Servisováno v Německu

22.01.2023

     
     Koupě mašiny z druhé ruky je vždy dost velká loterie. Obzvláště pak pokud se jedná o koupi přes bazar. Bazar potřebuje prodat a tak i když ví o některých nedostatcích prodávaného stroje není v jeho zájmu na ně upozornit - neboť potřebuje prodat. Lepší situace není ani, pokud kupujete stroj přímo od majitele (nikoli snad proto, že by vám chtěl některé věci zatajit, ale prostě proto, že o svém stroji většinou ví jen to, kdy má jet do servisu).  Jakousi pomyslnou výhodou se (při koupi stroje z druhé ruky) stává doložení stavu servisní knihou. Navíc pokud je stroj kupován od prvního majitele z Německa jenž jej zcela pravidelně servisoval v předepsaných termínech a to zásadně ve značkovém servisu, což dokládá servisní
knihou - viz úvodní foto, málo kdo by s koupí váhal.
     Pojďme se tedy podívat na to, jak kvalitně v Německém značkovém servisu SUZUKI pracují.
   Když si prohlédnete úvodní foto, tak zjistíte, že stroj byl zakoupen jako nový v roce 1999. První servis byl správně proveden při nájezdu cca 1.000 km. Druhý servis se dělá při stavu tachometru 6.000 km a pak každých 6.000 km nebo po roce. Takže potud naprosto OK. Poslední servis byl dělán při stavu tachometru 60.632 km. Následně byl prodám do ČR při stavu tachometru 61.015 km. Jinými slovy od posledního servisu (dokladováno servisní knihou) ujel tento stroj - 383 km. Načež se mi tento konkrétní stroj dostal na dílnu z důvodů provedení některých úprav. Při sepisování požadovaných úprav mi nový majitel řekl : "servis nedělej - ten bude zcela jistě OK" a ukázal mi servisní knihu - viz úvodní foto. 
   Jistě ne nadarmo se říká - důvěřuj, ale prověřuj a tak nežli jsem se pustil do požadovaných úprav udělal, jsem si na své vlastní triko (do výkazu práce jsem na tuto kontrolu stavu po Německém servisu nenapsal ani minutu) základní kontrolu stavu stroje, abych zjistil, jak ti kluci německý pracují.  Zjištěný stav (který zde popíši, doložím sérií fotografií a také videm), bude pro mnohé z vás dost možná překvapivý neřku li šokující. Nikoli tak pro mne, neb často bývá mnohem hůře. Stačí kouknou do tohoto staršího článku - klik - 
video č.1 foto č.1 foto č.2 foto č.3 foto č.4
   Na úplný začátek jsem si stroj "napíchl" na synchronizační mašinku. Jak byl stroj seřízen dokládá video č.1. Nechci se kluků německých nikterak zastávat, ale pravou je, že v oficiálním servisu Suzuki projde rukama mechanika xx modelů a pokud Intrudra dělá mechanik jednou za xx měsíců, není se čemu divit, že při seřízení tápá. Správně seřídit karburaci chce dost velké zkušenosti - klik - No nic. Toto bych jim snad i odpustil neb špatně seřízená karburace nikterak na životě neohrožuje - jen ubere pár koníků a tak jdeme dál. Hned na první pohled mi padly do očí zadní tlumiče viz foto č.1. Dost dobře jsem nechápal proč nastavili levý tlumič na stupeň tuhosti č.1 (tedy nejměkčí) a pravý mají nastaven na stupeň tuhostí č.5 (nejtužší). Později jsem to pochopil a v další části tohoto článku příčinu objasním. Mrknul jsem také na hadici přední brzdy - viz foto č.2. Servisní mahuál vydávaný fabrikou SUZUKI pro tyto gumotextilní hadice uvádí bezpečnou životnost 5 let !!! Aby nemohlo být pochyb o stáří brzdové hadice uvádí na nich výrobce DOT (týden / rok) výroby - tedy stejně jako u pneu. Zde je tedy dle DOT  4 / 99 zjevné, že brzdová hadice byla 20 let stará. Po zjištění (nejen těchto) základních nedostatků, jsem se tedy domluvil s majitelem, že provedu celkovou kontrolu a následný servis, přestože nebyl původně požadován.
   Svíčky po ujetí necelých 400km od servisu vypadali tak jak zachycuje foto č.3. Pravdou je, že na VS 1400 málo kdy mívají cihlovou barvu (obzvláště ta na zadním válci je již za krátko "okouřená"). Takže zde bych se zase tolik nepohoršoval. Ovšem pokud se kouknete na foto č.4 v jakém stavu byly vzduchové filtry (po ujetí cca 400 km od servisu) musí vám být jasné, že tyto nikdo nedělal (ba ani nezkontroloval) celou řádku servisních intervalů. Rovněž tak únik oleje u zadního dekompresoru viz foto č.5 nikdo neřešil celou řadu servisů.
foto č.5 foto č.6 foto č.7 foto č.8 foto č.9
    Pokud řeknu : je mi s podivem, že (po provedeném "servisu") odpovědný mechanik (potažmo majitel servisu) pustí stroj do provozu se stavem brzd který zachycují fota č. 6 + 7 + 8 pak je to řečeno velice diplomaticky. Měl bych spíše napsat : je zarážející, že.... Ovšem těch - že - je ještě celá řada. Jen namátkou - na tomto konkrétním stroji byly v německém značkovém servisu "odborně" osazeny přídavná světla viz foto č.9 s ještě "odborněji" provedenou el. instalaci foto č.10. Za "mástrštych" u instalace přídavných světel lze považovat volbu umístění spínacího relé. Jak jistě víte, spínací relé při každém sepnutí a rozepnutí zajiskří mezi kontakty. Volba umístění spínacího relé je tedy dost důležitá a zde jej uložily přímo na palivové (benzínové) čerpadlo - viz foto č.11.     
foto č.10 foto č.11 foto č.12 foto č.13 foto č.14
   Pokud se vrátím ke stavu rozpadlých vzduchových filtrů viz foto č.4 a č.12, pak je vám jistě jasné, že se tyto po rozpadnutí nevypaří, takže kam zmizela jejich podstatná část? Ano - do karburace viz foto č.13. 
   No a jak to tedy bylo se zadními tlumiči? Moje dedukce je, že došlo k poruše levého zadního tlumiče. Pravděpodobně se vytočilo horní oko což se stává - viz dříve začazený článek - klik -
   Nyní již nikoli dedukce ale fakta. Při sborce levého zadního tlumiče mechanik otvor v krycím plechu  viz foto č.14 - červená šipka nedal oproti otvoru kterým se seřizuje tuhost pružiny  viz foto č.14 - modrá šipka. Tlumič osadil na stroj a chtěl pružinu přitáhnout. Ovšem, vzhledem k tomu, že nebyl otvor v krycím plechu napolohován oproti otvoru v seřizovacím segmentu, udělal pouze to, že namršil otvor v krycím plechu  viz foto č.15, avšak tuhost při této chybné sborce (krycí plech / seřizovací segment) seřídit nešla. Musel o tom vědět a je opravdu zarážející, neřku li trestuhodné, že takto "opravený" stroj odpovědný mechanik (potažmo majitel servisu) pustil z dílny do provozu. Opět se tedy musím ptát - proč, proč, proč - zkrátka lemplové
   Mohl bych pokračovat ještě dlouho, ale jako ukázka "kvality" německého servisu myslí stačí.
foto č.15 video č.2 foto č.16 foto č.17 video č.3
   Dost možná vás po přečtení tohoto článku napadne spousta otázek. Jedna z nich by mohla být : jak by tedy měla vypadat správně udělaná synchronizace. Ukázka je zachycena na videu č.2. Ovšem správně seřízená synchronizace by vás při koupi stroje neměla absolutně zajímat neb je to záležitost běžného servisu.
   Nač si tedy dát při koupi pozor? Jakýsi základ jsem před léty uvedl v jednom článku který je na našem WEBu zařazený. Pozor - s odstupem času, by bylo potřeba tento článek v jeho prvním dílu - konkrétně v části která je věnována legislativě, aktualizovat, neboť některé legislativní předpisy se s odstupem časem mnění. Co se týká druhé části tomto článku, tak tato je stále aktuální a jsou v ní zodpovězeny prioritní otázky nač si dát pozor stran technického stavu u kupované starší mašiny - klik -  pouze (vzhledem k tomu, že se kupují stroje čím dál starších ročníků) bych jej doplnil alespoň o jednu velmi důležitou informaci a tou je - aby jste si před koupí nechali změřit kompresi motoru. Nový motor má mít ve většině případů kompresy cca 11-BAR. Mez opotřebení (tedy když již motor začne výrazně brát olej) je většinou výrobců uváděna 7-BAR
   Jaká je tedy rozumná (pro kupujícího ještě schůdná) mez opotřebení. Jak jí zjistit a jak správně postupovat při měření komprese motoru? Příliš mnoho otázek, které jsou již mimo téma tohoto článku a tak pokud bude zájem vrátím se k tomuto tématu v některém z příštích článků. Pro nedočkavé zařazuji alespoň ilustrační fota č.15 + č.16 a video č.3.
   Přeji šťastnou ruku při výběru stroje a schopného mechanika.  
Snad někdy AHOJ v sedlech

ve výslužbě

 spojení na autora článku
   

Foto : archiv K1400

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

   

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser