STK - strašák nebo pomocník - II. část  

     Takže už jsem zase tady . Na druhé pokračování jsem slíbil, povědět si něco o evidenčních kontrolách . K čemu evidenční kontrola vlastně slouží ? K tomu aby se zjistil skutečný stav , jak vozidlo odpovídá technickému průkazu . V dobách minulých ji vlastně dělal policista , pardon , příslušník SNB , při přepisech , na ulici před DI VB . Podíval se na čísla , nechal si rozsvítit světla a pak nás jen tak mimochodem zprcal za ojetou levou zadní . Ty poslední dva úkony však už byly nad rámec EK . Od doby , kdy byla evidence vozidel převedena na úřady ( minule zmíněný zákon 56 ) , byla tato EK prostě přehrána na STK . Pro šťastného majitele nového ojetého přibližovala to znamená navštívit další instituci a vypláznout další peníz .
   Zákonodárci pro to mají jistě své vysvětlení , já ale tvrdím , že je to proto , aby úředník nemusel zvednout prdel a jít před barák ztratit svou důležitost tím , že uvidíme jak neví , kde je na autě číslo motoru . Nemluvě o tom , že zmoklý , případně promrzlý úředník jako symbol moci, také zrovna moc respektu nevzbuzuje .
   Na EK je jedno , jestli vozidlo brzdí , svítí a jestli koroze už nevykonala svoji práci . EK nemá žádný vliv na hodnocení způsobilosti vozidla k provozu . Bez obav na ni můžeme jít se superkraválem , ojetýma gumama a libovolným počtem světel . Jde opravdu jen o to , když máme v TP zapsáno A , tak jestli není na vozidle B . Samozřejmě nikdo na STK nám nebude vozidlo vážit , nikdo , máme li v TP zapsáno palivo nafta motorová , nebude kontrolovat , jestli nemáme v nádrži benzín a nikdo nebude zkoušet maximální rychlost , popřípadě měřit spotřebu .  Co se však bude kontrolovat určitě je VIN , typ ( případně číslo ) motoru , barva vozidla , ISO 50 ( správně A 50 X ) a je li zapsán , tak katalyzátor .
Ne jeho funkce , ale přítomnost na vozidle . Také by se mělo zkontrolovat jestli rozměr pneumatik namontovaných na vozidle je ten , který je zapsán v TP . Možná to někomu bude připadat jako blbost , ale také se kontroluje počet míst k sezení . Nevěřili byste , kolik aut dodávkového typu má dvě nebo tři řady sedadel a přitom v TP mají uvedeny 2 až 3 místa k sezení . Nebo naopak . Takže při případné koupi něčeho takového pozor . Trvejme na tom , aby buď prodávající dal doklady vozidla do souladu se skutečným stavem ještě před tím, než mu vyplázneme peníze , nebo ruce pryč od toho . V daném případě se totiž jedná o přestavbu

a úředník může trvat na tom , že potřebuje doložit potvrzení výrobce ( akreditovaného zástupce ) , že s tím souhlasí . A ten při pohledu do počítače může taky zjistit , že daný kus nebyl ve výrobě vybaven úchyty pro bezpečnostní pásy , náš záměr neodsouhlasí a nám pak zůstane sice fyzicky mikrobus , ale papírově dvoumístná dodávka . A pokud na úřad nedoložíme protokol z evidenční kontroly s kladným výsledkem , tak nám auto nikdo nepřepíše . Mnoho lidí už zaplakalo při pokusu vrátit vozidlo a vymámit z prodávajícího zpět , své těžce nabyté peníze . Takže při koupi vozidla , jakéhokoliv , pozor . Zkontrolujme vše podle TP a nenechejme se uchlácholit prodávajícím , že případný nesoulad nemá na nic vliv . Má . 
   Minule jsem napsal , že z TP se dá vyčíst mnohem víc , než si většina lidí myslí . Já , než si pozvu auto na linku , ať už na EK nebo PTP , jejíž součástí EK vždy je , si nejprve prohlídnu TP . Nejde o počet majitelů , ale o údaje o vozidle. Příklad . Třeba Opel Vectra 1995 . Před půl rokem byla v TP změněna barva a současně udělán výmaz čísla motoru.
Pro běžného člověka to nic neznamená , vše zdánlivě souhlasí , ale snad pro každého technika na STK to je poměrně jasný signál k tomu, aby ležérnost šla stranou. Toto auto bude potřeba prohlédnout trochu důkladněji . Auto najede na linku . I laik by poznal , že ten vyšusovaný lak není starý půl roku . V každém motorovém prostoru jsou oděrky . Tady ale žádná nenese stopy po původní barvě vozidla . VIN ( na podlaze vedle sedadla spolujezdce ) souhlasí . Jenomže není orezlý , jak by se za těch 10 let dalo očekávat , ale přetřený poměrně čerstvou základovkou . Odhrnu kobereček na jiných místech a po té základovce ani stopy .

Při pohledu zespodu má ten „ tlumex „ v místě VINu úplně jiný povrch než zbytek auta . Podívám se na okna . V místě označení oken jsou na posledním řádku tři tečky a 7 . Takže okna byly vyrobeny v roce 1997 . Vytáhnu popelník a na rubové straně je také rok 97 . Všechny plastové části snad na všech autech mají z druhé strany vyznačen rok a měsíc výroby . Stejně tak nášivka na bezpečnostních pásech . Samozřejmě nevím , jestli někdo tímto způsobem legalizoval to párseteurový auto na papíry který mněl , nebo jestli se jedná o auto , které někdo oplakává . V každém případě se ale pod takové auto nepodepíšu . Nejsem svině , ale chráním si svou kůži . Takové auto je časovaná bomba o které
nikdo neví kdy vybuchne . Při akci Krištof , na celnici . Trochu jsem od STK odbočil , ale snad to nebylo tak nezajímavé . Dá se to třeba současně , brát jako návod , na co a jak se dívat , kupujeme li si něco ojetýho . Tvrdí li nám třeba majitel , že to nebylo bouraný a z jedné strany auta jsou okna s jiným rokem výroby nebo od jiného výrobce, tak lže jak Rudé Právo.

   Ale zpět k EK . Ještě dvě věci . Úřady přišly na to , že když je v zákoně věta „ žadatel předkládá protokol o evidenční kontrole „ , tak nestačí , že ten žadatel fyzicky drží protokol v ruce a podává ho do okýnka , ale vyžadují , aby byl na tom protokolu i zapsán . Také se mi
nedaří vžít se do myšlení úředníků,  že když v protokolu o EK není uvedena závada , tak že jim to nestačí. Oni tam ještě vyžadují větu „ vozidlo z hlediska EK vyhovuje „ . Zvláštní lidé . A my na STK jim děláme radost , že jim to tam s nadšením píšeme .
 

Petr Brno

   Poznámka admina
   K případným dotazům na Petra využijte prosím možnost vložení komentáře přímo pod článek. 

Text : Petr    
I. část článku :
II. část článku :
III. část článku :
Foto : Petr   spojení na autora článku

Zpět do článků : Konkrétmě :   

 

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser