|
Ukazatel
zařazené rychlosti - montáž na VS 1400 |
10.01.2023 |
|
|
|
|
|
Již mnohokrát jsem byl osloven, zda bych
neosadil ukazatel zařazené rychlosti. Vzhledem k tomu, že to
považuji za naprosto zbytečné (snad i proto, že mám na stroji
otáčkoměr který mi v kombinaci s tachometrem naprosto spolehlivě prozradí
jakou mám právě zařazenou rychlost) se mi tento požadavek zájemci o tuto věc
dařilo rozmluvit a to hlavně argumentem, že je spoustu věcí,
které jsou daleko větším přínosem pro bezpečný a pohodlný provoz stroje
nežli takováto ptákovina. |
Jistě ne nadarmo se však říká : nic
netrvá věčně a tak jsem letos jednu takovouto zbytečnost na VS 1400
přeci jenom osazoval. |
|
V dnešním článku tedy shrnu pár
poznatků, které vyplynuly z montáže na legendární stroj VS 1400 Intruder.
|
|
|
Jedním velmi smutným zjištěním při
instalaci ukazatele zařazené rychlosti na VS 1400 bylo to, že asi budu muset
vrátit výuční list, neboť v návodu dodávaném k tomuto kompletu je
uvedeno : kompletní montáž vám na většině motocyklů nezabere více jak 45minut.
No a
já to dělal celý den. Holt jsem již starý pazgryvec a tak má výkonnost je
zjevně nenávratně pryč. No nic - to jsem si jen tak trochu povzdechl, takže
se raději vraťme k jádru věci. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
|
Pokud se rozhodnete si ukazatel zařazené
rychlosti na stroj instalovat pak je potřeba vybrat ten správný. Pominu li
výrobce (kterých je hafo - stačí zagúglit), pominu li design (těch
je též celá řada), pominu li rovněž barvu displeje - viz foto č.2
pak prioritní pro výběr správného typu je, jaký má váš stroj
tachometr. Zda mechanický nebo elektronický. VS 1400 Intruder, jak jistě
víte, má tachometr mechanický a tak se musí volit ukazatel zařazené
rychlosti jehož součástí je elektronický snímač rychlosti - viz foto č.3
až 5. V některých případech bude také důležité znát rozměry -
viz foto č.6 vámi zvažovaného ukazatele zařazené rychlosti. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
foto č.11 |
|
V drtivé většině případů však budete mít
smůlu v tom, že v sadě dodávaný držák snímače rychlosti viz foto č.5
červená šipka vám bude nejspíše k ničemu.
Takže vám nezbude nic jiného nežli si tento držák navrhnout a vyrobit.sami a
to s ohledem na upevňovací místo - viz
foto č.7 + 8. Ideální je použít antikoro o síle alespoň
1,5mm. Pro upevnění jsem zvolil spodní šroub pravého zadního tlumiče - viz foto č.9
- stříbrná šipka. Dle návodu má být tento snímač umístěn proti středu hlav
šroubů upevňujících brzdový kotouč ve vzdálenosti 1mm - tedy mezera mezi snímačem a
hlavou šroubu by neměla být větší nežli 1mm - viz foto č.9 - červená
šipka. Toliko tedy k upevnění čidla snímače rychlosti. |
Dál to pro mne bylo již zábavnější neboť el.
instalaci dělám opravdu rád. Jak uděláte vlastní zapojení se dozvíte z
přiloženého návodu ovšem to je jen teorie a pokud budete postupovat dle
přiloženého návodu a instalačních prvků viz foto č.10 - červená
šipka, bude sice
vše funkční ovšem ve stylu : řemeslo braň se. Já jsem šel cestou o
mnoho složitější avšak designově čistší. První o čem se při instalaci musíte
rozhodnout je, kde provedete el. zapojení do stávající palubní sítě stroje.
Jedna možnost je pod sedlem a druhá možnost je v předním světle. Já jsem
zvolil přední světlo neboť zde je napojení do stávající palubní
sítě jednodušší - neb stačí udělat si dvě odbočky - viz foto č.11.
Na druhou stranu toto řešení však přináší práci navíc neboť musíte rozebrat zásuvku -
viz foto č.12 - modrý ovál, kterou by jste v tomto stavu
(vzhledem k rozměrům) nedokázali protáhnout skrz otvor ve spodních
brýlích který je z velké části již zaplněn originální palubní
sítí. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
foto č.16 |
|
Když tedy máme snímač rychlosti již upevněn
na stroj a el. instalaci tohoto snímače přivedenou do "hrnce" předního světla můžeme přistoupit k další montáži a to vlastního ukazatele
(displeje). Jeho umístění
musíte volit nejen s ohledem na tom aby byl ve vašem zorném poli, ale také s
ohledem na zachování snadné servisní obslužnosti stroje. Je tedy dost
problematické - například - nalepit displej ukazatele zařazené rychlosti na
nádobku brzdové kapaliny a každý servis tento displej odtrhávat, aby jste
mohli vyměnit brzdovou kapalinu. Moje řešení je zachyceno na snímcích 13
až 16. Jestliže máme tedy již vlastní upevnění displeje vyřešeno bude
potřeba přistoupit k jeho el. zapojení. No a zde nastává dost podstatný designový problém. Jednak - zatímco snímač rychlosti má solidní délku kabelu
která umožňuje variabilní možnosti, tak vlastní displej má kablík velice
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.17 |
foto č.18 |
foto č.19 |
foto č.20 |
foto č.21 |
|
krátký a navíc zakončený poměrně velkou zásuvkou viz foto č.17 -
červený ovál. Takže i v případě, že by jste se rozhodli schovat kablík od
displeje do spodku řidítek, tak jeho zásuvku již nebude (vzhledem k
rozměrům) kam schovat. Mně se nelíbila ani myšlenka vést kablík po
řidítkách a tak jsem šel opět cestou trnitou
Tedy kablík displeje přestřihnout (jsou v něm 4 dráty : červený = plus,
černý = mínus, zelený = od snímač otáček a bílý = od snímač rychlosti),
poté prodloužit a vše vést dovnitř řidítek - viz fota č.18 až
21 Pokud si tyto fotky prohlédnete, jistě vás napadne proč jsem
nedal delší kablík a vše nevedl rovnou do "hrnce" předního světla. Proč
jsem to řešil tak, že jsem na krátký kyblík dal konektory. Odpověď je
naprosto logická a to z důvodu snadné obslužnosti. Nikde není psáno, že
dislej neodejde do věčných lovišť a pak vše děláte znova. |
Při řešení které jsem zvolil stačí odpojit
konektory a osadit nový kus. Pokud si pozorně prohlédnete snímek 21
pak vám jistě neujde, že jsou v řidítku ještě dva kablíky navíc (červený a
černý s bílím pruhem). Navíc opravdu zatím jsou, ale když se táhne
el. instalace uvnitř řidítek, tak je vždy dobré přidat alespoň dva kablíky
navíc - pro strýčka příhodu. Například pro pozdější napojení navigace atd.
No takže displej a snímač rychlosti již zapojen máme a co dál? Samozřejmě je
ještě potřeba udělat napojení snímače otáček motoru - zelený drát. Toto se
nejsnáze udělá ze zapalovací cívky - viz fota č.22 - zelená šipka.
Takže nyní již máme vše osazeno, zapojeno a zbývá udělat kalibraci ukazatele
zařazené rychlosti s vaším konkrétním strojem - viz fota č.23
|
|
|
Tuto kalibraci zde popisovat nebudu neboť se
může výrobce od výrobce zásadně lišit a určitě bude popsána v
návodu. Pouze tedy podotknu, že je skutečně dobré si pokyny pro
kalibraci pozorně nejen pročíst, ale také pochopit - jinak budete
při kalibraci docela dost tápat. |
Co říci v závěru?
Berte závěrečná slova jen a jenom jako můj názor. Přestože je toto
zařízení velice "chytré" (nechá se na něm nastavit |
foto č.22 |
foto č.23 |
mimo jiné upozornění na
překročení nejvyšší povolené rychlosti, |
|
|