Komunikace motorka – motorka : Závěr

III. část

     
 

   A jak dopadlo naše testování za jízdy? Vysílačky jsme jen tak pohodili do brašen. Používáme otevřené přilby Shark SK4 osazené plexi štítkem (hledím). Takže – ano, komunikovali jsme, ale tak do rychlosti 50 km/h. Okolo 60 km/h to už chce cvičené ucho, srozumitelnost, díky hluku, dost poklesla, nad 70 km/h je už komunikace nemožná. Při daném nastavení citlivosti VOXu (nastaveno na 02) se mi vysílačka při 110 km/h sama sepnula hlukem a poryvy větru za jízdy, takže Hanka pak tu svoji raději vypnula, aby ten „brajgl“ nemusela stále poslouchat. Řešením bylo snížení citlivosti VOXu v mé vysílačce (na stupeň alespoň 03, nebo lépe 04). Hanka měla nastavenu hodnotu 03 a bylo to po celou dobu jízdy bez problému (testováno do 120 km/h). Maximální dosah v reálném provozu jsme neprověřovali.

   

   Závěr? Komunikovat z motorky na motorku je samozřejmě možné, nečekejte za jízdy žádné Hi-Fi (platí obecně, ať už použijete jakýkoliv systém), ale musíte počítat s okolním hlukem a zvyknout si na to, že do jednoho ucha Vám breptá vysílačka (hands-free) a do druhého „chytáte“ hluk mašiny,  hluk způsobený větrem, zvuky okolí. Z bezpečnostních důvodů však 2 sluchátka nedoporučuji. Kvalita přenosu bude hodně záviset na konkrétním provedení přilby, ale i umístění mikrofonu, sluchátka a rovněž na turbulencích vzduchu za jízdy v okolí přilby, či chcete-li na aerodynamice soustavy motorka/jezdec (plexi/jezdec). U otevřených přileb lze očekávat použitelnost systému tak do 50 - 60 km/h (výrobce „handsky“ deklaruje do 70), u zavřených odhaduji tak do 90 - 100 km/h (výrobce deklaruje do 120). Použitelností zde myslím 100% funkčnost a srozumitelnost, ne komunikaci typu: „Cos říkal“? „Vidle? Jaký vidle?“ „Nerozumím, opakuj.“ „Aha, vedle. A co vedle?“ S Vaší přilbou však můžete dosáhnout lepších výsledků, nebo klidně i horších.

   Ať už použijete jakýkoliv systém, nečekejte zázraky (raději buďte mile překvapeni), tvrzení prodejců berte raději s rezervou. O úspěchu a přínosu zařízení bude hodně rozhodovat typ použité přilby a nastavení parametrů VOXu (budete-li jej používat). Chce to trpělivost a celý systém dobře vyladit. S VOXem je více starostí než ho vypipláte aby pracoval za všech režimů jízdy k plné spokojenosti, zase se ale zbavíte drátů. Klíčovací tlačítko vše podstatně zjednoduší, ale už nejste zcela „bezdrátoví“. Pro mne osobně je celý systém, za ty peníze, trochu zklamáním. Očekával jsem více - zásadní problém vidím v hlučné otevřené přilbě. Možná laborováním s mikrofonem bychom dokázali zvednout použitelnost systému o pár km nahoru, ale nějaký zásadní posun je vyloučen. Zajímavé by bylo i porovnání dané sestavy s jinou „handskou“ například Midland či Interphone, a vyhodnocení kvality protihlukových filtrů.

   Byla tedy naše volba správná? Nebo jsme měli snad nakonec vybrat něco jiného? Ať už bychom se rozhodli jakkoliv, zásadní problém hluku doléhajícího na mikrofon a znemožňující komunikaci při vyšších rychlostech bychom volbou jiného systému komunikace nevyřešili (princip je stejný – pouze způsob přenosu informace se liší). Tento problém je prostě realitou a zázračná řešení v cenové hladině řádu tisícikorun zde neexistují. Určité rozdíly by mohly být zaznamenány v případě použití jiné „handsky“ – teoreticky může mít jinak nastavené či lepší protihlukové filtry, například o něco lepší výsledky by snad mohla dávat BT „handska“ Interphone, alespoň dle údajů v manuálu, ale pokud nemám možnost srovnání, nemohu toto tvrzení potvrdit. Pokud tedy nezměníme přilbu a budeme trvat na komunikaci při vyšších rychlostech než nějakých 60 km/h, je v našem případě jediným řešením použití hrdelního mikrofonu (tedy smířit se s drátem do vysílačky).

   Takže pokud stojíte o komunikaci z mašiny na mašinu, zvažte, zda Vám to za ty peníze stojí za to. Pokud ano, pak jsem snad tímto článkem představil možnosti řešení, nastínil jejich záludnosti, ukázal na konkrétním příkladu provedení nastavení a párování (princip je podobný ať už zvolíte jinou vysílačku či hands-free), a vysvětlil některé pojmy, se kterými se můžete setkat. Pokud budete jako já preferovat dostatečný dosah zařízení, použití vysílačky se nevyhnete (s vysílačkou nečekejte, že sednete do sedla a vše pofrčí – budete si muset vyhradit určitě jedno odpoledne a za provozu systém doladit (umístění a nastavení mikrofonu, parametry VOXu, naučit se sestavu ovládat). Pokud dosah pro Vás není prioritou a přijmete určitá omezení, pak nejjednodušším a elegantním řešením komunikace z mašiny na mašinu je jednoznačně použití Bluetooth hands-free sady s funkcí interkomu (například Interphone - pár „handsek“ Vás vyjde na cca 8.000,- Kč).  

   Po zkušenostech doporučuji pokusit se, než něco koupíte, vyjednat zapůjčení, nebo získat alespoň příslib možnosti vrácení zařízení v případě nespokojenosti či problematické funkčnosti zvoleného řešení. Vyzkoušejte komunikaci za  Vašich podmínek a vybavení (mašina, helma). Zde příliš nespoléhejte na diskuzní internetová fóra, či zkušenosti kamarádů. I o námi použitém Albrecht/Scala Rider jsem se například dočetl v jednom internetovém fóru o bezproblémové komunikaci i při 150 km/h (což je o 30 km/h víc, než kolik připouští sám výrobce). Cituji z daného fóra (http://www.skutrforum.cz/index.php?a=topic&t=510&min=30&num=15) :

„…Scala Rider - Není to klasický interkom, ale jen Bluetooth handsfree pro mobil, nicméně perfektně udělané a promyšlené. Vnější jednotka je dost velká (oproti handsfree za ucho), takže to má skvělá velká tlačítka na ovládání naslepo v rukavicích a velkou baterku. Používám to denně a nabíjím cca 1x za 2 měsíce… Používá to adaptivní regulaci hlasitosti, na základě okolního hluku přidává hlasitost, a dále noise cancelation, když nemluvíš, tak to nahrává hluk a pak jej odečítá od signálu z mikrofonu. Celé to funguje parádně, i při 150 km/h je perfektně rozumět na obou stranách…“

   A s naší přilbou a na našem stroji, se stejnou „handskou“, si nerozumíme už při 70. Proto opakuji – je-li to možné, raději předem vyzkoušet. A nezapomeňte – za  jízdy  si vyměňujte jen důležitá sdělení, komunikace hodně rozptyluje pozornost.

   Shrnutí :
  • Komunikaci zásadním způsobem omezuje „aerodynamický“ hluk (turbulence vzduchu za jízdy v okolí přilby - mikrofonu) a hluk vlastního stroje (platí i pro komunikaci mezi řidičem a ledvinkou).
  • Rozhodující vliv na chování systému bude mít konkrétní použitá přilba, dále pak  umístění mikrofonu a typ komunikačního zařízení (hands-free), totiž jeho vybavení protihlukovými filtry a jejich kvalita a v neposlední řadě i umístění sluchátka (platí i pro komunikaci mezi řidičem a ledvinkou).
  • Mikrofon musí být osazen molitanovou ochranou (eliminuje nárazy větru), pro otevřené přilby volíme tento molitanový „prezervativ“ větší velikosti (platí i pro komunikaci mezi řidičem a ledvinkou).
  • „Aerodynamický“ hluk můžeme do značné míry eliminovat použitím hrdelního mikrofonu (externí zařízený využitelné pouze ve spojení s vysílačkou ať už jakéhokoliv typu; hands-free sady nejsou vybaveny vstupem pro externí mikrofon).
  • Komunikace je bezpečně spolehlivá do cca 50 - 60 km/h u otevřené přilby, u zavřené odhaduji do cca 90 - 100 km/h (platí i pro komunikaci mezi řidičem a ledvinkou), údaje se však mohou, přilbu od přilby, lišit (například v různých diskuzních fórech na internetu naleznete tvrzení o celkem bezproblémové komunikaci při rychlostech překračujících 100 km/h v případě otevřené přilby a i více jak 150 km/h v případě uzavřené – zde se zdá, že něco jiného je komunikovat na skůtru, cesťáku či nějakém supersportu a něco jiného na stroji našeho stylu). Mnou uvedené hodnoty berte jako orientační, platí pro Hands-free Albrecht/Scala Rider, Yamaha XVS1100a Classic a otevřenou přilbu Shark SK4 osazenou plexi štítkem (hledím).
  • Vlastní přenos signálu mezi motorkami má, při relativně malých vzdálenostech (do cca 100 m), na srozumitelnost a spolehlivost komunikace minimální vliv. Je lhostejno, jaký systém si vyberete. Při zvětšující se vzdálenosti strojů od sebe, bude dávat nejhorší výsledky realizace pomocí hands-free s funkcí interkomu, neboť toto řešení má proti vysílačkám značně omezený dosah - při vzdálenosti cca nad 150 m se začne spojení rozpadávat.
  • Nejjednodušší systém na obsluhu a uvedení do provozu jsou spárované Bluetooth hands-free sady s funkcí interkomu, pak PMR vysílačky doplněné o hands-free, a nakonec CB vysílačky doplněné o hands-free (zde musíme vyřešit uchycení a odpovídající  napájení vysílačky, také promyslet montáž poměrně rozměrné antény)…
  • Při realizaci přenosu pomocí vysílaček je vybavení funkcí VOX výhodou, funkce ale nemusí být, při špatně „vychytaném“ a předem neprověřeném nastavení (nebo při „odfláknutém“ řešení příslušného obvodu v dané vysílačce), vždy spolehlivá. Klíčovací tlačítko je 100% alternativou.
  • Tvrzení výrobců „handsek“ o maximální rychlosti, do jaké je systém použitelný, jsou z hlediska našich strojů spíše nadnesená (nevlastníte-li však dokonale odhlučněnou přilbu).

   Doporučení :

  • Chcete vetší dosah? Jděte do PMR + vhodné hands-free.
  • Na dosahu Vám nezáleží? Pak kupte bez váhání Bluetooth hands-free sadu s funkcí interkomu.
  • Chcete jistotu, do čeho peníze investujete? Že to bude fungovat dle Vašich představ? Pak si zkuste domluvit zapůjčení a vyzkoušení zvoleného zařízení s konkrétní přilbou a mašinou.
  • Váháte, zda to má vůbec cenu? Pak nic nekupujte a raději investujte místo do interkomu či vysílaček do něčeho pro vylepšení Vašeho stroje, nebo do vybavení na jízdu. Kupte si třeba pořádný nákrčník, rukavice či kus dalšího chromu na Vašeho mazlíka. Vyhnete se tak možnému zklamání.

   Slovníček vybraných pojmů :

  AGC – Automatic Gain Kontrol – automatické řízení zisku (zesílení); když je přijímán silnější signál, nutné zesílení pro danou hlasitost menší, když signál zeslábne, zisk zesilovače vzroste tak, aby na výstupu byla opět přibližně stejná hlasitost. Podobnou, trochu modifikovanou funkci využívá většina hends-free zařízení. Udržují zhruba konstantní odstup signál/hluk ve sluchátku. Takže čím větší hluk okolí, tím větší zesílení.

  AM – amplitudová modulace. Druh modulace při fonickém provozu. Nevýhodou AM je její náchylnost na atmosférické a impulsní rušení, výhodou, jednoduché zpracování signálu na straně přijímače. Tuto modulaci využívají rozhlasové vysílače v pásmu dlouhých, středních a krátkých vln.

  Bluetooth – standardizovaná technologie využívající ke komunikaci a výměně dat část veřejného pásma v okolí 2,45 GHz (vlnová délka cca 12 cm). „Modrý zub“ byl původně vyvinut pro přenos signálu na krátké vzdálenosti řádu desítek centimetrů až jednotek metrů, u některých zařízení bývá dosah zvýšen až na desítky metrů (výrobci některých hands-free motorkářských sad deklarují až 150 m). Na rozdíl od přenosu dat signálem v infračerveném spektru (infraport), nemusí zařízení na sebe „vidět“, neboť přenos probíhá na rádiových kmitočtech. Technologie se vyznačuje jednoduchým ovládáním, prakticky se provede jen prvotní nastavení a pak už to prostě jen „funguje“. Nutností je provedení tzv. párování. Párování je zpravidla jednoduchou automatizovanou operací, v některých případech však vyžaduje zadání některých parametrů, která musíme před zahájením operace znát (zjistit z manuálu).

  CB - Citizen Band – občanském pásmo. Jedná se o frekvenční úsek v horním rozsahu krátkých vln (vlnová délka cca 11 m) pro rádiovou komunikaci povolenou generální licencí ČTÚ (k provozu nepotřebujeme žádné speciální povolení). Provoz probíhá na kmitočtech 26,965 – 27,405 MHz, frekvenční pásmo je rozděleno do 40 kanálů. CB vysílačky pracují s povoleným výkonem do 4 W. Vysílá se provozem FM nebo  AM. Obvyklý dosah na plný výkon bývá v řádu jednotek až desítek kilometrů (velmi záleží na typu antény – přesněji na její účinnosti)

  CTCSS - Continuos Tone Code Squelch System. Je technologie, umožňující definovaným subtónem (vybraná frekvence nízkého kmitočtu) ovládat otevření nebo zavření umlčovače a tedy přivedení přijímaného signálu až k našemu sluchátku (reproduktoru či nikoliv). Pokud se přijímaný subtón neshoduje s nastaveným, nebo tento chybí, přijímač vysílačky (přesněji transcieveru) mlčí, i když na nastaveném (naladěném) kanále je přítomen nějaký signál.

  FM – Frekvenční modulace. Druh modulace při fonickém provozu. Výhodou je menší náchylnost k atmosférickému a impulsnímu rušení. Nevýhodou složitější detekce na straně přijímače (obvodový problém, na obsluhu nemá žádný vliv). Tento druh modulace využívají rozhlasové stanice v pásmu velmi krátkých vln.

  Hands-free – zařízení umožňující komunikaci bez použití ovládání rukou (držení sluchátka, či nějakého přepínání). Jsou k dispozici v provedení s drátovým propojením, nebo jako bezdrátové (technologie Bluetooth).

  Kanál – Pro zjednodušení se v CB nebo PMR pásmu zpravidla neladí jednotlivé frekvence, ale kanály. Každému kanálu odpovídá konkrétní, jedinečná frekvence.

  Klíčovací tlačítko – tlačítko na těle mikrofonu, vysílačky nebo jako externí propojené s vysílačkou pro ovládání přepínání příjem/vysílání. Stisknuté tlačítko = vysílání, puštěné (nestisknuté) tlačítko = příjem. Během celé vysílací relace musí být tlačítko stlačeno

  PMR - Public Mobile Radio - veřejné přenosné vysílačky. Pracují v úseku velmi krátkých vln (vlnová délka cca 67 cm). Provoz probíhá na kmitočtech 446 - 446,1 MHz. Frekvenční pásmo je rozděleno do 8 kanálů s roztečí 12,5 KHz.  Maximální povolený výkon je 0,5 W, modulace se používá výhradně FM, anténa musí být integrální součástí zařízení (externí antény nejsou povoleny). Rádiová komunikace je kryta, pros chválené typy přístrojů, generální licencí ČTÚ (k provozu nepotřebujeme žádné speciální povolení). Obvyklý dosah ve volném terénu na plný výkon cca 4 - 5 km.

  PTT – Push To Talk. Viz klíčovací tlačítko.

  Roger Beep – Potvrzovací tón na konci relace. Když ukončíme relaci (vysílání) a přejdeme na příjem, vysílačka vyšle určitý tón, nebo jakýsi trilek, který slyší protistanice. Neklamné znamení, že jsme přešli na příjem a místo vysílání opět posloucháme. Bez Roger Beepu nemusí protistanice mnohdy tušit, že už jsme domluvili (zejména díky používání umlčovačů šumu).

  Squelch – viz umlčovač šumu.

  Umlčovač šumu – zařízení, které uzavře přijímač (zpravidla znemožní přivést signál z detektoru na nízkofrekvenční zesilovač) v případě nepřítomnosti signálu na vstupu přijímače. Efekt je takový, že bez signálu neslyšíme z reproduktoru či sluchátka nic (žádný šum). U některých zařízení může být umlčovač vybaven nastavením úrovně (síly signálu), od které je signál propuštěn do sluchátka (reproduktoru).

  VOX - Voice Operated Xchange. Ovládání vysílačky hlasem, tedy automatické přepínání příjem/vysílání. Když promluvíme do mikrofonu, vysílačka se sama přepne na vysílání, jako bychom přidrželi klíčovací (PTT) tlačítko. Máme-li aktivovánu funkci VOX, klíčovací tlačítko nepoužíváme. Důležitým parametrem pro nastavení VOXu je prahová citlivost (kdy vysílačka zareaguje na signál z mikrofonu a přepne na vysílání) a časová prodleva.

   Odkazy :

   Uvažoval jsem o zařazení konkrétních odkazů, ale jejich životnost bývá omezená, takže jen typy na klíčová slova - pátrejte ve vyhledávači například po :

  • PMR vysílačky (odkazy na prodejce různých typů), případně CB vysílačky
  • Cobra PMR (PMR vysílačky, interkom k vysílačce)
  • Midland 445BT  (PMR vysílačka s Bluetooth modulem)
  • BPA 100 (Bluetooth adapter například k vysílačkám)
  • Albrecht AE 500 (interkom „po drátě“)
  • Midland BT Intercom (Bluetooth interkom řidič – spolujezdec, dosah do 10 m)
  • Albrecht Rider či Scala Rider (Bluetooth hands-free)
  • Interphone (BT hands-free sada s funkcí interkomu a dosahem až 150 m)
  • Hrdelní mikrofon (odkazy na prodejce)

   Výrobci PMR vysílaček (radiostanic) jsou například Alan, Albrecht, Alinco, Cobra, Danita, Icom, Intek, Kenwood, Midland, Motorola, Panasonic, President, Yaesu, a další.

   Typy pro doplnění článku :

   Než jsem přistoupil k realizaci řešení komunikace z mašiny na mašinu, zkoumal jsem jednotlivé možnosti, se zaujetím četl diskuze o tom, jak drtivá většina motorkářů komunikuje při rychlostech překračujících i 150 km/h. Problematika komunikace z motorky na motorku (přeneseně i řidiče se spolujezdcem) se tedy zdála triviální, jednoduchá a zvládnutá tak, že jedinou otázku, kterou si mám položit je, kolik chci do zařízení investovat peněz. Bohužel, realita mne rychle vyvedla z omylu. Paušální řešení, garantující stejnou funkčnost za všech okolností není k dispozici. Snad ještě dodám, že vylučuji technický problém na některém z komponentů zařízení omezující použitelnost při vyšších rychlostech (i tato myšlenka mne začala napadat po prvních pokusech), neboť účinnost komunikace byla prověřována na 2 sadách zařízení. Stálo by za úvahu:

  • Srovnat chování různých „handsek“ (případně systémů) na stejné přilbě a mašině…
  • Srovnat chování dané „handsky“ s různými přilbami…
  • Srovnat chování dané „handsky“ při sedlání různých typů mašin (chopper/cruiser, cestovní, supersport, skůtr) a stejné přilbě…

  Taková srovnání by pomohla objektivně zhodnotit vliv jednotlivých komponent na účinnost (srozumitelnost) komunikace a predikovat chování toho kterého systému ve Vašich podmínkách (přilba, stroj, zvolená technika). Tento článek tak není schopen objektivně říci, jak bude zvolený systém fungovat Vám. Pouze definuje možné cesty a varuje před přehnaným očekáváním či případným zklamáním.

  Pokud si však nějaký komunikační systém pořídíte, ať už mezi stroji nebo jen v rámci „jednoho sedla“, podělte se s námi o Vašich zkušenostech - třeba jen stručným sdělením - sedlaný stroj, přilba, použité zařízení a do jaké rychlosti jste schopni komunikovat.

  Takže hodně zážitků v sedle, ať už s mikrofonem nebo bez něho

Vám přeje Marconi
Foto : výrobce + archiv K 1400

Foto : autor článku + Internet

spojení na autora článku

zpět o jeden list :    

zpět na úvod článku :

 

Marconi.k1400

Zpět do sekce : konkrétně   

 
Honza 1400 (upc.cz) 24.09.2007 18:51
mel jsem kdysi PMR vysilacky ke komunikaci a presel jsem k bluetooth handsfree. Vadily me tam ty draty od klicovaciho tlacitka, protoze funkce vox me prisla celkem nepouzitelna, a to z duvodu ztraty prvnich slabik. A pak nemoznost soucasne komunikace se spolujezdcem. Soucecne handsfree, co mam, podporuje plny duplex (soucasne mluvim i slysim), neni potreba klicovaci tlacitko (mam obe ruce volne) a vydr je taky cca 1 den. Dosah jak uvadis je cca 100 metru bez ohledu jestli je mezi tebou nejaka prekazka nebo ne. Komunikace probiha pomoci DECT (zname z bezdratovych telefonu). Co se tyka dosahu vysilacek, je to zalezitost velmi promenliva, zavisla znacne na terenu. Zkouseli jsme to pri cestovani autama a nekdy i pul km bylo moc. Pochopitelne je to porad vetsi dosah nez u handsfree. Vzhledem k tomu, ze komunikaci vyuzivam z 99% pouze se spolujezdcem, je pro me handsfree lepsi volbou. Navic moznost spojeni s telefonem, protoze cas od casu jezdim na motorce i v praci a nemusim pak obvolavat zmeskane hovory. Obe handsfree me prisly na 9000Kc, coz je o neco min, nez v kombinaci s PMR. Toz asi tak. Ma to svoje + i - a je treba zvazit, k cemu komunikaci vlastne budu skutecne nejvic pouzivat. Berte to jen jako muj vlastni nazor, ktery nevydavam za jediny spravny. Honza
Fáfa (upc.cz) 26.09.2007 09:43
Marconi ty magore jak dlouho si to psal? ja ,to čet 30min a vim hovno jenom to ,že si to musi znova přečíst jinak obdiv,takovej článek to už je maso
Marvin (opanet.cz) 26.09.2007 19:09
Marconi, klobouk dolů. Je to parádní článek. Já mám Dragouše stejně jako ty, osobně používám Interphone, pro dvě motorky mě to stálo něco kolem 7.000,- Kč. Jak jsi psal, záleží na více okolnostech jak bude přenos probíhat. Když jsou otevřené přilby a pokud jedeme kolem 60 - 70 km/h tak to jde, ale při vyšší rychlosti je už problém. Samozřejmě nejlepší přenos je, když komunikuji s přítelkyní která sedí za mnou. Přeji Ti spoustu pohodových kilometrů Marvin
Motopes (advnet.cz) 27.09.2007 22:17
Taky smekám klobouk, jaký obsáhlý článek si tady vypotil, já přidám svoji zkušenost, nejdříve jsem používal drátové spojení s PMR Cobra, hlavně kvůli tomu, že začala jezdil manželka na svoji motorce a mohl jsem ji trošku radit a upozorňovat na co si dát na cestě zrovna pozor atp. ale použitelné to bylo tak do cca 70km/h a po druhé závadě na drátovém spojení(příliš jemné drátky jsou citlivé na zalomení) a po článcích o letošní novince "Interphone" jsme letos přesedlali na toto zařízení a musím potvrdit neporovnatelnou kvalitu zvuku oproti PMR, opravdu srozumitelnou do 100km/h v otevř.přilbě s horší srozumitelností i přes 100km/h, v uzavřené tak o 20km/h ještě lepší, negativum dosah cca 150m při jízdě za sebou nevadí ale horší je výdrž cca 4hod(uváděných 7hod) a nemožnost dobíjet za jízdy(stejným konektorem se připojují sluchátka i nabíječka) ale je možné dobíjet při přestávce přes nabíječku ze zásuvky na moto, když to shrnu tak oceňuji kvalitu čistoty zvuku a bezdrátovost a minimální rozměry, trochu mě zklamala malá výdrž (uváděných až 7OOhod/poh.režim je pouze teorie tak doma na stole, za jízdy díky hluku je stále aktivní) a nemožnost nabíjení během jízdy, ale pro mě oproti PMR převládají klady
Marconi (eurotel.cz) 28.09.2007 18:09
To Honza 1400 – díky za komentář a popsané zkušenosti. Ano, nectností VOXu je možná ztráta první slabiky. Pro případné čtenáře, kteří s VOXem neměli třeba tu „čest“ - skutečně jen u prvního slova před automatickým přepnutím na vysílání. Je to dáno časovou prodlevou mezi signálem z mikrofonu a reakcí vysílačky na tento signál – přepnutí z příjmu na vysílání (bez časové prodlevy by vysílačka neustále přepínala příjem vysílání po každé slabice, po každém nádechu či změně síly hlasu). Obejít to lze tím, že vysílačku zaklíčuji nějakým krátkým „nahazovacím“ slůvkem“ – „rum“, „ahoj“, „zap“, nebo tak něco podobného :) Jde o zvyk. To, že u „handsky“ lze komunikovat obousměrně je dáno technologií. PMR či CB vysílačka neumožňuje obousměrnou komunikaci, neboť pracuje jen simplexně – buď poslouchám, nebo vysílám. Jinak myslím, že je málo pravděpodobné, že by „handska“ Interphone využívala technologii DECT. Občas se takové tvrzení na netu objevuje, však pro DECT technologii je vyhrazeno pásmo 1.880 – 1.900 MHz, Bluetooth pracuje v pásmu ISM (2.402 – 2.480 MHz), DECT využívá kanálovou rozteč 1,728 MHz, BT jen 1 MHz, DECT využívá úplně jiný druh modulace, která je s Bluetooth zcela nekompatibilní. Pokud by Interphone využívala pro komunikaci mezi hands-free DECT, pak by musela navíc obsahovat ještě klasickou technologii Bluetooth (pro komunikace třeba s GPS nebo telefonem), tedy 2 vysílače a 2 přijímače + řídící a modulační obvody. A to považuji za nepravděpodobné, navíc výrobce sám hovoří jen o technologii Bluetooth. Spíše se domnívám, že Interphone je „čistokrevné“ Bluetooth s vyšším výkonem vysílače (BT standard definuje 3 úrovně výkonu 1 – 2,5 - 100 mW, přičemž BT umí řídit výstupní výkon vysílače podle přijaté informace o síle signálu u protistanice). Při výkonu 100 mW se uvažuje o dosahu řádu 100 m a to by dopovídalo dosahu Interphone. Ale je to jen můj odhad, neber to jako polemiku, svůj názor nemám o co "opřít". Třeba se najde někdo, kdo vidí „dovnitř“, nebo má bližší informace od výrobce (třeba jsi to právě Ty). Ostatně, nakonec, pro naše účely je úplně jedno, jakou modulaci to používá, hlavně, že to funguje. To Fáfa – copak o to, napsaný to bylo celkem rychle, horší bylo se pak dokopat to po sobě opravit :) Jinak dík… To Marvin – díky za komentář a zkušenosti… To Motopes – také díky za popis Tvých zkušeností a snad jen dodám, že zásadní rozdíl v účinnosti komunikace bych přisuzoval spíše použití jiné „handsky“ než PMR (ta nejvýše lehce ořeže hovorové pásmo, pokud to není tedy nějaké "chrastítko").
karel (upcbroadband.cz) 25.02.2012 00:04
ta stranka ještě funguje?
bourač (iol.cz) 06.10.2013 02:50
výborný článek, používáme PMR při demoličních pracech a já hledám jak to udělat aby měli všichni volné ruce, net je zasranej nejrůznějším balastem tak jsem rád že jsem objevil toto povídání :)
Ivan (upcbroadband.cz) 19.02.2014 20:29
Díky za článek. Kdyby ste měl někdo moment mohli byste se mrknout, které handsfree z tohoto e-shopu byste mi doporučili? Já se v tom nevyznám a nakupuji tam už dlouho takže mívám občas slevu. Díky moc http://www.motomaniac.cz/Elektronika-1/Handsfree/
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser