|
Pneu -
všeobecná informace |
|
|
|
|
|
|
Jedny z nejčastějších otázek, které mi jsou
kladeny v souvislosti s mým povoláním, jsou otázky ohledně pneumatik.
Můžu dát na zadní kola tohoto auta tuto pneumatiku když mám vpředu takovou?
A jak to poznám? A podobně. Takže zkusme si dnes něco povědět o tom co
na co můžeme obout , co ne a jak to všechno zjistíme . Nebude to
návod na to , že nejlepší je tato značka a ostatní stojí za prd , nebo
naopak , ale zkusíme se naučit , co každý z nás může z nápisů a značek na
pneumatice vyčíst a jak se podle toho zařídit . Vynecháme to , na co se při
koupi pneumatiky každý dívá jako první a sice to , jestli se dezén
(vzorek) líbí , nebo nelíbí , ale podívejme se na bok pneumatiky. Je tam
fůra nápisů, čísel a značek. Vynechejme ty nedůležité a podívejme se na ty ,
které by nás měly při koupi pneumatik |
|
|
rozhodně zajímat . Nebudeme ztrácet čas diagonálním
pravěkem a zůstaneme v dnešní době. |
• Asi největšími písmeny na každé pneumatice
bude vždy výrobce. Barum, Dunlop, Michelin apod . Tady určitě není třeba
dalšího vysvětlování . |
• Největšími čísly bývá informace typu 195 /
65 R 15. 195 je šířka pneumatiky v milimetrech . Není co dodat , snad jen
to , že pneu pro auta končí pětkou a pneu pro motorky nulou .
65 je
profilové číslo . V našem případě znamená , že výška pneumatiky (ne její
průměr, ale vzdálenost od patky k okraji vzorku) je 65 % její šířky .
R
znamená radiální konstrukci a 15 je vnitřní průměr patky v palcích .
|
• Nalezneme li za označením průměru velké
písmeno C (Cargo), jedná se o pneumatiku se zesílenou kostrou , která
bývá předepsána většinou pro dodávky . Ducato , Boxer apod . Řekne li někdo
, že na auto obul céčka , nemyslí tím ty malá plastová , opěvovaná Michalem
Davidem , ale právě tyto pneumatiky .
|
• Za rozměrem je vždy údaj typu 82 T .
82 je
index nosnosti . Z tohoto čísla se nic nedozvíme , nemáme li přepočítací
tabulku . Platí ale , že čím vyšší číslo , tím větší nosnost . Nemáme li
tabulku při koupi pneumatik , zůstaňme klidní . Neznám případ , že by na
motorce nebo osobní plechovce byla nosnost některé pneumatiky nižší , než je
potřeba . Je li index uveden dvakrát a rozdělen lomítkem
82 / 96 , jedná se
o pneumatiku určenou i pro dvojmontáž . Mazda 2000 valník nebo třeba některé
Transity . Nižší index platí pro dvoumontáž , vyšší pro sólo.
T znamená
nejvyšší povolenou rychlost pro danou pneumatiku . Dříve se používaly tři
rychlostní limity S – standart (do 180 km / h), H – high (do 210 km / h)
a V – very high (nad 210 km / h) . Nestačilo to a tak se ty rychlosti
rozškatulkovaly po deseti km / h a vybrala se na to celá abeceda . Je v tom
trochu binec , protože S , H a V zůstalo . Zase nás to nemusí tak dvakrát
zajímat , protože výrobci pneumatik jsou chytří a vědí jaké pneumatiky se
zhruba na jaké auto budou používat . Tak jako nenajdeme pneumatiku 155 / 70
R 13 s limitem 210 km / h , tak pneumatika 245 / 45 R 17 s limitem 120 km /
h se také nikde nevyrábí . Ovšem pozor , jedna výjimka tady je . A tou jsou
pneumatiky zimní . Snad všechny , které jsou vyráběny v běžných rozměrech
mají označení Q . 160 km / h . Neznamená to ale , že se nesmějí na rychlejší
auto namontovat . Jen by se tato rychlost neměla překročit . Ve většině
západních zemích je nutno v takovém případě umístit na palubní desku malou
kulatou nálepku pneumatiky s údajem 160 km . Je jen otázkou času , kdy to
přijde i k nám . Nemusíme sledovat vydávání nových zákonů abychom zjistili
odkdy to bude platit. Poznáme to určitě podle toho , že policajti už
nebudou chtít vidět lékárničku , ale budou čumět na palubní desku.
|
Chce li
se někdo ve zmíněných indexech orientovat podrobněji , může
- kliknout zde -
|
• Další a poměrně dost důležitý údaj, je o
určení pneumatiky. Například pro letní nebo zimní provoz. Dřív v tom byl
samozřejmě binec jako ve všem. Třeba Barum. Ten označoval pneumatiky OR a
pořadovým číslem . To číslo označovalo pořadí , v jakém pneumatiku buď sami
vymysleli , nebo okopírovali . OR 6 a OR 9 letní , OR 32 zimní . |
|
Nehledejme
v tom logiku . Není tam . Stejně jako u Michelinu , který se do svých X a Z
tak zapletl , že už asi ani jejich výzkumníci si dnes nevzpomenou zda se u
XZXX jedná o letní nebo zimní gumu . Dnes ale na
pneumatikách nalezneme pro zimní pneumatiky označení M + S , popřípadě v
nějakém rámečku sněhovou vločku . Vločku výrobci s oblibou umísťují do
rámečku ve tvaru velehor.
Letní pneumatiky určené pro vodu (většinou ty s výrazně šípovým dezénem)
mívají dešťové |
|
|
kapky, nebo roztomilý deštníček . To už je podstatně
srozumitelnější než třeba Pirelli P 700 Corsa . |
• Tubeless a Tube type . Označení , zda se
jedná o pneumatiku s duší nebo bezdušovou . Tubeless
- bezdušová , Tube type -
nutno použít duši . Prostě typ s nějakou tubou . Duší . Samozřejmě , duši
můžeme použít i do bezdušové pneumatiky . A v některých případech dokonce
musíme . Třeba v případě , kdy se neodbornou montáží poškodí patka
pneumatiky a ta přestane na ráfku těsnit a taky v případě motocyklů s
drátěnými koly . Ty špajchny zkrátka v ráfku neutěsníme, ať děláme co
děláme .
|
• Radial , radial steel . Konstrukce
pneumatiky . Informace o tom , zda se jedná o pneumatiku radiální , nebo
radiální s ocelovým kordem . Dnes už se ten steel začíná pomalu vypouštět ,
protože ty s textilním kordem se už přestávají
|
(pokud se už nepřestaly)
vyrábět .
|
|
• Šipka . Je li na pneumatice šipka , ať už
klasická nebo nějak symbolizovaná , bývá u ní nápis
ROTATION . Jedná se o
směr otáčení . Blondýnky tím zatěžovat nebudeme , nechtěly by pak couvat už
vůbec . Je to důležité hlavně pro ty zmíněné šípové dezény . A pozor .
Chceme li z jakéhokoliv důvodu přehodit kolo z jedné strany auta na druhou ,
musíme pneumatiku na disku otočit .
|
• TWI . Podíváme li se na pneumatiku pozorně
, nalezneme po obvodu , těsně pod vzorkem |
6 malých trojúhelníčků se značkou TWI , rozmístěných po 60 ti stupních . Barum musí mít něco extra a tak na
zmíněná místa používá svoje Béčko v kolečku . Jsou to indikátory opotřebení
pneumatiky . Na takto označených místech je vzorek snížen o 1,6 mm Ojedeme
li pneumatiku na zmíněnou míru , objeví se napříč pneumatikou zhruba
centimetrový pásek bez vzorku . Jasný signál , že pneumatika umřela a musíme
sáhnout do peněženky .
|
• Potom je na pneumatice ještě dost jiných
méně důležitých informací . E v kolečku jako důkaz o evropské homologaci ,
někde u toho číslo homologačního protokolu , Made in tam a tam , potvrzení
jak vyhovuje americké normě DOT , jak správně hustit v librách na čtvereční
palec , atd . Pro zblblé Američany tam taky bývá Mount only on 15 inch. Asi
proto, aby tu patnáctku gumu nervali na šestnáctku ráfek a pak se s výrobcem
nesoudili o miliony dolarů |
A teď se můžeme směle pustit do
toho , do čeho a jak toho našeho miláčka obujeme .
|
• Na vozidlo se smí použít pouze ty
pneumatiky , které jsou pro ně povoleny . Které to jsou , zjistíme z
Technického průkazu . Tam v kolonce pneumatiky , přední , zadní , je uveden
rozměr a indexy nosnosti a rychlosti . Indexy jsme vlastně už probrali a tak
zůstaneme u toho rozměru . Snad všechny dnešní auta mají ještě dole v TP v
rubrice Další záznamy uvedeno několik jiných alternativních rozměrů . Můžeme
použít kterýkoli z nich , ale pokud není výslovně uveden jiný rozměr pro
přední a zadní kola (jako třeba u motorek) tak vždy jen jeden . Nemůžeme
po vzoru formulí dát dopředu ty užší a dozadu ty nejširší .
|
• Na vozidle se smí použít pouze pneumatiky
stejné konstrukce . Konstrukcí se rozumí diagonál , radial a radial steel
Informace spíš pro ty škodovkáře , kteří někde sehnali nějakou tu diagonálku
a nemají všechny 4 .
|
• Na nápravě se pak smí použít pouze
pneumatiky shodné . Za shodné , se považují pneumatiky , které mají stejný
rozměr , stejnou konstrukci , stejného výrobce a stejný druh vzorku . Rozměr
a konstrukce jsou jasný . Ne tak vzorek a výrobce . Druhem vzorku není
myšleno ono výše zmíněné OR 6 nebo OR 9 . Druh vzorku je letní , zimní ,
univerzální nebo terénní . A protože OR 6 a OR 9 jsou oba vzorky letní ,
mohou být současně na jedné nápravě . Výrobce je třeba Barum . Můžeme mít na
jednom kole Barumku z Otrokovic Rudého října a na druhém Barumku z Gumární
1. mája z Púchova . To je v pořádku . Avšak jednoho dne v Púchově vyměnili
formu a dali tam nápis Matador . A to už je pneumatika jiná . A protektory ?
Jedná li se o ten starý protektor , kdy se napekl na kostru jenom nový
vzorek , tak výrobce zůstal . Ovšem jedná li se o tzv celoprotektor od patky
k patce , pneumatika jako mávnutím kouzelné hůlky přes noc mění výrobce a
stává se jím třeba Obnova .
|
Možná to všechno někomu připadá složité ,
ale myslím si , že je dobré o pneumatikách vědět víc , než ví policajt ,
který někde něco zaslechl a teď tu svoji pravdu aplikuje |
na silnici při vybírání pokut .
|
|
|
|
Text : Petr |
|
|
|
|
|
Foto : Petr + archiv K1400 |
|
|
|
spojení na autora článku |
Zpět do článků :
Konkrétmě :
|
|
|
|
|
|
|
|
|