|
STK -
strašák nebo pomocník - II. část |
|
|
|
|
|
|
Takže už jsem zase tady . Na druhé pokračování jsem slíbil, povědět si
něco o evidenčních kontrolách . K čemu evidenční kontrola vlastně slouží ?
K tomu aby se zjistil skutečný stav , jak vozidlo odpovídá technickému
průkazu . V dobách minulých ji vlastně dělal policista , pardon ,
příslušník SNB , při přepisech , na ulici před DI VB . Podíval se na čísla , nechal si
rozsvítit světla a pak nás jen tak mimochodem zprcal za ojetou levou zadní
. Ty poslední dva úkony však už byly nad rámec EK . Od doby , kdy byla
evidence vozidel převedena na úřady ( minule zmíněný zákon 56 ) , byla
tato EK prostě přehrána na STK . Pro šťastného majitele nového ojetého
přibližovala to znamená navštívit další instituci a vypláznout další peníz
. |
|
|
Zákonodárci pro to mají jistě své vysvětlení , já ale tvrdím , že je to
proto , aby úředník nemusel zvednout prdel a jít před barák ztratit svou
důležitost tím , že uvidíme jak neví , kde je na autě číslo motoru .
Nemluvě o tom , že zmoklý , případně promrzlý úředník jako symbol moci,
také zrovna moc respektu nevzbuzuje . |
Na EK je jedno , jestli
vozidlo brzdí , svítí a jestli koroze už nevykonala svoji práci . EK nemá
žádný vliv na hodnocení způsobilosti vozidla k provozu . Bez obav na ni
můžeme jít se superkraválem , ojetýma gumama a libovolným počtem světel .
Jde opravdu jen o to , když máme v TP zapsáno A , tak jestli není na
vozidle B . Samozřejmě nikdo na STK nám nebude vozidlo vážit , nikdo ,
máme li v TP zapsáno palivo nafta motorová , nebude kontrolovat , jestli
nemáme v nádrži benzín a nikdo nebude zkoušet maximální rychlost ,
popřípadě měřit spotřebu . Co se však bude kontrolovat určitě
je VIN , typ ( případně číslo ) motoru , barva vozidla , ISO 50 ( správně
A 50 X ) a je li zapsán , tak katalyzátor . |
Ne jeho funkce , ale přítomnost na vozidle .
Také by se mělo zkontrolovat jestli rozměr pneumatik namontovaných na
vozidle je ten , který je zapsán v TP . Možná to někomu bude připadat jako
blbost , ale také se kontroluje počet míst k sezení . Nevěřili byste ,
kolik aut dodávkového typu má dvě nebo tři řady sedadel a přitom v TP mají
uvedeny 2 až 3 místa k sezení . Nebo naopak . Takže při případné koupi
něčeho takového pozor . Trvejme na tom , aby buď prodávající dal doklady
vozidla do souladu se skutečným stavem ještě před tím, než mu vyplázneme
peníze , nebo ruce pryč od toho . V daném případě se totiž jedná o
přestavbu |
|
a úředník může trvat na tom , že potřebuje doložit potvrzení
výrobce ( akreditovaného zástupce ) , že s tím souhlasí . A ten při
pohledu do počítače může taky zjistit , že daný kus nebyl ve výrobě
vybaven úchyty pro bezpečnostní pásy , náš záměr neodsouhlasí a nám pak
zůstane sice fyzicky mikrobus , ale papírově dvoumístná dodávka . A pokud
na úřad nedoložíme protokol z evidenční kontroly s kladným výsledkem , tak
nám auto nikdo nepřepíše . Mnoho lidí už zaplakalo při pokusu vrátit
vozidlo a vymámit z prodávajícího zpět , své těžce nabyté peníze . Takže
při koupi vozidla , jakéhokoliv , pozor . Zkontrolujme vše podle TP a
nenechejme se uchlácholit prodávajícím , že případný nesoulad nemá na nic
vliv . Má . |
Minule jsem napsal , že z TP se dá vyčíst mnohem víc , než si většina lidí myslí . Já , než si pozvu
auto na linku , ať už na EK nebo PTP , jejíž součástí EK vždy je , si
nejprve prohlídnu TP . Nejde o počet majitelů , ale o údaje o vozidle.
Příklad . Třeba Opel Vectra 1995 . Před půl rokem byla v TP změněna barva
a současně udělán výmaz čísla motoru. |
Pro běžného člověka to nic
neznamená , vše zdánlivě souhlasí , ale snad pro každého technika na STK
to je poměrně jasný signál k tomu, aby ležérnost šla stranou. Toto auto
bude potřeba prohlédnout trochu důkladněji . Auto najede na linku . I laik
by poznal , že ten vyšusovaný lak není starý půl roku . V každém motorovém
prostoru jsou oděrky . Tady ale žádná nenese stopy po původní barvě
vozidla . VIN ( na podlaze vedle sedadla spolujezdce ) souhlasí . Jenomže
není orezlý , jak by se za těch 10 let dalo očekávat , ale přetřený
poměrně čerstvou základovkou . Odhrnu kobereček na jiných místech a po té
základovce ani stopy . |
|
Při pohledu
zespodu má ten „ tlumex „ v místě VINu úplně jiný povrch než zbytek auta .
Podívám se na okna . V místě označení oken jsou na posledním řádku tři
tečky a 7 . Takže okna byly vyrobeny v roce 1997 . Vytáhnu popelník a na
rubové straně je také rok 97 . Všechny plastové části snad na všech autech
mají z druhé strany vyznačen rok a měsíc výroby . Stejně tak nášivka na
bezpečnostních pásech . Samozřejmě nevím , jestli někdo tímto způsobem
legalizoval to párseteurový auto na papíry který mněl , nebo jestli se
jedná o auto , které někdo oplakává . V každém případě se ale pod takové
auto nepodepíšu . Nejsem svině , ale chráním si svou kůži . Takové auto je
časovaná bomba o které |
nikdo neví kdy
vybuchne . Při akci Krištof , na celnici . Trochu jsem od STK odbočil ,
ale snad to nebylo tak nezajímavé . Dá se to třeba současně , brát jako
návod , na co a jak se dívat , kupujeme li si něco ojetýho . Tvrdí li nám
třeba majitel , že to nebylo bouraný a z jedné strany auta jsou okna s
jiným rokem výroby nebo od jiného výrobce, tak lže jak Rudé Právo. |
|
Ale zpět k EK
. Ještě dvě věci . Úřady přišly na to , že když je v zákoně věta „ žadatel
předkládá protokol o evidenční kontrole „ , tak nestačí , že ten žadatel
fyzicky drží protokol v ruce a podává ho do okýnka , ale vyžadují , aby
byl na tom protokolu i zapsán . Také se mi
|
nedaří vžít se
do myšlení úředníků, že když v protokolu o EK není uvedena závada ,
tak že jim to nestačí. Oni
tam ještě vyžadují větu „ vozidlo z hlediska EK vyhovuje „ . Zvláštní lidé
. A my na STK jim děláme radost , že jim to tam s nadšením píšeme .
|
|
|
Poznámka admina |
K případným dotazům na Petra využijte
prosím možnost vložení komentáře přímo pod článek. |
|
|