|
Od
S22 po K1400 - díl II. |
|
|
|
|
|
|
Proč až po křižník a jaké to sním je. |
|
Své první vyznání -
Od S 22 po K 1400
- jsem končil tím , co na Virážce zatím chybí a čím je potřeba ji
ještě vylepšit . Vše však dopadlo jinak . Jsem totiž jeden z těch , který
žádné investice neplánuje dopředu , ale řídí se tím , že za dobrou cenu je
možné cokoliv kdykoliv prodat nebo koupit okamžitě , protože zítra by to už
nemuselo platit . A tak , když mi vzdálený známý nabídl v lednu 2005 za
535ku cenu , kterou jsem byl ochoten akceptovat , byl jsem bez motorky .
|
|
Zase jsem rozžhavil dráty od internetu a za
týden jsem měl doma Vetřelce VS 800 1997 . Musel být parkován v obýváku ,
protože v garáži by zchátral víc . A protože Japonci , byť geniální v
konstrukci a spolehlivosti , jsou přece jen blbci v tom , že neví jak
by měla motorka vypadat ve finále pro |
|
|
českého čopráka , přišel na řadu zase můj nerezový kamarád . Vyrobilo se přepáčko , držáky brašen a praporků
, k tomu klasicky pár blbinek od Louise a pak už jsem jen čekal na počasí .
S motorkou jsem ujel něco přes 6 000 km a kdybych sledoval v TV idiotské
seriály , mněl bych ji dodnes . Jenomže místo telenovel raději šmejdím po
netu a tam jsem začátkem října narazil na to , že 100 kiláků za Hannoverem
se někdo pokouší zbavit čtyřletého VL 1500 LC, 15 000 km za 5 500
Euro . |
|
To tam přece nemůžu nechat . Ráno jsem
obohatil Telecom za jeden silně předražený |
hovor ke skopčákům , po večeři
rozdráždil Fašistu ( tak říkám mému VW Transporter ) a
|
XV 535 Virago |
|
druhý den večer bylo Véelko doma . Sice trochu zanedbané
, ale byl to parník za dobrou cenu a do konce sezony jsem s
ním stihl ještě 1 200 km . Zcivilizování zanedbaného a dodělání k obrazu
svému ( motorka přibrala zhruba 20 kg ) , sice přes zimu poměrně dost
vyprázdnilo peněženku , ale já bych řekl , že výsledek stál za to .
Přičtu li k těm loňským , ještě ty letošní kilometry , myslím , že můžu
motorku celkem objektivně zhodnotit .
|
Data , jako 1 500 ccm ,
rozvor 1 700 mm , vpředu 150ka guma , délka přes dvaapůl metru a
dnešních asi 340 kilo vypovídají o tom , že se nejedná o nějakého
drobečka . Je to první |
VS 800 Intruder |
motorka u které pro mě , 191 cm a 103
kg , perfektně vyhovuje trojúhelník sedlo , řídítka , |
|
stupačky . Takže přepáčko nebude .
Bylo by to naprosto zbytečné a navíc bych tím přišel o tu úžasnou část „ podlahy „ na které může chodidlo ležet
celou svou plochou a ani po stovkách km mě nechytají do noh křeče . Stejně
tak sedadlo je svojí šířkou impozantní a nedovedu si na motorce představit
pohodlnější . Samotná váha motorky pak už jenom podtrhuje to , co se dá
nazvat luxusem cestování . S některými jinými věcmi je to však už horší . |
|
Motor :
67 koní / 4800 a 96 Nm / 2300 jsou pro náš styl mnohem víc než
dostačující . Akcelerace z nuly na 100 za 5,5 vteřiny je úžasná a kruťák
položený hodně nízko je také |
velice příjemný . To už musí být ku.va kopec aby to nezvládla
pětka . Jenomže . Když jsem |
krátce po zakoupení |
namontoval otáčkoměr , zjistil jsem , že maximum , na
které jsem já schopen motor vytočit je tak něco málo přes 3 500 . Pak už
vibrace přesáhnou , alespoň pro mě , únosné meze . I když nevím , jestli
tak potom drnčí motorka sama o sobě , nebo moje doplňky . Myslím však , že
vytáčet motor víc je zbytečné , protože po přeřazení i z těchto otáček
motorka naštěstí vyrazí dál nezměněnou silou . Podobné je to v nízkých
otáčkách . Nějak cítím , že pod 2000 už se to motoru zrovna dvakrát nelíbí
. To na pětku odpovídá rychlosti 75-80 km/hod . Takže tvrdí li někdo , že
jezdí na |
|
pětku 50 , tak buď vědomě vyzdvihuje neskutečné
vlastnosti , nebo je čuně . Kdyby měl motor ruce , tak by ho určitě pořádně doliskal . Patří
li k hodnocení i startování studeného motoru , pak je perfektní , sytič
vyžaduje až pod nějakých 8 – 10 celsiusů .
|
Spojka :
přiznávám , že na
začátku jsem mněl pocit , že má jen dvě polohy . Zapnuto a vypnuto , takže
jsem se snažil rozjíždět se , jen když se nikdo nedívá . A jak na potvoru
, na takovou motorku se někdo dívá skoro furt . Chvíli to trvalo , ale dá
se na tu spojku zvyknout . Dnes mám naopak pocit , že všechny ostatní jsou
zbytečně měkké . Smíšené pocity mám
|
zima 05/06
byla dlouhá |
ke kapalinovému ovládání . Proti
historickým lankům ze začátku minulého století je to |
|
řešení moderní ,
elegantní a krásné . Avšak když jsme loni ve Vídni poskakovali po metru na
přecpaném Gurtellu , motorka se přehřála , kapalina vyvařila a hodinu jsme
pak museli čekat než to zchladne a začne zase fungovat . Ti lankaři , co
jeli se mnou se na mně dívali jak na blba . |
Převodovka :
Nevím jak u
jiných Véelek , ale jedu li v kokosáku , tak slyším , že žalostně kňourá .
Taky mám pocit , že mezi jedničkou a dvojkou je dost velký rozdíl .
Normálně to nevadí , ale štve to hlavně při popojíždění v koloně .
Vynikající je však oboustranná řadící páka . Chválím Japonce , že se
nestyděli , to od staré dobré Čezety opajcovat . Naprostou katastrofou je
však hledání neutrálu . U 535 a VS 800 stačilo na neutrál jen pomyslet a
motorka ho tam pomalu zařadila sama . Dnes , při troše nadsázky , když to
nestihnu během brzdění , tak trávím čas před semaforem tím , že kopu
nahoru a dolů , při současném čumění na kontrolku . A když na ni svítí
slunko , jsem u toho blbec ještě |
větší . Někdy
čekám , že mě z té činnosti vyruší až troubení , že už je zelená . |
|
Jízdní vlastnosti : Asi těžko bych
dnes mohl něco srovnávat se svojí Čízou před pětatřiceti lety . Ale
porovnám li VL 1500 dnes , ve své novodobé historii na dvou kolech , s XV
535 a VS 800 , mám pocit , že porovnávám nesrovnatelné . Kvůli váze ,
nízko položenému těžišti ( nádrž pod sedadlem ) , tuhému rámu a malému
rozdílu šířky pneumatiky předního a zadního kola ( obě hodně tlustý ) ,
motorka zatáčkama doslova proplouvá . Je však potřeba počítat s tím , že
díky své hmotnosti zatáčí o něco později než chceme . Zezačátku jsem při
přejíždění z |
pruhu do pruhu
přerušovanou čáru přejel vždy o jednu čárku dál , než byl můj původní úmysl
. |
ilustrační foto |
Měl li jsem dřív panickou hrůzu z toho,
že si ustelu, když přejedu v podélném směru koleje od šaliny (v Brně
idiotsky opanelované ), dnes stačí pouze zvýšit pozornost. Jestliže mě
při opravdu rychlém projíždění zatáček ty dvěstěkilové motorky svým
rozvlněným chováním upozorňovaly, že už po nich chcu trochu moc, Véelko
dělá, jakoby se nic nedělo. Nějak ale cítím , že když to přeženu , tak že si
lehneme bez varování . Když jsem ale motorku půjčil na projetí mému šéfovi (
motorkář tělem i duší , byť v jiném stylu ) , měl výtku k nízko položeným
stupačkám , že s nimi v zatáčkách |
škrtá o zem . Já však rozhodně nemíním ověřovat jeho
tvrzení v praxi . |
|
klikni pro pokračování
článku : |
|
|
|