|
Podtlakovky
(nejen) na DragStara |
21.01.2009 |
|
|
|
|
|
Kdo si vybaví zvuk
originálního klaxonu DragStara, dá mi za pravdu, že je to jen takové
kničítko, které nepozorný řidič jedoucí v autě s puštěným autorádiem ani
nezaregistruje. Klakson by však měl sloužit k možnému odvrácení hrozícího
nebezpečí – upozornění, pozor, jsem tu. A nakonec, i klakson bývá na našich
strojích mnohdy designovým prvkem, ozdobou, což originální výrobek rozhodně
není. |
|
Když jsem okoukl, jaké jsou možnosti, zavrhl
jsem veškerá elektromagenetická řešení. Jejich vzhled sice může být i
zajímavý a zvuk jiný než u originálního klaksonu, ale co se týče síly zvuku,
přeci jen to často není ono. Takže volba padla na tzv. podtlakovky, tedy
pneumatické houkačky poháněné kompresorem. Jasně, ty trouby jak Rumcajsova
bambitka jsou krásné, lahodící oku, jenže |
|
|
najít pro ně nějaké šikovné místo na DragStarovi není jen
tak. Řešení s ústím obráceně (dozadu), nebo dolů se mi nelíbilo, už s
ohledem na šíření zvuku. Generál třeba tento problém vyřešil speciálním
profilovaným držákem na levé straně motoru (viz například bývalý Libčův
motocykl), což mi bylo velkou inspirací a tak jsem se původně rozhodl pro
tuto varinatu. Vybrat vhodné trumpety už bylo snadné, dal jsem na názor
zkušenějších a zvolil typ bohatě prověřených trumpet (na motocyklu ne každá
vydrží, praskají, trouby se uvolňují a vypadávají). Jenže pak nastal
problém. Dodavatel podtlakovek měl k dispozici jen popraskané kusy, jak byla
sestava lisována dohromady a jiné nebyly. Nechtělo se mi tedy čekat, až se
problém vyřeší a rozhodl se pro jiné řešení, které zde představím. |
Jedná se o kompaktní dvoutónové podtlakovy s integrovaným kompresorem a
označením Bad-boy, v provedení chrom. Objednal jsem je na internetovém shopu
v USA. Zboží dorazilo v blistru spolu s relé a montážním návodem. Ozdobné
chromové kryty a ústí hornů je z plastu, ostatní je z kovu, včetně masivního
držáku (odlitek). Rozhodl jsem se umístit celé zařízení na místo původního
klaksonu. K tomu jen bylo třeba vyrobit malý držák. Nechtěl jsem montáž
zdržovat, tak jsem použil materiál „co šuplík dal“. V mém případě se jednalo
o dural tl. 3 mm (já vím, nerez to není, ale nakonec je držák schovaný za
tělem podtlakovek a není moc vidět). Nakreslil jsem si požadovaný tvar,
nahrubo obrobil (pilka na kov, svěrák, pilníky, vrtačka), vyzkoušel a pak
postupně opracoval do definitivního tvaru. K leštění nic po ruce nebylo, tak
jsem povrch upravil prostým mořením v sodném louhu. |
Pro ty, co neznají tuto proceduru jen stručně - připravíme si plastovou,
nebo skleněnou misku, nalijeme odpovídající množství vody (v mém případě to
bylo asi 200 ml) a nasypeme granule hydroxidu sodného. Připravíme si
koncentrovanější roztok. Pozor na poleptání! Žíravina! Pracujeme s ochrannou
očí (brýle, lépe obličejový štít), gumových rukavicích a venku, nebo v
intenzivně větrané místnosti. Při reakci s hliníkem vzniká dusivý plyn.
Pozor na děti a zvědavé domácí mazlíčky. Leptací lázeň nenechávejme ani
chvilku bez dozoru. Mějme připravenu volnou cestu k tekoucí vodě (nejlépe
zahradní hadice hned u místa našeho louhování, v nouzi alespoň kýbl vody
vedle lázně a vodovod v dosahu pár desítek kroků) a od věci není mít
připraveno trochu slabšího roztoku kyseliny pro případnou neutralizaci
(třeba alespoň ocet). Prostě dbejte důsledně na bezpečnost. |
Ponořením do roztoku louhu vzniká bouřlivá
chemická reakce za značného vývinu tepla. Necháme reakci probíhat a čas od
času destičku opatrně otočíme. Používejte jen plastové nebo skleněné
nástroje. Pozor na vystříknutí při otáčení! Louhovat stačí asi 3-5 minut.
Pak držák vyjmeme, opláchneme důkladně pod tekoucí vodou a ihned, ještě pod
vodou, setřeme případný jemný povlak kalu. Osušíme a držák je hotov. Povrch
je stejnorodý, stříbřitě matný. |
Montáž : |
-
Demontujeme původní klakson povolením jediného
šroubu (11-ka klíč). Odpojíme napájení klaksonu, které tvoří dvoupólový
konektor, skrývající dva fastony (samičky) propojené plastovým můstkem.
Můstek odštípneme, uvolníme tak oba fastony od sebe, nálitky opatrně
zabrousíme. Máme tak dva konektory, ten s červeným vodičem je plus pól
(polarita nás ale v dalším zajímat nebude, vodiče budou sloužit jen
k napájení cívky relé, kde na polaritě nezáleží).
-
Připravíme si 13-ku klíč a na námi zhotovený
držák našroubujeme Bad-boy (mezi matici a držák dáme pérovku) s použitím
přiloženého kadmiovaného šroubu. Zatím moc nedotahujeme.
-
Usadíme držák na místo a upravíme kolmost
podtlakovek. Opatrně sejmeme a definitivně dotáhneme matici – fixujeme
polohu Bad-boy na držáku.
-
Nyní na relé převrtáme (zvětšíme) opatrně
montážní otvor vrtákem o průměru 8 mm. Relé nasuneme montážním otvorem na
šroub, který drží podtlakovky. Nastavíme jej šikmo, asi v poloze „za 5 až
10 minut dvanáct“ a matici dotáhneme. Spoje pak zakápneme barvou. Zatím si
celou sestavu odložíme a půjdeme natahat pár vodičů.
|
Podtlakovky si vezmou asi 16A, takže je nemůžeme připojit přímo na původní
kontakty, ale jen prostřednictvím námi namontovaného relé. Stiskem spínače
na řídítkách sepneme relé, které na podtlakovky přivede napájení přímo od
akumulátoru. Pro elektrickou část úpravy potřebujeme odizolovací kleště,
štípačky, krimpovací kleště na konektory fast-on, 2 ks pájecích oček pro
šroub M6, pojistkové pouzdro s pojistkou 20A, kousek smršťovací bužírky (asi
10 cm). Dále potřebujeme vlastní konektory (fastony v provedení male –
„samičky“), dostatečně dimenzovaný vodič, já použil průsvitnou dvojlinku pro
reproduktory o průřezu jedné žíly 2,5 mm2 (potřebujeme jí
s rezervou asi 2,5m). |
|
- Sundáme zadní sedlo
spolujezdce (12-ka klíč), pak demontujeme sedlo řidiče (imbus).
-
Pod sedlem uvolníme plastový kryt
elektroinstalace (3 plastové nýty – středový trn zatlačíme dovnitř) a
povolíme 2 šrouby (13-ka klíč) držáku nádrže. Nádrž sundavat nemusíme,
stačí pomocník, aby nám ji podržel mírně odklopenou od sedla. Pokud ji
chceme raději sundat, nezapomeňte odpojit benzinovou hadičku (pozor, ať
máte zavřený palivový kohout).
-
Připravíme si asi 180 cm dvojlinky (přivede
nám napětí z akumulátoru k podtlakovkám) a protáhneme ji pod nádrží tak,
aby kablík nebyl po osazení nádrže nikde skřípnutý. Vedeme jej nejlépe
vlevo vedle rámu se svazkem původních kabelů, případně jej fixujeme
stahovací páskou, a vyvedeme do prostrou klaksonu, kde ho necháme asi 30
cm koukat ven. Rozdělíme oba konce dvojlinky od sebe (na dva vodiče). Na
koncích odstraníme izolaci a nakrimpujeme fastony. Vezmeme naši sestavu
Bad-boye a upravíme případně délku kabelu jeho posunutím, ať nám tam
vpředu moc neplandá. Všimněte si, že jeden vodič má na sobě červený
proužek. Ten napojíme na vývod č. 30 relé. Druhý, neoznačený vodič,
připojíme na mínus pól Bad-boye.
-
Připravíme si krátkou drátovou propojku (jedna
žíla) mezi relé a plus pól Bad-boye. Odstraníme izolaci, upravíme délku
propojky a nakrimpujeme fastony. Pak propojíme jeden konec propojky s plus
pólem houkačky, druhý konec s kontaktem relé č. 87.
- Spojíme cívku relé
s původními kablíky od spínače klaksonu (kontakt relé 85 a 86).
-
Přeizolujeme vodiče černou samovulkanizující
páskou (přeci jen, jsou těsně nad hlavou předního válce, tak ať jsou lépe
chráněny a navíc, černá se v prostoru za držákem lépe ztratí, než původní
čirá s prosvítajícím měděným jádrem.
- Sestavu usadíme na místo
a přišroubujeme.
-
Nyní se přesuneme k akumulátoru. Demontujeme
boční kryt prostoru akumulátoru. Námi natažený kablík pod nádrží zavedeme
k akumulátoru. Upravíme jeho délku a odštípneme přebytečné centimetry.
-
Odizolujeme žílu vodiče bez označení a
nasuneme pájecí očko na vodič a důkladně zaletujeme.
-
Odizolujeme žílu vodiče označenou barevným
proužkem a nasuneme na něho kousek smršťovací bužírky. Vezmeme pojistkové
pouzdro a proletujeme jej s vodičem. Přetáhneme přes spoj smršťovací
bužírku a nahřejeme – bužírka se smrští, spoj tak zaizolujeme.
- Druhý konec pojistkového
pouzdra naletujeme na očko M6.
-
Odšroubujeme šroub ze svorky akumulátoru na
straně mínus pólu, šroub protáhneme očkem bez pojistky (žíla bez označení)
a znovu našroubujeme do svorky akumulátoru.
- Odšroubujeme šroub
z plus pólu akumulátoru, protáhneme očkem s pojistkou (žíla s červeným
proužkem) a znovu našroubujeme do svorky akumulátoru.
|
Tím je montáž hotova a přichází okamžik pravdy. Zapneme zapalování,
stiskneme tlačítko houkačky. Houká? Pak je vše OK a můžeme přišroubovat
nádrž, znovu připevnit plastový kryt elektro výzbroje pod sedlem, vrátit
kryt akumulátoru, nasadit a přišroubovat sedlo a nakonec sedlo spolujezdce.
Přeleštit výfuky a můžete vyrazit ven. Celá sranda i s výrobou a mořením
držáku je otázkou asi 4-5 hodin práce v klidném tempu. |
Závěr : |
Jak jsem spokojen? Ano, jsem. Troubí to jako
ďas, zvuk je posazen trochu výše, ale tam naše ušiska nakonec lépe slyší -
vnímají. Nevypadá to nejhůř a navíc je to tam, kde byl původní klakson.
Jediné, co bych snad mohl výrobci vytknout je, že kompresor není celý zakryt
chromovaným krytem a tak vykukuje kus jeho pozinkovaného těla ve spodní
části. Naštěstí to není moc patrné. Takže pokud máte problém s umístěním
klasických trumpet na váš motocykl, je Bad-boy možným, alternativním,
řešením. |
Doplnění : |
-
Každý konektor před spojením doporučuji
prostříknout kontaktolem, nebo podobným prostředkem na ochranu
elektrických spojů.
-
Pokud nemáte krimpovací kleště, zkuste si je
půjčit od známého autoelektrikáře, nebo zvolte pájecí fastony.
-
Pokud budete krimpovat, používejte výhradně
fastony vhodné k danému průřezu vodiče (v mém případě to byly ty modré).
-
Krimpování provádějte poctivě, důsledně
domačkávejte kleště. Pevnost spoje zkontrolujte. Špatně nakrimpovaný
konektor se vám rychle vymstí běhěm provozu.
-
Přívod od akumulátoru k podtlakovkám řešte
odpovídajícím vodičem, ať na něm nejsou velké úbytky napětí. Bude jím
protékat 16A, takže doporučuji, v souladu s předpisem výrobce, průřez žíly
2,5 mm2 (16 gauge).
-
Díky velkému odběru klaksonu, je jeho zvuk i
určitým indikátorem stavu akumulátoru a svým způsobem i dobíjecí soustavy
motocyklu.
|
Galerie : |
|
|
|
|
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
|
|
|
|
|
1) Držák pro Bad-boy k montáži místo původního
klaksonu. |
3)
Zkouška umístění držáku.
--------------------------------------------- |
2)
Konektor po původním klaksonu. Rozdělíme jej na 2 samostatné
části. |
4)
Kablík je protažen do prostoru akumulátoru. Tenší kablík
vlevo je příprava pro napájení GPS. |
|
|
|
|
|
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
|
|
|
|
5)
Krimpovací Fast-on |
6)
Krimpovací |
7)
Namontováno. Místo původního |
konektor |
kleště |
klaksonu je dvoutónová
podtlaková houkačka. Myslím, že tam docela sedne. |
|
|
Text : Marconi |
|
Foto : Marconi |
|
spojení na
autora článku |
|
|
|
|
|
|
|
|
Marconi.k1400 |
Zpět do sekce :
radíme si... |
|
|
|