Jízda v koloně II.

23.04.2008

 

   Hned ze začátku tohoto povídání bych chtěl ujasnit, že si v žádném případě nechci přihřívat svoji polívčičku nad tím, co už bylo napsáno a taky že nemá odporovat nebo nějak polemizovat s Vladimírovým článkem o tomto způsoby jízdy. I když mám názor, že některé z daných pravidel, řekněme, nejsou zrovna nejšťastnější, nechci, aby to vyznělo tak , že tvrdím , že by se mělo něco měnit . Jen se chci s Vámi podělit o moje , téměř čtyřleté zkušenosti s ježděním v koloně s tou nejúžasnější partou . S K1400 . Najel jsem s Vámi a občas i s jinými v koloně už hezkých pár tisíc km . Jezdil jsem se starými harcovníky i s nováčky a někdy bohužel i s blby . Jezdil jsem první , jezdil jsem vlevo , vpravo a jezdil jsem i poslední . Každá z těchto čtyř pozic ve formaci, nechci říct poloh , protože čuně provokatérský by v tom určitě viděly něco z jiného

oboru , mládeži nepřístupného , je svým způsobem specifická , má své výhody a taky samozřejmě své nevýhody a úskalí . Zkusím tedy své zkušenosti nějak zúročit a trochu rozpitvat a třeba mé závěry i poradí někomu , kdo si to všechno ještě nějak neuvědomil .
   Vedoucí jezdec . Jednoznačně nejdůležitější jedinec ze všech . Musí vědět kam se jede a taky , kdo za ním jede . Způsob jízdy musí volit podle toho , jak zkušení za ním jedou a hlavně , kolik motorek . Může jet skoro po svým , když
těch motorek bude 5 , a musí jet úplně jinak , když jich bude 50 . Třeba  při předjíždění , nebo při vjíždění na hlavní . Proto si myslím , že když není vedoucí jezdec ( ať už z jakéhokoliv důvodu ) jednoznačně dán , měl by to být ten , který má na motorce správně naladěnou GPS . Odpadne mu z mnoha jiných starostí aspoň jedna . Nemusí se starat o ukazatele , ví i pár km dopředu kdy se bude odbočovat a může se tím pádem víc věnovat své koloně a tomu , zda má cenu ten kamion ještě předjet , nebo už ne . Asi jedna z nejnebezpečnějších situací nastává , když lídr po předjetí  z ukazatele zjistí , že za pár metrů se má odbočit vpravo .
Část kolony je tím pádem ještě v protisměru a pod plným plynem , část ještě za kamionem a ví prd co se děje vpředu a už zařazená přední část kolony usilovně brzdí protože se bude odbočovat . Brrrrrrr . Kdo to zažil , ví o čem mluvím . Jízda podle GPS je schopna tyto nebezpečné situace naprosto eliminovat . I když i v koloně jede každý sám za sebe,

odhaduji , že ten Road Captain má na bezpečnosti jízdy minimálně tak 50ti % ní podíl . Proč ? Protože v houfu si všichni nějak neuvědomujeme , že neplatí kolektivní vina . I když asi nechtěně , máme my lidi v daném případě tendenci chovat se jako stádo . Jedeme li v koloně někde na konci a tři motorky před námi už projedou na červenou , přiznejme si , kdo z nás zastaví ? Nikdo ! Je to špatně , ale je to tak . Sám od sebe by  to asi nikdo neudělal . A při předjíždění je to podobné . Když může on , můžu já také . Logika naprosto zvrácená , ale přiznejme si , že někdy máme na mysli , ji přijmout . Proto apeluji . V situacích kdy  se máme

ve zlomku vteřiny rozhodnout , zda ještě ano , nebo už ne , volme raději to NE . Má li ten vedoucí jezdec mít co nejlepší přehled o koloně , můžeme mu to jednoduchým způsobem všichni aspoň trochu usnadnit . Jezděme v koloně na tlumená světla . Vím , že těmi třemi dálkovými to dopředu pereme ze dvou důvodů . Být viděn a být frajer . Ujišťuji Vás ale , že v koloně tu druhou , pátou nebo dvacátou motorku stejně nikdo nepřehlédne , i kdyby jela na parkovačky . Taky ta vyvinutá dvacítka  nacpaná do , o číslo menších džínsů a minitrička , co na nás mává z chodníku a vlhne , vůbec nezaregistruje , čím jsme to vlastně svítili . Je jí to šumafuk . Obdivuje nás a né světla . Ale ten vedoucí jezdec .

pak uvidí v zrcátku určitý počet motorek a ne nedefinovatelný počet svítících , oslňujících , pichlavých bodů . A věřte mi , platí to i ve dne

   Jezdci vpravo . Pro tyto jezdce jsou největší záludnosti ve všem co bývá nebezpečné u okraje silnice . Štěrk , výtluky , ale hlavně chodci a cyklisti . Proto je dobré , když jezdci vpravo vpředu kteří vidí dále , dají levý blinkr a uhnou vlevo s určitým předstihem , aby umožnili těm zadnějším dostatečný výhled a dost času na reakci . Přes motorky před námi vidíme dobře kamion , slušně osobák ale chodce a cyklistu bohužel ne . 

   Jezdci vlevo . Ti jsou ušetřeni hlídání ploužících se postav u pankejtu , ale zádrhel by se mohl vyskytnout jinde . Nějak  jsem vypozoroval ,  že jezdíme jak obyčejné , průměrné auto . Myslím tím stopu . Ti co jedou vlevo a vpravo ,

dodržují zhruba stopu , jakou zanechává auto svým rozchodem . Nepřišel jsem na to proč to tak je , ale je to tak . A na užší silnici zde ale může být problém . Jestliže osobák přes svoji stopu přečuhuje o 20 cenťáků , tak naše motorky o půl metru . A těch 30 čísel , to je opravdu hodně . To může být otázkou života a , v lepším případě odřené motorky  . Takže pozor na užších silnicích  , hlavně při potkávání něčeho širšího . Ta bílá čára uprostřed silnice , ať už v jakékoliv podobě fakt není zeď . V pravidlech o jízdě v koloně se píše , že když poslední jezdec zjistí , že se začíná předjíždět ,  tak má přejetím vlevo uzavřít kolonu jako ochranu proti

vklínění rychlejších vozidel do kolony . Myslím , že by to měli sledovat a dělat všichni co jedou vlevo . Všiml jsem si , že

ti zkušenější z nás už to dělají .

   Poslední . Vypadá to , že když v koloně všechno funguje jak má , tak ten poslední je vlastně pohodář . Může jet kde chce a může se kochat . Omyl . Platí to snad trochu při jízdě na okreskách s minimálním provozem , ale rozhodně ne při dálkových přesunech . Tam musí polovinu času čučet do zrcátka a hlídat kolonu před vetřelci . A musí mít i trochu odvahy se třeba i netradičně rozhodnout . Vím li , že po této rovince přijde pár kilometrů zatáček s nemožností předjíždění a cpe li se zezadu nějaké auto a já odhadnu, že nepředjede
všechny, klidně najedu do protisměru abych mu silnici zavřel a zabránil mu v tom  Není to zrovna košér a zrovna moc zákonné, ale určitě je to bezpečnější pro kolonu .

   Vyrovnání výpadku . Tady se daná pravidla naprosto dostávají do rozporu s mým myšlením . Myslím , že vypadne li někdo z kolony , není nic jednoduššího , než přejet na jeho místo . Řekl bych , že je to bezpečnější , než vzájemné

mnohonásobné předjíždění , dokonce i po pravé straně . V tom cikcaku jezdíme proto , aby každý z nás věděl , že má dvě vteřiny na to , aby zareagoval když se začne třeba chaoticky brzdit a taky proto , že mohu kdykoliv v případě nějaké nouze uhnout do boku okamžitě a bez kontroly zrcátek , protože vedle mě nesmí nikdo být . A to dorovnávání zezadu tuto logiku úplně nabourává . Zdůrazňuji , že nenavrhuji to měnit . Je to tak a nedá se s tím nic dělat . Jen bych chtěl doporučit aby ten , kdo má mezeru dorovnat , tak udělal jen a jen na pokyn toho , co jede diagonálně před ním . Pokud já ten signál nedostanu , tak vedle něj prostě nenajedu .
Protože když mu nedojde , že mě má pobídnout , tak si určitě neuvědomuje , že se vedle něj můžu objevit .
A to může být zlé . Moc zlé .

   Řazení kolony . Tady s pravidly taky nejsem úplně zajedno . Nemyslím , že by nováček nebo nováčci měli jet hned za vedoucím jezdcem . Já bych tam zařadil tak dva , tři zkušené (podle délky přesunu ) a pak teprve nováčky . I tak by byli „ pod dozorem „ a mělo by to dvě výhody . Ten nezkušený by pak před sebou sám viděl jaký rozestup při jaké rychlosti se dodržuje , ale hlavně . Vedoucí jezdec by měl po ruce motorky které by mohly blokovat při vjíždění kolony na hlavní a v podobných případech . Při tom blokování je dobré , když se

podaří vyřadit a nedržet to na spojce . Máme volné obě ruce a můžeme jimi to jedoucí auto o zastavení poprosit . Má to mnohem větší účinnost než jen zvednutá pravice .

   Sloučení kolon . Po zkušenostech říkám jednoznačné NE ! A s velkým vykřičníkem . Chce li jet nám neznámá skupina motorek tam , kam my , ať si jede . Ale před námi a to daleko před námi . Jestli by se měla někdy v budoucnu sloučit naše kolona s jinou , tak já to otáčím a jedu na druhou stranu .

video wmv
46,60 MB
   Na závěr bych chtěl znovu zdůraznit , že v tom , co na zažitých pravidlech kritizuji,

nenavrhuji žádnou změnu . Je to jen takový povzdech , že nic není dokonalé .
   Zkusme tedy aspoň my ,
být v té koloně dokonalí .
  Petr Brno
     

Jízda v koloně I.

Text : Petr Brno

   spojení na autora článku

Foto a video : archiv K1400  

+420 604 200 888

Zpět do sekce :

petrbrnointruder

 

 

napsal Život  

             
Zuzka (iol.cz) 23.04.2008 13:07
Peťo ;-), přečteno, nastudováno, zapamatováno (alespoň doufám)
čistič (iol.cz) 23.04.2008 15:37
zásadně nedodržujeme při jízdě v koloně - 1)čekání na křižovatkách na opozdilce / z jakéhokoliv důvodu/ 2) pouštění aut k předjetí na bezpečném místě to znamená že mnozí z nás mají zpětná zrcátka na hovno. jinak toto téma připomínat častěji
Roman (cservis.cz) 23.04.2008 16:20
PETRE:hlavne,,Jen bych chtěl doporučit aby ten , kdo má mezeru dorovnat , tak udělal jen a jen na pokyn toho , co jede diagonálně před ním,,to bych vyzdvihl jako bod 1A tveho clanku a jak říká Čistič,,připomínat častěji,,!!!(a porad dokola)osobně bych dal k zamyšlení jednu otázku:do kolika motorek je kolona ,,provozuschopná,,???není někdy rozumnější a hlavně BEZPEČNĚJŠÍ to kupříkladu rozpůlit?
dědek58 (karneval.cz) 23.04.2008 19:49
ahoj jak je to s rychlostí nováčkové určitě neumějí tak rychle jezdit tak jako zkušenější.
čistič (iol.cz) 23.04.2008 20:36
no právě, páč máme zrcátka na hovno tak nemůžeme dávat pokyn. pro mě je čím větší kolona tím větší orgasmus, ale je to jen můj názor / samozřejmě gdyž to funguje/
čistič (iol.cz) 23.04.2008 20:44
ještě jedna připomínka: jedeme takhle na vyjížďku a jednomu pitomci došel benzín jako vedoucímu jezdci/ myslím si že čistič se menoval/ a ejhle kde se vzali tu se vzali cca 200 BMV, kolona jak prase - dyť říkám gdyž to funguje tak to funguje, ale my nějak ten článek nečteme do konce
Profesor (iol.cz) 24.04.2008 07:27
Souhlasím s tím, že mezery v koloně by se měly dojíždět pouze na znamení, ale jak jsem zjistil, ne každý se mnou souhlasí. Základ je, aby všichni znali STEJNÁ pravidla. Jinak s těmi zrcátky souhlasím. Je fakt, že do kolony chtěj nastavit jinak než do běžného provozu a s tím se ne každý obtěžuje.
Karas (gov.cz) 24.04.2008 07:36
jelikož jsem nováček a pojedu s vámi na Valašský okruh, řádně jsem to nastudoval a doufám, že nebudu na obtíž už jsem dvakrát v koloně jel, ale společně s "kolínkáři" a takový zmatek co tam byl no hrůza
Supp (mfcr.cz) 24.04.2008 07:47
Ještě bych se přimluvil za časťejší připomínání signálu ,kterýho si moc považuju a to nebezpečí na cesťe.A taky jeho předávání v koloně.Minulou neděli dal Pítrs signál o mrtvém zvířátku a jak se mi to hodilo,dokonce sem stačil uhnout a poslat to dál.O dírách teď po zimě ani nemluvím.
Micah (roltech.cz) 24.04.2008 10:48
Článků na tohle táma je vždy zapotřebí, ale u větších kolon a hlavně v případě že nemáme spolu naježděno a neznáme se tak jako s těma co jezdíme každej víkend je nutný před vyjížďkou to opakovat , třeba do zblbnutí , ale furt opakovat - rozestupy, dojíždění, ten za mnou co jel zmizel, signály rukou ... Fakt mě to neposere slyšet to 150x a třeba zrovna ten co bude stát vedle mě to uslyší prvně... Proto to má význam .
Želva (iol.cz) 24.04.2008 11:22
Nikde není psáno, že nováček by měl mít něco naježděno sólo. Je to chyba. Na nejmenovanou akci (ještěže tam nejedu) se chystá spousta lidí kteří do fora píší: Zrovna sem si koupil mašinu a přijedu. To že si přečtou pravidla jízdy v koloně nic neznamná, protože neznají reakce, klady a zápory (funkčnost brzd atp.) své motorky!!! a tak se nebudu divit, až tady po té akci zase někdo bude nadávat, co se to v tý koloně dělo. Amen. Jinak Peťo článek super;-)
kobra_Jaroměř (198.2) 26.04.2008 00:52
musím říci, že studuji od Vás jak můžu (K1400 je můj velký vzor) a učím to kluky z naší party a pokaždé "diktuji" jako většinou vedoucí jezdec pokyny před jízdou. No a už párkrát se mi stalo, že můj brácha mi klído pído když já předjíždím cca kilem auto, vjede vedle mě, aby mi ukázal jak mi moje bejvala mašina jede. Kdo by ho pak nezabil?
Čistič z chalupy (backer.cz) 27.04.2008 07:01
v tom lepším případě se zabije sám
čistič (iol.cz) 30.04.2008 10:36
no koukám že není moc zájem o to nejdůležitější v našem motoživotě. Takže jako Zuzka, přečteno, nastudováno, zapamatováno (aspoň doufám)
Scorpion (198.30) 30.04.2008 20:27
Přečteno, mno.. Ono bohatě stačí , když si nováček zodpovědně tyto články KOLONA 1, KOLONA 2 přečte, alespoň 5x a pak se od něho dá očekávat určité chování. Pravidla kolony si myslím, že jsou poměrně slušně vypracovaná.Takže pokud je jezdci znají, a případně si domluví posunky (třeba na to, že o jezdci vzadu ví, pobídne ho, aby dorovnal kolonu) tak to už je, ale na nás :)V tomhle skutečně nevidím problém. Jinak Petr má dobré poznatky, viz předjíždění. Každý jezdec, který vstupuje do kolony, by měl brát v potaz zdraví a bezpečnost svých kamarádů a dle toho by se měl také v koloně chovat. Jinak to dopadá, .. zkráceně špatně. Za sebe poznatek na zcela druhou stranu: V případě, že je za kolonou auto, které klidně můžeme pustit. Zadní jezdec dá pokyn vstyčenou rukou a začne se kolona řadit do jedné lajny a pustí auta. To si myslim, že je taky slušnost. :) čus čus.
Želva (55.16) 01.05.2008 08:58
jj skorpiku s tim poustenim aut souhlas. Jen nechápu - většinou jezdím ve předu kolony - že já to auto vzadu vidím a lezu na kraj, ještě k tomu dávám blinkr, a ti za mnou si klidně trčej v prostředku... ach jo...
Roy (iol.cz) 01.05.2008 11:18
....malá důležitá poznámka, pozor na dodržení bezpečné podélné vzdálenosti (moto za sebou), při zadání přijatelné reakce řidiče, náběhu brzd a brzdného zpomalení motocyklu, aby nedošlo ke kolizy za sebou jedoucích, tak např. pro 90 km/h musí být odstup min 30 m, pro 50 km/h min 17 m, takže při jízdě v koloně v závislosti na rychlosti kolony tuto vzdálenost si upravovat!!!!
Pepan (iol.cz) 01.05.2008 15:53
No také si myslím že by nebylo naškodu stanovit a nastudovat určitý počet konkrétních posunků které by musel každý ovládat aby bylo vše srozumitelné. Kdo se potápí ví o čem mluvím.
čistič odjinud (iol.cz) 01.05.2008 22:29
základní posunky známe a používají se. K tomu pouštění aut asi toliko zadní jezdec by měl odhadnout a rozhodnout kdy pustit auto páč vidí terén před sebou (auto musí mít dostatek času a přehled na předjíždění) nicméně jak už jsem zhůry uvedl zpětná zrcátka máme k HOVNU páč do nich nekoukáme
Filip Marauder (nextra.cz) 03.05.2008 20:29
Přidám se k Petrovi s názorem že doplňování kolony podjížděním mi příjde jako jaden z nejnebezpečnějších manévrů. Najezdil jsem mnoho tisíc km v nejrůznějších kolonách s různými lidmi i typy motorek, ale s tímhle jsem se setkal jen u k1400 (byl jsem jen jednou). Opravdu jsem dost špatně rozdejchával když vepředu vypadl jezdec, já jel vlevo a vpravo mě někdo podjel aby doplnil mezeru. Uplně to odporuje zásadě že každý jezdec si hlídá pouze toho před sebou a že motorky by se nikdy neměly dostat vedle sebe.
Horachlap (net24.cz) 03.05.2008 21:07
Já mám připomínku k Filipovi M. i dalším podobným. A proč když vidíte, že vypadl jezdec vedle před vámi, proč neukážete tomu za vámi, že má doplnit ? V ten moment budete připraveni na podjeti. Mnohokrát se mi toto stalo, že jsem marně čekal na signal jezdce přede mnou, kterému vůbec nevadilo, že před ním někdo chybí. Takže nejenom zrcátka mají někteří na.......
Čistič z chalupy (backer.cz) 04.05.2008 22:04
na HOVNO, si chtěl napsat nebo se pletu
Bady (blue4.cz) 05.05.2008 09:07
taky bych měl připomínku,vysvětlit,přečíst ...to je všechno správně ale ono je to třeba i v praxi vyzkoušet,signály,reakce na ně,předjíždění(nebo vyhýbání) řazení do jednoho proudu a znovu rozevírání do formace,doplňování formace atd.možná budu znít směšně a tady nepatřičně ale něco podobného cvičily vojenské šiky už v dávné historii a dobře věděly proč,osobně si myslím že v tomto našem případě nestačí jen znát ale i umět,konec konců i Hell's Angels jízdu ve formaci trénovali a měli v ní hodně přísnou disciplínu. Osobně bych uvítal na některé z akcí K1400 podobný nácvik jízdy v koloně, procvičení signálů a reakcí na ně.Zkušených jezdců má myslím K1400 dost , "zelenáčů" ještě víc :-) a bylo by to ku prospěchu obou skupin. Asi jsem se nechal unést a moc jsem se rozkecal, jestli jsem tím někoho nas...l tak se omlouvám :-)
Fáfa (upc.cz) 05.05.2008 16:47
čaj Bady, tohle se má trénovat a zkoušet v malejch kolonách, 3-třeba 15 strojů tam se to naučíš a pak můžeš jezdit ve velkejch (tam už na zkoušení není čas ani prostor)
Bady (blue4.cz) 05.05.2008 17:34
ahoj Fáfo, to mě fakt ani nenapadlo, že by se to zkoušelo ve velký koloně ale kdo by se s náma zelenáčema chtěl na nějaké akci ještě párat :-))),blbý je, že ne každý má okolo sebe tolik nadšenců aby si tyhle věci mohl vyzkoušet "doma" a to už vůbec nemluvím o tom, že je k tomu třeba i někdo zkušený. Třeba bude na RIDER'S LAKE chvíle a chuť a ještě o tom dáme řeč .
čistič (iol.cz) 06.05.2008 06:49
Dobrej začátek je už v tom, že se o tom diskutuje
Petr Brno (karneval.cz) 06.05.2008 19:22
A to je Čističu jeden z důvodů , proč jsem to napsal . Oživit to téma trochu jinak , než jenom reprintem už napsaného . Přiznám se , že reakce mě potěšily , čekal jsem spíš kritiku . Petr Brno
čistič (iol.cz) 06.05.2008 23:06
tebe bych si Peťane vůbec nedovolil kritizovat. uf a zase jeden puntík pryč
Petr Brno (karneval.cz) 06.05.2008 23:40
To čistič : Viz Forum chlapče , ba ba , viz Forum .
čistič (iol.cz) 07.05.2008 06:36
ale musíš uznat, že za pokus to stálo
Prófa (iol.cz) 07.05.2008 23:05
To je docela zajímavý nápad dorovnávat kolonu přejížděním - sice by to znamenalo, že se celá klona prokřižuje, ale vlastně přitom nikdy nedojde k narušení bezpečné vzdálenosti.
Mira Brno (iol.cz) 17.05.2008 15:27
Já to mám vychytaný, jezdím sólo. :-)
Čistič (10.143) 11.05.2011 09:08
přejíždět v koloně - to snad ani není myšleno vážně. doplnění kolony tak jak je napsáno v návodu má logiku ale ten který má dát pokyn k doplnění nesmí spát
Miloš (chello.sk) 07.10.2012 16:35
každý je zodpovedný sám za seba - aj v kolone ! predsa musí vidieť či sa môže posunúť veď je iba kúsok za jazdcom idúcim pred ním sám osobne kolony nemusím ja sa držím hesla : Orol lieta sám a vrabce v kŕdloch
Milka (dozimont.net) 17.11.2012 13:44
Bezva téma. Díky Petře. Na jaře jsem jela jako nováček vyjížďku na litoměřickém srazu. Mojí 250 respektovali i "bouráci" s 1 800, nikdo nepředjížděl. Prostě paráda. Přeji zažít.
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser