|
Komunikace motorka – motorka :
Závěr |
III. část |
|
|
|
|
|
A jak dopadlo naše testování
za jízdy? Vysílačky jsme jen tak pohodili do brašen. Používáme otevřené
přilby Shark SK4 osazené plexi štítkem (hledím). Takže – ano, komunikovali
jsme, ale tak do rychlosti 50 km/h. Okolo 60 km/h to už chce cvičené ucho,
srozumitelnost, díky hluku, dost poklesla, nad 70 km/h je už komunikace
nemožná. Při daném nastavení citlivosti VOXu (nastaveno na 02) se mi
vysílačka při 110 km/h sama sepnula hlukem a poryvy větru za jízdy, takže
Hanka pak tu svoji raději vypnula, aby ten „brajgl“ nemusela stále
poslouchat. Řešením bylo snížení citlivosti VOXu v mé vysílačce (na stupeň
alespoň 03, nebo lépe 04). Hanka měla nastavenu hodnotu 03 a bylo to po
celou dobu jízdy bez problému (testováno do 120 km/h). Maximální dosah
v reálném provozu jsme neprověřovali. |
|
|
Závěr? Komunikovat z motorky
na motorku je samozřejmě možné, nečekejte za jízdy žádné Hi-Fi (platí
obecně, ať už použijete jakýkoliv systém), ale musíte počítat s okolním
hlukem a zvyknout si na to, že do jednoho ucha Vám breptá vysílačka (hands-free)
a do druhého „chytáte“ hluk mašiny, hluk způsobený větrem, zvuky okolí.
Z bezpečnostních důvodů však 2 sluchátka nedoporučuji. Kvalita přenosu bude
hodně záviset na konkrétním provedení přilby, ale i umístění mikrofonu,
sluchátka a rovněž na turbulencích vzduchu za jízdy v okolí přilby, či
chcete-li na aerodynamice soustavy motorka/jezdec (plexi/jezdec). U
otevřených přileb lze očekávat použitelnost systému tak do 50 - 60 km/h
(výrobce „handsky“ deklaruje do 70), u zavřených odhaduji tak do 90 - 100
km/h (výrobce deklaruje do 120). Použitelností zde myslím 100% funkčnost a
srozumitelnost, ne komunikaci typu: „Cos říkal“? „Vidle? Jaký vidle?“
„Nerozumím, opakuj.“ „Aha, vedle. A co vedle?“ S Vaší přilbou však můžete
dosáhnout lepších výsledků, nebo klidně i horších. |
Ať už použijete jakýkoliv
systém, nečekejte zázraky (raději buďte mile překvapeni), tvrzení prodejců
berte raději s rezervou. O úspěchu a přínosu zařízení bude hodně rozhodovat
typ použité přilby a nastavení parametrů VOXu (budete-li jej používat). Chce
to trpělivost a celý systém dobře vyladit. S VOXem je více starostí než ho
vypipláte aby pracoval za všech režimů jízdy k plné spokojenosti, zase se
ale zbavíte drátů. Klíčovací tlačítko vše podstatně zjednoduší, ale už
nejste zcela „bezdrátoví“. Pro mne osobně je celý systém, za ty peníze,
trochu zklamáním. Očekával jsem více - zásadní problém vidím v hlučné
otevřené přilbě. Možná laborováním s mikrofonem bychom dokázali zvednout
použitelnost systému o pár km nahoru, ale nějaký zásadní posun je vyloučen.
Zajímavé by bylo i porovnání dané sestavy s jinou „handskou“ například
Midland či Interphone, a vyhodnocení kvality protihlukových filtrů. |
Byla tedy naše volba správná?
Nebo jsme měli snad nakonec vybrat něco jiného? Ať už bychom se rozhodli
jakkoliv, zásadní problém hluku doléhajícího na mikrofon a znemožňující
komunikaci při vyšších rychlostech bychom volbou jiného systému komunikace
nevyřešili (princip je stejný – pouze způsob přenosu informace se liší).
Tento problém je prostě realitou a zázračná řešení v cenové hladině řádu
tisícikorun zde neexistují. Určité rozdíly by mohly být zaznamenány
v případě použití jiné „handsky“ – teoreticky může mít jinak nastavené či
lepší protihlukové filtry, například o něco lepší výsledky by snad mohla
dávat BT „handska“ Interphone, alespoň dle údajů v manuálu, ale pokud nemám
možnost srovnání, nemohu toto tvrzení potvrdit. Pokud tedy nezměníme přilbu
a budeme trvat na komunikaci při vyšších rychlostech než nějakých 60 km/h,
je v našem případě jediným řešením použití hrdelního mikrofonu (tedy smířit
se s drátem do vysílačky). |
Takže pokud stojíte o
komunikaci z mašiny na mašinu, zvažte, zda Vám to za ty peníze stojí za to.
Pokud ano, pak jsem snad tímto článkem představil možnosti řešení, nastínil
jejich záludnosti, ukázal na konkrétním příkladu provedení nastavení a
párování (princip je podobný ať už zvolíte jinou vysílačku či hands-free), a
vysvětlil některé pojmy, se kterými se můžete setkat. Pokud budete jako já
preferovat dostatečný dosah zařízení, použití vysílačky se nevyhnete (s
vysílačkou nečekejte, že sednete do sedla a vše pofrčí – budete si muset
vyhradit určitě jedno odpoledne a za provozu systém doladit (umístění a
nastavení mikrofonu, parametry VOXu, naučit se sestavu ovládat). Pokud dosah
pro Vás není prioritou a přijmete určitá omezení, pak nejjednodušším a
elegantním řešením komunikace z mašiny na mašinu je jednoznačně použití
Bluetooth hands-free sady s funkcí interkomu (například Interphone - pár „handsek“
Vás vyjde na cca 8.000,- Kč). |
Po zkušenostech doporučuji
pokusit se, než něco koupíte, vyjednat zapůjčení, nebo získat alespoň
příslib možnosti vrácení zařízení v případě nespokojenosti či problematické
funkčnosti zvoleného řešení. Vyzkoušejte komunikaci za Vašich podmínek a
vybavení (mašina, helma). Zde příliš nespoléhejte na diskuzní internetová
fóra, či zkušenosti kamarádů. I o námi použitém Albrecht/Scala Rider jsem se
například dočetl v jednom internetovém fóru o bezproblémové komunikaci i při
150 km/h (což je o 30 km/h víc, než kolik připouští sám výrobce). Cituji
z daného fóra (http://www.skutrforum.cz/index.php?a=topic&t=510&min=30&num=15)
: |
„…Scala
Rider - Není to
klasický interkom, ale jen Bluetooth handsfree pro mobil, nicméně perfektně
udělané a promyšlené. Vnější jednotka je dost velká (oproti handsfree za
ucho), takže to má skvělá velká tlačítka na ovládání naslepo v rukavicích a
velkou baterku. Používám to denně a nabíjím cca 1x za 2 měsíce… Používá to
adaptivní regulaci hlasitosti, na základě okolního hluku přidává hlasitost,
a dále noise cancelation, když nemluvíš, tak to nahrává hluk a pak jej
odečítá od signálu z mikrofonu. Celé to funguje parádně, i při 150 km/h je
perfektně rozumět na obou stranách…“ |
A s naší přilbou a na našem
stroji, se stejnou „handskou“, si nerozumíme už při 70. Proto opakuji –
je-li to možné, raději předem vyzkoušet. A nezapomeňte – za jízdy si
vyměňujte jen důležitá sdělení, komunikace hodně rozptyluje pozornost.
|
Shrnutí : |
-
Komunikaci zásadním způsobem omezuje
„aerodynamický“ hluk (turbulence vzduchu za jízdy v okolí přilby -
mikrofonu) a hluk vlastního stroje (platí i pro komunikaci mezi řidičem
a ledvinkou).
-
Rozhodující vliv na chování systému bude
mít konkrétní použitá přilba, dále pak umístění mikrofonu a typ
komunikačního zařízení (hands-free), totiž jeho vybavení protihlukovými
filtry a jejich kvalita a v neposlední řadě i umístění sluchátka (platí
i pro komunikaci mezi řidičem a ledvinkou).
-
Mikrofon musí být osazen molitanovou
ochranou (eliminuje nárazy větru), pro otevřené přilby volíme tento
molitanový „prezervativ“ větší velikosti (platí i pro komunikaci mezi
řidičem a ledvinkou).
-
„Aerodynamický“ hluk můžeme do značné
míry eliminovat použitím hrdelního mikrofonu (externí zařízený využitelné
pouze ve spojení s vysílačkou ať už jakéhokoliv typu; hands-free sady
nejsou vybaveny vstupem pro externí mikrofon).
-
Komunikace je bezpečně spolehlivá do cca
50 - 60 km/h u otevřené přilby, u zavřené odhaduji do cca 90 - 100 km/h
(platí i pro komunikaci mezi řidičem a ledvinkou), údaje se však
mohou, přilbu od přilby, lišit (například v různých diskuzních fórech na
internetu naleznete tvrzení o celkem bezproblémové komunikaci při
rychlostech překračujících 100 km/h v případě otevřené přilby a i více jak
150 km/h v případě uzavřené – zde se zdá, že něco jiného je komunikovat na
skůtru, cesťáku či nějakém supersportu a něco jiného na stroji našeho
stylu). Mnou uvedené hodnoty berte jako orientační, platí pro Hands-free
Albrecht/Scala Rider, Yamaha XVS1100a Classic a otevřenou přilbu Shark SK4
osazenou plexi štítkem (hledím).
-
Vlastní přenos signálu mezi motorkami má,
při relativně malých vzdálenostech (do cca 100 m), na srozumitelnost a
spolehlivost komunikace minimální vliv. Je lhostejno, jaký systém si
vyberete. Při zvětšující se vzdálenosti strojů od sebe, bude dávat
nejhorší výsledky realizace pomocí hands-free s funkcí interkomu, neboť
toto řešení má proti vysílačkám značně omezený dosah - při vzdálenosti cca
nad 150 m se začne spojení rozpadávat.
-
Nejjednodušší systém na obsluhu a uvedení
do provozu jsou spárované Bluetooth hands-free sady s funkcí interkomu,
pak PMR vysílačky doplněné o hands-free, a nakonec CB vysílačky doplněné o
hands-free (zde musíme vyřešit uchycení a odpovídající napájení
vysílačky, také promyslet montáž poměrně rozměrné antény)…
-
Při realizaci přenosu pomocí vysílaček je
vybavení funkcí VOX výhodou, funkce ale nemusí být, při špatně
„vychytaném“ a předem neprověřeném nastavení (nebo při „odfláknutém“
řešení příslušného obvodu v dané vysílačce), vždy spolehlivá. Klíčovací
tlačítko je 100% alternativou.
-
Tvrzení výrobců „handsek“ o maximální
rychlosti, do jaké je systém použitelný, jsou z hlediska našich strojů
spíše nadnesená (nevlastníte-li však dokonale odhlučněnou přilbu).
|
Doporučení : |
- Chcete vetší dosah?
Jděte do PMR + vhodné hands-free.
-
Na dosahu Vám nezáleží? Pak kupte bez
váhání Bluetooth hands-free sadu s funkcí interkomu.
-
Chcete jistotu, do čeho peníze
investujete? Že to bude fungovat dle Vašich představ? Pak si
zkuste domluvit zapůjčení a vyzkoušení zvoleného zařízení s konkrétní
přilbou a mašinou.
-
Váháte, zda to má vůbec cenu? Pak nic
nekupujte a raději investujte místo do interkomu či vysílaček do něčeho
pro vylepšení Vašeho stroje, nebo do vybavení na jízdu. Kupte si třeba
pořádný nákrčník, rukavice či kus dalšího chromu na Vašeho mazlíka.
Vyhnete se tak možnému zklamání.
|
|
Slovníček vybraných pojmů : |
AGC
– Automatic Gain Kontrol – automatické řízení zisku (zesílení); když je
přijímán silnější signál, nutné zesílení pro danou hlasitost menší, když
signál zeslábne, zisk zesilovače vzroste tak, aby na výstupu byla opět
přibližně stejná hlasitost. Podobnou, trochu modifikovanou funkci využívá
většina hends-free zařízení. Udržují zhruba konstantní odstup signál/hluk ve
sluchátku. Takže čím větší hluk okolí, tím větší zesílení. |
AM
– amplitudová modulace. Druh modulace při
fonickém provozu. Nevýhodou AM je její náchylnost na atmosférické a impulsní
rušení, výhodou, jednoduché zpracování signálu na straně přijímače. Tuto
modulaci využívají rozhlasové vysílače v pásmu dlouhých, středních a
krátkých vln. |
Bluetooth
– standardizovaná technologie využívající ke komunikaci a výměně dat část
veřejného pásma v okolí 2,45 GHz (vlnová délka cca 12 cm). „Modrý zub“ byl
původně vyvinut pro přenos signálu na krátké vzdálenosti řádu desítek
centimetrů až jednotek metrů, u některých zařízení bývá dosah zvýšen až na
desítky metrů (výrobci některých hands-free motorkářských sad deklarují až
150 m). Na rozdíl od přenosu dat signálem v infračerveném spektru (infraport),
nemusí zařízení na sebe „vidět“, neboť přenos probíhá na rádiových
kmitočtech. Technologie se vyznačuje jednoduchým ovládáním, prakticky
se provede jen prvotní nastavení a pak už to prostě jen „funguje“. Nutností
je provedení tzv. párování. Párování je zpravidla jednoduchou
automatizovanou operací, v některých případech však vyžaduje zadání
některých parametrů, která musíme před zahájením operace znát (zjistit
z manuálu). |
CB
- Citizen Band – občanském pásmo. Jedná se o frekvenční úsek v horním
rozsahu krátkých vln (vlnová délka cca 11 m) pro rádiovou komunikaci
povolenou generální licencí ČTÚ (k provozu nepotřebujeme žádné speciální
povolení). Provoz probíhá na kmitočtech 26,965 – 27,405 MHz, frekvenční
pásmo je rozděleno do 40 kanálů. CB vysílačky pracují s povoleným výkonem do
4 W. Vysílá se provozem FM nebo AM. Obvyklý dosah na plný výkon bývá v řádu
jednotek až desítek kilometrů (velmi záleží na typu antény – přesněji na
její účinnosti) |
CTCSS
- Continuos Tone Code Squelch System. Je technologie, umožňující definovaným
subtónem (vybraná frekvence nízkého kmitočtu) ovládat otevření nebo zavření
umlčovače a tedy přivedení přijímaného signálu až k našemu sluchátku
(reproduktoru či nikoliv). Pokud se přijímaný subtón neshoduje s nastaveným,
nebo tento chybí, přijímač vysílačky (přesněji transcieveru) mlčí, i když na
nastaveném (naladěném) kanále je přítomen nějaký signál. |
FM
– Frekvenční modulace. Druh modulace při fonickém provozu. Výhodou je menší
náchylnost k atmosférickému a impulsnímu rušení. Nevýhodou složitější
detekce na straně přijímače (obvodový problém, na obsluhu nemá žádný vliv).
Tento druh modulace využívají rozhlasové stanice v pásmu velmi krátkých vln. |
Hands-free
– zařízení umožňující komunikaci bez použití ovládání rukou (držení
sluchátka, či nějakého přepínání). Jsou k dispozici v provedení s drátovým
propojením, nebo jako bezdrátové (technologie Bluetooth). |
Kanál
– Pro zjednodušení se v CB nebo PMR pásmu
zpravidla neladí jednotlivé frekvence, ale kanály. Každému kanálu odpovídá
konkrétní, jedinečná frekvence. |
Klíčovací
tlačítko –
tlačítko na těle mikrofonu, vysílačky nebo jako externí propojené
s vysílačkou pro ovládání přepínání příjem/vysílání. Stisknuté tlačítko =
vysílání, puštěné (nestisknuté) tlačítko = příjem. Během celé vysílací
relace musí být tlačítko stlačeno |
PMR
- Public Mobile Radio - veřejné přenosné vysílačky. Pracují v úseku velmi
krátkých vln (vlnová délka cca 67 cm). Provoz probíhá na kmitočtech 446 -
446,1 MHz. Frekvenční pásmo je rozděleno do 8 kanálů s roztečí 12,5 KHz.
Maximální povolený výkon je 0,5 W, modulace se používá výhradně FM, anténa
musí být integrální součástí zařízení (externí antény nejsou povoleny).
Rádiová komunikace je kryta, pros chválené typy přístrojů, generální licencí
ČTÚ (k provozu nepotřebujeme žádné speciální povolení). Obvyklý dosah ve
volném terénu na plný výkon cca 4 - 5 km. |
PTT
– Push To Talk. Viz klíčovací tlačítko. |
Roger Beep
– Potvrzovací tón na konci relace. Když ukončíme relaci (vysílání) a
přejdeme na příjem, vysílačka vyšle určitý tón, nebo jakýsi trilek, který
slyší protistanice. Neklamné znamení, že jsme přešli na příjem a místo
vysílání opět posloucháme. Bez Roger Beepu nemusí protistanice mnohdy tušit,
že už jsme domluvili (zejména díky používání umlčovačů šumu). |
Squelch
– viz umlčovač šumu. |
Umlčovač šumu
– zařízení, které uzavře přijímač (zpravidla znemožní přivést signál
z detektoru na nízkofrekvenční zesilovač) v případě nepřítomnosti signálu na
vstupu přijímače. Efekt je takový, že bez signálu neslyšíme z reproduktoru
či sluchátka nic (žádný šum). U některých zařízení může být umlčovač vybaven
nastavením úrovně (síly signálu), od které je signál propuštěn do sluchátka
(reproduktoru). |
VOX
- Voice Operated Xchange. Ovládání vysílačky hlasem, tedy automatické
přepínání příjem/vysílání. Když promluvíme do mikrofonu, vysílačka se sama
přepne na vysílání, jako bychom přidrželi klíčovací (PTT) tlačítko. Máme-li
aktivovánu funkci VOX, klíčovací tlačítko nepoužíváme. Důležitým parametrem
pro nastavení VOXu je prahová citlivost (kdy vysílačka zareaguje na signál
z mikrofonu a přepne na vysílání) a časová prodleva. |
Odkazy : |
Uvažoval
jsem o zařazení konkrétních odkazů, ale jejich životnost bývá omezená, takže
jen typy na klíčová slova - pátrejte ve vyhledávači například po : |
- PMR
vysílačky (odkazy na prodejce různých typů), případně CB
vysílačky
- Cobra PMR
(PMR vysílačky, interkom k vysílačce)
- Midland 445BT
(PMR vysílačka s Bluetooth modulem)
- BPA 100
(Bluetooth adapter například k vysílačkám)
- Albrecht AE 500
(interkom „po drátě“)
- Midland BT
Intercom (Bluetooth interkom
řidič – spolujezdec, dosah do 10 m)
- Albrecht Rider
či Scala Rider (Bluetooth hands-free)
- Interphone
(BT hands-free sada s funkcí interkomu a dosahem až 150 m)
- Hrdelní mikrofon
(odkazy na prodejce)
|
Výrobci
PMR vysílaček (radiostanic) jsou například Alan, Albrecht, Alinco, Cobra,
Danita, Icom, Intek, Kenwood, Midland, Motorola, Panasonic, President, Yaesu,
a další. |
Typy pro doplnění článku : |
Než jsem přistoupil
k realizaci řešení komunikace z mašiny na mašinu, zkoumal jsem jednotlivé
možnosti, se zaujetím četl diskuze o tom, jak drtivá většina motorkářů
komunikuje při rychlostech překračujících i 150 km/h. Problematika
komunikace z motorky na motorku (přeneseně i řidiče se spolujezdcem) se tedy
zdála triviální, jednoduchá a zvládnutá tak, že jedinou otázku, kterou si
mám položit je, kolik chci do zařízení investovat peněz. Bohužel, realita
mne rychle vyvedla z omylu. Paušální řešení, garantující stejnou funkčnost
za všech okolností není k dispozici. Snad ještě dodám, že vylučuji technický
problém na některém z komponentů zařízení omezující použitelnost při vyšších
rychlostech (i tato myšlenka mne začala napadat po prvních pokusech), neboť
účinnost komunikace byla prověřována na 2 sadách zařízení. Stálo by za
úvahu: |
- Srovnat chování
různých „handsek“ (případně systémů) na stejné přilbě a mašině…
- Srovnat chování
dané „handsky“ s různými přilbami…
-
Srovnat chování dané „handsky“ při
sedlání různých typů mašin (chopper/cruiser, cestovní, supersport, skůtr)
a stejné přilbě…
|
Taková srovnání by pomohla
objektivně zhodnotit vliv jednotlivých komponent na účinnost
(srozumitelnost) komunikace a predikovat chování toho kterého systému ve
Vašich podmínkách (přilba, stroj, zvolená technika). Tento článek tak není
schopen objektivně říci, jak bude zvolený systém fungovat Vám. Pouze
definuje možné cesty a varuje před přehnaným očekáváním či případným
zklamáním. |
Pokud si však nějaký komunikační
systém pořídíte, ať už mezi stroji nebo jen v rámci „jednoho sedla“, podělte
se s námi o Vašich zkušenostech - třeba jen stručným sdělením - sedlaný
stroj, přilba, použité zařízení a do jaké rychlosti jste schopni
komunikovat. |
Takže hodně zážitků v sedle, ať už
s mikrofonem nebo bez něho |
|
Vám přeje
Marconi |
Foto : výrobce + archiv K 1400 |
|
Foto : autor článku + Internet |
|
spojení na
autora článku |
zpět o jeden list : |
|
|
|
zpět na úvod článku : |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marconi.k1400 |
Zpět do sekce :
konkrétně |
|
|
|