|
|
|
|
Moje Máša EN450...... |
|
|
|
|
|
Prolog |
|
Když mne Generál ponoukal k tomu,
abych napsal článek do rubriky Moje Máša, vzpomněl jsem si na Medvěda a
uvažoval o tom, zda bych tento příspěvek neměl směřovat spíš do rubriky
bílé zboží, sekce rychlovarné konvice … Nakonec jsem si ale řekl, že se na
Medvěda vykašlu a pokusím se získat lacinou popularitu alespoň mezi
ostatními vlastníky malorážek. |
|
Jak
máša ke svému bizonovi přišla |
|
Když jsem se zhruba před deseti lety
rozhodl pořídit si dospělou motorku (do té doby jsem se asi rok spokojil
s Yamahou DT 125), měl jsem jasno jen v tom, že by to měl být chopper.
Když jsem rozbil prasátko, hned jsem věděl, že můj budoucí miláček se
neukrývá v nablýskané předváděcí místnosti plné úlisných mužů v kravatách,
ale v zaprášené garáži někoho, kdo si chce pořídit nový stroj a ten starý
mu jaksi přebývá. Tehdy jsem si tak trochu brousil zuby na Yamahu XV1100,
kterých bylo všude kolem jako máku. Moje další kroky vedly do trafiky,
|
|
|
|
kde jsem si pořídil rozsáhlou brožuru s fotografiemi,
cenami a recenzemi ojetých motocyklů a poslední výtisk motorkářských novin
s inzeráty. Bystrý čtenář se teď jistě dovtípil, že můj příběh se
neodehrává v domácích luzích a hájích. A má pravdu. V každém případě se
můj sen o největším z rodu Virago rozplynul velmi záhy, protože v roce ´93
byly i těm nejstarším jedincům pouhé tři roky a tudíž se jejich ceny
pohybovaly opravdu daleko za hranicí mých možností. Další varianta, tedy
mladší bratr nesoucí označení XV750, nepřicházela v úvahu, protože tato
kubatura se tehdy na Britské ostrovy nedovážela. Dodnes považuji tento
stroj (Intru-nudisté prominou) za nejstylovější z japonských chopperů
(obrázek č. 1 – model s drátěnými koly
a obrázek č. 2 – model s loukotěmi). |
|
Když jsem si tedy ujasnil, ve
kterém místě finančního a potravinového řetězce se vlastně nacházím,
začal jsem se rozhlížet v poněkud jiné objemové relaci (rád bych
v této souvislosti také poznamenal, že systém pojištění je v UK
značně odlišný, neboť existuje několik objemových skupin, a pojistné
roste progresivně, takže rozdíl mezi pojistkou za půllitr a litr je
zhruba 70%!!). Ostatně, pokud jezdíte rok na stopětadvacítce,
připadá vám i půllitr jako závodní kůň. Nejprve jsem zavrhl Virago
XV535, které se přeci jen od obou výše uvedených typů dost liší (i
tak jej považuji za velmi zdařilý model až na to, že tehdy se z mě
neznámého důvodu nabízel téměř výlučně s rovnými řídítky a ačkoli
jsem tvorem značně bezpáteřným, na |
obrázek
č. 1 + 2 |
|
|
takovou jízdní pozici jsem si
netroufl). Nakonec jsem si našel několik jiných adeptů. Nejvíc mi
padla do oka Honda VT500 Shadow, velmi pěkný a stylový kousek
s vidlicovým dvouválcem, vysokými řídítky a kardanovým pohonem
(obrázek č. 3). Bohužel to byl model, kterých v té době nebylo na
trhu mnoho. Pátral jsem po něm celkem tři měsíce, ale narazil jen na
stroje v děsivém stavu. Mezi další adepty patřilo Moto Morini 501
Excalibur (obrázek č. 4) a také Moto Guzzi |
|
obrázek
č. 3 + 5 |
Nevada (obrázek č. 5), i když
Nevadu lze stěží nazvat klasickým |
obrázek
č. 4 |
|
chopperem.
Bohužel ovšem zastávám názor, že
jakýkoli italský výrobek – s výjimkou vozů Ferrari – se obvykle
rozpadne dříve, nežli se dostane do prodejny, a pokud se mu to přeci
jen podaří, docela určitě se rozpadne okamžitě po nákupu. Nakonec
v půllitrové kategorii zůstaly dva potenciální objekty mé zvrhlé
vášně, Kawasaki EN450Ltd a Kawasaki EN500, v USA označená jako
500Vulcan (obrázek č. 6 a obrázek č. 7). Jednalo se o dva po sobě
jdoucí vývojové modely s řadovým dvouválcem, který se osvědčil např.
u GPZ 500 a později u KLE 500 (tedy silničního motocyklu a endura!!),
a převodem prostřednictvím řemenu. Model |
|
EN450 o výkonu 50 koní (v USA nesoucí
název EN454) se vyráběl v letech 1985-90 a model EN500 (v této
podobě) v letech 1990-93. Protože mi od první chvíle
čtyřistapadesátka připadala stylovější (což je ovšem jen otázka
vkusu nebo nevkusu), zaměřil jsem se na ni. V této souvislosti se,
|
|
|
obrázek
č. 8 |
myslím, hodí uvést jednu sexy přestavbu
(obrázek č. 8), která se už |
obrázek
č. 6 + 7 |
objevila v jiné
sekci. Po měsíci mi přálo štěstí a objevil jsem jednu v garáži
příjemného pána středního věku (bylo mu něco přes čtyřicet, tudíž
jen o málo více nežli mě dnes!!), který pracoval jako makléř v City
a bydlel kousek za Londýnem. Proháněl se pouze v letních měsících a
za krásného počasí (což jsem tehdy považoval za nehoráznou
změkčilost, ačkoli dnes nejsem jiný; je ovšem pravda, že v Anglii je
zvykem jezdit v podstatě celý rok). K dokonalosti chyběla jen zadní
vysoká opěrka, protože některé evropská specifikace ji zkrátka
neměly. Nebyl ovšem problém sehnat originál z druhé ruky, takže tím
jsem si hlavu nelámal. Abych to zkrátil – všechny papíry byly
v pořádku (dokonce měla i servisní knížku!!), takže za dva týdny
jsem byl pyšným vlastníkem opravdovské motorky!!! Dodnes mám
schovanou krásnou, ručně psanou kupní smlouvu opatřenou pečetí
královského notáře. Dokonce se mi podařilo zašvindlovat i kupní
cenu, abych nemusel platit tak vysoké clo a DPH v ČSFR (je těžké si
představit, kolik mne to stálo úsilí, abych poctivého bankéře
ukecal!!). |
|
|
|
Dva měsíce nato jsem Londýn
(na nějaký čas) opustil a se svou tehdejší přítelkyní se vydal na
téměř 4 tisíce kilometrů dlouhou a 40 dní trvající cestu napříč
Evropou. Bylo to dobrodružství, které si asi těžko ještě někdy
zopakuji, o to divočejší, že začalo tím nejhorším způsobem, jakým
vůbec mohlo. |
|
|
Pro pokračování článku klikni na
knihu : |
|
|
|
|
|