H-D Electra Glide versus Kawasaki Voyager

 

   Harley Davidson Ultra Classic Electra Glide je už léta tím nejluxusnějším mezi luxusními cestovními motocykly. Od svého představení v roce 1988 se Electra Glide stala ikonickým zjevem amerických silnic snadno odlišitelným podle svého širokého štítu, jednoho s nejpohodlnějších sedel a obrovského zavazadlového prostoru. Tato vlajková loď produkce H-D byla na špičce prodejnosti posledních dvacet let. Na legendárním srazu v americkém Sturgisu se tyto stroje každoročně sházejí po tisícovkách.

     Avšak ani Kawasaki Voayger není úplným nováčkem mezi cestovními motocykly. Její koncepce vychází z modelu Kawasaki KZ 1300 z roku 1979. Tento kapalinou chlazený, šestiválcový powercruiser s rozvodem DOHC, byl v roce 1983 dovybaven všemi nezbytnými doplňky a prodáván jako první plně vybavený cestovní motocykl od Kawasaki pod jménem Voyager. V roce 1986 se snížil

počet válců na čtyři. Nový čtyřválec o obsahu 1200ccm zaznamenal obrovský úspěch a vyráběl se až do roku 2003.

   Letos Kawasaki představila nového Voyagera - KLIKNI ZDE - s dvouválcovým motorem do V, který je určen především zákazníkům obdivujícím americké V-twin cruisery. Agregát o obsahu 1700 ccm vychází z motoru používaného u modelu Vulcan. Nový Voyager byl vybaven plně elektonickým systémem vstřikování a brzdovým systémem KACT propojujícím účinek
přední a zadní brzdy.

KZ 1300 z roku 1979

Protagonisté našeho článku

H-D r.v. 1988 H-D r.v. 2009 Voyager r.v. 2009 Voyager r.v. 1986

   Avšak ani Electra Glide od Harleye nezaspala na vavřínech. Dostala nový rám umožňující o 35kg vyšší povolené zatížení. Vylepšené šasí má širší, delší a pevnější kyvnou vidlici. Moderní vymoženosti jako ABS a elektronické vstřikování jsou dalšími lákadly pro potenciální kupce. Nový systém uchycení zvětšil objem zavazadlového systému Tour Pak a čtvrtý silentblok zklidnil vibrace motoru. Vývoj je zkrátka nezbytný, pokud chce H-D zůstat ve hře.

   Trh cestovních motocyklů vždy oslovoval spíše zámožnejší motorkáře. Průměrný ´cesťák´ je starší týpek s tučným kontem a dostatkem volného času na brázdění silnic. Snaha oslovit tento segment trhu je od Kawasaki chytrý tah. Jak se však první cestovní V-twin od Kawy popasuje se zlatým standardem H-D Electra Glide? Strávili jsme pět dní na kalifornských silnicích, abychom to zjistili. Měli jsme plně naložené kufry a v mnoha případech jsme jezdili ve dvou, protože k takovému ježdění jsou tyto mašiny určené. Je snadné srovnávat, ale pouze jedna může dosáhnout až na vrchol.

   Ačkoli tito mastodonti nejsou určeni k závodění, pořádný motor s velkou dávkou krouťáku Voyager

je nezbytným předpokladem k rozhýbání až šesti set kilo motorky, jezdce a spolujezdce při plném zatížení. Electra Glide je poháněna vzduchem chlazeným motorem Twin Cam 96 s OHV rozvodem a objemem 1584ccm. Oproti tomu Voyager disponuje 1700ccm agregátem SOHC a čtyřmi ventily na válec oproti dvěma ventilům u H-D. O půl centimentru větší vrtání u Kawasaki poskytuje o 0,3 vyšší kompresní poměr.

   Navzdory 116 kubickým centimetrům rozdílu v objemu jsou si motory velmi podobné. Křivka krouťáku u Electry je vyrovnaná a příliš nekolísá. H-D poráží Kawasaki do úrovně 2400 otáček, kdy si drží slušných 129 Nm. Poté žezlo přebírá Kawasaki jejíž křivka stoupá dále až k 136 Nm při 2750 otáčkách za minutu. Harley dává mnohem lepší pocit v nízkých otáčkách, ale jakmile otevřete plyn, dá mu Kawasaki na frak. Kawa má skvělou odezvu na plyn především ve středním a vyšším pásmu otáček. Ve 2000 otáčkách za minutu má Harley víc koní než Kawasaki, ale okolo 2400 otáček za minutu se výkonová křivka Voyageru začne H-D vzdalovat a uteče mu až k naměřeným 68,51 koním při 5300 otáčkách (oproti 63,85 u H-D

Electra Glide

při 5500 otáčkách/minutu).

   Motor Voyageru vítězí, i když není bez chyb. Ačkoli je vodou chlazený, sálá z něj tolik tepla, že to testovacím jezdcům v teplých dnech při jízdě v zácpě doslova grilovalo lýtka. U Harleye bylo množství tepla uvolňované motorem přijatelnější. Nadto H-D přesunul svod výfuku dále od jezdce a vyvinul systém, kterým může jezdec při stání v zácpě ´odstavit´ zadní válec. Pokud jezdec otočí plynem na doraz v opačném směru a podrží ho tam pět sekund, do zadního válce přestane proudit benzín a rozsvítí se kontrolka oznamující aktivaci systému. Stačí jen lehce přidat plyn a systém se automaticky vypne.

   Motor Voyageru oproti Harleyi citelně vibruje do sedla. Kawasaki sice používá k utlumení otřesů vyvažovací hřídele, ale i přesto si zachovává majestátný puls véčkového dvouválce. Vibrace v sedle a řídítkách ještě zesílí, když se mašina dá do pohybu. Electra Glide, stejně jako všechny Harleye, se značně chvěje už na volnoběh, ale vibrace se po rozjezdu rychle vytratí. Čtyřbodové uchycení motoru u Harleye si s nimi dokáže snadno poradit. Vibrace u Voyageru způsobují drnčení předního štítu.

   Nakonec ještě pár poznámek k zvuku motoru. Ten je u Harleye tišší, ale o to víc vynikne zvuk výfuků. Naopak motor Voyageru je hlučnější a při zavření plynu je slyšet hučení primárního převodu. Souhra výfuků a motoru je u H-D tak dokonalá, že se zvuk stal jedním z poznávacích znaků Harleye. H-D Twin Cam 96 pracuje tiše a spolehlivě a většina hluku pochází z výfuků. Naopak motor Voyageru je výkonnější a o svém výkonu podává svěděctví větším mechanickým hlukem, který strhává pozornost od bublání linoucího se z koncovek výfuků. H-D měl nepatrně lepší kombinovanou spotřebu asi 6,27 litru na sto kilometrů, zatímco Voyager si vzal 6,8 litru.
Electra Glide
   Voyager má sice lepší akceleraci, ale která mašina je skutečně nejlepší polykač kilometrů? Electra Glide 2009 má

velkou výhodu v novém šasí, kterým byly vybaveny všechny cestovní  motocykly od H-D. Kromě nového rámu a kyvné vidlice bylo vyladěno odpružení, aby lépe souznělo s novým obutím. Nová litá 28-mi paprsková kola jsou nazuta do pneumatik Dunlop, které jsou odolnější a lépe sedí v zatáčkách. Přední kolo je zvětšené na 17 palců a zadní 180 mm pneumatika poskytuje dostatečný kontakt se silnicí, aniž by negativně ovlivňovala jízdní vlastnosti v zatáčkách. Přední vidlice je vedena pod úhlem 26 stupňů stupňů, což usnadňuje ovladatelnost. Rozvor 1613 mm zajišťuje dostatečnou lehkost manévrování i pro 390 kilogramů suché váhy tohoto stroje.

Voyager

   Dvojitý kolébkový rám Voyageru vychází z koncepce Vulcanu, ale verze ve Voaygeru je asi o 2,5 kg lehčí, má kratší rozvor a menší vzdálenost mezi sedlem a řídítky. Vidlice je skloněna pod ostřejším úhlem 30 stupňů. Kawa má rozvor

1666 mm a o něco menší devítipaprsková kola - vepředu 17ti palcové a vzadu široké 170 mm. 402 kg pohotovostní hmotnosti je víceméně identických s H-D. Ačkoli rozměrově jsou si podobné, šasí Kawasaki není tak povedené jako šasí se značkou Harley-Davidson. Voyager se v zatáčkách mírně vlní, zatímco Harley je v náklonu daleko sebejistější a dobře drží stopu. Na nerovnostech se Voyager chová podobně jako se choval Harley se starým šasí.
   Odpružení Electra Glide lépe tlumilo nárazy když se kola setkala s nerovnostmi silnic. 41,30 mm široké šavle vidlic a zadní seřiditelné odpružení daleko předčí 45 mm vidlici u Kawasaki.
H-D & Voyager Ani zadní odpružení u Kawasaki není tak  stabilní a více odskakuje od nerovností než pružící

jednotka H-D. Harley navíc umožňuje daleko větší úhel náklonu, zatímco plotny Voyageru se dostanu do styku s vozovkou až příliš snadno.

   Spojková páčka vyžaduje větší stisk u Kawasaki. Jak Harley tak Kawasaki se vzdaly lankem vedeného plynu a

vyměnili ho za elektronický systém, který nedává ten správný pocit z ´tahání za heft´. Oba dva systémy mají hladkou a vyrovnanou odezvu na plyn, ačkoli jsou konstrukčně odlišné

   Jakmile jsou obě motorky už v pohybu, začne jezdce zajímat, jak takové hory železa bezpečně zastavit. Harley vylepšil brzdy svých strojů využitím čtyřpístkových brzdičů Brembo v kombinaci s nově vyvinutým ABS. Electra Glide 2009 má dva skoro  300 mm přední kotouče a jeden vzadu. Verze, kterou jsme měli k dispozici, měla navíc ještě ABS, které pomáhá udržet stroj kolama dole při ostrém brzdění. Bohužel při plném sešlápnutí brzdy

ABS  dává značné rázy do pedálu.

Voyager

   Voyager pro rok 2009 má sdružený systém KACT, který pracuje v propojení s ABS. Vpředu jsou dva 300mm kotouče s dvojitými dvoupístkovými brzdiči Tokico. Vzadu je k dispozici jeden kotouč 300mm s dvoupístkovým brzdičem. Systém KACT měří tlak v každém brzdovém válci zatímco systém ECU měří rychlost. ECU vypočte optimální brzdnou sílu a správně ji rozloží mezi přední a zadní brzdič. Pokud naplno stisknete páčku přední brzdy, systém aktivuje i pravý zadní brzdič. ABS u Voyageru se spouští pouze u skutečně tvrdého brždění a mnohem méně škube pedálem. Navíc se u Voyageru při bzdění tolik ´nepotápí´ řídítka. Obě brzdy jsou na Voyageru účinější a mnohem citlivěji přenášejí brzdnou sílu než u H-D. ABS systém také

Electra Glide

funguje efektivněji a zaručuje kratší brzdnou dráhu.

   Když jsme již probrali motory, ovladatelnost a brzdy, je na čase se zabývat ergonomií a výbavou. Harley Davidson Electra Glide ačkoli je o 5,5 centimetru kratší má prostornější a pohodlnější posez. Silně čalouněné sedlo je jedno

z nejpohodlnějších na seriovém motocyklu. Na  dlouhou cestu je  sedlo Electry Glide jasná volba. Umístění sedla pouhých 69 centimetrů nad zemí a dopředu vysunuté plotny dovolují dostatečné protažení nohou. Pouze horní okraj plexi je pro vyšší postavy přímo v úrovni očí a jezdec se často musí hrbit, aby měl volný výhled. Plexi, štít i dolní deflektory vzduchu kryjí  tělo jezdce spolehlivě před proudem vzduchu. Dlouhé cesty po amerických highways přímo vybízejí ohulit 80ti wattový, čtyřreproduktorový audio systém Harman/Kardon. Palubní deska v předním štítu skrývá tachometr, počítač kilometrů, počítač dílčí trasy, hodiny, CD přehrávač, rádio a plejádu kontrolek. V základní výbavě je navíc intercom a třeba tempomat. Jeho

Voyager

umístění na pravém řídítku usnadňuje ovládání za jízdy v rukavicích.

   Posez na Voyageru je také velmi pohodlný. Jezdec sedí ve výšce 75 centimetrů nad zemí, ale řídítka jsou poměrně blízko pro motorkáře vyšších postav. Plotny jsou také příliš těsně u těla mašiny, což nutí jezdce ke strnulému posezu. Na krátké vzdálenosti je řidič jako v bavlnce, ale při delších cestách je omezená možnost měnit posez únavná. Voyager má měkké kožené sedlo, ale nemá tak velkou opěrku na záda jako Harley. Velké přední plexi a deflektory na nohy s nastavitelnými průduchy poskytují stejně dobrou ochranu před náporem vzduchu jako u Electry. Plexi je vyšší a nebrání ve výhledu. Naopak 40ti wattový audio-systém nepřináší zdaleka takový požitek jako u Harleye. Jistě i kvůli pouze dvěma reproduktorům oproti čtyřem

Electra Glide

u H-D. Kokpit Kawy je směsicí analogových a digitálních ukazatelů – analogový tachometr, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a teploty chladící kapaliny jsou umístěné kolem digitálního displeje. Ten zobrazuje například zařazenou rychlost, zbývající kilometry na nádrž, průměrnou spotřebu a dílčí ujetou vzdálenost. Ovladače elektroniky jsou umístěny na .
řídítkách. Bohužel je těžké dosáhnout na spodní tlačítka, aniž by jezdec musel hýbat rukou. Tempomat se ovládá snadno a lze jej použít od třetího rychlostního stupně výše v rychlostech mezi 48 a 137 kilometry za hodinu

   Designové oddělení Kawasaki si s Voyagerem rozhodně vyhrálo, zejména přední maska byla často tématem debat při tankování. Oblé třicetiosmilitrové kufry mají výrazný aerodynamický tvar a jsou větší a snáze přístupné, než na Harleyi. Při zavírání je však třeba použít značnou sílu k zacvaknutí zámků. Naopak horní kufr je o poznání menší než H-D

TourPak, ale i tak jeho 50 litrů dává možnost zde uložit dvě integrální helmy.

Voyager

   Dílenské zpracování Harleye je precizní a je znát smysl pro detail. Všechny díly jsou solidní a nemají nádech levných plastů. Od předního štítu, přes nožní deflektory až po padací rám a chrániče bočních kufrů vypadá všech stylově a klasicky. Sedlo a opěradlo pro spolujezdce na H-D jsou ve své kategorii dosud neporažené. Stejně tak 32 litrové boční kufry a velký horní kufr Tour Pak s kapacitou 70,79 litru. Téměř dvacetitřílitrová nádrž a nižší spotřeba umožňují delší dojezd, než je tomu u Voyageru.

   Kawasaki Voyager 2009 se stal silným soupeřem v kategorii klasických cestovních motocyklů. Krouťákem nabitý motor, účinné brzdy, stylová přední maska a cena 499 tisíc CZK z něj dělají skvělý kup. Podvozek také není špatný, ale stále je na něm co vylepšovat a pár koní, které má Kawasaki navíc je vykoupeno zvýšeným mechanickým hlukem a vibracemi motoru. Ultra Classic Electra Glide zaostává ve výkonu, ale méně vibruje, má nižší spotřebu a větší nádrž. Stabilita podvozku v nízkých i vysokých rychlostech je úctyhodná a průjezd zatáčkami si jezdec vyloženě užívá. Brzdy jsou u H-D naopak mírně horší. Designově a dílenským zpracováním H-D Kawasaki s přehledem předčí, což je jistě i tím, že tvary

Electra Glide

Electra-Glide již dávno prověřil čas. Abychom shrnuli závěr tohoto testu, Voyageru se povedl návrat na trh cestovních motocyklů, ale zatím postrádá preciznost a zpracování H-D. Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide tedy stále zůstává měřítkem v kategorii klasických cestovních cruiserů.
 
V tabulce uvedená technická data se mohou s rokem výroby a regionem v němž byl stroj zakoupen lehce lišit.
 

 

 

H-D Electra Glide

 

Kawasaki Voyager

  Vrtání x zdvih mm   95,25 x 111,25   102 x 104
  Zdvihový objem cm3   1584   1700
  Kompresní poměr   9,2 : 1   9,5 : 1
  Max. výkon (k/ot./min)   64 / 5.500   68 / 5.300
  Krouťák (Nm/ot./min)   129 / 2.400   136 / 2.750
  Plnění válců / prů. dif.   vstřikování  / ?   vstřikování / 42
  Typ motoru   V - twin   V - twin
  Chlazení   vzduch   kapalina
  Rozvod / vent. - válec   OHV / 2   SOHC / 4
  Startér   E   E
  Počet rychlostí   6   6
  Sekundární převod   řemen   řemen
  Délka/šířka/výška mm   2515 / neuve. / neuve.   2560 / 995 / 1550
  Rozvor mm   1.613   1.665
  Přední pneumatika   130 / 80 - 17   130 / 90 - 16
  Zadní pneumatika   180 / 65 - 16   170 / 70 - 16
  Přední brzda   2 x kotouč - 292mm   2 x kotouč - 300mm
  Zadní brzda   1x kotouč - 292mm   1x kotouč - 300mm
  Výška sedla mm   690   750
  Objem nádrže litrů   22,7   20
  Suchá hmotnost kg   392   406
  Max. rychlost km/hod   neuvedeno   neuvedeno
  Ceny v ČR : 2009  

od 687.910,- Kč

 

499.000,- Kč

       
Volný překlad textu : Profesor      
foto : archiv k1400 + Internet      

Zpět do sekce článků překlady :   

 
Anča (infos.cz) 22.10.2009 07:43
Prófo dík za překlad pěkné článek.Anča
Profa (jnj.com) 22.10.2009 08:20
:D pěkně Ti tu Tvojí kočku vychválili jen co je pravda :D není zač, rádo se stalo...
Plastic (policka.org) 22.10.2009 10:18
Ahoj. Díky za překlad skvelého testu
Slávek (iol.cz) 22.10.2009 11:54
Profo seš šikula, Voyager mne teda trochu sklamal
Profa (jnj.com) 22.10.2009 16:03
Mně se teda Voyager líbí. Hlavně pro nás delší postavy je to zajímavá volba...
Kiske (104.1) 22.10.2009 19:26
Hmm, pro mě jasně Kawa...
Bronnsky (iol.cz) 24.10.2009 11:23
Čéče Profo šlajfuj, on je ten Voyager na pohled opravdu sympatický, ale můžu říct, že potom co jsem měl možnost si na něm posedět, tak jsem z toho místa zklamaný. Sedlo je vepředu docela úzké, takže máš koule přímo nad zadním válcem a navíc tě to sedlo posouvá směrem na nádrž. A pro nás skorodvoumetrové, trojúhelník sedlo, plotny, hefty, taky nic moc. Plotny mi připadaly dost vzadu, prostě buď rád, že máš Suzu. Ale jak říká klasik "...dle vkusu každého soudruha" :-D
Radim (iol.cz) 24.10.2009 17:45
Tak ani nevím proč, ale ten článek je mi sympatický. A ještě musím dodat že, modrá je nejkrásnější. :-D)
Berda (eurotel.cz) 24.10.2009 21:43
No Profo, taky jsi mně moc nenadchl. Ale pokud to dobře dopadne, tak z jara si ji otestuju sám. Teda Voyagera myslím.Nejvíc mě štve, že s Ančou to nebude k vydržení. Von je tedy normálně hodnej kluk, ale po této recenzi nevím nevím
Jarouš (medialine.cz) 25.10.2009 07:11
Pěkný počteníčko Prófo, ale ještě nejsu ten "správné týpek" na tyto dva krasavce:-)
Petr Brno (karneval.cz) 25.10.2009 20:53
Nějak mi tam chybí zdůvodnění rozdílu těch dvou set tisíc v ceně .
Pavell (karneval.cz) 28.10.2009 20:55
Peťo moje řeč,kdyby stály stejně tak bych to viděl na Electru,ale rozdíl je tak velký,že u mě vyhrál Voyager.
Chang (ktkadan.cz) 31.10.2009 21:14
Svezl jsem se na obojim a ..... winner is...... FLHTCU je v garáži
Franta Rýmařov (Volt (easycm.cz) 27.12.2009 13:52
Mně ten článek velmi prospěl! Prófo dík! Ještě mi tam chybí zmínka a možnosti dodatečného namontování zpátečky, jako u H-D. Chtěl jsem si ji na jaro pořídit, ale teď nevím... Mám nad čím přemýšlet! Bronbski, "myslím si", nemám k tomu patičnou zkušenost, že plotny více vzadu by mohla být menší námaha kyčle a z toho i odvozená bolest celé sedinky a případně i páteře???
 
   

zpět na úplný začátek WEBu

   
    Chopper a cruiser