|
|
Zcela
nový design : jeden můj kamarád říká "člověk je natolik
rozumný tvor, aby veškeré své počínání dokázal vysvětlit ". A má pravdu. Po
několikerém chraptivém zapraskání modemu a zadání adresy se mi na skle
načítá obr. 10. No - řekněte sami, komu z vás by se chtělo, na pouhém
základě takovéhoto snímku, utratit cca 20.000,- Kč ? abych byl přesný
16.000,- bez DPH. Ale jak jsem řekl - červíček zahlodal a jdu na to tedy
logicky. Sám sebe začínám přesvědčovat : jsou to ale čtyři kusy pořádně
kvalitního matroše, no - né? Kousek za čtyři litry se již nezdá (pro mou po
zimních předělávkách pohublou peněženku) až tak smrtelný. Málo naplat -
tento snímek mne nepřesvědčil, ale vzdát to nehodlám. Beru si na pomoc
Photoshop, snímek z této zimy na kterém jsem si simuloval přídavné chladiče
a za pár okamžiků je již představa konkrétnější obr. 11. No tak to by již
docela šlo - ne? Vzpomenu na kávu vypitou na terase v Plané nad Lipnem a je
mi jasné že právě tento detail hledali mé oči. O designu již nemůže být
pochyb. Zbývá tedy sám sebe přesvědčit, že tato nemalá finanční částka
přinese něco hmatatelného i pro zlepšení chodu motoru. Začínám tedy uvažovat
a myslím si že zase ne až tak zcestně. Spodek a pracovní část motoru
je díky osazení přídavných chladičů v pohodě. Ovšem co hlavy válců? Ty
nemají krom originálních deklů (které jsou navíc uložené přes silentbloky)
a styčné plochy s válci jinou možnost odvodu tepla. Nebylo by tedy vůbec od
věci zvětšit tuto plochu. A jak jinak - nežli spojením užitečného s oku
lahodícím. Je tedy rozhodnuto, sice ze sebe udělám na nejbližší tři měsíce "socku", ale jdu do toho. Nevím jak vy, ale já pokud se
již rozhodnu investovat poměrně velkou částku jsem vždy dost netrpělivý do
okamžiku fyzického vlastnictví. V tomto případě byl termín dodání
opravdu dlouhý a teprve až když jsem nástavce držel v ruce pochopil jsem důvod.
Jedná se totiž o výrobky zhotovené numerickou frézkou ze "špalku duralu"
obr. 12. - tedy výrobek na zakázku, který se běžně nedrží skladem a zjevně se
dělá na zakázku. Když pak vše fyzicky a detailně
prohlížím, uvědomuji si, že cena za takto kvalitní výrobek není ani trochu
přemrštěná. |
10) katalog |
|
11) simulace |
|
12) nástavce hlav |
Montáž : montáž přídavných chladičů u motorů
se systémem SACA
(vzduch / olej)
není složitá. Přerušíte okruh na přívodu a odvodu od
stávajícího olejového chladiče a vřadíte přídavné chladiče, které se
připevňují přes rám pomocí šroubovací "klemi". U ostatních motorů se musí
vřadit nová větev do tlakového oběžného mazání a do ní včlenit olejové
chladiče, které se stejně jako v prvním případě připevní přes rám pomocí
šroubovací "klemi". Při montáži je však třeba dbát na to, aby byli veškeré
spoje řádně zatěsněné. Materiálové náklady na montáž nejsou nikterak malé
cca 2.000,- Kč neboť pouze jedna chromová matka se sponou stojí 174,- Kč
a je jich zapotřebí minimálně 6ks k tomu antikorové pancéřové hadičky ......
Montáž nástavců hlav je jednoduší. Byl jsem velmi mile překvapen, že
nástavce, které jsem objednal padli jako pověstná "pr... na nočník". Při
demontáži stávajících deklů hlav je si však třeba uvědomit, že levý přední a
pravý zadní jsou prošroubovány svorníky,
které jdou skrz celý válec až do karterů. Zatímco u zbylých dvou (které
skrývají svíčky) není nejmenší problém s povolením ani utažením, kvůli prvně
jmenovaným se musí přizvednout nádrž a při zpětném utahování je nutné
dodržet určitý krouticí moment, aby nedošlo k netěsnosti nebo naopak k
vytržení závitu z karterů. Tohoto jsem si byl velmi dobře vědom a vzhledem k
tomu, že jsem nechtěl nechat nic na náhodě (většinou utahuji o moc víc než
je třeba), požádal jsem o pomoc svého otce obr. 13), který má pro tyto věci potřebnou zkušenost. Vzhledem k tomu, že
se v případě nástavců hlav nejedná o můj výrobek mohu si dovolit
konstatování, že design obr. 14) je opravdu nevšední. Válce se zdají
neuvěřitelně mohutné a dlouhé, jako by jejich objem měl skýtat dva
litry. Navíc a to jsem po simulaci na PS předpokládal, tyto nástavce hlav
zakryjí ne příliš líbivé dekompresory, takže nyní je pohled na motor i z
pravého boku oku lahodící. O údržbě přídavných chladičů a nástavců hlav,
vzhledem k použitému - vysoce kvalitnímu duralu, se vlastně ani nemusím
zmiňovat. Je absolutně nenáročná a jedná se spíše o čistění nežli
údržbu. Přičemž čištění nástavců hlav je o mnoho méně problematické nežli u
originálních |
|
13) montáž |
|
14) nový design |
|
15) a dál ? uvidíme... |
deklů, které jsou povrchově upraveny chromem a pokud dojde k
jejich povrchovému poškrábání máme problém, který se bude jen velmi těžko
řešit (osobně neznám v ČR firmu, která by
prováděla chromování lehkých slitin). |
|
Co dodat na
závěr ? : zcela určitě lze říct, že
přídavné olejové chladiče jsou velkým přínosem pro vyvážený chod motoru,
eliminují "vadnutí výkonu" a výrazným
způsobem podtrhují design každého stroje. Cena přídavných chladičů, pokud je
budete pořizovat na západ od naší hranice, není nikterak malá : 408,70
EUR bez DPH, ale můžete si je
nechat ušít na míru za cenu 8.399,- bez DPH. Je jen škoda, že tato druhá
varianta neplatí též pro nástavce hlav válců. Obr. 15) nezbývá mi -
nežli si vypůjčím slova z písně Michala Davida : Neboj se to nekončí
................. |
1600 x1200 / 271 KB |
|
|
|
Text a foto : |
Generál
|
Spojení na autora článku :
e-mail |
|
|
Zpět na úvod
článku : |
|
|
|
Zpět do sekce :
Články |
|
|
|
|
|
|