|
H-D
Electra Glide
versus
Kawasaki
Voyager |
|
|
|
|
|
Harley Davidson Ultra
Classic Electra Glide je už léta tím nejluxusnějším mezi luxusními
cestovními motocykly. Od svého představení v roce 1988 se Electra Glide
stala ikonickým zjevem amerických silnic snadno odlišitelným podle svého
širokého štítu, jednoho s nejpohodlnějších sedel a obrovského
zavazadlového prostoru. Tato vlajková loď produkce H-D byla na špičce
prodejnosti posledních dvacet let. Na legendárním srazu v americkém
Sturgisu se tyto stroje každoročně sházejí po tisícovkách. |
|
Avšak ani Kawasaki Voayger není úplným
nováčkem mezi cestovními motocykly. Její koncepce vychází z modelu
Kawasaki KZ 1300 z roku 1979. Tento kapalinou chlazený, šestiválcový
powercruiser s rozvodem DOHC, byl v roce 1983 dovybaven všemi nezbytnými
doplňky a prodáván jako první plně vybavený cestovní motocykl od Kawasaki
pod jménem Voyager. V roce 1986 se snížil |
|
|
počet válců na čtyři. Nový čtyřválec o
obsahu 1200ccm zaznamenal obrovský úspěch a vyráběl se až do roku 2003. |
|
Letos Kawasaki představila nového Voyagera
-
KLIKNI ZDE - s dvouválcovým motorem do V, který je určen
především zákazníkům obdivujícím americké V-twin cruisery. Agregát o
obsahu 1700 ccm vychází z motoru používaného u modelu Vulcan. Nový Voyager
byl vybaven plně elektonickým systémem vstřikování a brzdovým systémem
KACT propojujícím účinek
|
přední a zadní brzdy.
|
KZ
1300 z roku 1979 |
Protagonisté našeho článku |
|
|
|
|
|
|
H-D
r.v. 1988 |
H-D r.v.
2009 |
Voyager
r.v.
2009 |
Voyager
r.v.
1986 |
|
|
Avšak ani Electra
Glide od Harleye nezaspala na vavřínech. Dostala nový rám umožňující o
35kg vyšší povolené zatížení. Vylepšené šasí má širší, delší a pevnější
kyvnou vidlici. Moderní vymoženosti jako ABS a elektronické vstřikování
jsou dalšími lákadly pro potenciální kupce. Nový systém uchycení zvětšil
objem zavazadlového systému Tour Pak a čtvrtý silentblok zklidnil vibrace
motoru. Vývoj je zkrátka nezbytný, pokud chce H-D zůstat ve hře.
|
Trh cestovních
motocyklů vždy oslovoval spíše zámožnejší motorkáře. Průměrný ´cesťák´ je
starší týpek s tučným kontem a dostatkem volného času na brázdění silnic.
Snaha oslovit tento segment trhu je od Kawasaki chytrý tah. Jak se však
první cestovní V-twin od Kawy popasuje se zlatým standardem H-D Electra
Glide? Strávili jsme pět dní na kalifornských silnicích, abychom to
zjistili. Měli jsme plně naložené kufry a v mnoha případech jsme jezdili
ve dvou, protože k takovému ježdění jsou tyto mašiny určené. Je snadné
srovnávat, ale pouze jedna může dosáhnout až na vrchol. |
|
Ačkoli tito mastodonti nejsou určeni k závodění, pořádný motor s velkou
dávkou krouťáku |
Voyager |
je
nezbytným předpokladem k rozhýbání až šesti set kilo motorky, jezdce a
spolujezdce při plném zatížení. Electra Glide je poháněna vzduchem
chlazeným motorem Twin Cam 96 s OHV rozvodem a objemem 1584ccm. Oproti
tomu Voyager disponuje 1700ccm agregátem SOHC a čtyřmi ventily na válec
oproti dvěma ventilům u H-D. O půl centimentru větší vrtání u Kawasaki
poskytuje o 0,3 vyšší kompresní poměr. |
|
Navzdory 116 kubickým centimetrům rozdílu v objemu jsou si motory
velmi podobné. Křivka krouťáku u Electry je vyrovnaná a příliš
nekolísá. H-D poráží Kawasaki do úrovně 2400 otáček, kdy si drží
slušných 129 Nm. Poté žezlo přebírá Kawasaki jejíž křivka stoupá dále
až k 136 Nm při 2750 otáčkách za minutu. Harley dává mnohem lepší
pocit v nízkých otáčkách, ale jakmile otevřete plyn, dá mu Kawasaki na
frak. Kawa má skvělou odezvu na plyn především ve středním a vyšším
pásmu otáček. Ve 2000 otáčkách za minutu má Harley víc koní než
Kawasaki, ale okolo 2400 otáček za minutu se výkonová křivka Voyageru
začne H-D vzdalovat a uteče mu až k naměřeným 68,51 koním při 5300
otáčkách (oproti 63,85 u H-D
|
Electra Glide
|
|
při
5500 otáčkách/minutu). |
|
Motor Voyageru vítězí, i když není bez
chyb. Ačkoli je vodou chlazený, sálá z něj tolik tepla, že to testovacím
jezdcům v teplých dnech při jízdě v zácpě doslova grilovalo lýtka. U
Harleye bylo množství tepla uvolňované motorem přijatelnější. Nadto H-D
přesunul svod výfuku dále od jezdce a vyvinul systém, kterým může jezdec
při stání v zácpě ´odstavit´ zadní válec. Pokud jezdec otočí plynem na
doraz v opačném směru a podrží ho tam pět sekund, do zadního válce
přestane proudit benzín a rozsvítí se kontrolka oznamující aktivaci
systému. Stačí jen lehce přidat plyn a systém se automaticky vypne. |
Motor Voyageru oproti Harleyi citelně vibruje do sedla. Kawasaki sice
používá k utlumení otřesů vyvažovací hřídele, ale i přesto si zachovává
majestátný puls véčkového dvouválce. Vibrace v sedle a řídítkách ještě
zesílí, když se mašina dá do pohybu. Electra Glide, stejně jako všechny
Harleye, se značně chvěje už na volnoběh, ale vibrace se po rozjezdu
rychle vytratí. Čtyřbodové uchycení motoru u Harleye si s nimi dokáže
snadno poradit. Vibrace u Voyageru způsobují drnčení předního štítu.
|
|
Nakonec ještě pár poznámek k zvuku motoru. Ten je u Harleye tišší, ale
o to víc vynikne zvuk výfuků. Naopak motor Voyageru je hlučnější a při
zavření plynu je slyšet hučení primárního převodu. Souhra výfuků a
motoru je u H-D tak dokonalá, že se zvuk stal jedním z poznávacích
znaků Harleye. H-D Twin Cam 96 pracuje tiše a spolehlivě a většina
hluku pochází z výfuků. Naopak motor Voyageru je výkonnější a o svém
výkonu podává svěděctví větším mechanickým hlukem, který strhává
pozornost od bublání linoucího se z koncovek výfuků. H-D měl nepatrně
lepší kombinovanou spotřebu asi 6,27 litru na sto kilometrů, zatímco
Voyager si vzal 6,8 litru. |
Electra Glide |
|
Voyager má sice lepší
akceleraci, ale která mašina je skutečně nejlepší polykač kilometrů?
Electra Glide 2009 má |
velkou
výhodu v novém šasí, kterým byly vybaveny všechny cestovní motocykly
od H-D. Kromě nového rámu a kyvné vidlice bylo vyladěno odpružení, aby
lépe souznělo s novým obutím. Nová litá 28-mi paprsková kola jsou nazuta
do pneumatik Dunlop, které jsou odolnější a lépe sedí v zatáčkách. Přední
kolo je zvětšené na 17 palců a zadní 180 mm pneumatika poskytuje
dostatečný kontakt se silnicí, aniž by negativně ovlivňovala jízdní
vlastnosti v zatáčkách. Přední vidlice je vedena pod úhlem 26 stupňů
stupňů, což usnadňuje ovladatelnost. Rozvor 1613 mm zajišťuje dostatečnou
lehkost manévrování i pro 390 kilogramů suché váhy tohoto stroje. |
|
Voyager |
Dvojitý kolébkový rám Voyageru vychází z koncepce Vulcanu, ale verze ve
Voaygeru je asi o 2,5 kg lehčí, má kratší rozvor a menší vzdálenost mezi
sedlem a řídítky. Vidlice je skloněna pod ostřejším úhlem 30 stupňů. Kawa
má rozvor |
|
1666 mm a o něco
menší devítipaprsková kola - vepředu 17ti palcové a vzadu široké 170
mm. 402 kg pohotovostní hmotnosti je víceméně identických s H-D.
Ačkoli rozměrově jsou si podobné, šasí Kawasaki není tak povedené jako
šasí se značkou Harley-Davidson. Voyager se v zatáčkách mírně vlní,
zatímco Harley je v náklonu daleko sebejistější a dobře drží stopu. Na
nerovnostech se Voyager chová podobně jako se choval Harley se starým
šasí. |
Odpružení Electra Glide lépe tlumilo nárazy když se kola setkala
s nerovnostmi silnic. 41,30 mm široké šavle vidlic a zadní seřiditelné
odpružení daleko předčí 45 mm vidlici u Kawasaki. |
H-D &
Voyager |
Ani zadní odpružení u
Kawasaki není tak stabilní a více odskakuje od nerovností než
pružící |
|
jednotka H-D. Harley navíc umožňuje daleko větší úhel náklonu, zatímco
plotny Voyageru se dostanu do styku s vozovkou až příliš snadno. |
Spojková páčka vyžaduje větší stisk u Kawasaki. Jak Harley tak Kawasaki se
vzdaly lankem vedeného plynu a |
vyměnili ho za
elektronický systém, který nedává ten správný pocit z ´tahání za heft´.
Oba dva systémy mají hladkou a vyrovnanou odezvu na plyn, ačkoli jsou
konstrukčně odlišné |
|
Jakmile
jsou obě motorky už v pohybu, začne jezdce zajímat, jak takové hory železa
bezpečně zastavit. Harley vylepšil brzdy svých strojů využitím
čtyřpístkových brzdičů Brembo v kombinaci s nově vyvinutým ABS. Electra
Glide 2009 má dva skoro 300 mm přední kotouče a jeden vzadu. Verze,
kterou jsme měli k dispozici, měla navíc ještě ABS, které pomáhá udržet
stroj kolama dole při ostrém brzdění. Bohužel při plném sešlápnutí brzdy
|
ABS dává značné rázy do pedálu. |
Voyager |
|
Voyager pro rok 2009 má sdružený systém KACT, který pracuje
v propojení s ABS. Vpředu jsou dva 300mm kotouče s dvojitými
dvoupístkovými brzdiči Tokico. Vzadu je k dispozici jeden kotouč
300mm s dvoupístkovým brzdičem. Systém KACT měří tlak v každém
brzdovém válci zatímco systém ECU měří rychlost. ECU vypočte
optimální brzdnou sílu a správně ji rozloží mezi přední a zadní
brzdič. Pokud naplno stisknete páčku přední brzdy, systém aktivuje i
pravý zadní brzdič. ABS u Voyageru se spouští pouze u skutečně
tvrdého brždění a mnohem méně škube pedálem. Navíc se u Voyageru při
bzdění tolik ´nepotápí´ řídítka. Obě brzdy jsou na Voyageru účinější
a mnohem citlivěji přenášejí brzdnou sílu než u H-D. ABS systém také
|
Electra Glide
|
|
funguje efektivněji
a zaručuje kratší brzdnou dráhu. |
Když jsme již probrali
motory, ovladatelnost a brzdy, je na čase se zabývat ergonomií a výbavou.
Harley Davidson Electra Glide ačkoli je o 5,5 centimetru kratší má
prostornější a pohodlnější posez. Silně čalouněné sedlo je jedno |
z nejpohodlnějších
na seriovém motocyklu. Na dlouhou cestu je sedlo Electry Glide jasná
volba. Umístění sedla pouhých 69 centimetrů nad zemí a dopředu vysunuté
plotny dovolují dostatečné protažení nohou. Pouze horní okraj plexi je pro
vyšší postavy přímo v úrovni očí a jezdec se často musí hrbit, aby měl
volný výhled. Plexi, štít i dolní deflektory vzduchu kryjí tělo jezdce
spolehlivě před proudem vzduchu. Dlouhé cesty po amerických highways přímo
vybízejí ohulit 80ti wattový, čtyřreproduktorový audio systém Harman/Kardon.
Palubní deska v předním štítu skrývá tachometr, počítač kilometrů, počítač
dílčí trasy, hodiny, CD přehrávač, rádio a plejádu kontrolek. V základní
výbavě je navíc intercom a třeba tempomat. Jeho |
|
Voyager |
umístění na pravém řídítku
usnadňuje ovládání za jízdy v rukavicích. |
|
Posez na Voyageru je také velmi pohodlný. Jezdec sedí ve výšce 75
centimetrů nad zemí, ale řídítka jsou poměrně blízko pro motorkáře
vyšších postav. Plotny jsou také příliš těsně u těla mašiny, což
nutí jezdce ke strnulému posezu. Na krátké vzdálenosti je řidič jako
v bavlnce, ale při delších cestách je omezená možnost měnit posez
únavná. Voyager má měkké kožené sedlo, ale nemá tak velkou opěrku na
záda jako Harley. Velké přední plexi a deflektory na nohy
s nastavitelnými průduchy poskytují stejně dobrou ochranu před
náporem vzduchu jako u Electry. Plexi je vyšší a nebrání ve výhledu.
Naopak 40ti wattový audio-systém nepřináší zdaleka takový požitek
jako u Harleye. Jistě i kvůli pouze dvěma reproduktorům oproti
čtyřem |
Electra Glide
|
|
u
H-D. Kokpit Kawy je směsicí analogových a digitálních ukazatelů –
analogový tachometr, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a teploty chladící
kapaliny jsou umístěné kolem digitálního displeje. Ten zobrazuje například
zařazenou rychlost, zbývající kilometry na nádrž, průměrnou spotřebu a
dílčí ujetou vzdálenost. Ovladače elektroniky jsou umístěny na . |
řídítkách. Bohužel je těžké dosáhnout na spodní tlačítka, aniž by jezdec
musel hýbat rukou. Tempomat se ovládá snadno a lze jej použít od třetího
rychlostního stupně výše v rychlostech mezi 48 a 137 kilometry za hodinu |
|
Designové oddělení Kawasaki si s Voyagerem rozhodně vyhrálo, zejména
přední maska byla často tématem debat při tankování. Oblé
třicetiosmilitrové kufry mají výrazný aerodynamický tvar a jsou větší a
snáze přístupné, než na Harleyi. Při zavírání je však třeba použít značnou
sílu k zacvaknutí zámků. Naopak horní kufr je o poznání menší než H-D
|
TourPak, ale i tak jeho 50 litrů dává možnost zde uložit dvě integrální
helmy. |
Voyager |
Dílenské zpracování Harleye je precizní a je znát smysl pro detail.
Všechny díly jsou solidní a nemají nádech levných plastů. Od předního
štítu, přes nožní deflektory až po padací rám a chrániče bočních kufrů
vypadá všech stylově a klasicky. Sedlo a opěradlo pro spolujezdce na H-D
jsou ve své kategorii dosud neporažené. Stejně tak 32 litrové boční kufry
a velký horní kufr Tour Pak s kapacitou 70,79 litru. Téměř
dvacetitřílitrová nádrž a nižší spotřeba umožňují delší dojezd, než je
tomu u Voyageru. |
|
Kawasaki Voyager 2009 se stal silným soupeřem v kategorii klasických
cestovních motocyklů. Krouťákem nabitý motor, účinné brzdy, stylová
přední maska a cena 499 tisíc CZK z něj dělají skvělý kup. Podvozek
také není špatný, ale stále je na něm co vylepšovat a pár koní,
které má Kawasaki navíc je vykoupeno zvýšeným mechanickým hlukem a
vibracemi motoru. Ultra Classic Electra Glide zaostává ve výkonu,
ale méně vibruje, má nižší spotřebu a větší nádrž. Stabilita
podvozku v nízkých i vysokých rychlostech je úctyhodná a průjezd
zatáčkami si jezdec vyloženě užívá. Brzdy jsou u H-D naopak mírně
horší. Designově a dílenským zpracováním H-D Kawasaki s přehledem
předčí, což je jistě i tím, že tvary |
Electra Glide
|
|
Electra-Glide již dávno prověřil čas. Abychom shrnuli závěr tohoto testu,
Voyageru se povedl návrat na trh cestovních motocyklů, ale zatím postrádá
preciznost a zpracování H-D. Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide
tedy stále zůstává měřítkem v kategorii klasických cestovních cruiserů. |
|
|
V
tabulce uvedená technická data se mohou s rokem výroby a regionem
v němž byl stroj zakoupen lehce lišit. |
|
|
|
|
|
|
H-D
Electra Glide |
|
Kawasaki
Voyager |
|
Vrtání x zdvih
mm |
|
95,25 x 111,25 |
|
102 x 104 |
|
Zdvihový objem
cm3 |
|
1584 |
|
1700 |
|
Kompresní poměr |
|
9,2 : 1 |
|
9,5 : 1 |
|
Max. výkon
(k/ot./min) |
|
64 / 5.500 |
|
68 / 5.300 |
|
Krouťák
(Nm/ot./min) |
|
129 / 2.400 |
|
136 / 2.750 |
|
Plnění válců / prů. dif. |
|
vstřikování / ? |
|
vstřikování / 42 |
|
Typ motoru |
|
V - twin |
|
V - twin |
|
Chlazení |
|
vzduch |
|
kapalina |
|
Rozvod / vent. - válec |
|
OHV / 2 |
|
SOHC / 4 |
|
Startér |
|
E |
|
E |
|
Počet rychlostí |
|
6 |
|
6 |
|
Sekundární převod |
|
řemen |
|
řemen |
|
Délka/šířka/výška
mm |
|
2515 / neuve. / neuve. |
|
2560 / 995 / 1550 |
|
Rozvor
mm |
|
1.613 |
|
1.665 |
|
Přední pneumatika |
|
130 / 80 - 17 |
|
130 / 90 - 16 |
|
Zadní pneumatika |
|
180 / 65 - 16 |
|
170 / 70 - 16 |
|
Přední brzda |
|
2 x kotouč - 292mm |
|
2 x kotouč - 300mm |
|
Zadní brzda |
|
1x kotouč - 292mm |
|
1x kotouč - 300mm |
|
Výška sedla
mm |
|
690 |
|
750 |
|
Objem nádrže
litrů |
|
22,7 |
|
20 |
|
Suchá hmotnost
kg |
|
392 |
|
406 |
|
Max. rychlost
km/hod |
|
neuvedeno |
|
neuvedeno |
|
Ceny v ČR : 2009 |
|
od 687.910,- Kč |
|
499.000,- Kč |
|
|
|
|
|
|
Volný překlad textu :
Profesor |
|
|
|
foto :
archiv
k1400 + Internet |
|
|
|
Zpět do sekce článků
překlady :
|
|
|
|
|
|
|