Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti. Ptejte
  se raději : "co dělat aby ....."
     Nádrž - odjištěný granát mezi stehna .......

     Již před delším časem jsem psal článek o drnčení jehož příčinou může mimo jiné být i špatné nebo opotřebované "kotvení" nádrže - klikni zde -  S odstupem času se k tomuto článku vracím dnešním volným pokračováním a přimělo mně k tomu hned několik věcí z nichž asi nejpodstatnější je ta, že v původním článku sice docela podrobně vysvětluji jak toto drnčení nádrže vzniká a jak jej za velmi malý peníz odstranit ovšem není v něm dostatečné varování. Varování v tom směru, že pokud není nádrž řádně a správně upevněná může se velice snadno proměnit v časovaný průšvih - průšvih toho největšího kalibru.
     S končící zimou se mi dostal na dílnu jeden stroj jehož majitel jej chtěl dovybavit o různé doplňky ( přepákování ......) a společně s tímto mne požádal zda by bylo možné jeho stroj
ještě odservisovat a hlavně udělat kompletní revizi neboť jak sám říkal : nedělám si iluze o předchozím majiteli. Po pravdě mně tento jeho přístup velice potěšil neboť se velice často setkávám s tím, že lidé dopřejí svému stroji doplňky za desetitísíce, ale technická stránka stroje je začne zajímat až v momentě kdy je již oprava o mnoho nákladnější nežli pokud by se udělala preventivní inspekce a nedostatky by se řešili včas. Dohodli jsme se tedy kromě dovybavení na inspekční prohlídce, která není nikterak nákladná ovšem - použiji opět slova majitele : nesmí se najít mrtvola
Na druhou stranu je však o mnoho lepší, levnější a hlavně bezpečnější najít problém včas.

   Přicházím tedy s tímto volným pokračováním které prosím berte jako skutečné VAROVÁNÍ Neberte jej na lehkou váhu neboť nemusíte mít takřka žádnou představivost aby jste si po prohlédnutí přiložených obrázků dokázali vybavit co by se velmi snadno mohlo stát pokud by se s tímto jinak velmi pěkným a zachovalým strojem vyjelo do sezóny a nedělejte si falešné iluze že váš stroj je po technické stránce zcela v pořádku neboť naše stroje vydávají dost značné vibrace a ve spojení s "kvalitou" našich vozovek je opotřebení nejen nejrůznějších
silentbloků otázkou velmi krátkého času.

ilustrační foto č.1

   Neříkám že nemůže být ale já neznám motocykl, který by měl od výrobce upevněnou nádrž "natvrdo". V drtivé většině je toto upevnění řešeno přes různé silentbloky, pružiny, pryží vyložená pouzdra atd..... Důvod tohoto pružného

uchycení nemusím jistě nikterak vysvětlovat a tak prvním předpokladem pro jeho správnou funkci je nejen jeho kompletnost ale též odpovídající stav a správné poskládání. U stroje o kterém hovořím nebyla splněna ani jedna podmínka. Tedy za prvé díly uchycení nádrže byly poskládány ve špatném pořadí, některé chyběly a ty co byli vykazovaly nadměrný stupeň opotřebení. Co všechno následovalo - myslím velice výstižně zachycují další přiložené snímky a tak jen v krátkosti. Z důvodu nadměrného pohybu nádrže došlo k ostrému ohybu na benzínové hadičce až do stavu kdy tato začínala rosit viz. foto č.2. Z důvodu špatně složených dílů uchycení nádrže došlo ke zmenšení prostoru pro elektrickou instalaci. Toto bylo příčinou

foto č.2

poškození izolace kabeláže viz. foto č.3 až do stavu kdy ve svazku byli již úplně holé dráty - viz. foto č.3a. Rovněž z důvodů nadměrného pohybu nádrže došlo k uvolnění těsnění kohoutu na nádrži skrz které již zcela evidentně benzín
unikal viz. foto č.4 Při schopnosti benzínu vzlínat bylo tedy pouze otázkou krátkého času kdy se dostane i do poškozené el. instalace a dál již raději nebudu domýšlet. 
   Pokud jste si tedy prohlédli tyto detailní fota doufám, že tuto záležitost nebudete brát na lehkou váhu a u svého stroje alespoň prověříte stav upevňovacích prvků nádrže. Nezabere vám to mnoho času a pokud si nejste jisti že osazení nádrže odpovídá originálu tedy
že jej již někdo před vámi špatně neposkládal prověřte si raději

foto č.3 + 3a

v manuálu nebo na microfichí co všechno odnáší uchycení nádrže. Ona totiž i pryžová kostka přilepená na dně nádrže a opírající se o rám má své opodstatnění a pokud například tato kostka  viz. foto č.5 chybí je pak vlastní silentblok

podstatně více namáhán. Tolik tedy (zatím) všeobecná část kterou jsem v různé obdobě mohl nafotit na libovolném stroji a nyní ještě zařadím konkrétní poznatek k VS 1400 a později se opět vrátím k všeobecné části.
   Vzhledem k tomu, že na stroji který mi stál v dílně zcela chyběli ty části silentbloku (kovovou část jsme vyrobili) které je dost složité nahradit bylo nutné objednat originální - proč? Pokud totiž nahradíte funkční část silentbloku nemusí mít již odpovídající parametry (bude měkký nebo tvrdý). Proč tuto část píši když je poměrně dobře popsaná v předcházejícím článku bude

foto č.4

z následujících řádků jasné.
Objednal jsem tedy chybějící pryžovou část silentbloku viz. foto č.5 pozice A s tím, že jsem si pro "strýčka příhodu" ještě objednal jeden komplet - pryžové části (skládá se ze 2 + 2 dílů pozice A a C). Chybějící díly, které jsem
objednal (pozice A) pro kompletaci přišli správně ovšem komplet, který měl obsahovat 2 + 2 pryžové části 09320 - 10038 // 09320 - 14013 přišel zabalený v igelitovém originálním sáčku pod označením  09320 - 14013 a obsahoval pouze dva kusy ovšem takové, které z dříve zakoupenými - originálními neměli mnoho společného - tedy vizuálně (viz. pozice A+C). Prohlížel jsem si obdržené díly a za chvilku mi bylo (určitě stejně jako vám při prohlédnutí obrázku) úplně jasno. Tento jeden díl A+C nahrazuje - myslím plnohodnotně - dřívější dva díly A a C jen nechápu, proč přišli s označením které je vlastně pro úplně jiný díl. Jediné co mne

napadá je to, že je prostě někdo do prázdného igelitu strčil. Cena těchto cílů tedy i pryžové

foto č.5

kostky pod nádrž je tak nehanebná, že jí sem raději ani psát nebudu. Ale aby jste byli alespoň trochu v kurzu tak reálnou obchodní hodnotu (nikoli výrobní) vynásobte zhruba deseti . Přestože je cena těchto dílů až neskutečně nestydatá není to zase položka, která by vás měla položit a určitě je lepší použít funkční část silentbloku v originálu nežli zhotovit náhražku, která by mohla být příčinu prasknutí nádrže.
   Pokud se tedy vrátíme k nádržím pak musím říci, že je to téma velmi zajímavé, poměrně obsáhlé a určitě se k němu v některém z příštích článků vrátím. Dnes tedy jen ve všeobecné rovině.
   Z toho co jsme si dnes řekli vyplývají i další ponaučení a jedno z takových velmi důležitých je to, že pokud si na svém stroji necháte rozšířit nádrž a zvýšíte její objem například z 13 na 20 litrů musíte zákonitě počítat s tím, že originální uchycení není na takovouto hmotnost dimenzováno a bude docházet k jeho neúměrnému namáhání, které
v mnoha případech povede k velmi rychlému opotřebení silentbloků, pružiny, pryží vyložených pouzder atd..... Rovněž pokud si necháte nádrž vyrobit na zakázku - dá se předpokládat, že tato (i při stejném objemu) bude o mnoho těžší a uchycení zhotovené (ostatně stejně jako rozšířené originální) nádrže by proto mělo být náležitě zohledněno. 

   Rovněž nesmíte zapomenout, že při rozšiřování nádrže bude místo sváru uvnitř nádrže velmi choulostivé na korozi a neradil bych vám aby jste si vnitřek nádrže ošetřili proti korozi tím, že jí "vylijete" základovkou. Takováto ochrana proti korozi nadělá více škody jak užitku neboť již
po krátkém čase dojed k naleptání této základovky, která pak v nádrži vytvoří jakési "sople"

ilustrační foto

jenž dokáží ucpat prakticky cokoli. Jestliže se tedy rozhodněte vnitřek nádrže ošetřit proti korozi měli by jste tuto část svěřit specializující se dílně která nejen že zná správné postupy, ale má též odpovídající "nátěrové hmoty". V každém případě na takovouto nádrž osaďte hned na jejím výstupu  (tedy nejlépe ještě před uzavíracím kohoutem v krajním případě před benzínovým čerpadlem) velice kvalitní benzínový filtr. U benzínových filtrů platí čím větší tím lepší.

   Jestliže jste se u své používané nádrží dostali do problému kdy teče (je vlivem chvění prasklá, měla nekvalitní svár atd .....) pak vězte že tento problém je sice řešitelný avšak nedoporučuji aby tuto nádrž svařoval někdo kdo se svařováním nádrží nemá zkušenosti. Nejen že hrozí totální deformace vlivem nesprávného ohřátí, ale je zde i velmi reálné, že při použití nesprávného postupu při svařování - nádrž exploduje. Můžu vás ujistit a vsadím na to boty, že nádrži která byla provozovaná nepomůže sebelepší mnohonásobné vypláchnutí ani to, že po dokonalém vypláchnutí bude ponechána k odvětrání i několik měsíců. Zkrátka žádný jiný postup - kromě naplnění svařované nádrže vodou nepomůže. Pro svaření praskliny na

ilustrační foto

používané nádrži není jiný ověřený postup a měl by to dělat skutečně pouze ten kdo s tímto má již nějaké zkušenosti. Po svařování nádrže opět platí svrchu uvedená část o vnitřní korozi a pokud se vám budou zdát náklady na odborné ošetření vnitřní části přílišné velké pak alespoň osaďte již zmíněný velice kvalitní benzínový filtr a často jej kontrolujte. Rovněž ničemu neuškodí pokud do takovéto nádrže (po svařování - při prvním natankování) nalijete výrobcem předepsané množství Velfobinu.

 

 

 

Výpis souvisejících článků

  1) Drnčení nádrže
  2) Benzínový kohout  
  3) Benzínová pumpa  
     
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

volání naleznete zde - klikni -

 

 

 Zpět do článků : Co dělat ...

       
j.konrady@centrum.cz (upc.cz) 08.06.2007 19:09
reaguji na Váš článek o korozi nádrže, natankoval jsem velmi nekvalitní benzín a došlo k silné korozi vnitřku nádrže, zmiňujete se o možnosti protikorozní ochrany, prosím poraďtekam se obrátit. Děkuji
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser