Od S22 po K1400 - díl II.

Proč až po křižník a jaké to sním je.

   Své první vyznání - Od S 22 po K 1400 - jsem končil tím , co na Virážce zatím chybí a čím je potřeba ji ještě vylepšit . Vše však dopadlo jinak . Jsem totiž jeden z těch , který žádné investice neplánuje dopředu , ale řídí se tím , že za dobrou cenu je možné cokoliv kdykoliv prodat nebo koupit okamžitě , protože zítra by to už nemuselo platit . A tak , když mi vzdálený známý nabídl v lednu 2005 za 535ku cenu , kterou jsem byl ochoten akceptovat , byl jsem bez motorky .
   Zase jsem rozžhavil dráty od internetu a za týden jsem měl doma Vetřelce VS 800 1997 . Musel být parkován v obýváku , protože v garáži by zchátral víc . A protože Japonci , byť geniální v konstrukci a spolehlivosti , jsou přece jen blbci v  tom , že neví jak by měla motorka vypadat ve finále pro
českého čopráka , přišel na řadu zase můj nerezový kamarád . Vyrobilo se přepáčko , držáky brašen a praporků , k tomu klasicky pár blbinek od Louise a pak už jsem jen čekal na počasí . S motorkou jsem ujel něco přes 6 000 km a kdybych sledoval v TV idiotské seriály , mněl bych ji dodnes . Jenomže místo telenovel raději šmejdím po netu a tam jsem začátkem října narazil na to , že 100 kiláků za Hannoverem se někdo pokouší zbavit čtyřletého VL 1500 LC, 15 000 km za 5 500 Euro .

   To tam přece nemůžu nechat . Ráno jsem obohatil Telecom za jeden silně předražený 
hovor ke skopčákům , po večeři rozdráždil Fašistu ( tak říkám mému VW Transporter ) a

XV 535 Virago

druhý den večer bylo Véelko doma . Sice trochu zanedbané , ale byl to parník za dobrou cenu a do konce sezony jsem s ním stihl ještě 1 200 km . Zcivilizování zanedbaného a dodělání k obrazu svému ( motorka přibrala zhruba 20 kg ) , sice přes zimu poměrně dost vyprázdnilo peněženku , ale já bych řekl , že výsledek stál za to . Přičtu li k těm loňským , ještě ty letošní kilometry , myslím , že můžu motorku celkem objektivně zhodnotit .
Data , jako 1 500 ccm , rozvor 1 700 mm , vpředu 150ka guma , délka přes dvaapůl metru a dnešních asi 340 kilo vypovídají o tom , že se nejedná o nějakého drobečka . Je to první

VS 800 Intruder

motorka u které pro mě , 191 cm a 103 kg , perfektně vyhovuje trojúhelník sedlo , řídítka ,
stupačky . Takže přepáčko nebude . Bylo by to naprosto zbytečné a navíc bych tím přišel o tu úžasnou část „ podlahy „ na které může chodidlo ležet celou svou plochou a ani po stovkách km mě nechytají do noh křeče . Stejně tak sedadlo je svojí šířkou impozantní a nedovedu si na motorce představit pohodlnější . Samotná váha motorky pak už jenom podtrhuje to , co se dá nazvat luxusem cestování . S některými jinými věcmi je to však už horší .
   Motor : 67 koní / 4800 a 96 Nm / 2300 jsou pro náš styl mnohem víc než dostačující . Akcelerace z nuly na 100 za 5,5 vteřiny je úžasná a kruťák položený hodně nízko je také 
velice příjemný . To už musí být ku.va kopec aby to nezvládla pětka . Jenomže . Když jsem krátce po zakoupení
namontoval otáčkoměr , zjistil jsem , že maximum , na které jsem já schopen motor vytočit je tak něco málo přes
3 500 . Pak už vibrace přesáhnou , alespoň pro mě , únosné meze . I když nevím , jestli tak potom drnčí motorka sama o sobě , nebo moje doplňky . Myslím však , že vytáčet motor víc je zbytečné , protože po přeřazení i z těchto otáček motorka naštěstí vyrazí dál nezměněnou silou . Podobné je to v nízkých otáčkách . Nějak cítím , že pod 2000 už se to motoru zrovna dvakrát nelíbí . To na pětku odpovídá rychlosti 75-80 km/hod . Takže tvrdí li někdo , že jezdí na

pětku 50 , tak buď vědomě vyzdvihuje neskutečné vlastnosti , nebo je čuně . Kdyby měl motor ruce , tak by ho určitě pořádně doliskal . Patří li k hodnocení i startování studeného motoru , pak je perfektní , sytič vyžaduje až pod nějakých 8 – 10 celsiusů .
   Spojka : přiznávám , že na začátku jsem mněl pocit , že má jen dvě polohy . Zapnuto a vypnuto , takže jsem se snažil rozjíždět se , jen když se nikdo nedívá . A jak na potvoru , na takovou motorku se někdo dívá skoro furt . Chvíli to trvalo , ale dá se na tu spojku zvyknout . Dnes mám naopak pocit , že všechny ostatní jsou zbytečně měkké . Smíšené pocity mám

zima 05/06 byla dlouhá

ke kapalinovému ovládání . Proti historickým lankům ze začátku minulého století je to
řešení moderní , elegantní a krásné . Avšak když jsme loni ve Vídni poskakovali po metru na přecpaném Gurtellu , motorka se přehřála , kapalina vyvařila a hodinu jsme pak museli čekat než to zchladne a začne zase fungovat . Ti lankaři , co jeli se mnou se na mně dívali jak na blba .
   Převodovka : Nevím jak u jiných Véelek , ale jedu li v kokosáku , tak slyším , že žalostně kňourá . Taky mám pocit , že mezi jedničkou a dvojkou je dost velký rozdíl . Normálně to nevadí , ale štve to hlavně při popojíždění v koloně . Vynikající je však oboustranná řadící páka . Chválím Japonce , že se nestyděli , to od staré dobré Čezety opajcovat . Naprostou katastrofou je však hledání neutrálu . U 535 a VS 800 stačilo na neutrál jen pomyslet a motorka ho tam pomalu zařadila sama . Dnes , při troše nadsázky , když to nestihnu během brzdění , tak trávím čas před semaforem tím , že kopu nahoru a dolů , při současném čumění na kontrolku . A když na ni svítí slunko , jsem u toho blbec ještě
větší . Někdy čekám , že mě z té činnosti vyruší až troubení , že už je zelená .

   Jízdní vlastnosti : Asi těžko bych dnes mohl něco srovnávat se svojí Čízou před pětatřiceti lety . Ale porovnám li VL 1500 dnes , ve své novodobé historii na dvou kolech , s XV 535 a VS 800 , mám pocit , že porovnávám nesrovnatelné . Kvůli váze , nízko položenému těžišti ( nádrž pod sedadlem ) , tuhému rámu a malému rozdílu šířky pneumatiky předního a zadního kola ( obě hodně tlustý ) , motorka zatáčkama doslova proplouvá . Je však potřeba počítat s tím , že díky své hmotnosti zatáčí o něco později než chceme . Zezačátku jsem při přejíždění z
pruhu do pruhu přerušovanou čáru přejel vždy o jednu čárku dál , než byl můj původní úmysl .

ilustrační foto

Měl li jsem dřív panickou hrůzu z toho, že si ustelu, když přejedu v podélném směru koleje od šaliny (v Brně idiotsky opanelované ), dnes stačí pouze zvýšit pozornost. Jestliže mě při opravdu rychlém projíždění zatáček ty dvěstěkilové motorky svým rozvlněným chováním upozorňovaly, že už po nich chcu trochu moc, Véelko dělá, jakoby se nic nedělo. Nějak ale cítím , že když to přeženu , tak že si lehneme bez varování . Když jsem ale motorku půjčil na projetí mému šéfovi ( motorkář tělem i duší , byť v jiném stylu ) , měl výtku k nízko položeným stupačkám , že s nimi v zatáčkách
škrtá o zem . Já však rozhodně nemíním ověřovat jeho tvrzení v praxi .

klikni pro pokračování článku :

   
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser