|
VS 1400 Intruder
- opěrka řidiče a tandemisty |
16.01.2020 |
|
|
|
|
|
|
|
Vše to vlastně začalo u tandemistů, kteří si
dost často stěžovali (hlavně ti s vyšší postavou) , že je tovární
opěrka na Intrudru krátká a tím pádem jízda není tak pohodová jak by měla
být. Prodloužení opěrky tandemisty se v minulosti nechalo koupit v US viz
foto č.2 ovšem nebylo to nic levného, neboť se cena dramaticky zvětšila
"díky" našim zákonodárcům a transportu. Tím pádem jich na našich ani
na evropských
cestách moc nepotkáte. Navíc dodávaný polstr nebyl kvalitní a designem
neodpovídal originálnímu čalounění což je rovněž vidět na fotu č.2
takže detailistům stejně zbylo nic jiného nežli toto ne zrovna levné
prodloužené opěrky tandemisty předat šikovnému sedláři k předělání. Jak bylo
řečeno, jedná se o doplněk který na trhu v nabídce již není a
tak kdo tuto věc řešit, musí si poradit sám. |
|
|
Řešení je jistě celá řada a tak níže ukázané |
viz foto č.3 berte prosím jen a pouze jako jedno z možných, řešení. Základem je
přesně ohnutý oblouk viz foto č.4 na který se zhotoví polstr v odpovídajícím
designu sedačky a tento komplet viz foto č. 5 se importuje do horní části
opěrky viz foto č.6 a vše pak vypadá podobně jako hlavová opěrka v autech
viz foto č. 3 a 7. |
|
Použitý materiál na nosný oblouk
prodloužení je antikorová kulatina o průměru 12mm na každém konci
osazená na průměr 8mm. Na tomto osazení je zhotoven závit M8. Na
vlastní, ohyb který musí být poměrně dost přesný, je vhodné udělat si
lisovací přípravek, Vše - tedy osoustružení a závit v koncích průměrů
jakož i lisovací přípravek je dobře patrné na fotu č.4. |
|
Takže toliko k
prodloužení opěrky tandemisty ovšem jak již bylo |
foto č.2 |
řečeno - představené je jednou z
mnoha možností. |
foto č.3 |
|
Další věcí kterou si představíme v dnešním
článku je opěrka řidiče pro Suzuki VS 1400 Intruder, která se (alespoň pokud
je mi známo - na rozdíl od prodloužení opěrky tandemisty) nikdy v
originálním provedení na trh nedodávala. V úvodu tohoto dalšího povídání je
potřeba říci si, nač je vlastně opěrka řidiče potřebná. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.4 |
foto č.5 |
foto č.6 |
foto č.7 |
|
|
|
|
|
U prodloužení opěrky tandemisty je to jasné
- jedná se hlavně o pohodlí ovšem opěrka řidiče přináší kromě většího
jízdního komfortu i další nepodstatnou věc a tou je potlačení vlivu náporu
větru a tím pádem stabilní jízdní polohu řidiče. |
V jednom ze starších článků jsem se této
tématice - tedy stabilní jezdecké poloze již věnoval
- KLIK -
a jak je v tomto starším článku uvedeno již pouhé zvětšení zadní hrany sedla
má velký přínos, neboť jsou potom ruce daleko méně namáhány neustálým
přitahováním se k řidítkům. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.8 |
foto č.9 |
foto č.10 |
foto č.11 |
|
|
|
|
|
Samozřejmě, že opěrka řidiče poskytne
nepoměrně větší a stabilnější oporu nežli zmíněné zvýšení zadní opěrné části
sedla
-
KLIK - a tak si pojďme představit opět jedno z mnohých možných řešení viz
foto č. 8 |
Realizovat opěrku řidiče na tomto stroji mnoho lidí zavrhlo vzhledem k tom,
že se obávali nevratného zásahu do stávající konstrukce stroje. Ovšem
kamarád EKI
- klikni zde - přišel s geniální myšlenkou - tedy s variantou která nevyžaduje žádný zásah a její
montáž a případná demontáž je dílem několik málo vteřin - když to přeženu
tak jedné minuty. Jedná se totiž o povolení a opětovného utažení jediného
M6 šroubu který drží v konci sedačku spolujezdce. |
Dříve nežli se však dostaneme k upevnění této
opěrky na stroj řekněme si něco málo o vlastní konstrukci. Jejím základem je
opět antikorový materiál, ale v tomto případě jde o trubičku s vnějším průměrem
12mm. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.12 |
foto č.13 |
foto č.14 |
foto č.15 |
|
|
|
|
|
Proč právě trubička nikoli plný
materiál - kulatina? Je to čistě z výrobních důvodu neboť požadovaný tvar by vzhledem k
houževnatosti antiokora bylo velice těžké, neřkuli nereálné ručně, naprosto
přesně, natvarovat do požadovaného tvaru viz fota č. 9 až 12. Jestliže jsem
psal u prodloužení opěrky tandemisty, že je žádoucí ohyb udělat s dost
velkou přesností, pak u opěrky řidiče je to naprostá nutnost (vzhledem k
pozdějšímu osazování do skeletu sedla tandemisty) a protože se jedná o
několik ohybů na sebe navazujících je velice obtížné tyto udělat bez
příslušného technického zázemí. Ideální pro tuto akci je CNC ohýbačka drátů
která po naprogramování a při použití správné matrice vše zvládne s
přesností na desetiny milimetru viz foto č.13 |
Pokud máme tedy již nosný prvek opěrky
řidiče hotov je opět na každém jednom, zda se do polstrování pustí sám, nebo
kostru opěrky předá k dokončení šikovnému sedláři viz fota č. 14 až 17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
foto č.16 |
foto č.17 |
foto č.18 |
foto č.19 |
|
|
|
|
|
Pokud máme takto připravenou opěrku řidiče
můžeme přistoupit k vlastnímu osazení na stroj. Jak jsem již psal, je vlastní
osazení opěrky řidiče dílem okamžiku. V zadní části stroje za polstrem
opěrky spolujezdce povolíme šroub M6, který drží sedlo tandemisty
(majitelé těchto legendárních strojů jistě znají a tak to zde nebudu
podrobněji popisovat). Do korpusu zadního sedla vložíme rám opěrky viz
foto č. 18 a 19. Takto osazené sedlo vrátíme zpět na původní místo a
upevníme šroubem M6. Zavřeme schránku opěrky, nacvakneme polstr opěrky a je
hotovo
|
Co dodat v závěru? Snad jen to, že ne
každému musí toto řešení vyhovovat. Samozřejmě záleží na kombinaci spousty
dalších věcí. Zejména pak na proporcích řidiče, na rozměru, tvaru a poloze
řidítek, na poloze stupaček, tedy zda máte na stroji přepákování či
nikoli atd atd.... Proto je velice dobré dříve nežli se do této akce pustíte
si opěrku vyzkoušet na vlastním stroji
- KLIK - . Jezdí jich již poměrně dost a
myslím, že pokud někoho požádáte zda by vám opěrku na pár minut půjčil na
vyzkoušení - nebude proti. |
Dost možná vás ještě napadne několik
otázek. Tou první může být, zda tato opěrka nebude vadit při nastupování na
stroj. Zpočátku dost možná ano, ale chce to jen při osedlávání stroje udělat
trochu
větší "švih" nohou a po velice krátkém čase si nový grif osedlání
osvojíte. Další otázkou která vám možná bude pudřit mozek je, zda opěrka
nebude vadit spolujezdci. Tak zde vás mohu ujistit, že tomu tak nebude.
Pokud vás ještě napadnou další otázky klidně je piště dole do komentáře
pod článkem. Jsem přesvědčen, že vám některý z majitelů tohoto stroje
osazeného zmíněnými doplňky odpoví a případně dodá vlastní zkušenosti.
|
Přeji krátkou zimu a snad již brzo |
AHOJ v sedlech |