|
Klaxon
Stebel - montáž na VS 1400 |
26.12.2020 |
|
|
|
|
|
Montáž klaxonu Stebel na stroje
našeho stylu se neobejde bez velké kreativity, neboť ne jen vlastní funkce
houkaček (která nemá chybu), ale i design stroje je pro nás důležitý,
proto osazení houkačky a nenarušení designu stroje bude v mnohých případech
dost velkým oříškem. |
Dříve, nežli si řekneme k touto konkrétnímu produktu podstatné
vrátím se časem zpět a připomenu pár starších článků, jenž jsou na našem
WEBu umístěné a dost možná by bylo pro mnohé z vás dost obtížné je dohledat.
|
Jedním z prvních článků věnovaných tématu klaxonu nebo chcete
li houkaček je umístěn - zde -
a po něm následoval na toto téma další, již velmi konkrétní článek
- KLKI - v němž je
popsána nejen vlastní montáž na stroj, ale také kompletní |
|
návod jak udělat elektrické zapojení podtlakových houkaček do stávající
palubní sítě stroje. |
|
|
Vzhledem k tomu, že elektrické zapojení podtlakovek (případně
klaxonu Stebel a obdobným produktům s kompresorem) je prakticky vždy
stejné, bude třeba naši pozornost zaměřit především na
kvalitní upevnění a to se bude podstatně lišit nejen ve vztahu k výrobci
stroje, ale také na jeho konkrétním modelu. Jedno takovéto upevnění je
popsáno v samostatném článku - konkrétně se jedná o Kawasaki VN 1500 -
KLIK - Toto upevnění rovněž zachycuje foto č.1 v dnešním
článku. Postupem času však vyvstávala poptávka osadit podtlakovky nejen na
VN1500 a |
|
|
|
|
|
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
|
VS 1400 viz foto č.2+3, ale také na další stroje.
Jen malá ukázka montáží je zachycena na následujících fotkách. Yamaha XV1600
- Wild Star viz foto č.4+5 Yamaha XV750 - Virago foto č.6
až 10. Toto upevnění bude prakticky shodné s XV 1100 Virago.
U fota č.10 se ještě krátce zastavím a to s následující poznámkou -
viz níže. |
|
|
|
|
|
foto č.6 |
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
|
V dřívější době bylo možné zakoupit podtlakovky se zadním krytem viz červená šipka na foto
č.11 v chromu. Bohužel v součastné době jsou podtlakovky dodávány se
zadní částí pouze v barvě plastu (zřejmě dle toho co mají právě namícháno
neb mi již přišli se zadní částí v černé barvě, potom v šedé a nakonec v bílé
barvě) viz zelená šipka na fotu č.12 Vzhledem k této skutečnosti
je tedy nezbytné zadní část podtlakových houkaček povrchově upravit jako je
tomu vidět například na fotu č.10 a také na fotu č.19 a 20 - tedy do barvy stroje. |
|
|
|
|
|
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
|
Snad to nebude příliš vadit, když od hlavního tématu ještě na
chvilku odbočím (komu to vadit bude, může pár následujících odstavců a
fotek přeskočit) a pozdržím se u Viraga XV 750 na které jsem kromě
podtlakových houkaček osazoval ještě další věci, které bylo nutné samostatně
obsluhovat (ovládat) a tak z toho vznikl vcelku zajímavý projekt.
Konkrétně u podtlakovek byl požadavek, aby originální klaxony - tedy "šneky"
- viz červená šipka na fotu č.13 zůstali na stroji a bylo možno je
rovněž používat. Zvolil jsem tedy doplňkové přepínací tlačítko (šneky -
podtlakovky) na fotu č.13 úplně vpravo. Funkce je tedy jasná -
když přepnu tlačítko na fotu č.13 úplně vpravo do polohy I. houkají podtlakovky. Pokud přepnu toto tlačítko do polohy
II. fungují originální
"šneky". Jako další požadavek byla možnost vypínání přídavných světel - k
této funkci slouží další tlačítko - na fotu č.13 třetí zleva - které
je spojené přes spínací relátka s přídavnými světly. Funkce je jasná - poloha
0. přídavná světla jsou vypnutá a poloha I. přídavná světla
jsou zapnuta (tyto přídavná světla mají žárovky H4 - tedy dálkové i
tlumené vlákno - proto 2 relátka) |
|
|
|
|
|
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
foto č.19 |
foto č.20 |
|
Jako další požadavek byl osadit na stroj muziku (repráky s
integrovaným rádiem a čtečkou paměťových karet) na fotu č.14
modrá šipka, tyto se bude sice dálkově ovládat na fotu č.14
červená šipka, ovšem požadavek byl, mít možnost tento komplet
samostatně zcela odpojit od palubní sítě. Což znamenalo osadit další vypínač
na fotu č.13 první zleva. Aby toho nebylo málo tak dle požadavku
majitele stroje bylo ještě nutné udělat možnost varovných světel (takzvaných blikaček - kdy blikají všechny 4 směrová světla - blinkry - součastně).
K
této funkci posloužil čtvrtý přepínač na fotu č.13 druhý zleva
(červený). Jak tento komplet vypínačů respektive přepínačů vypadá
odspodu zachycuje foto č.15. Z tohoto pohledu to vypadá docela
jednoduše, ovšem zapojit vše do palubní sítě a při tom zachovat "štábní
kulturu" viz foto č.16 + 17, vzalo docela dost pracovního času. Na tomto
fotu č.16 je
patrné relátko pro přídavná, dálková světla. Druhé rerálko je pro přídavná, tlumená světla.
Na tomto fotu rovněž vidíte relátko pro podtlakovky (horn). Co vidět není jsou
pojistková pouzdra pro každý z přidaných obvodů (tyto jsou pohledu skrytá
pod relátky). Samozřejmostí je barevné odlišení kabeláže a její ochrana
v bužírkách jakož i ochrana a barevné rozlišení konektorů. Takže toliko jen
ve zkratce k tomuto projektu. |
Na další fotce č.18
je zachycena montáž na Yamaze XVS650A Drag Star. Fota
č. 19+ 20 pak ukazují jak vypadají podtlakovky
po montáži na stroj
Honda VT 1100 Shadow. |
No a nyní se vrátíme k hlavnímu tématu
tohoto článku a tím je montáž klaxonu Stebel na VS 1400 Intruder. |
Dříve nežli si řekneme podstatné k této konkrétní montáži
je potřeba se zamyslet proč právě toto zařízení na stroj umístit, když je
náhražka za originální klaxon již vymyšlena a zde mnohokráte popsána.
Nejvýstižněji to vysvětlí slova mé babičky (velice moudrá žena),
která mi kromě jiných životních moudrostí říkala : "Každému oči jinak
malují..." Jinými slovy - ne každého musí design klasických
podtlakových houkaček nadchnout a bývá takřka pravidlem, že ten kdo má něco
společného s kamionovou dopravou klasické podtlakovky striktně odmítá.
Zpravidla mi řidič kamionu, majitel přepravní kamionové dopravy atd... řekne
- dej mi na mašinu něco jiného ať to nevypadá jako klaxon na Jawě viz
foto č.21 červená šipka (dlužno říci, že toto je originální osazení
klaxonu na VS 1400 pro evropské modely) , pořádně to houká a hlavně ať
to nejsou trumpety jako na kamionu. Zadání je tedy jasné a z toho co se na
NETu nabízí tomuto odpovídá horn Stebel - viz úvodní foto dnešního
článku. Dlužno dodat, že tento systém - tedy napojení zvukových membrán
přímo na kompresor využívá celá řada výrobců, kteří jej prodávají pod
nejrůznějšími názvy a také v různé cenové hladině. Rovněž se liší design což
je dobře patrné pokud si porovnáte úvodní foto s fotem č.27.
Ovšem jak jsem již psal - jsou to jen detailní designové prvky u nichž platí
paralela - čím více krytů tím vyšší cena - systém však zůstává stále stejný.
|
|
|
|
|
|
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
foto č.24 |
foto č.25 |
|
Přestože se jedná o velmi výkonný klaxon jeho náročnost na
montážní prostor není příliš velká, avšak opět se vrátím k moudru mé babičky "Každému oči jinak malují..." a tak
umístění, které se líbí jednomu - viz odkaz na samostatný článek
- KLK -
a také viz foto č.22 nemusí naplňovat představy druhého.
Upevnění které je zachyceno na fotu č.22 bylo aplikováno na stroji
Yamaha XVS 1100 Drag Star a dlužno říci, že v případě Suzuki VS 1400
Intruder se toto místo viz foto č.21 žlutá šipka také přímo nabízí.
Ovšem z mého pohledu není toto místo tím pravým ořechovým. Jednak v dost
velké míře zabrání přístupu vzduchu nutného pro chlazení motoru a druhak,
vlastní klaxon Stebel a obdobné produkty působí dost "pouťovým" vzhledem - tudíž -
netřeba jej vystavovat na obdiv. No a za třetí, by tato instalace zabrala
místo pro případnou montáž přídavných olejových chladičů viz foto č.23
žlutá šipka. |
|
|
|
|
|
foto č.26 |
foto č.27 |
foto č.28 |
foto č.29 |
foto č.30 |
|
Takže se nyní přímo nabízí Nerudovská
otázka : kam s ním? Na VS 1400 není příliš míst kam by se dala -
opakuji z mého pohledu - tato "pouťovyna" zašít. Řešení,
které jsem z výše uvedených důvodů zvolil není jistě jediné možné, avšak
řekl bych, že je do značné míry nenásilné a přestože bylo pracovně dost
náročné viz fota č.24 až 29 je schování kompletu Stebel
po osazení boční brašny na systém Klk FIX viz foto č.30 takřka
stoprocentní.. |
|
AHOJ v sedlech |