|
Ultrazvukové čištění...... |
10.02.2015 |
|
|
|
|
|
Dnešní článek začnu pro mnohé zdánlivě
nesouvisející otázkou. Zkusili jste se někdy zamyslet například nad tím,
proč vámi zakoupený AKU nevydrží to kolik vydržel ten původní když jste si
koupili novou motku (auto). Zdá se to nelogické vždyť jste koupili tu samou
baterku od stejného výrobce jako byla osazená při koupi nového stroje -
přesto vydržela podstatně, ale podstatně méně nežli ta původní. Odpověď není
tak složitá ani tajemná jak by se mohlo zdát. Ba není potřeba ani vymíšlet
nejrůznější konspirace nebo hledat případná "kurvítka". Stačí jít na věc
zcela logicky. Když jste koupily novou motku (auto) bylo vše nové. Tedy
palubní síť včetně všech konektorů, ukostření, alternátoru, regulátoru,
startéru.... No a po těch X_létch provozu se zub času nejen
prokousal na dno životnosti vašeho původního |
|
|
AKU, ale také se dost výrazně "podepsal" na všem co |
jsem svrchu jmenoval. Je tedy vícnežli jasné, že alternátor již nedává to co nový
(opotřebovaná ložiska, uhlíky.....) palubní síť vykazuje vlivem stárnutí
mědi podstavně větší odpor atd atd..... Logicky tedy nově koupený AKU nemůže
vydržet to kolik vám držel ten původní v nově zakoupené motce (autě).
Bohužel obdobné je tomu se spoustou dalších dílů. |
|
Za těch bezmála dvacet let co se věnuji
mašinám v našem stylu jsem si již nejednou říkal. Toto se dá dělat
poslepu. Do určité míry, lépe řečeno - do určitého stáří stroje
ano, Ovšem jak stroje stárnou začínají se objevovat věci s
kterými jsem se dříve nesetkl, ba jsem o nich ani neslyšel a tak je
potřeba hledat stále nová řešení. Jednou z věcí kterou jsem si myslel,
že mám dost dobře zmáknutou je synchronizace. Ovšem jak stroje stárnou
setkávám |
|
foto č.1 |
se stále častěji s tím, že se synchronizace nedaří udělat do stavu |
foto č.2 |
|
:abych mohl říct "máš to v nule". V loňské sezóně jsem měl na
servisu tři stroje, které se nepodařilo seřídit. Lépe řečeno nepovedlo
se to do stavu abych byl spokojen. No a pokud nejsem spokojen tak ten stroj
z dílny zkrátka neodjede. Tušil jsem kde problém hledat. Karbce ven a
kompletně vyčistit klasickým způsobem. Když jsem je vyndával již potřetí
bylo mi jasné, že klasické čištění nepomůže a tak jsem třetí pokus čištění
svěřil ultrazvuku. Upozorňuji, že ty dvě čištění byly provedené opravdu
pečlivě o to víc mně překvapilo když jsem vyděl, co z karbců lezlo - humus. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.3 |
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.9 |
foto č.10 |
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
|
|
|
|
|
|
Přiznávám, že o tomto přístroji jsem slyšel již dávno, ale jak
již bylo z vrchu řečeno - nebyl potřeba. Po této první příhodě se loni
situace opakovala ještě dvakrát a tak jsem si opět uvědomil - nemládneme mi
ani naše stroje. Proto je zjevné, že tato mašinka bude potřeba čím dál
častěji. |
Nastal tedy čas zjistit maximum informací o ultrazvukovém
čištění (což díky Internetu není problém) a vybrat pokud možno
rozumnou kombinaci : kvalita / cena. Po zvážení všech pro a proti jsem
nakonec koupil laboratorní viz. úvodní foto článku.. Je komplet z antikora,
má vypouštěcí ventil (skvělá věc) plynule regulovatelný ohřev
"emulze" až do 80°C plynule regulovatelný časovač a obsah náplně 6 litrů.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.14 |
foto č.15 |
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
|
|
|
|
|
|
Jak vše funguje zachycuje série fotek zde zařazených a já tedy
pouze konstatuji - fakt dost dobrý. Je neoddiskutovatelné, že kam se
mechanickým čištění nedostanete s tím si ultrazvuk poradí naprosto bravurně. |
|
|
Spíše pro úplnost informace dodávám, že
roztoků (nebo chcete li koncentrátů) pro ultrazvukové čištění
je celá řada a vždy záleží na tom, co se hlavně čistí. Já jsem si objednal
emulzi na čištění hliníku, kovu a barevných kovů. Je skvělé. že do této se
nechají bez obav ponořit (čistit) i pryžové části. |
|
|
|
|
"Emulze" není nejlevnější a zároveň
nesmrtelná, tak doufám, nemusím připomínat, že je dobré před vlastním
ultrazvukovým |
foto č.19 |
foto č.20 |
|
|
|
čištěním provést klasické mytí například v technickém benzínu
nebo sprejem na čištění brzd. Přesto když se kouknete na foto s číslem 10 a
14 pak dno čističky po jedněch karburátorech vypadá jako by jsme je tam dali
bez předchozího mechanického čištění. Těch nečistot je v komínkách
karburátorů již po pár letech ("díky" |
nejrůznějším řepkovým a kdoví
jakých ještě přísadách) provozu opravdu hodně o čemž svědčí i foto
č.11. Přes tento hadr jsme z ultrazvukové myčky vypouštěli emulzi kterou
po čištění vždy měníme. Ze zmíněných 6ti litrů náplně se nechají zpětně
použít cca 4litry. Ostatní je již kal a hrubé nečistoty. |
|
|
Co říci v závěru? Ultrazvuk jisto jistě není
všelék ovšem na druhou stranu i pokud zatím s karburací nemáte problém, není
nikde řečeno, že se vám nečistotou neucpe tryska zrovna v ten nejméně vhodný
okamžik (na dovolené, někde daleko o domova nebo v noci....)
|
Přeji krátkou zimu, úspěšný jarní start a
snad již brzo |
AHOJ v sedlech |