|
Zimní opakování – jízda v
koloně |
|
|
|
|
|
|
Úvodem |
|
|
|
Jízda v ukázněné koloně
je jediný bezpečný způsob pohybu houfu motorkářů, zejména chopperů a
cruiserů. Pravidla jízdy v koloně by měly být pro každého stejně důležité
jako umění řídit motorku nebo znalost dopravních předpisů. Je zde ale drobný
rozdíl, dopravní předpisy můžeš občas přestoupit, když při tom nikoho
neohrozíš a nevidíš policajta. Když ale jedeš v koloně tak musíš pravidla
přesně dodržovat, každá odchylka ohrozí kamaráda se kterým jedeš kolo na
kole. Pravidla vznikly v Americe a doma jsme si je v praxi vyjezdili. V čele
kolony jsem už najezdil hodně přes 10 000 km a snad jsem už získal dost
zkušeností. Je zima, nejezdíme a to je příležitost si pravidla jízdy
připomenout a od jara hodně jezdit a řídit |
|
|
se jimi. Pravidla
jsou pro naši bezpečnost a pro bezpečnost těch, kteří jsou s nám na silnici.
Tak se jimi řiďme!! |
Uspořádání kolony |
Jezdci
v koloně skupině vytvoří dvouřadou formaci s uspořádáním cik –cak.
První jezdec vede kolonu, je vedoucím jezdcem (Road Captain) a jede vždy
vlevo. Může tak lépe vidět celou kolonu ve zpětných zrcátkách a může
sledovat i |
dojíždějící
a předjíždějící auta. Je i nápadnější pro protijedoucí vozidla. Druhý v
pořadí jede v pravé řadě za vedoucím jezdcem s asi sekundovým
intervalem. Další jezdci pak zabírají střídavě levé a pravé pozice v
jízdním pruhu tak, aby měli zhruba dvousekundovou vzdálenost od jezdů
před nimi a tedy sekundovou vzdálenost od jezdce diagonálně vpředu.
Tento způsob řazení jezdců dává dostatek prostoru pro bezpečné
manévrování (žádné motocykly nejedou v jednom okamžiku vedle |
|
sebe). Takové řazení
mašin zabraňuje automobilům předjíždět “myškováním” jednotlivé jezdce a
vtlačovat se do kolony mezi motorky. Poslední jezdec (zadní střelec, Tail Gunner) může jet na kterékoliv
straně jízdního pruhu. Mění svou polohu podle momentální potřeby a
situace. |
|
Jak jsem
vypozoroval někomu vyhovuje více jízda vlevo, někomu vpravo a někdo je
pod obojí. Zamyslete se nad tím jaká pozice Vám více vyhovuje a najděte
si podle toho místo v koloně, pojede se Vám lépe. |
Vedoucí jezdec, Road
Captain |
Ilustrační foto |
Po dobu kdy vede kolonu
je jejím nejdůležitějším členem. jeho jízda určuje jak jede celá kolona.
Jeho práce začíná dlouho před odjezdem naplánováním trasy a končí teprve
až zaparkováním motorek v cíli. Vedoucí jezdec určuje pořadí jezdců
v koloně, rychlost a směr jízdy, rozhoduje o zastavení celé skupiny u
čerpacích stanic, restaurantů, odpočívadel atd. Pečlivě zvažuje kdy a
kde může kolona bezpečně předjíždět apod. Vede kolonu tak, aby jela
rovnoměrnou rychlostí, neroztrhala se, jela bezpečně a neztratila nikoho
z jezdců. Musí sledovat stav silnice před kolonou a stav kolony za
sebou. Musí vědět, jak je kolona dlouhá, řídí odbočování, předjíždění,
změnu jízdních pruhů, výjezdy z dálnice apod. Jeho úkolem je zajistit
maximální bezpečnost skupiny a držet celou formaci pohromadě. Musí včas
změnit směr aby se všichni jezdci stačili zařadit do odbočovacího pruhu
atd. |
|
Před odjezdem vydá
vedoucí jezdec pokyny závazné pro všechny jezdce, obvykle to je: |
-
stručně připomene povinnost ukázněné a
disciplinované jízdy, pravidla jízdy v koloně a povinnost je striktně
dodržovat. Pokud má z dřívějších jízd vědomost, že někdo pravidla bere laxně
nebo že se dopouští opakovaně jezdecké chyby (např. velká nebo malá
vzdálenost mezi jezdci, přejíždění z řady do řady apod.) tak mu to jmenovitě
připomene. Už se mě stalo, že jsem nepoučitelného jezdce z kolony vyloučil |
-
seznámí jezdce se signály které bude za jízdy
používat. Uvádí se řada signálů, mě se ale osvědčilo používat minimum
signálů, v zásadě jen zvedám ruku když kolona předjíždí abych upozornil
jezdce, že je volno a mohou předjíždět |
-
upozorní, že každý v koloně, bez ohledu na signály
je povinen sledovat cestu a jet samostatně. Jednotlivec odpovídá za to, že
se nenaboří do jezdce před sebou nebo vedle sebe a za to, že neztratí jezdce
za sebou. |
-
určí pořadí jezdců v koloně, je-li to zapotřebí.
Zásadně si zjistí zda bude mít v koloně jezdce s malými zkušenostmi nebo
jezdce jezdící pomaleji a těm vykáže místo za sebou. Zkušení jezdci se řadí
samostatně do kolony |
-
seznámí všechny kam kolona jede (cíl) a místa
kde bude zastavovat. Připomene zásadu sleduj jezdce za sebou
a když ho nevidíš tak zastav. Je to jediná záruka toho, že se kolona
neroztrhne a nikoho neztratí. Upozorní jezdce na kázeň a pořádek
v koloně. Pozor, vedoucí jezdec nevidí a nespočítá za jízdy víc než 6 –
8 motorek za sebou. Víc je možné spočítat jenom v dlouhé a přehledné
zatáčce!! Tak si buďte vědomi, že vedoucí jezdec u delší kolony si
nemůže být jistý, že za ním jedou všichni |
|
-
určí posledního jezdce, měl by to být dobrý jezdec
znalý trasy a schopný zajistit pomoc
|
pro jezdce s poruchou apod. Dohodne si s ním signál
připravenosti kolony k odjezdu a
|
Ilustrační foto |
jednání při přetržení kolony.
Je výhodné, zvlášť u delší kolony, když je z dálky poslední jezdec něčím
nápadný – blikající blinkr, barevné světlo apod. Viděl jsem, a myslím si, že
je to praktické, – první a poslední jezdec měli vesty nápadné signální barvy
|
-
před odjezdem kolony přehlédne zda jsou za ním
určení jezdci a po signálu posledního jezdce, že všichni mají natočeny
motory a jsou připraveni odjíždí sníženou rychlostí. Teprve když všichni
jedou a kolona se seřadí tak akceleruje na dohodnutou rychlost |
Poslední jezdec, zadní
střelec, Tail Gunner |
Zadní
jezdec je prodloužené oko vedoucího jezdce a zodpovídá za bezpečnost kolony
ze zadní strany. Nemá určené pevné místo ve formaci vpravo či vlevo, volí
svoji pozici dle potřeby. Stejně tak podle situace může zvětšit odstup od
jezdce před sebou. Sleduje formaci a jízdu členů kolony. Ty kteří nedodržují
pravidla v jízdě kolony napomene a |
Ilustrační foto |
upozorní
vedoucího jezdce. Hlídá zejména předjíždějící vozidla a vozidla která se
jeví tak, že jsou řízena agresivním řidičem. Při jízdě na silnici se
dvěma a více pruhy navíc sleduje vedoucího jezdce a jakmile ten přejede
do vedlejšího pruhu přejíždí současně s ním, tím uzavře zezadu kolonu a
umožní ostatní jezdcům změnit jízdní pruh a omezí nebezpečí zezadu náhle
přijíždějících vozidel a zamezí i tomu, aby se do kolony vmísily jiná
vozidla. Jeho povinností je postarat se o odpadlé jezdce. Při
odjezdu kolony z místa zastavení se řadí na poslední místo a když
zjistí, že všichni jsou připraveni k jízdě a mají nastartovány motory dá
vedoucímu jezdci signál k odjezdu. Pozor, čím delší kolona tím je
činnost posledního jezdce náročnější. |
|
|
Méně zkušení jezdci |
Jezdci s menšími jezdeckými zkušenostmi, jezdci kteří
nemají zkušenosti z jízdou v koloně a jezdci zvyklí jezdit výrazně pomaleji než
je dohodnutá rychlost jízdy kolony jsou vedoucím jezdcem zařazeni na pozice
těsně za ním a jsou povinni toto místo dodržovat. Je-li to zapotřebí jsou před
jízdou poučeni podrobněji. Rychlost a styl jízdy kolony přizpůsobí vedoucí
jezdec schopnostem těchto jezdců. |
Dorovnání výpadku
v koloně |
Vypadne-li jezdec z kolony z jakéhokoliv důvodů je
zapotřebí mezeru co nejdříve zacelit. Děje se to tak, že jezdec jedoucí v řadě
za odpadlým jezdcem se dotáhne na jeho místo, předjede tedy jezdce jedoucího ve
vedlejší řadě před ním. Zásadně je nepřípustné vyplnit mezeru přejetím z řady do
řady (z pravé řady do levé a naopak), je to nebezpečný manévr a zasáhne celou
kolonu. |
Chování jednotlivce |
Ilustrační foto |
Jízda v koloně vyžaduje kázeň a disciplinu. Jezdíme
obvykle 80 – 100 km/hod, ale dá se jet v koloně i 160 km/hod. Jízda je to
náročná a je nutné jet tak aby byla bezpečná. Každý jezdec jedoucí v koloně
odpovídá za svoji jízdu, za svoji bezpečnost a za bezpečnost svých kamarádů.
Pravidla jízdy v koloně jen zvyšují míru bezpečnosti, ale nesnímají z nikoho
žádnou zodpovědnost. Uvědomte si, že jízda v koloně je náročnější než samostatná
jízda a proto musíte o hodně více sledovat silnici a ostatní jezdce.
Zvlášť je nutné pečlivě sledovat jezdce před sebou a vedle sebe. O jezdce za
sebou se můžete starat méně, stará se o Vás on. |
|
Řazení při zastavení, např. na červenou |
|
Při zastavení se jezdci kolony řadí do
dvojstupu ve stejném pořadí jaké mají v koloně s minimálními odstupy.
Pokud kolona stojí na červenou - všichni jezdci sledují semafor (nikoli
záda jezdce před sebou). Pouze pokud všichni sledují semafor je možné po
naskočení zelené odjet prakticky v jednom "balíku". Pokud kolona
neodjede na zelenou v jednom "balíku" (jezdci místo na semafor budou
koukat na záda toho před nimi a teprve po jeho odjezdu se budou rozjíždí)
je na víceproudové komunikaci více nežli jisté, že do kolony vjedou a kolonu
tím pádem roztrhají řidiči z vedlejších jízdních pruhů. |
Přechod na jízdu v zástupu |
Na úzké silnici nebo tam, kde není možné
z jiných důvodů jet ve dvojstupu přejde kolona samovolně v jízdu v zástupu
s použitím metody zipu. Vzdálenost mezi jezdci se prodlouží. Jakmile to situace
dovolí tak se kolona opět s použitím principu Zipu vrátí do dvojstupu a zkrátí
jízdní rozestupy. |
Tankování |
Tankuje se na pokyn vedoucího jezdce
vždy po 200 km, není-li dohodnuto jinak. Záleží to na tom kdo ujede nejméně na
plnou nádrž. Při tankovací zastávce každý natankuje plnou nádrž a vyčůrá se. Za
jízdy kolony není možné splnit každému jeho individuelní přání na vykonání této
činnosti, to by se stále jenom stálo. |
Jízda
přes město |
Průjezd městem je pro kolonu velmi
náročný. Před městem je zapotřebí kolonu zpomalit a zkrátit jízdní odstupy na
minimum. Doporučuje se dohodnout si místo srazu za městem pro případ, že se
kolona roztrhá. Riziko roztržení kolony roste s její délkou. Největší riziko je
zejména při odbočování z vedlejší na hlavní a při průjezdu kolony přes
křižovatku řízenou světly. Navíc vedoucí jezdec má plno práce s tím aby našel
cestu a občas musí zastavit aby si přečetl mapu. Jeho schopnost sledovat kolonu
za sebou je značně omezena. Je nutné aby všichni věděli kam se jede a doporučuje
se znát místo za městem kde se jezdci sejdou když se kolona ve městě rozsype.
Nejsložitější je to především v cizině ve velkém a úplně neznámém městě. |
Ilustrační foto |
Setkání s jinou kolonou |
|
Setkají-li se dvě kolony motorek vedoucí
jezdci se dohodnou, zda se pojede dál společně. Jedou-li dvě kolony po přechodnou dobu
společně tak se zařadí za sebe a jezdi obou kolon se mezi sebou nemísí. Pokud
jedou samostatně je zapotřebí mezi kolonami dodržovat dostatečný odstup který umožní ostatním vozidlům bezpečné předjetí. |
Signály rukama a jejich předávání |
Nejsem přítelem mnoha signálů
dávaných vedoucím jezdcem. Řídím se zásadou že, každý jezdec v koloně
odpovídá sám za sebe a za své kamarády a na signály se nesmí nikdy
|
|
stoprocentně
spolehnout. Signalizovanou situaci musí stejně ověřit a navíc signálem je to
-
jak jede jezdec před ním. Navíc, v krizové situaci není čas dávat
nějaký signál, každý má plné ruce práce s řízením motorky. A spolehnout na
ledvinky se nedá. Nedávají vždy pozor na jízdu ale čumí po okolí. Pokud
jezdec před Vámi signál ale dá snažte se jej ihned opakovat pro jezdce za
sebou, zpozorněte, ale řiďte se tím co vidíte. Na signál se nesmíte nikdy
slepě spolehnout!!!! Já dávám signály jen výjimečně obvykle jen za situace když
kolona předjíždí a vidím, že za horizontem |
je volno a jezdci
za mnou mohou předjíždět. Dál dávám signál když se bude po delší |
Ilustrační foto |
jednotvárné jízdě
odbočovat a to jen proto, že i když blikám tak chci tuto informaci zvýraznit. |
|
Důležitý je signál pro jezdce před Vámi
kdy jej chcete na něco upozornit – dává se troubením a blikáním světel. Je třeba
odhadnout význam tohoto signálu, protože houkání je často zábavou a tak je třeba
tyto dva významy od sebe odlišit odborným odhadem. Nejčastěji se takový signál
dává když Vy nebo ten za Vámi něco potřebuje. K tomu ale taky slouží to, že když
se jezdec za Vámi vzdaluje tak zpomalíte nebo až zastavíte. |
Předjíždění |
Kolona se pohybuje většinou ustálenou rychlostí prakticky shodnou
s rychlostí ostatních vozidel na silnici, tím se automaticky sníží počet
situací kdy někdo cizí předjíždí kolonu a také situací kdy naopak kolona
předjíždí pomalejší |
vozidlo. Občas se tomu ale nedá vyhnout. Když nás předjíždí cizí vozidlo je
nejlépe mu předjíždění umožnit, uhnout vpravo a rukou naznačit, že o něm
víte. Čím dřív nás předjede tím lépe. Složitější je opačná situace, když se
na silici najde loudal nebo pomalý kamion musí se kolona pustit do
předjíždění. Pozor, je to obtížný a zdlouhavý manévr. Vedoucí jezdec musí
začít předjíždět teprve tehdy kdy má naději, že v krátkém čase budou moci
postupně předjet všichni jezdci. Je při tom třeba brát ohled na méně
zkušené jezdce. Při předjíždění maximálně využijte akceleraci motorky aby
jste předjeli v co nejkratším čase a rychle pokračujte co nejdál před
předjížděné vozidlo, necháte tím prostor pro jezdce aby měli dost místa na
zařazení před |
jízda v koloně - přechod
v zástup |
|
předjížděné
vozidlo. Kolona zásadně předjíždí v pořadí jezdců, vyvarujte se toho aby
jste |
Ilustrační
video - 909kB |
předjeli
váhajícího jezdce před sebou!!! Ti kteří už předjeli vidí o hodně dál zda se
neblíží protijedoucí vozidlo a je tedy praktické dát jezdcům za sebou
zdvižením ruky signál, že je silnice volná. Pozor, je to jen upozornění,
nikoliv pokyn předjížděj bezhlavě! Po předjetí se kolona rovná zpět do
tvaru. |
|
spojení na
autora článku |