Motto : "co dělat když ...." je otázka kterou klademe až po nějaké hodně špatné zkušenosti.....
  Ptejte se raději : "co dělat aby ....."
   Když to nejede... část III. - dobíjení

     Pokud očekáváte od dnešního článku odborné pojednání o systému dobíjení budete zřejmě zklamáni neboť dnešní téma je úzce zaměřené pouze na regulátor dobíjení přesněji řečeno na výměnu vadného originálu za náhražku. V úvodu si ale řekněme alespoň několik všeobecných informací.

Usměrňovač - regulátor dobíjení

     Úlohou usměrňovače - regulátoru dobíjení je usměrnit střídavý proud alternátoru na stejnosměrný a regulovat výkon dodávaný z alternátoru do palubní sítě motocyklu (světla, zapalování ...) a zároveň dobíjí akumulátor. Regulátory lze třídit do několika následujících kategorií
  A) dle počtu fází - jsou většinou 1-fázové nebo 3-fázové. Jednofázové alternátory a tím i regulátory jsou obvykle u menších motocyklů s menší elektrickou spotřebou
(bez startéru, s nezávislým zapalováním....). Třífázové alternátory bývají naopak na větších motocyklech, kde se předpokládá i větší spotřeba elektrické energie.
B) dle typu alternátoru - jsou regulátory pro alternátory s permanentními magnety a pro alternátory s vnějším buzením. Naprostá většina motocyklů používá alternátor s  permanentními magnety
C) dle principu regulace - jsou regulátory zkratové a propustné.  Naprostá většina japonských motocyklů používá zkratové regulátory. Evropské motocykly však v mnoha případech používají regulátory propustné.
D) dle principu chlazení - jsou regulátory chlazené vlastním chladičem a regulátory využívající chlazení o jinou část motocyklu - například o rám.
E) dle počtu vývodů - jsou zkratové třífázové regulátory buď pěti-vývodové nebo šesti-vývodové. Tři vodiče jsou fáze alternátoru, jeden je zem a poslední je výstup do sítě motocyklu. Případný šestý vodič ("měření") slouží k eliminaci možných úbytků napětí na vodičích (slouží tedy pro zapojení ampérmetru - pokud jej motocykl má)
   Myslím si že toliko by úvodem úplně stačilo a tuto část článku jsem uvedl hlavně kvůli tomu, aby jste si uvědomili, že "krabička" o které se většinou dozvíte až když přestane fungovat a kterou v drtivé většině nazýváme regulátor dobíjení má nejen další naprosto nezbytnou funkci (usměrňování střídavého proudu na stejnosměrný), ale i celou řadu variant - což si myslím je nyní již každému o mnoho jasnější.
   Vzhledem k tomu, že ty tam jsou doby kdy měl regulátor dobíjení akumulátoru snadno odnímatelné víčko a bylo možné jej nejen opravit, ale v omezeném rozsahu i jeho parametry "doladit" opusťme tedy tuto teorii neboť regulátory současné generace jsou zalité a dá se říci - prakticky nerozebíratelné což pro nás tedy obnáší podstatné - nelze je opravit a v případě poruch se musíme poohlédnout po novém. Cest není mnoho a dá se říci že můžeme A) objednat originální B) najít plnohodnotnou náhražku - ovšem zde většinou nastane situace, kdy jsme sice ušetřili poměrně velkou částku peněz a možná i času při čekání na dodávku originálního dílu, ale problém nastane s jeho upevněním na stroj, neboť každá fy. vyrábějící motocykly řeší uchycení po svém.
   Dalo by se říci že jsme se konečně prokousali k jádru pudla - tedy k hlavnímu tématu tohoto článku avšak dovolím si ještě naprosto nezbytnou a velmi důležitou vsuvku.
   Cesta nejmenšího odporu :
   pro toho kdo sleduje pravidelně tyto články bude možná již tato mnou velmi používaná fráze znít hodně otřepaně, avšak neodpustím si jí ani dnes neboť to - že vám stroj nedobíjí nemusí znamenat, že vám odešel regulátor a mohlo by se vám velice snadno stát, že si za nemalý peníz pořídíte nový regulátor a poté zjistíte, že je dobíjení stále
nefunkční neboť regulátor je jen jednou částí velni složitého celku. Vynechám li možné problémy v kabeláži je zde další možnost a to ta - že vám například odešla do věčných lovišť  jedna z cívek alternátoru a tak jako vždy doporučuji ještě před tím nežli začnete cokoli rozebírat a zcela zbytečně kupovat - jít cestou nejmenšího odporu. Co to v našem případě znamená? Prověřit kabeláž a poté - pokud máte možnost zapůjčit si 100% funkční regulátor a zapojit jej na váš stroj. Tato akce není nikterak složitá neboť regulátor je do kabeláže zapojen pomocí zásuvky a tuto akci musí zvládnout každý průměrně zdatný motorkář bez potřeby jakéhokoli speciální nářadí.

zástrčka regulátoru

   Pokud jsme si již zcela jisti, že příčinou špatné funkce dobíjení je regulátor položíme si zcela zásadní otázku - proč došlo k jeho poškození. Může se nám totiž velice snadno stát, že pokud příčinu neodstraníme dojde ve velmi krátkém čase k jeho opětovnému poškození. Nejčastější příčinou bývá jeho nesprávné umístění (vystavení enormním teplotám z důvodů nedostatečného chlazení), trvalý zkrat na palubní síti, nevhodný akumulátor atd...... Samozřejmě je též možné, že regulátor odešel prostě proto - že skončila jeho životnost neboli "uštván léty" (z maďarštiny :-))
   Jestliže jsem tedy příčinu odstranili nebo již máme jistotu, že poškození nastalo ukončením vlastní životnosti dílu, můžeme přistoupit k fyzické výměně, která není nikterak složitá pokud máte originální díl. Jestliže jste vak koupili
náhražku (byť velmi kvalitní) zřejmě se dostanete - jak již bylo avizováno do problémů s upevněním na stroj.

   Vzhledem k tomu, že toto byl i můj případ nafotil jsem a v mini sérii fotografií uvádím jedno z možných řešení. Netvrdím, že je to jediné řešení kterým lze regulátor na stroj upevnit a je dost možné že někdo z vás již tuto záležitost "ošefoval" na podstatně lepší úrovni, avšak vzhledem k nenáročnosti na výrobu, materiál a zručnost by mělo být toto řešení schůdné pro drtivou většinu z vás a vzhledem k poměrně velmi pevnému uchycení též použitelné pro stroje
nejrůznějších modelů ale i kategorií.

foto č.1

   Pokud se podíváte na snímek č.1 bude vám již problém jasný. Vlevo dole je originální regulátor jenž má upevňovací body a vpravo nahoře (sice velmi kvalitní) univerzální zkratový usměrňovač - regulátor dobíjení pro alternátory s permanentními magnety, ovšem bez jakékoli možnosti uchycení na stroj. Jedinou šanci pro upevnění (tedy pokud jej nechcete na stroj upevnit elektrikářskou zdrhovací
foto č.2 foto č.3 páskou a já doufám, že nechcete ) skýtá poměrně hluboká
horizontální drážka na bocích regulátoru (na snímku č.1 na tuto drážku ukazuje šipka). Popisovat dále výrobu držáku by bylo myslím zbytečné neboť finální podoba se stejně bude stroj od stroje lišit. Myslím tedy že bohatě coby
inspirace poslouží další dva přiložené snímky č.2 + 3 s krátkým komentářem. foto č.4
   Pokud nemáte zkušenost s ohýbáním plechu doporučuji udělat si nejprve z klasické čtvrtky něco co by se dalo nazvat šablonou a tuto poté přenést na plech. Rovněž ohyby dělejte s rozvahou neboť pokud si např. uděláte nejprve ohyb B) bude se vám později ohyb A) dost složitě dělat. Rovněž boční zarážky viz. snímek č.3 není možné ohnout na obou stranách ještě před osazením regulátoru - ale toto vše jsou věci, které myslím z přiložených snímků dost jasně vyplívají a tak pouze dodám, že na zhotovení tohoto držáku je vhodné použít antikodový plech čímž si značně ušetříte práci (lakování). Pro potřebu tohoto držáku bohatě postačí
plech o síle 1 až 1,2mm. Pevně věřím, že nemusím připomínat řemeslnou, takřka povinnost - kterou je odjehlení všech ostrých hran (na snímku č.3 toto ještě není provedeno). Rovněž je žádoucí ještě před vlastním osazením regulátoru do držáku - držák nejprve zkušebně upevnit na stroj. Pokud je vše OK pak není od věci do horizontální drážky regulátoru (ještě před nasunutím na držák) nanést "housenku" silikonu (vzhledem k vysokým teplotám je nutné použít silikon kterým se přetěsňují motory). Zamezí se tím chvění (a potažmo "drnčení") regulátoru v držáku.
   Elektrické zapojení :
   je velice jednoduché a pokud se budete řídi pokyny výrobce viz. snímek č.4 nemůže nastat nejmenší problém. Navíc výrobce dodává k tomuto regulátoru i velmi kvalitní zástrčku (samce - není zkompletován - kompletaci si velice jednoduše provedete dle potřeb vašeho stroje) jenž by měla pasovat na drtivou většinu současných strojů. Pokud by nepasovala nebo v případě, že již před vámi někdo tento spoj zbastlil - napojil "natvrdo" bez možnosti rozpojení je v kompletu též zásuvka (samice) takže během okamžiku si můžete zkompletovat velice kvalitní rozebíratelný spoj viz. snímek svrchu uvedený : zástrčka regulátoru.
   V závěru
   dnešního článku snad jen dvě poznámky. Nemá smysl připomínat, že el. soustava je jedním z velmi častých zdrojů znepojízdnění stroje a pokud nenastartujete skutečně začněte hledat poruchu u zdroje - tedy u akumulátoru neboť
to - že není nabitý nemusí bezpodmínečně znamenat poruchu regulátoru. No a ta druhá poznámka? Určitě vás bude zajímat cena a výrobce zde uvedené universální náhražky. Pak tedy vězte, že cena je vcelku přijatelných 2.500,- Kč a tento produkt vyrábí a dodává fy. :

Výpis souvisejících článků

1) Nabíjení - AKU
IgniTech z Přelouče 2) Zásuvka DIN 12V

 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

volání naleznete zde - klikni -

 

 

 Zpět do článků : Co dělat ...

       
Ivan Pásler (230.1) 19.02.2007 16:58
Přeji hezké odpoledne,já vím asi že tady nejsem asi přesně kde bych měl hledat pomoc,ale přesto to zkusím.Potřeboval bych prosím nějaký menší alternátorek 12V/10A max 20A.Nevíte o něčem prosím,moc moc děkuji,moc bymi pomohl.Já mám ze škodovky120,ale to je moc moc velký a těžký.I jakoukoliv informaci odměním.Děkuji. Tel.607879460 S pozdravem se loučí Ivan Pásler
rada (upc.cz) 12.04.2010 23:05
hoja, no já nevím, volal jsem do yamahy a origo regulátor stojí 2800,-
Generál (cservis.cz) 13.04.2010 00:18
To - rada : je potřeba si vždy uvědomit, kdy byl článek zveřejněn (tento 05.10.2005) neboť s odstupem času se mění nejen ceny ;-) Je tedy nutné vždy individuelně ceny porovnat - ovšem pro VS 1400 stojí originál (oproti popsanému řešení) i v roce 2010 stále dvojnásobek.
Medved (iol.cz) 09.05.2011 16:57
Tak mi taky chcipnul regulator na Intruderu. Dobra zprava je, ze inzenyri v Prelouci se zamysleli a k regulatoru vam pridaji (krome zasuvky) i pomerne masivni plechovy drzak, za ktery lze regulator prisroubovat na puvodni misto - na kastlik baterky. Jenom je treba prevrtat jeden z otvoru a pouzit srouby s matkama. Cena zustala 2500Kc.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser