VN 2000

   Největší kladivo sériové produkce : vlajková lod Kawasaki VN 2000, přebírá pomyslné žezlo největšího cruiseru s V-twin motorem. Dlužno však říci, že právě motor je "jádro pudla" k němuž se bude vždy a znovu stáčet řeč - přijde li na téma rozhovoru VN 2000.
Motor
   Ten kdo by se snad domníval, že došlo k úpravě některého z existujících véčkových skeletů je na omylu. Pro VN 2000 byl vyvinut zcela nový V-twin motor. Lze jen litovat, že tato krása, alespoň zatím, není nabízena v barvě "přírodní" (povrchová úprava motoru je řešena, bez možnosti výběru - jak je dnes u některých fy. zcela běžné, černým matem). snímek č.17
   Vidlicový 52° - čtyřtaktní, kapalinou a vzduchem chlazený motor využívá rozvodu OHV se čtyřmi 2+2 ventily na válec.
Sací ventily mají průměr 40mm a jejich potřeba přísunu vzduchu je tak velká, že museli být aiboxi osazeny po obou stranách "véčka" snímek č.17 + 19. Výfukové ventily mají průměr 36mm. Hydraulické nastavení ("hydroštel")  ventilové vůle je tiché, naprosto spolehlivé a nepotřebuje prakticky žádný servis. Díky dvojici vyvažovacích hřídelů a uchycení motoru do rámu pomocí silentbloku nejsou z nadčtvercového motoru přenášený prakticky žádné vibrace do rámu - potažmo do řidítek. Vrtání se oproti VN 1500 liší o pouhý 1mm takže kované písty VN 2000 mají průměr 103mm (vrtání). Ovšem pracují se zdvihem o 33,2mm delším. VN 2000 má tedy zdvih 123,2mm !!! Tyto hodnoty

společně s již zmíněným rozvodem OHV !!! určují hlavní charakteristiku motoru který má kompresní poměr 9,5:1. Bohužel výkon ani největší kroutící moment výrobce zatím nezveřejnil, ale vzhledem ke shora uvedenému je zřejmé, že kroutící moment by se měl pohybovat někde na hranici 180Nm - napříč celým spektrem otáček. K vyváženosti chodu motoru velkou měrou rovněž přispěje obrovský setrvačník (průměr 220mm). Myslím si, že ani není nutné zdůrazňovat, že o plnění válců se stará elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo, které je navíc vybaveno snímacím čidlem zařazeného rychlostního stupně  - takže vždy přesně upraví (v závislosti na otáčkách a na zařazeném převodovém stupni) poměr vzduchu a

snímek č.17

benzínu na nejoptimálnější hodnoty. Dvojitá škrtící klapka difuzoru má průměr 46mm. Zážeh směsi - prostřednictvím iridiových svíček, má na starost číslicově řízené zapalování. Pětistupňová převodovka je ovládána vícelamelovou spojkou v "mokré lázni". Sekundární převod je řešen snímek č.18 + č.19 velmi tichým řemenem, s nímž má Kawasaki již dlouholetou zkušenost a jeho životnost by se měla pohybovat okolo 30.000 km.

snímek č.18

Podvozková část

snímek č.19

Šasi tvoří páteřový otevřený rám jehož součástí je zavěšený motor. Zadní kyvná vidlice se sice tváří jako by byla pevnou součástí rámu (hardtail) avšak centrální pružící a tlumící jednotka (kterou zběžný pohled neodhalí) pracující se zdvihem 99mm, vykonává svou funkci naprosto bezchybně a je možné nastavit její útlum i odskok. I když byl rám - jako takový, konstruován s ohledem na co nejnižší polohu těžiště jeho průchodnost  (tím pádem možnost náklonu v zatáčkách) je více nežli dobrá - což dokládá i snímek č.20. Na přední teleskopické vidlici jejíž zdvih je 150mm (kluzáky mají již tak ohromný průměr 49mm) jsou ještě navíc namontovány chromové chrániče, takže tato partie ve spojení s krytem předního reflektoru působí opravdu

snímek č.20

masivním dojmem. Aby vše mělo náležitou kompaktnost byla na přední (osmipaprskové z lehké slitiny lité) kolo osazena pneumatika 150 / 80R16. Dvojice předních brzdových kotoučů snímek č.21, které mají průměr 300mm jsou osazeny čtyřpístkovými třmeny. Vzadu je použit stejně jako vepředu 16ti palcový ráfek avšak s pneu 200 / 60R 16. Zadní brzdový kotouče má průměr 320mm a je osazen dvoupístkovým třmenem. Je sice pravda že stopadesátka v masivním designu předku polahodí oku ovšem dvoustovka "obutá" na zadku - vzhledem k celkové robustnosti stroje, nic moc. Sedlo se podařilo konstruktérům umístnit pouhých 690mm vysoko, nebo chcete li - nízko, což má velmi příznivý vliv při manipulaci na místě nebo

snímek č.21

v malých rychlostech. Řidítka mírně přihnutá k jezdci společně se sedačkou a pedály vytvářejí velice pohodlnou pozici pro jezdce snímek č.22. Dvojčinná řadící páka umožňuje řazení jak špičkou tak i patou. Šikmo seříznuté výfukové koncovky, které jsou vedeny na pravé straně stroje působí velmi důstojným dojmem a dle referencí lidí kteří měli tu možnost slyšet VN 2000 v chodu vydávají i velice solidní zvuk. Do nádherně tvarované nádrže která pojme 21litrů paliva je integrována "kaplička", které krom analogového tachometru obsahuje všechny nezbytné kontrolky. Údaje o denním a celkovém počtu ujetých km jsou znázorňovány digitálně. Nenechte se mýlit údajem na tachometru snímek č.23  - je totiž udáván v mílích.  Přestože

snímek č.22

výrobce maximální rychlost VN 2000 neuvádí, je možné z tohoto údaje při hrubém přepočtu (1míle = 1,6km) předpokládat, že maximální rychlost bude hluboce přes 200km / hoď. V kapličce je rovněž "zabudováno" uzamykatelné víčko nádrže. Velmi robustní podsedadlové chromové lišty nejen skvěle doplňují design, ale poskytují celou řadu možností uchycení doplňků jako například : nosiče brašen, opěrky spolujezdce (která bude vzhledem k obrovskému zátahu spíše nutností nežli doplňkem) ...... atd. Pokud jsme již takto z podvozkové části volně prolnuli k vybavení VN 2000 nemohu nepozastavit se u předního světlometu. Zde jsou v parabole osazeny čtyři žárovky, které by si měli hravě poradit i s

snímek č.23

případnou mlhou. "Pitbulí kapotáž" světlometu plně integrovaná do masivní přední vidlice (nejvýraznější designový prvek) vyvolá docela určitě celou řadu diskuzí a jsem přesvědčen, že si najde jak své příznivce tak i odpůrce. Pravdou však je, že tento prvek asi jako jediný vybočuje z jinak fádního kabátu a dodává tomuto stroji vlastní identitu. V porovnání s touto masivní partií se však zdá přední blatník dost nicotný. Naštěstí již zmíněná stopadesátka na předním kole toto dostatečně kompenzuje. Jedním dechem musím bohužel dodat, že v zadní partii je tomu právě naopak.
Co dodat závěrem?
Neodpustím si pár kritických postřehů které se samozřejmě nemohou vztahovat ke zcela bombastickému motoru. Pokud bych i přešel vlastní velice polemický design, kde opravdu mnoho nových myšlenek zrealizováno není, pak
prostě nemohu přejít hrubé nedostatky detailů. Nevím jak na tento fakt hledí konstruktéři ze země vycházejícího slunce, ale v bývalém socialistickém Československu se tomuto říkalo "DoDo" (dodělej doma). Přitom právě detaily zcela nekompromisně zvýrazňují nebo "potápějí" image každého stroje. Nechci zde hovořit o to, že pokud již výrobce pro jezdce osadil pedály tak by bylo vhodné tyto osadit i pro spolujezdce snímek č.24 Nechci se ani zamýšlet nad tím, že pokud by řemenice měla z bočního pohledu náležité otvory bylo by vidě na krásné loukotě (ostatně to samé platí i pro brzdící kotouče). Toto a mnoho ostatního se dá řešit v rámci DoDo. Ovšem jsou věci (opravdu detaily), které by měli být vyřešeny již při
snímek č.24
uvádění takto prestižního motocyklu do prodejní sítě. Ale abych byl konkrétní. Pokud si otevřete snímek č.20 jistě vašemu pohledu polahodí velice čisté i když dost "konfekční" partie, kde chaotická změť lankovodů (bovdenů) a kabeláže působí přímo úděsně. Pokud pominu, že jsou již plynové rukojetě, které nepracují na principu lanka, ale předávají informaci ke vstřikovému čerpadlu elektronicky pak si neodpustím poznámku, že alespoň kabeláž by bylo možné daleko čistěji řešit tažením uvnitř řidítek. Rovněž pokud se zahledím na uvedený snímek a vidím kolik práce si konstruktéři dali s tím, aby kryt světlometu navazoval na kryty kluzáků tlumiče pak nechápu proč v této partii nejsou integrovány i blinkry. Rampa blinkrů "přilepená" na spodku tohoto korpusu na mne působí dojmem jako když se na blinkry úplně zapomnělo a na poslední chvíli se tato záležitost vyřešila tak - jako když vlaštovky lepí hnízdo.
   Ale tento a další detaily jistě již každý a velmi rád "popiluje" neboť možných úprav se na takto super prostorném "korábu" najde jistě dost. Jako lahůdku vám v závěru  tedy nabízím 3x video. Video č.1 si nenechte ujít. Je skutečně nádherné. Na videu č. 2 je natočeno spoustu detailů a určitě též stojí za stáhnutí. Video č. 3 není příliš vydařené a je možné, že vás po jeho shlédnutí napadne - není li již vedle prvních dvou zbytečné.
č.1 - 5,15 MB č.2 - 2,49 MB č.3 - 5,83 MB
Poznámka k videu :
   Nevím jaký kdo používáte přehrávač videa. Asi většinou originální Windows Media Player. Pokud nemáte aktuální verzi 10 tak si jí můžete stáhnout zde . Zároveň zde však nechávám odkaz na velice kvalitní přehrávač BSplayer . Tento přehrávač který je v ČJ vám umožní nejen nastavit si jas, kontrast, barvu, plynule regulovat velikost obrazu ....... právě přehrávaného videa, ale i spoustu dalších věci. Není objemný, má pouze cca 2,50MB takže vám v PC nezabere prakticky žádné míst.
A na úplný závěr?

Docela určitě si nikdo za pár let nevzpomene který sériový cruiser s V-twin motorem jako první prolomil jedenapůl -litrovou hranici. Ovšem Kawasaki VN 2000 bude již navždy spojován s dlouho očekávaným pokořením dvoulitrového mezníku. Je velice sympatické, že se u této novinky - která zbytku světa výrazně "poodjela", dokázala  udržet cenově dostupná hladina  :13.499,- $. A co na to konkurence? Nechme se překvapit ....................

   VN 2000 r.v. 2004

Technické parametry - TTD

  Vrtání x zdvih (mm)   103 x 123,2 !!!
  Zdvihový objem (cm3)   2.053
  Kompresní poměr   9,5 : 1
  Max. výkon (k/ot./min)   103 / 4.800
  Točivý moment (Nm/ot./min)   177 / 3.200
  Plnění válců / průměr škrtící klapky   vstřikování / 46mm klapka
  Typ motoru   V - twin
  Počet dob   4
  Chlazení   kapalina / vzduch
  Rozvod / ventilů / průměr ventilů (mm)   OHV / 8 / sání : 40 / výfuk : 36
  Startér   E
  Počet rychlostí   5
  Sekundární převod   řemen
  Délka / šířka / výška (mm)   2.530 / 1.025 / 1.135
  Rozvor (mm)   1.735
  Úhel hlavy řízení (stupně°)   32°
  Přední tlumiče teleskopické / zdvih (mm)   průměr 49 !!! / 150
  Zadní tlumič typ / zdvih (mm)   centrální / 99
  Přední pneumatika   150 / 80R 16
  Zadní pneumatika   200 / 60R 16
  Přední brzda   2 x Kotouč / 300 / 4 pístky
  Zadní brzda   Kotouč / 320 / 2 pístky
  Výška sedla (mm)   690
  Objem nádrže (litrů)   21
  Suchá hmotnost (kg)   340
  Max. rychlost (km/hod)   220
  Barevné provedení   Pearl Glacial Blue, Metallic Sorcerer Purple Prism, Metallic Majestic Red
  Cena pro rok 2004 v US / ČR   13.499,- $ / 569.000,- Kč

Honda VTX 1800 Retro

1795 cm3 / 107 koní / 163 Nm

Cena v US : 13.199,- $

NRX 1800 Valkyrie Rune

1832 cm3 / 119 koní / 167 Nm

Cena  : 24.499,- $

Triumph Rocket III

2294 cm3 / 142 koní / 200 Nm

Cena cca : 19.000,- EUR

Autor článku : Generál
Foto : archiv autora
Zpět na úvod tohoto článku :

 

 

Zpět do sekce Nové stroje :

Spojení na autora článku :

 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser