Srovnávací test.....

     
 

Jízda po horských silnicích byla náročná především na dobré brzdy. Nejlépe zde dopadla Victory. Její brzdy dostály svému sportovnímu označení, poskytujíce mohutný záběr s pouhými dvěma prsty na páčce. Ačkoli žádný z těchto motocyklů neztratí trakci dříve, než zavadí o vozovku, jen dobré pneumatiky mohou poskytnout dostatek trakce, aby byly brzdy využity naplno. I zde měla navrch Victory s radiálními pneumatikami Dunlop, jež měly nejlepší přilnavost oproti pneumatikám na ostatních strojích. Excelsior měl druhou nejúčinnější přední brzdu, ale nejméně účinnou zadní brzdu. To však nemusí být nutně negativum, protože při příliš masivním brždění může u zadního kola dojít ke ztrátě kontaktu s vozovkou a následně ke smyku – obvyklé příčině ztráty kontroly nad motocyklem při náhlém stavění. Několik jezdců si stěžovalo na slabé brzdy na Drifteru, ale zbytek

   
strojů obdržel relativně dobré hodnocení s občasnou výjimkou. Vylepšení u Fat Boye je pozoruhodné i v této oblasti.
   Newtonův sedmnáctý motorkářský zákon říká : “Co zpomaluje, musí také zrychlovat.“ Samozřejmě některé z těchto strojů zrychlují lépe, než jiné. Tři vyčnívaly pro jejich vždypřítomnou sílu. Byli jsme překvapeni, že po rozptýlení dýmu na sprintové dráze se Fat Boy ukázal býti Bad boyem poté, co se dostal k číslici třinácti vteřin, s časem 13,97 sekund a 91,90 mílí za hodinu. Ačkoli loňské FXD jelo ještě rychleji, letos lehčí FXD nedokázal jet
rychleji než 14,03 sekundy při stejné konečné rychlosti 91,90 mil za hodinu. Na třetím místě, Kawasaki Drifter

s nejlepší konečnou rychlostí (ta se často považuje za skutečné měřítko výkonu) byl V92SC s 14,11 a 92,30 mil za hodinu. I tento stroj byl rychlejší v předchozím testu (duben 2000), v němž jsme testovali ten samý motocykl. Zdá se, že v letošním testu stroje zpomalil čelní vítr, s nímž musely bojovat. Nejpomalejší byl Excelsior za 15,08 sekundy a Kawasaki s karburátorem za 15,03 vteřiny.Tyto biky dopadly také nejhůře v testu zrychlení na nejvyšší rychlostní stupeň, čehož jsme si všimli i na dálnici, ještě před měřením na dráze. Akcelerace na nejvyšší stupeň zůstává doménou Suzuki 1400 Intruderu díky jeho převodové výhodě společně s Victory na druhém místě před Harleyi.

   Jak motorka dodává svůj výkon na zadní kolo je stejně důležité, jako kolik ho fakticky má. Pouze Drifter si vysloužil četné poznámky k nerovnoměrné reakci karburátorů, konkrétně k poněkud zbrklé reakci na plyn. Classic FI, Harleye a Victory obdržely jen chválu na odezvu plynu a nárůst výkonu a Yamaha byla chválena za skvělý nárůst výkonu ve městě. I v této oblasti se Fat Boy neobyčejně zlepšil, posunuv se z nejhoršího mezi nejlepší.

   Pozornost zkušebních jezdců upoutalo množství různých detailů. Velmi chválená byla přístrojová deska u Victory,  která ač obsahovala téměř všechny představitelné ukazatele se
VS 1400 Intruder nevnucovala do jezdcovy pozornosti. Kromě tachometru a do něj integrovaného otáčkoměru,

ukazatelů dalších parametrů motoru, elektrického napětí a množství paliva nabízela možnost nastavení podsvícení těchto ukazatelů. To vše  v jednom LCD displeji zobrazujícím navíc celkovou ujetou vzdálenost, dílčí denní vzdálenost

a hodiny. Tlačítky na řídítcích bylo pak možné si zvolit konkrétní funkce, které si jezdec přál zobrazit na displeji. Classicy i Roadstar také nabízí ukazetel dílčí a celkové vzdálenosti a hodiny. Suzuki 1500 má navíc čárkový ukazatel stavu paliva. Stroje se vstřikováním, jež neměly rezervní nádrž, potřebovaly ukazatele stavu paliva, jimiž byly vybaveny i karburátorové Classiky a Harleye. Většina strojů - s vyjímkou Suzuki - byla vybavena systémy samovypínání blinkrů. Nešvarem Suzuki a Yamahy byla zrcátka, jež  kvůli jejich vícebodovému uchycení vyžadovala klíč k jakémukoli nastavení a často se povolovala. Zrcátka u FXD byla naopak usazena příliš blízko u sebe a tudíž neumožňovala dostatečný výhled vzad.
Road Star (Wild Star)

   Excelsiory i Harleye neměly ve výbavě sadu nářadí, což by se dle slov Excelsioru mělo v budoucnu změnit. K povolení sedla u American-X bylo zapotřebí šestihraného klíče (oříšek) a dalších nástrojů k seřízení tlumiče nárazů pod ním. Největší zklamání u Victory byla porucha na potkávacím a poději i dálkovém světle. Tyto součástky patrně podlehly mohutným vibracím při jízdě. Na konci testu se u Excelsioru ulomil držák klaksonu - další oběť vibrací - ačkoli klakson sám zůstal na místě a nepřestal fungovat. Jeden blinkr odešel také na Fat Boyi. Na obou Harleyích se loupal šev nádrže a docházelo k nepatrnému úniku oleje. Vcelku vzato už by jízda na Harleyi neměla vyžadovat přemíru akutních oprav na kraji silnice. Přesto japonské

VL 1500 Intruder
stroje stále lépe drží pohromadě.

Během ježdění musíte taky občas natankovat. Victory byla nejžíznivější s průměrnou spotřebou přibližně 6,72 litru na sto kilometrů. To by mělo umožnit ujetí zhruba 240 kilomterů mezi zastávkami k doplnění paliva. Nejkratší dojezd měla Suzuki 1400 - hledat čerpací stanici jsme museli po každých 160 kilometrech. VL 1500 dojela jen o něco dále, protože navzdory zdání, její nádrž pobere pouze 15,5 litru. Skvělé reputaci Fat Boye v dojezdu a spotřebě se přiblížila Classic FI, jež se mu vyrovnala nejen ve spotřebě (oba stroje spotřebovaly zhruba 5,35 litru paliva na sto kilometrů)), tak i v dojezdu, protože oba stroje mají nádrže na 19 litrů. Nicméně téměř jedenadvacetilitrová nádrž na Excelsioru ho korunuje králem dojezdu, ačkoli

Kawasaki VN 1500Fi
spotřebuje více paliva na sto kilometrů, než jiné stroje. Všechny tři však potřebují nadstandardní palivo. FXD i Road Star oba ujedou 320 kilometrů mezi benzínovými stanicemi, ačkoli Yamaha to navíc dokáže s obyčejným benzínem. Všechny čtyři americké stroje po sobě nechaly loužičku benzínu, když jsme je zkoušeli natankovat rychle (Excelsior měl dvě víčka od nádrže, přičemž při odšroubování jedné se vám naskytl pohled pouze do malé dutiny). Žádný ze strojů nespaloval příliš oleje.

   K vzhledu těchto strojů byste byli schopni zaznamenat paletu rozličných názorů. Victory pravděpodobně přitahovala nejvíce reakcí - od obdivného ´Óóó´ až k otrávenému zabručení. Měla nejméně leštěný povrch, ale nejagresivnější styl. U Drifteru lidé okamžitě zaujímali jedno nebo druhé stanovisko. Vždycky se najdou lidé, kteří budou nadšeni Harleyi. Nicméně více zkoumavý pohled na vzhled a komponenty u Dyna Super Glide byl již odměřený. Čistší styl softailů, čistější povrch, disková kola a jedinečný výfukový systém pomohly Fat Boyi odlišit se od ostatních a ospravedlnit dalších 4000 dolarů, jež musí kupec přidat k ceně Super Glide, jež je s cenou 11 250 dolarů nejdostupnější velký dvouválec od Harleye. Excelsior všechny

Victory - V92SC
překvapil novostí, jedinečností a všeobecnou kvalitou provedení, čímž učinil svou cenu 15 000 dolarů atraktivní pro ty, jež takovou kvalitu ocení.

Mezi americkými a japonskými stroji je patrný rozdíl ve stylu a provedení. Americké stroje jsou znatelně měné kultivované, přičemž Victory je z nich nejhrubější a Excelsior na druhé straně osy za Harleyi. Japonské stroje se zdají být pečlivěji stavěné, jako by inženýři každou součástku vymýšleli s úzkostnou péčí a pilně ji vylepšovali. Některé díly, jako například kryt řemenového sekundárního převodu u Yamahy ve tvaru ozubeného kola, se zdají být obětmi přilišné pozornosti. Ačkoli jeho vzhled už není úplně moderní, množství pozornosti věnované pilování detailů na Intruderu zůstává vyjímečné a jeho cena 8300 dolarů je pakatel pokud vám vyhovuje tento styl. Naopak 1500 LC je poněkud proletářský v charakteru, detailům a

FXD Dyna Super Glide
povrchům bylo věnováno méně pozornosti. Nicméně cena 9950 dolarů ho umisťuje na dosah ještě většímu počtu domácích rozpočtů než jsou stroje ostatních japonských značek. Classiky a Road Star vykazují skvělé provedení a cit pro detail typické pro jejich výrobce, ačkoli zde naši jezdci zaznamenali náskok Yamahy. Drifter, nejdražší z Kawasaki, ztratil stylové body za plastové blatníky a nalepené proužky. Co se týče kvality provedení v poměru k ceně, dokazuje základní Kawasaki Vulcan 1500 Classic, proč je za 10 000 dolarů nejpopulárnějším cruiserem.

   Výběr stroje zahrnuje nejen zohlednění toho, co se vám líbí a co se vejde do vašeho rozpočtu, ale je také nutno brát v potaz vaše plány, kam se svou mašinou hodláte jezdit. Žádnému z našic jezdců nevyhovovaly Suzuki Intruder. Odradil je zastaralý styl čtrnáctistovky stejně jako těžkopádná ergonomie. Ale pokud vás přitahuje její mohutné zrychlení, propracované detaily a dokážete se smířit s jejím pohodlím stejně jako vzhledem, pak je čtrnáctka za přibližně poloviční cenu Fat Boye  koupě akorát pro vás.

   Intruder 1500 LC dosáhl taktéž na jedno z nejslabších hodnocení díky svému těžkopádnému
VN 1500 Classic řízení a pocitu z jízdy. Na hodnocení se dále podepsal nezvyklý vzhled a nevyvážený záběr

spojky stejně jako nedostatek potenciálu k nastavení dle osobních potřeb a všeobecně neslaný, nemastný výkon. Nicméně o mnohé z našich výtek by bylo možné polemizovat s vysokým jezdcem, jenž se chystá na dlouhé cesty po rovných silnicích.

   Ačkoli se v našich srdcích umístil výše než Intruder 1400, Harley Dyna Super Glide neoslovil mnoho jezdců s výjimkou jízdy na točitých cestách, kde naopak kraloval. Obyčejný vzhled FXD a nenápaditá ergonomie mu zabránila se umístit na špičce našich hodnocení. Nicméně má velký potenciál pro úpravy a je zábava ho řídit na točitých cestách. Navíc ho pořídíte za méně, než ostatní dvouválce od Harleye.

Naše zkušební pasažérka ocenila Kawasaki Drifter jako její nejoblíbenější stroj, který je dobrým strojem na dlouhé trasy i pro řidiče. Přesto jsme byli nespokojeni s odezvou plynu a

ne všichni naši jezdi byli našeni jeho vzhledem. Excelsior-Henderson

   Je dechberoucí, že American-X od Excelsior-Hendersonu, zelenáče mezi výrobci, jenž byl pouhým prototypem dokázal zaujmout pozici ve středu pole, mezi veterány ve stavění velkých biků. Myslíme si, že jeho pozice se může jen zlepšit, pokud se dočká seriové výroby. Výrazný styl, dobře zpracovaný podvozek, dobré přední brzdy, kvalitní součásti a zpracování a absence nedotažených drobností, které obyčejně kazí dojem z nového modelu, ho posouvají přímo do středu startovního pole.

   Původní Kawasaki Vulcan 1500, která si vysloužila mimořádnou chválu v našem prvním srovnávacím testu velkých dvouválců v roce 1997 zůstala v první polovině i letos díky stejným kvalitám, které jsme ocenili již tenkrát. Je pohodlná, důvěryhodná ať už se na ní valíte městem, cestujete po rovině nebo trháte asfalt na horské silnici. I tak ji před finále došly síly, protože jsou novější stroje, které dokážou tyto kvality dodat s větším výkonem, sníženou spotřebou a lehce vylepšeným podvozkem. Přesto zůstává strojem, jejž ve své garáži vždy rádi najdeme.

   Nový Victory V92SC SportCruiser překonal Classic svou jedinečností, která se líbila mnoha jezdcům. Ačkoli nebyl tak snadno ovladatelný v dopravě jako ostatní stroje a jeho sedlo nebylo dostatečně pohodlné pro dlouhé jízdy. Tyto faktory se stávají nepodstatné, pokud člověk sedí za řidítky a směřuje – jako by ho motorka sama vedla - k nejblížší zatáčkovité silnici. Orignální styl a výkonný motor přispěly také několika body k celkovému skore.

   Nejlepší trojice byla poměrně vyrovnaná. Favorit minulého roku Yamaha Road Star zůstává oblíbená díky stejně vyváženému skvělému výkonu ve všech kategoriích. To ji vytáhlo na vrchol

Fat Boy již v roce 1999. Pohodlná, příjemná na řízení, dobře vypadající a dobře reagující na všechno,
co vás napadne (snad kromě závodění). Má velmi málo slabých míst.
   Nicméně to samé může být řečeno o nové Kawasaki Vulcan 1500 Classic FI, již jezdci hodnotili o trochu výše na druhé místo.

   Vítěz o špičku blatníku je Harley-Davidson Fat Boy, který se posunul z bezkonkurenčně nejhoršího místa v roce 1999 na vrchol letošního hodnocení. Harley-Davidson znovuvynalezený Fat Boy je lepší ve všech směrech než verze s motorem Evolution. Má lepší brzdy, jistotu v zatáčkách a více rychlosti. Je pohodlnější, uhlazenější a docela  jistě i  spolehlivější. A stále si uchovává svůj styl, jenž z něj učinil nejpopulárnější motocykl v Americe. Nyní spojuje FLSTF tento styl s materií, aby byl příjemný nejen na pohled ale i na posez.

Volný překlad textu zpracoval : Profesor
foto : Internet
   Dvě poznámky pod čarou :
   Chtěl bych alespoň touto cestou poděkovat Profesorovy za překlad zařazeného článku a pevně věřím, že dle jeho časových možností budou následovat další překlady.
   Vlastní článek bude myslím pro mnohé přínosem - jen však nutné si při jeho čtení uvědomit fakt na který upozorňuji například - zde - tedy, že tyto testy si někdo objednal a zadavatele takovýto test stojí obrovské peníze a proto jsou mnohdy podstatné věci pomíjeny případně potlačeny zatímco nevýznamné skutečnosti redaktoři vyzdvihují coby úžasnou přednost. Jako malý příklad zde uvedeného testu mohu uvést pasáž v níž se hovoří o spotřebě kde je skutečná spotřeba zmíněna pouze okrajově zatímco dojezd je vyzdvihován až do nebe - ale ruku na srdce kdo z vás jede na jeden zátah 300 km ale vlastní spotřeba bude zajímat již mnohé ....... a tak bych mohl pokračovat. Přes nesporně kvalitní informace v článku zařazené jsem chtěl touto poznámkou pouze upozornit na to, že takovéto a podobné články nejen na Internetu zařazené, ale hlavně ty které vyjdou v nejrůznějších periodikách je nutné naučit se číst mezi řádky....
   

Zpět na úvod článku 

 

Zpět do sekce článků překlady :   

 
Fáfa (upc.cz) 17.04.2007 09:00
teda makáte chlapci,jen co je pravda.Je dobrý přečíst testy taky vod jinud,zvlášť když umim jenom Slovensky
Profesor (34.103) 17.04.2007 10:40
To si piš, tenhle článek je dlouhej jak tejden bez peněz. A protože Tě mám v podstatě rád, příští článek bude srovnávačka takových es jako třeba V-Rod nebo Valkyria RUNE :o)
Véna (egap.cz) 17.04.2007 15:48
http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/big_v_twin_motorcycles_compared/index.html Taky dobrý. Některý testy už Fáfa absolvoval, poslední tuším nárazový. Fuj, já jsem ošklivej.
Petr (horovice.cz) 17.04.2007 22:11
ahoj zajímavé, proč jsi nepopsal Hondu třeba 11oo Shadow Aero
Fáfa (upc.cz) 18.04.2007 00:09
to proto,že Profesor to netestuje,ale překládá
Profesor (34.103) 18.04.2007 08:55
Protože mně už je to jasný, Volusia rules:o))) díkes Fáfo :o))
Profesor (34.103) 18.04.2007 10:13
Ještě ke generálově poznámce. Sice se nevyznám tolik, abych si všiml toho, co generál, ale přívěšky k odstavcům typu ´i zde se Fat Boy velmi zlepšil´ jsou dost nápadné. Nehledě na to, že občas se testují motorky, které se moc srovnat nedají. Jak třeba srovnávat VS1400 s cruisery??
Hake (iol.cz) 18.04.2007 10:15
Profesore vím ,že to jen překládáš ,ale takový testík motorek střední třídy .Však víš ,jakou mám na mysli .Ať nám ty Volusie jezdí
Véna (egap.cz) 18.04.2007 11:11
No, když to čtu tak furt vychází nejlíp ta VL 1500 ... ale závěr to hodnotí jinak. Ale jinak dobrý. Kupujte Harleye, jsou nejdražší, jsou cítit a potřebují hodně nářadí a dílů.
Profesor (34.103) 18.04.2007 12:21
Ono tam je hodnotný hlavně ten střed toho článku, stačí prostě osekat ty nápadné zmínky o Fat Boyi.
ricmund (247.194) 19.04.2007 13:53
ja si nemuzu pomoci,a le porad je nejlepsi muj meda VZ 800 :-):-)
Véna (egap.cz) 19.04.2007 15:51
Hodnotný to ale je. Dobrý překlad a zajímavý článek.
Sáhib (eurotel.cz) 22.04.2007 16:38
Profesore, zde na přání kolegů, jak Ti vyjde čas....Road Tests (Motorcycle Cruisers) Sizing It Up: Is a Bigger Motorcycle Better?
Profesor (iol.cz) 24.04.2007 20:54
Jasně Sáhibe registruju:o), nebude to hned ale dám tomu příslušnou prioritu:o)) díky za tip
ruda (t-dialin.net) 29.08.2007 19:38
Skoda ze tam nic neni o VTX 1300-1800 honda.Nejsou tak dobre a zajimave?
Profesor (iol.cz) 22.12.2007 16:29
jo tak to je otázka, teď mě zaujal článek VL800-VN900. VTX je v článku o superobjemných mašinách...
Vlastas (hanafree.net) 26.12.2007 00:34
vlastnim stroj Excelsior-Henderson superX 1999 a mrzi mne ze v CR se o nem vubec nemluvi a nekteri motorkari tu zn. ani neznaj. Jinak vPOHO stranka a prekladej dal
Véna (egap.cz) 10.01.2008 12:30
Vlastas .. však se taky stydíme, že jí neznáme.
Vlasťas (hanafree.net) 24.01.2008 09:30
Véna-snad se nekdy potkame na vyjizdce nebo na sraze a pokecame. Vsem-pokud nekdo vi o jine moto Excelsior-Henderson ozvete se. Zda se mi ze vlastnim jediny stroj v ČR Jinak pozdravuju vsechny
Zdenek (iol.cz) 13.11.2009 06:43
Zdravím,vím o dalším moto excelsior havel,právě usiluju o jeho koupi.rok výroby je asi 1901.
Vlasťas (internetbox.cz) 13.01.2010 23:03
Cus , jedna se mi akorad o rok vyroby 1999-2000.V techto letech se vyrabela v USA. Dnes jich existuje par kusu a to prevazne v americe. Ja sem si excelsior henderson privezl v r.2007 a od te doby patram po dalsim exemplari. Asi se v CR nenachazi, snad ani v EU. Zatim nazdar a spoustu stastnych KM
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser