|
Servisováno
v Německu |
22.01.2023 |
|
|
|
|
|
Koupě mašiny z druhé ruky je vždy dost velká
loterie. Obzvláště pak pokud se jedná o koupi přes bazar. Bazar potřebuje
prodat a tak i když ví o některých nedostatcích prodávaného stroje není v
jeho zájmu na ně upozornit - neboť potřebuje prodat. Lepší situace není ani,
pokud kupujete stroj přímo od majitele (nikoli snad proto, že by vám
chtěl některé věci zatajit, ale prostě proto, že o svém stroji většinou ví
jen to, kdy má jet do servisu). Jakousi pomyslnou výhodou se
(při koupi stroje z druhé ruky) stává doložení stavu servisní knihou.
Navíc pokud je stroj kupován od prvního majitele z Německa jenž jej
zcela pravidelně servisoval v předepsaných termínech a to zásadně ve
značkovém servisu, což dokládá servisní |
knihou - viz úvodní foto, málo kdo by s koupí váhal. |
|
Pojďme se tedy podívat na to, jak kvalitně v
Německém značkovém servisu SUZUKI pracují. |
|
|
Když si prohlédnete úvodní foto, tak
zjistíte, že stroj byl zakoupen jako nový v roce 1999. První servis byl
správně proveden při nájezdu cca 1.000 km. Druhý servis se dělá při stavu
tachometru 6.000 km a pak každých 6.000 km nebo po roce. Takže potud
naprosto OK. Poslední servis byl dělán při stavu tachometru 60.632 km.
Následně byl prodám do ČR při stavu tachometru 61.015 km. Jinými slovy od
posledního servisu (dokladováno servisní knihou) ujel tento
stroj - 383 km. Načež se mi tento konkrétní stroj dostal na dílnu z
důvodů provedení některých úprav. Při sepisování požadovaných úprav mi nový
majitel řekl : "servis nedělej - ten bude zcela jistě
OK" a ukázal mi servisní knihu - viz úvodní foto. |
Jistě ne nadarmo se říká - důvěřuj,
ale prověřuj a tak nežli jsem se pustil do požadovaných úprav
udělal, jsem si na své vlastní triko (do výkazu práce jsem na tuto
kontrolu stavu po Německém servisu nenapsal ani minutu) základní
kontrolu stavu stroje, abych zjistil, jak ti kluci německý pracují. Zjištěný
stav (který zde popíši, doložím sérií fotografií a také videm), bude pro
mnohé z vás dost možná překvapivý neřku li šokující. Nikoli tak pro mne, neb
často bývá mnohem hůře. Stačí kouknou do tohoto staršího článku
- klik -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
video č.1 |
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
foto č.4 |
|
Na úplný začátek jsem si stroj "napíchl" na
synchronizační mašinku. Jak byl stroj seřízen dokládá video č.1.
Nechci se kluků německých nikterak zastávat, ale pravou je, že v oficiálním
servisu Suzuki projde rukama mechanika xx modelů a pokud Intrudra dělá
mechanik jednou za xx měsíců, není se čemu divit, že při seřízení tápá.
Správně seřídit karburaci chce dost velké zkušenosti
-
klik - No nic. Toto bych jim snad i odpustil neb špatně seřízená
karburace nikterak na životě neohrožuje - jen ubere pár koníků a tak jdeme
dál. Hned na první pohled mi padly do očí zadní tlumiče viz foto č.1.
Dost dobře jsem nechápal proč nastavili levý tlumič na stupeň tuhosti č.1
(tedy nejměkčí) a pravý mají nastaven na stupeň tuhostí č.5
(nejtužší). Později jsem to pochopil a v další části tohoto článku
příčinu objasním. Mrknul jsem také na hadici přední brzdy - viz
foto č.2. Servisní mahuál vydávaný fabrikou SUZUKI pro tyto gumotextilní
hadice uvádí bezpečnou životnost 5 let !!! Aby nemohlo být pochyb o stáří
brzdové hadice uvádí na nich výrobce DOT (týden / rok) výroby
- tedy stejně jako u pneu. Zde je tedy dle DOT 4 / 99 zjevné,
že brzdová hadice byla 20 let stará. Po zjištění (nejen těchto) základních
nedostatků,
jsem se tedy domluvil s majitelem, že provedu celkovou kontrolu a následný
servis, přestože nebyl původně požadován. |
Svíčky po ujetí necelých 400km od
servisu vypadali tak jak zachycuje foto č.3. Pravdou je, že na VS
1400 málo kdy mívají cihlovou barvu (obzvláště ta na zadním válci je již
za krátko "okouřená"). Takže zde bych se zase tolik nepohoršoval. Ovšem
pokud se kouknete na foto č.4 v jakém stavu byly vzduchové filtry
(po ujetí cca 400 km od servisu) musí vám být jasné, že tyto nikdo nedělal (ba ani nezkontroloval)
celou řádku servisních intervalů. Rovněž tak únik oleje u zadního
dekompresoru viz foto č.5 nikdo neřešil celou řadu servisů. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
|
Pokud řeknu : je mi s podivem, že
(po provedeném "servisu") odpovědný mechanik (potažmo majitel
servisu) pustí stroj do provozu se stavem brzd který zachycují
fota č. 6 + 7 + 8 pak je to řečeno velice diplomaticky. Měl bych
spíše napsat : je zarážející, že.... Ovšem těch - že - je ještě celá
řada. Jen namátkou - na tomto konkrétním stroji byly v německém značkovém
servisu "odborně" osazeny přídavná světla viz
foto č.9 s ještě "odborněji" provedenou el. instalaci
foto č.10. Za "mástrštych" u instalace přídavných světel lze považovat
volbu umístění spínacího relé. Jak jistě víte, spínací relé při každém
sepnutí a rozepnutí zajiskří mezi kontakty. Volba umístění spínacího relé je tedy dost důležitá a zde jej uložily přímo na palivové
(benzínové) čerpadlo - viz foto č.11. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.10 |
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
|
Pokud se vrátím ke stavu rozpadlých
vzduchových filtrů viz foto č.4 a č.12, pak je vám jistě jasné, že se tyto po rozpadnutí
nevypaří, takže kam zmizela jejich podstatná část? Ano - do karburace viz
foto č.13.
|
No a jak to tedy bylo se zadními tlumiči?
Moje dedukce je, že došlo k poruše levého zadního tlumiče. Pravděpodobně se
vytočilo horní oko což se stává - viz dříve začazený článek - klik - |
Nyní již nikoli dedukce ale fakta. Při
sborce levého zadního tlumiče mechanik otvor v krycím plechu viz
foto č.14 - červená šipka nedal oproti otvoru kterým se seřizuje tuhost pružiny
viz foto č.14 - modrá šipka. Tlumič osadil na stroj a chtěl pružinu přitáhnout.
Ovšem, vzhledem k tomu, že nebyl otvor v krycím plechu napolohován oproti
otvoru v seřizovacím segmentu, udělal pouze to, že namršil otvor v krycím
plechu viz foto č.15, avšak tuhost při této chybné sborce
(krycí plech / seřizovací segment) seřídit nešla. Musel o tom vědět a je
opravdu zarážející, neřku li trestuhodné, že takto "opravený" stroj
odpovědný mechanik (potažmo majitel servisu) pustil z dílny do
provozu. Opět se tedy musím ptát - proč, proč, proč - zkrátka lemplové
|
Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale jako
ukázka "kvality" německého servisu myslí stačí. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.15 |
video č.2 |
foto č.16 |
foto č.17 |
video č.3 |
|
Dost možná vás po přečtení tohoto článku
napadne spousta otázek. Jedna z nich by mohla být : jak by tedy měla vypadat správně udělaná
synchronizace. Ukázka je zachycena na videu č.2. Ovšem správně
seřízená synchronizace by vás při koupi stroje neměla absolutně zajímat neb
je to záležitost běžného servisu. |
Nač si tedy dát při koupi pozor? Jakýsi
základ jsem před léty uvedl v jednom článku který je na našem WEBu
zařazený. Pozor - s
odstupem času, by bylo potřeba tento článek v jeho prvním dílu -
konkrétně v části která je věnována legislativě, aktualizovat, neboť některé
legislativní předpisy se s odstupem časem mnění. Co se týká druhé části
tomto článku, tak tato je stále aktuální a jsou v ní zodpovězeny
prioritní otázky nač si dát pozor stran technického stavu u kupované starší
mašiny
- klik -
pouze (vzhledem k tomu, že se kupují stroje čím dál starších ročníků)
bych jej doplnil
alespoň o jednu velmi důležitou informaci a tou je - aby jste si před
koupí nechali změřit kompresi motoru. Nový motor má mít ve většině
případů kompresy cca 11-BAR. Mez opotřebení (tedy když již motor
začne výrazně brát olej) je většinou výrobců uváděna 7-BAR |
Jaká je tedy rozumná (pro kupujícího
ještě schůdná) mez opotřebení. Jak jí zjistit a jak správně postupovat
při měření komprese motoru? Příliš mnoho otázek, které jsou již mimo téma
tohoto článku a tak pokud bude zájem vrátím se k tomuto tématu v některém z
příštích článků. Pro nedočkavé zařazuji alespoň ilustrační fota č.15 + č.16
a video č.3.
|
Přeji šťastnou ruku při výběru stroje a schopného mechanika.
|
|
Snad někdy AHOJ v sedlech |
|
|