Motto : je lepší jednou vidět nežli desetkrát slyšet. |
|
"Přepákování nebo
předsunuté ovládání" máte představu co a jak? |
|
|
|
|
|
Je málo choperů, které mají umístěné
stupačky řidiče ideálně tak jak by jste si to přáli. Žeby to bylo
japonskou velikostí? To už je snad jedno. Co tedy dělat pro své pohodlí
nebo i možná pro svůj styl. Sám vlastním VS1400 a podle mého názoru patří
mezi stroje s nejsložitějším přepákováním na trhu. A tak jsem již pátrám po uspokojivém a mému oku líbivém řešení. Jak název naznačuje jsou
dvě hlavní řešení : |
|
|
|
foto č.1 |
|
Přepákování - stávající řídící prvky zůstávají na místě a přesunou
se ovládací prvky na vyhovující místo. Toto řešení patří mezi nejlevnější
a nejznámější bohužel ale není až tak elegantní jako je řešení druhé. |
|
|
|
Předsunuté ovládání - nebo-li
přemístění řídících i ovládacích prvků. |
Vše si ukážeme názorně. Tak čím
tak začneme. |
Na
snímku č.1 je první řešení, kde se zaslepí otvor po stupačce a přesune se
tyč se |
foto č.2
^^^
č.3
|
stupačkama a ovládacími prvky. Je nutno dodat, že není potřeba měnit
uchycení stojanu. Je to jednoduché a myslím si, že kdokoliv z Vás by to
doma namontoval. Vyrábí to CROMAC (viz. foto č2), Highway Hawk
(viz. foto č.3) 493-5035 a určitě i další známý
výrobci. Jejich cena se pohybuje
od 15.000 do 18.000,- Kč
konkrétně to na snímku č.3 stojí : 17.867,- Kč |
|
Samozřejmě je i spousta po domácku udělaných přepákování na tento způsob.
Jen namátkou uvádím několik snímků (viz. 4x
dole) pořízených na nejrůznějších srazech. |
|
Abych nezapomněl - ještě existuje řešení,
které používá i sám Generál a to od Jardine (viz. |
foto č.4 |
foto č.4 až 6) Cena ? 20990,-Kč. Ovšem toto provedení
je kompletně zhotoveno ze zrcadlově
leštěného antikora. A to jistě svědčí o tom, že to musí
být velice elegantní řešení. Posuďte sami. Zde také zůstává brzdová pumpa
na svém místě. |
|
Předsunuté ovládání
nebo jak jinak to nazvat. |
Postupně jsem se dostaly k řešením, kde se přesouvá celý ovládací aparát.
Musíme si uvědomit větší náročnost montáže, protože se již musí přesunout
brzdová pumpa a tím i hadičky. Popřípadě umístit jinam stojan nebo vyrobit
jiný. |
Takto vypadá (viz. foto č.7) řešení od Highway Hawk 493-604
které je nabízeno za 12.739,- |
foto č.5 |
Je dodáváno včetně
potřebných prodloužených hadiček. Patří k nejlevnějším řešení mezi těmi,
které používají toto předsunuté ovládání, kde se používá stávající brzdová pumpa a vychází asi z
neznámějšího modelu pro Intruder VS 1400 které již delší dobu dodává
německá firma motorrad-burchard a to v provedení - viz. foto č.8 a
9. |
|
|
|
|
|
foto č.6 |
foto č.7 |
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
Jistě budete znát (ale pro inspiraci je také uvedu) i německou značku Thunderbike. Ta také vyrábí toto zboží (viz. foto č.10
až 12) od ceny pohybující se okolo 700€ |
Provedení z leštěného hliníku je velice elegantní a je též verze s
výškově seřiditelným stojanem. V ČR toto montuje firma EZC a pak to vypadá
takto (viz foto č.13 ) a detail stojanu (viz foto č.14
) Na fotografii č.15 je právě ukázáno co přináší "přepákování".
Všimněte si mechanismu a stojanu, který zde byl použit. Tento nebo jiný
stojan je nutno použít, když se zruší originální kříž. ( určitě je
nutné zachovat zpevnění pod motorem místo kříže) |
|
|
|
|
|
foto č.11 |
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
A teď se dostáváme k
improvizacím jednotlivých motorkářů. |
Řešení na snímku č. 16 je podle mého názoru trochu nepovedené,
protože je vidět brzdová pumpa a ta moc elegance motorce nedává. Řešení na
snímku č. 17 ponechám bez komentáře. Provedení na snímku č. 18
bych hodnotil takto : nápad 1 a provedení 2. Proč? Velice se mi
líbí, že je zde použit celý mechanismus z přední brzdy a tím odpadají
přívody brzdové kapaliny a nádržka na kapalinu, ale provedení trošku
pokulhává za nápadem. |
|
|
|
|
|
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
foto č.19 |
foto č.20 |
Co nám pro inspiraci nabízí
Internet? |
Díval jsem se ještě po jiných typech i výrobcích přepákování a to něco
jsem našel je zde: |
Highwayman
(viz foto č.19 ) :
www.highwayman.bc.ca
cena je cca 500$. Trochu jiná modifikace (viz foto č.20
) od stejného výrobce. Kdo chce Cuiser tak je to dobrý doplněk.
Ostatně přepákování s pedálama najdete i v nabídce
http://www.volny.cz/kyjpra/kyjpra/index.htm od Generála (viz foto č.21
) Velice líbivé zpracování (viz foto č.22
) a krásná mohutnost :
www.seegercycle.com
cena 500$ - Škoda, že zde nejsou k sehnání. Provedení opravdu 1+. |
|
|
|
Snímek
č.23
www.zweirad-ritz.de cena 680€. jsou velice pěkně zpracovány, ale
asi by nastal problém co se stojanem "kam s ním?" Jinak dle mého názoru,
velice esteticky zpracováno a to i včetně brzdové pumpy, nikam nepřesahuje
a to já cením. |
A co na závěr? .....
|
|
foto č.21 |
foto č.22 |
foto č.23 |
Určitě by se našla ještě další spousta nápadů, ale to
nechám na Vás. A já sám jsem zvědav co bude na mé mašině. Není to otázka
jen peněz, ale i vkusu a NENÍ snadné něco vybrat s čím budete spokojeni.
|
Tak
to by snad pro představu stačilo. Mějte na paměti motto tohoto článku,
avšak a to zdůrazňuji, nejenom vzhled je důležitý. Dříve nežli se pro
tuto investici rozhodnete, měli by jste se seznámit hlouběji s touto
problematikou a v tom vám bude dost dobrým "průvodcem" článek :
Prěpákování - není jen otázkou designu :
|
|
|
.....Arči...... |
|
|
|
|
Text :
Arči |
Spojení na autora článku : |
|
Foto : www výrobců, archiv K 1400 a Internet |
Zpět do sekce -
Radíme si |
|
|
|
|
|
|
|
Poznámka pod čarou :
aneb dvě maličkosti |
|
|
|
|
|
|
Takže za prvé : převážná část z nás má na svém stroji
přepákování a jak jistě víte - na našich stránkách je speciální sekce :
testujeme |
Pokud tedy napíšete své hodnocení
určitého typu přepákování do této sekce (otevírá se tlačítkem
testujeme) jistě to každý velice ocení a zároveň to bude velmi
vítané doplnění informace obsažené v tomto článku. |
A ta druhá ? Prosím omluvte zhoršenou
kvalitu u některých snímků, ale pro daný model nebyli lepší k dispozici. |
|