|
Pa-zvuky - příčiny a
odstranění |
|
|
Ahoj lidi, |
po delší době přináším článek do této
rubriky a hned na úvodu bych chtěl podotknout, že ve článku - je problém
a jeho odstranění sice popisován na Introši, ale když ne úplně stejný
tak hodně podobný problém a jeho řešení bude i na ostatních strojích :
"Jawkou" počínaje a "Harykem" konče. Takže si jej
mohou přečtou všichni a ne jen Vetřelci. |
Příčin různých pa-zvuků, bývá mnoho. Pokud
se začnou ozývat z pohonného agregátu pak je nanejvýš pravděpodobné,
že budete muset dětem rozbít prasátko, manželku přesvědčit, že ta nová
sedačka do obýváku ještě počká a vydat se do servisu. Když si pak v
servisu mechanik poslechl váš nastartovaný motor a z jeho úst vyjde
protááááhlé zahvízdnutí máte jistotu, že děti můžou zapomenout i na
stromeček. |
|
|
Avšak smyslem tohoto článku není navozovat katastrofický
scénář a o čemkoli teoretizovat. Řekneme si zde něco o pa-zvucích, které
rovněž dokáží řádně "protůrovat" nervovou soustavu motorkáře, ale
jejich odstranění není tak nákladné ani složité. |
Nádrž : |
Díky objemnosti tohoto dílu
se drnčící zvuk přenáší jakoby do celého stroje a velmi těžko se hledá odkud
vychází. Máte li tedy pocit, že je to někde mezi brýlemi a sedačkou jednou z
pravděpodobných možností kde tento zvuk vzniká je její uchycení (nádrže a
sedačky) v silentblokách (viz snímek č.1). Gumová vrstva
silentbloky se vlivem namáhání opotřebuje (viz snímek č.2) a dojde
tak k nežádoucímu styku kovového středu silentbloku s nádrží (kov na kov)
což má hned několik neblahých účinků. Jednak se podstatně zvětší pohyb
nádrže a samozřejmě i sedla v důsledku čehož dochází k nežádoucímu styku
částí, které by při normálním stavu silentbloků byly od sebe vzdálené až
několik mm. Tímto třením dílů o sebe |
snímek č.1 |
|
snímek č.2 |
(a je
jedno, že je to kožené sedlo a rám) dojde k poškození laku (viz
snímek č.1) nejen |
|
na rámu (kde to není příliš
vidět), ale též na podsedadlových plechách, kde toto již dost mrzí.
Dále pak, u dílů (hlavně nádrž!!!) které jsou vystaveny
"tvrdému" chvění , může dojít až k jejich trvalému poškození
(např. - praskání nádrže). Zvuk který proto slyšíte je
nejen nehezký, znervózňující, ale rovněž pro vaší "mášu nezdravý". |
Řešení : |
Vyřešit tento "problém" není
nikterak složité. Můžete se pustit dvěma směry. A) koupíte a osadíte nové
originální silentbloky. Nejsou nejlevnější (počítejte s částkou cca 12juro
za |
komplet) a zřejmě na ně od objednání budete dost
dlouho čekat. B) Uděláte repasi stávajících silentbloků. |
Postup : |
|
V principu se dá říct, že by
vám mělo stačit pozorně si prohlédnout snímek č.2 + č.3. Jsou zde
však dvě důležité věci na kterou musím upozornit.
1) Jako náhradu části
originálního silentbloku nepoužívejte příliš tvrdou gumu (originál je
skutečně měkoučká). Je lepší za dvě sezóny tento kousek gumy (viz. snímek č.3
díl B) vyměnit než aby trpěla nádrž.
2) Velmi důležité je aby jste
díl A (viz. snímek č.3) umístnily
dospodu. Tím pádem díl B prochází dílem
A až na pevnou základnu rámu a je zaručeno
to, že se "platle" (viz. snímek č.4) nádrže, vlivem
vibrací, nedostane |
snímek č.3 |
|
snímek č.4 |
mezi tyto dva díly. Pokud tedy máme
osazeny díly A+B vsuneme ocelovou trubičku - díl
D
|
|
(viz. snímek č.4) dovnitř a osadíme díl
C (s menším otvorem viz. snímek č.4). Osadíte platli úchytu sedla (viz
snímek č.1)
a natřete podřené části rámu. Pro ty, kteří by snad neměli důvěru v toto
řešení a rozhodli se koupit originální díly, uvádím čísla. Musím však
podotknout, že vám déle jak 12 - 15.000 km těžko vydrží. |
VS 1400 Intruder :čísla orifinálních silentbloků :
(je potřeba koupit - dva a dva kusy) |
09320 - 10038 / |
09320 - 14013 |
|
|
|
Blinkry: |
|
|
|
|
Dalším možným zdrojem
nepříjemného drnčení můžou být blinkry. Pokud si koupíte jako doplněk svého
"oře" nová sklíčka (například viz. snímek č. 5) dá se s největší
pravděpodobností předpokládat, že po jejich osazení začnete pozorovat mírné
kovové drnčení. Není to však zapříčiněno středovým sklíčkem, neboť
tento zvuk se může objevit a s největší pravděpodobností se objeví vždy,
pokud použijete jakékoli jiné neoriginální sklíčko. Příčina je v tom, že
tyto sklíčka bývají vyrobena jako universální a přestože rozměrově i
tvarově zapadnou do skeletu blinkru jako pr ..... na hrnec, vnitřní patky
bývají kratší (viz. snímek č. 6, pro lepší viditelnost jsem patky barevně
zvýraznil) je to z toho důvodu, aby |
snímek č.5 |
|
snímek č.6 |
sklíčko pasovalo na co nejvíce modelů
motocyklů. Tím pádem ale patky sklíčka již nedomáčknou "zrcadlovou" odrážecí
plochu za žárovkou, která se pak ve skeletu blinkru volně klepe a vydává
nelibé zvuky. Možná se zeptáte, proč je jedna patka originálního sklíčka
delší nežli druhá. Je to z toho důvodu, aby nemohlo dojít k jeho přetočení,
poněvadž sklíčko má vnitřní plochu ( rovněž jsem ji pro lepší viditelnost
zvýraznil - snímek č. 6 + 7) upraveny k ideálnímu lomu paprsku světla - vně obrysu
motocyklu. |
snímek č.7 |
|
|
Řešení : |
|
Je nutné, aby patky na
zakoupených sklíčkách přitlačily "zrcadlovou" odrážecí plochu na
skelet blinkru. Toho dosáhneme velice jednoduše tím, že si uřízneme dva
(pro každý blinkr) gumové distanční (viz. snímek č. 6 + 7)
kroužky (jako materiál se velmi hodí starý šlahounek z ruční autopumpy).
Distanční kroužky budou na každý blinkr dva a budou se lišit sílou
(nebudou stejné). Uřízněte je o cca 1 / 1,5mm silnější nežli je
mezera mezi patkou a skeletem (viz. snímek č. 7) blinkru (gumová
hadička se podá a máte jistotu, že došlo ke vzájemnému dolehnutí).
Vlastní šroubky jimiž dotahujete sklíčko by měli mít pod hlavou silonovou
podložku (kvůli vodotěsnosti). Pokud tam není - snadno ji vyrobíte
například z uzávěru plastové láhve. Sklíčka dotáhněte pevně avšak s citem
!!! |
Hlavní
světlomet : |
snímek č.8 |
Pokud jsem psal, že s
koupením nových neoriginálních sklíček blinkrů si též "pořídíme" drnčící
zvuk pak drnčení které se ozývá z hlavního světlometu (lampy) je
klasické DoDo (dodělej doma). Drnčící zvuk je způsoben nepevným
spojením paraboly lampy s jejím obalem. Zatímco parabola je v dolní části
pevně uchycená do obalu pomocí dvou šroubu (po jednom z každé strany :
viz. snímek č. 8), v horní části je pouze "zaháknuta" kovovým "háčkem"
(viz. snímek č. 9) paraboly do výstupku obalu lampy (viz. snímek
č. 10) . Pokud je motocykl nový bývá toto spojení poměrně spolehlivé a
pevné. S odstupem času se však vlivem občasné |
|
snímek č.9 |
demontáže (při výměně žárovky atd.) a
chvěním tento spoj "unaví" |
snímek č.10 |
|
natolik, že již nemůžeme hovořit o spoji,
ale pouze o fixování v horní části. A právě v tomto místě dochází k drnčení.
Obal paraboly bývá u dražších motocyklů kovový a u těch levnějších se můžeme
potkat i s pochromovaným plastem. Pokud je obal plastový žádná výhra to není
neboť k "vyluzuvání" zvuků dochází stejně - mnohdy o hodně dříve a
intenzivněji, protože se plast vlivem tepla daleko snáz pokroutí. Dříve než
se pustíte do rozebírání paraboly přesvědčte se zda zvuk který za jízdy
slyšíte skutečně pochází z popisovaného zdroje. |
|
Řešení : |
|
|
|
|
Kontrolu si provedete velice snadno -
lehce poklepejte prstu v horní časti obalu. Pokud se ozve klepání kovu o kov
nebo plast, jste zřejmě u zdroje drnčení. Řešení se nabízejí hned dvě. A)
přihnout háček do té míry - aby byl bez jakékoli vůle zachycen za
výstupek obalu. Toto zdánlivě jednoduché řešení má však své úskalí v tom, že
může dojít k poškození chromu, nebo ještě hůř ulomení háčku, případně
výstupku v obalu který je uchycen pouze bodovým svárem. B) do
háčku který má tvar "U" (viz. snímek č. 9) můžete nalepit
kousek tenké, ale tvrdší gumy. Toto řešení jsem spolehlivě praktikoval
jak u plastového tak u kovového obalu. U plastového obalu však musíte
postupovat opatrněji neboť plast se snadno poddá a v případě že by jste daly
silnou gumu mohlo by za jízdy dojít k vyskočení háčku. |
Pokud jste sundali parabolu,
asi si chvilku budete připadat jako ve : štátném podniku drótovně. Avšak
parabola je asi jediným místem kam mohl výrobce schovat rezervu kabeláže pro
případnou záměno řidítek. Využijte tedy demontované paraboly ke kontrole
spojení konektorů a není od věci sundat patici z hlavní žárovky H4 a tuto
ošetřit kontaktolem. Rovněž se přesvědčte, že gumová manžeta na H4 je
správně nasazená a těsní. Při zpětné montáži zahákněte háček a mírným tlakem
domáčkněte parabolu do obalu. Šrouby utahujte rovnoměrně na obou stranách.
|
|
|
|
|
Spojení na autora článku : |
|
Text a foto : |
Generál |
Zpět do sekce -
Co dělat... |
|
|
|
|
|
|