Komunikace motorka – motorka

I. část

     
 

   Když se zamýšlím nad možnostmi a dostupností současné komunikační, navigační a spotřební elektroniky (interkomy, vysílačky, GPS, MP3, rádia), napadá mne, že vše si mohu celkem snadno pořídit, ověsit tím stroj a jít s „dobou“. Mám však pocit, že se tím ztrácí ta pravá svoboda na cestách, kdy čas nerozhoduje, nějaká ta zajížďka už vůbec ne. Prostě se jede a až se tam dojede, tak se tam bude. Užíváme si předení motoru a zvuk laďáků, ubíhající krajinu okolo nás a problémy civilizace jsou někde tam daleko vzadu. Žádné zvonění telefonu, žádné zprávy z rádia, žádná reklama. Na druhou stranu, najdeme spousty důvodů, proč si pořídit GPS či nějaké to komunikační zařízení. S Hankou jsme řešili možnost, domlouvat se během cesty z mašiny na mašinu. Dokázat si předat za jízdy zásadní informaci,

   
 nebo upozornit na nebezpečí či něco zajímavého v našem okolí. Jako vstupní parametry jsme si dali :
  • dosah 1000 m
  • minimum drátů
  • snadná obsluha
  • spolehlivost komunikace
  • výdrž baterií alespoň na 1 den
  • snadná montáž i demontáž
  • bezpečnost

 

   V současné době máme pro řešení komunikace z motorky na motorku k dispozici prakticky 4 možnosti :

  • CB vysílačky
  • PMR vysílačky
  • BlueTooth hands free sady s funkcí interkomu
  • Mobilní telefon s hands free sadou (tuto variantu, vzhledem k tomu, že její provoz není bezplatný, zde nebudeme diskutovat)

   Co si z toho vybrat? V článku se dozvíte jakou cestu jsem zvolil, jaké výhody a nevýhody mají jednotlivá řešení a na závěr se podělíme o praktické zkušenosti. Problematika je překvapivě, i u tak jednoduchého tématu, natolik široká, že by vydala na malou knihu. Přesto se pokusím podělit se s Vámi na několika málo řádcích o to podstatné. Odborníky pro rádiovou komunikaci prosím o shovívavost, některé otázky jsem poněkud zjednodušil a pokud možno se snažil vyhnout odborné terminologii. A teď už se spolu podívejme v rychlosti na jednotlivé systémy.

   CB vysílačky

   Pracují v tzv. CB pásmu (Citizen Band – občanském pásmu). Jedná se o frekvenční úsek v horním rozsahu krátkých vln (vlnová délka cca 11 m). Provoz probíhá na kmitočtech 26,965 – 27,405 MHz. Toto frekvenční pásmo je pak rozděleno do 40 kanálů. Vysílačky pracují s povoleným výkonem do 4 W. Vysílá se nejčastěji provozem FM, povoleno
je i AM. Proč zvolit toto řešení? Jedná se o oblíbené pásmo, které využívá řada profesionálních řidičů (předávají si informace o dopravní situaci), dosah vysílaček je v řádu kilometrů až desítek kilometrů (podle druhu a velikosti antény, výkonu vysílačky, profilu terénu, atd.). Kanál č. 9 bývá vyhrazen pro nouzová volání, zde lze mnohdy rychle přivolat pomoc - například v případě nehody, neboť kanál obvykle monitorují složky integrovaného záchranného systému. Proč jej nezvolit? Na pásmu dochází často k rušení díky většímu dosahu stanic, projevují se zde sezónní fenomény šíření rádiových vln charakteristické pro tuto vlnovou délku a například při výskytu tzv. sporadické vrstvy E (jedna z vrstev ionosféry tvořící se nepravidelně

ve výšce cca 90-140 km nad zemským povrchem) v letních měsících, může být komunikace více než ztížena pro množství pronikajících stanic na naši frekvenci z okrajových oblastí Evropy (například Ruska, Itálie, Španělska), slyšíme komunikaci taxislužby kdo ví odkud, stanice se překrývají, prostě zmatek nad zmatek. Výdrž baterií je spíše malá (zejména, pokud využijeme plný povolený výkon 4W), antény jsou, pro účinnou komunikaci, poměrně velké. Není mi známo, že by se vyráběla vodotěsná (či alespoň proti vlhkosti a dešti odolná) CB stanice.

   PMR vysílačky

Pracují v tzv. PMR pásmu (Public Mobile Radio – veřejné přenosné vysílačky) v úseku velmi krátkých vln (vlnová délka cca 67 cm). Provoz probíhá na kmitočtech 446 – 446,1 MHz. Frekvenční pásmo je pak rozděleno do 8 kanálů s roztečí 12,5 KHz.  Maximální povolený výkon je 0,5 W, modulace se používá výhradně FM, anténa musí být integrální

součástí zařízení (externí antény nejsou povoleny). Proč zvolit toto řešení? Dosah stanic je sice relativně omezený (pro naše účely je však dosah více než dostačující), což je dáno jednak jejich výkonem, hlavně však charakterem šíření velmi krátkých vln v terénu (prakticky v rozsahu přímé viditelnosti). Na druhou stranu signál dané vlnové délky poměrně dobře proniká i průmyslovou zástavbou. Díky omezenému dosahu jsou jednotlivé kanály většinou volné a kromě šumu pásma na nich mnohdy neuslyšíme žádnou jinou stanici. Dosah je obvykle 3 až 5 km (při komunikaci z kopce na kopec to však může být klidně i několikanásobně více), v městské zástavbě můžeme uvažovat o cca 1 km. Stanice jsou velikosti většího mobilního telefonu,
anténa nepatrná, a tedy s umístěním stanice na motorce není problém. K dispozici jsou i vysílačky v odolném vodotěsném pouzdru. Výdrž baterií se vzdáleně blíží mobilním telefonům z éry zavádění GSM sítí. Proč je nezvolit? Nic zásadního mne nenapadá.

   BlueTooth hands free sady s funkcí interkomu

   Technologie Bluetooth využívá ke komunikaci část veřejného pásma v okolí 2,45 GHz (vlnová délka cca 12 cm). Vlastní technologie je limitována malým výkonem na straně vysílače a dosah bývá obvykle deklarován do cca 10 m.

Proč zvolit toto řešení? Jedná se o klasické „hands free“ vyrobené speciálně pro motorkáře, vybavené technologií Bluetooth s funkcí interkomu a možností párování mezi sebou. Snad zvýšením výkonu vysílačů či úpravou komunikačního protokolu je výrobcem deklarován dosah obvykle okolo 150 m (ale setkáte se i s tvrzením dosahu 250 či 300 m) v přímé viditelnosti. Jinak jednoduché a elegantní řešení komunikace přilba/přilba…

Proč nezvolit toto řešení? Jedná se o zařízení s nejmenším dosahem ze všech zde představených možností, který můžeme reálně předpokládat do 150 m v případě opravdu
přímé viditelnosti - přímý úsek silnice, mezi komunikujícími žádná překážka v podobě například automobilu (odhaduji, že dosah bude také částečně záviset na stavu baterií), na čemž se shodne většina uživatelů tohoto systému a v technických údajích takový dosah deklaruje i výrobce populárního zařízení tohoto typu. Určitým rizikem by také mohla být také nutnost nového párování po výpadku spojení.

   Jak jsem se rozhodoval

   CB řešení jsem se slzou v oku zamítl jako první. Přál bych si jej nejraději, ale představa rizika neustálého breptání pronikajících stanic na mém kmitočtu, nutnost řešit napájení přídavným aku-pakem, nebo připojením na akumulátor motorky a promýšlení řešení způsobu uchycení antény a také vysílačky s ohledem na možnou rychlou demontáž při vzdálení od stroje, bylo zbytečně mnoho úkolů, do kterých se mi, kvůli pár vyměněným větám během cesty, nechtělo. Když jsem navíc zjistil, že s funkcí VOX (viz dále) se vyrábějí jen sofistikovanější (a tedy dražší) stanice s mnoha funkcemi, které já nikdy na motorce nevyužiji, bylo rozhodnuto. Se slzou v oku jsem se tedy rozloučil s vizí antény zvící pomalu dvou metrového prutu i s její krásnou pochromovanou prodlužovací cívkou a přemýšlel co dál. Následně jsem zavrhl i nejjednodušší řešení pomocí Bluetooth hands-free sady s funkcí interkomu, neboť deklarovaný dosah nějakých 150 m mne neuspokojoval. Uvědomoval jsem si také, že se jedná o zařízení jednoúčelové, jehož cena přitom není zrovna lidová. Oproti tomu vysílačku si můžu nakonec z motky sejmout a vzít třeba na pěší tůru, či na houby :) případně mohu pohodlně a bez větších operací (párování) komunikovat i s jinými uživateli CB či PMR pásma a najít pro ni další uplatnění. Po zvážení všech pro a proti a také díky tomu, že k rádiové komunikaci mám velice blízký vztah, zůstalo ve hře řešení pomocí PMR vysílačky. Netvrdím, že to je jediná správná cesta, či absolutně nejlepší řešení, ale pro mne to byla vítězná volba (dosah, univerzálnost použití, celkem jednoduchá obsluha – prostě vysílačka k dispozici pro cokoliv). Vraťme se tedy k zadání a jednotlivým požadavkům.

   Dosah alespoň 1000 m – možná se to zdá, pro komunikaci motorka/motorka, zbytečně mnoho, ale uvažme, že nejezdíme jen po rovných, přímých úsecích, nejezdíme jen těsně za sebou, mezi nás se občas vklíní auto a někdy se stane, že jeden se kochá krajinou, zatímco druhý frčí dál a i když se hlídáte ve zpětných zrcátkách, stejně najednou kouknete a za Vámi nikdo. Ano, ten kilometr není žádná exaktní hodnota, ale můžeme předpokládat, že na systém, který komunikuje bezpečně na pár desítek či stovek metrů, se nebudeme moci vždy spolehnout. PMR vysílačky deklarují dosah až 5 km ve volném terénu, lze tedy předpokládat, že na těch cca 1000 m  se dovoláme skoro vždy. A ještě pro zajímavost jak si u tohoto parametru povedou ostatní technologie - CB vysílačka požadovaný dosah splňuje, Bluetooth hands-free nesplňuje.

   Minimum drátů – a tady je potíž. Co s vysílačkou? Přeci ji za jízdy nelze držet v ruce? Naštěstí jsou k dispozici hands-free sady do přilby. Jenže tyhle sady vyžadují drátové propojení s vysílačkou. A představa, že se při každé zastávce budu strojit do drátů mne zrovna neuklidňovala. Naštěstí se vyrábějí i Bluetooth hands-free sady. Abychom takovou sadu mohli využít, potřebujeme nejen vysílačku, ale i Bluetooth adaptér, který umožní bezdrátově komunikovat s „handskou“. A opět jak si vedou jiné technologie - CB tento parametr splňuje, Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (u vysílačky CB nebo PMR se totiž za určitých okolností nemusíme zbavit tzv. klíčovacího tlačítka a tedy jednoho drátu mezi vysílačkou a řídítky).

   Snadná obsluha – tady to je jasné, nepotřebujeme kdo ví jaké vymoženosti. Stačí nám možnost snadno naladit požadovaný kanál a snadné přepínání příjem vysílání. To se děje pomocí extrerního, tzv. klíčovacího tlačítka, které se upevňuje zpravidla na levou rukojeť řídítek a pomocí kablíku se zapojí do příslušného konektoru na těle vysílačky. Takže i když máme Bluetooth sadu, jednomu drátu se nevyhneme. Existují však vysílačky s  funkcí VOX (Voice Operated Xchange - funkce ovládání hlasem), která neznamená nic jiného, než že stačí promluvit do mikrofonu a vysílačka se nám sama přepne na vysílání. Jakmile domluvíme, vysílačka sama odklíčuje a přepne na příjem. Klíčovací tlačítko pak nepotřebujeme. A ještě jak si se snadnou obsluhou poradí jiná řešení – CB vysílačka požadavek splňuje, Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (musíme jen spárovat, jinak nenastavujeme nic)…

   Spolehlivost komunikace – a jsme zase u dosahu. I v případě, že jedna z motorek zahne za roh, nebo zajede za kopec, okraj lesa, nebo se zapomene a vzdálí, by měla být komunikace zajištěna. Deklarovaný dosah 5 km ve volném terénu a odhadovaný 1 km v městské zástavbě splňuje náš požadavek. Spolehlivost komunikace také ovlivňuje úroveň možného rušení a to tím více, čím menší je pravděpodobnost, že si budeme moci vysílačky přelaďovat za jízdy. A ještě jak jsou na tom ostatní technologie - CB splňuje částečně neboť pravděpodobnost rušení na námi zvoleném kanále je zdaleka větší, než u PMR. Bluetooth hands-free splňuje nejhůře (díky krátkému dosahu a riziku rozpadnutí spojení s možnou nutností provést nové párování)…

   Výdrž baterií alespoň na 1 den – PMR vysílačky mívají dobu provozu do vybití akumulátorů (baterií) obvykle okolo 20 - 30 hodin (záleží na kapacitě použitých akumulátorů a způsobu provozu – zejména poměru vysílání/příjem), takže 1 den bychom s nabitými akumulátory měli rozhodně vystačit. A opět jak jsou na tom jiné technologie - CB bez přídavného aku-paku, či napájení z akumulátoru motorky nesplňuje (použijeme-li výkon 4W, pak ani náhodou),  Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (výdrž i několik dní v pohotovostním režimu)…

   Snadná montáž i demontáž – PMR vysílačky jsou relativně malé – například 126 x 55 x 38 mm a jejich případná montáž či uchycení nemusí znamenat žádný problém (nakonec montáž nemusíme  řešit vůbec - klipem ji klidně zacvakneme k opasku, či strčíme do kapsy, rolky, brašny). A ještě jiné technologie - CB tento požadavek splňuje nejhůře – musíme vymyslet držák na stanici, umístění a montáž antény, řešit externí napájení. Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (nosíme si ji na přilbě)…

   Bezpečnost – zde jsem měl na mysli takovou funkčnost zařízení, abychom za jízdy nemuseli řešit žádné zásahy do nastavení, ladění a podobně. PMR vysílačka toto splňuje, provede se jen prvotní nastavení před jízdou (kanál pro komunikaci, případně další nastavení – například CTCSS a další dle okolností) a pak už není třeba nastavovat nic. A ještě jak to je u jiných technologií - CB splňuje hůře (riziko rušení na našem kanále je největší a tedy hrozí nucená nutnost přeladit), Bluetooth hands-free splňuje nejhůře – hrozí riziko ztráty spojení překročením omezeného dosahu zařízení (pokud toto uhlídáme, pak systém splňuje 100%)…

   Takže jsem začal pátrat co je na trhu, v oboru PMR, k dispozici. Prověřil jsem nabídku v ČR a objevil jednu moc šikovnou radiostanici, totiž Midland 445BT. Čím je tak šikovná? Má v sobě již integrovaný Bluetooth modul (odpadá tak jedna krabička navíc a její propojení s vysílačkou) – tedy ideální po doplnění Blouetooth hands-free sadou.

 

klikni pro pokračování článku :

 
 
 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser