|
Motto
: "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně
špatné zkušenosti. Ptejte |
|
se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Nádrž
- odjištěný
granát mezi stehna ....... |
|
|
|
|
|
Již před delším časem jsem psal článek o
drnčení jehož příčinou může mimo jiné být i špatné nebo opotřebované
"kotvení" nádrže - klikni zde -
S odstupem času se k tomuto článku vracím dnešním volným
pokračováním a přimělo mně k tomu hned několik věcí z nichž asi
nejpodstatnější je ta, že v původním článku sice docela podrobně vysvětluji
jak toto drnčení nádrže vzniká a jak jej za velmi malý peníz odstranit ovšem
není v něm dostatečné varování. Varování v tom směru, že pokud není
nádrž řádně a správně upevněná může se velice snadno proměnit v časovaný
průšvih - průšvih toho největšího kalibru. |
|
S končící zimou se mi dostal na dílnu jeden
stroj jehož majitel jej chtěl dovybavit o různé doplňky ( přepákování ......) a
společně s tímto mne požádal zda by bylo možné jeho stroj |
|
|
ještě odservisovat a hlavně udělat kompletní revizi neboť jak sám říkal :
nedělám si iluze o předchozím majiteli. Po pravdě mně tento jeho přístup
velice potěšil neboť se velice často setkávám s tím, že lidé dopřejí svému
stroji doplňky za desetitísíce, ale technická stránka stroje je začne
zajímat až v momentě kdy je již oprava o mnoho nákladnější nežli pokud by se
udělala preventivní inspekce a nedostatky by se řešili včas. Dohodli jsme se
tedy kromě dovybavení na inspekční prohlídce, která není nikterak nákladná
ovšem - použiji opět slova
majitele : nesmí se najít mrtvola |
Na
druhou stranu je však o mnoho lepší, levnější a hlavně bezpečnější najít
problém včas. |
|
Přicházím tedy s tímto volným pokračováním které prosím berte jako skutečné
VAROVÁNÍ Neberte jej na lehkou váhu neboť nemusíte mít takřka žádnou
představivost aby jste si po prohlédnutí přiložených obrázků dokázali
vybavit co by se velmi snadno mohlo stát pokud by se s tímto jinak velmi
pěkným a zachovalým strojem vyjelo do sezóny a nedělejte si falešné iluze že
váš stroj je po technické stránce zcela v pořádku neboť naše stroje vydávají
dost značné vibrace a ve spojení s "kvalitou" našich vozovek je opotřebení
nejen nejrůznějších |
silentbloků otázkou velmi krátkého času. |
ilustrační foto
č.1 |
Neříkám že nemůže být ale já neznám
motocykl, který by měl od výrobce upevněnou nádrž "natvrdo". V drtivé
většině je toto upevnění řešeno přes různé silentbloky, pružiny, pryží
vyložená pouzdra atd..... Důvod tohoto pružného |
|
uchycení nemusím jistě nikterak vysvětlovat a tak prvním
předpokladem pro jeho správnou funkci je nejen jeho kompletnost ale též
odpovídající stav a správné poskládání. U stroje o kterém hovořím nebyla
splněna ani jedna podmínka. Tedy za prvé díly uchycení nádrže byly
poskládány ve špatném pořadí, některé chyběly a ty co byli vykazovaly
nadměrný stupeň opotřebení. Co všechno následovalo - myslím velice výstižně
zachycují další přiložené snímky a tak jen v krátkosti. Z důvodu nadměrného
pohybu nádrže došlo k ostrému ohybu na benzínové hadičce až do stavu kdy
tato začínala rosit viz. foto č.2. Z důvodu špatně složených dílů
uchycení nádrže došlo ke zmenšení prostoru pro elektrickou instalaci. Toto
bylo příčinou |
foto č.2 |
|
poškození izolace kabeláže viz. foto č.3 až do
stavu kdy ve svazku byli již úplně holé dráty - viz. foto č.3a. Rovněž z
důvodů nadměrného pohybu nádrže došlo k uvolnění těsnění kohoutu na nádrži
skrz které již zcela evidentně benzín |
unikal viz. foto č.4
Při schopnosti benzínu vzlínat bylo tedy pouze otázkou krátkého času
kdy se dostane i do poškozené el. instalace a dál již raději nebudu
domýšlet. |
|
|
Pokud jste
si tedy prohlédli tyto detailní fota doufám, že tuto záležitost nebudete
brát na lehkou váhu a u svého stroje alespoň prověříte stav upevňovacích
prvků nádrže. Nezabere vám to mnoho času a pokud si nejste jisti že
osazení nádrže odpovídá originálu tedy |
že jej již někdo před
vámi špatně neposkládal prověřte si raději |
foto č.3 + 3a |
|
v manuálu nebo na microfichí co všechno odnáší uchycení
nádrže. Ona totiž i pryžová kostka přilepená na dně nádrže a opírající se o
rám má své opodstatnění a pokud například tato kostka viz. foto č.5
chybí je pak vlastní silentblok |
|
podstatně více namáhán. Tolik tedy (zatím) všeobecná část
kterou jsem v různé obdobě mohl nafotit na libovolném stroji a nyní ještě
zařadím konkrétní poznatek k VS 1400 a později se opět vrátím k
všeobecné části. |
Vzhledem k
tomu, že na stroji který mi stál v dílně zcela chyběli ty části silentbloku
(kovovou část jsme vyrobili) které je dost složité nahradit bylo nutné
objednat originální - proč? Pokud totiž nahradíte funkční část
silentbloku nemusí mít již odpovídající parametry (bude měkký nebo
tvrdý). Proč tuto část píši když je poměrně dobře popsaná v
předcházejícím článku bude |
foto č.4 |
z následujících řádků jasné. |
|
Objednal jsem tedy chybějící pryžovou část
silentbloku viz. foto č.5 pozice A s tím, že jsem si
pro "strýčka příhodu" ještě objednal jeden komplet - pryžové části
(skládá se ze 2 + 2 dílů pozice A a C). Chybějící díly,
které jsem |
objednal (pozice A) pro kompletaci
přišli správně ovšem komplet, který měl obsahovat 2 + 2 pryžové části
09320 - 10038 // 09320 - 14013 přišel zabalený v igelitovém
originálním sáčku pod označením 09320 - 14013 a obsahoval pouze
dva kusy ovšem takové, které z dříve zakoupenými - originálními neměli mnoho
společného - tedy vizuálně (viz. pozice A+C). Prohlížel jsem
si obdržené díly a za chvilku mi bylo (určitě stejně jako vám při
prohlédnutí obrázku) úplně jasno. Tento jeden díl A+C
nahrazuje - myslím plnohodnotně - dřívější dva díly A a C
jen nechápu, proč přišli s označením které je vlastně pro úplně jiný díl.
Jediné co mne |
|
napadá je to, že je prostě někdo do prázdného igelitu
strčil. Cena těchto cílů tedy i pryžové |
foto č.5 |
kostky pod nádrž je tak nehanebná, že jí sem
raději ani psát nebudu. Ale aby jste byli alespoň trochu v kurzu tak reálnou
obchodní hodnotu (nikoli výrobní) vynásobte zhruba deseti
.
Přestože je cena těchto dílů až neskutečně nestydatá není to zase položka,
která by vás měla položit a určitě je lepší použít funkční část
silentbloku v originálu nežli zhotovit náhražku, která by mohla být příčinu
prasknutí nádrže. |
Pokud se tedy vrátíme k nádržím pak musím
říci, že je to téma velmi zajímavé, poměrně obsáhlé a určitě se k němu v
některém z příštích článků vrátím. Dnes tedy jen ve všeobecné rovině. |
Z toho co jsme si dnes řekli vyplývají i
další ponaučení a jedno z takových velmi důležitých je to, že pokud
si na svém stroji necháte rozšířit nádrž a zvýšíte její objem například z 13
na 20 litrů musíte zákonitě počítat s tím, že originální uchycení není na
takovouto hmotnost dimenzováno a bude docházet k jeho neúměrnému namáhání,
které |
v mnoha případech povede k velmi rychlému opotřebení
silentbloků, pružiny, pryží vyložených pouzder atd..... Rovněž pokud si
necháte nádrž vyrobit na zakázku - dá se předpokládat, že tato (i při
stejném objemu) bude o mnoho těžší a uchycení zhotovené (ostatně stejně jako
rozšířené originální) nádrže by proto mělo být náležitě zohledněno.
|
|
Rovněž nesmíte zapomenout, že při
rozšiřování nádrže bude místo sváru uvnitř nádrže velmi choulostivé na
korozi a neradil bych vám aby jste si vnitřek nádrže ošetřili proti korozi
tím, že jí "vylijete" základovkou. Takováto ochrana proti korozi nadělá více
škody jak užitku neboť již |
po krátkém čase dojed k naleptání této základovky, která
pak v nádrži vytvoří jakési "sople" |
ilustrační foto |
jenž dokáží ucpat prakticky cokoli. Jestliže se tedy
rozhodněte vnitřek nádrže ošetřit proti korozi měli by jste tuto část svěřit
specializující se dílně která nejen že zná správné postupy, ale má též
odpovídající "nátěrové hmoty". V každém případě na takovouto nádrž osaďte
hned na jejím výstupu (tedy nejlépe ještě před uzavíracím kohoutem
v krajním případě před benzínovým čerpadlem) velice kvalitní
benzínový filtr. U benzínových filtrů platí čím větší tím lepší. |
|
Jestliže jste se u své používané nádrží
dostali do problému kdy teče (je vlivem chvění prasklá, měla nekvalitní
svár atd .....) pak vězte že tento problém je sice řešitelný avšak
nedoporučuji aby tuto nádrž svařoval někdo kdo se svařováním nádrží nemá
zkušenosti. Nejen že hrozí totální deformace vlivem nesprávného ohřátí, ale
je zde i velmi reálné, že při použití nesprávného postupu při svařování -
nádrž exploduje. Můžu vás ujistit a vsadím na to boty, že nádrži která byla
provozovaná nepomůže sebelepší mnohonásobné vypláchnutí ani to, že po
dokonalém vypláchnutí bude ponechána k odvětrání i několik měsíců. Zkrátka
žádný jiný postup - kromě naplnění svařované nádrže vodou nepomůže. Pro
svaření praskliny na |
ilustrační foto |
|
používané
nádrži není jiný ověřený postup a měl by to dělat skutečně pouze ten kdo
s tímto má již nějaké zkušenosti. Po svařování nádrže opět platí svrchu
uvedená část o vnitřní korozi a pokud se vám budou zdát náklady na
odborné ošetření vnitřní části přílišné velké pak alespoň osaďte již
zmíněný velice kvalitní benzínový filtr a často jej kontrolujte. Rovněž
ničemu neuškodí pokud do takovéto nádrže (po svařování - při prvním
natankování) nalijete výrobcem předepsané množství
Velfobinu. |
|
|
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
1)
Drnčení nádrže |
|
2)
Benzínový kohout |
|
|
3)
Benzínová
pumpa |
|
|
|
|
|