Fury - stylová záležitost

18.01.2009

 

   Příznivci stylu chopper dost těžko nesly holý fakt - že je jejich pojetí jedné stopy více nežli opomíjeno a rýsovacím prknům konstruktérů se v posledních takřka 20ti letech vyhýbá obrovským obloukem a tak mnozí fandové tohoto stylu musely mnohdy vzít za vděk hybridu jehož základ spočíval v hojně vyráběném stylu cruiser. Nový model choppru se na trhu (s vyjímkou HD) skutečně pořídit nedal plných dvacet let a snad jen díky recesi si ve výrobních kolosech uvědomily, že je na čase hledat cestu k zákazníku a nabídnou trhu - to, co skutečně žádá. 

   Pevně věřím, že dnes již nejen v Hondě pochopili přesycenost trhu stylem cruiser viz. foto č.1, custom viz. foto č.2 a powercruisr viz. foto č.3 a tak počinek Hondy v podobě nového stroje Fufy zcela jistě dostane v brzké době konkurenci - ovšem držme se daného a tím je, že má na daný moment Fury velice dobrou pozici na startu.
   Publikované informace - že je tento model určen pouze pro US teritoriu a vejde do nabídky až v roce 2010 dle mého názoru také velice rychle upraví trh - lépe řečeno stagnující trh.
     Jak to již bývá u novinek bývá je informací a technických dat k novému choppru od Hondy jako pověstného šafránu a dokonce Funy který byl dán novinářům k dispozici měl výrobcem omezený chod plynové rukojeti - takže ani dojmi z jízdy novinářů nemohou být plnohodnotné (k plnohodnotnému testu
foto č.1 foto č.2 foto č.3
bude Fury dán až v konci února) a tak se věnujme alespoň informacím které byli uvolněny do sítě Internetu.
   Motor :
   čtyřtaktní kapalinou chlazený V-Twin motor jehož válce jsou bohatě žebrová mají průměr vrtání 89,5mm a zdvih 104,3mm určuje celkový objemu nadčtvercového motoru na 1.312cm3. Plnění válců obstarává rozvod SOHC se třemi ventily na válec. Karburátory se - jak zcela jistě tušíte - nekonají a přísun životodárné směsi je svěřen vstřikové jednotce PGM-FI. Difuzory plnění válců mají průměr 38mm
   Výkon ani největší kroutící moment pro motor s kompresním poměrem 9.5:1 není na daný moment k dispozici, ale vzhledem k tom, že za základ posloužil skelet z VTX 1300 dá se předpokládat, že výkon bude atakovat hranici 65 koní a největší kroutící moment by měl mít hodnotu okolo 110 Nm

   Shrnuto a podtrženo - motor jako takový ničím převratným neoplývá o to zajímavější zcela jistě bude podívat se na podvozkovou část která byla postavena "na zelené louce"
   Podvozek :
    již na první pohled zaujme svým rozvorem který u sériové konstrukce bude jen stěží hledat

foto č.4

obdobu neboť výrobce jej ustanovil na plných 1.809,5 mm (72,24 palce). Celková šířka stroje je 965,2 cm (38 palce). Největší výšku a celkovou délku (která se však nechá odvodit od rozvoru při známém průměru kol) výrobce neuvádí ovšem také u uváděných rozměrů je poznámka : mohou být změněny. Vlastní stupňovité sedlo má u jezdce výšku

barevná škála je velmi pestrá

vcelku příznivých 678,2 mm (26,7 palce). Jeho tvar však již tak vydařený není - myslím tím pro vlastní jízdu neboť jeho přechod na sedlo spolujezdce je málo výrazný viz. foto č.4 a tak bude docházet při tiku v pravé ruce k "sfukování" řidiče na spolujezdce což v některých případech sice může být příjemné ovšem - udržet nápor větru při vyšších rychlostech bude velmi únavné.

   Přední - klasicky uspořádaná, teleskopická vidlice má velmi solidní průměr kluzáků 45mm čímž tato prodloužená partie zcela jistě získá na tuhosti. Při konstrukci předního kolo padla volba na ráfek o průměru 21" na němž je "obuta pneu 90/90 V kontextu s lehkou konstrukci předního kola působí vzadu na 18" ráfku "obutá" dvoustovka brutálním dojmem. Pokud si zde uvedené údaje dáte dohromady vyjde vám řečí čísel : 90/90 - 21" vpředu a 200 / 50 - 18 vzadu obě dvě pneumatiky jsou "obuty" na loukoťových kolech
   Na jediném předním kotouči (umístěném z levé strany) se materiálem rozhodně nešetřilo 

foto č.5

a tak u něho nalezneme údaj který nám říká že má průměr 336 mm a je osazen
dvoupístkovým třmenem. Na zadní kolo bylo osazen kotouč o dostatečném průměru 296 mm s jednopíst. třmenem.
   Z údajů které jsou k dispozici stojí bezesporu za zmínku objem nádrže 3,4 galonů která (pokud je údaj pravdivý) nám poskytne dnes spíše průměrný dojezd na jedno natankování neboť jeden galon = 4,546 litrů a to tedy znamená, že nádrž pojme 15,46 litrů pohonných hmot. Ale Fury je přeci chopper a tak nač sebou vozit hned barel - no né

   Posledním z dostupných údajů je suchá hmotnost kdy Internetové zdroje uvádějí 663 liber. Pokud si opět vezmeme na pomoc tabulky pak po přepočtu 1 libera = 0,454 kg nám vyjde (vzhledem k objemu a brutálnímu zadnímu kolu) velice solidní suchá hmotnost cca 300 kg
   K vlastnímu podvozku by se slušely ještě dodat alespoň zdvihy tlumičů. Jejich hodnoty 

foto č.6

naleznete v tabulce technických dat a tak jen dodám že zadní centrální jednotka je seřiditelná v pěti polohách a sekundární převod (pohon zadního kola) je řešen kardanem.
   V závěru:
   je ještě příliš mnoho neznámého, aby se dal nějaký závěr udělat (snad se více informací objeví po avizovaném testu v konci února) v každém případě se Hondě podařilo jako první zaplnit bílé místo na trhu a je jen otázkou času která fy. ze čtyřlístku země vycházejícího slunce bude tento marketinkový tah v boji o zákazníka následovat. To co již můžete hodnotit nyní je vlastní design a jsem věru rád, že tuto pasáž mohu vynechat neboť se na toto téma rozběhla diskuse (na našem fóru - klikni zde - ) o mnoho dříve nežli jsem stačil zařadit tento článek.

foto č.7

   V každém případě je Fury obrovským přínosem pro trh a ještě větší výzvou konkurenci.
   Je sice pravda, že na stroje stylu chopper se povětšinou příliš doplňků nevěší ovšem málo naplat - každý majitel si touží svůj stroj upravit k obrazu svému a vzhledem k tomu že na rozdíl od HD (kde je výběr doplňků takřka nepřeberný a tyto doplňky nabízí celá řada renomovaných fy.) poskytuje zatím Fury opravdu velký prostor nejen firmám zabývajících se výrobou doplňků (neb to co zatím v doplňcích představil výrobce je do značné míry tragické 

viz foto č.8 + 9), ale zcela jistě také ladičům výfukům atd.... atd...

foto č.8

foto č.9

   V úplném závěru nechávám níže ještě několik snímků Fury pro potěchu oka (obchodní název nového choppru Fufy v překladu znamená : vztek / zuřivost) a kompletní tabulku dosud známých technických dat. Konkurenční

barevná škála je velmi pestrá

stroje vpravo od této tabulky jsou konkurencí spíše teoretickou neb dle mého názoru bude cenová hladina H-D oproti  Hondě Fury propastná - ale nepředbíhejme, je dost možné, že finanční krize zacloumá nejen s cenou v Milwaukee.

Fury

Technické parametry - TTD

  Vrtání x zdvih (mm)   89,5 x 104,3
  Zdvihový objem (cm3)   1312
  Kompresní poměr   9,2 : 1
  Maximální výkon (kW/ot./min)   42,5 kW při 4250 1/min
  Točivý moment (Nm/ot./min)   107 Nm při 3000 1/min
  Plnění válců / škrtící klapky (mm)   vstřikování / 38
  Typ motoru   V-twin 52°
  Počet dob   4
  Chlazení   Kapalinou
  Rozvod / ventilů na válec   SOHC / 3
  Startér   E
  Počet rychlostí   5
  Sekundární převod   kardan
  Délka / šířka / výška (mm)   ? x 940 x ?
  Rozvor (mm)   1.809
  Přední tlumiče / průměr / zdvih (mm)   teleskopická / 45 / 102
  Zadní tlumič typ / zdvih (mm)   centrální seřiditelná / 94
  Přední ráfek   21"
  Zadní ráfek   18"
  Přední pneumatika   90 / 90 - 21"
  Zadní pneumatika   200 / 50 - 18"
  Přední brzda / průměr (mm)   1x kotouč 336  / 2 pístky
  Zadní brzda / průměr (mm)   kotouč 296  / 1 pístková
  Výška sedla (mm)   678
  Objem nádrže (litrů)   15,4
  Suchá hmotnost (kg)   288
  Pohotovostní hmotnost (kg)   303 (309 s ABS)
  Max. rychlost (km/hod)   není uvedena
  Barevné provedení   viz. fota v článku
Cena v USA (podzim 2009)   12.999 $

Potencionální konkurence :

FXDB Dyna Street Bob

123Nm při 3.125 ot. - 290kg

cca 400.000,- Kč (ofi. ceník 2008)

FXCW Softail Rocker

117Nm při 3.200 ot. - 300kg

cca 550.000,- Kč (ofi. ceník 2008)

   Poznámka pod čarou :
   Vysvětlení k technickým výrazům ve článku použitých naleznete
na tomto odkazu - klikni -
 

 spojení na autora článku
Foto : Internet + archiv K1400  

   

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

Zpět do článků : Nové stroje

 

 

 

       
luděk (iol.cz) 22.01.2009 15:49
Do choppera to má daleko, honda bohužel nepřekvapila
Supp (mfcr.cz) 30.01.2009 11:09
Jak tak koukám na ten obrázek s jezdcem mám pocit, že jestli to drobet poklopí na pravou stranu, sedře stupačku i s laufem.Na druhou stranu jen stupačku.
mmss (iol.cz) 05.02.2009 14:17
Zapoměl jsi na Yamahu Raider. Byla představena 11/08. Prodává se zatím jen v Americe, ale je to nádhera a hlavně čopr. Fury na čopra moc nevypadá a objem taky neodpovídá dnešním požadavkům:-)
Generál (cservis.cz) 10.02.2009 00:39
TO - mmss : doporučuji (myslím to v dobrém) přečíst si základní charakteristiky jednotlivých stylů (najdeš například zde na úvodním listu této sekce pod odkazem : Názvosloví - chopper & cruiser). Potom ti bude jasné, že stroje se v našem stylu dělí hlavně dle stavby rámu. Pokud se (třeba i na jiném místě nežli jsou naše stránky) s těmito charakteristikami seznámíš - bude ti jasné, že Fury je učebnicový příklad chopperu zatímco Rider je v jeho základním provedení custom. Takže asi toliko - jo a abych nezapomněl : objem sice ničím nenahradíš ale v žádném případě (krom přípony mega) neurčuje !!!!! (ani nedělá) styl ;-)
Standa (paskov.cz) 10.02.2009 18:58
To - MMSS, hele Raider byl představen daleko dřív než 11/08 .... páč v téhle době byl ten můj dávno v kontejneru na ceste k nám. A Generál má pravdu, Raider není ani chopper, ani Cruiser, ale Custom !!! I američané to mají v názvu XV 1900 Custom Raider S.
Draco (voda.cz) 10.07.2009 09:31
Myslím že Generál to vystihl, takže se pánové nechte poučit od profíku a nemelte blbosti.
Želva (iol.cz) 04.11.2009 09:50
No taková hezká motorka a má plastový blatníky. chjo...
Scorpion (bluetone.cz) 17.06.2010 23:50
:)
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser