|
Nástavce
zadních stupaček.... |
|
|
|
|
|
|
Mnohým se možná bude zdát tento článek
zbytečný, ale ne každý musí vědět oč se jedná a tak nebude na škodu si tuto
pro tandemistu velice užitečnou libůstku trochu přiblížit. |
|
Většina z nás asi jen velice těžko pochopí
jaký je to "očistec" cestovat 200 a více km v posedu se skrčenými koleny
("na
bobku"). Tuto věc budou zřejmě o mnoho lépe chápat ti, kteří si pro sebe
pořídili na stroj přepákování a z vlastní zkušenosti již vědí, jaká je to
pohoda. No a něco podobného - tedy daleko pohodlnější cestování můžeme
dopřát i svému tandemistovi tím, že si na stroj osadíme nástavce zadních
stupaček (viz. foto č.1). |
|
Co do nabídky těchto nástavců dlužno říci,
že není tak pestrá jako u přepákování a já osobně jsem se setkal jen s
několika typy, které se navzájem lišili jen zpracováním. A) svařované......
B) frézované C) odlité. Z těchto, alespoň mně osobně nejvíce |
|
|
zaujalo prodloužení odlité neboť zbylé dvě na mne
působili dojmem "garážové" produkce čímž ovšem nechci říci - méně kvalitní.
To co je u tohoto prodloužení podstatné je tuhost a tu si
myslím splňují všechny na trhu dostupné, takže při volbě bude zřejmě
největší roli hrát design a také cena. Ta může být velmi různá. Provedení
které vidíte na snímku č.1 stojí 1.820,- Kč což je částka která vás
nikterak neubije a tandemistovi se s vámi pojede o mnoho pohodlněji. |
|
Pokud jsem se již zmínil o tom, že by toto
prodloužení mělo být dostatečně tuhé pak je to ze dvou důvodu. Jednak se
tandemista bude cítit daleko bezpečněji a druhak - toto prodloužení |
při případném pádu může stroj výrazným způsobem ochránit.
|
foto č. 1 |
|
Montáž :
|
|
není
nikterak složitá a měl by jí (bez nejmenších problémů) zvládnout úplně každý motorkář neboť toto prodloužení se montuje na místo původních
stupaček které poté osadíte do nástavců. Jak říkám - montáž nástavců
není skutečně složitá ovšem je zde ovšem. Je více nežli pravděpodobné,
že tuto akci spojíte s výměnou stupaček neboť ty originální působí v
mnoha případech velmi "levným" dojmem. Na některých strojích jako
například VS (viz. foto č.2) dokonce silně připomínají
budovatelské časy a to již
|
|
vůbec nehovořím o tom, že takřka po každé jízdě je
nezbytné porovnat gumu stupáku. No a |
foto č.
2 |
právě zde - tedy při výměny zadních stupaček a konkrétně
u strojů VS se můžete dostat do nečekaného problému |
|
který sice můžete hodit za hlavu, ale ten kdo si potrpí
na preciznosti se jím zaobírat zjevně bude. Oč se jedná? Jde o to že tyto
stroje mají od r.v. 2000 v zadních stupačkách zhotovený aretační otvor pouze
do poloviny. Je zde tedy použito kratší pérko a pouze jedna kulička. Pokud
však zakoupíte nové stupačky které jsou určeny pro řadu VS tyto budou mít
zcela jistě aretační otvor průchozí a tím pádem bude pérko krátké a jedna
kulička vám bude scházet. Řešení není nikterak složité a nabízejí se dvě.
1) seženete si nové pérko (odpovídající délky a tuhosti) a
chybějící kuličku (odpovídajícího průměru). 2) průchozí otvor
v nových stupačkách zaslepíte čepem odpovídajícího průměru a délky. |
foto č.3 |
|
Ale vraťme se k vlastním nástavcům. U
každého prodloužení by měl být "příbal" (viz. foto č.3) kde
krom šroubů (na snímku č.3 pozice 1) a samojisticích matek
(tkz. - nepovolky na snímku č.3 pozice 3) naleznete dva červíky
(na |
snímku č.3 + 4 pozice 2) které slouží k
ustavení nástavců v požadované pevné poloze do rámu stroje neboli
vymezuje horizontální (příčnou) vůli mezi rámem stroje a
prodloužením. Čtyři přiložené podložky (na snímku č.3 pozice 4)
nepoužijete pod šroub ani matku neboť se jedná o distanční podložky kterými
vymezíme případnou vertikální vůli mezi stupačkou a prodloužením. Při
montáži nástavců na stroje VS mějte na paměti, že originální šroub stupaček
(který použijete na upevnění prodloužení do rámu) není co do pevnosti
nikterak předimenzován a tak jej utahujte s citem - aby se vám nestalo to,
že jej v rámu ukroutíte. |
|
Jak vše
vypadá po montáži |
foto č.4 |
|
zachycuje snímek č. 5 po jehož shlédnutí můžete
nabýt dojmu, že se stupačky tandemisty ocitnou velmi blízko výfuků - ovšem
není tomu tak. Tato fotografie je pořízená na mém stroji kde jak většina z
vás ví mám osazené velice nestandardní výfuky. Pokud máte na svém stroji
originální výfuky nebo klasické laďáky pak není nejmenší problém. Aby jste
si udělali lepší představu jak vypadá pozice (posed) tandemisty
na stroji před a po montáži nástavců zahrál jsem si na figuranta a vše je
myslím velmi dobře patrné na snímku č. 6 Jistě sami uznáte, že |
|
foto č.5 |
foto č.6 |
|
dolní pozice je o mnoho uvolněnější a pro tandemistu se
po montáži prodloužení stane cestování o mnoho příjemnější a přirozenější
nežli jízda s koleny pod bradou (pouze dodávám že měřím cca 172cm). |
V závěru |
dnešního článku bych ještě připomněl dvě
věci. 1) Když budete demontovat původní stupačky postupujte tak aby
jste při této demontáži nepoztráceli originální aretační prvky. Většinou se
jedná o pérka a kuličky malých rozměrů |
které pokud
se vám "rozutečou" po dílně (obzvláště pak neuklizené) budete jen
velmi těžko hledat. 2) Design zadních stupaček by měl odpovídat
předním které by měli být shodné s designem heftů |
|
|
|
|
Výpis
souvisejících článků |
|
1)
Přepákování |
(rukojetí) řidítek |
|
2)
Hefty |
|