Komunikace motorka – motorka : Použitá technika

II. část

     
 

   Midland 445BT je PMR radiostanice, chcete-li vysílačka, disponující všemi 8 povolenými kanály, 38 CTCSS tóny (viz dále) a je, mimo jiné, vybavena také funkcí VOX (viz dále). Napájena je 4 dobíjecími akumulátory. Výkon je přepínatelný 0,1 a 0,5 W. Pokud otevřeme krabici, najdeme v ní následující vybavení: vlastní vysílačku, klip na opasek, klíčovací tlačítko na řídítka, manuál (není v češtině). Součástí dodávky však k mému překvapení není nabíječka (tu musíme koupit zvlášť), ani baterie (akumulátory). Radiostanice však není odolná vůči vodě.

     Albrecht Rider (Scala Rider) je Bluetooth hands-free sada dodávaná v krabici, ve které nalezneme vlastní přístroj, držák na přilbu s mikrofonem a sluchátkem, imbus
   

klíč, napáječ (nabíječ baterií), pouzdro na přístroj pro přenášení, návlek na mikrofon, manuál v němčině a v angličtině na CD. Montáž je jednoduchá a logická – držák je předmontovaný, zaklapneme do něho vlastní přístroj a umístíme na přilbu tak, aby mikrofon nebyl přímo před ústy, ale ani někde na boku tváře. Ideální je umístění mikrofonu tak, aby jeho střed byl cca nad koutkem úst. Držák fixujeme dotažením dvou imbus šroubů. Sluchátko umístíme do přilby do prostoru levého ucha a zamáčkneme (je opatřen háčky suchého zipu). Kablík ke sluchátku skryjeme za polstrování.

Nastavení sytému a uvedení do provozu

   Tuto poměrně dlouhou stať, pokud se nechcete inspirovat, nebo uvažujete nad zcela jiným řešením, můžete klidně přeskočit. V opačném případě se dozvíte něco o nastavení PMR vysílačky, probereme některé funkce a následně popíšeme postup spárování s Bluetooth hands-free sadou.

   Zprovoznění vysílačky je celkem jednoduché. Koupíme 4 tužkové dobíjecí akumulátory s co možná největší kapacitou (já zvolil NiMH akumulátory 2700 mAh) a nabijeme je.

   Po nabití akumulátorů (pozor, akumulátory musejí projít několikrát nabíjecím a vybíjecím cyklem, než dosáhnou plného výkonu – to ale myslím znáte z mobilních telefonů, takže po prvním nabití nelze očekávat plnou výdrž baterie) tyto vložíme do přístroje, odklopíme plastový klip umístěný vzadu na spodní straně, sundáme víčko bateriového prostoru a zasuneme baterie – pozor na polaritu a bateriový prostor zase uzavřeme.

   Zapneme vysílačku otočením ovladače hlasitosti (knoflík vedle antény). Na displeji se zobrazí několik symbolů. Z reproduktoru však nic neuslyšíme – žádný šum, neboť přístroj má automatický umlčovač šumu. Nepřijímá-li přístroj žádný signál, mlčí (samozřejmě bez ohledu na to, jak dalece vytočíme ovladač hlasitosti).

    Nastavíme požadovaný kanál, na kterém komunikaci povedeme a samozřejmě stejný kanál musí být nastaven i na protistanici (druhé vysílačce). Kanál můžete zvolit zcela libovolně, například kanál č. 3. Nastavení provedeme jednoduše, v dolní části nad reproduktorem jsou dvě tlačítka (jedno vlevo a druhé vpravo), tlačítko vlevo (z našeho pohledu) je označeno šipkou nahoru – jím ladíme směrem nahoru – zvyšujeme číslo kanálu, druhým tlačítkem vpravo (se šipkou dolů) naopak ladíme směrem dolů – snižujeme číslo kanálu. Každé stlačení tlačítek znamená krok o 1 kanál nahoru nebo dolů, podržením se ladění rozběhne a kanály se postupně zvyšují nebo snižují – není tedy třeba například 7 x mačkat tlačítko pro přeladění z kanálu 1 na 8.

   Nyní nastavíme příslušný CTCSS subtón, volit můžeme z 38 subtónů (01-38). K čemu to je? Systém CTCSS umožňuje komunikovat na stejném kanálu jen stanicím se stejným subtónem. Na stejném kanálu tak může teoreticky celkem nerušeně probíhat komunikace několika sítí (stanic), ale vy budete slyšet jen ty stanice, které mají nastaven stejný subtón. Takže jdeme na to. Pod displejem vlevo nalezneme tlačítko označené písmenem F (Function). Jednou jej stiskneme a dostaneme se na menu nastavení CTCSS subtónu. Číslo subtónu se zobrazuje menším dvojčíslím za číslem kanálu (pokud jsme funkční tlačítko stiskli, dvojčíslí bliká). Změnu provedeme opět tlačítky pod displejem, jako když jsme nastavovali číslo kanálu. Nastavíme například subtón 33 a volbu potvrdíme stiskem tlačítka vpravo pod displejem se symbolem lomené šipky (potvrzovací tlačítko - tlačítko návratu z menu). Hodnota se uloží do paměti přístroje. Poznámka: zvolíme-li hodnotu „00“ pak náš přístroj bude CTCSS kódování ignorovat.

   Dále můžeme nastavit výkon vysílače, větší výkon = větší dosah, ale také větší spotřeba a tedy menší výdrž baterií. Nastavme tedy snížený výkon. Nastavení je snadné. Napravo vedle displeje jsou 3 tlačítka pod sebou, to nejspodnější označené Hi/Lo slouží k přepínání výkonu. Krátce jej stiskněme a nastavme snížený výkon. Pokud se nám to podařilo,

zobrazí se v levé horní části displeje nápis Low.

    Nastavme způsob chování na vyzvánění. Stiskněme funkční tlačítko „F“ 8 x, nebo jej podržte, až s rozbliká symbol zvonečku v horní části displeje. Nyní nám již známými šipkami nahoru a dolů (ano, těmi, kterými ladíme kanály, nebo nastavujeme CTCSS tóny) nastavíme požadované chování přístroje. My nastavíme jen vyzvánění bez vibrací. To provedeme výběrem symbolu Ring a potvrdíme potvrzovacím tlačítkem (tím s lomenou šipkou vpravo pod displejem). Můžeme ale také nastavit jen vibrace (Vibra), nebo vyzvánění plus vibrace (V+r).

   Funkci, kterou doporučuji mít zapnutou je tzv. „Roger Beep“. Když totiž ukončíme relaci, přestaneme vysílat (přejdeme na příjem), vysílačka vyšle takový trilek, který slyší protistanice. Neklamné znamení, že jste přešli na příjem a může Vám odpovídat, nebo komentovat Vaše sdělení. Bez Roger Beepu nemusíte tušit, zda protistrana už domluvila, nebo nikoliv. Nastavení provedeme tak, že funkční tlačítko „F“ stiskneme 9 x (nebo jej podržíme, až s rozbliká vibrující nota – to je ta s těmi kruhy okolo) a pak šipkami nahoru a dolů vybereme nastavení „On“ a opět potvrdíme tlačítkem s lomenou šipkou.

   Tím jsme provedli nejzákladnější nastavení. Možnosti nastavení tím však nejsou vyčerpány (můžeme nastavovat paměti, scanovací funkce, VOX, můžeme zapnout/vypnout tóny tlačítek, nastavit integrované hodiny, přímo můžeme ovládat podsvícení displeje, nebo potlačit funkci  umlčovače šumu). Máme-li stanice nastaveny, můžeme  komunikovat. Na levém boku přístroje je pogumované oválné tlačítko s nápisem PTT. Jeho stisknutím vysíláme, jeho

puštěním posloucháme. Kulaté gumové tlačítko pod klíčovacím tlačítkem slouží k vyzvánění. Stiskem tlačítka zazvoníme na protistanici, která toto vyzvánění zpracuje podle nastavení (zazvoní, zavibruje, zazvoní a zavibruje, nebo neudělá nic). Další tlačítko pod vyzváněcím tlačítkem slouží k zapnutí nebo vypnutí podsvícení displeje (standardně vypněte – šetříte tím baterie) a zároveň k vypnutí umlčovače šumu (podržením tlačítka si na 5 sekund do zaznění dvojího pípnutí). Umlčovač následně zapneme krátkým stiskem téhož tlačítka. Kdy se hodí vypnutý umlčovač? Pokud přijímaný signál je hodně slabý. Slabý tak, že „neotevře“ umlčovač šumu a přijímaný signál tedy neprojde až do sluchátek. Pro naše účely komunikace ale tato funkce nemá valný význam.

   Takže pokud jste pozorně četli, nastavili shodný kanál a CTCSS subtón, můžete si konečně zavysílat. Zatím jen s vysílačkou drženou v ruce, snad z pokoje do pokoje, nebo k sousedům.   Všimli jste si pogumovaného krytu na pravé straně přístroje? Pod ním jsou ukryty konektory pro externí mikrofon, sluchátka a klíčovaní tlačítko (třeba právě to přibalené). Abychom totiž mohli komunikovat za jízdy, potřebujeme vhodnou hands-free sadu. Máte-li rádi dráty, můžete využít drátovou sadu a zapojit ji právě do těchto konektorů. My ale zvolíme jiné řešení a to komunikaci s využitím Bluetooth hands-free sady. Já zvolil sadu Albrecht Rider (Scala Rider) podporující funkci VOX.

   Zprovoznění hands-free sady provedeme následovně. Přiloženou nabíječkou nabijeme vnitřní baterii (na přístroji během nabíjení svítí červená LED dioda, když zhasne, je baterie nabitá – doporučuji však nechat nabíječku zapnutou ještě tak 0,5 hodiny). Nyní můžeme hands-free zapnout.

   Zapnutí provedeme stisknutím tlačítka s LED a jeho přidržením po dobu asi 6 vteřin. Zapnutí se projeví trojím zablikáním (modře) LED diody a trojím pípnutím. Vypnutí provedeme obdobně, jen tlačítko stačí podržet cca 3 vteřiny (opět 3 x blikne a 3 x pípne).

   Abychom mohli komunikovat s vysílačkou, musíme přístroje spárovat. Stejný proces párování provedete v případě, že budete hands-free používat ve spojení s mobilním telefonem, GPS a podobně. Takže jak na to.

   Zapneme vysílačku, pak stiskneme a podržíme tlačítko s diodou LED na hands-free po dobu asi 10 vteřin dokud LED dioda na přístroji nezačne rychle přeblikávat z modré na červenou. Nyní na vysílačce stiskneme a podržíme asi na 8 vteřin modré tlačítko nad displejem označené „Connect“, dokud na vysílačce nezačne střídavě přeblikávat LED (je vlevo nad displejem) ze zelené na červenou. Tím jsme spustili proces párování. Nyní počkáme, až se přístroje „najdou“ a spárují (bude to trvat nejvýše 1 minutu – během tohoto procesu s oběma přístroji nijak nemanipulujte – nic nenastavujte, do procesu párování nijak nezasahujte). Že párování proběhlo úspěšně poznáme dle toho, že na hands-free začne LED blikat modře v intervalu asi 1 x za vteřinu a na vysílačce nám bude podobně blikat zelná LED.

   Přístroje máme spárovány a můžeme začít pomalu komunikovat. My však nechceme používat žádné přepínací tlačítko (příjem/vysílání), ale využijeme funkci VOX. Tu bohužel musíme aktivovat  po každém vypnutí/zapnutí vysílačky. Nechápu, proč se nastavení automaticky neuloží do paměti jako jiné funkce. Aktivace VOXu je však naštěstí jednoduchá. Takže jdeme na to.

   Stiskneme 2 x na vysílačce funkční tlačítko „F“ a šipkami vybere zapnutí funkce VOX (volba „on“). Pak znovu stiskneme funkční tlačítko „F“ a posuneme se v menu na nabídku „LE“ což je nastavení citlivosti VOXu – nastavíme pro začátek hodnotu „03“, opět stiskneme funkční tlačítko „F“ a posuneme se v menu na nabídku „dL“ což je nastavení prodlevy VOXu – nastavíme pro začátek hodnotu „02“. Nyní stiskneme potvrzovací tlačítko s lomenou šipkou vpravo pod displejem a nastavení uložíme. Než postoupíme dál, musím se krátce zmínit, co jsme to vlastně okolo VOXu nastavovali. Napřed jak VOX vlastně pracuje. Protože klasická vysílačka může v jednom jediném okamžiku buď vysílat nebo poslouchat, musíme nějakým způsobem zajistit přepínání příjem – vysílání. To se děje tzv. PTT tlačítkem na mikrofonu, nebo na těle vysílačky. Chytré hlavy si však řekly, k čemu tlačítko. Uděláme to tak, že když promluvím do mikrofonu, tak se vysílačka přepne sama do režimu vysílání. A když mluvit přestanu, tak sama přejde na příjem. Této funkci se říká VOX (Voice Operated Xchange). Aby to fungovalo k užitku a ne k vzteku, nastavujeme pro VOX jeho citlivost – to je prahová úroveň signálu z mikrofonu, při které VOX zareaguje a sepne vysílání. V našem případě můžeme volit citlivost v 6 stupních (01 – 06), přičemž čím nižší číslo, tím větší citlivost (je to nelogické, ale je to tak). Dále nastavujeme prodlevu VOXu. Opět máme k dispozici 6 stupňů (01-06), přičemž čím nižší číslo, tím kratší prodleva (01 = asi 0,5 s, 06 = asi 3 s). S nastavením parametrů VOXu je třeba si vždy trochu pohrát. Není žádné univerzální platné  nastavení. Záleží na mikrofonu, přilbě, hluku okolí. Obecně lze říci, že čím nižší citlivost, tím je větší riziko, že nechtěně zavysíláme třeba při zaštěkání psa někde v okolí. Prostě musíme nastavit určitý kompromis úrovně citlivosti – citlivost nesmí být příliš malá, jinak hrozí nechtěné spínání vysílače, ale musí být zase dostatečně velká tak, abychom při promluvení do mikrofonu VOX hlasem bezpečně aktivovali. Zde doporučuji postupovat od větší citlivosti a postupně citlivost snižovat, dokud budeme schopni při rozumně hlasité řeči VOX sepnout. Pro naše účely (komunikace za jízdy) si uvědomte, že hluk stroje je značný a my budeme podvědomě mluvit hodně nahlas, budeme mít snahu ten hluk překřičet. Takže nastavení platné v obýváku nemusí být zrovna to pravé ořechové pro komunikaci na motorce. Pamatujme také na to, že i když má mikrofon v hands-free protihlukový filtr, dochází při  vysoké citlivosti VOXu a vyšší rychlosti k jeho aktivaci hlukem. Pak chudák spolujezdec, kterému tak budeme celou cestu vysílat do sluchátka aerodynamický hluk i hluk naší mašiny. Takže citlivost proto opravdu raději co nejnižší. Aby nám VOX nespínal na každé zakašlání (a také nevypínal po každé odmlce, když jsme ještě nesdělili vše, co máme na srdci), je dobré nastavit dostatečnou prodlevu VOXu. Tady to ale nesmíme přehánět, protože pak se komunikace stává poněkud těžkopádnou. Máme snahu odpovídat a přitom parťák zatím stále vysílá (VOX drží přepnuto na vysílání po dobu nastavené prodlevy i když už jsem domluvil) a tak nic neslyší. Doporučuji nastavení prodlevy 02 (cca 1 s) případně zkusit 01 (0,5 s). I když – čím větší prodleva a menší citlivost, tím menší náchylnost k falešnému (nechtěnému) zaklíčování (vysílání). Takže opět – chce to si s tím trochu pohrát. A nezapomeňte – prodleva zpožďuje reakci VOXu, takže první slabiky nemusí druhá strana slyšet. Jinak nastavení citlivosti a prodleva se uloží do paměti přístroje a je tedy zachována i po opětovném vypnutí a zapnutí vysílačky. Nemusíme jej tak pokaždé nastavovat.

   Takže máme nastaveno a chceme vyzkoušet komunikaci s pomocí naší hands-free. Promluvili jste do mikrofonu a nic? Jasně, musíte „handsku“ aktivovat krátkým stisknutím druhého tlačítka vedle toho s LED. Dioda LED na hands-free začne poblikávat 2 x  a na vysílačce LED svítí trvale zeleně. Je to tak? Pokud ano, tak nyní už můžeme opravdu vysílat a přijímat pomocí hands-free. Ještě malá poznámka k hands-free. Na její zadní stěně jsou 2 malá pogumovaná tlačítka (mezi nimi je konektor pro dobíjení), takové výstupky. Těmi si nastavujeme hlasitost – jedním zesilujeme, druhým zeslabujeme. Hands-free má však dost účinné AGC (Automatic Gain Control) – prostě s rostoucím hlukem zesiluje přijímaný signál tak, abychom jej slyšeli cca stále stejně.

   Na kolik to přišlo

Radiostanice Midland 445BT – 2.399,- Kč/1 kus

Bluetooth hands-free sada Albrecht Rider – 2.499,- Kč/1 kus

Sada 4 ks NiMH akumulátorů 2700 mAh do jedné vysílačky – cca 500,- Kč

Nabíječka – 0,- Kč (už jsme měli doma)

Celková cena výbavy pro 2 motorky celkem cca 10.796,- Kč.
 

klikni pro pokračování článku :

 
 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser