|
STK -
strašák nebo pomocník |
I. část |
|
|
|
|
|
STK - Stanice technické kontroly . Většinou
nenáviděná , zhruba 50 metrů dlouhá budova s velkými vraty na začátku a na
konci . Všichni tam jednou za čas musíme . Někdo častěji , někdo jednou za
pár let . Já každý den , protože tam pracuju , taxikáři , saniťáci a jiní
podobní jednou za rok a ostatní jednou za dva až čtyři roky , to podle toho
, jaké a jak staré vozidlo mají . A protože z vlastních zkušeností vím , že
kolem STK je řada nejasností , dohadů a nevědomostí , rozhodl jsem se po
majlové poradě s Generálem , pokusit se tyto a podobné věci vyjasnit ,
popřípadě poradit |
|
V tomto prvním povídání si řekneme něco o
legislativě a terminologii vztahující se k vozidlům a STK , vysvětlíme si
pojmy a průjmy , ve druhém přijdou na řadu evidenční kontroly a ve třetím
něco o pravidelných technických prohlídkách samotných. A aby to nebylo moc
nezajímavé |
|
|
vynechám v tom povídání traktory , autobusy apod a soustředím se na to ,
co máme většinou doma . Motorky , osobní auta , přívěsy , popřípadě dodávky
. Stejně tak terminologii se pokusím trochu zlidštit . Bude li se někomu
zdát nelogické co píšu , vězte že i já mám podobné smýšlení a nehlásám tady
svůj názor , ale tak praví zákon . |
Alfou i omegou všeho kolem STK je zákon č.
56 z roku 2001 , s platností od 1.7.2001 a na něj navazující prováděcí
vyhlášky . Nejsem právník a neznám doslovné znění jiných zákonů , přesto ale
tvrdím , že zákon 56 je paskvil , jaký se už dlouho nepodařilo schválit .
Během půl roku jeho platnosti ho bylo potřeba dvakrát novelizovat , aby to
vůbec mohlo fungovat . Jako příklad uvedu . Měření emisí se provede 1 měsíc
před pravidelnou technickou prohlídkou . Ne minimálně měsíc , ne maximálně
měsíc . Ale měsíc . To by znamenalo , že když třeba 10.3. udělám emise , tak
10.4. půjdu na STK . Když mi to z jakéhokoliv důvodu nevyjde , tak |
|
11.4. by mě už na STK nesměli vzít protože nemám měření emisí
staré měsíc a já si musím |
|
absolvovat znovu emise abych mohl doufat , že to 11.5.
vyjde . Když se na to tenkrát poukazovalo , tak došel z ministerstva dopravy
papír , že ZÁKON TÍM MÁ NA MYSLI , že emise nesmějí být starší jak 1 měsíc .
Žijeme holt v zajímavém státě . U nás nemyslí zákonodárci ale přímo zákony
samy .
|
Ale konec legrace , bavme se konkrétně a od
začátku . Začněme s terminologií ať víme o čem je vlastně řeč. Začněme
vozidly . S jakými jezdíme ? Ty se dělí na několik kategorií .
|
|
|
Kategorie |
|
|
|
L |
Motocykly , tříkolky |
|
M |
Vozidla určená pro přepravu osob |
|
N |
Vozidla určená pro přepravu nákladů |
|
O |
Přípojná vozidla |
|
Rozpitváme li tyto kategorie dále , dostaneme se k tomuto dělení |
|
|
L A |
Prdifuky sólo do 50 ti kubíků a 50 ti kilometrů / hod |
|
|
L B |
Totéž , ale tříkolky ( v životě jsem něco takového neviděl ) |
|
|
L C |
Sem patří to , co se nevejde do prdifuků
. Naši miláčci |
|
|
L D |
Tříkolky nad 50 kubíků |
|
|
Dříve se tato kategorie dělila na L 1 ,
L 2 a dále , ale změna je život . Máme L A , L B atd . |
|
|
M 1 |
Osobáky do 9 ti míst včetně řidiče .
Dříve ještě platilo do 3,5 tuny , ale to bylo zrušeno . Asi kvůli
Hummerům . Ty mají tuny 4 . |
|
N 1 |
Náklaďáky do celkové hmotnosti 3,5 tuny
. Většinou dodávky . |
|
|
O 1 |
Couráky do 750 kg celkové hmotnosti |
|
|
|
Další důležité zkratky a výrazy : |
|
TP
- Technický průkaz - nejdůležitější doklad k vozidlu , ze kterého se
dá vyčíst mnohem víc , než si většina |
lidí myslí . O tom si povíme více v části o
evidenčních kontrolách . |
ORV
- Osvědčení o registraci , dříve OTP , osvědčení o technickém průkazu .
Laminovaná kartička s |
výpisem nejdůležitějších údajů o vozidle .
Ta , kterou se prokazujeme při silniční kontrole . |
RZ - Registrační
značka , dříve SPZ , státní poznávací značka . Asi netřeba dalšího
vysvětlování . |
TRZ - Tabulka
registrační značky . To je ten plech na kterém je namalovaná RZ . |
VIN -
Vehicle Identification Numero . Identifikační číslo
vozidla . Sedmnáctimístná soustava písmen a čísel. |
Nahrubo se dá říct,
že nahrazuje dříve používané číslo karoserie ( rámu ). První tři znaky
označují výrobce. Vždy . TMB – Škoda , ZFA – Fiat , WFO – Ford, atd . Přes
další doporučení , co by mněl VIN obsahovat na dalších pozicích , se drtivá
většina výrobců řídí podle svého . VW tam práskne ZZZ , Fiat OOO a pod . I
tak se z VINu dá vyčíst poměrně hodně . Například koupíte li si Forda Fiestu
a VIN začíná VSA , vězte , že byl vyroben ve Španělsku a ne v SRN . Tak jako
Nissan Primera která začíná SJN má svůj původ v Anglii a ani netuší , že
nějaké Japonsko vůbec existuje . Vyměníme li si dnes karoserii na svém
starém autě za jinou , z jiného vozu , nesmíme se divit , že nám úřad tuto
karoserii takzvaně nepřepíše , jak tomu bylo dřív , ale pošle nás úředně
vyrazit náš původní VIN . I když s jinou karoserií , máme stále stejné
vozidlo . A tedy stejný VIN . |
Číslo motoru -
Výrobní číslo motoru . Dnes snad největší problém . Přestože se podle zákona
56 neregistruje , tak u vozidel přihlášených dříve ( a je li uvedeno v TP )
stále platí . Přitom máme li v TP číslo motoru uvedené , můžeme si nechat
udělat tzv výmaz . Úředník vezme tužku , číslo škrtne a úkon zpečetí
razítkem . A ejhle , číslo motoru přestalo existovat . Většinou k tomu ale
požadují evidenční kontrolu . Sám ten systém nechápu . Záludnost toho
neexistujícího čísla tkví v tom , že většina lidí si tím pádem myslí motor
jako motor . A pak ten , kdo má doma nějakou tu západní šunku po smrti si
myslí , že když za 300 Euro koupí venku to samé a dokonce taky třeba
dvoulitra , že bude bez problémů . Svůj omyl bohužel zjistí až k tomu
zaplatí 8000,- za odtahovku a jde toho nového fešáka zlegalizovat . Má totiž
jiný typ motoru . |
Typ motoru - Typ
motoru neznamená 1300 nebo dvoulitra, ale konkrétně tuto 1300. Například Felicie.
Tam jsou |
třináctistovky hned 4 typy . 781.135 B , 781.135 M ,
781.136 B a 781.136 M . Povolí Vám dát motor M ( multipoint ) místo B (
bezolovnatý ) protože má lepší emise , ale ne naopak . Stejně tak Vám
nepovolí 136 za 135 , protože tam je rozdíl 10 kW ve výkonu . A tak nějak je
to u všech výrobců . Takže pozor . máme li český techničák , je dobré
nejprve zjistit ( na úřadě , u prodejců ) jaké typy motorů jsou záměnné a
teprve potom vrážet stovky Eur za zánovní vozy . |
Stanice technické kontroly
- To je ten odporný barák , který na jedné straně auta polyká a na druhé je
plive ven bez známek
|
|
PTP
- Pravidelná technická prohlídka . O tom si povíme ve třetím článku . |
EK
- Evidenční kontrola . O tom si povíme příště . |
ME
- Klasické měření emisí |
Emisní test
- Měření emisí při simulované jízdě . |
Přestavba
- Taková úprava vozidla , která vyžaduje změnu v některých údajích v TP
.
|
Například změna kategorie vozidla . Z M1 na
N1 , ze sanitky na obytný apod .
|
|
Zkušební
stanice
- STK která má oprávnění vystavovat
technické protokoly k |
dovozům, přestavbám a pod. |
Pověřená
zkušebna - To je místo, kam musíme , dovezeme li si z ciziny
vozidlo které |
nemá globální homologaci a od jehož 1.
registrace a odhláškou uběhlo více než 8 let . |
|
Takhle nějak vypadá situace ze zákona .
Znáte li případy , kdy tomu tak není , kdy byla situace k držiteli vozidla
liberálnější , nedivte se a nespoléhejte se na to , že se to povede i |
Vám . Snad v každém větším městě jsou kouzelníci , kteří
, když to trochu přeženu , postaví na papíry stodvacítky třeba naftový Mondeo . |
Příště tedy , jak bude po večerech trochu
času něco sesmolit , |
se budeme věnovat evidenčním kontrolám. |
|
|
Poznámka admina |
K případným dotazům na Petra využijte
prosím možnost vložení komentáře přímo pod článek. |
|