Podtlakovky (nejen) na DragStara

21.01.2009

   Kdo si vybaví zvuk originálního klaxonu DragStara, dá mi za pravdu, že je to jen takové kničítko, které nepozorný řidič jedoucí v autě s puštěným autorádiem ani nezaregistruje. Klakson by však měl sloužit k možnému odvrácení hrozícího nebezpečí – upozornění, pozor, jsem tu. A nakonec, i klakson bývá na našich strojích mnohdy designovým prvkem, ozdobou, což originální výrobek rozhodně není.

   Když jsem okoukl, jaké jsou možnosti, zavrhl jsem veškerá elektromagenetická řešení. Jejich vzhled sice může být i zajímavý a zvuk jiný než u originálního klaksonu, ale co se týče síly zvuku, přeci jen to často není ono. Takže volba padla na tzv. podtlakovky, tedy pneumatické houkačky poháněné kompresorem. Jasně, ty trouby jak Rumcajsova  bambitka jsou krásné, lahodící oku, jenže
najít pro ně nějaké šikovné místo na DragStarovi není jen tak. Řešení s ústím obráceně (dozadu), nebo dolů se mi nelíbilo, už s ohledem na šíření zvuku. Generál třeba tento problém vyřešil speciálním profilovaným držákem na levé straně motoru (viz například bývalý Libčův motocykl), což mi bylo velkou inspirací a tak jsem se původně rozhodl pro tuto varinatu. Vybrat vhodné trumpety už bylo snadné, dal jsem na názor zkušenějších a zvolil typ bohatě prověřených trumpet (na motocyklu ne každá vydrží, praskají, trouby se uvolňují a vypadávají). Jenže pak nastal problém. Dodavatel podtlakovek měl k dispozici jen popraskané kusy, jak byla sestava lisována dohromady a jiné nebyly. Nechtělo se mi tedy čekat, až se problém vyřeší a rozhodl se pro jiné řešení, které zde představím.

   Jedná se o kompaktní dvoutónové podtlakovy s integrovaným kompresorem a označením Bad-boy, v provedení chrom. Objednal jsem je na internetovém shopu v USA. Zboží dorazilo v blistru spolu s relé a montážním návodem. Ozdobné chromové kryty a ústí hornů je z plastu, ostatní je z kovu, včetně masivního držáku (odlitek). Rozhodl jsem se umístit celé zařízení na místo původního klaksonu. K tomu jen bylo třeba vyrobit malý držák. Nechtěl jsem montáž zdržovat, tak jsem použil materiál „co šuplík dal“. V mém případě se jednalo o dural tl. 3 mm (já vím, nerez to není, ale nakonec je držák schovaný za tělem podtlakovek a není moc vidět). Nakreslil jsem si požadovaný tvar, nahrubo obrobil (pilka na kov, svěrák, pilníky, vrtačka), vyzkoušel a pak postupně opracoval do definitivního tvaru. K leštění nic po ruce nebylo, tak jsem povrch upravil prostým mořením v sodném louhu.

   Pro ty, co neznají tuto proceduru jen stručně - připravíme si plastovou, nebo skleněnou misku, nalijeme odpovídající množství vody (v mém případě to bylo asi 200 ml) a nasypeme granule hydroxidu sodného. Připravíme si koncentrovanější roztok. Pozor na poleptání! Žíravina! Pracujeme s ochrannou očí (brýle, lépe obličejový štít), gumových rukavicích a venku, nebo v  intenzivně větrané místnosti. Při reakci s hliníkem vzniká dusivý plyn. Pozor na děti a zvědavé domácí mazlíčky. Leptací lázeň nenechávejme ani chvilku bez dozoru. Mějme připravenu volnou cestu k tekoucí vodě (nejlépe zahradní hadice hned u místa našeho louhování, v nouzi alespoň kýbl vody vedle lázně a vodovod v dosahu pár desítek kroků) a od věci není mít připraveno trochu slabšího roztoku kyseliny pro případnou neutralizaci (třeba alespoň ocet). Prostě dbejte důsledně na bezpečnost.

   Ponořením do roztoku louhu vzniká bouřlivá chemická reakce za značného vývinu tepla. Necháme reakci probíhat a čas od času destičku opatrně otočíme. Používejte jen plastové nebo skleněné nástroje. Pozor na vystříknutí při otáčení! Louhovat stačí asi 3-5 minut. Pak držák vyjmeme, opláchneme důkladně pod tekoucí vodou a ihned, ještě pod vodou, setřeme případný jemný povlak kalu. Osušíme a držák je hotov. Povrch je stejnorodý, stříbřitě matný.
   Montáž :
  • Demontujeme původní klakson povolením jediného šroubu (11-ka klíč). Odpojíme napájení klaksonu, které tvoří dvoupólový konektor, skrývající dva fastony (samičky) propojené plastovým můstkem. Můstek odštípneme, uvolníme tak oba fastony od sebe, nálitky opatrně zabrousíme. Máme tak dva konektory, ten s červeným vodičem je plus pól (polarita nás ale v dalším zajímat nebude, vodiče budou sloužit jen k napájení cívky relé, kde na polaritě nezáleží).
  • Připravíme si 13-ku klíč a na námi zhotovený držák našroubujeme Bad-boy (mezi matici a držák dáme pérovku) s použitím přiloženého kadmiovaného šroubu. Zatím moc nedotahujeme.
  • Usadíme držák na místo a upravíme kolmost podtlakovek. Opatrně sejmeme a definitivně dotáhneme matici – fixujeme polohu Bad-boy na držáku.
  • Nyní na relé převrtáme (zvětšíme) opatrně montážní otvor vrtákem o průměru 8 mm. Relé nasuneme montážním otvorem na šroub, který drží podtlakovky. Nastavíme jej šikmo, asi v poloze „za 5 až 10 minut dvanáct“ a matici dotáhneme. Spoje pak zakápneme barvou. Zatím si celou sestavu odložíme a půjdeme natahat pár vodičů.

   Podtlakovky si vezmou asi 16A, takže je nemůžeme připojit přímo na původní kontakty, ale jen prostřednictvím námi namontovaného relé. Stiskem spínače na řídítkách sepneme relé, které na podtlakovky přivede napájení přímo od akumulátoru. Pro elektrickou část úpravy potřebujeme odizolovací kleště, štípačky, krimpovací kleště na konektory fast-on, 2 ks pájecích oček pro šroub M6, pojistkové pouzdro s pojistkou 20A, kousek smršťovací bužírky (asi 10 cm). Dále potřebujeme vlastní konektory (fastony v provedení male – „samičky“), dostatečně dimenzovaný vodič, já použil průsvitnou dvojlinku pro reproduktory o průřezu jedné žíly 2,5 mm2 (potřebujeme jí s rezervou asi 2,5m).

  • Sundáme zadní sedlo spolujezdce (12-ka klíč), pak demontujeme sedlo řidiče (imbus).
  • Pod sedlem uvolníme plastový kryt elektroinstalace (3 plastové nýty – středový trn zatlačíme dovnitř) a povolíme 2 šrouby (13-ka klíč) držáku nádrže. Nádrž sundavat nemusíme, stačí pomocník, aby nám ji podržel mírně odklopenou od sedla. Pokud ji chceme raději sundat, nezapomeňte odpojit benzinovou hadičku (pozor, ať máte zavřený palivový kohout).
  • Připravíme si asi 180 cm dvojlinky (přivede nám napětí z akumulátoru k podtlakovkám) a protáhneme ji pod nádrží tak, aby kablík nebyl po osazení nádrže nikde skřípnutý. Vedeme jej nejlépe vlevo vedle rámu se svazkem původních kabelů, případně jej  fixujeme stahovací páskou, a vyvedeme do prostrou klaksonu, kde ho necháme asi 30 cm koukat ven. Rozdělíme oba konce dvojlinky od sebe (na dva vodiče). Na koncích odstraníme izolaci a nakrimpujeme fastony. Vezmeme naši sestavu Bad-boye a upravíme případně délku kabelu jeho posunutím, ať nám tam vpředu moc neplandá. Všimněte si, že jeden vodič má na sobě červený proužek. Ten napojíme na vývod č. 30 relé. Druhý, neoznačený vodič, připojíme na mínus pól Bad-boye.
  • Připravíme si krátkou drátovou propojku (jedna žíla) mezi relé a plus pól Bad-boye. Odstraníme izolaci, upravíme délku propojky a nakrimpujeme fastony. Pak propojíme jeden konec propojky s plus pólem houkačky, druhý konec s kontaktem relé č. 87.
  • Spojíme cívku relé s původními kablíky od spínače klaksonu (kontakt relé 85 a 86).
  • Přeizolujeme vodiče černou samovulkanizující páskou (přeci jen, jsou těsně nad hlavou předního válce, tak ať jsou lépe chráněny a navíc, černá se v prostoru za držákem lépe ztratí, než původní čirá s prosvítajícím měděným jádrem.
  • Sestavu usadíme na místo a přišroubujeme.
  • Nyní se přesuneme k akumulátoru. Demontujeme boční kryt prostoru akumulátoru. Námi natažený kablík pod nádrží zavedeme k akumulátoru. Upravíme jeho délku a odštípneme přebytečné centimetry.
  • Odizolujeme žílu vodiče bez označení a nasuneme pájecí očko na vodič a důkladně zaletujeme.
  • Odizolujeme žílu vodiče označenou barevným proužkem a nasuneme na něho kousek smršťovací bužírky. Vezmeme pojistkové pouzdro a proletujeme jej s vodičem. Přetáhneme přes spoj smršťovací bužírku a nahřejeme – bužírka se smrští, spoj tak  zaizolujeme.
  • Druhý konec pojistkového pouzdra naletujeme na očko M6.
  • Odšroubujeme šroub ze svorky akumulátoru na straně mínus pólu, šroub protáhneme očkem bez pojistky (žíla bez označení) a znovu našroubujeme do svorky akumulátoru.
  • Odšroubujeme šroub z plus pólu akumulátoru, protáhneme očkem s pojistkou (žíla s červeným proužkem) a znovu našroubujeme do svorky akumulátoru.

   Tím je montáž hotova a přichází okamžik pravdy. Zapneme zapalování, stiskneme tlačítko houkačky. Houká? Pak je vše OK a můžeme přišroubovat nádrž, znovu připevnit plastový kryt elektro výzbroje pod sedlem, vrátit kryt akumulátoru, nasadit a přišroubovat sedlo a nakonec sedlo spolujezdce. Přeleštit výfuky a můžete vyrazit ven. Celá sranda i s výrobou a mořením držáku je otázkou asi 4-5 hodin práce v klidném tempu.

   Závěr :
   Jak jsem spokojen? Ano, jsem. Troubí to jako ďas, zvuk je posazen trochu výše, ale tam naše ušiska nakonec lépe slyší - vnímají. Nevypadá to nejhůř a navíc je to tam, kde byl původní klakson. Jediné, co bych snad mohl výrobci vytknout je, že kompresor není celý zakryt chromovaným krytem a tak vykukuje kus jeho pozinkovaného těla ve spodní části. Naštěstí to není moc patrné. Takže pokud máte problém s umístěním klasických trumpet na váš motocykl, je Bad-boy možným, alternativním, řešením.
   Doplnění :
  • Každý konektor před spojením doporučuji prostříknout kontaktolem, nebo podobným prostředkem na ochranu elektrických spojů.
  • Pokud nemáte krimpovací kleště, zkuste si je půjčit od známého autoelektrikáře, nebo zvolte pájecí fastony.
  • Pokud budete krimpovat, používejte výhradně fastony vhodné k danému průřezu vodiče (v mém případě to byly ty modré).
  • Krimpování provádějte poctivě, důsledně domačkávejte kleště. Pevnost spoje zkontrolujte. Špatně nakrimpovaný konektor se vám rychle vymstí běhěm provozu.
  • Přívod od akumulátoru k podtlakovkám řešte odpovídajícím vodičem, ať na něm nejsou velké úbytky napětí. Bude jím protékat 16A, takže doporučuji, v souladu s předpisem výrobce, průřez žíly 2,5 mm2 (16 gauge).
  • Díky velkému odběru klaksonu, je jeho zvuk i určitým indikátorem stavu akumulátoru a svým způsobem i dobíjecí soustavy motocyklu.
   Galerie :
foto č.1 foto č.2 foto č.3 foto č.4

1) Držák pro Bad-boy k montáži místo původního klaksonu.

3) Zkouška umístění držáku. ---------------------------------------------
2) Konektor po původním klaksonu. Rozdělíme
jej na 2 samostatné části.
4) Kablík je protažen do prostoru akumulátoru. Tenší kablík vlevo je příprava pro napájení GPS.
foto č.5 foto č.6 foto č.7
5) Krimpovací Fast-on 6) Krimpovací 7) Namontováno. Místo původního
konektor kleště klaksonu je dvoutónová podtlaková houkačka. Myslím, že tam docela sedne.
Text : Marconi

Foto : Marconi

spojení na autora článku

Marconi.k1400

Zpět do sekce : radíme si...   

 
Jarýs (karneval.cz) 20.01.2009 08:53
Marconi parádní článek! Díky.
Robo (bonatrans.cz) 20.01.2009 11:37
Vypadají super,dej prosím odkaz na stránky kde jsi je objednal.Dík
Marconi (eurotel.cz) 20.01.2009 17:54
Robo, ahoj, já je koupil tady: http://www.autobarn.net/wolo-chrome-air-horn.html další možnost je třeba tady: http://www.loudhornguy.com/servlet/the-22/CHROME-Bad-Boy-Horn/Detail nebo tady: http://www.carcoverkingdom.com/wolo-catalog.php?cat=motorcycle%20horns
Jaroslav Kříž (skvelynet.cz) 15.02.2009 19:54
Mam dotaz, relé je sočástí podtlakovek,na obrazku je pouze vidět na papírovém podkladu zafoliovaný Bad-boy. Díky
Robo (bonatrans.cz) 28.03.2009 05:12
Dík za odkazy.Na tom Autobarn.net kde jsi to koupilale není vůbec v nabídce česká republika.Tak nevím kam to poslat.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser