|
|
Fury
-
stylová záležitost |
18.01.2009 |
|
|
|
|
|
|
Příznivci stylu chopper
dost těžko nesly holý fakt - že je jejich pojetí jedné stopy více nežli
opomíjeno a rýsovacím prknům konstruktérů se v posledních takřka 20ti
letech vyhýbá obrovským obloukem a tak mnozí fandové tohoto stylu musely
mnohdy vzít za vděk hybridu jehož základ spočíval v hojně vyráběném stylu
cruiser. Nový model choppru se na trhu (s vyjímkou HD) skutečně
pořídit nedal plných dvacet let a snad jen díky recesi si ve výrobních
kolosech uvědomily, že je na čase hledat cestu k zákazníku a nabídnou trhu
- to, co skutečně žádá. |
|
Pevně věřím, že dnes již nejen v Hondě
pochopili přesycenost trhu stylem cruiser viz. foto č.1,
custom viz. foto č.2 a powercruisr viz. foto č.3
a tak počinek Hondy v podobě nového stroje Fufy zcela jistě dostane v
brzké době konkurenci - ovšem držme se daného a tím je, že má na daný
moment Fury velice dobrou pozici na startu. |
|
|
Publikované informace - že je tento model určen pouze pro US teritoriu a
vejde do nabídky až v roce 2010 dle mého názoru také velice rychle upraví
trh - lépe řečeno stagnující trh. |
|
|
|
|
Jak to již
bývá u novinek bývá je informací a technických dat k novému choppru od
Hondy jako pověstného šafránu a dokonce Funy který byl dán novinářům k
dispozici měl výrobcem omezený chod plynové rukojeti - takže ani dojmi z jízdy
novinářů nemohou být plnohodnotné (k plnohodnotnému testu |
foto č.1 |
foto č.2 |
foto
č.3 |
|
bude Fury dán až v konci února) a tak se věnujme
alespoň informacím které byli uvolněny do sítě Internetu. |
Motor : |
čtyřtaktní kapalinou chlazený V-Twin
motor jehož válce jsou bohatě žebrová mají průměr vrtání 89,5mm a zdvih
104,3mm určuje celkový objemu nadčtvercového
motoru na 1.312cm3. Plnění
válců obstarává rozvod SOHC se třemi ventily na válec. Karburátory
se - jak zcela jistě tušíte - nekonají a přísun životodárné směsi je svěřen
vstřikové jednotce PGM-FI.
Difuzory plnění válců mají průměr 38mm |
Výkon ani největší kroutící moment pro motor s kompresním poměrem
9.5:1 není na daný moment k dispozici, ale vzhledem k tom, že za
základ posloužil skelet z VTX 1300 dá se předpokládat, že výkon bude
atakovat hranici 65 koní a největší kroutící moment by měl mít hodnotu
okolo 110 Nm |
|
Shrnuto a podtrženo - motor jako takový
ničím převratným neoplývá o to zajímavější zcela jistě bude podívat se na
podvozkovou část která byla postavena "na zelené louce" |
Podvozek : |
již na první pohled zaujme svým rozvorem který u sériové konstrukce bude
jen stěží hledat |
foto č.4 |
obdobu neboť výrobce jej ustanovil na plných 1.809,5
mm (72,24 palce). Celková šířka stroje je 965,2
cm (38 palce). Největší výšku a celkovou délku (která se však
nechá odvodit od rozvoru při známém průměru kol) výrobce neuvádí ovšem také u
uváděných
rozměrů je poznámka : mohou být změněny. Vlastní stupňovité sedlo
má u jezdce výšku |
|
vcelku příznivých 678,2 mm (26,7 palce).
Jeho tvar však již tak vydařený není - myslím tím pro vlastní jízdu neboť jeho přechod na sedlo
spolujezdce je málo výrazný viz. foto č.4
a tak bude docházet při tiku v pravé ruce k "sfukování" řidiče na
spolujezdce což v některých případech sice může být příjemné ovšem - udržet
nápor větru při vyšších rychlostech bude velmi únavné. |
|
Přední - klasicky
uspořádaná, teleskopická vidlice má velmi solidní průměr kluzáků 45mm
čímž tato prodloužená partie zcela jistě získá na tuhosti. Při
konstrukci
předního kolo padla volba na ráfek o průměru 21" na němž je
"obuta pneu 90/90 V kontextu s lehkou konstrukci předního
kola působí vzadu na 18" ráfku "obutá" dvoustovka brutálním dojmem.
Pokud si zde uvedené údaje dáte dohromady vyjde vám řečí čísel :
90/90 - 21" vpředu a 200 / 50 - 18 vzadu obě dvě pneumatiky
jsou "obuty" na loukoťových kolech |
Na jediném předním
kotouči (umístěném z levé strany) se materiálem rozhodně
nešetřilo |
foto
č.5 |
a tak u něho nalezneme údaj který
nám říká že má průměr 336 mm a je osazen |
|
dvoupístkovým třmenem. Na zadní kolo bylo osazen kotouč o dostatečném
průměru 296 mm s jednopíst. třmenem. |
Z údajů které jsou k dispozici stojí
bezesporu za zmínku objem nádrže 3,4 galonů která (pokud je údaj
pravdivý) nám poskytne dnes spíše průměrný dojezd na jedno natankování
neboť jeden galon = 4,546 litrů a to tedy znamená, že nádrž pojme 15,46
litrů pohonných hmot. Ale Fury je přeci chopper a tak
nač sebou vozit hned barel - no né
|
|
Posledním z dostupných údajů je suchá
hmotnost kdy Internetové zdroje uvádějí
663 liber.
Pokud si opět vezmeme na pomoc tabulky pak po přepočtu 1 libera =
0,454 kg nám vyjde (vzhledem k objemu a brutálnímu zadnímu kolu)
velice solidní suchá hmotnost cca 300 kg |
K vlastnímu podvozku by se slušely ještě
dodat alespoň zdvihy tlumičů. Jejich hodnoty |
foto
č.6 |
naleznete v tabulce technických dat a tak jen dodám že zadní centrální
jednotka je seřiditelná v pěti polohách a sekundární převod (pohon
zadního kola) je řešen kardanem. |
|
V závěru: |
je ještě příliš mnoho
neznámého, aby se dal nějaký závěr udělat (snad se více informací
objeví po avizovaném testu v konci února) v každém případě se
Hondě podařilo jako první zaplnit bílé místo na trhu a je jen otázkou
času která fy. ze čtyřlístku země vycházejícího slunce bude tento
marketinkový tah v boji o zákazníka následovat. To co již můžete
hodnotit nyní je vlastní design a jsem věru rád, že tuto pasáž mohu
vynechat neboť se na toto téma rozběhla diskuse (na našem fóru
-
klikni zde - ) o mnoho dříve nežli jsem stačil zařadit tento článek.
|
foto
č.7 |
V každém případě je
Fury obrovským přínosem pro trh a ještě větší výzvou
konkurenci. |
|
Je sice
pravda, že na stroje stylu chopper se povětšinou příliš doplňků nevěší
ovšem málo naplat - každý majitel si touží svůj stroj upravit k obrazu
svému a vzhledem k tomu že na rozdíl od HD (kde je výběr doplňků
takřka nepřeberný a tyto doplňky nabízí celá řada renomovaných fy.)
poskytuje zatím Fury opravdu velký prostor nejen firmám
zabývajících se výrobou doplňků (neb to co zatím v doplňcích
představil výrobce je do značné míry tragické |
|
viz foto č.8
+ 9), ale zcela jistě také ladičům výfukům atd.... atd...
|
foto
č.8 |
|
|
foto
č.9 |
V úplném závěru nechávám níže ještě
několik snímků Fury pro potěchu oka (obchodní název nového
choppru Fufy v překladu znamená : vztek / zuřivost) a
kompletní tabulku dosud známých technických dat. Konkurenční |
|
stroje vpravo od této tabulky jsou konkurencí spíše
teoretickou neb dle mého názoru bude cenová hladina H-D oproti Hondě Fury propastná - ale nepředbíhejme,
je dost možné, že
finanční krize zacloumá nejen s cenou v Milwaukee. |
|
|
Fury |
|
Technické parametry - TTD |
|
Vrtání x zdvih (mm) |
|
89,5 x 104,3 |
|
Zdvihový objem (cm3) |
|
1312 |
|
Kompresní poměr |
|
9,2 : 1 |
|
Maximální výkon (kW/ot./min) |
|
42,5 kW při 4250 1/min |
|
Točivý moment (Nm/ot./min) |
|
107 Nm při 3000 1/min |
|
Plnění válců / škrtící klapky (mm) |
|
vstřikování
/ 38 |
|
Typ motoru |
|
V-twin 52°
|
|
Počet dob |
|
4 |
|
Chlazení |
|
Kapalinou |
|
Rozvod / ventilů na válec |
|
SOHC / 3 |
|
Startér |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
5 |
|
Sekundární převod |
|
kardan |
|
Délka / šířka / výška (mm) |
|
? x 940 x ? |
|
Rozvor (mm) |
|
1.809 |
|
Přední tlumiče / průměr / zdvih (mm) |
|
teleskopická / 45 / 102 |
|
Zadní tlumič typ / zdvih (mm) |
|
centrální seřiditelná / 94 |
|
Přední ráfek |
|
21" |
|
Zadní ráfek |
|
18" |
|
Přední pneumatika |
|
90 / 90 - 21" |
|
Zadní pneumatika |
|
200 / 50 - 18" |
|
Přední brzda / průměr (mm) |
|
1x kotouč 336 /
2 pístky |
|
Zadní brzda / průměr (mm) |
|
kotouč 296 /
1 pístková |
|
Výška sedla (mm) |
|
678 |
|
Objem nádrže (litrů) |
|
15,4 |
|
Suchá hmotnost (kg) |
|
288 |
|
Pohotovostní hmotnost (kg) |
|
303 (309 s ABS) |
|
Max. rychlost (km/hod) |
|
není uvedena |
|
Barevné provedení |
|
viz. fota v článku |
Cena v USA (podzim 2009) |
|
12.999 $ |
|
Potencionální konkurence : |
|
FXDB Dyna Street Bob |
123Nm při 3.125 ot. - 290kg |
cca
400.000,- Kč
(ofi. ceník 2008) |
|
FXCW Softail Rocker |
117Nm při 3.200 ot. - 300kg |
cca
550.000,- Kč
(ofi. ceník 2008) |
|
|
|
|
|
Poznámka pod čarou :
|
Vysvětlení k technickým výrazům ve článku
použitých naleznete |
na tomto odkazu
- klikni -
|
|
|
|
|