|
Pokus o
porovnání neporovnatelného |
|
|
|
|
|
mám malý domeček bez garáže , s malým
dvorkem který je metr čtyřicet nad silnicí a velkou , těžkou motorku . Na
dvorku , zhruba 5 x 10 metrů je zahradní krb , gril , popelnice , pár
skříněk , nějaké to sezení a v létě kruhový , 4,5 metrový bazén . Taky tam
má svůj minidomeček i záložní pultový mrazák který se nevešel do kuchyně .
Dokonce i ohniště mám mobilní . Silná ocelová deska na kolečkách , která
se dá za něco zastrčit , když se nepoužívá . Chci li s motorkou jet ,
znamená to pro mě dát až do ulice sahající desky , celkem 5 a půl metru
přes úzké schody a pomalu motorku svést dolů . Ze strachu , aby přední
kolo po dřevě při brzdění neuklouzlo , brzdím i zadní . Vypnuté
zapalování , zařazená jednička a zadek brzdím povolováním spojky . Po
návratu pak zase desky , vyvést , pro změnu zase nastartovanou motorku ,
v úzkém |
|
|
prostoru nahoru , po té cestě jsou dveře
jen o málo širší než řídítka , uklidit desky a pak asi největší problém ,
340 kg těžkou motorku na tom zbytku
dvora , malém a pro chtěný manévr nesmyslně tvarovaném zbývajícím prostoru
, otočit |
čumákem zase ke schodům. Je to na ,
mockrát tam a zpět. Při otáčení mi dokonce pomáhá, jsou li otevřené dveře
do kuchyně . Mám tím o 10 centimetrů delší prostor a můžu tam aspoň strčit
výfuky . Z následného popojetí má vždy radost moje žena . Naštěstí přes
Buyakovy Brutall Scream nikdy neslyším co u toho říká a tak zůstáváme
kamarádi . Udělal bych kvůli tomu i točnu , ale bohužel i na ni je málo
místa . Ze začátku mi to všechno nějak nevadilo, ale později jsem si
uvědomil , že než abych to všechno absolvoval kvůli tomu , že potřebuji
jet třeba jen pár kiláků tam a zpět , že jsem sedl raději do auta a tím se
prodíral přecpaným |
|
Brnem . A tak mě napadlo řešení ,
pořídit si ještě jednu , malou , lehkou motorku , abych si tu
startovací a cílovou |
|
proceduru zjednodušil . Aby se s ní dalo i
rozumně jet , zavrhl jsem padesátky a rozhodl se pro nějakou stopětadvacítku . Snad ten trojnásobný výkon vyváží těch pár kilo
navíc . Samozřejmě endurko , které by zvládlo ty prokleté schody i bez
těch těžkých desek . Volba padla na Yamahu TW 125 . Čtyřtakt a hlavně
ty krásný , tlustý kola . A tak následoval již klasický scénář .
Mobile de . Stačilo pár večerů a ejhle ! 5 let stará za sedm stovek .
Samozřejmě ojro , jak se mi ten skopčák kousek za čárou snažil
vysvětlit , jak se ta měna správně jmenuje . Dal jsem mu to v Euro a
vzal to taky . |
|
I když jsem si motorku na
parkovišti před tím frcem samozřejmě vyzkoušel , přiznám se , že po první
projížďce jsem byl trochu v rozpacích . 120 kilo oproti 340ti , na které
jsem zvyklý a 125 oproti 1500 je opravdu dost podstatný rozdíl . To nejsou
procenta rozdílu , ale zlomky . Netrvalo však dlouho a zjistil jsem , že i
ten drobeček má proti mému křižníku nějaké klady a já začal mít to Téwéčko
rád . Rozhodně dnes už tu Yamahu neberu jenom jako nějakou náhražku , ale
občas s ní seskáču ty schody jen tak , abych se projel a je mi úplně jedno
, že na ní se svými stodevadesáti centimetry určitě nevypadám zrovna
nejestetičtěji .
|
|
Mám li tedy obě motorky nějak
porovnat , vypadaly by hodnocené věci asi takhle . Známkuji jak škole , 1
až 5 . |
|
|
SUZUKI VL |
YAMAHA TW |
MOTOR
VÝKON |
1 |
2 |
MOTOR
PRUŽNOST |
1 |
4 |
ŘAZENÍ
NEUTRÁLU |
4 |
1 |
BRZDA
PŘEDNÍ |
4 |
1 |
BRZDA
ZADNÍ |
2 |
3 |
OVLÁDÁNÍ PŘEPÍNAČÚ |
4 |
1 |
POHODLÍ
NA SILNICI |
1 |
3 |
POHODLÍ
V TERÉNU ( POLŇAČKA ) |
4 |
2 |
JÍZDNÍ
VLASTNOSTI RYCHLÁ JÍZDA |
1 |
2 |
JÍZDNÍ
VLASTNOSTI POMALÁ JÍZDA |
2 |
2 |
NULOVÁ
RYCHLOST |
5 |
1 |
ZRYCHLENÍ |
1 |
2 |
MAXIMÁLNÍ RYCHLOST |
1 |
4 |
SPOTŘEBA |
3 |
1 |
|
|
Motor výkon :
Těžko chtít po Téwéčku se svými 11ti kilowaty nějaké oslnivé výkony , ale
drží li se v otáčkách jako nějaký dvoutakt , tak po městě a na těch
polňačkách opravdu stačí . VL je samozřejmě lepší . |
|
Motor pružnost :
Propastný rozdíl . VL se rozjede skoro na volnoběh , ale TW je potřeba
před svižnějším rozjezdem pořádně roztočit a z toho volnoběhu mu to dost
dlouho trvá . Za jízdy v kopcích je to už o číslo lepší . |
Řazení neutrálu :
U TW nepoměrně snazší . |
|
Brzda přední :
U VL opravdu hodně mizerná a nedovedu si zase představit lepší , než
má Yamaha . Řekl bych , že kdybych za ni v osmdesáti opravdu zabral ,
tak že bych to přední kolo snad i zastavil . Zkoušet to ale nebudu .
|
|
Brzda
zadní :
Tady jsou obě motorky zhruba nastejno . |
Ovládání
přepínačů : Na
světla a blinkry má Véelko posuvné přepínače a ty jdou dost těžko ,
nepřesně a drhnou . Yamaha má |
|
otočné páčky kolem čepu a ty fungují
naprosto precizně . |
|
Pohodlí na silnici :
Jakýkoliv komentář je myslím zbytečný . |
Pohodlí v terénu :
Přestože se na křižníku sedí i na polňačce stejně pohodlně
jako na silnici , pocit z jízdy je strašný . Kdyby ta těžká kráva na
nějakém hrbu nebo kameni uklouzla , škoda by určitě narostla do
desetitisíců . S Yamahou jedu 3x rychleji a počítám , že kdybych sebou
lisknul , odneslo by to asi jen zrcátko . |
Jízdní vlastnosti , rychlá jízda
:
Poměrně dobrá známka i pro stopětadvacku je proto , protože
si troufnu ji položit mnohem víc než Suzuki . Dokonce i přes bílé čáry
( přechody ) , |
|
kterých se s Véelkem bojím jako upír
česneku . Samozřejmě se ale pak pod zadkem vlní protože fyzikální zákony
se hlásí o slovo . |
|
Jízdní vlastnosti , pomalá jízda :
Tady je to zase tak šul nul . |
Nulová rychlost :
O tom vlastně pojednává vysvětlení , proč jsem si toho prdifuka koupil .
Rozdíl je asi takový , jako kdybychom chtěli narvat do kapsy celý Ottův
slovník naučný v knižní podobě , nebo na cédéčku . |
Zrychlení :
Rozdíl v kilowatech je mnohonásobně větší , než ve zrychlení . Proto má TW
|
|
dokonce dvojku . |
Maximální rychlost :
Yamaha má asi omezovač, protože i po seřízení se kolem 90ti
začíná šprajcovat , že to už jako stačí . Nepomůžou ani prosby ani
výhrůžky , trvá prostě na svém . |
Spotřeba :
Patnáctka 6 – 7 , s endurem se vždy vlezu do čtyř . Taky jasná
záležitost . |
Ostatní
nehodnocené věci : jako třeba pérování , odpovídají u
obou motorek cenové kategorii a určení motorky . |
Sečteno a
podtrženo |
|
Suzuki VL 1500
: Opravdový , pohodlný , rychlý parník na dlouhé cestování
, vhodný spíš na lepší silnice . Do města se hodí hlavně proto , protože
je tam větší kumulace osob , u kterých vzbuzuje zaslouženou pozornost . A
přiznejme si , že nám to dělá dobře . |
Yamaha TW 125
: Výborná na horší silnice a kratší vzdálenosti . Odhaduji
, že nad nějakých 200 km , by se moje záda už asi přihlásily o slovo .
Docela pěkná motorečka , ale vzbudím li u někoho pozornost , tak je to
určitě jenom tím , že si všimne , že je mi trochu malá . Možná má ještě
jednu dobrou vlastnost . Třeba se vejde do držáku na kola na mém bydlibusu
. Zatím jsem to ale nezkoušel . Určitě má však jednu špatnou . A to , že
zabrala další kousek vzácného místa na mém dvoře . |
Toť vše a ahoj někde
v sedlech . Určitě ale s Véelkem . Petr Brno |
|
PS :
Čuňe provokatérský žádám, aby se zdržely komentářů na ty věty v článku,
o kterých si myslí, že je ke komentování přímo vybízejí . |
|
spojení na
autora článku |
Foto : Petr Brno |
|
|
+420 604 200 888 |
|
|
|
|
petrbrnointruder |
|
Zpět do sekce :
napsal Život
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|