|
Jaké to
je v jiném stylu aneb
Suzuki XF 650 Freewind |
27.12.2009 |
 |
|
|
|
|
Povídání o
enduru k nám na stránky asi nepatří . Když už jsem ale o tom psal jednou a
nikdo jste mě za to nesprdl , tak proč to nezkusit podruhé . Potřebuju se
zase nějak vykecat, nevím o čem , tak alespoň takhle . Třeba mě to zase
projde a nikdo mě za to nenadáte . Možná by to mohlo někoho , ať už
z jakéhokoliv důvodu zajímat. |
|
Z tady
- KLIK
- uvedených důvodů jsem strávil dvě sezony , kromě mého
křižníku i s velmi sympatickou motorečkou , Yamahou TW 125 . Celkem 6000
km za ty dva roky na takovém prdifuku , svědčí o tom , že jsem na ni sedal
rád . Byl jsem dokonce hrdý na to , že Vladimír ji po svezení pochválil
slovy : A jede i do kopce . Kašlal jsem na to , že mi byla malá , nebo
spíš naopak , já na ni velký . Byla fajn a měl jsem ji rád . Těch 120 kilo
mrtvé váhy jsem pokládal do zatáček jak za |
|
|
mlada . Měla jen jednu vadu , byla pomalá
, 85 byl strop . Nepotřebuju lítat 170 , ale jedu li ráno po
cestě do práce , 15 km mimo Brno
v souvislé koloně tam a ta stejná kolona jede i zpět a obě jedou 100 ,
čuměl jsem furt do špíglu a čekal , kdo mě zezadu sejme . Dost nepříjemný
pocit který bohužel kazil radost z jízdy . A tak jsem se ze strachu o sebe
začal zajímat o něco , co bude svou rychlostí stačit běžnému provozu . Můj
původní záměr , vyměnit Téwéčko za nějakou 250 až 350ku odešel vniveč ,
když jsem na mobile a motoscoutu zjistil , že jsou dražší jak stejně stará
šestikila . Mluvím samozřejmě o tom , co se nazývá enduro nebo cestovní
enduro . I když výraz cestovní enduro považuju za termín idiotský , je
bohužel vžitý . Kriteria pro výběr byla . Líbí , nelíbí , cena a z ,
v článku uvedených důvodů , váha . To vše odsunulo na druhou kolej
dočasného favorita Aprilku Pegaso , 180 kilo (navíc přece jenom Taloš) a
vyhrál , na rozdíl od dvoulampovky vodníka Aprilie , vzduchem chlazený
jednobuch Suzuki XF 650 Freewind . Sice o jeden válec míň , ale stejný
obsah , stejných 48 koní a hlavně , o 20 kilo lehčí . Motorka vznikla jako
přímý konkurent BMW F650 překopáním úspěšného Déerka , tedy DR 650
s údajně nezničitelným motorem , do civilnější verze . O dva palce se
zmenšilo přední kolo a upravil se vzhled , aby to nevypadalo že jeho
doména je jen polňačka. |
Jako na zavolanou se objevil v Mnichově
jeden fešák za polovinu toho , za co se to prodává u nás . Hurá ! Jenže
bohužel , byl konec listopadu. A tak jsem dlouhé 4 měsíce chodil kolem
něčeho , na co jsem se těšil až to vyzkouším , ale co mi bylo díky
zapráskaným bílým kalamitkám a odporným číslům na digitálním teploměru 4
měsíce k ničemu . Hrozná doba , ale dočkal jsem se . První teplejší víkend
a 550 kiláků . A díky tomu , že vystrčit před barák Freewinda mně dá
podstatně méně práce než vystrčit Intrudera , naskakování kilometrů
pokračovalo a dnes , po 6000 km si troufnu tvrdit , že znám Freewinda
stejně jako svý boty . Takže , jaký je a jak se jezdí s motorkou , kterou
díky stylu asi většina z nás , a já dodávám naprosto neprávem , zavrhuje ?
|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.01 |
foto č.02 |
foto č.03 |
foto č.04 |
foto č.05 |
foto č.06 |
|
|
|
|
|
|
|
01 - Freewind se hrdě hlásí ke svému jménu |
04 - Tohle
seskupení součástek prý vydrží opravdu hodně |
02 - i ke svému
obsahu |
05 - Některé
verze se dodávaly s prostornou Givinou |
03 - Netradiční
přístrojový panel |
06 - Tato brzda
opravdu umí |
|
|
To první podle čeho asi všichni hodnotíme
je vzhled . XFko je takové , jaké je . Někomu se líbit bude , někomu možná
ne . To je ale problém dotyčného a ne můj . Mě se prostě líbí , jinak bych
to nekoupil . Díky dopředu protaženým a dozadu se zvedajícím plastům kolem
nádrže nevypadá jako klasické cestovní enduro . Řekl bych , že je to tak
trochu šmrnclý naháčem a amíci
- klikni zde -
to dokonce řadí do kategorie Road Bike. Jsou to fakt blbouni . |
Aby se daly zhodnotit
další vlastnosti , musíme si na motorku nejprve sednout . Sedlo je sice
výš než jsme zvyklí , ale nasedá se docela pohodlně , i když věřím že
menší postavy mohou mít problém a musí si po usednutí stoupnout na špičky
. Nejedná se ale o žádný extrém jako u klasických endur , kde si musím
stoupnout na špičky i já . Já jsem však narazil na první věc ze dvou která
by , alespoň pro mě , mohla být na XFku lepší . A to problém přesně opačný
i když jsem to samozřejmě zjistil až po pár kilácích . Díky mým 191 cm a
logické absenci předkopů bych potřeboval ten prohnutý gajblík v sedle do
kterého se odkládá prdel , posunout o pár cenťáků dozadu . Seřizovatelné
sedačky , na rozdíl od aut , na motorce bohužel ještě nikdo nevymyslel.
|
První věc , na kterou se
po usednutí asi každý podívá , jsou budíky . Ty ale Freewind nemá . Má
totiž LEDkovou obrazovku , ještě širší formát než módní 16:9 , nahoře
dobře čitelný čárkový otáčkoměr , vpravo stejný palivoměr a uprostřed
velký digitální rychloměr . Velikostí čísel , frekvencí s jakou reaguje na
změnu rychlosti a svou přesností (porovnáno s GPS ) je vynikající
|
Motor . Trochu malé překvapení . U čtyřdobého jednoválce by asi
každý čekal nízkootáčkový režim s nejvyšším krouťákem někde pár otáček nad
volnoběhem a nejvyšší výkon ještě o další kousek dál . Jenže už to , že
volnoběh motá skoro 1 500 , dává tušit že tomu bude spíš naopak . Že to
bude místo buch buch buch , spíš vrrrr. Naštěstí to ale není bzzzz jak u
nějaké Valkýrky . A toto tušení potvrzuje fakt , že červené pole
otáčkoměru začíná až na osmi tisících . Motor se zkrátka rád točí , pod
3000 se mu to vůbec nelíbí a dovede za takový pokus i krutě trestat .
Chceme li se po dobrzdění třeba otočit a neodřadíme až na jedničku , tak
nám po puštění spojky ( většinou už s rejdem a v náklonu ) motor to zadní
kolo nemilosrdně zastaví . Jak to dopadne záleží pak už jen a jen na tom ,
jak jsme šikovní . Já už jsem byl šikovný 2 x . Akceptujeme li ale tuto
vlastnost , tak se nám motor již od těch tří tisíc odměňuje opravdu
slušným zátahem . |
Spojka .
I když lanková , tak síla na páčku , tuhost , nedovedu si
představit nic dokonalejšího . Kéž by stejné vlastnosti měla i spojka
Véelka .
|
Převodovka .
Tady jsme , po tom sedadle , u druhé věci kterou bych Freewindu
vytknul. Je dobře odstupňovaná , perfektně řadí , snadno se hledá neutrál
, ale bohužel , chybí šestka . Její absence mi ovšem nebrání ji stále
řadit . I teď , po těch najetých šestitisících . Při stovce na pětku motor
točí 5000 a to mi připadá opravdu hodně . Přitom výkonu dodává motor
dostatek a tak by motorce ta šestka opravdu slušela . Slyšel jsem ale , že
tento nedostatek mají i všechny ostatní motorky této kategorie . Smířil
jsem se tedy s tím , že počet výbuchů v jednoválci je při 5000 stejný jako
u V twinu při 2500 , což je hodnota kterou při stejné rychlosti používá
moje Véelko , tak snad s tím museli Japonci při konstrukci nějak počítat a
udělat to tak , aby se to v tom motoru brzo neošoupalo . Mám s tím ale
problém opačný . Když pak přesednu na Intrudera a rozjedu čtyřku třeba na
120 , vůbec mě pak nenapadne šlápnout na to tou levou nohou ještě jednou .
|
Brzdy .
Vpředu kotouč , vzadu kotouč . A i když je vpředu asi vzhledem k
váze motorky a maximálce ( 165 ) jen jeden , tak čtyřpístek odvádí úžasnou
práci . I to je jeden z důvodů , ne li ten hlavní , proč se na této
motorce cítím mnohem bezpečněji . |
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
foto č.07 |
foto č.08 |
foto č09 |
foto č.10 |
foto č.11 |
foto č.12 |
|
|
|
|
|
|
|
07 - Spolehnout
se můžu i na tento malý kotouč |
10 - Spínací
skříňka zamyká i řízení |
08 - Sériová
Metzelerka je rozhodně lepší na silnici |
11 - Miniblinkry
- jediné čím se moje XFko liší od originál . |
09 - Kryt motoru
. Škrtl jsem s ním jen na schodech |
12 - Kdyby mě
motorka nepadla - nebylo by to odřený |
|
|
Spolehlivost .
Těžko hodnotit po šesti tisících , ale jsou li najety od stavu
tachometru 34 000 tak snad i to málo o něčem napovídá. Náklady na opravy
, nula. Dokonce se nepovolil ani jeden šroubek, který by bylo potřeba
dotáhnout. Vlastně - kecám. Kupoval jsem páčku brzdy a páčku spojky. To
ale proto, protože mi motorka třikrát spadla. Jednou vlevo, dvakrát
vpravo. Jednou se mnou, dvakrát beze mě. Jedna páčka v Bikers Crownu za
112 Ká . Sranda . |
Pohodlí .
Samozřejmě nemůžu srovnávat relativně úzké sedlo Freewinda s
luxusním fotelem Véelka , ale vzhledem k určení a předpokládanému
používání motorky je myslím víc než dostačující . Šířka řídítek , jejich
sklon , umístění stupaček , ovládání přepínačů , vše tak jak má být . Dal
jsem s tím i 350 za den a přiznávám , že to byl pro moji prcku , zvyklou
na Intruderácký křeslo , asi strop . Větší problém mi ale dělaly tzv
rozevřená řídítka . Jsou rozhodně lepší pro ovládání motorky , ale bohužel
to není pohodlné na delší cestování . Zkrátka , po těch kilácích dost
bolely ručičky v zápěstí . Já , zvyklý na pořádný plexištít před xichtem ,
mám ale ten problém , že nad stovku už to začíná dost foukat . Do prsou ,
do helmy , všude . S věkem asi rostou nároky na pohodlí. Když mi to ale
začne vadit , řeším to tak , že se na chvíli rozjedu na 150 a pak se mi
zdá , že v tom mém cestovním kile je úplný bezvětří |
Spotřeba .
Vzhledem k tomu , že Freewind stále vybízí k tomu , aby si člověk
vychutnal to co dovede , třeba stovku za 4 a půl , snažím se mu vyhovět .
Přesto jsem se ještě nedostal přes 4,6 . Kochačka na Véelku přijde mnohem
dráž . Při 18,5 litrové nádrži vychází dojezd přes 400 kilometrů . 2x
tolik než na VL . Tam mám po dvou stech od pumpy panickou hrůzu z toho ,
že budu tlačit . Přičemž výraz panickou nevychází od slova panic , ale od
slova panika . |
Jízdní vlastnosti
. Na dálnici je asi nejlepší supersport , ale zkuste se na něm
proplétat ucpaným městem . Do zatáček je možná nejlepší nějaký naháč , ale
zkuste ho prohnat po polňačce . Do města je asi nejlepší skútr , ale
najeďte s ním na rovnou silnici . Asi v žádném režimu nebude Freewind
nejlepší . Troufnu si ale říct , že vždy a na všem bude druhý . Snad jen ,
kromě té odporné dálnice . Tam se díky absenci té šestky nevleze ani do
Top Ten . Sečtu li ale body z jednotlivých režimů , bude určitě vítěz .
Jinak řečeno , je to motorka, která se po silnici úžasně vodí a je udělaná
pro radost z jízdy . Ve městě , na okresce , na asfaltu , na kostkách , na
polňačce , na rovným i na |
hrbatým. Potkám li v rychle projížděné zatáčce nějaké
nečekané nerovnosti, motorka mi vždy nahlásí : buď v klidu, to zvládnem. A slib dodrží . Hrby si přebere sama a mně tím nezatěžuje. Asi vzhledem
k věku už neriskuji . Ale na projetí mezi auty jedoucími po hlavní, nebo
zařazení se mezi ně , mi stačí ani ne poloviční mezera , než kdybych jel s Véelkem a rozhodně se při tom necítím že bych dělal něco , co bych neměl.
A takový pocit bezpečí dává Freewind stále, pořád a dokonce i furt .
Přesednu li na něj z té třiapůlmetrákové mrchy , mám pocit že letím. Jako Caprio a Kate Winslet v Titanicu. Mám pocit že jedu na něčem, co pode
mnou ani není. Bohužel , má to i druhou stránku . Přesednu li opačně , je
pro mě pár prvních kilometrů těžký |
 |
boj . Boj s váhou , ovladatelností , s jízdními
vlastnostmi a o brzdách ani nemluvím . Ani to |
foto č.13 |
pohodlí si pak nestačím vychutnat. Foto č.13
- další výhoda Freewinda . Občas mi ho umyje a naleští kamarád |
A závěr ?
Kdybych byl placen od řádku jako nějací novináři , vyzdvihoval bych
tady asi teď už napsané a i další Freewindovy kladné vlastnosti . Protože
to ale píšu zadarmo , omezím se na ty špatné aby to bylo kratší . Motorce
chybí šestka a mě pár cenťáků naopak přebývá . Takže asi největší chybou
XF 650 je , že to není ani chopper a ani cruiser . Kromě pohodlí na delší
štrece a té dálnice je totiž lepší ve všem . Freewinda jsem kupoval s tím
, že kupuji něco jako rychlejší Téwéčko . Koupil jsem ale mnohem , mnohem
víc . Takhle utracený peníze , mě mrzet opravdu nemusí . A pošilhávám li
po Hondě Deauville , tak ta Freewinda ( a samozřejmě ani VL 1500 ) určitě
nenahradí . Ten prostě doma zůstane .
|
Takže na jaře někde ahoj -
Petr Brno |
|
spojení na
autora článku |
Foto : Petr Brno + Víťa |
|
 |
+420 604 200 888 |
|
|
 |
 |
petruder |
 |
Zpět do sekce :
napsal Život
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|