|
Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké
hodně špatné zkušenosti..... |
|
Ptejte se raději : "co dělat
aby ....." |
|
Když to nejede... část III. -
dobíjení |
|
|
|
|
Pokud očekáváte od dnešního článku odborné pojednání o
systému dobíjení budete zřejmě zklamáni neboť dnešní téma je úzce zaměřené
pouze na regulátor dobíjení přesněji řečeno na výměnu vadného originálu za
náhražku. V úvodu si ale řekněme alespoň několik všeobecných informací.
|
|
Usměrňovač
- regulátor dobíjení |
|
Úlohou usměrňovače - regulátoru dobíjení je usměrnit střídavý proud
alternátoru na stejnosměrný a regulovat výkon dodávaný z alternátoru do
palubní sítě motocyklu (světla, zapalování ...) a zároveň dobíjí
akumulátor. Regulátory lze třídit do několika následujících kategorií
|
|
A) dle počtu fází - jsou většinou 1-fázové nebo 3-fázové.
Jednofázové alternátory a tím i regulátory jsou
obvykle u menších motocyklů s menší elektrickou spotřebou |
|
|
(bez startéru, s nezávislým
zapalováním....). Třífázové alternátory bývají naopak na
větších motocyklech, kde se předpokládá i větší spotřeba elektrické
energie. |
B) dle typu alternátoru - jsou regulátory pro
alternátory s permanentními
magnety a pro alternátory s vnějším buzením.
Naprostá většina motocyklů používá alternátor s permanentními
magnety |
C) dle principu regulace - jsou
regulátory zkratové a propustné. Naprostá většina japonských
motocyklů používá zkratové regulátory. Evropské motocykly však v mnoha
případech používají regulátory propustné. |
D) dle principu chlazení - jsou
regulátory chlazené vlastním chladičem a regulátory využívající chlazení o
jinou část motocyklu - například o rám. |
E) dle počtu vývodů - jsou zkratové třífázové
regulátory buď pěti-vývodové nebo šesti-vývodové. Tři vodiče jsou fáze
alternátoru, jeden je zem a poslední je výstup do sítě motocyklu. Případný
šestý vodič ("měření") slouží k eliminaci možných úbytků napětí na
vodičích (slouží tedy pro zapojení ampérmetru - pokud jej motocykl má) |
Myslím si že toliko by úvodem úplně
stačilo a tuto část článku jsem uvedl hlavně kvůli tomu, aby jste si
uvědomili, že "krabička" o které se většinou dozvíte až když přestane
fungovat a kterou v drtivé většině nazýváme regulátor dobíjení má nejen
další naprosto nezbytnou funkci (usměrňování střídavého proudu na
stejnosměrný), ale i celou řadu variant - což si myslím je nyní již
každému o mnoho jasnější. |
Vzhledem k tomu, že ty tam jsou doby kdy
měl regulátor dobíjení akumulátoru snadno odnímatelné víčko a bylo možné
jej nejen opravit, ale v omezeném rozsahu i jeho parametry "doladit"
opusťme tedy tuto teorii neboť regulátory současné generace jsou zalité a
dá se říci - prakticky nerozebíratelné což pro nás tedy obnáší podstatné -
nelze je opravit a v případě poruch se musíme poohlédnout po novém. Cest
není mnoho a dá se říci že můžeme A) objednat originální B)
najít plnohodnotnou náhražku - ovšem zde většinou nastane situace, kdy
jsme sice ušetřili poměrně velkou částku peněz a možná i času při čekání
na dodávku originálního dílu, ale problém nastane s jeho upevněním na
stroj, neboť každá fy. vyrábějící motocykly řeší uchycení po svém. |
Dalo by se říci že jsme se konečně
prokousali k jádru pudla - tedy k hlavnímu tématu tohoto článku avšak
dovolím si ještě naprosto nezbytnou a velmi důležitou vsuvku. |
Cesta nejmenšího odporu
: |
pro toho kdo sleduje pravidelně tyto
články bude možná již tato mnou velmi používaná fráze znít hodně otřepaně,
avšak neodpustím si jí ani dnes neboť to - že vám stroj nedobíjí nemusí
znamenat, že vám odešel regulátor a mohlo by se vám velice snadno stát, že
si za nemalý peníz pořídíte nový regulátor a poté zjistíte, že je dobíjení
stále |
nefunkční neboť regulátor je jen jednou částí velni
složitého celku. Vynechám li možné problémy v kabeláži je zde další
možnost a to ta - že vám například odešla do věčných lovišť jedna z
cívek alternátoru a tak jako vždy doporučuji ještě před tím nežli
začnete cokoli rozebírat a zcela zbytečně kupovat - jít cestou
nejmenšího odporu. Co to v našem případě znamená? Prověřit kabeláž a poté
- pokud máte možnost zapůjčit si 100% funkční regulátor a zapojit jej na
váš stroj. Tato akce není nikterak složitá neboť regulátor je do kabeláže
zapojen pomocí zásuvky a tuto akci musí zvládnout každý průměrně zdatný
motorkář bez potřeby jakéhokoli speciální nářadí. |
|
zástrčka regulátoru |
Pokud jsme si již zcela jisti, že příčinou
špatné funkce dobíjení je regulátor položíme si zcela zásadní otázku -
proč došlo k jeho poškození. Může se nám totiž velice snadno stát, že
pokud příčinu neodstraníme dojde ve velmi krátkém čase k jeho opětovnému
poškození. Nejčastější příčinou bývá jeho nesprávné umístění (vystavení
enormním teplotám z důvodů nedostatečného chlazení), trvalý zkrat na
palubní síti, nevhodný akumulátor atd...... Samozřejmě je též možné, že
regulátor odešel prostě proto - že skončila jeho životnost neboli "uštván léty" (z maďarštiny
:-)) |
Jestliže jsem tedy příčinu odstranili nebo
již máme jistotu, že poškození nastalo ukončením vlastní životnosti dílu,
můžeme přistoupit k fyzické výměně, která není nikterak složitá pokud máte
originální díl. Jestliže jste vak koupili |
náhražku (byť velmi kvalitní) zřejmě se
dostanete - jak již bylo avizováno do problémů s upevněním na stroj.
|
|
Vzhledem k tomu, že toto byl i můj případ
nafotil jsem a v mini sérii fotografií uvádím jedno z možných řešení.
Netvrdím, že je to jediné řešení kterým lze regulátor na stroj upevnit a
je dost možné že někdo z vás již tuto záležitost "ošefoval" na podstatně
lepší úrovni, avšak vzhledem k nenáročnosti na výrobu, materiál a zručnost
by mělo být toto řešení schůdné pro drtivou většinu z vás a vzhledem k
poměrně velmi pevnému uchycení též použitelné pro stroje |
nejrůznějších modelů ale i kategorií. |
foto č.1 |
|
|
|
Pokud se
podíváte na snímek č.1 bude vám již problém jasný. Vlevo dole
je originální regulátor jenž má upevňovací body a vpravo nahoře
(sice velmi kvalitní) univerzální zkratový usměrňovač - regulátor
dobíjení pro alternátory s permanentními magnety, ovšem bez jakékoli
možnosti uchycení na stroj. Jedinou šanci pro upevnění (tedy pokud
jej nechcete na stroj upevnit elektrikářskou zdrhovací
|
foto č.2 |
foto č.3 |
páskou a já doufám, že
nechcete
)
skýtá poměrně hluboká |
|
horizontální drážka na bocích regulátoru (na snímku
č.1 na tuto drážku ukazuje šipka). Popisovat dále výrobu držáku by
bylo myslím zbytečné neboť finální podoba se stejně bude stroj od stroje
lišit. Myslím tedy že bohatě coby |
inspirace poslouží další dva přiložené snímky č.2 +
3 s krátkým komentářem. |
foto č.4 |
Pokud nemáte zkušenost s ohýbáním plechu
doporučuji udělat si nejprve z klasické čtvrtky něco co by se dalo nazvat
šablonou a tuto poté přenést na plech. Rovněž ohyby dělejte s rozvahou
neboť pokud si např. uděláte nejprve ohyb B) bude se vám
později ohyb A) dost složitě dělat. Rovněž boční zarážky viz.
snímek č.3 není možné ohnout na obou stranách ještě před osazením
regulátoru - ale toto vše jsou věci, které myslím z přiložených snímků
dost jasně vyplívají a tak pouze dodám, že na zhotovení tohoto držáku je
vhodné použít antikodový plech čímž si značně ušetříte práci
(lakování). Pro potřebu tohoto držáku bohatě postačí |
|
plech o síle 1 až 1,2mm. Pevně věřím, že nemusím
připomínat řemeslnou, takřka povinnost - kterou je odjehlení všech ostrých
hran (na snímku č.3 toto ještě není provedeno). Rovněž je
žádoucí ještě před vlastním osazením regulátoru do držáku - držák nejprve
zkušebně upevnit na stroj. Pokud je vše OK pak není od věci do horizontální
drážky regulátoru (ještě před nasunutím na držák) nanést "housenku"
silikonu (vzhledem k vysokým teplotám je nutné použít silikon kterým se
přetěsňují motory). Zamezí se tím chvění (a potažmo "drnčení")
regulátoru v držáku. |
Elektrické zapojení : |
je velice jednoduché a pokud se budete
řídi pokyny výrobce viz. snímek č.4 nemůže nastat nejmenší problém.
Navíc výrobce dodává k tomuto regulátoru i velmi kvalitní zástrčku
(samce - není zkompletován - kompletaci si velice jednoduše provedete dle
potřeb vašeho stroje) jenž by měla pasovat na drtivou většinu
současných strojů. Pokud by nepasovala nebo v případě, že již před vámi
někdo tento spoj zbastlil - napojil "natvrdo" bez možnosti rozpojení je v
kompletu též zásuvka (samice) takže během okamžiku si můžete
zkompletovat velice kvalitní rozebíratelný spoj viz. snímek svrchu uvedený
:
zástrčka regulátoru. |
V závěru |
dnešního článku snad jen dvě
poznámky. Nemá smysl připomínat, že el. soustava je jedním z velmi častých
zdrojů znepojízdnění stroje a pokud nenastartujete skutečně začněte hledat
poruchu u zdroje - tedy u akumulátoru neboť |
to - že
není nabitý nemusí bezpodmínečně znamenat poruchu regulátoru. No a ta
druhá poznámka? Určitě vás bude zajímat cena a výrobce zde uvedené
universální náhražky. Pak tedy vězte, že cena je vcelku přijatelných 2.500,- Kč a
tento produkt vyrábí a dodává fy. : |
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
1)
Nabíjení - AKU |
IgniTech z
Přelouče |
|
2)
Zásuvka DIN 12V |
|
|
|
|