Pneu - všeobecná informace

 

     Jedny z nejčastějších otázek, které mi jsou kladeny v souvislosti s mým povoláním, jsou otázky ohledně pneumatik. Můžu dát na zadní kola tohoto auta tuto pneumatiku když mám vpředu takovou? A jak to poznám? A podobně. Takže zkusme si dnes něco povědět o tom co na co můžeme obout , co ne a jak to všechno zjistíme . Nebude to návod na to , že nejlepší je tato značka a ostatní stojí za prd , nebo naopak , ale zkusíme se naučit , co každý z nás může z nápisů a značek na pneumatice vyčíst a jak se podle toho zařídit . Vynecháme to , na co se při koupi pneumatiky každý dívá jako první a sice to , jestli se dezén (vzorek) líbí , nebo nelíbí , ale podívejme se na bok pneumatiky. Je tam fůra nápisů, čísel a značek. Vynechejme ty nedůležité a podívejme se na ty , které by nás měly při koupi pneumatik 
rozhodně zajímat . Nebudeme ztrácet čas diagonálním pravěkem a zůstaneme v dnešní době.
   • Asi největšími písmeny na každé pneumatice bude vždy výrobce. Barum, Dunlop, Michelin apod . Tady určitě není třeba dalšího vysvětlování .
   • Největšími čísly bývá informace typu 195 / 65 R 15. 195 je šířka pneumatiky v milimetrech . Není co dodat , snad jen to , že pneu pro auta končí pětkou a pneu pro motorky nulou . 65 je profilové číslo . V našem případě znamená , že výška pneumatiky (ne její průměr, ale vzdálenost od patky k okraji vzorku) je 65 % její šířky . R znamená radiální konstrukci a 15 je vnitřní průměr patky v palcích .
   • Nalezneme li za označením průměru velké písmeno C (Cargo), jedná se o pneumatiku se zesílenou kostrou , která bývá předepsána většinou pro dodávky . Ducato , Boxer apod . Řekne li někdo , že na auto obul céčka , nemyslí tím ty malá plastová , opěvovaná Michalem Davidem , ale právě tyto pneumatiky .
   • Za rozměrem je vždy údaj typu 82 T . 82 je index nosnosti . Z tohoto čísla se nic nedozvíme , nemáme li přepočítací tabulku . Platí ale , že čím vyšší číslo , tím větší nosnost . Nemáme li tabulku při koupi pneumatik , zůstaňme klidní . Neznám případ , že by na motorce nebo osobní plechovce byla nosnost některé pneumatiky nižší , než je potřeba . Je li index uveden dvakrát a rozdělen lomítkem 82 / 96 , jedná se o pneumatiku určenou i pro dvojmontáž . Mazda 2000 valník nebo třeba některé Transity . Nižší index platí pro dvoumontáž , vyšší pro sólo. T znamená nejvyšší povolenou rychlost pro danou pneumatiku . Dříve se používaly tři rychlostní limity S – standart (do 180 km / h), H – high (do 210 km / h) a V – very high (nad 210 km / h) . Nestačilo to a tak se ty rychlosti rozškatulkovaly po deseti km / h a vybrala se na to celá abeceda . Je v tom trochu binec , protože S , H a V zůstalo . Zase nás to nemusí tak dvakrát zajímat , protože výrobci pneumatik jsou chytří a vědí jaké pneumatiky se zhruba na jaké auto budou používat . Tak jako nenajdeme pneumatiku 155 / 70 R 13 s limitem 210 km / h , tak pneumatika 245 / 45 R 17 s limitem 120 km / h se také nikde nevyrábí . Ovšem pozor , jedna výjimka tady je . A tou jsou pneumatiky zimní . Snad všechny , které jsou vyráběny v běžných rozměrech mají označení Q . 160 km / h . Neznamená to ale , že se nesmějí na rychlejší auto namontovat . Jen by se tato rychlost neměla překročit . Ve většině západních zemích je nutno v takovém případě umístit na palubní desku malou kulatou nálepku pneumatiky s údajem 160 km . Je jen otázkou času , kdy to přijde i k nám . Nemusíme sledovat vydávání nových zákonů abychom zjistili odkdy to bude platit. Poznáme to určitě podle toho , že policajti už nebudou chtít vidět lékárničku , ale budou čumět na palubní desku.
Chce li se někdo ve zmíněných indexech orientovat podrobněji , může - kliknout zde -
   • Další a poměrně dost důležitý údaj, je o určení pneumatiky. Například pro letní nebo zimní provoz. Dřív v tom byl samozřejmě binec jako ve všem. Třeba Barum. Ten označoval pneumatiky OR a pořadovým číslem . To číslo označovalo pořadí , v jakém pneumatiku buď sami vymysleli , nebo okopírovali . OR 6 a OR 9 letní , OR 32  zimní .

Nehledejme v tom logiku . Není tam . Stejně jako u Michelinu , který se do svých X a Z tak zapletl , že už asi ani jejich výzkumníci si dnes nevzpomenou zda se u XZXX jedná o letní nebo zimní gumu .    Dnes ale na pneumatikách nalezneme pro zimní pneumatiky označení M + S , popřípadě v nějakém rámečku sněhovou vločku . Vločku výrobci s oblibou umísťují do rámečku ve tvaru velehor.  Letní pneumatiky určené pro vodu (většinou ty s výrazně šípovým dezénem) mívají dešťové
kapky, nebo roztomilý deštníček . To už je podstatně srozumitelnější než třeba Pirelli P 700 Corsa .
   • Tubeless a Tube type . Označení , zda se jedná o pneumatiku s duší nebo bezdušovou . Tubeless - bezdušová , Tube type - nutno použít duši . Prostě typ s nějakou tubou . Duší . Samozřejmě , duši můžeme použít i do bezdušové pneumatiky . A v některých případech dokonce musíme . Třeba v případě , kdy se neodbornou montáží poškodí patka pneumatiky a ta přestane na ráfku těsnit a taky v případě motocyklů s drátěnými koly . Ty špajchny zkrátka v ráfku neutěsníme, ať děláme co děláme .
   • Radial , radial steel . Konstrukce pneumatiky . Informace o tom , zda se jedná o pneumatiku radiální , nebo radiální s ocelovým kordem . Dnes už se ten steel začíná pomalu  vypouštět , protože ty s textilním kordem se už přestávají
(pokud se už nepřestaly) vyrábět .

   • Šipka . Je li na pneumatice šipka , ať už klasická nebo nějak symbolizovaná , bývá u ní nápis ROTATION . Jedná se o směr otáčení . Blondýnky tím zatěžovat nebudeme , nechtěly by pak couvat už vůbec . Je to důležité hlavně pro ty zmíněné šípové dezény . A pozor . Chceme li z jakéhokoliv důvodu přehodit kolo z jedné strany auta na druhou , musíme pneumatiku na disku otočit .
   • TWI . Podíváme li se na pneumatiku pozorně , nalezneme po obvodu , těsně pod vzorkem
6 malých trojúhelníčků se značkou TWI , rozmístěných po 60 ti stupních . Barum musí mít něco extra a tak na zmíněná místa používá svoje Béčko v kolečku . Jsou to indikátory opotřebení pneumatiky . Na takto označených místech je vzorek snížen o 1,6 mm Ojedeme li pneumatiku na zmíněnou míru , objeví se napříč pneumatikou zhruba centimetrový pásek bez vzorku . Jasný signál , že pneumatika umřela a musíme sáhnout do peněženky .
   • Potom je na pneumatice ještě dost jiných méně důležitých informací . E v kolečku jako důkaz o evropské homologaci , někde u toho číslo homologačního protokolu , Made in tam a tam , potvrzení jak vyhovuje americké normě DOT , jak správně hustit v librách na čtvereční palec , atd . Pro zblblé Američany tam taky bývá Mount only on 15 inch. Asi proto, aby tu patnáctku gumu nervali na šestnáctku ráfek a pak se s výrobcem nesoudili o miliony dolarů

A teď se můžeme směle pustit do toho , do čeho a jak toho našeho miláčka obujeme .

   • Na vozidlo se smí použít pouze ty pneumatiky , které jsou pro ně povoleny . Které to jsou , zjistíme z Technického průkazu . Tam v kolonce pneumatiky , přední , zadní , je uveden rozměr a indexy nosnosti a rychlosti . Indexy jsme vlastně už probrali a tak zůstaneme u toho rozměru . Snad všechny dnešní auta mají ještě dole v TP v rubrice Další záznamy uvedeno několik jiných alternativních rozměrů . Můžeme použít kterýkoli z nich , ale pokud není výslovně uveden jiný rozměr pro přední a zadní kola (jako třeba u motorek) tak vždy jen jeden . Nemůžeme po vzoru formulí dát dopředu ty užší a dozadu ty nejširší .
   • Na vozidle se smí použít pouze pneumatiky stejné konstrukce . Konstrukcí se rozumí diagonál , radial a radial steel Informace spíš pro ty škodovkáře , kteří někde sehnali nějakou tu diagonálku a nemají všechny 4 .
   • Na nápravě se pak smí použít pouze pneumatiky shodné . Za shodné , se považují pneumatiky , které mají stejný rozměr , stejnou konstrukci , stejného výrobce a stejný druh vzorku . Rozměr a konstrukce jsou jasný . Ne tak vzorek a výrobce . Druhem vzorku není myšleno ono výše zmíněné OR 6 nebo OR 9 . Druh vzorku je letní , zimní , univerzální nebo terénní . A protože OR 6 a OR 9 jsou oba vzorky letní , mohou být současně na jedné nápravě . Výrobce je třeba Barum . Můžeme mít na jednom kole Barumku z Otrokovic Rudého října a na druhém Barumku z Gumární 1. mája z Púchova . To je v pořádku . Avšak jednoho dne v Púchově vyměnili formu a dali tam nápis Matador . A to už je pneumatika jiná . A protektory ? Jedná li se o ten starý protektor , kdy se napekl na kostru jenom nový vzorek , tak výrobce zůstal . Ovšem jedná li se o tzv celoprotektor od patky k patce , pneumatika jako mávnutím kouzelné hůlky přes noc mění výrobce a stává se jím třeba Obnova .
   Možná to všechno někomu připadá složité , ale myslím si , že je dobré o pneumatikách vědět víc , než ví policajt , který někde něco zaslechl a teď tu svoji pravdu aplikuje
 na silnici při vybírání pokut .
 

Petr Brno

Text : Petr    

   
Foto : Petr + archiv K1400      

spojení na autora článku

Zpět do článků : Konkrétmě :   

   

 
 

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/konkretne/pneu/informace.php:91) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/clanky/radime/konkretne/pneu/informace.php:91) in /home/html/dumholubi.cz/public_html/domains/k1400.cz/www/seznam/au.php on line 3
Yoskin (pilana.cz) 24.11.2005 08:06
Nechci se přít, ale nesedí mě ta informace o druhu vzorku na jedné nápravě, dělal sem 3 roky v pneuservisu a vždy jsme dodržovali: na jedné nápravě shodný vzorek, myslím, že je to i celkem logické, nedovedu si představit, že by zákon toleroval na levém kole třeba OR57 a na pravém třeba směrovou Bravuru(tuším OR60?)-obě letní, obě Barum
Petr Brno (contactel.net) 24.11.2005 08:28
To o tom naprosto stejném vzorku je dost vžitý názor a opravdu nesprávně . Z hlediska zákona se jedná o shodné pneumatiky mají li stejný druh vzorku . Jakékoliv 2 letní , jakékoliv 2 zimní apod .
(pilana.cz) 24.11.2005 13:47
Jj, celý život se člověk učí, je to tedy absolutně správně dle vyhl 341 - 2002Sb §21:(13) Na vozidle se nesmí, s výjimkou nouzového dojetí, současně použít pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí, pokud při schválení technické způsobilosti není stanoveno jinak. Na téže nápravě musí být používány pouze shodné pneumatiky. Konstrukcí pneumatiky se rozumí konstrukce diagonální, radiální, smíšená (BIAS BELTED). Shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní, dezén zimní, u něhož na bočnici pneumatiky je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS a terénní. ... zas o kousek chytřejší, dík
Petr Brno (karneval.cz) 24.11.2005 19:47
Chytré kluk !
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser