízení pozic (doufejme
že ne na dlouho). |
|
Co
tedy může koupě chtivý zákazník (v stylu
chopper & cruiser) očekávat v obchodní
síti pro nastávající sezónu? Pokud budeme hovořit o novinkách - pak je jich
jako pověstného šafránů. |
|
Pro
běžného zákazníka má k nastávající sezóně z těch velice známých výrobců
připravenu asi nejucelenější kolekci v našem stylu |
|
|
fy. Kawasaki. A v této
kolekci (kterou si v úvodu jen letmo představíme) nechybí ani
opravdová novinka s velkým a podtrženým "N" abych byl tedy přesný :
VN 1600 Classic Tourer kterému bude věnován dnešní článek. Ale pojďme
si nejdříve alespoň velice letmo představit celou kolekci tohoto výrobce
určenou pro země EU v sezóně 2005. |
VN
2000 - objemově největší sériově vyráběné "kladivo" s v-twin
motorem . Tomuto stroji je na našich stránkách věnován
samostatný
článek který
si dovolím doporučit k přečtení. Jeho druhou část pak doporučuji navštívit i těm, kteří jej
již četli neboť v konci druhé části tohoto staršího článku bylo nově doplněno 3x video a
obzvláště pak první dvě určitě stojí za shlédnutí . |
VN 1600
classic - tento stroj zatím moc často
nepotkáte neboť je vyráběn teprve od roku 2003. Technické parametry
motoru jsou u |
|
|
|
VN 2000 |
VN 1600
classic tourer |
|
klasika a
tourera prakticky totožné. Vzhledem k tomu, že jedním z
prvních vlastníků VN 1600classic v ČR se stal Vladimír máte
možnost si o tomto cruisru přečíst článek, který je rovněž umístěn na
našich stránkách. Pevně věřím, že
Vladimírův článku
o zkušenostech s
klasikem pro vás bude o mnoho zajímavější nežli "suchá"
recenze. |
VN
1600 Mean Streak - takřka učebnicový powercruser o němž na
našich stránkách naleznete
obsáhlou recenzi.
|
VN 800
classic - je sice vyráběn již řadu let
avšak jeho motor i po létech patří k tomu nejvýkonnějšímu co kdy v
osmistovkach sjelo z výrobního pásu a dokáže pořádně prohnat nejen o
mnoho let konstrukčně mladěí stroje, ale i o nějaký ten kubík
objemnější. Jeho jediným zato však obrovským handicapem je
sekundární převod který je bohužel řešen řetězem. |
|
|
|
VN 1600
classic |
VN 1600 Mean
Streak |
Eliminátor
125 - má na svůj objem poměrně solidní poměr výkonu vůči
hmotnosti a je velice dobrým, léty prověřeným a hlavně dosti
spolehlivým odrazovým můstkem pro mladé
motorkáře. |
A co
zbytek? bohužel tak ten se již prodeje v
zemích EU netýká a dlužno poznamenat, že je to opravdu škoda neboť
nezaměnitelný Dryfter - 1500 / 800
a nestárnoucí Vulkán VN 800 / 750
ale též 500LTD by byli
dozajista (všeobecně) velkým zpestřením řídnoucí Evropské nabídky
strojů obzvláště pak ve stylu chopper. |
|
|
|
VN
800
classic |
Eliminátor
125 |
|
|
|
|
|
VN 2000 vulcan |
|
VN 1600 tourer |
|
VN 1600
classic |
|
VN 1600 mean streak |
|
VN 800
classic |
|
eliminátor
125 |
|
Vrtání x zdvih
mm |
|
103 x 123,2 !!! |
|
102 x 95 |
|
102 x 95 |
|
102 x 95 |
|
88 x 66,2 |
|
55 x 52,4 |
|
Zdvihový objem
cm3 |
|
2.053 |
|
1.552 |
|
1.552 |
|
1.552 |
|
805 |
|
124 |
|
Kompresní poměr |
|
9,5 : 1 |
|
9 : 1 |
|
9 : 1 |
|
9 : 1 |
|
9,5 : 1 |
|
9,6 : 1 |
|
Max. výkon
(k/ot./min) |
|
103 / 4.800 |
|
67 / 4.700 |
|
67 / 4.700 |
|
73 / 5.300 |
|
55 / 7.000 |
|
12 / 9.500 |
|
Krouťák
(Nm/ot./min) |
|
177 / 3.200 |
|
127 / 2.700 |
|
127 / 2.700 |
|
125 / 2.800 |
|
64 / 3.300 |
|
9,7 / 8.000 |
|
Plnění válců / prů. dif. |
|
vstřikování / 46 |
|
vstřikování / 36 |
|
vstřikování / 36 |
|
vstřikování / 40 |
|
karb.Keihin / 36 |
|
karb.Mikuni / 28 |
|
Typ motoru |
|
V - twin |
|
V - twin |
|
V - twin |
|
V - twin |
|
V - twin |
|
jednoválec |
|
Chlazení |
|
kapalina/vzduch |
|
kapalina/vzduch |
|
kapalina/vzduch |
|
kapalina/vzduch |
|
kapalina/vzduch |
|
vzduch |
|
Rozvod / vent. - válec |
|
OHV / 4 |
|
SOHC / 4 |
|
SOHC / 4 |
|
SOHC / 4 |
|
SOHC / 4 |
|
SOHC / 2 |
|
Startér |
|
E |
|
E |
|
E |
|
E |
|
E |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
Sekundární převod |
|
řemen |
|
kardan |
|
kardan |
|
kardan |
|
řetěz |
|
řetěz |
|
Délka/šířka/výška
mm |
|
2530/1025/1135 |
|
2515/1040/1505 |
|
2505/1040/1130 |
|
2410/850/1100 |
|
2380/940/1125 |
|
2150/780/1020 |
|
Rozvor
mm |
|
1.735 |
|
1.685 |
|
1.680 |
|
1.705 |
|
1.600 |
|
1.470 |
|
Přední pneumatika |
|
150 / 80R 16 |
|
150 / 80 - 16 |
|
130 / 90 - 16 |
|
130 / 70R 17 |
|
130 / 90 - 16 |
|
90 / 90 - 17 |
|
Zadní pneumatika |
|
200 / 60R 16 |
|
170 / 70B 16 |
|
170 / 70B 16 |
|
170 / 60R 17 |
|
140 / 90 - 16 |
|
130 / 90 - 15 |
|
Přední brzda |
|
2 x 300/4pístky |
|
2 x 300/2pístky |
|
2 x 300/2pístky |
|
2 x 320/6pístky |
|
1 x 270/2pístky |
|
1 x 250/2pístky |
|
Zadní brzda |
|
1x kotouč - 320 |
|
1x kotouč - 300 |
|
1x kotouč - 300 |
|
1x kotouč - 300 |
|
buben |
|
buben |
|
Výška sedla
mm |
|
680 |
|
705 |
|
680 |
|
700 |
|
705 |
|
680 |
|
Objem nádrže
litrů |
|
21 |
|
20 |
|
20 |
|
17 |
|
15 |
|
13 |
|
Suchá hmotnost
kg |
|
340 |
|
350 |
|
307 |
|
290 |
|
235 |
|
128 |
|
Max. rychlost
km/hod |
|
220 |
|
neuvedeno |
|
185 |
|
187 |
|
165 |
|
115 |
|
Cena v roce 04 - ČR |
|
569.000,- Kč |
|
???,- Kč |
|
369.000,- Kč |
|
389.000,- Kč |
|
249.000,- Kč |
|
95.000,- Kč |
|
|
Připomeňme si tedy s trochou nostalgie tyto nám velice dobře známé, nádherné
stroje (které jsou v obchodní nabídce US i pro rok 2005) představit alespoň ve
fotografii, neboť přestože jejich ceny jsou velmi příznivé
(například VN 800 Vucan stojí v US 6.099,-$)
přihlásit je - byť nové - bude u nás (po vstupu do EU) již asi
nereálné. |
Drifter - 1500/800 |
VN
750/800 Vulcan |
VN
800 Vulcan |
VN
750 Vulcan |
500
LTD |
|
|
|
|
|
|
VN 1600
Classic Tourer |
je oficiální Evropské označení pro tuto novinku od Kawasaki
a není bez zajímavosti, že v US se tento model bude |
prodávat pod označením
Nomad . Pojďme si tedy tento
stroj představit blíže. |
VN 1500
model 2005 |
Tourer
má své historické prameny v objemově slabší verzi VN 1500 Classic (který
zůstává |
|
i pro příští rok 2005 v US nabídce) z kterého později vzešel model VN 1500 Tourer
avšak dlužno říci že jsou to skutečně pouze historické kořeny neboť pravou
a v mnoha případech detailní příbuznost nalezneme se strojem VN 1600 Classic.
Například technické parametry motoru tohoto stroje jsou prakticky totožné a
totožnost nebo alespoň podobnost najdeme též u mnoha dalších částí a dílů
těchto dvou strojů. Ovšem nenechme se zmást neboť mnoho ze zdánlivě naprosto
shodného má do značné míry diametrálně odlišné vlastnosti. V principu |
|
|
se dá říci, že
Tourer profituje ze
zkušeností dvouletého provozu VN 1600 Classic. Nechci tím vůbec
naznačit, že by se u "klasika" projevili nějaké provozní "nedodělky"
které jsou na Toureru již eliminovány. Pouze chci říct, že Tourer šel
již cestou (dvouletým provozem) vyšlapanou, která byla v
některých případech "doladěna" do ideálu. |
Toliko tedy
- všeobecně - k motoru a podvozkové části. Co se cestovní "nástavby" a
vlastního komfortu jízdy týká pak poznatky z mnohaletého provozu VN 1500
Tourer byli plně zúročeny a za použití nejnovějších materiálů a
nádherného designu dovedeny v takřka umělecké dílo. |
Motor :
|
|
v základu je totožný s VN 1600 classic a VN
1600 Mean Streak - jedná se tedy o vidlicový čtyřtaktní, kapalinou chlazený motor jehož
válce jsou bohatě žebrová. Vrtání 102mm a zdvih 95mm určuje celkový objemu
podčtvercového motoru na 1.552cm3. Plnění
válců obstarává rozvod SOHC
se čtyřmi 2+2 ventily na válec. Ventily jsou seřizovány pomocí hydrauliky (hydrošteli) což velmi pozitivně
ovlivní nenáročnost údržby a provozní náklady. Pohonná směs je připravována vstřikovacím
čerpadlem vyvinutým fy. Mitshubishi které bylo pro model
Tourer speciálně upravené. Pro
každý režim jízdy přesně nadávkovaná směs je dále "podávána" čtveřicí trysek
(odděleně 2 + 2 pro každou klapku) na dvojitou škrtící klapkou jejíž průměr
je 36mm. Motor s kompresním poměrem
9.0:1 disponuje nyní kroutícím momentem 127Nm při 2.700 ot/min
a výkonem 67 koní při 4.700
ot/min. Zapálení připravené směsi má na starost rovněž speciálně pro
Tourera koncipovaná 16-ti
bitová elektronická jednotka (ECU). |
Převody :
|
velmi přesné řazení usnadňuje kapalinové
ovládání vícelamelové "mokré" spojky. Jak je převodovka odstupňovaná nám
ukazuje tabulka a proto pouze dodám, že sekundární převod je řešen léty
ověřeným, prakticky bezúdržbovým a naprosto bezproblémovým kardanem, který je
veden v levém rameni zadní kyvné vidlice.
|
|
Kawasaki VN 1600
Classic Tourer |
primární převod - 1,517 (85/56) |
Převody |
1 : |
poměr |
1 |
2,500 |
40 / 16 |
2 |
1,590 |
35 / 22 |
3 |
1,192 |
31 / 26 |
4 |
0,965 |
28 / 29 |
5 |
0,781 |
25 / 32 |
sekundární převod -
2.619 (15/21 x 33/9) |
|
|
|
|
klikni pro pokračování
článku : |
|
|
|
|