Jak jsem se stal motorkářem a nejen to …

13.01.2010

 

   Když tak občas slýchám při tom našem obvyklém klábosení u piva i jinde, jak se většina členů K1400 v podstatě narodila s řídítky v rukou a slovo „motorkář“ má napsáno v rodném listě, musím se v duchu pousmát tomu, že ačkoli jsem na mašinách nalítal nejspíš víc kilometrů nežli kdokoli jiný (i když to samozřejmě nemohu vědět jistě ), vůbec do tohoto stereotypu nezapadám. A tak jsem se pro pobavení a ukrácení dlouhých zimních měsíců rozhodl podělit o svůj malý antipříběh .   

 

   Jak jsem se tedy stal motorářem (já se za něj považuji, jakkoli nemusím splňovat definice jiných)? Odpověď je velmi prostá - jako slepý houslistou. Je to výstižné a mohl bych tím vlastně skončit. Jenže to bylo na článek asi málo. Dokonce, i kdybych psal nějakým extra velkým fontem . Přiznám se bez mučení, že v průběhu svého raného i

pozdního mládí mne motorky (a motory obecně) vůbec nezajímaly. Nikdy jsem neslintal při pohledu na pionýra, skútr ba ani moped, nesnažil se v garáži vyrobit jednostopé vozidlo z rámu Favorita, motoru z mixéru a boudy od kočárku, a pařezová mládež z mého pohledu mohla klidně žít ne na jiné planetě, ale v jiné galaxii. Během poměrně dlouhého procesu získávání vzdělání (což neznamená, že jsem pětkrát opakoval třetí třídu ) jsem se úspěšně vyhýbal čemukoli byť jen vzdáleně technickému, v důsledku čehož jsem namísto šikovných rukou získal jen ukecanou hubu a přesvědčení, že například třmen patří výhradně do výbavy jezdců na koních, maximálně že je spolu s kladivem a kovadlinou součástí mimořádně velkého ucha . Takto spokojeně nevědoucí jsem bezpečně proplouval životem a nic nenasvědčovalo tomu, že bych měl kdy ztroskotat na motorkářských útesech.

   Nedlouho poté, co se otevřely hranice nejen na Východ, ale i na Západ, jsem dokončil studium a reálně hrozilo, že si budu muset najít práci. S nevábnou vidinou kravaty, obleku, aktovky a pevné pracovní doby jsem se rozhodl užít si ještě své poslední prázdniny a vyrazil do Anglie na jahody. Na rozdíl od Marušky jsem se nemusel ovšem plazit sněhem, protože mě tam neposlala macecha, ale jednalo se o brigádu na přísně dobrovolném a komerčním základě. Navíc nebyl prosinec, ale červenec. Shodou okolností, které byly poměrně bizarní, ale jsou nad rámec tohoto článku, jsem ovšem na plantáže nikdy nedorazil a místo toho se zaseknul v Londýně. Strawberry Fields For Never . Bez větší námahy jsem tu zapadl mezi tisíce jiných nelegálů (o vstupu do Unie jsme si tehdy mohli nechat leda zdát) a prošel obvyklým sledem pomocných stavebních prací, rychlých občerstvení, barů a hospod (jako obsluhující, podotýkám ). Uběhly oba prázdninové měsíce, pak zima, nastalo jaro, znovu přišlo léto a pak podzim a já byl stále ještě na Ostrovech a prožíval si svou vlastní verzi verneovky Dva roky prázdnin. Postupem času se však díky neustále sílícímu proudu příchozích Gastarbeiterů situace zhoršovala a kontroly úřadů byly na denním pořádku. Protože mě už nebavilo schovávat se při raziích inspektorů v lednici nebo na záchodě, případně předstírat, že jsem hluchoněmý, rozhodl jsem se poohlédnout po něčem bezpečnějším. Zní to trochu paradoxně, ale jako ideální „bezpečnější“ práce se jevilo doručování zásilek na motorce . V úvahu přicházelo také rozvážení pizzy na stejném dopravním prostředku, ale bál jsem se, že bych každou spíš sežral nežli doručil. V této branži se totiž člověk nestával zaměstnancem, sám se registroval k placení daní (nemusím asi příliš vysvětlovat, jak to tím pádem ve většině případů dopadlo) a především tu v podstatě nepracoval nikdo jiný nežli domácí (plus hosté z Irska), takže nikoho ani nenapadlo provádět imigrační kontroly. Byl tu však jeden malý háček. Tedy, vlastně hák jako na velrybu - neměl jsem motorku, řidičák, vybavení ani zkušenosti a z Londýna jsem znal jen centrum. Třešničkou na dortu pak bylo to, že se blížil začátek zimy. První překážka - tedy řidičské oprávnění - se ukázala jako zanedbatelná, spíš živý plůtek na zahradě nežli Taxis. Poslal jsem si žádost (musel jsem v ní trochu zalhat, to přiznávám, ale bylo to pro dobro věci ) a do týdne měl provizorní řidičák. Žádná autoškola, žádný kurs, žádné zkoušky. Pravda, maximální povolená kubatura byla 125 kubíků, nesměl jsem vozit spolujezdce, nesměl na dálnici a motku jsem si musel označit velkým červeným písmenem „L“ (asi aby všichni věděli, že jsem lempl s velkým „L“ .) . Moc to nevadilo. Upřímně, na čemkoli silnějším bych se určitě stejně zabil (pokud bych vezl spolujezdce, zabil bych pochopitelně i jeho) a dálnici bych nejspíš ani nenašel. Dalším krokem byla motorka. Ihned jsem se ukázal jako potenciální příznivce stylu chopper a cruiser, protože jsem si vybíral výhradně podle vzhledu … Ostatně o ničem jiném jsem neměl ani páru. Zvolil jsem si Yamahu DT125 (viz. úvodní foto). Důvod? Prostě se mi líbila . Koupil jsem první stroj, který jsem si jel prohlédnout, neměl jsem s sebou nikoho, kdo by mi pomohl udržet chladnou hlavu, motorku jsem si pořádně nezkontroloval, protože bylo už šero, a nesmlouval jsem - zkrátka ideální postup . Majitele jsem natolik šokoval, že dokonce souhlasil s tím, že mi motku přiveze až ke mně domů (peníze jsem mu předem nedal, zřejmě i má idiocie měla určité hranice). Nechápu, jak je to možné, ale ukázalo se, že jsem koupil ideální motku do městského provozu, že byla naprosto v pořádku (najel jsem na ní zhruba 30 tisíc km absolutně bez problémů) a navíc měla odstraněný omezovač výkonu, takže svištěla až stovkou … Nadarmo se neříká, že štěstí sedá na vola … . Hned druhý den jsem se začal učit jezdit na dvoře - byla to docela legrace, při nakopávání jsem si málem zlomil nohu, pochopitelně jsem se spálil o výfuk, pletl si spojku a ruční brzdu a obecně bavil všechny, kteří do dvora měli okna. Aby mne náhodou nepřehlédli, měl jsem na sobě žlutý gumový kabát půjčený od souseda, který býval rybářem (už byla půlka prosince, takže skoro pořád lilo a válely se mlhy). Kromě toho jsem promýšlel, jak sehnat nějakou výbavu za těch pár liber, které mi zbyly. Nakonec jsem si pořídil skutečně epesní výstroj - silné zateplené gumáky od souseda, který je už nestačil využít, protože o loď přišel v exekuci, téměř novou lyžařskou kombinézu z prodejny charity, levný nepromok a lacinou helmu z výprodeje, kterou podle kvality vyrobil zřejmě nějaký opilý Albánec. To vše víceméně za cenu několika piv. Jediným skutečným výstřelkem luxusu byly nepromokavé rukavice z Goretexu. V plné polní jsem vypadal jako úchylný kosmonaut (viz. foto č.01). Jedinou útěchou mi retrospektivně může být pouze fakt, že podobně vymóděných zjevů na motorkách se po Londýně pohybovalo celkem dost. Začátky byly poměrně kruté, protože teploty (respektive zimoty ) se pohybovaly kolem pěti stupňů, foukalo, prakticky denně pršelo, veškeré informace přicházely skrze praskající rádio, do kterého mlelo dalších deset lidí, každou chvíli jsem musel zastavit a dívat se do mapy a jízdní zkušenosti jsem získával za

pochodu. Večer jsem jezdil domů s drkotajícími zuby a promrzlý až na kost, takže když jsem si potřeboval odskočit na záchod, dlouho jsem musel lovit v kalhotách, nežli jsem tam vůbec něco našel . Jak je možné, že jsem motorky nezačal okamžitě nenávidět, dodnes nechápu. Případy, kdy jsem dorazil na špatnou adresu, raději ani nepočítám. Ve firmě si mě nejspíš drželi jen proto, že jsem pro ně byl skutečný exot a protože určitě uzavřeli sázky na můj život. Nakonec jsem však zimu nějak přežil (párkrát jsem sice skončil na zemi, ale nejzávažnějším následkem bylo ulomené zrcátko a natlučená noha) a pak začalo jaro … Najednou bylo teplo, svítilo sluníčko a já se proháněl na motorce v okrajových čtvrtích plných kvetoucích

foto č.01

stromů a ještě za to dostával zaplaceno. Myslím, že motorkářem jsem se stal právě v tomhle okamžiku. Nejspíš to způsobil ten opojný jarní pocit, který každý rok přichází a nikdy neomrzí. A vytváří okamžitou závislost .

   Détéčko jsem měl celkem asi osm měsíců a dodnes na něho nedám dopustit. Ve své zabedněnosti jsem ani nevěděl, že je třeba dolívat vodu do baterie, kontrolovat napnutí řetězu, čistit vzduchový filtr a další „drobnosti“. A ani mne to evidentně netrápilo. Nejspíš jsem si myslel, že mám doma perpetuum mobile . Prostě totální motoblb! Přesto mne nikdy nenechalo ve štychu (asi mne mu bylo líto ). O jeho odolnosti svědčí mimo jiné i to, že když jsem se za rok a půl po jeho prodeji jinému kurýrovi do Anglie vrátil, bylo ještě pořád v provozu s dalšími 40 tisíci na tachometru, a to bez repase!

   Jak jsem se už zmínil, ze dvou měsíců se vyklubaly dva roky, ale pak přeci jen nastal čas vyrazit k domovu. Jak jinak nežli na motorce, samozřejmě. Cesta to byla vpravdě zajímavá a dobrodružná - kdo by chtěl znát podrobnosti, nechť si přečte článek „O mém stroji“ - klikni zde -

   Když jsem se u nás vypořádal se všeobecnou brannou povinností, zamířil jsem zpátky do Anglie. Nezastírám, že jedním z důvodů byla i chuť znovu si zkusit práci kurýra, byť na trochu jiné úrovni. Mezitím jsem totiž získal plnohodnotný řidičský průkaz (britský i český), poměrně dost zkušeností a už jsem nejen věděl, že vodu do baterie je třeba dolévat, ale dokonce jsem to uměl i sám udělat . Také v oblasti oblečení jsem poskočil trochu dopředu a kromě kožené soupravičky si pořídil také spoustu více či méně funkčních součástí, jako například vyhřívané vložky do bot nebo vyhřívané rukavice (vzhledem k nutnosti jejich připojení k baterii jsem ovšem občas vypadal, jako kdybych utekl z jednotky intenzivní péče, protože ze mne čouhalo několik drátů). Velmi praktickým řešením bylo přilepení asi 20cm silného pruhu nepromokavé tkaniny kolem spodní části integrálky, protože pak pod ní nefoukalo a nezatékala voda za krk. Na druhé straně jsem ovšem trochu připomínal křížence včelaře a sportovního šermíře . Pravda je, že v situaci, kdy chce člověk být především v suchu a teple, jdou estetická hlediska stranou a cokoli je praktické, je také přijatelné.

   Svou kurýrní reinkarnaci jsem odstartoval s dalším endurem - Kawou KLE 500 (viz. foto č.02). Tentokrát jsem se rozhodoval nejen srdcem, ale i rozumem, byť nakonec se tato volba stejně ukázala jako nepraktická. V městském provozu stále vynikající, zvlášť skvělá pro přejezdy přes obrubníky, řídítka vysoko, takže při průjezdu mezi kolonami vozů „nečesala“ zpětná zrcátka osobákům (chlapi v dodávkách si naopak trochu očesání zasloužili, protože

přinejmenším v Anglii jsou to největší prasata na silnici), slušná akcelerace, avšak na delší jízdu (zvlášť po dálnici) se ukázala jako příliš slabá a nepohodlná … je to celkem logické, protože díky posezu jezdec klade maximální odpor vzduchu a nic jej nechrání. Absolvoval jsem s ní několik delších cest po dálnici a při silném protivětru to byl skutečně očistec. Musel jsem chudinku ždímat jako hadr na podlahu, abychom vůbec někam dojeli. Po pár tisících kilometrech šla tedy do světa. Chvíli jsem zvažoval Hondu Transalp nebo Dominator, ale nakonec mé flirtování s endury definitivně skončilo. Na řadu přišla Honda GL500 (foto č.03). Motorově se jednalo o variaci na doslova nezničitelnou Hondu CX500, kterou používalo

foto č.02

v Londýně mnoho kurýrů, jichž tam v polovině devadesátých let pracovalo odhadem asi 5 tisíc! Neskutečná banda, která sedlala všechno od skútrů až po Rat Bikes, tedy podomácku splácané výtvory pochybné konstrukce a ještě

pochybnějšího původu. Policie je vůči motorkářům celkem tolerantní, pokud nepředvádí skutečná zvěrstva, a kontrolu technického stavu jsem tam za celé roky nezažil ani jednou (při STK se ovšem zase kontroluje celá řada důležitých věcí od případného vzlínání oleje z vidlic až po vůle na kyvce a kolech, což má daleko k našim v podstatě formálním  kontrolám a bazírování na hovadinách). Výhodou je mimo jiné skutečnost, že policie není oprávněna zastavit účastníka provozu, nespáchá-li dopravní přestupek. Motorky mají vyhrazeny i zvláštní parkoviště. Nejen, že jich je všude spousta a jsou zdarma, ale odstavení máši na parkovišti přes noc je naprosto běžnou záležitostí. Pochopitelně to neznamená, že
foto č.03
by se nekradlo, ale registrační systém výrazně komplikuje případnou legalizaci a malá poptávka po použitých náhradních dílech ze strany běžných uživatelů způsobuje, že krádeže kvůli rozmontování nejsou příliš časté. Ale zpět k CX500. Sám jsem na jedné půjčené jezdil asi měsíc. Ovládání a jízda nic moc, ostatně konstrukčně pochází tento stroj z počátku 70. let, na druhé straně takřka nulové nároky na údržbu. Natolik rozšířená a jednoduchá, že náhradní díly byly téměř zadarmo a repase motoru se dělala za bednu piva . V opravdu komplikovaných případech se přihodila lahev whisky. Osobně jsem viděl několik kusů, které měly nalítáno přes půl milionu. V mílích! Ve většině se majitelé ani nenamáhali měnit olej a filtr. Varianta GL500 je v podstatě Goldwing pro chudé. Ostatně plné označení zní Honda GL500 Silverwing. Holt na zlatou nebylo, tak aspoň stříbro … . Robustní stroj, s praktickými plastovými postranními kufry a možností alternace sedla spolujezdce a top boxu. Předek skvěle chránil před deštěm a větrem, ale byl stále dost úzký na to, aby se dalo proplétat mezi auty. Posez jako v křesle … včetně opěrky. Chyběly jen bačkory a noviny . Velká nádrž a rozumná spotřeba. Kardan. Za tři roky jsme spolu najeli hodně přes sto tisíc kilometrů. Kromě běžné údržby jsem měnil pouze obě koncovky výfuků, protože prorezly skrz a utrhly se ze závěsů, a čepy kyvky. Pohodlná maximálka někde kolem 130 v hodině, což bohatě stačilo. Navíc se jednalo celkem o neobvyklý stroj (vyráběný v Americe - i když nechápu, pro jaký zákaznický segment - myslím, že většina nakonec skončila v Evropě stejně jako ta moje), takže člověk měl i pocit, že má něco speciálního za v podstatě směšný peníz. Kdybych se řídil jen logikou, tak jsem si ji asi nechal navždy a pravděpodobně se rozpadl dříve než ona .

   Na druhou stranu to bylo ovšem trošku nuda a protože jsem si chtěl udělat radost a vyzkoušet něco nového, znovu jsem maličko změnil styl a pořídil si sport tourer Yamahu FJ1200 (ilustrační foto č.04). Takhle volba byla už spíš srdcová nežli rozumová. Přechod z Hondy byl poměrně tristní - najednou jsem seděl nakloněný dopředu, držel

poměrně úzká řídítka a každý večer měl rozbolavělá zápěstí. Zkrátka a dobře nám trochu trvalo, nežli jsme se sžili. Na rozdíl od těžké a líné Hondy ovšem letěla jako střela. Na dálnici nebyl problém vzít za plyn a svištět i dvoustovkou, což mělo své nesporné výhody, protože spousta zakázek směřovala do jiných měst, často poměrně vzdálených. Běžný týdenní nájezd činil přes patnáct set kilometrů, když se ale zadařilo, tak klidně i dvojnásobek. Spolu jsme také absolvovali nejdelší cestu, kterou jsem kdy v jednom kuse na motorce projel - 1200 kilometrů. Myslím, že podruhé bych to už zkoušet nechtěl, i když to bylo v létě a za poměrně příznivého počasí. Největším negativem byla poměrně častá nutnost měnit

foto č.04

řetězovou sadu - obvykle jsem objednával rovnou dvě. Když se k tomu přičte prakticky neustálá údržba řetězu, tak není divu, že jsem časem dospěl k názoru „s kardanem na věčné časy a nikdy jinak!“ . Také brzdové desky mizely doslova před očima - ale to je zkrátka cena za jízdu stylem brzda/plyn. Obecně jsem byl ovšem mimořádně spokojen a před několika lety jsem dokonce trochu sháněl stejný model i u nás. Bohužel jsem nenarazil na žádný slušný kus, takže jsem to nakonec vzdal. Nejspíš bych býval sehnal zachovalou v Německu (na silnicích jich tam je stále vidět dost - evidentně i poměrně nároční a zmlsaní Němci jsou s efjéčkem spokojení), ale asi bych stejně dvě motorky neužil. Vypadá to, že mi je přeci jen souzen
Introš a K1400 ......
Bizon

Foto  : autor článku

Spojení na autora článku :

Zpět do sekce : Napsal Život

 
     
Kuna (prodeco.cz) 13.01.2010 08:01
Moc pěkný a zajmavý počtení, díky.
Vorel (eurotel.cz) 13.01.2010 09:01
Tak jsem si Petře pěkně zpravil ráno. Moc pěkný počteníčko.
vena (78.90) 13.01.2010 10:38
urcite zajimava zkusenost pekne
Standa (iol.cz) 13.01.2010 10:48
dost dobrýýýý ....
Bizon (upc.cz) 13.01.2010 11:34
mňo, říkal jsem si, jestli to bude vůbec někoho zajímat - takže jsem rád, že jo :-)
Alda (147.221) 13.01.2010 12:25
jo já taky dříve nic až jsem časem zjistil že jsem z mot rodinky a děda dokonce závodil tak jsem se nějak chyt - jo to je zanedbaná výchova u kluka jsem to napravil už jezdí od 20let - ALDA
Pargi (iol.cz) 13.01.2010 12:59
Početl jsem si. Dobrý článek Bizone.
Generál (cservis.cz) 13.01.2010 13:03
lempl s velkým „L“ ...... Bizone - to je hláška století :-)) Myslím, že si na ni již navždy vzpomenu když uvidím na našich silnicích sice bílé na modrém podkladu přesto však "L" i když je pravda, že někteří řidiči by měli to "L" nafasovat celoživotně ......
Roy (iol.cz) 13.01.2010 15:41
no Bizone, když jsem shltnul toto počtení, ihned jsem si přidal k tomu opět tvé články z flámů a závěr? piš, piš a piš...., super!
Candy (sloane.cz) 13.01.2010 17:05
Ahoj Bizone,opravdu pěkné čtení, jen tak dál..... C.
Palo (t-com.sk) 13.01.2010 18:58
Bizone hodne dobry clanek :-)
Fáfa (upc.cz) 13.01.2010 22:51
no co ti mám říct ty motokáři sem si zase učůrnul
Kouťas (ktkadan.cz) 14.01.2010 09:50
Jako motorkář si vydělávat na živobytí- tzn. být profesionálem na motce - to je přece splnění snu mnohého z nás! Vždycky s Tebou byla sranda, ale dneska mám po přečtení tohohle článku svátek!!! Díky!
Vogi (upc.cz) 14.01.2010 09:56
Hezký počtení, akorát že já patřím mezi ty trumbelíny, co od 13ti dráždili fichtly...
Kovik (iol.cz) 14.01.2010 10:49
:) Bizone:) móc pěkný!
Jirkam (rcn.com) 14.01.2010 14:07
Pěkný a vtipný článek, dobře se četl.Díky.
Kiske (hovnet.cz) 14.01.2010 22:08
Paráda, tomu říkám praxe životem.....BsB (Bizone si Borec)
Kepi (eurotel.cz) 15.01.2010 00:11
Jo jo, to se četlo samo. A taky jsem se nasmál v některých pasážích. Fakt dobrý. :)
Bannyn (pb.cz) 16.01.2010 09:41
Moc pěkně jsi to napsal a dobře jsem si početl.
Petr mlaďas (178.19) 16.01.2010 16:06
Krásné počtení při té dlouhé zimní pauze : dobrá práce.
Petr Brno (karneval.cz) 16.01.2010 23:01
Bizone dík , móc hezky mi to zpříjemnilo tu podělanou zimu .
Bizon (upc.cz) 17.01.2010 15:37
kluci, díky všem za komentáře - těší mne, že si článek našel své čtenáře :-)
Dixie (upc.cz) 18.01.2010 18:40
Díky Bizone za parádní počteníčko.
Furat (karneval.cz) 23.01.2010 19:01
Chlape to je mazec, proti tobe jsou spousty z nas vcetne me motorkarsky mimina...
Jarýs (karneval.cz) 13.02.2010 23:43
Článek je tu už měsíc a já ho objevil až dnes. Bizone, moc pěkný, několikrát jsem se i příjemně pobavil. Díky!
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser