Nástavce zadních stupaček....

 

     Mnohým se možná bude zdát tento článek zbytečný, ale ne každý musí vědět oč se jedná a tak nebude na škodu si tuto pro tandemistu velice užitečnou libůstku trochu přiblížit.
     Většina z nás asi jen velice těžko pochopí jaký je to "očistec" cestovat 200 a více km v posedu se skrčenými koleny ("na bobku"). Tuto věc budou zřejmě o mnoho lépe chápat ti, kteří si pro sebe pořídili na stroj přepákování a z vlastní zkušenosti již vědí, jaká je to pohoda. No a něco podobného - tedy daleko pohodlnější cestování můžeme dopřát i svému tandemistovi tím, že si na stroj osadíme nástavce zadních stupaček (viz. foto č.1).
     Co do nabídky těchto nástavců dlužno říci, že není tak pestrá jako u přepákování a já osobně jsem se setkal jen s několika typy, které se navzájem lišili jen zpracováním. A) svařované...... B) frézované C) odlité. Z těchto, alespoň mně osobně nejvíce
zaujalo prodloužení odlité neboť zbylé dvě na mne působili dojmem "garážové" produkce čímž ovšem nechci říci - méně kvalitní. To co je u tohoto prodloužení podstatné je tuhost a tu si myslím splňují všechny na trhu dostupné, takže při volbě bude zřejmě největší roli hrát design a také cena. Ta může být velmi různá. Provedení které vidíte na snímku č.1 stojí 1.820,- Kč což je částka která vás nikterak neubije a tandemistovi se s vámi pojede o mnoho pohodlněji.

   Pokud jsem se již zmínil o tom, že by toto prodloužení mělo být dostatečně tuhé pak je to ze dvou důvodu. Jednak se tandemista bude cítit daleko bezpečněji a druhak - toto prodloužení
při případném pádu může stroj výrazným způsobem ochránit.

foto č. 1

   Montáž :

   není nikterak složitá a měl by jí (bez nejmenších problémů) zvládnout úplně každý motorkář neboť toto prodloužení se montuje na místo původních stupaček které poté osadíte do nástavců. Jak říkám - montáž nástavců není skutečně složitá ovšem je zde ovšem. Je více nežli pravděpodobné, že tuto akci spojíte s výměnou stupaček neboť ty originální působí v mnoha případech velmi "levným" dojmem. Na některých strojích jako například VS (viz. foto č.2) dokonce silně připomínají budovatelské časy a to již
vůbec nehovořím o tom, že takřka po každé jízdě je nezbytné porovnat gumu stupáku. No a

foto č. 2

právě zde - tedy při výměny zadních stupaček a konkrétně u strojů VS se můžete dostat do nečekaného problému
který sice můžete hodit za hlavu, ale ten kdo si potrpí na preciznosti se jím zaobírat zjevně bude. Oč se jedná? Jde o to že tyto stroje mají od r.v. 2000 v zadních stupačkách zhotovený aretační otvor pouze do poloviny. Je zde tedy použito kratší pérko a pouze jedna kulička. Pokud však zakoupíte nové stupačky které jsou určeny pro řadu VS tyto budou mít zcela jistě aretační otvor průchozí a tím pádem bude pérko krátké a jedna kulička vám bude scházet. Řešení není nikterak složité a nabízejí se dvě. 1) seženete si nové pérko (odpovídající délky a tuhosti) a chybějící kuličku (odpovídajícího průměru). 2) průchozí otvor v nových stupačkách zaslepíte čepem odpovídajícího průměru a délky.

foto č.3

   Ale vraťme se k vlastním nástavcům. U každého prodloužení by měl být "příbal" (viz. foto č.3) kde krom šroubů (na snímku č.3 pozice 1) a samojisticích matek (tkz. - nepovolky na snímku č.3 pozice 3) naleznete dva červíky (na
snímku č.3 + 4 pozice 2) které slouží k ustavení nástavců v požadované pevné poloze do rámu stroje neboli vymezuje horizontální (příčnou) vůli mezi rámem stroje a prodloužením.  Čtyři přiložené podložky (na snímku č.3 pozice 4) nepoužijete pod šroub ani matku neboť se jedná o distanční podložky kterými vymezíme případnou vertikální vůli mezi stupačkou a prodloužením. Při montáži nástavců na stroje VS mějte na paměti, že originální šroub stupaček (který použijete na upevnění prodloužení do rámu) není co do pevnosti nikterak předimenzován a tak jej utahujte s citem - aby se vám nestalo to, že jej v rámu ukroutíte.

   Jak vše vypadá po montáži

foto č.4

zachycuje snímek č. 5 po jehož shlédnutí můžete nabýt dojmu, že se stupačky tandemisty ocitnou velmi blízko výfuků - ovšem není tomu tak. Tato fotografie je pořízená na mém stroji kde jak většina z vás ví mám osazené velice nestandardní výfuky. Pokud máte na svém stroji originální výfuky nebo klasické laďáky pak není nejmenší problém. Aby jste si udělali lepší představu jak vypadá pozice (posed) tandemisty  na stroji před a po montáži nástavců zahrál jsem si na figuranta a vše je myslím velmi dobře patrné na snímku č. 6 Jistě sami uznáte, že

foto č.5

foto č.6

dolní pozice je o mnoho uvolněnější a pro tandemistu se po montáži prodloužení stane cestování o mnoho příjemnější a přirozenější nežli jízda s koleny pod bradou (pouze dodávám že měřím cca 172cm).
   V závěru
   dnešního článku bych ještě připomněl dvě věci. 1) Když budete demontovat původní stupačky postupujte tak aby jste při této demontáži nepoztráceli originální aretační prvky. Většinou se jedná o pérka a kuličky malých rozměrů
které pokud se vám "rozutečou" po dílně (obzvláště pak neuklizené) budete jen velmi těžko hledat. 2) Design zadních stupaček by měl odpovídat předním které by měli být shodné s designem heftů

Výpis souvisejících článků

1) Přepákování
(rukojetí) řidítek 2) Hefty
 

 spojení na autora článku
Foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

volání naleznete zde - klikni -

 

 

 Zpět do článků : Radíme si ...

       
pepka13 (121.7) 06.11.2012 10:23
Super návod a rada díky Generále
Radim Kvaček (iol.cz) 01.06.2018 15:39
Ahoj Generále, před pár lety jsem u tebe měl na úpravu Intrudra 1400 (přepákování, laďáky, klaksony, řidítka ....). Nyní jsem ztratil z pravé stupačky spolujezdce pouze to vrchní stupátko a šroub, prodloužení a čep zůstaly. Jedná se o stupák na obr. č.5. http://www.k1400.cz/clanky/radime/prodlouzeni/2.jpg Můžeš mně prosím poslat po 1 ks na adresu: ALBA plus, s.r.o., Radim Kvaček, Jana Palacha 515, 53002 Pardubice tel.:777334353, kvacek@cbox.cz Díky Radim
Milan Dutka (cd-t.cz) 04.03.2019 11:08
Dobrý den. Kde a za kolik se nechá koupit prodloužení z.s. na intrudra vs 800. děkuji
Libor (77.140) 17.03.2020 14:43
bude pasovat prodloužení zadních stupaček i na Bandita GSF 650 2008?
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser