Srovnávací test.....

     
 

   Jak poznamenal jeden z přihlížejících, připomínalo to sbírku uměleckých děl, jež místo sublimního estetického zážitku evokovala valící se kameny. Jak tam stály seřazené podél obrubníku, nebylo pochyb, že to je deset nejhezčích motocyklů, jaké kdy naše redakce testovala současně. Klidně byste se mohli celé dopoledne kochat jejich detaily a křivkami. Tu polaskat očima blatník, tam pečlivě vymodelovaný kryt spínací skříně.

     Ačkoliv všech deset strojů patří do stejné kategorie (pouze pokud dáváme choppery a cruisery do jednoho pytle, pozn. překl.), každý z nich má jiný styl. Společným jmenovatelem byly především zaoblené křivky, jež daly jméno modelu Fat Boy. Přesto jimi nejvíce vynikala Suzuki 1500 LC. Další stroje oplývající těmito křivkami byly Kawasaki Classic, Yamaha Roadstar a okrajově také Kawasaki Drifter.
   
Široká sedla, objemné nádrže nesoucí přistrojovou desku, plošinové stupačky, balonové šestnáctipalcové pneumatiky, mohutné vidle a hluboké blatníky, to vše patří k poznávacím znakům ´zaobleného´ stylu. Na opačném konci stylového spektra velkých dvouválců stál Intruder 1400 se svým chopprovitě protaženým, úzkým vzhledem. Ze skupiny se vymykal větším předním kolem zavěšeným v dlouhé, úzké vidlici, malou nádrží a úzkým sedlem jako jediným zakončeným opěrkou. Další poněkud agresivní stylový odstín nesoucí punc účelnosti byl patrný u modelů Super Glide a V92SC. U těchto modelů se sportovní nádech projevil na umístění a tvaru stupaček, dlouhých plochých sedlech, nízkých řídítkách a ostatních prvcích,

Excelsior

jež najdou uplatnění především na silnicích spoutaných do zatáček. Excelsior je pravděpodobně blíže zaoblenému stylu, přesto obsahuje hodně z funkcí a charakteristik sportovnějších cruiserů. Mohli bychom strávit hodiny obdivováním chromu, křivek a barev těchto strojů, ale naším úkolem bylo něco ještě mnohem lepšího: pořádně je projet. Může se vůbec něco vyrovnat několika týdnům ježdění s nejoblíbenějšími motocykly Ameriky? Do sedel!

   Pokaždé, když si člověk sedne na nový stroj, musí nejprve najít spínač zapalování. Naším favoritem se stalo umístění nahoře na nádrži, jež umožňovalo klíčkem otočit a pak ho vytáhnout. Toto provedení jsme nalezli u Fat Boye. Spínač na Yamaze (tradiční zámek na předku nádrže, jenž kabelem odemyká i sedlo) a tradiční, vyndavatelný klíč na Excelsioru umístěný pod pravou stranou nádrže byly také oblíbené. Umístění u modelu FXD (za pravým panelem) a u Kawasaki (pod levou přední stranou nádrže) byla hodnocena jako nejméně pohodlná.

Victory - V92SC    Čtyři stroje, jejichž motory byly vybaveny vstřikovací jednotkou (American X, Classic FI,

Drifter a V92SC), po otočení klíčkem na chvilku zabroukají zatímco pumpa tlakuje palivový systém a posléze ochotně nastartují bez sytiče. Žádný ze strojů nebyl vysloveně ´chladnokrevný´, ale Intruderům a karburátorovému Vulcanu trvalo o něco déle, než se jejich motory zahřály na provozní teplotu. Většina strojů nicméně ochotně startovala za studena a bez sytiče již za jarních dnů, během kterých jsme s nimi jezdili.

   Když je čas k vyjetí, na V92SC  ucítíte zařazení rychlosti až do morku kostí. Navzdory upravám převodovky, jež ztišily a zpřesnily její chod, Victory stále lomozí při řazení více, než běžný cruiser. Americké stroje, především Harleye, vyžadují značnou sílu na spojce zatímco nejsnáze šla spojka naopak na 1500 Intruderu. To bylo dobře, neboť měl nejdelší záběr spojky. Jako u všech 1500LC, i spojka našeho stroje plně dosedla teprve v nejzazší pozici páčky, kde ovšem ´zabrala´ najednou. Nejvíce to bylo znát při rozjezdech ´s křečí v pravém zápěstí´. K rychlému a přitom plynulému rozjezdu na 1500LC je zkrátka potřeba velká ruka a

opatrné pouštění spojky. Narozdíl od předešlých zkušebních modelů našemu stroji Fat Boy
neprokluzovala spojka a necukala ani při sprintech. Čtrnáctistovka měla tendenci prokluzovat ve vyšších otáčkách, což signalizuje (u nám zapůjčeného stroje) opotřebené spojkové lamely, záběr za normálních podmínek byl však plynulý. Spojka stroje V92SC zabírala také poněkud překotně.

   Pouze málo strojů mělo problémy s řazením. Někteří jezdci se potýkali s občasnými falešnými neutrály u Kawasaki, jiným se však řazení u všech třech kawích princezen zdálo ´super hladké´. Za rozdílné hodnocení tedy nejspíš mohl zvyk a styl jízdy. Najít pravý neutrál bylo naopak na Kawasaki nejsnazší, jelikož její stroje jsou vybaveny automatickým vyhledávačem neutrálu. Když zastavíte na jedničku, převodovka z ní zařadí jedině neutral. Nejnáročnější na vyhledávání neutrálu byl naopak Excelsior. Bylo to snadné při ultra pomalé jízdě nebo vypnutém motoru, avšak těžké při zastávce s  běžícím motorem. Také u Fat Boye bylo potřeba několik pokusů, než si zelená kontrolka dala říct.

Road Star (Wild Star)

   Výkon v nízkých otáčkách je poznávacím znakem všech velkých dvouválců a všechny testované stroje překypují příjemným bubláním a velkým zátahem od nízkých otáček. Na prvních místech, když potřebujete pořádný odpich, se

umísťují Harleye a Roadstar a dle některých jezdců i Classic FI. Dobře si vede i Victory. Pouze Intruder 1400, jenž má největší výkon posunutý do vyšších otáček, což kompenzuje nižšími převodovými stupni,  poněkud zaostával v jalovém výkonu. Vylepšení od minulého roku u modelu Fat Boy uchvátila všechny, jež na něm jezdili.
   Samozřejmě největším rozdílem mezi současným Fat Boyem a Fat Boyem let minulých je uhlazenost současného modelu. Ten z minulého roku vibroval téměř bolestivě. Model roku 2000 je tak vyvážený jako nejvyváženější z ostatních motocyklů, což byly Kawasaki. Ačkoli
také používá vyvažovací hřídel, Victory neměla tak kultivovaný chod  jako ostatní stroje. Fat Boy

Srdce Yamahy pulsuje znatelně, ale v celém, spektru otáček nemá ani jedno vyloženě neklidné místo, možná proto, že končí při 4200 otáčkách za minutu. Excelsior, Intruder i Super Glide mají taková neklidná místa. Suzuki pod

plynem vibrují s umírněnou silou, zato American-X vibroval nejvíce, ale až nad 3500 otáčkami za minutu. Ale ani tento stroj, ačkoli jeho jméno bylo nejčastěji opakováno v souvislosti s otáčkami se netřásl tak, že by to bylo zrdrojem nepohodlí ve víceméně legálních rychlostech.

   Sedla byla uplně jinou záležitostí. Parkování zadních částí jezdců se pohybovalo od první třídy na Classic FI, Drifteru a Intruderu 1500  po sedla, jež byla v pohodě jen na krátké vzdálenosti, jako např. u Excelsioru, Suzuki Intruder 1400 a Victory. Mezi těmito extrémy bylo pár dobrých sedel například na H-D Fat Boy, Kawasaki Standard Classic, Yamaha
Kawasaki VN 1500Fi Road Star a FXD.
   Změnit nepohodlnou jízdní pozici na posez člověku vyhovující nemusí být vůbec snadné. Vyměnit nízká řídítka na V92SC nestojí moc a přesto se tím jezdec zbaví nepříjemného natahování se za řídítky, což zamezí neobratnosti
 v nízkých rychlostech. Výměna řídítek může předejít strnule vzpřímenému posedu na Intruderu 1400 . Ten způsobuje poněkud omezený prostor k pohodlnému se opření způsobený  úzkým sedadlem a dozadu protaženými řídítky, což vede k jízdě s ohnutými pažemi a hefty v klíně. Jízdní pozice na Intruderu 1400 vznesla vlnu kritiky na straně mnoha jezdců a ani řídítka, která posunou hefty dále od člověka neuspokojí vysoké jezdce natolik, aby byl spokojen s množstvím protostoru pro nohy. Ale ani jezdci menšího vzrůstu nedali Intruderu příliš dobré známky za pohodlí. Jediná mašina, která plně uspokojila vysoké jezdce byl Intruder 1500,

což je  opravdu velká motorka. Ačkoli možná příliš široká pro většinu malých jezdců, 1500LC

VL 1500 Intruder

je ideální motorka pro ty, jež se cítili omezeni na ostatních takzvaně velkých cruiserech. Je na něm více prostoru pro nohy a k posezu mezi řidítky a sedlem, než na ostatních strojích. Někteří se také nechali slyšet, že sedlo spolujezdce  u 1500LC poskytovalo nejlepší oporu pro řidičovu bederní páteř. Vedle něj je i Fat Boy jako hračka.

   Nicméně pro středně velké jezdce Fat Boy, Kawasaki i Roadstar nabízejí nejlepší ergonomii, přičemž Yamaha a Kawasaki dostaly nejlepší hodnocení za komfort, protože ´sedly´ malým i velkým jezdcům. Drifter jehož sedlo se svažuje směrem k spolujezdci místo, aby se v přechodu zvyšovalo, jezdce nepodrží v pozici a tím pádem má člověk tendenci ´ujíždět´na sedle neustále dozadu. Nicméně vyšší jezdci si naopak stěžovali, že jim sedlo neumožňovalo si sednout dozadu tak, jak chtěli. Menší jezdci se naopak cítili nejlépe na Excelsior-Hendersonu. S plochými řídítky a stupačkami poněkud vzadu představují Super Glide a ještě více V92SC jízdní pozici která je napůl cesty mezi standardním motocyklem a

Kawasaki Drifter

cruiserem. Středně vysocí jezdci se svěřili, že měli na Victory málo prostoru mezi stupačkami a sedlem, většinou protože předěl mezi sedlem jezdce a spolujezdce jim bránil v opření se více dozadu.

   Další ergonomické detaily mohou potěšit nebo štvát, což někdy záleží jen na jezdci. Například  Excelsior požívá sudovitě tvarované hefty, jež byly tlusté uprostřed a tenčí na koncích. Některým jezdcům skvěle vyhovovaly, jiné naopak štvaly. Plošinové stupačky v kombinaci s kolíbkou řazení mnoha jezdcům vyhovovaly, obzvláště protože nabízely více možností jak si opřít nohy. Nicméně někteří dávali přednost stupačkám, jaké byly například na FXD, Intruderu 1400 a V92SC. Debatovali jsme dokonce o tom, zda široká řídítka jsou lepší než řídítka úzká. Některé kusy byly oblíbené u obou táborů. Každému se líbily nastavitelné páčky brzdy na Kawasaki a Intruderech 1500. Páčka u Yamahy je také nastavitelná podle

Victory - V92SC
velikosti ruky, ale je k tomu potřeba nářadí. Pro malé ruce byly nejnepříjemnější páčky na Harleyích. Na dlouhých rovinkách byly u Harleyů naopak ceněny třecí tlumiče plynu ovládané křídlovými maticemi pod hefty.

   Odpružení přispívá k pohodlí hlavně na rozbitých silnicích, jichž je všude kolem dost. Žádná z těchto motorek nevynikala kladně ani záporně na větších nerovnostech. Byli jsme překvapeni, jak dobře si vedl na menších nerovnostech Excelsior. Nejhorší odpružení od nerovností měl Drifter a Victory. Přičem Victory se zdála mít problémy hlavně na větších nerovnostech. I v jejich nejhorších momentech byly však výsledky Victory a Drifter průměrné.

   Pokud hodně měníte zatížení zadní části motorky, oceníte nastavitelnost zadního odpružení u Excelsioru a Kawasaki se vstřikováním. Se sejmutým sedlem American-X umožnuje změnit
FXD Dyna Super Glide předzatížení a tlumení zpětného pružení. Nastavení tohoto předzatížení vyžaduje klíč, který není

součástí výbavy. Na Drifteru a Classicu FI si můžete pomoct tím, že napumpujete malé množství vzduchu do zadního

odpružení a také nastavením tlumičů do jedné ze čtyř pozic zatížení.

   Odpružení samozřejmě ovlivňuje chování v zatáčkách. Na zatáčkovitých cestách je tvrdé odpružení často výhodou, pokud zabrání vlnění motocyklu během akcelerace, brzdění a jiných zásahů ze strany jezdce a silnice. Nejlepší motocykly na hornatých silnicích byly Super Glide a SportCruiser. Harley měl navrch v možnosti náklonu a rychlé odezvě na řízení při vjezdu do zatáček. Victory ačkoli těžkopádná v pomalejších zatáčkách, byla jistá v rychlých průjezdech zatáčkou a Dyna se jí nemohla rovnat. Victory naopak nabídla jen omezenou možnost
náklonu v zatáčkách oproti FXD.

Excelsior- American-X

   Excelsior se ukázal býti velmi dobrým společníkem, jakmile se silnice začala vlnit. Byl snadno ovladatelný a dobře seděl v náklonu v zatáčkách – dokud neškrtal o silnci. Bohužel, narozdíl od většiny ostatních motocyklů, když škrtl plošinami o silnici, k čemuž nebylo potřeba příliš náklonu, současně brousil další části motocyklu. Ani jeho plošiny se však nesklápěly do takové míry ani tak snadno jako u ostatních strojů. Když to člověk nebral v potaz a dál řezal zatáčku, začalo to strhávat pneumatiku z vozovky, což často poskytlo jezdcům více adrenalinu, než by si přáli. Excelsior-Henderson plánují montovat tento motocykl v sériové výrobě s delší vidlicí, čímž by měl být problém odstraněn.

Road Star (Wild Star)
   Ačkoli jejich oplácaný vzhled zrovna nestimuluje očekávání, Classicy od Kawasaki, Fat Boy i Road Star by je určitě splnily. Na zatáčkovité silnici je okamžitě cítit rozdíl v rámech obou Kawasaki. Původní Classic lze do zatáčky naklopit a držet v náklonu s mnohem menším úsilím. U Classicu FI bylo nutno vynaložit mnohem větší tlak na řídítka, než od plošin začaly létat jiskry. Classic FI byl i přesto v rychlých zatáčkách mnohem stabilnější, než klasický Classic, jenž na tak nezdvořilé chování reagoval se slabou, ale pozorovatelnou nevolí. I tak nebyl Classic FI tak stabilní, jako Fat Boy nebo Road Star, jež do zatáčky manévrovaly s minimálním úsilím a dobře držely stopu. Znovu je nutno říci, že nový Fat Boy je značně
VS 1400 Intruder

vylepšený od modelu ´99, mnohem stabilnější ve stopě v rychlejších zatáčkách. Ačkoli Road Star měl nejmenší možnost náklonu s výjimkou Excelsior-Hendersonu, byl pozoruhodně pohodlný i ve  značném náklonu, kdy plošiny už

dělaly slušný kravál. Jezdci, kteří nikdy nejeli na RoadStaru byli nadšeni, že navzdory hluku vycházejícímu zpod motocyklu stroj seděl tak klidně. Čekáme na doplňkové magneziové nebo jiné špalíky, jež po vsunutí do plošin budou první kontaktním bodem s vozovkou v zatáčce. Myslíme, že je zde přehlížený ohňostrojný potenciál, který nabídne značnou podívanou.

   Několika jezdcům se líbilo, jak Intruder 1400 projížděl a držel stopu v zatáčkách, ale většina pociťovala, že odpružení bylo příliš slabé hlavně s ohledem na to, že měl mnohem více vibrací od kardanu než ostatní stroje  s kardanem. Většina se shodla, že čtrnáctistovka se chovala

VN 1500 Classic

nestabilně a předimenzovaně, když za ni pořádně vzali. Zrovna tak škrtala pevnými částmi

motocyklu, jakmile se dotkla vozovky. Několika vyhovoval Drifter, ale většina se shodla, že potřebovali příliš energie, aby ho dostali do zatáčky. I tento stroj škrtá relativně brzo. Stejná kritika padla i na hlavu Intruderu 1500, i když v poněkud mírnějším provedení. Se svou značnou hmotností a širokými pneumatikami, LC vyžaduje značnou sílu na řídítkách, aby se naklopil a zůstal v náklonu. VL 1500 to vynahrazuje, když se silnice narovná a běží až na horizont. Je stabilní při větru z boku, při závanu od náklaďáku a nevzrušuje se ani při podélných rýhách na silnici. Na volné silnici však žádný z motocyklů nepotřeboval příliš pozornosti. Pouze velké blatníky Drifteru byly nevýhodou při bočním větru.

VL 1500 Intruder

klikni pro pokračování článku :

 
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser