Od Stadionu 22 po K 1400

     Když si můj táta v roce 1961 koupil Stadion 22, začal jsem být za jedničky odměňován tím, že za každou jsem mohl u babičky na chatě jet po lesní cestě jednou tam a zpět. Když mě odměňovaly babičky a tetičky desetikorunou, dával jsem ji mamince se slovy, to mi schovej na motorku. A tak jsem v sedmnácti letech měl snězený menší počet zmrzlin a vykouřeno méně cigaret než moji soukmenovci, ale na kontě dostatečný základ na koupi motorky. Rodina pomohla se zbytkem lízingu a tak jsem si v září 1969 odvážel z Mototechny  funglovku ČZ 175 / 477 Sport s odděleným mazáním. První motorka tohoto typu v Brně. Byl jsem frajer, všichni na mně čuměli a baby na mně letěly. Pak jich, těch motorek, začalo v Brně přibývat a já začal 

  ilustrační foto - Jawa Stadion 22

 
cítit potřebu se nějak odlišit. Jiný světla, třásně, cvočky, padací rám, kuchaný lauf (tím jsem se seznámil s většinou brněnských dopraváků), tři brzdová světla, masivní chromované držáky blatníků a blatníček z kočárku místo krytu krytu řetězu.

   Samozřejmě taky všechny zaručené úpravy na zvednutí výkonu. Motorka jela jak sviňa ale taky se pořád srala. Jinak se to snad ani říct nedá. Nepamatuju cestu nad 50 kiláků od Brna  abych něco nespravoval. Úspěchem bylo dojet po svých a ne na náklaďáku. Tyto radosti  trvaly čtyři roky. Táta mě přestal odměňovat a místo toho jistou část roku ukazoval na
teploměr s neustálými narážkami na mé duševní zdraví. Zato desetikoruna od babičky se

ilustrační foto - ČZ 447

hodila. Stačila na 4 litry benzínu. Fajn. Pak  přišla svatba, syn, výměna motorky za auto a já, díky dalším životním etapám, skládající se z rozvodů, svateb a alimentů, čekal skoro třicet let na návrat na jednu stopu.

   Známý v bazaru mi nabídl za dvacku skútr Hondu padesátku ( foto 1 ) Rok mě spolehlivě vozil po Brně svojí pětačtyřicítkou. Když se mě pak ale všichni ptali, co si přeji k padesátinám, odpovídal jsem, motorku. Je to divný, ale nikdo mi ji nedal. Musel jsem si tedy vystačit sám. Ale co si koupím? Že čopr, to jsem neřešil. To byla jediná věc která byla jasná. Prdifuky jako
Hyosung a jiný podobný jsem taky zavrhl hned. Takže dilema. Něco jako pětikilo, nebo litr

foto - č.1

a výš? Ne že bych počítal, kolik stojí kubík vzduchu ve válci, ale řekl jsem si, že než koupit něco většího, mít to holý a stále kontrolovat peněženku, jestli tam po nákupu zbude na benzín, tak radši budu jezdit o to více na menší, ale pěkné motorce. V dané cenové relaci byly čtyři typy : 535 Virago, 600 Shadow, 650 Savage a 500 Vulkan. A protože podle mého názoru čopr musí mít špajchny , dva válce do V a nesmí mít řetěz , vypadlo z toho Virago i když přiznávám , že řemen je asi, i když ne lepší tak přece jenom hezčí než kardan. Poměrně silně jsem
foto - č.2 foto - č.3
přispěl na konto Telecomu šmejděním po všech možných www a na konci toho úsilí stála na dvorku pěttřipětka 95 za 1700 Euro. Jako by zrovna teď vyjela z fabriky. Po pár nesmělých pokusech ji  vylepšit, jako nákupy blbinek u  Louise ve Vídni, jsem si vzpomněl na kamaráda, jehož životní krédo je nerez. Dělá s ním v práci, dělá s ním doma. A tak jsem se s jeho pomocí stal designérem a motorka se začala opravdu měnit  ( foto 2 až 4 ). Dělal všechno. Držáky brašen, nosič, štítky, padák, opěrku, zahrádku kolem blatníku, držáky světel a blinkrů i přepákování. O pečlivosti jeho práce svědčí foto 5 až 7 s detaily přepáčka. Že by Highway Hawk? Ne. Jen třetina ceny. Jenom ten úžasný kravál z taky nerezových výfuků vyrobil někdo

foto - č.4

jiný. Vím, že motorka není ještě kompletní. Chybí třásně, rádio, repráky a fůra jiných, strašně důležitých věcí. Je mi jasné, že někomu se bude zdát přeplácaná a někomu zase holá. Já ji mám ale rád takovou jaká je. Dává mi totiž pocit volnosti a svobody a jízda ve větru s nohama před sebou dává zapomenout všem denním starostem, kterých máme všichni dost
foto - č.5 foto - č.6 foto - č.7

a dost. Znám jenom jeden lepší pocit. To když mi moje vnučka skočí se sepnutýma rukama na klín a začne svoje  Dedy posim posim. Ale to už je o něčem úplně jiném.

Petr Brno

Text : Petr    
Foto : Petr a Internet   spojení na autora článku

Zpět do článků : napsal Život :   

 
 
Ferry (pre.cz) 02.02.2005 19:53
Ahoj Petře, řekl bych, že jsi šťastný člověk, protože pořídit a pak takhle podle fotografií skvěle udělat motorku se jen tak nevidí. Mám taky 535 takže fakt oceňuji provedení třeba výfuků a přepákování. Měl bych ale také prosbu týkající se SPZ. Pořád se s tím totiž trápím, což je na delší vyprávění a zajímalo by mě detail uchycení a Tvoje zkušenosti resp. chování takového řešení. Pokud je to tedy možné. Už jsem o tomtéž přemýšlel, ale pak jsem to zavrhl hlavně kvůli tomu, že by tam mělo být ještě světlo takže kudy elegantně s kablíkem a pak ty vibrace (chudák žárovka)poněvadž to není odpružená část ... Díky Ferry
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser