|
Srovnávací
test..... |
|
|
|
|
|
Jízda po horských
silnicích byla náročná především na dobré brzdy. Nejlépe zde dopadla
Victory. Její brzdy dostály svému sportovnímu označení, poskytujíce
mohutný záběr s pouhými dvěma prsty na páčce. Ačkoli žádný z těchto
motocyklů neztratí trakci dříve, než zavadí o vozovku, jen dobré
pneumatiky mohou poskytnout dostatek trakce, aby byly brzdy využity
naplno. I zde měla navrch Victory s radiálními pneumatikami
Dunlop, jež měly nejlepší přilnavost oproti pneumatikám na ostatních
strojích. Excelsior měl druhou nejúčinnější přední brzdu, ale
nejméně účinnou zadní brzdu. To však nemusí být nutně negativum, protože
při příliš masivním brždění může u zadního kola dojít ke ztrátě kontaktu
s vozovkou a následně ke smyku – obvyklé příčině ztráty kontroly nad
motocyklem při náhlém stavění. Několik jezdců si stěžovalo na slabé brzdy
na Drifteru, ale zbytek |
|
|
strojů obdržel relativně dobré hodnocení
s občasnou výjimkou. Vylepšení u Fat Boye je pozoruhodné i v této
oblasti. |
|
Newtonův sedmnáctý
motorkářský zákon říká : “Co zpomaluje, musí také zrychlovat.“ Samozřejmě
některé z těchto strojů zrychlují lépe, než jiné. Tři vyčnívaly pro jejich
vždypřítomnou sílu. Byli jsme překvapeni, že po rozptýlení dýmu na
sprintové dráze se Fat Boy ukázal býti Bad boyem poté, co se
dostal k číslici třinácti vteřin, s časem 13,97 sekund a 91,90 mílí za
hodinu. Ačkoli loňské FXD jelo ještě rychleji, letos lehčí FXD
nedokázal jet |
rychleji než 14,03 sekundy při stejné
konečné rychlosti 91,90 mil za hodinu. Na třetím místě, |
Kawasaki
Drifter
|
s nejlepší konečnou
rychlostí (ta se často považuje za skutečné měřítko výkonu) byl V92SC
s 14,11 a 92,30 mil za hodinu. I tento stroj byl rychlejší v předchozím
testu (duben 2000), v němž jsme testovali ten samý motocykl. Zdá se, že
v letošním testu stroje zpomalil čelní vítr, s nímž musely bojovat.
Nejpomalejší byl Excelsior za 15,08 sekundy a Kawasaki
s karburátorem za 15,03 vteřiny.Tyto biky dopadly také nejhůře v testu
zrychlení na nejvyšší rychlostní stupeň, čehož jsme si všimli i na
dálnici, ještě před měřením na dráze. Akcelerace na nejvyšší stupeň
zůstává doménou Suzuki 1400 Intruderu díky jeho převodové výhodě
společně s Victory na druhém místě před Harleyi. |
|
Jak
motorka dodává svůj výkon na zadní kolo je stejně důležité, jako kolik
ho fakticky má. Pouze Drifter si vysloužil četné poznámky
k nerovnoměrné reakci karburátorů, konkrétně k poněkud zbrklé reakci
na plyn. Classic FI, Harleye a Victory obdržely jen
chválu na odezvu plynu a nárůst výkonu a Yamaha byla chválena
za skvělý nárůst výkonu ve městě. I v této oblasti se Fat Boy
neobyčejně zlepšil, posunuv se z nejhoršího mezi nejlepší. |
Pozornost zkušebních
jezdců upoutalo množství různých detailů. Velmi chválená byla
přístrojová deska u Victory, která ač obsahovala téměř
všechny představitelné ukazatele se |
VS 1400 Intruder |
nevnucovala do jezdcovy pozornosti.
Kromě tachometru a do něj integrovaného otáčkoměru, |
|
ukazatelů dalších
parametrů motoru, elektrického napětí a množství paliva nabízela možnost
nastavení podsvícení těchto ukazatelů. To vše v jednom LCD displeji
zobrazujícím navíc celkovou ujetou vzdálenost, dílčí denní vzdálenost
|
a hodiny. Tlačítky na řídítcích bylo pak
možné si zvolit konkrétní funkce, které si jezdec přál zobrazit na
displeji. Classicy i Roadstar také nabízí ukazetel dílčí a
celkové vzdálenosti a hodiny. Suzuki 1500 má navíc čárkový ukazatel
stavu paliva. Stroje se vstřikováním, jež neměly rezervní nádrž,
potřebovaly ukazatele stavu paliva, jimiž byly vybaveny i karburátorové
Classiky a Harleye. Většina strojů - s vyjímkou Suzuki -
byla vybavena systémy samovypínání blinkrů. Nešvarem Suzuki a
Yamahy byla zrcátka, jež kvůli jejich vícebodovému uchycení
vyžadovala klíč k jakémukoli nastavení a často se povolovala. Zrcátka u
FXD byla naopak usazena příliš blízko u sebe a tudíž neumožňovala
dostatečný výhled vzad. |
|
Road Star
(Wild Star) |
|
Excelsiory i Harleye
neměly ve výbavě sadu nářadí, což by se dle slov Excelsioru
mělo v budoucnu změnit. K povolení sedla u American-X bylo
zapotřebí šestihraného klíče (oříšek) a dalších nástrojů k seřízení
tlumiče nárazů pod ním. Největší zklamání u Victory byla
porucha na potkávacím a poději i dálkovém světle. Tyto součástky
patrně podlehly mohutným vibracím při jízdě. Na konci testu se u
Excelsioru ulomil držák klaksonu - další oběť vibrací - ačkoli
klakson sám zůstal na místě a nepřestal fungovat. Jeden blinkr odešel
také na Fat Boyi. Na obou Harleyích se loupal šev nádrže
a docházelo k nepatrnému úniku oleje. Vcelku vzato už by jízda na
Harleyi neměla vyžadovat přemíru akutních oprav na kraji silnice.
Přesto japonské |
VL 1500 Intruder |
|
stroje stále lépe drží pohromadě. |
Během ježdění musíte
taky občas natankovat. Victory byla nejžíznivější s průměrnou
spotřebou přibližně 6,72 litru na sto kilometrů. To by mělo umožnit ujetí
zhruba 240 kilomterů mezi zastávkami k doplnění paliva. Nejkratší dojezd
měla Suzuki 1400 - hledat čerpací stanici jsme museli po každých
160 kilometrech. VL 1500 dojela jen o něco dále, protože navzdory
zdání, její nádrž pobere pouze 15,5 litru. Skvělé reputaci Fat Boye
v dojezdu a spotřebě se přiblížila Classic FI, jež se mu vyrovnala
nejen ve spotřebě (oba stroje spotřebovaly zhruba 5,35 litru paliva na sto
kilometrů)), tak i v dojezdu, protože oba stroje mají nádrže na 19 litrů.
Nicméně téměř jedenadvacetilitrová nádrž na Excelsioru ho korunuje
králem dojezdu, ačkoli |
|
Kawasaki
VN
1500Fi |
spotřebuje více paliva na sto kilometrů,
než jiné stroje. Všechny tři však potřebují nadstandardní palivo. FXD
i Road Star oba ujedou 320 kilometrů mezi benzínovými stanicemi,
ačkoli Yamaha to navíc dokáže s obyčejným benzínem. Všechny čtyři
americké stroje po sobě nechaly loužičku benzínu, když jsme je zkoušeli
natankovat rychle (Excelsior měl dvě víčka od nádrže, přičemž při
odšroubování jedné se vám naskytl pohled pouze do malé dutiny). Žádný ze
strojů nespaloval příliš oleje. |
|
K vzhledu těchto strojů byste byli schopni zaznamenat paletu
rozličných názorů. Victory pravděpodobně přitahovala nejvíce
reakcí - od obdivného ´Óóó´ až k otrávenému zabručení. Měla nejméně
leštěný povrch, ale nejagresivnější styl. U Drifteru lidé
okamžitě zaujímali jedno nebo druhé stanovisko. Vždycky se najdou
lidé, kteří budou nadšeni Harleyi. Nicméně více zkoumavý pohled na
vzhled a komponenty u Dyna Super Glide byl již odměřený. Čistší
styl softailů, čistější povrch, disková kola a jedinečný výfukový
systém pomohly Fat Boyi odlišit se od ostatních a ospravedlnit
dalších 4000 dolarů, jež musí kupec přidat k ceně Super Glide,
jež je s cenou 11 250 dolarů nejdostupnější velký dvouválec od
Harleye. Excelsior všechny |
Victory - V92SC |
|
překvapil novostí, jedinečností a
všeobecnou kvalitou provedení, čímž učinil svou cenu 15 000 dolarů
atraktivní pro ty, jež takovou kvalitu ocení. |
Mezi americkými a
japonskými stroji je patrný rozdíl ve stylu a provedení. Americké stroje
jsou znatelně měné kultivované, přičemž Victory je z nich
nejhrubější a Excelsior na druhé straně osy za Harleyi.
Japonské stroje se zdají být pečlivěji stavěné, jako by inženýři každou
součástku vymýšleli s úzkostnou péčí a pilně ji vylepšovali. Některé díly,
jako například kryt řemenového sekundárního převodu u Yamahy ve tvaru
ozubeného kola, se zdají být obětmi přilišné pozornosti. Ačkoli jeho
vzhled už není úplně moderní, množství pozornosti věnované pilování
detailů na Intruderu zůstává vyjímečné a jeho cena 8300 dolarů je
pakatel pokud vám vyhovuje tento styl. Naopak 1500 LC je poněkud
proletářský v charakteru, detailům a |
|
FXD Dyna
Super Glide |
povrchům bylo věnováno méně pozornosti.
Nicméně cena 9950 dolarů ho umisťuje na dosah ještě většímu počtu domácích
rozpočtů než jsou stroje ostatních japonských značek. Classiky a
Road Star vykazují skvělé provedení a cit pro detail typické pro
jejich výrobce, ačkoli zde naši jezdci zaznamenali náskok Yamahy.
Drifter, nejdražší z Kawasaki, ztratil stylové body za
plastové blatníky a nalepené proužky. Co se týče kvality provedení
v poměru k ceně, dokazuje základní Kawasaki Vulcan 1500 Classic,
proč je za 10 000 dolarů nejpopulárnějším cruiserem. |
|
Výběr stroje
zahrnuje nejen zohlednění toho, co se vám líbí a co se vejde do vašeho
rozpočtu, ale je také nutno brát v potaz vaše plány, kam se svou
mašinou hodláte jezdit. Žádnému z našic jezdců nevyhovovaly Suzuki
Intruder. Odradil je zastaralý styl čtrnáctistovky stejně jako
těžkopádná ergonomie. Ale pokud vás přitahuje její mohutné zrychlení,
propracované detaily a dokážete se smířit s jejím pohodlím stejně jako
vzhledem, pak je čtrnáctka za přibližně poloviční cenu Fat Boye
koupě akorát pro vás. |
Intruder 1500 LC
dosáhl taktéž na jedno z nejslabších hodnocení díky svému těžkopádnému
|
VN 1500 Classic |
řízení a pocitu z jízdy. Na hodnocení
se dále podepsal nezvyklý vzhled a nevyvážený záběr |
|
spojky stejně jako
nedostatek potenciálu k nastavení dle osobních potřeb a všeobecně neslaný,
nemastný výkon. Nicméně o mnohé z našich výtek by bylo možné polemizovat
s vysokým jezdcem, jenž se chystá na dlouhé cesty po rovných silnicích.
|
Ačkoli
se v našich srdcích umístil výše než Intruder 1400, Harley Dyna
Super Glide neoslovil mnoho jezdců s výjimkou jízdy na točitých
cestách, kde naopak kraloval. Obyčejný vzhled FXD a nenápaditá
ergonomie mu zabránila se umístit na špičce našich hodnocení. Nicméně má
velký potenciál pro úpravy a je zábava ho řídit na točitých cestách. Navíc
ho pořídíte za méně, než ostatní dvouválce od Harleye. |
|
Naše zkušební
pasažérka ocenila Kawasaki Drifter jako její nejoblíbenější stroj,
který je dobrým strojem na dlouhé trasy i pro řidiče. Přesto jsme byli
nespokojeni s odezvou plynu a |
ne všichni naši jezdi byli našeni jeho
vzhledem. |
Excelsior-Henderson |
Je
dechberoucí, že American-X od Excelsior-Hendersonu, zelenáče
mezi výrobci, jenž byl pouhým prototypem dokázal zaujmout pozici ve středu
pole, mezi veterány ve stavění velkých biků. Myslíme si, že jeho pozice se
může jen zlepšit, pokud se dočká seriové výroby. Výrazný styl, dobře
zpracovaný podvozek, dobré přední brzdy, kvalitní součásti a zpracování a
absence nedotažených drobností, které obyčejně kazí dojem z nového modelu,
ho posouvají přímo do středu startovního pole. |
Původní
Kawasaki Vulcan 1500, která si vysloužila mimořádnou chválu v našem
prvním srovnávacím testu velkých dvouválců v roce 1997 zůstala v první
polovině i letos díky stejným kvalitám, které jsme ocenili již tenkrát. Je
pohodlná, důvěryhodná ať už se na ní valíte městem, cestujete po rovině
nebo trháte asfalt na horské silnici. I tak ji před finále došly síly,
protože jsou novější stroje, které dokážou tyto kvality dodat s větším
výkonem, sníženou spotřebou a lehce vylepšeným podvozkem. Přesto zůstává
strojem, jejž ve své garáži vždy rádi najdeme. |
|
Nový Victory V92SC SportCruiser překonal Classic svou
jedinečností, která se líbila mnoha jezdcům. Ačkoli nebyl tak snadno
ovladatelný v dopravě jako ostatní stroje a jeho sedlo nebylo
dostatečně pohodlné pro dlouhé jízdy. Tyto faktory se stávají
nepodstatné, pokud člověk sedí za řidítky a směřuje – jako by ho
motorka sama vedla - k nejblížší zatáčkovité silnici. Orignální styl a
výkonný motor přispěly také několika body k celkovému skore. |
Nejlepší trojice byla poměrně vyrovnaná. Favorit minulého roku
Yamaha Road Star zůstává oblíbená díky stejně vyváženému skvělému
výkonu ve všech kategoriích. To ji vytáhlo na vrchol |
Fat Boy
|
již v roce 1999. Pohodlná, příjemná
na řízení, dobře vypadající a dobře reagující na všechno, |
|
co vás napadne (snad kromě závodění). Má
velmi málo slabých míst. |
Nicméně to samé může být
řečeno o nové Kawasaki Vulcan 1500 Classic FI, již jezdci hodnotili
o trochu výše na druhé místo. |
Vítěz o
špičku blatníku je Harley-Davidson Fat Boy, který se posunul
z bezkonkurenčně nejhoršího místa v roce 1999 na vrchol letošního
hodnocení. Harley-Davidson znovuvynalezený Fat Boy je lepší
ve všech směrech než verze s motorem Evolution. Má lepší brzdy, jistotu
v zatáčkách a více rychlosti. Je pohodlnější, uhlazenější a docela jistě
i spolehlivější. A stále si uchovává svůj styl, jenž z něj učinil
nejpopulárnější motocykl v Americe. Nyní spojuje FLSTF tento styl
s materií, aby byl příjemný nejen na pohled ale i na
posez. |
|
Volný překlad textu
zpracoval : Profesor |
foto :
Internet |
|
Dvě poznámky pod čarou : |
Chtěl bych alespoň touto cestou poděkovat
Profesorovy za překlad zařazeného článku a pevně věřím, že dle jeho
časových možností budou následovat další překlady. |
Vlastní článek bude myslím pro mnohé
přínosem - jen však nutné si při jeho čtení uvědomit fakt na který
upozorňuji například
- zde - tedy, že tyto testy si někdo
objednal a zadavatele takovýto test stojí obrovské peníze a proto jsou
mnohdy podstatné věci pomíjeny případně potlačeny zatímco nevýznamné
skutečnosti redaktoři vyzdvihují coby úžasnou přednost. Jako malý příklad
zde uvedeného testu mohu uvést pasáž v níž se hovoří o spotřebě kde je
skutečná spotřeba zmíněna pouze okrajově zatímco dojezd je vyzdvihován až
do nebe - ale ruku na srdce kdo z vás jede na jeden zátah 300 km ale
vlastní spotřeba bude zajímat již mnohé ....... a tak bych mohl
pokračovat. Přes nesporně kvalitní informace v článku zařazené jsem chtěl
touto poznámkou pouze upozornit na to, že takovéto a podobné články nejen
na Internetu zařazené, ale hlavně ty které vyjdou v nejrůznějších
periodikách je nutné naučit se číst mezi řádky.... |
|
|
|
|
Zpět na úvod
článku :
|
|
Zpět do sekce článků
překlady :
|
|
|
|