VS 1400 Intruder - opěrka řidiče a tandemisty

16.01.2020

     Vše to vlastně začalo u tandemistů, kteří si dost často stěžovali (hlavně ti s vyšší postavou) , že je tovární opěrka na Intrudru krátká a tím pádem jízda není tak pohodová jak by měla být. Prodloužení opěrky tandemisty se v minulosti nechalo koupit v US viz foto č.2 ovšem nebylo to nic levného, neboť se cena dramaticky zvětšila "díky" našim zákonodárcům a transportu. Tím pádem jich na našich ani na evropských cestách moc nepotkáte. Navíc dodávaný polstr nebyl kvalitní a designem neodpovídal originálnímu čalounění  což je rovněž vidět na fotu č.2 takže detailistům stejně zbylo nic jiného nežli toto ne zrovna levné prodloužené opěrky tandemisty předat šikovnému sedláři k předělání. Jak bylo řečeno, jedná se o doplněk který na trhu v nabídce již není a tak kdo tuto věc řešit, musí si poradit sám.
   Řešení je jistě celá řada a tak níže ukázané
viz foto č.3 berte prosím jen a pouze jako jedno z možných, řešení. Základem je přesně ohnutý oblouk viz foto č.4 na který se zhotoví polstr v odpovídajícím designu sedačky a tento komplet viz foto č. 5 se importuje do horní části opěrky viz foto č.6 a vše pak vypadá podobně jako hlavová opěrka v autech viz foto č. 3 a 7.
   Použitý materiál na nosný oblouk prodloužení je antikorová kulatina o průměru 12mm na každém konci osazená na průměr 8mm. Na tomto osazení je zhotoven závit M8. Na vlastní, ohyb který musí být poměrně dost přesný, je vhodné udělat si lisovací přípravek, Vše - tedy osoustružení a závit v koncích průměrů jakož i lisovací přípravek je dobře patrné na fotu č.4.
   Takže toliko k prodloužení opěrky tandemisty ovšem jak již bylo
foto č.2 řečeno - představené je jednou z mnoha možností. foto č.3
   Další věcí kterou si představíme v dnešním článku je opěrka řidiče pro Suzuki VS 1400 Intruder, která se (alespoň pokud je mi známo - na rozdíl od prodloužení opěrky tandemisty) nikdy v originálním provedení na trh nedodávala. V úvodu tohoto dalšího povídání je potřeba říci si, nač je vlastně opěrka řidiče potřebná.
foto č.4 foto č.5 foto č.6 foto č.7
   U prodloužení opěrky tandemisty je to jasné - jedná se hlavně o pohodlí ovšem opěrka řidiče přináší kromě většího jízdního komfortu i další nepodstatnou věc a tou je potlačení vlivu náporu větru a tím pádem stabilní jízdní polohu řidiče.
   V jednom ze starších článků jsem se této tématice - tedy stabilní jezdecké poloze již věnoval - KLIK - a jak je v tomto starším článku uvedeno již pouhé zvětšení zadní hrany sedla má velký přínos, neboť jsou potom ruce daleko méně namáhány neustálým přitahováním se k řidítkům.
foto č.8 foto č.9 foto č.10 foto č.11
   Samozřejmě, že opěrka řidiče poskytne nepoměrně větší a stabilnější oporu nežli zmíněné zvýšení zadní opěrné části sedla  - KLIK - a tak si pojďme představit opět jedno z mnohých možných řešení viz foto č. 8
Realizovat opěrku řidiče na tomto stroji mnoho lidí zavrhlo vzhledem k tom, že se obávali nevratného zásahu do stávající konstrukce stroje. Ovšem kamarád EKI - klikni zde - přišel s geniální myšlenkou - tedy s variantou která nevyžaduje žádný zásah a její montáž a případná demontáž je dílem několik málo vteřin - když to přeženu tak jedné minuty. Jedná se totiž o povolení a opětovného utažení jediného M6 šroubu který drží v konci sedačku spolujezdce.
  Dříve nežli se však dostaneme k upevnění této opěrky na stroj řekněme si něco málo o vlastní konstrukci. Jejím základem je opět antikorový materiál, ale v tomto případě jde o trubičku s vnějším průměrem 12mm.
foto č.12 foto č.13 foto č.14 foto č.15
   Proč právě trubička nikoli plný materiál - kulatina? Je to čistě z výrobních důvodu neboť požadovaný tvar by vzhledem k houževnatosti antiokora bylo velice těžké, neřkuli nereálné ručně, naprosto přesně, natvarovat do požadovaného tvaru viz fota č. 9 až 12. Jestliže jsem psal u prodloužení opěrky tandemisty, že je žádoucí ohyb udělat s dost velkou přesností, pak u opěrky řidiče je to naprostá nutnost (vzhledem k pozdějšímu osazování do skeletu sedla tandemisty) a protože se jedná o několik ohybů na sebe navazujících je velice obtížné tyto udělat bez příslušného technického zázemí. Ideální pro tuto akci je CNC ohýbačka drátů která po naprogramování a při použití správné matrice vše zvládne s přesností na desetiny milimetru viz foto č.13
   Pokud máme tedy již nosný prvek opěrky řidiče hotov je opět na každém jednom, zda se do polstrování pustí sám, nebo kostru opěrky předá k dokončení šikovnému sedláři viz fota č. 14 až 17
foto č.16 foto č.17 foto č.18 foto č.19
   Pokud máme takto připravenou opěrku řidiče můžeme přistoupit k vlastnímu osazení na stroj. Jak jsem již psal, je vlastní osazení opěrky řidiče dílem okamžiku. V zadní části stroje za polstrem opěrky spolujezdce povolíme šroub M6, který drží sedlo tandemisty (majitelé těchto legendárních strojů jistě znají a tak to zde nebudu podrobněji popisovat). Do korpusu zadního sedla vložíme rám opěrky viz foto č. 18 a 19. Takto osazené sedlo vrátíme zpět na původní místo a upevníme šroubem M6. Zavřeme schránku opěrky, nacvakneme polstr opěrky a je hotovo
   Co dodat v závěru? Snad jen to, že ne každému musí toto řešení vyhovovat. Samozřejmě záleží na kombinaci spousty dalších věcí. Zejména pak na proporcích řidiče, na rozměru, tvaru a poloze řidítek, na poloze stupaček, tedy zda máte na stroji přepákování či nikoli atd atd.... Proto je velice dobré dříve nežli se do této akce pustíte si opěrku vyzkoušet na vlastním stroji - KLIK - . Jezdí jich již poměrně dost a myslím, že pokud někoho požádáte zda by vám opěrku na pár minut půjčil na vyzkoušení - nebude proti.
   Dost možná vás ještě napadne několik otázek. Tou první může být, zda tato opěrka nebude vadit při nastupování na stroj. Zpočátku dost možná ano, ale chce to jen při osedlávání stroje udělat trochu větší "švih" nohou a po velice krátkém čase si nový grif osedlání osvojíte. Další otázkou která vám možná bude pudřit mozek je, zda opěrka nebude vadit spolujezdci. Tak zde vás mohu ujistit, že tomu tak nebude. Pokud vás ještě napadnou další otázky klidně je piště dole do komentáře pod článkem. Jsem přesvědčen, že vám některý z majitelů tohoto stroje osazeného zmíněnými doplňky odpoví a případně dodá vlastní zkušenosti.
   Přeji krátkou zimu a snad již brzo
AHOJ v sedlech
 

    zde je na mne spojení
foto : archiv K1400  

informace o bezplatném SKYPE volání naleznete zde - klikni -

volací SKYPE znak :

k1400cz

   +420 777 812288

pokud máš SKYPE stačí kliknout na symbol

 

 Zpět do sekce : radíme si :

       
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser