|
|
|
rok s Kawou
|
|
|
|
|
|
|
Když mám psát o Kawě (Kawasaki
VN 1600 Classic,
ročník 2003 – je její plný titul) tak musím mluvit nejdřív o tom jak a proč
právě ji jsem koupil. Od mládí jsem rád jezdil, začal jsem jezdit na moped
Stadion, byl to jeden z prvních vyrobených kusů. Následovalo několik motorek
ČZ a Jawa. Po dokončení škol jsem si koupil první auto a do dneška jich už
bylo hodně. Motorky jsem na dlouho opustil až v devadesátých letech jsem se
k nim vrátil. Kdysi jsem jezdil proto, že nebylo na čem jiném a teď proto,
že jízdu na motorce mám rád, hlavně není nad cestování s motorkou. Moje
první motorka v nové historii mého ježdění byla Honda
Shadow
750
ale
než jsem stačil zjistit, že 750 ccm je o něco víc než 250 ccm mojí poslední
Jawy, tak mě jeden dobrodinec strčil autem na strom. Po cestě vrtulníkem do
špitálu jsem se zařekl že už nikdy na motorku nesednu a tak jsem ji do týdne
|
|
|
prodal. Rameno srostlo, dráty jsem z něj vytahal a předsevzetí se někam
ztratilo. |
Šel jsem v Brně kolem Yamahy a měli tam parádní "ojeté"
Virago
535
(jen 120 km!) patřila jednomu nešťastníkovi který si ji koupil a jak ji
dovezl domů tak ho rodina vyhnala i s motorkou, potřeboval ji hodně rychle
prodat. Neváhal jsem a za velmi dobrý peníz jsem ji hned koupil a už jsem
zase jezdil. Za krátký čas jsem se dojezdil k tomu, že to |
chce o něco větší motorku. |
|
Tak jsem koupil Suzuki
VS 1400 Intruder
(Evropský model) a jezdil jsem s ním 4 sezony. Intruder mě spolehlivě
povozil popořádném kusu Evropy, ale to už jsem začal pošilhávat po něčem
větším a víc ve stylu cruiser. Oblíbenou četbou se staly prospekty,
internet, časopisy a studoval jsem co se dá koupit. Chvíli jsem váhal u
Harleye ale pak jsem si řekl, potřebuji pořádný stroj na cestování a ne
stroj pro předvádění. To co ušetřím na ceně raději dám do doplňků a do
benzinu.
|
Zvítězila
Kawa,
dnes je to jediný výrobce, mimo Harley, který dělá cruisery v klasické
podobě jako silné a těžké cestovní stroje, ostatní jsou trošku někde jinde
sportovnějším směrem. Chtěl jsem Kawu koupit na jaře a rozhodl jsem se
Intrudera prodat, dokonce jsem měl už i kupce, ale když jsem ho leštil
k prodeji tak mě ho bylo tak líto, že jsem pár |
dní
před prodejem řekl, přece mu to nemůžu udělat a prodat ho. A jezdili jsme
spolu ještě celou sezonu 2003. Na podzim jsem byl u kamaráda, který také
pokukoval po nové motorce a řekl mě, že v Brně na Vinohradech stojí Kawa a
je možné si na ni sednout. Cesta domů vede kolem prodejny a tak jsem si
řekl, mám čas, podívám se. Očumoval jsem, slovo dalo slovo a prodavač mě
říká, jestli se na ní chcete projet tak na Kladně mámě předváděcí vzorek.
Shodou okolností jsem za pár dní jel do Prahy, říkám si, za svezení nic
nedám a vzal jsem to přes Kladno. Motorku jsme trošku složitě vystrkali
z prodejny na ulici a jel jsem. Kdo nezná |
|
Kladno tak zabloudí a mě se to povedlo už cca po 1 km. Bloudil jsem po městě
a než jsem se |
VN 1600 Classic |
nějak dostal zpátky do prodejny najezdil jsem asi 10 km. Hned,
jak jsem překonal respekt a ostych z více než 3 metráků železa jsem věděl -
to je ona a už mě měla. Přijel jsem do Brna, s prodejcem dohodl cenu a za 3
dny byla doma. A začal jsem shánět kupce na Intrudera. |
Na podzim jsem ještě najel 600 km a začal
se připravovat na jaro. Tady se musím přiznat, po 600 km na Kawě jsem sedl
na Intrudera a připadal mě nějak malý. Kawu jsem v zásadě jenom doplnil o
optické prvky a dostrojil jsem ji tak aby vyhovovala pro cestování na
delší trasy. Přibyl padací rám, sedadlo spolujezdce jsem vyměnil nosič s
opěrkou pro řidiče, namontoval jsem brašny a plexi. Kamarád mě poslal z
Ameriky originální otáčkoměr montovaná na brejle řídítek. A ještě přibylo
pár doplňků a drobných úprav |
Za
sezónu jsem najezdil 12 000 km po České republice, Slovensku, Rakousku a
Itálii. A jen jsem se utvrdil v tom, že je to motorka která mě sedne. |
|
Mnohému se může jevit na
obrázku jako stroj trošku z padesátých let. Ale zdání klame, chce ji to
vidět ve skutečnosti ve skutečnosti jak se povedla, vypadá o mnoho lépe.
Velký motor s řadou chromovaných dílů dominuje a vůbec chrom má v
designu motorky velký význam. Nádrž má velice povedené křivky a její
objem je přes 20 litrů. Hluboké blatníky kryjí velké pneumatiky a
podtrhují celkovou mohutnost stroje. Nic není z umělé hmoty, všechno je
poctivé, kovové a masivní. Designeři zpracovali každý detail do
vyváženého celku. Je to velký, pohodlný těžký stroj a když na něj kupuji
jakýkoliv doplněk, tak vždy největší velikost. |
|
Studený motor i po několika měsících zimního
spánku naskočí bez potíží. Elektronické vstřikování je velmi účinné, i za
extrémních podmínek studeného startu v zimě není nutné používat přívěru
sání, nevím proč tam je. Dvouválec do V vibruje, ale vibrace jsou dobře
vyvážené, nízkých frekvencí a prakticky se vůbec nepřenášejí do řídítek , do
plošinových stupaček nebo do sedla. Motor jen potvrzuje pravidlo, objem
ničím nenahradíš - velký kroutící moment a plochá křivka výkonu, to funguje
jak má. Motorka ochotně reaguje na přidání plynu plynulým nárůstem výkonu,
|
pořádně zabírá
bez škubání a jede kopec nekopec. Řadit je zapotřebí jen podle rychlosti
jízdy, kopec motor neutahá. Jen pro ilustraci, táhlá stoupání v Alpách
jezdím 100 - 120 km/hod a na 4. – 5. rychlostní stupeň. V serpentinách je to
požitek jak motor vytahuje naloženou motorku ze zatáčky. Motor má použitelný
dobrý zátah už od 1500 ot/min. a běžně jezdím cca 2000 -2200 o/min. Při 5.
rychlostním stupni 1000 ot/min odpovídá 40 km/hod takže 5. jede od 60 km do
170, rychleji jsem nejel. I v akceleraci se nedá motor zahanbit, není to
sporťák, ale ve městě při odjezdu z křižovatky se dokáže předvést i hodně
silným autům. Široký rozsah použitelných |
|
otáček motoru je
cítit i zde, na 1. rychlostní stupeň se rozběhne na 80, rychle 2., 3. a než
se ostatní rozjedou jsem už pryč. Stejně tak při předjíždění, bez podřazení
stačí jen pořádně přidat pořádně plyn a předjíždím s pořádným |
|
zrychlením. Jako nutnost se ukázala
montáž otáčkoměru, bez něj jsem jen těžko poznal jaký rychlostní stupeň
mám zařazený. Zvuk dvouválce je pěkně bublavý a dává najevo sílu, i když
si myslím, že je utlumený až trochu moc díky našim pánům poslancům a
jejich limitům hlučnosti. Trošku by to chtělo přidat. Nejsem ale
příznivcem otevřených výfuků, měl jsme je na 535 a po 100 km jsem měl
pocit, že mám hlavu plnou mravenců a co potom po 300 km. Takže laďáky
nebudou protože nevím kde najít výfuky, které by jenom upravily zvuk a
neřvaly jako kráva. Závěr, naložená motorka má kolem 5 metráků a motor
si s tím lehce poradí. |
|
Převodovka, co k ní napsat, mám ji a má 5 rychlostí. Je dobře odstupňovaná,
není hlučná, řadí se dobře i když není občas úplně přesná při zařazení
jedničky při rozjezdu. Má dobrou vlastnost, když stojím a z 1. chci dát 2.
tak se místo toho automaticky zařadí neutrál. To stejné platí i o spojce,
dobře pracuje za tepla i za studena. Vypínání spojky je hydraulické a
nevyžaduje větší sílu a i po delší jízdě nebolí prsty. Díky hmotnosti stroje
dostává určitě spojka zabrat a tak jsem zvědavý na její výdrž. Kardan je
tichý, bez škubání a rázů i v nízkých otáčkách když už škube motor. |
|
klikni pro pokračování
článku : |
|
|
|
|