|
Komunikace motorka – motorka |
I. část |
|
|
|
|
|
Když se zamýšlím nad možnostmi
a dostupností současné komunikační, navigační a spotřební elektroniky (interkomy,
vysílačky, GPS, MP3, rádia), napadá mne, že vše si mohu celkem snadno
pořídit, ověsit tím stroj a jít s „dobou“. Mám však pocit, že se tím ztrácí
ta pravá svoboda na cestách, kdy čas nerozhoduje, nějaká ta zajížďka už
vůbec ne. Prostě se jede a až se tam dojede, tak se tam bude. Užíváme si
předení motoru a zvuk laďáků, ubíhající krajinu okolo nás a problémy
civilizace jsou někde tam daleko vzadu. Žádné zvonění telefonu, žádné zprávy
z rádia, žádná reklama. Na druhou stranu, najdeme spousty důvodů, proč si
pořídit GPS či nějaké to komunikační zařízení. S Hankou jsme řešili možnost,
domlouvat se během cesty z mašiny na
mašinu. Dokázat si předat za jízdy zásadní informaci, |
|
|
nebo upozornit na nebezpečí či něco
zajímavého v našem okolí. Jako vstupní parametry jsme si dali : |
- dosah 1000 m
- minimum drátů
- snadná obsluha
- spolehlivost
komunikace
- výdrž baterií
alespoň na 1 den
- snadná montáž i
demontáž
- bezpečnost
|
|
V současné době máme pro
řešení komunikace z motorky na motorku k dispozici prakticky 4 možnosti : |
- CB vysílačky
- PMR vysílačky
- BlueTooth hands
free sady s funkcí interkomu
-
Mobilní telefon s hands free sadou (tuto
variantu, vzhledem k tomu, že její provoz není bezplatný, zde nebudeme
diskutovat)
|
Co si z toho vybrat? V článku
se dozvíte jakou cestu jsem zvolil, jaké výhody a nevýhody mají jednotlivá
řešení a na závěr se podělíme o praktické zkušenosti. Problematika je
překvapivě, i u tak jednoduchého tématu, natolik široká, že by vydala na
malou knihu. Přesto se pokusím podělit se s Vámi na několika málo řádcích o
to podstatné. Odborníky pro rádiovou komunikaci prosím o shovívavost,
některé otázky jsem poněkud zjednodušil a pokud možno se snažil vyhnout
odborné terminologii. A teď už se spolu podívejme v rychlosti na jednotlivé
systémy. |
CB vysílačky |
Pracují
v tzv. CB pásmu (Citizen Band – občanském pásmu). Jedná se o frekvenční úsek
v horním rozsahu krátkých vln (vlnová délka cca 11 m). Provoz probíhá na
kmitočtech 26,965 – 27,405 MHz. Toto frekvenční pásmo je pak rozděleno do 40
kanálů. Vysílačky pracují s povoleným výkonem do 4 W. Vysílá se nejčastěji
provozem FM, povoleno |
je i AM. Proč zvolit
toto řešení? Jedná se o oblíbené pásmo, které využívá řada
profesionálních řidičů (předávají si informace o dopravní situaci), dosah
vysílaček je v řádu kilometrů až desítek kilometrů (podle druhu a velikosti
antény, výkonu vysílačky, profilu terénu, atd.). Kanál č. 9 bývá vyhrazen
pro nouzová volání, zde lze mnohdy rychle přivolat pomoc - například
v případě nehody, neboť kanál obvykle monitorují složky integrovaného
záchranného systému. Proč
jej nezvolit?
Na pásmu dochází často k rušení díky většímu dosahu stanic, projevují se zde
sezónní fenomény šíření rádiových vln charakteristické pro tuto vlnovou
délku a například při výskytu tzv. sporadické vrstvy E (jedna z vrstev
ionosféry tvořící se nepravidelně |
|
ve výšce cca 90-140 km
nad zemským povrchem) v letních měsících, může být komunikace více než
ztížena pro množství pronikajících stanic na naši frekvenci z okrajových
oblastí Evropy (například Ruska, Itálie, Španělska), slyšíme komunikaci
taxislužby kdo ví odkud, stanice se překrývají, prostě zmatek nad zmatek.
Výdrž baterií je spíše malá (zejména, pokud využijeme plný povolený výkon
4W), antény jsou, pro účinnou komunikaci, poměrně velké. Není mi známo, že
by se vyráběla vodotěsná (či alespoň proti vlhkosti a dešti odolná) CB
stanice. |
PMR vysílačky |
Pracují v tzv. PMR pásmu (Public Mobile Radio – veřejné přenosné
vysílačky) v úseku velmi krátkých vln (vlnová délka cca 67 cm). Provoz
probíhá na kmitočtech 446 – 446,1 MHz. Frekvenční pásmo je pak rozděleno do
8 kanálů s roztečí 12,5 KHz. Maximální povolený výkon je 0,5 W, modulace se
používá výhradně FM, anténa musí být integrální |
|
součástí zařízení
(externí antény nejsou povoleny). Proč zvolit toto řešení? Dosah
stanic je sice relativně omezený (pro naše účely je však dosah více než
dostačující), což je dáno jednak jejich výkonem, hlavně však charakterem
šíření velmi krátkých vln v terénu (prakticky v rozsahu přímé
viditelnosti). Na druhou stranu signál dané vlnové délky poměrně dobře
proniká i průmyslovou zástavbou. Díky omezenému dosahu jsou jednotlivé
kanály většinou volné a kromě šumu pásma na nich mnohdy neuslyšíme
žádnou jinou stanici. Dosah je obvykle 3 až 5 km (při komunikaci z kopce
na kopec to však může být klidně i několikanásobně více), v městské
zástavbě můžeme uvažovat o cca 1 km. Stanice jsou velikosti většího
mobilního telefonu, |
|
anténa nepatrná, a tedy s umístěním stanice
na motorce není problém. K dispozici jsou i vysílačky v odolném vodotěsném
pouzdru. Výdrž baterií se vzdáleně blíží mobilním telefonům z éry zavádění
GSM sítí. Proč je nezvolit? Nic zásadního mne nenapadá. |
BlueTooth hands free sady
s funkcí interkomu |
Technologie Bluetooth využívá ke komunikaci část veřejného
pásma v okolí 2,45 GHz (vlnová délka cca 12 cm). Vlastní technologie je
limitována malým výkonem na straně vysílače a dosah bývá obvykle deklarován
do cca 10 m. |
Proč zvolit toto řešení? Jedná se o
klasické „hands free“ vyrobené speciálně pro motorkáře, vybavené technologií
Bluetooth s funkcí interkomu a možností párování mezi sebou. Snad zvýšením
výkonu vysílačů či úpravou komunikačního protokolu je výrobcem deklarován
dosah obvykle okolo 150 m (ale setkáte se i s tvrzením dosahu 250 či 300 m)
v přímé viditelnosti. Jinak jednoduché a elegantní řešení komunikace
přilba/přilba… |
|
Proč nezvolit toto řešení? Jedná se
o zařízení s nejmenším dosahem ze všech zde představených možností, který
můžeme reálně předpokládat do 150 m v případě opravdu |
přímé viditelnosti - přímý úsek silnice,
mezi komunikujícími žádná překážka v podobě například automobilu (odhaduji,
že dosah bude také částečně záviset na stavu baterií), na čemž se shodne
většina uživatelů tohoto systému a v technických údajích takový dosah
deklaruje i výrobce populárního zařízení tohoto typu. Určitým rizikem by
také mohla být také nutnost nového párování po výpadku spojení. |
Jak jsem se rozhodoval |
CB řešení jsem se slzou v oku
zamítl jako první. Přál bych si jej nejraději, ale představa rizika
neustálého breptání pronikajících stanic na mém kmitočtu, nutnost řešit
napájení přídavným aku-pakem, nebo připojením na akumulátor motorky a
promýšlení řešení způsobu uchycení antény a také vysílačky s ohledem na
možnou rychlou demontáž při vzdálení od stroje, bylo zbytečně mnoho úkolů,
do kterých se mi, kvůli pár vyměněným větám během cesty, nechtělo. Když jsem
navíc zjistil, že s funkcí VOX (viz dále) se vyrábějí jen sofistikovanější
(a tedy dražší) stanice s mnoha funkcemi, které já nikdy na motorce
nevyužiji, bylo rozhodnuto. Se slzou v oku jsem se tedy rozloučil s vizí
antény zvící pomalu dvou metrového prutu i s její krásnou pochromovanou
prodlužovací cívkou a přemýšlel co dál. Následně jsem zavrhl i nejjednodušší
řešení pomocí Bluetooth hands-free sady s funkcí interkomu, neboť
deklarovaný dosah nějakých 150 m mne neuspokojoval. Uvědomoval jsem si také,
že se jedná o zařízení jednoúčelové, jehož cena přitom není zrovna lidová.
Oproti tomu vysílačku si můžu nakonec z motky sejmout a vzít třeba na pěší
tůru, či na houby :) případně mohu pohodlně a bez větších operací (párování)
komunikovat i s jinými uživateli CB či PMR pásma a najít pro ni další
uplatnění. Po zvážení všech pro a proti a také díky tomu, že k rádiové
komunikaci mám velice blízký vztah, zůstalo ve hře řešení pomocí PMR
vysílačky. Netvrdím, že to je jediná správná cesta, či absolutně nejlepší
řešení, ale pro mne to byla vítězná volba (dosah, univerzálnost použití,
celkem jednoduchá obsluha – prostě vysílačka k dispozici pro cokoliv).
Vraťme se tedy k zadání a jednotlivým požadavkům. |
Dosah alespoň 1000 m
– možná se to zdá, pro komunikaci motorka/motorka, zbytečně mnoho, ale
uvažme, že nejezdíme jen po rovných, přímých úsecích, nejezdíme jen těsně za
sebou, mezi nás se občas vklíní auto a někdy se stane, že jeden se kochá
krajinou, zatímco druhý frčí dál a i když se hlídáte ve zpětných zrcátkách,
stejně najednou kouknete a za Vámi nikdo. Ano, ten kilometr není žádná
exaktní hodnota, ale můžeme předpokládat, že na systém, který komunikuje
bezpečně na pár desítek či stovek metrů, se nebudeme moci vždy spolehnout.
PMR vysílačky deklarují dosah až 5 km ve volném terénu, lze tedy
předpokládat, že na těch cca 1000 m se dovoláme skoro vždy. A ještě pro
zajímavost jak si u tohoto parametru povedou ostatní technologie - CB
vysílačka požadovaný dosah splňuje, Bluetooth hands-free nesplňuje.
|
Minimum drátů
– a tady je potíž. Co s vysílačkou? Přeci ji za jízdy nelze držet v ruce?
Naštěstí jsou k dispozici hands-free sady do přilby. Jenže tyhle sady
vyžadují drátové propojení s vysílačkou. A představa, že se při každé
zastávce budu strojit do drátů mne zrovna neuklidňovala. Naštěstí se
vyrábějí i Bluetooth hands-free sady. Abychom takovou sadu mohli využít,
potřebujeme nejen vysílačku, ale i Bluetooth adaptér, který umožní
bezdrátově komunikovat s „handskou“. A opět jak si vedou jiné technologie -
CB tento parametr splňuje, Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (u vysílačky
CB nebo PMR se totiž za určitých okolností nemusíme zbavit tzv. klíčovacího
tlačítka a tedy jednoho drátu mezi vysílačkou a řídítky). |
Snadná obsluha
– tady to je jasné, nepotřebujeme kdo ví jaké vymoženosti. Stačí nám možnost
snadno naladit požadovaný kanál a snadné přepínání příjem vysílání. To se
děje pomocí extrerního, tzv. klíčovacího tlačítka, které se upevňuje
zpravidla na levou rukojeť řídítek a pomocí kablíku se zapojí do příslušného
konektoru na těle vysílačky. Takže i když máme Bluetooth sadu, jednomu drátu
se nevyhneme. Existují však vysílačky s funkcí VOX (Voice Operated Xchange
- funkce ovládání hlasem), která neznamená nic jiného, než že stačí
promluvit do mikrofonu a vysílačka se nám sama přepne na vysílání. Jakmile
domluvíme, vysílačka sama odklíčuje a přepne na příjem. Klíčovací tlačítko
pak nepotřebujeme. A ještě jak si se snadnou obsluhou poradí jiná řešení –
CB vysílačka požadavek splňuje, Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (musíme
jen spárovat, jinak nenastavujeme nic)… |
Spolehlivost komunikace
– a jsme zase u dosahu. I v případě, že jedna z motorek zahne za roh, nebo
zajede za kopec, okraj lesa, nebo se zapomene a vzdálí, by měla být
komunikace zajištěna. Deklarovaný dosah 5 km ve volném terénu a odhadovaný 1
km v městské zástavbě splňuje náš požadavek. Spolehlivost komunikace také
ovlivňuje úroveň možného rušení a to tím více, čím menší je pravděpodobnost,
že si budeme moci vysílačky přelaďovat za jízdy. A ještě jak jsou na tom
ostatní technologie - CB splňuje částečně neboť pravděpodobnost rušení na
námi zvoleném kanále je zdaleka větší, než u PMR. Bluetooth hands-free
splňuje nejhůře (díky krátkému dosahu a riziku rozpadnutí spojení s možnou
nutností provést nové párování)… |
Výdrž baterií alespoň na 1 den
– PMR vysílačky mívají dobu provozu do vybití akumulátorů (baterií) obvykle
okolo 20 - 30 hodin (záleží na kapacitě použitých akumulátorů a způsobu
provozu – zejména poměru vysílání/příjem), takže 1 den bychom s nabitými
akumulátory měli rozhodně vystačit. A opět jak jsou na tom jiné technologie
- CB bez přídavného aku-paku, či napájení z akumulátoru motorky nesplňuje
(použijeme-li výkon 4W, pak ani náhodou), Bluetooth hands-free splňuje
nejlépe (výdrž i několik dní v pohotovostním režimu)… |
Snadná montáž i demontáž
– PMR vysílačky jsou relativně malé – například 126 x 55 x 38 mm a jejich
případná montáž či uchycení nemusí znamenat žádný problém (nakonec montáž
nemusíme řešit vůbec - klipem ji klidně zacvakneme k opasku, či strčíme do
kapsy, rolky, brašny). A ještě jiné technologie - CB tento požadavek splňuje
nejhůře – musíme vymyslet držák na stanici, umístění a montáž antény, řešit
externí napájení. Bluetooth hands-free splňuje nejlépe (nosíme si ji na
přilbě)… |
Bezpečnost
– zde jsem měl na mysli takovou funkčnost zařízení, abychom za jízdy
nemuseli řešit žádné zásahy do nastavení, ladění a podobně. PMR vysílačka
toto splňuje, provede se jen prvotní nastavení před jízdou (kanál pro
komunikaci, případně další nastavení – například CTCSS a další dle
okolností) a pak už není třeba nastavovat nic. A ještě jak to je u jiných
technologií - CB splňuje hůře (riziko rušení na našem kanále je největší a
tedy hrozí nucená nutnost přeladit), Bluetooth hands-free splňuje nejhůře –
hrozí riziko ztráty spojení překročením omezeného dosahu zařízení (pokud
toto uhlídáme, pak systém splňuje 100%)… |
Takže jsem začal pátrat co je
na trhu, v oboru PMR, k dispozici. Prověřil jsem nabídku v ČR a objevil
jednu moc šikovnou radiostanici, totiž Midland 445BT. Čím je tak šikovná? Má
v sobě již integrovaný Bluetooth modul (odpadá tak jedna krabička navíc a
její propojení s vysílačkou) – tedy ideální po doplnění Blouetooth hands-free
sadou. |
|
klikni pro pokračování článku : |
|
|
|