|
V&S
140" Maxcalibr |
08.11.2009 |
|
|
|
|
|
Ačkoli je tomu teprve týden od uskutečnění
poslední akce sezony (viz úvodní foto) není od věci již dnes přemýšlet a také se začít připravovat na
sezonu novou neboť ne nadarmo se říká : kdo je připraven není
napaden
|
|
Následující řádky však nebyli napsány coby
návod či rada pro zimní úpravy ... následující řádky byli napsány pouze v
duchu ukrátit vám dlouhé zimní čekání na slunovrat a pokud se toto povede
budu tomu věru rád. Píši tyto řádky v naději že snad i pobaví běžného
čtenáře a technicky zdatným trochu poodhalí pozadí začátku jedné
připravované stavby.... |
|
Aby ale naše povídání mělo určitý řád musíme
se vrátit o mnoho roků zpět - přesněji do roku 1968. |
|
Intro : na stole leží nové vydání
Světa motorů a otec s trochou obav pozoruje svého 11ti letého |
|
|
synka jak si cosi obkresluje z jeho oblíbeného časáku v
kterém se (díky letopočtu v nichž se náš příběh odehrává) začali objevovat i
některé - dříve zapovězené kapitalistické mašiny... Zcela jistě otci běží
hlavou : kurňa ještě jsem to ani nečetl a ten kluk mi do toho již čmárá
...... Nahlas ale neřekne nic a nechá synka dílo dokončit. |
Je podvečer a otec u večeře bere konečně do
rukou Světa motorů. Pozorně prohlíží stránku po stránce a vždy na moment
přeletí očima kresbu svého synka který ji zde jakoby omylem a hrozně
nenápadně nechal položenou...... bezúspěšně - shoda prakticky nulová. Proto
listuje časák znovu a znovu již po několikáté ale mašinu kterou má kluk
nakreslenou na papíru v časáku nenašel ........ ??? |
To je divné - zjevně vrtá otci hlavou -
vždyť jsem jej viděl jak tu mašinu odsud obkresluje (z jiného -
dřívějšího čísla Světa motorů to být nemohlo - tím si je jistý neb všechny
předešlé výtisky má nejen detailně "prostudované" ale také vzorně uložené na
dně prvorepublikové armary). |
Nyní tedy již bezostyšně bere kresbu do rukou a nevím
jestli zvídavě nebo spíš podezřívavě se obrátí na synka s otázkou : " hele
kluku - kdes tuhle mašinu obkreslil - vždyť jí v časáku nemůžu najít" Co vám
budu povídat - kluk je na své dílo patřičně hrdy a aby dodal situaci vážnost
- vypnul hruď a s hrdostí ze sebe vyhrkne : "tu tam tati ani nenajdeš, ale jednou si právě takovouhle mašinu udělám......" Po tomto sebejistém
prohlášení synka se otec musí hodně snaží aby zkrotil úsměv
což synka evidentně ranilo a tak aby zachránil situaci pokračuje otec v rozhovoru
...... jóóó jasně ... hele - ale ještě jsi mi neřekl - kde jsi tu mašinu
tedy obkresli???
|
A jak léta plynula skončilo nejen století,
ale začalo i nové tisíciletí..... Z kluka je již hodně odrostlý táta - možná
bych měl spíše napsat dědek čekatel a jeho sen zůstává stále jen a jenom v
jeho mysli. Na jak dlouho ještě? Nevzdal to když již má docela solidní i
když konfekční mašinu? Nevzdal .......
|
Vsadím se že mnohé napadne otázka - proč. Proč se hnát do nepoznaného
jehož výsledek je obestřen mnoha, ale opravdu mnoha otazníky když máš vcelku
solidní stroj. Proč vynakládat tolik úsilí, peněz a energie do projektu
který |
není dokonce ani na papíru (ta kresba se samo sebou
nezachovala) ale jen a pouze v hlavě? |
|
Skutečně seriozně odpovědět na tuto otázku
nedokáži. Samozřejmě mohl bych napsat spoustu krásných slov - něco jako v
tom smyslu : splnit si svůj dávný klukovský sen a ukázat tátovy že tenkrát
jsem to myslel smrtelně vážně nebo něco podobného ovšem nebyla by to pravda
neb můj sen se mi splnil vlastně již koupí
VS 1400 a věřte mi nebo ne - přestože Introše sedlám již deset
let - nepřestal mně bavit.
|
A tak otázka proč stejně jako
ta první : ......ještě jsi mi neřekl - kde jsi tu mašinu tedy |
obkresli - zůstane již asi nezodpovězena což ovšem
není podstatné. Na daný moment je zde fakt, že začínám
|
"nosit na hnízdo" a zhmotňuji některé své
myšlenky
|
Velice nerad bych vás zde unavoval
souvislostmi které se v době tržního hospodářství a vyvinuté kapitalistické
ekonomiky zdají být nelogické ovšem přesto mi nedá abych alespoň na některé
zcela zásadní věci (s vlastní stavbou stroje související) neupozornil. Je
možné, že tyto řádky někomu pomohou alespoň v základní orientaci.
|
Ještě v době teoretických příprav jsem
hovořil na toto téma s jedním dlouholetým motorkářem a ten když uslyšel slovo
stavba - bez okolku řekl : seš dobrej - na to já nemám koule. S
odstupem času a přesto že mně ještě mnoho trnitých úseků čeká musím uznat,
že výstižněji to říct snad asi nejde.
|
Těch věcí které musíte řešit, shánět,
překousnout.... je i v době Internetu až neskutečně mnoho. Navíc již od
samotného začátku stavby budete dělat kompromisy což zní sice nelogicky neb
si zcela jistě řeknete : postavím si to tak jak budu chtít a umět -
ovšem je spousta návazností
které neovlivníte i kdyby jste si prst v prdeli zlámali... |
Pro dokreslení mích slov uvedu pouze jeden
příklad z mnoha. Rozhodli jste se jaká bude mít mašina kola. Naprosto
přesně víte jaký má být rozměr a design. Ale ouha na trhu nejsou a tak
hledáte na Internetu až narazíte ve státech na fy. která vám požadované vyrobí
přesně dle požadavku. Radujete se však pouze chvilku neb zjistíte, že na
vámi zvažovaný rozměr kola neexistuje pneu. Zní to dost nelogicky neboť se
nejedná o nějaký scestný rozměr - ale je to tak. A již je zde kompromis
(nikoli jediný) který chtě nechtě musíte akceptovat.
|
Ale abych hned v počátku nemaloval vše černě
- stavba přináší také obrovskou spoustu tvůrčích momentů. Pokud jste
kreativní a popustíte uzdu své fantazii pak se nechá z jednoho jediného dílu
(a že jich na mašině je) vytvořit dílo takříkajíc sochařské
|
Opět nebudu prudit a pudřit vám mozek
technickými detaily neb
si myslím, že ukázka zrodu jednoho dílu mojí budoucí stavby bude dostatečná.
Oč se jedná je z přiložených fotografií více nežli patrné a tak komentář k
těmto fotografiím bude mít charakter spíše "průvodcovský" nežli technický
popis výrobku...... |
|
|
|
|
|
|
foto č.1 |
foto č.2 |
foto č.3 |
|
|
|
|
Mnozí jste jistě poznali, že světlo (foto
1 až 3) v kterém jsem se pro jeho démonickou parabolu
vzhlédnul pochází z |
Hondy NRX 1800 Rune o které máme na našich
stránkách informativní článek
- klikni zde -
|
Vlastní parabola je svým tvarem skutečně
nádherná - neváhám říct démonická foto č.
1. Ovšem s korpusem světla to již valné není
neboť pro mé účely je příliš velký, má nevyhovující upevnění (na Hondě je
upevněn od horních
brýlí viz. foto č. 3 zatímco já potřebuji upevnění do spodních brýlí) a navíc je vyroben z plastu což jsem nedokázal rozdýchat. Jak z
toho ven? Vyrobit vlastní korpus pro parabolu z ušlechtilé lehké slitiny
(duralu). Zní to sice jednoduše, ale dle přiložených obrázků je myslím jasné,
že to zas taková brnkačka nebyla. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Předně se musela parabola viz. foto č.
4 + 5 převést do
elektronické podoby viz. foto 6 + 7 a poté nastala počítačová "sochařina"
foto č. 8 Je to ale zbytečně velké (dlouhé) viz.
foto č. 9 a tak šup s tím do klece foto č. 10 a
udělat patřičné korekce. Tak to by již šlo (foto č. 11) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
foto č.16 |
foto č.17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Když byl
korpus jež v el. formě vytvořen (foto č. 12) muselo se vymyslet
nejen upevnění na stroj foto č. 13 až 15 ale také
uchycení vlastní paraboly
viz. foto č. 16 což také nebylo jednoduché foto č. 17
až 22 neboť se musel dodržet požadavek - že celý
korpus bude z jednoho kusu a z pohledových stran nebudou vidět žádné upevňovací prvky. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.18 |
foto č.19 |
foto č.20 |
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
foto č.24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Součástí těchto upevňovacích prvků byl také designový
rámeček
(viz. foto č. 23 až 26) který z přední části pohledově
zakryje výrobní členitost rámečku paraboly (viz. foto č. 4 + 27). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.25 |
foto č.26 |
foto č.27 |
foto č.28 |
foto č.29 |
foto č.30 |
foto č.31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Když již bylo vše v PC připraveno mohl se na
pracovní stůl upnout 49 Kg !!! vážící špalek kvalitního duralu a
pětiosá fréza zahájila koncert
(viz. foto č. 28 až 30) Chtělo by se říci : a je to -
viz. foto č. 31 ale není. Korpus světla ještě čeká
|
leštění a povrchová úprava : chrom. Ovšem na to je zatím
brzo neb se před jeho konečnou podobou (povrchovou úpravou) musí
napasovat na spodní brýle které se teprve budou - dle korpusu světla (a
dalších parametrů) vyrábět. Vedle zmíněných brýlí se bude samo sebou vyrábět ještě
celá řada dílů a detailů........ ale o tom až někdy příště.... |
|
Přestože mám většinu podstatných dílů
(rám, motor, kola, převodovka, primár, startér......) již zajištěnou -
bude trvat ještě poměrně dlouho nežli začneme vše kompletovat v jeden celek
který by měl být hodně podoben tomu co si tenkrát ten 11ti letý kluk |
načmáral na papír. |
Ultima EL Bruto
140" |
Aktualizace článku :
26.06.2018 |
Vzhledem k tom, že se množí dotazy - jak že
to vlastně vypadá s mojí stavbou rozhodl jsem se aktualizovat tento článek a
v pravdě dalo by se odpovědět jediným slovem - NIJAK :-( |
Pokud se kouknete kdy byl tento článek
zveřejněn pak stejně jako já dojdete k závěru, že za uplynulých 9 let jsem
se neposunul prakticky nikam. Důvod je jednoduchý - zatím jsem nenašel
nikoho kdo by byl schopen a hlavně ochoten udělat plechyřinu (blatníky,
nádrž a výfuky) dle mích představ - přestože výlisky mám zakoupené. Vše
ostatní jak již bylo svrchu řečeno mám již nakoupeno a bohužel - stále se
nedaří najít nikoho kdo by vše dotáhl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kola |
brzdová a
spojková puma |
předělání
rámu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
motor
v rámu |
dodělat
plechařinu a může se jet |
|
|
|
|
|
|
|
S tímto článkem to nesouvisí, ale pro
potěchu oka zařazuji vpravo dvě videa která jsou trochu objemnější a tak
načtení může (dle připojení) trvat déle : |
|
|
|
Jak jsem říkal - já jsem nástrojař a tak s
plechem dělat neumím na a na tom to vše ztroskotalo..... |
|