STK - strašák nebo pomocník

I. část

     
     STK - Stanice technické kontroly . Většinou nenáviděná , zhruba 50 metrů dlouhá budova s velkými vraty na začátku a na konci . Všichni tam jednou za čas musíme . Někdo častěji , někdo jednou za pár let . Já každý den , protože tam pracuju , taxikáři , saniťáci a jiní podobní jednou za rok a ostatní jednou za dva až čtyři roky , to podle toho , jaké a jak staré vozidlo mají . A protože z vlastních zkušeností vím , že kolem STK je řada nejasností , dohadů a nevědomostí , rozhodl jsem se po majlové poradě s Generálem , pokusit se tyto a podobné věci vyjasnit , popřípadě poradit
     V tomto prvním povídání si řekneme něco o legislativě a terminologii vztahující se k vozidlům a STK , vysvětlíme si pojmy a průjmy , ve druhém přijdou na řadu evidenční kontroly a ve třetím něco o pravidelných technických prohlídkách samotných. A aby to nebylo moc nezajímavé
vynechám v tom povídání traktory , autobusy apod a soustředím se na to , co máme většinou doma . Motorky , osobní auta , přívěsy , popřípadě dodávky . Stejně tak terminologii se pokusím trochu zlidštit . Bude li se někomu zdát nelogické co píšu , vězte že i já mám podobné smýšlení a nehlásám tady svůj názor , ale tak praví zákon .
   Alfou i omegou všeho kolem STK je zákon č. 56 z roku 2001 , s platností od 1.7.2001 a na něj navazující prováděcí vyhlášky . Nejsem právník a neznám doslovné znění jiných zákonů , přesto ale tvrdím , že zákon 56 je paskvil , jaký se už dlouho nepodařilo schválit . Během půl roku jeho platnosti ho bylo potřeba dvakrát novelizovat , aby to vůbec mohlo fungovat . Jako příklad uvedu . Měření emisí se provede 1 měsíc před pravidelnou technickou prohlídkou . Ne minimálně měsíc , ne maximálně měsíc . Ale měsíc . To by znamenalo , že když třeba 10.3. udělám emise , tak 10.4. půjdu na STK . Když mi to z jakéhokoliv důvodu nevyjde , tak

11.4. by mě už na STK nesměli vzít protože nemám měření emisí staré měsíc a já si musím  
absolvovat znovu emise abych mohl doufat , že to 11.5. vyjde . Když se na to tenkrát poukazovalo , tak došel z ministerstva dopravy papír , že ZÁKON TÍM MÁ NA MYSLI , že emise nesmějí být starší jak 1 měsíc . Žijeme holt v zajímavém státě . U nás nemyslí zákonodárci ale přímo zákony samy .
   Ale konec legrace , bavme se konkrétně a od začátku . Začněme s terminologií ať víme o čem je vlastně řeč. Začněme vozidly . S jakými jezdíme ? Ty se dělí na několik kategorií .

   Kategorie     
  L Motocykly , tříkolky
  M

Vozidla určená pro přepravu osob

  N Vozidla určená pro přepravu nákladů
  O

Přípojná vozidla

Rozpitváme li tyto kategorie dále , dostaneme se k tomuto dělení

  L A Prdifuky sólo do 50 ti kubíků a 50 ti kilometrů / hod  
  L B Totéž , ale tříkolky ( v životě jsem něco takového neviděl  )  
  L C

Sem patří to , co se nevejde do prdifuků . Naši miláčci

 
  L D Tříkolky nad 50 kubíků  

Dříve se tato kategorie dělila na L 1 , L 2 a dále , ale změna je život . Máme L A , L B atd .

  M 1 Osobáky do 9 ti míst včetně řidiče . Dříve ještě platilo do 3,5 tuny , ale to bylo zrušeno . Asi kvůli Hummerům . Ty mají tuny 4 .
  N 1

Náklaďáky do celkové hmotnosti 3,5 tuny . Většinou dodávky .

 
  O 1 Couráky  do 750 kg celkové hmotnosti  
   Další důležité zkratky a výrazy :

   TP - Technický průkaz  - nejdůležitější doklad k vozidlu , ze kterého se dá vyčíst mnohem víc , než si většina

lidí myslí . O tom si povíme více v části o evidenčních kontrolách .

   ORV - Osvědčení o registraci , dříve OTP , osvědčení o technickém průkazu . Laminovaná kartička s

výpisem nejdůležitějších údajů o vozidle . Ta , kterou se prokazujeme při silniční kontrole .

   RZ - Registrační značka , dříve SPZ , státní poznávací značka . Asi netřeba dalšího vysvětlování .

   TRZ - Tabulka registrační značky . To je ten plech na kterém je namalovaná RZ .

   VIN - Vehicle Identification Numero .  Identifikační číslo vozidla . Sedmnáctimístná soustava  písmen a čísel.

Nahrubo se dá  říct, že nahrazuje  dříve používané  číslo  karoserie ( rámu ). První tři znaky označují výrobce. Vždy . TMB – Škoda , ZFA – Fiat , WFO – Ford, atd . Přes další doporučení , co by mněl VIN obsahovat na dalších pozicích , se drtivá většina výrobců řídí podle svého . VW tam práskne ZZZ , Fiat OOO a pod . I tak se z VINu dá vyčíst poměrně hodně . Například koupíte li si Forda Fiestu a VIN začíná VSA , vězte , že byl vyroben ve Španělsku a ne v SRN . Tak jako Nissan Primera která začíná SJN má svůj původ v Anglii a ani netuší , že nějaké Japonsko vůbec existuje . Vyměníme li si dnes karoserii na svém starém autě za jinou , z jiného vozu , nesmíme se divit , že nám úřad tuto karoserii takzvaně nepřepíše , jak tomu bylo dřív , ale pošle nás úředně vyrazit náš původní VIN . I když s jinou karoserií , máme stále stejné vozidlo . A tedy stejný VIN .

   Číslo motoru - Výrobní číslo motoru . Dnes snad největší problém . Přestože se podle zákona 56 neregistruje , tak u vozidel přihlášených dříve ( a je li uvedeno v TP ) stále platí . Přitom máme li v TP číslo motoru uvedené , můžeme si nechat udělat tzv výmaz . Úředník vezme tužku , číslo škrtne a úkon zpečetí razítkem . A ejhle , číslo motoru přestalo existovat . Většinou k tomu ale požadují evidenční kontrolu . Sám ten systém nechápu . Záludnost toho neexistujícího čísla tkví v tom , že většina lidí si tím pádem myslí motor jako motor . A pak ten , kdo má doma nějakou tu západní šunku po smrti si myslí , že když za 300 Euro koupí venku to samé a dokonce taky třeba dvoulitra , že bude bez problémů . Svůj omyl bohužel zjistí až k tomu zaplatí 8000,- za odtahovku a jde toho nového fešáka zlegalizovat . Má totiž jiný typ motoru .

   Typ motoru - Typ motoru neznamená 1300 nebo dvoulitra, ale konkrétně tuto 1300. Například Felicie. Tam jsou

třináctistovky hned 4 typy . 781.135 B , 781.135 M , 781.136 B a 781.136 M . Povolí Vám dát motor M ( multipoint ) místo B ( bezolovnatý ) protože má lepší emise , ale ne naopak . Stejně tak Vám nepovolí 136 za 135 , protože tam je rozdíl 10 kW ve výkonu . A tak nějak je to u všech výrobců . Takže pozor . máme li český techničák , je dobré nejprve zjistit ( na úřadě , u prodejců ) jaké typy motorů jsou záměnné a teprve potom vrážet stovky Eur za zánovní vozy .

   Stanice technické kontroly - To je ten odporný barák , který na jedné straně auta polyká a na druhé je plive ven bez známek   

   PTP - Pravidelná technická prohlídka . O tom si povíme ve třetím článku .

   EK - Evidenční kontrola . O tom si povíme příště .

   ME - Klasické měření emisí

   Emisní test - Měření emisí při simulované jízdě .

   Přestavba - Taková úprava vozidla , která vyžaduje změnu v některých údajích v TP .

Například změna kategorie vozidla . Z M1 na N1 , ze sanitky na obytný apod .

   Zkušební stanice - STK která má oprávnění vystavovat technické protokoly k

dovozům, přestavbám a pod.

   Pověřená zkušebna - To je místo, kam musíme , dovezeme li si z ciziny vozidlo které
nemá globální homologaci a od jehož 1. registrace a odhláškou uběhlo více než 8 let . 
   Takhle nějak vypadá situace ze zákona . Znáte li případy , kdy tomu tak není , kdy byla situace k držiteli vozidla liberálnější , nedivte se a nespoléhejte se na to , že se to povede i
Vám . Snad v každém větším městě jsou kouzelníci , kteří , když to trochu přeženu , postaví na papíry stodvacítky třeba naftový Mondeo .
   Příště tedy , jak bude po večerech trochu času něco sesmolit ,
se budeme věnovat evidenčním kontrolám.
 

Petr Brno

   Poznámka admina
   K případným dotazům na Petra využijte prosím možnost vložení komentáře přímo pod článek. 

Text : Petr    
I. část článku :
II. část článku :
III. část článku :
Foto : Petr a Internet   spojení na autora článku

Zpět do článků : Konkrétmě :   

 

 
Vladimír (154.58) 02.03.2005 10:09
Dík za zajímavé informace, ale mám dotaz jak často musíme do STK a na enise s motorkou? Mám novou (kategorie LC - to je co - cha cha) a měl bych jít po 2 letech (mám to v papírech) nebo až po 4 letech???
PetrCRF (62.54) 22.12.2005 19:04
Zažil jsem tě na STK vTišnově,a řeknu ti,že to co píšeš tu,a děláš tam,je nebe a dudy.Tady svátý muž,tam nafoukaný ignorant.Když tě klepl kufr mého auta po hlavě,tak jsi mě vyhodíl za špatný čep řízení.Po týdnu jsem u tebe se stejným čepem prošel.No co,asi jsi se dobře vyspal.
Petr Brno (karneval.cz) 27.12.2005 23:09
Petře CRF . Rozhodl ses mě , tady na webu , před mými kamarády i cizími lidmi zostudit . Nevím co Tě k tomu vede , ale dle mého názoru to děláš špatně . Píšeš , tady svatý muž . Ne , nejsem svatý a ani jsem to nijak nenaznačil . Jen jsem k 1400 finančně trochu podpořil , poradil kamarádům i cizím několika , po večerech napsanýma článkama a zorganizoval pár vyjížděk . Nevšiml jsem si , že by nějaký Petr CRF toho udělal pro k 1400 víc . Dokonce jsem nikde žádného Petra CRF na webu nenašel . A to je právě ta Tvoje největší chyba . Jsi asi někdo úplně jiný a pliveš po mně anonymně . Sám určitě chápeš , že proti tomu se nedá bránit . Takže , jde li Ti opravdu o tu spravedlnost , napiš do dalšího příspěvku svoje jméno a kontakt na sebe a můžeme si tu Tvoji údajnou návštěvu na STK vyjasnit osobně . Rád přijedu , asi nebydlíš daleko . Na další anonymy ( i telefonické ) už reagovat nebudu . Petr Brno
Pavel, Vyškov (97.73) 03.08.2006 20:04
co se kontroluje na stk na motocyklu (mám simson 50 ccm) a nevím na co se zaměřit
Petr Brno (karneval.cz) 08.08.2006 00:35
Co se dá : čísla , pneu , světla , brzdy atd
moto.g@atlas.cz (iol.cz) 18.08.2006 09:25
zdravim chtel bych se optat pri prestavbe moto daji se nejake zmeny zapsat do tp nebo nedaji myslim treba rozmery kol jiny motor atd dekuji glatt
Petr Brno (karneval.cz) 20.08.2006 19:59
S mou odpovědí asi hochu nebudeš spokojen , ale tak to je . Změny v TP zapisují úředníci na odborech dopravy . Ne STK . Takže vše závisí na úředníkovi . A tak co pro někoho jde , pro jiného nejde . A někomu třetímu stačí doložit potvrzení od akrediťáka . Takže zeptej se na úřadě . Dopadneš li špatně , obrať se na nějakého dovozce nebo bazaristu , který je tam jako doma . Bude to dražší , ale třeba to půjde . Čus Petr
Daniel (eurotel.cz) 22.09.2006 00:08
Dobry den pan,chci se zepat,dovezl jsem si na české papíry ze SRN ford mondeo 2.0 r.v.1993 a jedinej problem je že ty české papíry jsou pro vůz Hatchback a ja jsem si dovezl vůz v sedanu takže jaký problém bude pro vyražení mého (VINU) do karosérie?Předem děkuji...
Petr Brno (ycnega.cz) 22.09.2006 08:59
Danieli , úplně stejná odpověď jako ta moje o číslo výš ze dne 20,08. Jestli ale máš k tomu novýmu Mondeu originál TP z Německa a je tam vyznačeno německé národní schválení , můžeš to dnes postavit na čísla jako normální dovoz . Petr Brno
Martin (207.129) 19.05.2008 09:35
Dobry den,chci se zeptat ,pred casem mi menili motor,bohuzel po vymene jsem zjistil ze motor ma vybrousene cislo ,ale typ tam je neposkozeny Automobil je Ocatvia privezena z SRN ,rv 2001 v TP cislo neni ale na prvni Technicke napsali cislo do karticky emisi nechapu kde ho vzali , Myslite ze ho opsali primo na motoru - je opravdu dost spatne pristupne ? Muzu mit nejaky problem s dalsi STK ? Predem dekuji
Petr Brno (karneval.cz) 21.05.2008 23:01
Martine řekl bych , že ti co Ti měnili ten motor , předem věděli proč vybrousit číslo . Je to takové jednoznačné znamení , že ten motor i s autem někdo oplakává . Avšak , máš li nový TP kde není číslo motoru ( ne typ ) už uváděno , nebo starší TP a číslo motoru úředně vymazáno , máš dost velkou pravděpodobnost , že to nikdo ( ani na STK ) hledat nebude . Je to ale jenom teorie . Máš li v TP číslo motoru uvedeno , zkus tedy aspoň na ty měniče , udělat bububu , aby Ti zařídili tzv výmaz z TP .
Martin (207.129) 22.05.2008 08:44
Petre - diky moc za odpoved Mam novy TP, kde cislo uvedene neni, nastesti Tak doufam ,ze nebude problem pri dalsi navsteve STK Martin
Martin (207.129) 22.05.2008 12:06
Petre prosim Te jeste me napada pokud by opravdu na STK chteli najit cislo motoru a zjistili by ,ze je vybrousene jake hrozi postihy ? diky moc Martin
Petr Brno (karneval.cz) 22.05.2008 21:08
Martine , nikdo z nás neví kdo to tady bude číst . Takže jediná správná odpověď je . Jakákoliv dodatečná změna identifikátorů na vozidle je problém . Druhá věc je , že co není třeba kontrolovat , se nekontroluje .
Martin (207.129) 23.05.2008 06:40
Rozumim a jeste jednou dik M
MN (siemens.de) 28.05.2008 13:26
Povolí Vám dát motor M ( multipoint ) místo B ( bezolovnatý ) protože má lepší emise , ale ne naopak Zaprvé, vícebod místo jednobodu nepovolí (není povoleno zaměňovat motory s různými emisními systémy), zadruhé B není bezolovnatý :))) ale BMM (Bosch Mono Motronic).
Jakub (casablanca.cz) 10.09.2008 16:10
Ahoj, měl bych dotaz. Dnes jsem jel na EK (koupil jsem auto - Škoda 130 Rapid - a tak ho potřebuju na sebe přihlásit). Ale na EK mě vyhodil, že mi prý EK nedá, protože auto nevyhovuje technickému stavu. Vyhodil mě kvůli pneu (které jsou mimochodem zapsány v pořádku v TP 165/70), dále za podložky, volant, jiné dedačky a za to, že SPZ je na zadním nárazníku (opatřená osvětlením) a ne na zadním čele auta. Je tohle normální, nebo jsem jen (doufám) narazil na divnou stanici? Teď vlastně ani nemůžu přihlásit auto na sebe...? Co mám dělat?
Jura (eurotel.cz) 29.10.2008 20:52
Zdravím, koupil jsem Škodu pick-up. Auto bylo v parádním stavu a v té eufórii jsem se nekouknul na číslo a typ motoru. Pouze na vin. Jel jsem s ním na evidenčku a tam jsme zjistili, že číslo motoru je jiné a u typu přebývá písmeno E (135E), i když je tam obyčejnej karburátor. Existuje nějaká legální cesta, jak to vše dát do pořádku? Auto je opravdu pěkné a nechce se mi ho dávat zpět majiteli. Předem děkuji za odpověď
Standa (35.98) 07.05.2009 15:04
Dobrý den, vyhodili mě z STK, že mám první část VINu raženou nestandartně. Jedná se o číslo, které je obecné pro všechny Škody 130 Rapid a to další specifické je tam originál. Všude jinde též originál. Nevím kdo to tam zbytečně dorazil. Co mám dělat? Auto není ani kradené ani skládané, koupil si ho v roce 87 můj dědeček a tak auto zůstalo v původním stavu až do dnes. Děkuji.
Petr Brno (129.144) 12.05.2009 22:34
Stando , tady je těžko radit . VIN jsem neviděl nemůžu posoudit . Asi nejlepší by bylo , kdyby ses stavil na úřadě na odboru dopravy s protolem a svým vysvětlením , ať Ti oni poradí co s tím ( zápis do TP , vyjádření Škodovky apod ? ) . Každý úřad přece jen postupuje po svým . Rozhodně nejezdi na jinou STK , tam Tě nemůžou vzít , protože systém to dnes neumožňuje . Petr
Standa (35.98) 25.05.2009 10:37
děkuji
Denny (225.154) 19.12.2011 11:58
Zdravím Petře. Mám dotaz z jiného soudku, snad to nevadí. Klouže mi na VLku spojka a v servise mi poradili, že než budu měnit spojku, možná by stačilo, pokud je spojka ještě živá, dát hustší olej 20W50. Moc se mi do toho nechce, jednou je psáno 10W40, tak nevím. Máš na toto názor, nebo zkušenost, Díky za odpověď. Denny
kulisek (inethome.cz) 06.02.2014 21:06
Zdravím neprošel jsem kvůli pneu zimaky jsem nameřil jen 4.5mm
Petr Brno (upcbroadband.cz) 11.02.2014 17:55
Žeň to klidně až na ministerstvo . Na STK min 1,6 mm .
zeleznykon (chello.sk) 15.02.2014 00:01
Minimálna hĺbka dezénu pre osobné automobily je podľa zákona 1,6 mm. Čo sa týka bezpečnosti – u zimných pneumatík sa nedoporučuje jazdiť na dezéne pneumatiky zjazdenom pod 4 mm. Naopak, takéto ojazdené pneumatiky je vhodné dojazdiť v letnom období, kedy nie je požiadavka na hĺbku dezénu taká prísna /pozor však na miernu zmenu jazdných vlastností - auto na čisto suchom povrchu viac "pláva"/. Aj u letných pneumatík sa nedoporučuje hĺbka dezénu menej ako 3 mm, bolo dokázané výrazné zhoršenie jazdných vlastností, najmä na mokrom povrchu.
Pepa (tmcz.cz) 01.12.2015 13:23
Zdravím, mám na HD laďáky, původní světlomet a tachmetr v mílích ( dovoz USA ). Musím vše vyměnit, aby splňoval při STK normy EU. Děkuji
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser