V&S 140" Maxcalibr

08.11.2009

     Ačkoli je tomu teprve týden od uskutečnění poslední akce sezony (viz úvodní foto) není od věci již dnes přemýšlet a také se začít připravovat na sezonu novou neboť ne nadarmo se říká :
kdo je připraven není napaden
     Následující řádky však nebyli napsány coby návod či rada pro zimní úpravy ... následující řádky byli napsány pouze v duchu ukrátit vám dlouhé zimní čekání na slunovrat a pokud se toto povede budu tomu věru rád. Píši tyto řádky v naději že snad i pobaví běžného čtenáře a technicky zdatným trochu poodhalí pozadí začátku jedné připravované stavby....
     Aby ale naše povídání mělo určitý řád musíme se vrátit o mnoho roků zpět - přesněji do roku 1968.
     Intro : na stole leží nové vydání Světa motorů a otec s trochou obav pozoruje svého 11ti letého
synka jak si cosi obkresluje z jeho oblíbeného časáku v kterém se (díky letopočtu v nichž se náš příběh odehrává) začali objevovat i některé - dříve zapovězené kapitalistické mašiny... Zcela jistě otci běží hlavou : kurňa ještě jsem to ani nečetl a ten kluk mi do toho již čmárá ...... Nahlas ale neřekne nic a nechá synka dílo dokončit.
   Je podvečer a otec u večeře bere konečně do rukou Světa motorů. Pozorně prohlíží stránku po stránce a vždy na moment přeletí očima kresbu svého synka který ji zde jakoby omylem a hrozně nenápadně nechal položenou...... bezúspěšně - shoda prakticky nulová. Proto listuje časák znovu a znovu již po několikáté ale mašinu kterou má kluk nakreslenou na papíru v časáku nenašel ........ ???
   To je divné - zjevně vrtá otci hlavou - vždyť jsem jej viděl jak tu mašinu odsud obkresluje (z jiného - dřívějšího čísla Světa motorů to být nemohlo - tím si je jistý neb všechny předešlé výtisky má nejen detailně "prostudované" ale také vzorně uložené na dně prvorepublikové armary).
   Nyní tedy již bezostyšně bere kresbu do rukou a nevím jestli zvídavě nebo spíš podezřívavě se obrátí na synka s otázkou : " hele kluku - kdes tuhle mašinu obkreslil - vždyť jí v časáku nemůžu najít" Co vám budu povídat - kluk je na své dílo patřičně hrdy a aby dodal situaci vážnost  - vypnul hruď a s hrdostí ze sebe vyhrkne : "tu tam tati ani nenajdeš, ale jednou si právě takovouhle mašinu udělám......" Po tomto sebejistém prohlášení synka se otec musí hodně snaží aby zkrotil úsměv což synka evidentně ranilo a tak aby zachránil situaci pokračuje otec v rozhovoru ...... jóóó jasně ... hele - ale ještě jsi mi neřekl - kde jsi tu mašinu tedy obkresli???
   A jak léta plynula skončilo nejen století, ale začalo i nové tisíciletí..... Z kluka je již hodně odrostlý táta - možná bych měl spíše napsat dědek čekatel a jeho sen zůstává stále jen a jenom v jeho mysli. Na jak dlouho ještě? Nevzdal to když již má docela solidní i když konfekční mašinu? Nevzdal .......
   Vsadím se že mnohé napadne otázka - proč. Proč se hnát do nepoznaného jehož výsledek je obestřen mnoha, ale opravdu mnoha otazníky když máš vcelku solidní stroj. Proč vynakládat tolik úsilí, peněz a energie do projektu který
není dokonce ani na papíru (ta kresba se samo sebou nezachovala) ale jen a pouze v hlavě?

   Skutečně seriozně odpovědět na tuto otázku nedokáži. Samozřejmě mohl bych napsat spoustu krásných slov - něco jako v tom smyslu : splnit si svůj dávný klukovský sen a ukázat tátovy že tenkrát jsem to myslel smrtelně vážně nebo něco podobného ovšem nebyla by to pravda neb můj sen se mi splnil vlastně již koupí VS 1400 a věřte mi nebo ne - přestože Introše sedlám již deset let - nepřestal mně bavit.
   A tak otázka proč stejně jako ta první : ......ještě jsi mi neřekl - kde jsi tu mašinu tedy
obkresli - zůstane již asi nezodpovězena což ovšem není podstatné. Na daný moment je zde fakt, že začínám
"nosit na hnízdo" a zhmotňuji některé své myšlenky
   Velice nerad bych vás zde unavoval souvislostmi které se v době tržního hospodářství a vyvinuté kapitalistické ekonomiky zdají být nelogické ovšem přesto mi nedá abych alespoň na některé zcela zásadní věci (s vlastní stavbou stroje související) neupozornil. Je možné, že tyto řádky někomu pomohou alespoň v základní orientaci.
   Ještě v době teoretických příprav jsem hovořil na toto téma s jedním dlouholetým motorkářem a ten když uslyšel slovo stavba - bez okolku řekl : seš dobrej - na to já nemám koule. S odstupem času a přesto že mně ještě mnoho trnitých úseků čeká musím uznat, že výstižněji to říct snad asi nejde.
   Těch věcí které musíte řešit, shánět, překousnout.... je i v době Internetu až neskutečně mnoho. Navíc již od samotného začátku stavby budete dělat kompromisy což zní sice nelogicky neb si zcela jistě řeknete : postavím si to tak jak budu chtít a umět - ovšem je spousta návazností které neovlivníte i kdyby jste si prst v prdeli zlámali...
   Pro dokreslení mích slov uvedu pouze jeden příklad z mnoha. Rozhodli jste se jaká bude mít mašina kola. Naprosto přesně víte jaký má být rozměr a design. Ale ouha na trhu nejsou a tak hledáte na Internetu až narazíte ve státech na fy. která vám požadované vyrobí přesně dle požadavku. Radujete se však pouze chvilku neb zjistíte, že na vámi zvažovaný rozměr kola neexistuje pneu. Zní to dost nelogicky neboť se nejedná o nějaký scestný rozměr - ale je to tak. A již je zde kompromis (nikoli jediný) který chtě nechtě musíte akceptovat.
   Ale abych hned v počátku nemaloval vše černě - stavba přináší také obrovskou spoustu tvůrčích momentů. Pokud jste kreativní a popustíte uzdu své fantazii pak se nechá z jednoho jediného dílu (a že jich na mašině je) vytvořit dílo takříkajíc sochařské
   Opět nebudu prudit a pudřit vám mozek technickými detaily neb si myslím, že ukázka zrodu jednoho dílu mojí budoucí stavby bude dostatečná. Oč se jedná je z přiložených fotografií více nežli patrné a tak komentář k těmto fotografiím bude mít charakter spíše "průvodcovský" nežli technický popis výrobku......
foto č.1 foto č.2 foto č.3
   Mnozí jste jistě poznali, že světlo (foto 13) v kterém jsem se pro jeho démonickou parabolu vzhlédnul pochází z
Hondy NRX 1800 Rune o které máme na našich stránkách informativní článek - klikni zde -
   Vlastní parabola je svým tvarem skutečně nádherná - neváhám říct démonická foto č. 1. Ovšem s korpusem světla to již valné není neboť pro mé účely je příliš velký, má nevyhovující upevnění (na Hondě je upevněn od horních brýlí viz. foto č. 3 zatímco já potřebuji upevnění do spodních brýlí) a navíc je vyroben z plastu což jsem nedokázal rozdýchat. Jak z toho ven? Vyrobit vlastní korpus pro parabolu z ušlechtilé lehké slitiny  (duralu). Zní to sice jednoduše, ale dle přiložených obrázků je myslím jasné, že to zas taková brnkačka nebyla.
foto č.4 foto č.5 foto č.6 foto č.7 foto č.8 foto č.9 foto č.10
   Předně se musela parabola viz. foto č. 4 + 5 převést do elektronické podoby viz. foto 6 + 7 a poté nastala počítačová "sochařina" foto č. 8 Je to ale zbytečně velké (dlouhé) viz. foto č. 9 a tak šup s tím do klece foto č. 10 a udělat patřičné korekce. Tak to by již šlo (foto č. 11)
foto č.11 foto č.12 foto č.13 foto č.14 foto č.15 foto č.16 foto č.17
   Když byl korpus jež v el. formě vytvořen (foto č. 12) muselo se vymyslet nejen upevnění na stroj foto č. 1315 ale také uchycení vlastní paraboly viz. foto č. 16 což také nebylo jednoduché foto č. 1722 neboť se musel dodržet požadavek - že celý korpus bude z jednoho kusu a z pohledových stran nebudou vidět žádné upevňovací prvky.
foto č.18 foto č.19 foto č.20 foto č.21 foto č.22 foto č.23 foto č.24
   Součástí těchto upevňovacích prvků byl také designový rámeček (viz. foto č. 2326) který z přední části pohledově zakryje výrobní členitost rámečku paraboly (viz. foto č. 4 + 27)
 
foto č.25 foto č.26 foto č.27 foto č.28 foto č.29 foto č.30 foto č.31
   Když již bylo vše v PC připraveno mohl se na pracovní stůl upnout 49 Kg !!! vážící špalek kvalitního duralu a pětiosá fréza zahájila koncert (viz. foto č. 2830) Chtělo by se říci : a je to - viz. foto č. 31 ale není. Korpus světla ještě čeká
leštění a povrchová úprava : chrom. Ovšem na to je zatím brzo neb se před jeho konečnou podobou (povrchovou úpravou) musí napasovat na spodní brýle které se teprve budou - dle korpusu světla (a dalších parametrů) vyrábět. Vedle zmíněných brýlí se bude samo sebou vyrábět ještě celá řada dílů a detailů........ ale o tom až někdy příště....

   Přestože mám většinu podstatných dílů (rám, motor, kola, převodovka, primár, startér......) již zajištěnou - bude trvat ještě poměrně dlouho nežli začneme vše kompletovat v jeden celek který by měl být hodně podoben tomu co si tenkrát ten 11ti letý kluk
načmáral na papír.

Ultima EL Bruto 140"

Aktualizace článku : 26.06.2018

   Vzhledem k tom, že se množí dotazy - jak že to vlastně vypadá s mojí stavbou rozhodl jsem se aktualizovat tento článek a v pravdě dalo by se odpovědět jediným slovem - NIJAK :-(
   Pokud se kouknete kdy byl tento článek zveřejněn pak stejně jako já dojdete k závěru, že za uplynulých 9 let jsem se neposunul prakticky nikam. Důvod je jednoduchý - zatím jsem nenašel nikoho kdo by byl schopen a hlavně ochoten udělat plechyřinu (blatníky, nádrž a výfuky) dle mích představ - přestože výlisky mám zakoupené. Vše ostatní jak již bylo svrchu řečeno mám již nakoupeno a bohužel - stále se nedaří najít nikoho kdo by vše dotáhl.
kola brzdová a spojková puma předělání rámu
motor  v rámu dodělat plechařinu a může se jet
   S tímto článkem to nesouvisí, ale pro potěchu oka zařazuji vpravo dvě videa která jsou trochu objemnější a tak načtení může (dle připojení) trvat déle :

   Jak jsem říkal - já jsem nástrojař a tak s plechem dělat neumím na a na tom to vše ztroskotalo.....

 

    spojení na autora článku
foto : archiv K1400  
informace o bezplatném SKYPE  

 volání naleznete zde - klikni -

 

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : moje "MÁŠA"

 
 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/moje/stavby/maxcalibr/vs_140.php:94) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/moje/stavby/maxcalibr/vs_140.php:94) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Vendys (65.214) 08.11.2009 05:11
Míro moc ti přeju ať se ti to podaří. I když taková stavba od základů je určitě hrozně těžkej úkol, se kterým kolikrát zápasí i takový firmy jako je OCC. Tím spíš klobouk dolů už jen před samotným rozhodnutím se do toho pustit...
Hanys (iol.cz) 08.11.2009 08:53
držím palce a pevné nervy .
Petr mlaďas (178.19) 08.11.2009 09:31
No,klobouk dolů,v našem přípaďe se dá použít "kšiltovku smekám",tak ať se ti dílo daří a splní se ti ten klukovský sen.Mě se splnil taky až dá se říci na stará kolena pořízením chopperu.Tak se měj fajn a držím palce.
Kovik (iol.cz) 08.11.2009 09:50
Preju ti Generale at se ti to povede! Jsem na vysledek zvedavej!
Kapitán (sys-data.com) 08.11.2009 18:02
Ahoj Mirku, také Tobě držím palce a věřím, že výsledek bude stát za to. Především tobě přinese mnoho radosti, protože to bude realizace tvých představ a umu. Sláva Rambousek - Kapitán
Candy (sloane.cz) 08.11.2009 19:13
Ahoj Míro, máš muj obdiv. Těším se až jí předvedeš na živo. Tak ať ti vše vyjde.Určitě bude úžasná. C.
fáfa (upc.cz) 09.11.2009 01:38
si magor ale doufám,ýe se dočkám
Vladimír (iol.cz) 09.11.2009 06:58
Miro, máš můj obdiv.
Křesťan (velbnet.cz) 05.02.2012 19:23
Takhle se to má dělat!
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser