|
|
|
|
|
|
|
|
Úvod |
|
Na úplném konci léta 2003 se povedlo
zrealizovat vcelku dobrý "úlet" : Grossglockner tam a z5 od svítání
do soumraku. Tato cesta je na našich stránkách dostatečně popsána v
samostatném článku
a zmiňuji se o ní zde jen proto, že to byl vlastně jakýsi první
impuls pro naplánování ještě větší fantasmagorie. Neboť po celodenní jízdě a
při večerním návratu domu jsem zjistil - že bych někam jel. A protože, jak
jsem uvedl i v konci zmíněného článku ...... mne láká spíš to, co
jsem ještě neudělal nežli to, co mám již za zády.... začal jsem po
realizaci této akce intenzivně přemýšlet co napřesrok. |
|
|
Dá se říci, že loni touto dobou jsem tedy začal přemýšlet nad něčím co by
naplnilo můj záměr - tedy vracet se s mášou ke stáji a když sesedám říci si
- konečně. Bylo mi jasné že nebude lehké ani nenáročné takovouto akci
připravit, ale vidina pořádného flámu v sedle byla velice lákavá, tak
proč tomu něco neobětovat. |
Příprava |
|
|
|
Když jsem měl již reálnou představu a
zjistil jsem, že by se teoreticky nechala naše krásná otčina objet kolem
hranic za 24 hodin bylo již skoro rozhodnuto. Ano -
24hoďin v sedle tak to je ten správný úlet. Od nápadu
neuplynulo mnoho času a měl jsem vše v obrysech připravené tak - abych mohl
informaci o této zatím zvažované akci pustit na NETu. První reakce byli
dosti protichůdné a proto, že jsem chtěl aby se této akce zúčastnilo co
nejvíce jezdců rozhodl jsem se pojmou celou akci jako štafetu. Jak se celá
akce "formovala" a
|
"dopilovávala" do konečné podoby by bylo vcelku zbytečné
popisovat neboť toto je popsané v původní
pozvánce |
ilustrační foto |
To co bylo důležité pro zdar akce byl fakt,
že při štafetovém pojetí měl tento "úlet" podstatně větší odezvu a již bylo
vcelku jasné, že o účast nemísí být obava. Zbývalo tedy určit pro jednotlivé
etapy vedoucí jezdce. Pro mne coby organizátora byl tento ne příliš vděčný
úkol do značné míry usnadněn tím, že do konkrétních etap se již jezdci
hlásili a tak rozhodování nebylo těžké. Každý vedoucí jezdec jednotlivé
etapy (klikni na číslované - "živé" odkazy v úvodní mapce. Při kliknutí
na Prahu se zvětší celá mapa) dostal ještě před akcí
poměrně dost úkolů a jedním z nich bylo projet si "nanečisto" svou etapu
a zmapovat potřebné - tedy odbočky, možnost tankování, předávací místa atd.
(ukázka : 1.etapa
..... 7.etapa)
Později se tento "befel" ukázal jako velice praktický neřkuli -
klíčový pro úspěch akce, neboť při tomto
"cvičném" průjezdu a rekognoskaci terénu :-) se odhalilo několik objížděk a uzávěrek, které by při
vlastní akci mohli její úspěch ohrozit. Díky velice konstruktivnímu přístupu
všech vedoucích jezdců byli tyto úseky předem známé a mohli jsme je v
časovém plánu zohlednit. Dá se říct, že v relativně krátkém čase (také
díky akční komunikaci přes SKYPE) bylo vše potřebné připraveno a když i
Franta Kovář nahlásil :
hotovo
zbývalo poslední, ale snad nejdůležitější - vyhlásit konkrétní termín.
|
Bylo mne úplně jasné, že pokud nám nebude
přát počasí tak se plánovaná trasa za 24hodin ujet nedá. I takto mnoho
skeptiků prohlašovalo, že jsme se zbláznili neb plánovaný rychlostní
průměr celé akce - tedy včetně zastávek na tankování, předávání symbolu,
zaplnění Zlaté buly chopprácké ..... byl více jak 60km/hoď a průměr
v jízdě jako takové přesahoval 72km/hoď. Abych tak trochu
zklidnil obavy bylo řečeno - no tak to pojedeme 30hodin a příští rok se
pokusíme tento čas zkrátit. Pravdu povědíc já osobně jsem každý čas nad
24hoďin považoval za nezdar akce ovšem pro jistotu jsem toto moc hlasitě
neprezentoval |
|
Počasí |
bula a
symbol 147kB |
na
začátku tohoto léta - vlastně již od samého jara, bylo počasí více nežli
nestálé a dá se říci, že pokud jste si vyjeli byť na krátkou vyjížďku měli
jste takřka jisté, že někde projedete pěknou sprškou. Tento fakt mne
znepokojoval daleko více nežli to, že jsem tedy z důvodu čekání na počasí
nemohl závazně zablokovat (v cílové etapě) ubytování pro účastníky
akce. No ale znáte to - správně "nabuzené" koně na startovní čáře dlouho
neudržíte. A tak bylo po upřesnění aktuálního počasí v jednotlivých částech
ČR při
konferenci na FÓ-RUM rozhodnuto : do sedeéé...l
|
Na startu první
etapy |
Vzhledem k tomu, že se rozhodlo o startu již v půl druhé měl jsem spoustu
času dostavit se na start první etapy do Třeboně. Z Bechyně jsme vyrazili
společně s Romanem (který měl v případě potřeby dělat s jeho XJR1300
rychlou motospojku) s tím, že Formulá přijede pravděpodobně až na
samotný start. Cesta do Třeboně ve zvolna usínajícím pátečním podvečeru byla
nádherná a vše zatím nasvědčovalo tomu, že přinejmenším po první polovinu
akce bude počasí přát. V Třeboni na Shellu kde byl oficiální start a také
cíl celé akce jsme natankovali plnou (samozřejmě Shell V-Power) i
když mne osobně bylo jasné, že cestou budu muset tankovat ještě jednou neboť
má etapa měřila takřka 210 km. Je natankováno po okraj a já nuluji
denní počítadlo (vzhledem k tomu, že mám US model tak je celý tachometr v
mílích) neboť cesta z Bechyně do Třeboně se samozřejmě nepočítá. |
První etapa |
Velká ručička hodinek již atakuje nejvyšší post ciferníku a vzhledem k
tomu, že Formulák stále není - tak raději prověřujeme čas u náhodných
návštěvníku pumpy (na fotu za mými zády). 18:00 - od
Shellu je to v našem směru ke |
|
kruháči
ještě cca 200m, které projíždíme volněji a na samotném kruháči ještě
"šmíruji" do směru odkud jsem předpokládal příjezd Formuláka - nic. Nu
což - pravidla jsou dost tvrdá - ale předem stanovená ostatně při
takovéto akci to jinak ani nejde. Konec konců trasa je na Internetu a do
cíle etapy není nikterak nutné dojet v jednom "balíku". Nejdůležitější
je aby se symbol nezastavil. Po projetí kruháče zvolna dotahujeme do
plných, ale již při výjezdu z Třeboně je E55 (tedy kousíček který měl
být jedním z nejrychlejších) úplně ucpaná a to v obou směrech. Šňůra
vozidel se táhne do nekonečna. A tak s Romanem za zády (vědom si
časového limitu) začínám dost adrenalinový slalom v nekonečné koloně
plechovkářů. |
na startu v
Třeboni |
|
Protože si vcelku živě dovedu představit
vystresované plechovkáře stojící v nehybné koloně kterou míjím - musím se
maximálně soustředit hlavně na situaci před sebou (z obou stran)
neboť není nemožné že by některý z těch kteří již neudrželi nervy například
mohl otevřít dveře. Za maximálního soustředění v poměrně svižném tempu
nechávám 10km kolona za zády, ale bohužel kdesi vzadu zůstal i Roman. Málo
naplat - jsem na forontu a symbol musí pokračovat. Beru Introše do slabin v
naději, že Roman cestu zná a časem se na mne dotáhne. Po dalších 10km
(tedy cca 20km od Třeboně) v Lásenici již sjíždím z E55 na
okresku která je sice úzká a plná zatáček ovšem asfalt je na silnici tohoto
typu až nečekaně kvalitní. |
Na okresce je plechovkářů minimum a tak se konečně mohu soustředit již jen
na vlastní jízdu - kterou si v tomto zatáčkovitém terénu až nehanebně
užívám. Asfalt je skvělý a počítadlo ujetých mil se zcela
synchronizovalo s hodinkami neboli : co minuta to míle. Není proto divu že
již za necelých 45 minut od startu z Třeboně vjíždím do Jemnice kde se má
připojit Arči s Míšou. Přijíždíme na smluvené místo takřka současně -
nesesedáme - jenom krátká zdravice a z mé strany vyslovení naděje, že nás
opozdilci doženou. Valíme dál. Ještě notnou dávku dalších mil udržuji
nasazené průměrné tempo na přímé úměře 1min/1mil takže
okolní
zajímavosti vnímám pouze jako místa jimiž jsem projel při
"mapování" trasy. Na tachometru naskočilo devadesát mil a je mi více nežli
jasné že každým okamžikem budou chtít mé koně napojit. Přesně - 92mil a
ozval se nepravidelný chod motoru - neklamná známka docházející potravy.
Vlastně již setrvačností sjíždím s Arčim v těsném závěsu k
vytypované pumě.
Tak to klaplo na chlup. V rychlosti natankujeme a já posílám
Vladimírovy předem připravenou SMS v níž avizuji náš příjezd do 40minut.
|
Těsně před odjezdem Arči navrhuje mírné
slevení z tempa - bez problémů souhlasím neb za A) máme docela najeto
a za B) s ohledem na chudáka Míšu která na "kozlíku" za Arčim (při
našem jízdním režimu - jedna k jedné) místy (na nekvalitním asfaltu)
až "skotačila " a
za C) také proto, že se již blížíme do míst kde je reálné potkat nějakého "soudruha". V
Mikulově jsme byli během okamžiku a objezd města byl naprosto bez problémů.
Větší obavu jsem měl z průjezdu přes Břeclav, ale také díky správné
strategii při sestavování časového harmonogramu byl provoz v městě velmi
klidný, takže ani zde ke zdržení nedošlo. Zakrátko tedy již jedeme finální
rovinku k pumpě v Hruškách. |
Samozřejmě si neodpustím před odbočením z
hlavní na úrovni benzínky čekající kamarády ve stoje pozdravit |
zasalutováním což protijedoucí plechovkáři zjevně
nechápou. |
|
Druhá etapa |
V rychlosti si dotankuji a jdu předat
bulu se symbolem Vladimírovi. Je zapsán náš čas příjezdu ve 20:18
doplněna jména startujících do další etapy. Pomalu budeme vyrážet. Arči s
Míšou se s námi sice loučí ale do druhé etapy nás ve 20:30 nastupuje
pod Vladimírovým vedením celkem šest - což je na takovouto akci již poměrně
solidní "grupa". Cesta z Břeclavi |
do Uherského Hradiště v nádherném podvečeru byla
opravdovým balzámem. Když u odbočky na Zlín v UH Vladimír zajel ke kraji -
zprvu jsem nechápal, ale když se společně s |
Zleva : Hans,
Leoš, já, Vladimír a Arči. |
Frantou s námi přišli rozloučit a vzpomněl jsem si jak
nás v Hruškách Leoš pozorně sleduje při zaplňování buly - bylo mi již jasné,
že na zbytek druhé etapy máme nového vedoucího jezdce. Ani tato druhá etapa
se neobešla bez nutného doplnění PHM. Při této krátké zastávce Leoš navrhl
abychom se vyhnuli hlavní - neb jsme v časové normě a cesta kterou má
projetou je o moc zajímavější. Nikdo nebyl proti - proč taky navíc to byla
Leošova část a bylo na něm aby nás dovedl na čas k třetímu předávacímu
místu. Opravdu nevím přesně kudy jsme jeli neboť byla již prakticky tma, ale
díky krásnému asfaltu s táhlými zatáčkami byl tento úsek skvostný. Zcela
kouzelný byl pak průjezd Frýdkem, který jsme opět jeli mimo hlavní tah. Je
sice pravda, že v úzkých, ale příjemně osvětlených uličkách zvolna
usínajícího města musel koncert našich laďáků v přízemních bytech působit
přinejmenším jako invaze spojeneckých vojsk - avšak etapa pod Leošovou
taktovkou úspěšně, bez zdržení a dle časového plánu pokračovala až do jejího
cíle v Českém Těšíně, kde nás již očekával Radim s Rendisem. Do cíle druhé cca
210km dlouhé etapy jsme dorazili krátce před půlnocí, přesněji ve
23:30. Což znamenalo, že jsme půlhodinu (oproti itineráři)
nadehnanou v první etapě udrželi. |
Etapa třetí -
noční střelby |
Zastávka v Těšíně se trochu protáhla neboť
Radim avizoval v "opičích horách - kosu" a tak část pokračujících raději v
předstihu šáhla do brašen pro "Jégerovo prádlo". Přestože jsem se zatím
nepřioblékl - moc času mi nezbylo neboť na mne připadla funkce
dokumentaristy a již tak krátká přestávka měla pro mne tedy "pracovní"
náplň. |
Hodina duchů - 23:55 je ten správný
čas ke startu do další etapy. Po zvládnutí ceremonií, rozloučení se s Leošm
a Ivet jsme v pěti (Radim který byl vedoucím jezdcem této etapy, Rendis a
z dřívějška - já, Hans a Milan) vyrazili vstříc nočnímu dobrodružství.
Dle itineráře bylo na tuto náročnou 260 km dlouhou noční etapu
původně naplánováno čtyři a půl hodiny. Poté co si jí však Radim s partou
projel zjistil, že je na této trase poměrně velká objížďka a za světla tento
úsek zvládli právě za zmíněné 4,5 hodiny. Proto mne dost naléhavě žádal aby
pro jeho etapu bylo vyčleněno v celkovém itineráři o hodinu navíc. Přestože
jsem ubral co se dalo |
|
víc jak 45minut oproti původnímu jsem mu slíbit nemohl -
uvidíme. Na druhou stranu se do |
Leoš, Radim a
Milan |
této etapy odjíždělo s již zmíněnou půlhodinkou k dobru.
Cesta nočním Těšínem ve směru na Ostravu je v noci nádherně osvětlená a tak ani
nevíte jestli jste ještě v Těšíně nebo již v Ostravě. Noční koncert laďáků
nesoucí se krajinou ukrajoval kilometry s železnou pravidelností a tak jsme
ve velmi krátkém čase stáli na Shellu v Šumperku. Dlužno však říci, že to
bylo též velkou zásluhou Radima který nás zcela neomylně vedl i po velmi
špatně značené objížďce. |
Při dotankování v Šumperku se s námi
rozloučil Hans s Milanem a já jsem využil krátké přestávky k oblečení
teplejších doplňků, které později nejen v opičích horách přišli skutečně
vhod. |
Dokončení třetí etapy zbylo tedy na nás
třech. Noční jízda má své skutečné kouzlo a pokud je jasná noc - pak to nemá
chybu. Jedna rada : pokud někdy pojedete v partě - noční střelbu, netlačte
se příliš blízko na toho před vámi. Může se vám totiž při delší jízdě v
náročném terénu stát to, že najednou pojedete na jeho přední světlo - což je
docela průšvih. Daleko lepší je nechat si přirozený odstup - tak aby jste
mohli zatáčku jet ve svém kuželu světla a od světla toho před vámi si pouze
odhadujte rádius jím projížděné zatáčky. Jakmile začnete jet na kužel světla
jezdce před vámi - kouká s toho pořádný průšvih. |
Znáte tu písničku od Laufra v níž zpívá : už
svítá a čaj bych si dal ..... Ano začíná již pomalu svítat a nejen k mému
velkému překvapení vjíždíme do Rychnova nad Kněžnou. Zajíždíme ke smluvené
pumpě a vidím Radima jak nevěřícně hledí na své hodinky. Jeho slova mluví za
vše : "to jsem blázen. Ve dne jsem to jeli jak utržený vagónu za 4,5
hodiny a v noci celkem v pohodě - čtyři hodiny deset minut". Je to skutečně
tak - je právě 04:05 a mi stojíme na benzínce v Rychnově. Bylo by to
skvělé - ovšem ..... stávající koně jsou již utahaní a čerství koně v
nedohlednu. Natankuji, dám kávu a netrpělivě vyhlížím čerstvé koně. Nevěřili
by jste jak dlouhá může být půlhodina čekání, ale vzhledem k tomu, že nikdo
z těch kteří mají ve čtvrté etapě sehrát nelehkou úlohu čerstvých koní -
nezvedá mobil - usuzuji, že jsou na cestě. Moc mě to však neuklidnilo a
nejraděj bych vykřikl : koně - království za koně .............. stále
netrpělivěji vyhlížím ale hlavně naslouchám do ztichlé ulice...... daleko
lépe jak rajská hudba mi proto zní již z dálky a dlouho před příjezdem |
slyšitelné Medvědovi laďáky. |
|
Čtvrtá etapa |
Je teda fakt, že se přihnali spíše jako
velká voda neboť ve chvilce byli nejen u stojanů ale též uvnitř u velmi
sympatické paní "pumpařky". Opět se ujímám funkce dokumentaristy zatímco
Medvěd (který si kvůli účasti v této akci dokonce nechal předčasně sundat
škrobák z hokejem pošramocené nohy) přebírá a zaplňuje vše pro další
etapu. Je právě 04:52 a zatímco Radim s Rendisem otáčejí k domovu nás
šest se vydává pokořit další etapu. |
Čtvrté etapě, která vedla z Rychnova do
Děčína a byla dlouhá cca 225 km bych mohl dát podtitul - listopadová.
Nikoli však proto, že by snad padalo listí, ale od této etapy začali |
Mirek Sekáč
Radim Polis Rendis Sláva Medvěd |
některým jezdcům odpadá nejrůznější části jejich strojů.
Začal to vlastně Polis kterému za jízdy upadla levá brašna a samozřejmě tak
šikovně, že Mirkovi jedoucímu za nám přímo pod přední kolo. Z pozice zadního
jezdce jsem viděl, že Mirek zareagoval snad ještě dříve nežli se brašna
začala kutálet po asfaltu. Obě brzdy do plných - Introš ve smyku trochu
neposedně vrtí zadkem - ale drží se ve směru. Nic naplat - drnclo přední a
poté i zadní kolo. Naštěstí nic víc. Bereme z upadlé brašny symbol a Polis
nás posílá dál - s tím že nás dožene. Skutečně nás v Harachově na pumpě
dojel. Jeho láteření, že cestou ještě musel sbírat polovinu rampy s
přídavným světlem nikdo - kdo Polise trochu zná
nevěřil - ale bylo to
tak. Nu což při každé velké akci se musí se ztrátami počítat a pokud jsou to
jen lehké materiálové tak se tomu člověk s odstupem času většinou jen
usměje. Začíná se mi zdát, že jsme na této zastávce nějak dlouho a proto se
již poněkolikáté pokouším urychlit odjezd. Docela neúspěšně, až když jsem řekl : "jedem - ať
najedeme něco kamarádům pro další etapu - co kdyby jim pršelo, budou mít od
nás něco k dobru...." na toto již slyšel každý. Za krátko jsme opět v
sedlech a již bez další zastávky pokračujeme až do Děčína. |
Sice se tato etapa do časového itineráře "s
odřenýma ušima" vešla, ale bylo to na úkor rozpuštění časové rezervy z
dřívějších etap - což mne dost mrzelo. Ne že by se jelo pomalu, ale
"prošustrovaný" čas měla na svědomí již zmíněná zbytečně dlouhá zastávka u Harachovské pumpy. |
Již na vjezdu do Děčína cca v 08:40 nás
ale čekalo
příjemné překvapení, neboť Václav si na nás počkal ještě před městem abychom
po Děčínu zbytečně nebloudili. |