Ultrazvukové čištění......

10.02.2015

     Dnešní článek začnu pro mnohé zdánlivě nesouvisející otázkou. Zkusili jste se někdy zamyslet například nad tím, proč vámi zakoupený AKU nevydrží to kolik vydržel ten původní když jste si koupili novou motku (auto). Zdá se to nelogické vždyť jste koupili tu samou baterku od stejného výrobce jako byla osazená při koupi nového stroje - přesto vydržela podstatně, ale podstatně méně nežli ta původní. Odpověď není tak složitá ani tajemná jak by se mohlo zdát. Ba není potřeba ani vymíšlet nejrůznější konspirace nebo hledat případná "kurvítka". Stačí jít na věc zcela logicky. Když jste koupily novou motku (auto) bylo vše nové. Tedy palubní síť včetně všech konektorů, ukostření, alternátoru, regulátoru, startéru.... No a po těch X_létch provozu se zub času nejen prokousal na dno životnosti vašeho původního
AKU, ale také se dost výrazně "podepsal" na všem co 
jsem svrchu jmenoval. Je tedy vícnežli jasné, že alternátor již nedává to co nový (opotřebovaná ložiska, uhlíky.....) palubní síť vykazuje vlivem stárnutí mědi podstavně větší odpor atd atd..... Logicky tedy nově koupený AKU nemůže vydržet to kolik vám držel ten původní v nově zakoupené motce (autě). Bohužel obdobné je tomu se spoustou dalších dílů.
   Za těch bezmála dvacet let co se věnuji mašinám v našem stylu jsem si již nejednou říkal. Toto se dá dělat poslepu. Do určité míry, lépe řečeno - do určitého stáří stroje ano, Ovšem jak stroje stárnou začínají se objevovat věci s kterými jsem se dříve nesetkl, ba jsem o nich ani neslyšel a tak je potřeba hledat stále nová řešení. Jednou z věcí kterou jsem si myslel, že mám dost dobře zmáknutou je synchronizace. Ovšem jak stroje stárnou setkávám
foto č.1 se stále častěji s tím, že se synchronizace nedaří udělat do stavu foto č.2
:abych mohl říct "máš to v nule". V loňské sezóně jsem měl na servisu tři stroje, které se nepodařilo seřídit. Lépe řečeno nepovedlo se to do stavu abych byl spokojen. No a pokud nejsem spokojen tak ten stroj z dílny zkrátka neodjede. Tušil jsem kde problém hledat. Karbce ven a kompletně vyčistit klasickým způsobem. Když jsem je vyndával již potřetí bylo mi jasné, že klasické čištění nepomůže a tak jsem třetí pokus čištění svěřil ultrazvuku. Upozorňuji, že ty dvě čištění byly provedené opravdu pečlivě o to víc mně překvapilo když jsem vyděl, co z karbců lezlo - humus.
foto č.3 foto č.4 foto č.5 foto č.6 foto č.7
foto č.9 foto č.10 foto č.11 foto č.12 foto č.13
   Přiznávám, že o tomto přístroji jsem slyšel již dávno, ale jak již bylo z vrchu řečeno - nebyl potřeba. Po této první příhodě se loni situace opakovala ještě dvakrát a tak jsem si opět uvědomil - nemládneme mi ani naše stroje. Proto je zjevné, že tato mašinka bude potřeba čím dál častěji.
   Nastal tedy čas zjistit maximum informací o ultrazvukovém čištění (což díky Internetu není problém) a vybrat pokud možno rozumnou kombinaci : kvalita / cena. Po zvážení všech pro a proti jsem nakonec koupil laboratorní viz. úvodní foto článku.. Je komplet z antikora, má vypouštěcí ventil (skvělá věc) plynule regulovatelný ohřev "emulze" až do 80°C plynule regulovatelný časovač a obsah náplně 6 litrů.
foto č.14 foto č.15 foto č.16 foto č.17 foto č.18
   Jak vše funguje zachycuje série fotek zde zařazených a já tedy pouze konstatuji - fakt dost dobrý. Je neoddiskutovatelné, že kam se mechanickým čištění nedostanete s tím si ultrazvuk poradí naprosto bravurně.

   Spíše pro úplnost informace dodávám, že roztoků (nebo chcete li koncentrátů)  pro ultrazvukové čištění je celá řada a vždy záleží na tom, co se hlavně čistí. Já jsem si objednal emulzi na čištění hliníku, kovu a barevných kovů. Je skvělé. že do této se nechají bez obav ponořit (čistit) i pryžové části.

   "Emulze" není nejlevnější a zároveň nesmrtelná, tak doufám, nemusím připomínat, že je dobré před vlastním ultrazvukovým

foto č.19 foto č.20
čištěním provést klasické mytí například v technickém benzínu nebo sprejem na čištění brzd. Přesto když se kouknete na foto s číslem 10 a 14 pak dno čističky po jedněch karburátorech vypadá jako by jsme je tam dali bez předchozího mechanického čištění. Těch nečistot je v komínkách karburátorů již po pár letech ("díky"  

nejrůznějším řepkovým a kdoví jakých ještě přísadách) provozu opravdu hodně o čemž svědčí i foto č.11. Přes tento hadr jsme z ultrazvukové myčky vypouštěli emulzi kterou po čištění vždy měníme. Ze zmíněných 6ti litrů náplně se nechají zpětně použít cca 4litry. Ostatní je již kal a hrubé nečistoty.

Výpis souvisejících článků

1) synchronizace karburátorů
2) benzínová pumpa
   Co říci v závěru? Ultrazvuk jisto jistě není všelék ovšem na druhou stranu i pokud zatím s karburací nemáte problém, není nikde řečeno, že se vám nečistotou neucpe tryska zrovna v ten nejméně vhodný okamžik (na dovolené, někde daleko o domova nebo v noci....)
   Přeji krátkou zimu, úspěšný jarní start a snad již brzo
AHOJ v sedlech
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       
Candy (opera-mini.net) 10.02.2015 18:52
tak to je paráda že jsi JIP dovybavil - myslím že ty moje jsou po 25 letech provozu aktuální adept na pořádné pročištění.
Čistič (iol.cz) 10.02.2015 20:45
a já abych si na to čištění vzal půjčku
Veverčák (upcbroadband.cz) 11.02.2015 09:49
Hmm, tak teď mi jde veverka max 140, ale po čištění nechci vidět ručku pod 200 :o)))
Rooks (simac.cz) 11.02.2015 11:01
Ahoj mohu se zeptat na kolik prijde cisteni karburatoru kdyz prinesu karburator uz vykuchany z motorky ? jde me o cisteni a tovarni nastaveni karburatoru - yamaha drag star. Diky za info Pavel
Rooks (simac.cz) 11.02.2015 11:04
Ahoj jeste jenom info pro ty co maji veterany a starsi stroje - tento zpusob nedoporucuji. Pri cisteni muze dojit k mechanickemu poskozeni karburatoru diky oxidaci a zubu casu ktery se na materialu karburatoru podepsal. Pavel
General (cservis.cz) 11.02.2015 12:41
No Candy : asi na tom něco bude páč Ječivka viz. foto č.3+4 má stejný ročník jako ty. Čističi : ono vlastní není zas taková raketa ovšem u tebe demontáž a zpětná montáž asi bude opravdu chtít šáhnout hlouběji do kapsy. Veverčáku : já bych řekl, že to bude hlavně tím, že jsi porostorově výraznější a navíc ty řidítka (ke kterým se musíš předklánět a tím pádem děláš efekt obráceného deštníku) tomu taky nepřidají. Rooks : vlastní čištění karbce počítáme 300 kč. Jinak co se týká veteránů tak zatím nemáme vyzkoušeno ovšem dle mě dostupných informací (přímo od výrobce) je vždy důležité použít správnou "emulzi" a také jí správně naředit. Proto jsme volili jak v článku uvádím tu která má přímé určení k čištění hliníkových dílů. Vlastní ultrazvuk zcela jistě ublížit (na rozdíl od špatné "emulze" nebo špatně naředěné "emulze") ublížit nemůže.
Vendys (cox.net) 20.02.2015 19:44
Nebudou hrát větší roli najetý kilometry než stáří motky? Asi bych to už taky při těch mých 115.000 neměl moc dlouho odkládat ;-)
honza (blansko.cz) 02.12.2016 10:28
můžu se zeptatna název přípravku na čistění karburátoru ultrazvukem co používáš? nemůžu na netu emulzi an hliník najít. díky
Generál (cservis.cz) 11.01.2017 11:34
Těch roztoků je celá spousta. Vždy záleží na tom, co se bude čistit. Já jsem části které čistím specifikoval výrobci čističky a ten mi doporučil (k mé naprosté spokojenosti) : Star 50 PN
Karel (topis.ro) 10.10.2018 17:37
Ultrazvukové čištění je dneska už velice dostupné. Každý z nás si může koupit <a href="https://www.ultrazvukovycistic.cz/">ultrazvukovou čističku</a>. Dnes jsou velice levné a dostupné.
Vašek (valachnet.cz) 14.04.2019 01:19
Fajn článek, ale nech si udělat jazykovou korekturu.
Igor (21.210) 03.05.2019 09:23
V akom pomere riedite ten Star 50 PN s vodou ? (alebo sa dáva nezriedený do ultrazvuku). Ďakujem.
Generál (cservis.cz) 07.05.2019 11:41
To - Igor : aktualizoval jsem článek o fota č. 19+20. Jak vidíš je uváděná doporučovaná koncentrace od 5% takže když dáš 10% nic nezkazíš. Dle konzultace s výrobcem by se správně mělo ředit destilkou, ovšem i sám výrobce mi sdělil, že pokud je voda v kohoutku standardní (tedy nemá nadměrné množství různých minerálů, železa atd....) pak se nechá v pohodě ředit i pitnou vodou z kohoutku.
Igor (21.210) 08.05.2019 19:59
Super ďakujem, akurát čistím 6 karburátorov z mojej Valkyrie - ešte sranda bude synchronizácia.
Milan (eurotel.cz) 17.01.2021 22:45
Dobrý den,prosím vás mohu se zeptat jaký typ čističky používáte?
Generál (79.221) 17.01.2021 23:04
Já používám tu, jak je na fotu v úvodu článku. Zde je odkaz na konkrétní název a na technické parametry : https://ultrasound.cz/ultrazvukova-cisticka-enetron-6l/
Milan (eurotel.cz) 19.01.2021 15:17
Děkuji,a tu emulzi nějak ředite? A jak jsou na tom čističky s 28 kHz je to lepší?
Generál (79.221) 19.01.2021 19:47
To - Milan : k první části dotazu. Byl již zodpovězen výše - viz odpověď pro Igora. K druhé části dotazu. Nemám tušení - používám tu svrchu popsanou, která má frekvenci čištění 40kHz a jsem spokojen.
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser