|
|
VN 1600 Tourer |
II. část |
|
|
|
|
|
|
|
Podvozková část |
|
na vlastním rámu oproti "klasiku"
přibyl v jeho střední části vyztužovací klín. Přesazení přední vidlice vůči
středovému čepu krku řízení bylo zmenšeno z 20 na 15mm což se velice
příznivě projeví v malých rychlostech a manipulaci na místě (otáčení na
parkovišti....). Samotná přední teleskopická vidlice Tourera je shodná s tou
která je použita u "klasika". Jedná se tedy o teleskopickou vidlici s
kluzáky o velice solidním průměru 43mm se zdvihem 150mm. Avšak u
Tourera v
kombinaci s osazenou
150/80 x 16
pneu, návětrnými lištami a větrným štítem vypadá opticky
daleko mohutněji. Dvě zadní pružící a tlumící jednotky jsou seřiditelné ve
čtyřech polohách a |
|
|
u Tourera
umožňují 99mm zdvih zadního kola což je o 4mm více jak u "klasika" S
touto sice příjemným skutečností (pohodlnější - měkčí podvozek) je ale
spojen již méně příjemný fakt a to je výška sedla, která se touto a dalšími
|
úpravami zvětšila oproti "klasiku" z 680 na plných 705mm. Ale i
zmíněných 705mm je pro většinu potencionálních zákazníků velice příjemných -
dovolujících naprosto bezpečné a sebejisté manévrování s 340kg strojem. Celkové rozměry u Tourera mají tyto hodnoty : 2515/1040/1505
délka/šířka/výška v mm. U posledního rozměru - tedy výšky stroje,
je však nutné podotknout, že ta se může již velice lišit a to v závislosti
na zvoleném větrném štítu, který se nechá objednat v různých dimenzí. Rozvor
vykazuje úctyhodných 1685mm. Přední kolo je osazeno dvojicí
odlehčených brzdících kotoučů o průměru 300mm se čtyřpístkovými
třmeny. Zadní kolo (v sériovém provedení obuté do
170/70B16M/C (75H) pneu) má
brzdící kotouč i |
ilustrační foto |
|
|
třmen totožní, ale v jednom (dostačujícím) exemplář.
Pokud si kliknete na úvodní obrázek této stránky pak vám již pouhým pohledem
na spodní část rámu prozradí, že i průchodnost a potažmo možnost náklonu v
zatáčkách je u tohoto křižníku silnic na více nežli dobré
úrovni. Oku lahodící nádherně tvarovaná nádrž pojme 20 litrů paliva
což Toureru zaručuje opravdu velice solidní dojezd na jedno
natankování. Ostatně nejen nádrž, ale kompletní design tohoto stroje je
|
|
|
propracován do nejmenšího detailu a stěží budete
hledat místo které by vám nadzvedlo obočí. |
zleva - foto č.1+2 |
Výbava : |
|
výbavu Tourera můžeme
rozdělit do dvou částí. Jednak to jsou prvky zvyšující bezpečnost cestování
a druhak doplňky zvyšující pohodlí cestování a s ním spojený akční rádius
stroje. Z těch prvních jmenujme alespoň funkčně a čistě řešený padací rám v
přední i zadní části stroje, opravdu velmi pěkně vyřešenou opěrku tandemisty
(viz.foto č.1+2) a decentní znemožnění úrazu spolujezdce o pohyblivé (zadní tlumiče, kolo
....) a další (výfuky ....) části stroje. Doplňků zlepšujících pohodu
cestování má Tourer již v základní výbavě více nežli
nadstandardně a |
dlužno
říci že tato cestovní "nástavba" se opravdu povedla. Ať již kouknete na
větrný štít, |
oto č.3 |
|
návětrné lišty nebo
integrované kufry (viz.foto č.4+5) vše do sebe zapadá v naprosté
harmonii. Pedály na místo stupaček jsou sice v tomto stylu takřka povinností
(stejně jako u řidiče "kolébková" řadící páka
viz.foto č.6), ale ne zřídka
bývají osazeny pouze na místě jezdce. Zde se však myslelo i na
tandemistu v bohaté míře (viz.foto
č.3). O opěrce jsem se již zmiňoval a tak
dlužno dodat, že i vlastní sedlo je pro tandemistu velice příjemně a
pohodlně tvarované. Jeho vyvýšení |
|
|
zleva - foto č.4+5 |
vůči sedlu řidiče pak spolujezdci
umožní za jízdy pozorovat i jiný
|
|
obrázek nežli záda řidiče.
Na nádrži v její horní části je umístěná "kaplička" (neodmyslitelný
prvek stylu cruiser) v níž nalezneme nejen tachometr, ale i
nezbytné kontrolky, počítadlo denní a celkové ujeté vzdálenosti .... |
Design : |
Jak jsem
se již zmínil jen zcela výjimečně naleznete detail, který by působil
neharmonicky. Jednou z mála takovýchto výjimek je uchycení |
|
|
foto č.6 |
předních blinkrů, které jsem ostatně kritizoval již u
VN
2000. Tato partije i zde (bohužel musím konstatovat stejně jako u VN
2000) působí dojmem jako když se na blinkry
úplně zapomnělo a na poslední chvíli se tato záležitost vyřešila zcela
"úděsně". Skoro se při pohledu na toto řešení nabízí úvaha, že výrobce u
zmíněného dílu zcela záměrně volil levnou variantu - jakoby již počítal s
tím, že takřka každý majitel dovybaví stroj přídavnými světly a při této
"akci" |
|
zmíněné "zkulturní" sám a kompletně.
Druhou, kterou si opět neodpustí je pak tažení elektriky k ovládacím
prvkům kabeli vně řidítek. Ovšem ostatní je již mistrovské dílo - od
větrného štítu až po nádherné mohutné blatníky které navíc dávají tušit,
že stroj zůstane čistý i po projetí letní bouřkou. Symetrie přední
partie je u většiny strojů samozřejmostí, bohužel málo který stroj se
může pochlubit vyvážeností i z bočního a |
|
|
zadního pohledu, proto milovníci symetrie zcela jistě
ocení, že v principu to co je pohledově viditelné z jedné strany na druhé je
takřka bezezbytku zrcadleno. A pohled zezadu? Tak ten již nikoho nenechá na
pochybách, že mu ukázal záda skutečný král cestovatelů pro něhož je
zdolávání dálek dědictvím po "předcích" - tedy tou nejpřirozenější věcí.
|
Přestože je
Tourer
již při sjetí z výrobní linky vybaven více nežli nadstandardně je již dnes
připravena kolekce dalších doplňků. A tak ti kdož si myslí, že je pro
pohodlné cestování nutné stroj dovybavit o další prvky jako je např. |
opěrka řidiče, přídavná světla .... Avšak zkrátka nepřijdou a ti, jimž by snad chybělo nějaké to "cingrlátko"
neboť mají již při
uvedení na trh k dispozici až neskutečné množství "všelicostí
" jimiž si tento stroj
mohou "doladit" k obrazu
svému. Možností je opravdu mnoho a tak to, co je zachyceno na snímku vlevo -
je opravdu jenom malá část již připravené kolekce. |
|
stáhněte si video - 3,71MB |
|
Co říci závěrem? |
Jedná se o skutečně nádherný cruisser jehož
typové označení
Tourer naprosto stoprocentně a
bezezbytku vystihuje účel pro který byl zkonstruován. Je jen škoda že v boji
o |
přízeň zákazníka zůstává Tourer
bez soupeřů neboť to co je nabízeno konkurencí ve stejné třídě a
přibližně stejné cenové hladině se konkurencí ani při hodně dobré vůli
nazvat nedá neboť teoretická konkurence je A) nesrovnatelně dražší
B) v základu hodně, opravdu hodně málo
vybavená. C) již není v EU obchodována D) kombinace A až C :-( |
|
|
Classic Tourer |
Technické parametry - TTD |
|
Vrtání x zdvih (mm) |
|
102 x 95 |
|
Zdvihový objem (cm3) |
|
1.552 |
|
Kompresní poměr |
|
9,0 : 1 |
|
Max. výkon (k/ot./min) |
|
67 / 4.700 |
|
Točivý moment (Nm/ot./min) |
|
127 / 2.700 |
|
Plnění válců / průměr škrtící klapky |
|
vstřikování / 36mm 2x klapka |
|
Typ motoru |
|
V - twin |
|
Počet dob |
|
4 |
|
Chlazení |
|
kapalina / vzduch |
|
Rozvod /počet ventilů |
|
SOHC / 8 |
|
Startér |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
5 |
|
Sekundární převod |
|
kardan |
|
Délka / šířka / výška (mm) |
|
2.515 / 1.040 / 1.505 |
|
Rozvor (mm) |
|
1.685 |
|
Přední tlumiče teleskopické / zdvih (mm) |
|
průměr 43 / 150 |
|
Zadní tlumič typ / zdvih (mm) |
|
2jednotky 4x seřiditelné / 99 |
|
Přední pneumatika |
|
150 / 80 16 |
|
Zadní pneumatika |
|
170 / 70B 16 |
|
Přední brzda |
|
2 x Kotouč / 300 / 2 pístky |
|
Zadní brzda |
|
Kotouč / 300 / 2 pístky |
|
Výška sedla (mm) |
|
705 |
|
Objem nádrže (litrů) |
|
20 |
|
Suchá hmotnost (kg) |
|
350 |
|
Max. rychlost (km/hod) |
|
zatím neuvedeno |
|
Barevné provedení pro rok 2005 |
|
viz. foto v článku |
|
Cena pro rok 2005 |
|
439.000,- Kč |
|
|
H-D
Road King Classic |
1449cm3/67 koní/109Nm332kg |
Cena v US : 708 006,- Kč |
|
Suzuki
VL 1500LC |
1462cm3/67koní/114Nm302kg |
Cena : 364 900,- Kč |
|
Yamaha
XVZ 1300 TF |
Royal
Star Venture |
1294cm3/98koní/123Nm375kg |
Cena cca : 577 804,- Kč |
|
|