Pokus o porovnání neporovnatelného

  mám malý domeček bez  garáže , s malým dvorkem  který je metr čtyřicet nad silnicí a velkou , těžkou motorku . Na dvorku , zhruba 5 x 10 metrů je zahradní krb , gril , popelnice , pár skříněk , nějaké to sezení a v létě kruhový , 4,5 metrový bazén . Taky tam má svůj minidomeček i záložní pultový mrazák který se nevešel do kuchyně . Dokonce i ohniště mám mobilní . Silná ocelová deska na kolečkách , která se dá za něco zastrčit , když se nepoužívá . Chci li s motorkou jet , znamená to pro mě dát až do ulice sahající desky , celkem 5 a půl metru přes úzké schody a pomalu motorku svést dolů . Ze strachu , aby  přední kolo po dřevě při  brzdění neuklouzlo , brzdím i zadní . Vypnuté zapalování , zařazená jednička a zadek brzdím povolováním spojky . Po návratu pak zase desky , vyvést , pro změnu zase nastartovanou motorku , v úzkém

prostoru nahoru , po té cestě jsou dveře jen o málo širší než řídítka , uklidit desky a pak asi největší  problém , 340 kg těžkou motorku na tom zbytku dvora , malém a pro chtěný manévr nesmyslně tvarovaném zbývajícím prostoru , otočit

čumákem zase ke schodům. Je to na , mockrát tam a zpět. Při otáčení mi dokonce pomáhá, jsou li otevřené dveře do kuchyně . Mám tím o 10 centimetrů delší prostor a můžu tam aspoň strčit výfuky . Z následného popojetí má vždy radost moje žena . Naštěstí přes Buyakovy Brutall Scream nikdy neslyším co u toho říká a tak zůstáváme kamarádi . Udělal bych kvůli tomu i točnu , ale bohužel i na ni je málo místa . Ze začátku mi to všechno nějak nevadilo, ale později jsem si uvědomil , že než abych to všechno absolvoval kvůli tomu , že potřebuji jet třeba jen pár kiláků tam a zpět , že jsem sedl raději do auta a tím se prodíral přecpaným

Brnem . A tak mě napadlo řešení , pořídit si ještě jednu , malou , lehkou motorku , abych si tu startovací a cílovou
proceduru zjednodušil . Aby se s ní dalo i rozumně jet , zavrhl jsem padesátky a rozhodl se pro nějakou stopětadvacítku . Snad ten trojnásobný výkon vyváží těch pár kilo navíc . Samozřejmě endurko , které by zvládlo ty prokleté schody i bez těch těžkých desek . Volba padla na Yamahu TW 125 . Čtyřtakt a hlavně ty krásný , tlustý kola . A tak následoval již klasický scénář . Mobile de . Stačilo pár večerů a ejhle ! 5 let stará za sedm stovek . Samozřejmě ojro , jak se mi ten skopčák kousek za čárou snažil vysvětlit , jak se ta měna správně jmenuje . Dal jsem mu to v Euro a vzal to taky .

   I když jsem si motorku na parkovišti před tím frcem samozřejmě vyzkoušel , přiznám se , že po první projížďce jsem byl trochu v rozpacích . 120 kilo oproti 340ti , na které jsem zvyklý a 125 oproti 1500 je opravdu dost podstatný rozdíl . To nejsou procenta rozdílu , ale zlomky . Netrvalo však dlouho a zjistil jsem , že i ten drobeček má proti mému křižníku nějaké klady a já začal mít to Téwéčko rád . Rozhodně dnes už tu Yamahu neberu jenom jako nějakou náhražku , ale občas s ní seskáču ty schody jen tak , abych se projel a je mi úplně jedno , že na ní se svými stodevadesáti centimetry určitě nevypadám zrovna nejestetičtěji .

   Mám li tedy obě motorky nějak porovnat , vypadaly by hodnocené věci asi takhle . Známkuji jak škole , 1 až 5 .

 

SUZUKI VL

YAMAHA TW

MOTOR VÝKON

1

2

MOTOR PRUŽNOST

1

4

ŘAZENÍ NEUTRÁLU

4

1

BRZDA PŘEDNÍ

4

1

BRZDA ZADNÍ

2

3

OVLÁDÁNÍ PŘEPÍNAČÚ

4

1

POHODLÍ NA SILNICI

1

3

POHODLÍ V TERÉNU ( POLŇAČKA )

4

2

JÍZDNÍ VLASTNOSTI RYCHLÁ JÍZDA

1

2

JÍZDNÍ VLASTNOSTI POMALÁ JÍZDA

2

2

NULOVÁ RYCHLOST

5

1

ZRYCHLENÍ

1

2

MAXIMÁLNÍ RYCHLOST

1

4

SPOTŘEBA

3

1

Motor výkon : Těžko chtít po Téwéčku se svými 11ti kilowaty nějaké oslnivé výkony , ale drží li se v otáčkách jako nějaký dvoutakt , tak po městě a na těch polňačkách opravdu stačí . VL je samozřejmě lepší .

Motor pružnost : Propastný rozdíl . VL se rozjede skoro na volnoběh , ale TW je potřeba před svižnějším rozjezdem pořádně roztočit a z toho volnoběhu mu to dost dlouho trvá . Za jízdy v kopcích je to už o číslo lepší .

Řazení neutrálu : U TW nepoměrně snazší .

Brzda přední : U  VL opravdu hodně mizerná a nedovedu si  zase představit lepší , než má Yamaha . Řekl bych , že  kdybych za ni v osmdesáti opravdu zabral , tak že bych to přední kolo snad i zastavil . Zkoušet to ale nebudu .
Brzda zadní : Tady jsou obě motorky zhruba nastejno .

Ovládání přepínačů : Na světla a blinkry má Véelko posuvné přepínače a ty jdou dost těžko , nepřesně a drhnou . Yamaha má

otočné páčky kolem čepu a ty fungují naprosto precizně .

Pohodlí na silnici : Jakýkoliv komentář je myslím zbytečný .

Pohodlí v terénu : Přestože se na křižníku sedí i na polňačce stejně pohodlně jako na silnici , pocit z jízdy je strašný . Kdyby ta těžká kráva na nějakém hrbu nebo kameni uklouzla , škoda by určitě narostla do desetitisíců . S Yamahou jedu 3x rychleji a počítám , že kdybych sebou lisknul , odneslo by to asi jen zrcátko .

Jízdní vlastnosti , rychlá jízda : Poměrně dobrá známka i pro stopětadvacku je proto , protože si troufnu ji položit mnohem víc než Suzuki . Dokonce i přes bílé čáry ( přechody ) ,

kterých se s Véelkem bojím jako upír česneku . Samozřejmě se ale pak pod zadkem vlní protože fyzikální zákony se hlásí o slovo .

Jízdní vlastnosti , pomalá jízda : Tady je to zase tak šul nul .

Nulová rychlost : O tom vlastně pojednává vysvětlení , proč jsem si toho prdifuka koupil . Rozdíl je asi takový , jako kdybychom chtěli narvat do kapsy celý Ottův slovník naučný v knižní podobě , nebo na cédéčku .

Zrychlení : Rozdíl v kilowatech je mnohonásobně větší , než ve zrychlení . Proto má TW

dokonce dvojku .

Maximální rychlost : Yamaha má asi omezovač, protože i po seřízení se kolem 90ti začíná šprajcovat , že to už jako stačí . Nepomůžou ani prosby ani výhrůžky , trvá prostě na svém .

Spotřeba : Patnáctka 6 – 7 , s endurem se vždy vlezu do čtyř . Taky jasná záležitost .

Ostatní nehodnocené věci : jako třeba pérování , odpovídají u obou motorek cenové kategorii a určení motorky .

Sečteno a podtrženo

Suzuki VL 1500 : Opravdový , pohodlný , rychlý parník na dlouhé cestování , vhodný spíš na lepší silnice . Do města se hodí hlavně proto , protože je tam větší kumulace osob , u kterých vzbuzuje zaslouženou pozornost . A přiznejme si , že nám to dělá dobře .

Yamaha TW 125 : Výborná na horší silnice a kratší vzdálenosti . Odhaduji , že nad nějakých 200 km , by se moje záda už asi přihlásily o slovo . Docela pěkná motorečka , ale vzbudím li u někoho pozornost , tak je to určitě jenom tím , že si všimne , že je mi trochu malá . Možná má ještě jednu dobrou vlastnost . Třeba se vejde do držáku na kola na mém bydlibusu . Zatím jsem to ale nezkoušel . Určitě má však jednu špatnou . A to , že zabrala další kousek vzácného místa na mém dvoře .

  Toť vše a ahoj někde v sedlech . Určitě ale s Véelkem . Petr Brno

  PS : Čuňe provokatérský žádám, aby se zdržely komentářů na ty věty v článku, o kterých si myslí, že je ke komentování přímo vybízejí .

 

   spojení na autora článku

Foto : Petr Brno  

+420 604 200 888

petrbrnointruder

Zpět do sekce : napsal Život  

           
Nodzi (ip2long.net) 04.08.2007 10:54
Fajnový článeček, a vypovídá o tom co jsme schopni udělat pro to co máme rádi. Petře fakt dobrý, a na ty tvoje červené smajly budu asi hrdý - hned mi tam jeden flákni bo už jsem dlouho žáden nenafasoval.
Hake (iol.cz) 04.08.2007 20:07
Petře, jako vždy pěkně napsané ,ale ještě by se tam na dvoreček něco vlezlo ,že by čtyřkolka ?
Vena (255.2) 05.08.2007 01:09
No, když si představím, jak těma rožhavenejma vejfukama nacouváš do toho gumáku (foto 1) . Já se zase krčím u zdi garáže a jsem rád, že mě ta moje nevyhodí. ostatně, ona musí mít na straně kde nevystupuje metr místa , přičemž na straně kde vystupuje a kde je i moje nebohá máša, stačí nějakejch 50 cm. vždy se opře dveřmi p vejfuky, které proto opatřuji hadrem na ochranu. Nedávno ten hadr byl nějakej divnej, takže se tam připekl. To bylo radosti!
Rider (vol.cz) 05.08.2007 07:50
Dost dobrý. Ale pokud ho máš tak malý (myslím ten dvoreček) tak tu VL prodej (beztak po tvých úpravách je to škaredá motorka) a nech si jen tu TW (vyjímku obdržíš stejnou jako Indián).
Džejár (eurotel.cz) 05.08.2007 09:26
Petře,koukám,že budeme muset toho Ridera na nějaký akci vzít mezi sebe,a pořádně ho proškolit.Protože VL 1500 NIKDY nemůže být škaredá motorka.Zatím bych navrhoval pár černých puntíků !!!
Hanka (eurotel.cz) 08.08.2007 19:59
Tedy Petře... Asi si tě budu muset na nějaký akci pořádně prohlédnout, bo to, co děláš pro to, abys mohl jezdit, tak tedy klobouk dolů.
Pavel* (karneval.cz) 08.08.2007 21:59
Názorný příklad faktu, že pravidlo "objem ničím nenahradíš" neplatí absolutně. Nakonec vždy záleží na tom, co se líbí, hodí, dělá radost....a vejde se do rodinného rozpočtu a taky do garáže.
Petr Brno (karneval.cz) 12.08.2007 20:32
Díky všem za reakce , potěšily . A pokud ten můj článek fakt někoho pobavil , jsem rád . To je totiž ten hlavní důvod , proč jsem to napsal . PB
intruderman (iol.cz) 27.10.2007 22:18
Ahoj Petře, Tvůj článek mě velmi pobavil.Jsem zde nový a postupně pročítám příspěvky.Řeším obdobný "problém" a asi sem také přidám článek pro pobavení veřejnosti. Držím palce nejen při manipulaci...
Vitouš (upc.cz) 19.02.2009 22:10
Petře Co jsi se přihlásil na náš Freewinďáckej web a dal si nám nahlédnout do toho vašeho tak žasnu.Opravdu jsi spisovatel a čtu to vše jedním dechem jak detektívku.
Franta Rýmařov (Volt (easycm.cz) 05.01.2010 17:56
Mno, Peťo, kdybys chodil se mnou do školy, tak bych tě podezříval, víš, při pohledu na tu tabulku, žes tam oprásknul moje vysvědčení ze základky. Jen to náboženství, to bylo vždy za 5! Kup tank, T-34, ať je toho na víc stránek! Početl jsem si! F.
Franta Rýmařov (Volt (easycm.cz) 05.01.2010 18:01
Odpověď puntičkářům: Když se na tom dvorku otočí, bude místa dost!
Alda (147.221) 08.01.2010 10:22
No já to pořešil jinak m- garáž mám pod barákem - tam parkuju motorky ( co taky že jo ) plechovka stojí ve dvoře - na bývalém vjezdu do garáže kde jsem vybudoval parkoviště a pokud chci jet ven - samo z motkou - vyvezu auta před barák a vytáhnu miláčka a jedu po příjezdu šup motku do garáže auta na dvůr a domů - jsou to malé manévry ale proti TOBĚ chlape v pohodě - UŽ NEBUDU BRBLAT aspoň - díky že je na tom někdo hůř než já :) to potěší ( ber to easy )- ALDA
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser