Ukazatel zařazené rychlosti - montáž na VS 1400

10.01.2023

     
     Již mnohokrát jsem byl osloven, zda bych neosadil ukazatel zařazené rychlosti. Vzhledem k tomu, že to považuji za naprosto zbytečné (snad i proto, že mám na stroji otáčkoměr který mi v kombinaci s tachometrem naprosto spolehlivě prozradí jakou mám právě zařazenou rychlost) se mi tento požadavek zájemci o tuto věc dařilo rozmluvit a to hlavně argumentem, že je spoustu věcí, které jsou daleko větším přínosem pro bezpečný a pohodlný provoz stroje nežli takováto ptákovina.
   Jistě ne nadarmo se však říká : nic netrvá věčně a tak jsem letos jednu takovouto zbytečnost na VS 1400 přeci jenom osazoval.
     V dnešním článku tedy shrnu pár poznatků, které vyplynuly z montáže na legendární stroj VS 1400 Intruder.
   Jedním velmi smutným zjištěním při instalaci ukazatele zařazené rychlosti na VS 1400 bylo to, že asi budu muset vrátit výuční list, neboť v návodu dodávaném k tomuto kompletu je uvedeno : kompletní montáž vám na většině motocyklů nezabere více jak 45minut. No a já to dělal celý den. Holt jsem již starý pazgryvec a tak má výkonnost je zjevně nenávratně pryč. No nic - to jsem si jen tak trochu povzdechl, takže se raději vraťme k jádru věci. 
foto č.2 foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6
   Pokud se rozhodnete si ukazatel zařazené rychlosti na stroj instalovat pak je potřeba vybrat ten správný. Pominu li výrobce (kterých je hafo - stačí zagúglit), pominu li design (těch je též celá řada), pominu li rovněž barvu displeje - viz foto č.2 pak prioritní pro výběr správného typu je, jaký má váš stroj tachometr. Zda mechanický nebo elektronický. VS 1400 Intruder, jak jistě víte, má tachometr mechanický a tak se musí volit ukazatel zařazené rychlosti jehož součástí je elektronický snímač rychlosti - viz foto č.3 5. V některých případech bude také důležité znát rozměry - viz foto č.6 vámi zvažovaného ukazatele zařazené rychlosti.
foto č.7 foto č.8 foto č.9 foto č.10 foto č.11
   V drtivé většině případů však budete mít smůlu v tom, že v sadě dodávaný držák snímače rychlosti viz foto č.5 červená šipka vám bude nejspíše k ničemu. Takže vám nezbude nic jiného nežli si tento držák navrhnout a vyrobit.sami a to s ohledem na upevňovací místo - viz foto č.7 + 8. Ideální je použít antikoro o síle alespoň 1,5mm. Pro upevnění jsem zvolil spodní šroub pravého zadního tlumiče - viz foto č.9 - stříbrná šipka. Dle návodu má být tento snímač umístěn proti středu hlav šroubů upevňujících brzdový kotouč ve vzdálenosti 1mm - tedy mezera mezi snímačem a hlavou šroubu by neměla být větší nežli 1mm - viz foto č.9 - červená šipka. Toliko tedy k upevnění čidla snímače rychlosti.   
   Dál to pro mne bylo již zábavnější neboť el. instalaci dělám opravdu rád. Jak uděláte vlastní zapojení se dozvíte z přiloženého návodu ovšem to je jen teorie a pokud budete postupovat dle přiloženého návodu a instalačních prvků  viz foto č.10 - červená šipka, bude sice vše funkční ovšem ve stylu : řemeslo braň se. Já jsem šel cestou o mnoho složitější avšak designově čistší. První o čem se při instalaci musíte rozhodnout je, kde provedete el. zapojení do stávající palubní sítě stroje. Jedna možnost je pod sedlem a druhá možnost je v předním světle. Já jsem zvolil přední světlo neboť zde je napojení do stávající palubní sítě jednodušší - neb stačí udělat si dvě odbočky - viz foto č.11. Na druhou stranu toto řešení však přináší práci navíc neboť musíte rozebrat zásuvku - viz foto č.12 - modrý ovál, kterou by jste v tomto stavu (vzhledem k rozměrům) nedokázali protáhnout skrz otvor ve spodních brýlích který je z velké části již zaplněn originální palubní sítí.
foto č.12 foto č.13 foto č.14 foto č.15 foto č.16
   Když tedy máme snímač rychlosti již upevněn na stroj a el. instalaci tohoto snímače přivedenou do "hrnce" předního světla můžeme přistoupit k další montáži a to vlastního ukazatele (displeje). Jeho umístění musíte volit nejen s ohledem na tom aby byl ve vašem zorném poli, ale také s ohledem na zachování snadné servisní obslužnosti stroje. Je tedy dost problematické - například - nalepit displej ukazatele zařazené rychlosti na nádobku brzdové kapaliny a každý servis tento displej odtrhávat, aby jste mohli vyměnit brzdovou kapalinu. Moje řešení je zachyceno na snímcích 1316. Jestliže máme tedy již vlastní upevnění displeje vyřešeno bude potřeba přistoupit k jeho el. zapojení. No a zde nastává dost podstatný designový problém. Jednak - zatímco snímač rychlosti má solidní délku kabelu která umožňuje variabilní možnosti, tak vlastní displej má kablík velice
foto č.17 foto č.18 foto č.19 foto č.20 foto č.21
krátký a navíc zakončený poměrně velkou zásuvkou viz foto č.17 - červený ovál. Takže i v případě, že by jste se rozhodli schovat kablík od displeje do spodku řidítek, tak jeho zásuvku již nebude (vzhledem k rozměrům) kam schovat. Mně se nelíbila ani myšlenka vést kablík po řidítkách a tak jsem šel opět cestou trnitou Tedy kablík displeje přestřihnout (jsou v něm 4 dráty : červený = plus, černý = mínus, zelený = od snímač otáček a bílý = od snímač rychlosti), poté prodloužit a vše vést dovnitř řidítek - viz fota č.18 21 Pokud si tyto fotky prohlédnete, jistě vás napadne proč jsem nedal delší kablík a vše nevedl rovnou do "hrnce" předního světla. Proč jsem to řešil tak, že jsem na krátký kyblík dal konektory. Odpověď je naprosto logická a to z důvodu snadné obslužnosti. Nikde není psáno, že dislej neodejde do věčných lovišť a pak vše děláte znova.
   Při řešení které jsem zvolil stačí odpojit konektory a osadit nový kus. Pokud si pozorně prohlédnete snímek 21 pak vám jistě neujde, že jsou v řidítku ještě dva kablíky navíc (červený a černý s bílím pruhem). Navíc opravdu zatím jsou, ale když se táhne el. instalace uvnitř řidítek, tak je vždy dobré přidat alespoň dva kablíky navíc - pro strýčka příhodu. Například pro pozdější napojení navigace atd. No takže displej a snímač rychlosti již zapojen máme a co dál? Samozřejmě je ještě potřeba udělat napojení snímače otáček motoru - zelený drát. Toto se nejsnáze udělá ze zapalovací cívky - viz fota č.22 - zelená šipka. Takže nyní již máme vše osazeno, zapojeno a zbývá udělat kalibraci ukazatele zařazené rychlosti s vaším konkrétním strojem - viz fota č.23

   Tuto kalibraci zde popisovat nebudu neboť se může výrobce od výrobce zásadně lišit a určitě bude popsána v návodu. Pouze tedy podotknu, že je skutečně dobré si pokyny pro kalibraci pozorně nejen pročíst, ale také pochopit - jinak budete při kalibraci docela dost tápat.

   Co říci v závěru? Berte závěrečná slova jen a jenom jako můj názor. Přestože je toto zařízení velice "chytré" (nechá se na něm nastavit

foto č.22 foto č.23

mimo jiné upozornění na překročení nejvyšší povolené rychlosti,

nebezpečné překročení otáček motoru atd). Osobně si však myslím, že se peníze nechají utratit za doplňky, které pro vás budou daleko větším přínosem. Na druhou stranu - pokud již nemáte na svém stroji co vylepšovat - tak proč ne. 

Výpis souvisejících článků

1) Stebel na VS 1400
2) Podtlakovky na VS 1400
3) Podtlakovky na VN 1500
   S přáním krátké zimy a pozdravem 4) Houkačka houká .........
AHOJ v sedlech 5) Nabíjení - AKU

ve výslužbě

 spojení na autora článku
   

Foto : archiv K1400

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

   

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
Supp (inetpckb.cz) 03.04.2023 17:07
No jak jsme si už dřív řekli. Často se tam snažím dát šestku. Ale dělám to jemně. Takže jak píšeš. Utrácet za něco jiného.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser