|
Větrné - aerodynamické štíty... |
|
|
|
|
|
|
v běžné hovorové řeči
je u nás asi nejvžitějším slovem kterým označujeme toto přídavné
zařízení motocyklu PLEXI. Vzhledem k tomu, že jistě každý
ví oč se jedná (jak pojmenování vzniklo se již každý dovtípí)
přejdeme rovnou k věci. |
Předně však musím
předeslat, že dnešní článek bude velmi vybočovat z řady těch, které jsem
již pro tuto sekci našich stránek : radíme si napsal avšak
doufám, že tato informace bude pro mnohé přínosem a pro jiné třeba
- alespoň - námětem k zamyšlení. |
V jednom ze svých
starších článků jsem použil příměr : |
"k motorce patří helma jako k
velbloudovy hrb..." a troufnu si říci, že do nedávna by se ten příměr
mohl rovněž říci i takto : |
"k cruisru patří plxi jako k
velbloudovy hrb.." avšak s příchodem |
|
|
|
nových stylů se tyto štíty prosazují u stále většího
počtu modelů. Zatímco však u cruisru zůstalo plexi v prakticky "prapůvodní"
podobě nové styly využívají nejen jiné materiály a konstrukce ale přibyla
též možnost polohu štítu za jízdy plynule regulovat v závislosti na právě
zvoleném jízdním režimu. |
|
Vzhledem k tom, že jsem narazil na vcelku
zajímavý článek použiji jeho volný překlad (díky juniore) k nastínění
problematiky (přestože se jedná o článek výrobce a je zřejmé, že je
|
psán v duchu "účel světí prostředky"). Nejprve
tedy uvedu tento volný překlad a později se k |
foto č.1 - gif 525kB |
jednotlivým bodům článku vrátím vlastní glosou. |
1) Bez
štítu na řidiče při jízdě působí plný tlak vzduchu (viz. foto č.1).
Tento vytváří turbulenci, která působí proti řidičovu tělu a rukám.
Výsledkem je únava. Tyto nárazy se exponenciálně zhoršují při zvyšování
rychlosti a |
|
foto č.2 - gif 764kB |
|
činí motocykl citlivější k bočnímu
větru. Přirozeně se také stáváš lidskou plácačkou na mouchy, pokaždé
když se s nimi na své cestě setkáš. |
2) Tradiční
vzdušný štít namontovaný na předku motocyklu, který rozráží masu
vzduchu. Tyto jsou jen o málo lepší, než žádný štít. To, že je štít
namontovaný na samém předku motocyklu způsobí, že při vyšších rychlostech
je předek motocyklu nestabilní, protože tlak větru působí na hlavu
řízení. Obyčejně se také za štítem vytváří turbulence, která tě posouvá
dopředu a nadzvedává ti helmu. Z tohoto důvodu máš také po dlouhé jízdě
na nádrži a v klínu mouchy. |
|
3) Corbnis
Trimtab vítr spíše řídí, než aby se ho pokoušel odvádět pryč. Toto je
také důvod, proč jsme zvýšily aerodynamickou účinnost. Tvarování Trimtabu
vytváří laminární proud, který je řízen přes hlavu řidiče (viz. foto č.3)
a pak odchází do stran. Celý tento komfort a protivětrná ochrana velkého
krytování je bez jakýchkoli nárazů, nebo nestabilního chování. Ne, že by
jsme to doporučovali VŽDY, ale zjistily jsme, že to funguje tak dobře,
že s tím můžeš jet 80km/hod bez držení řidítek. |
|
|
|
4) Stabilita
vychází z kontroly vzdušného |
foto č.3 - gif 723kB |
proudění. Tradiční
štít je proudem vzduchu zasažen přímo a snaží se ho svést do stran,
ale Trimtab (foto č.4) směruje proud vzduchu do
koncentrovaných laminárních proudů (srovnání je na fotu
č.5). Nejnamáhavějším místem je zadní můstek štítu. |
5) Dvojité
žebro podél kraje vytváří mírnou turbulenci, která redukuje hluk
větru a nárazy. Toto činí motocykl pohodlnější k jízdě ve vyšších
|
|
foto č.4 |
foto č.5 - gif 402kB |
|
rychlostech a na delší vzdálenosti. Naše unikátní
konstrukce
přibližuje štít k jezdci a tak poskytuje lepší ochranu. Podél horního okraje
jsme namontovaly protinárazovou vycpávku (ochranu, čalounění), které tě
ochrání v případě kontaktu se štítem. Přirozeně očekáváme, že design této
vycpávky bude koordinován s designem sedla. |
|
foto č.6 - gif 285kB |
|
6) Umístění
polohovací a aretační pojistky (vpředu uprostřed viz. foto č.6) je
snadno dostupné a činí seřizování snadným (dokonce můžeš štít
seřizovat i během jízdy). Všimni si také, že obsažené chromové
upevňovací díly jsou konstruované tak, aby ladily s předkem motocyklu. Pro
čistý vzhled a snadnou instalaci jsem naše upevňovací prvky vytvořily tak,
aby šly lehce nainstalovat na optimální míso. Veškeré upevňovací |
|
foto č.7 - gif 113kB |
|
prvky a části (kromě Loctite
který budeš potřebovat) jsou součástí dodávky. |
7) Tak
jako vždy jsme potěšeni, že můžeme nabídnout ty nejnovější produkty.
Víme, jak jsi nadšený svým motocyklem a jsme pyšní na přispění
k elegantnímu stylu .......... (dál jsou již jen reklamní plky)
|
Rozbor článku :
|
1) pouze
se pozastavím nad poznámkou o "náhodném" setkání s mouchama. Nejen v
US skutečně existují státy
(a není jich málo)
- kde mouchy prostě nejsou.... |
|
2) vzhledem
k tomu, že zde
je řečeno podstatné probereme tento bod přeloženého článku detailněji - klasické plexi
- tak jak jej většina z nás zná má sice určitý přínos pro pohodu cestování
ovšem velmi polemický pro jízdní vlastnosti a pokud není správně namontován
může je i výrazným způsobem zhoršit. Veškerý problém vzniká tím - jak je
uvedeno a
z gifu patrno, že tyto štíty proud vzduchu "prorážejí" což vzhledem k mnohdy
obrovské čelní ploše může mít již zmíněný negativní vliv na jízdní
vlastnosti obzvláště pak u strojů konstrukčně poddimenzovaných - avšak málo
naplat v našem stylu mnohdy platí, že oku lahodící má přednost před
funkčností. Přesto by jsme měli být při volbě štítu "soudní" a při jeho
výběru bychom se měli řídit hlavně proporcemi stroje. Ono totiž to co je
nádherné na VN 1600
bude působit komicky na šestistovce nehledě na již
zmíněné zhoršení jízdních vlastností. Rovněž pokud se rozhodnete "ušetřit"
si peníze tím, že koupíte neoriginální štít (např. universální
|
|
nebo po doma zhotovený) může
nastat celá řada komplikací z nichž upozorním pouze |
foto č.8 |
|
některé. První problém nastane s upevněním na
stroj. Samozřejmě je to universál takže na stroj jej zřejmě upevníte
ovšem otázkou bude v jak vhodné poloze. U doma dělaných navíc může
dojít při havárii k vašemu velmi vážnému poranění o nevhodný
materiál štítu - nebo o upevňovací prvky. Nevhodně umístěný
(nevhodný tvar a velikost, použitý materiál.....) štít může mít
i další velmi nepříjemné vlastnosti jako je například : hlučnost,
oslňování protijedoucími vozidly ..... Ze zde jmenovaného myslím
jasně plyne, že při volbě štítu by jsme měli volit skutečně jen ty
které jsou vyrobeny v profesionální dílně a určeny přímo pro váš
stroj. Vyhnete se tak zbytečnému zklamání a mnohdy i ještě něčemu
daleko a daleko horšímu. |
foto č.9 |
|
|
3) přestože
je teto bod psán hlavně v kontextu s obchodní politikou je v něm velký kus
pravdy a nelze nežli s ním souhlasit ovšem málo naplat - kdo z vás by si jej
namontoval na klasický cruiser? Navíc na adresu poslední věty tohoto bodu si
neodpustím poznámku : ti amíci vědí prdlajs co umí čecho-slováci
(že
Jano foto č. 10) |
|
4) opětovná
ukázka jak je nesmírně důležité nejen správné umístění štítu na stroj (i
vzhledem k postavě jezdce), ale též jaký zásadní vliv na jízdní komfort
má jeho tvar a sklon. |
5) krytí
horní hrany štítu, který je sklopený přímo proti jezdci by mělo být
povinností
(přestože |
to nevypadá nikterak efektně). |
foto č.10 |
6) dle
mého názoru opravdu velká vychytávka, která se již nějaký ten rok využívá u
cestovních strojů - například :
|
STX 1300 Pan - European
atd.... a své opodstatněné místo do budoucna určitě najde i v našem stylu -
hlavně ve
|
stále oblíbenější kategorii powercruiser, avšak málo naplat
klasiku si budeme již snad navždy spojovat s okovaným
|
plexíkem
(viz. foto č.8). |
|
V závěru : |
tento článek byl napsán hlavně z toho
důvodu, aby v základních rysech obeznámil s problematikou větrných štítů a
poodhalil možnosti, které nabízí současný trh neboť
s přílivem nových strojů stále oblíbenější
kategorie powercruiser se jejich osazení na stroj (který má pro tuto
kategorii obvyklé výkonové parametry) stává takřka nutností...... |
Článek mnohem zajímavější o konkrétních
zkušenostech - který přislíbil napsat Vladimír - bude v brzké době následovat a tak v závěru připomenu na danou chvíli jen
podstatné. Ne každé plexi musí notně znamenat pohodlnější |
cestování a nežli si namontovat na stroj designovou hrůzu
je mnohdy lepší zvolit jiný způsob pro to - aby nás nápor větru
"nesfukoval", například - vhodně doladit ergonomický trojúhelník : řidítka, sedlo a
stupačky. Ovšem o tomto je již na našich stránkách zpracován poměrně
obsáhlý článek a tak zde zanechám |
|
|
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
1)
Přepákování |
|
2)
Řidítka |
pouze přímé odkazy |
|
3)
Sedlo |
|