|
Plexi štít - zkušenosti |
|
|
|
|
|
|
Když psát o zkušenostech
se štítem tak je třeba se na věc podívat ze všech stran. Vidím
několik věcí o kterých je třeba uvažovat. Ve svých úvahách se zaměřím na cruisery a choppery, ale
platí to v různé míře pro všechny motorky. |
|
Co zvažovat : |
|
|
- Estetický dojem |
|
- Změna jízdních vlastností
motorky |
|
- Vliv na jízdní pohodlí
jezdce |
|
- Upevnění na motorku |
|
- Údržba a čištění
|
|
- Štít ano či ne |
|
|
Estetický dojem |
|
Ať chcete nebo ne je štít
výrazným prvkem ovlivňujícím vzhled motorky a tedy i celkový estetický dojem
stroje. |
|
|
Ke cruiseru štít patří a
měl by být mohutný. Dobře zvolený štít působí dojmem, že plynule navazuje na
opticky těžkou spodní část motorky a protáhne stroj do výšky a motorka celkově
zmohutní. Při montáži štítu na cruiser je vliv estetiky |
i pohodlí jízdy zhruba v rovnováze.
Význam štítu jako estetického prvku a jeho vliv na pohodlí jízdy jsou zhruba
v rovnováze. |
|
U klasického chopperu
naopak štít obvykle působí rušivě. Stroj má lehkou stavbu a spodek postrádá
mohutnost cruiseru. Také má vysoká řídítka a celková stavba motorky je relativně
vzdušná. Volba velikosti a tvaru štítu je složitější a ne vždy se podaří. To je
také důvodem proč štít není u chopperů tolik oblíben a vedou se diskuse zda ano
či ne. Pokud si chopperák namontuje na svůj stroj štít tak to obvykle není kvůli
vzhledu stroje, ale pro větší pohodlí jízdy. |
Ještě je tady poslední
dobou se rozšiřující kategorie power cruiserů.. Je to kategorie strojů |
Ilustrační foto |
směřujících ke sportovnímu vzhledu, na ně
se štít velice špatně vybírá. Velký štít vyloženě ruší, tak volbou je jen
malý a nízký štít, v našem pojetí je to štítek. |
Změna jízdních
vlastností motorky |
|
Štít je prkno které tlačíte
vzduchem před sebou a na které působí zákony aerodynamiky a nedá se tomu
nijak vyhnout. Dobře namontovaný štít za sebou vytvoří vzduchový pytel ve
kterém se jezdec schová. |
Vliv štítu na jízdní odpor
a tedy i spotřebu není velký. Čelní plocha je sice větší než plocha i dobře
živeného jezdce, ale zase tvar štítu je aerodynamicky vhodnější a tak kolem něj
proudí vzduch lépe. |
Proudění vzduchu, zejména při
vyšší rychlosti, se může projevit kmitáním řízení. Není to naštěstí ale
vždy. Když už se tak ale stane je zapotřebí laborovat s polohou štítu.
Pomůže změna sklonu štítu ale i jeho posouvání nahoru nebo dolů. |
V případě který znám pomohlo zmenšení
mezery mezi spodní hranou štítu a reflektorem. |
|
Ilustrační foto |
|
Vliv mohou mít i věci
namontované na řídítkách pokud se octnou v proudu vzduchu rozraženého štítem. |
Když kmitá řízení a je to
určitě vlivem štítu tak hledání příčiny je vždy jen metodou pokusů a omylů.
Jednodušší je hledat příčinu v aerodynamickém tunelu, ale kdo ho má??? |
Když pokusy selžou je
řešením montáž tlumiče. Ale je třeba si uvědomit, kmitání a jeho příčina se
neodstranila, jen tlumič má takovou sílu, že kmity zmenší natolik že nejsou
obtěžující. Tak tlumič jen ze zoufalství. |
Štít je potřebí nastavit
tak, aby proud vzduchu za jízdy přeletěl přes jezdce a nezachytil ani přilbu. To
je potom nepříjemné, hlava se třepe a je silně namáhám krk. Někdy se objeví za
vyšších rychlostí nepříjemný jev – vzduchové víry za štítem, i když hlavní proud
letí nad jezdcem – mohou rozkmitat hlavu s přilbou. Ale to je jev který známe i
jízdy bez štítu v jiných rychlostech a jiných frekvencích. Řešením je zase
laborování s polohou štítu a nebo se s tím smířit. |
Jízdní
pohodlí jezdce |
Vliv dobře zvoleného a
namontovaného štítu na jízdní pohodlí je neoddiskutovatelný. Pokud nejste
zarytým příznivcem větru ve vlasech (i když je na nich helma) tak štít je
přínosem. Vítr netlačí na tělo a výrazně klesne síla rukou potřebná k držení
se řídítek. Vítr netahá tolik za přilbu a krk je méně namáhaný. Štít zachytí
mouchy a drobné kamínky. Za štítem je podtlak – bunda není vpředu stlačována
ale nafukuje se. Já třeba můžu za štítem jet bez brýlí i 150 |
km/hod. Za štítem tolik neprší. Za štítem
je o něco větší teplo. |
|
|
Upevnění na motorku |
Připevnění štítu na
motorku je velice důležité. Ač se to nezdá, tak síly působící na štít a dál na
motorku jsou značné. Štít i s upevnění jsou navíc plné vibrací a ty mohou
v nepříznivém případě vést k prasklinám štítu nebo upevňovacích prvků. |
Pokud koupíte originál štít
dodávaný výrobcem není o čem přemýšlet. Vše by mělo pasovat a splnit vše co
od štítu očekáváme. Úprava polohy je daná možnostmi které dá upevnění. nad
jen upravit výšku, o tom píšu dál. |
Ilustrační foto |
U univerzálních štítů je
situace jiná. Běžně jsou štíty dodávané s dvoubodovým nebo |
|
čtyřbodovým upevněním. Tím je dáno i
upevnění na motorku. Jinak je ale dobře přemýšlet kam co přišroubovat a čemu
můžou držáky překážet. Tady platí třikrát měř a zkoušej než utáhneš první
šroub. Díky univerzálnosti držáků je i větší variabilnost míst uchycení a
konečné polohy štítu. Z mé zkušenosti – prvních 300 km jsem jezdil s nářadím
v kapse a hledal jsem nejvhodnější polohu. Až jsem ji našel tak jsem ještě
2x štít snižoval abych přes něj dobře viděl. |
Několikrát jsem mluvil o
úpravě výšky štítu a to je o řezání. Pro dobrou aerodynamiku je dobré montovat
štít s minimální mezerou mezi ním a reflektorem. Když tomu dole překáží blinkry
nebo přídavné reflektory tak je třeba do štítu vyříznout obloučky. Důležitá
je ale výška štítu. To nikdy nezanedbat!!! pro velký vliv na jízdní pohodlí
a bezpečnost |
jízdy. Proto tomu věnuji tomu víc místa. |
|
Ilustrační foto |
|
Jde o poslední úpravu a je
třeba ji udělat až je vše ostatní vyzkoušeno a vyhovuje. Pozor je to
nevratná úprava, co uřežete už nevrátíte zpět!!! Při této úpravě jde
především o výhled jezdce na silnici. |
Dívat se přímo přes
plexisklo je možné, ale má to jen nevýhody – plexisklo nemá takové optické
vlastnosti jako sklo, zkresluje, má menší průhlednost a po zašpinění nebo
v dešti je to ještě horší. Vůbec nejhorší je ale stav je když za jízdy a
stabilizovaném posezu jezdce se ve výhledu očí objevuje horní hrana plexiskla.
Je to namáhavé pro oči, výhled je unavující, velice nepříjemný a zkreslený.
Ideální stav výhledu je takový kdy se díváte těsně nad štítem. |
Já výšku štítu určuji
následujícím způsobem. Jedu tak jak jsem zvyklý co do rychlosti, posezu a
odstupu za vozidlem před sebou. Když se za takto ustáleného stavu dívám na zadní
kolo vozidla před sebou musím vidět celé kolo až na zem a nesmí se ve výhledu
očí objevit hrana plexiskla. Když tam je tak změřím kolik cm mě leze do výhledu
a to uříznu!!! Nedá se to změřit když sedím a motorka nejede, je to možné jen
za jízdy. Pod pojmem hrana plexiskla ve výhledu očí míním to, že hrana není
v přímém pohledu očí, ale pohybuje se v dolní periferní oblasti vidění. Takto
upravená výška štítu vyhovuje pro pohodlí jízdy, odkloněný proud vzduch přeletí
přes jezdce a nezachytí přilbu. Když prší a chci se schovat za štít tak jen se
lehce přikrčím, když potřebuji lépe vidět tak se jen trošku víc natáhnu vzhůru.
|
K řezání, mělo by to být
uděláno tak, aby nebylo poznat, že byl štít řezán. Původně jsem to chtěl
udělat sám a přemýšlel jak na to. Nakonec jsem zajel do firmy který
zpracovává plexisklo. Udělali to strojem na počkání za 10 min. |
a kvalita je perfektní. Poprvé mě to stálo
50,- Kč a podruhé zadarmo. Doma bych to nikdy tak dobře a rychle neudělal. |
|
Údržba a čištění |
Štít se musí dost často
čistit. Je to past na mouchy a hmyz, když je úroda hmyzu je štít za chvíli
pořádně špinavý. K čištění je zapotřebí používat jemné prostředky a nářadí.
Plexisklo je měkčí než sklo a je třeba na něj být opatrný. Na delší cesty
s sebou vozím přípravek rozpouštějící hmyz a jemnou utěrku a při čištění
nešetřím vodou. |
Štít ano či ne |
Ilustrační foto |
To je otázka kterou nikdy
nikdo nezodpoví. Záleží jen na motorkáři zda si štít na svoji motorku namontuje
nebo ne. Je to jen otázkou individuelního pohledu na věc stejně jako rozhodnutí
o jiných úpravách které si na motorkách hojně děláme.
|
Text : Vladimír |
spojení na autora článku |
Foto : archiv autora |
|
|
|
+420 608 729282 |
|
|
|
vsazavsky |
|
|
|
Zpět do sekce :
Radíme si :
|
|
|
|
|
|
|